Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: verdensmester (11.08.17 22:54 ), lest 2064 ganger
Ticker: TESLA

Tesla, nye lån - vann over hode?

Tesla henter penger
Analytikerne er skeptisk når Tesla nå vil hente 1,8 milliarder dollar ved å utstede obligasjonslån. Det blir hevdet at obligasjonseierne mangler flere av de vanlige sikkerhetsmekanismene. Tesla skalerer fortsatt opp driften nå som Modell 3 rulles ut i markedet.
Innlegg av: Gunnharj 1. (11.08.17 22:58 ), lest 1248 ganger

RE^1: Tesla, nye lån - vann over hode?

skal vel lage bildekk av løtne bananskall serru

har businessplaner om gigantlager av oxygen på månen gett. alt pakket i små rosinesker. noteres på nasse til 100 trillioner
Innlegg av: MH77 (11.08.17 23:04 ), lest 1226 ganger

Pyramidespillet fortsetter...
Innlegg av: verdensmester (11.08.17 23:07 ), lest 1242 ganger

Dette må ende med smell, vanvittig til låning
Innlegg av: Fornybar'n (11.08.17 23:10 ), lest 1224 ganger

Er det sånne bedritne obligasjoner "Norges bank" og andre skal forledes inn i ?
F. f... !

Er det om å gjøre å holde på eierandelen og
vise god aksjekursutvikling ?

Fra norsk hold må det bare satses på sikre og solide ting.

Innlegg av: pengex (11.08.17 23:19 ), lest 1217 ganger

Hva skal han med 1,8mrd usd til 5,3% rente uten å ha noe å bruke det på?
Lukter muffens av dette.
Innlegg av: Fornybar'n (11.08.17 23:25 ), lest 1208 ganger

RE^2: Tesla, nye lån - vann over hode?

Skulle tro det var nok å bruke penger på her.
Det står prosjekter i lang lang kø her.
Innlegg av: dobon (12.08.17 12:51 ), lest 1126 ganger

Tesla er kanskje verdens mest ekspansive selskap. Funding er intet problem: "Det var opprinnelig ikke planlagt å låne mer enn 1,5 milliarder dollar, men stor etterspørsel gjør at lånet er utvidet." (E24).

Spennende å følge med. Tesla er et selskap jeg nødig ville vært short i.
Innlegg av: Xpander (12.08.17 17:17 ), lest 1076 ganger

http://business.financialpost.com/opinion/lawrence-solomon-how-teslas-elon-musk-became-the-master-of-fake-business/wcm/12e8fd62-b49d-40d1-90e4-03105e49a514
Innlegg av: Xpander (12.08.17 17:17 ), lest 1068 ganger

https://seekingalpha.com/article/4097567-tesla-insanity-debt-raise?auth_param=ga2h4:1cop8l2:dfa280a16e201702dc5f6c6b39d74949&uprof=45
Innlegg av: Xpander (12.08.17 17:17 ), lest 1069 ganger

http://www.marketwatch.com/story/mind-the-hype-teslas-15-billion-in-new-bonds-are-riskier-than-usual-2017-08-10?mod=MW_story_latest_news
Innlegg av: dobon (12.08.17 17:33 ), lest 1067 ganger
Endret: 12.08.17 17:34

Typisk eksempel på at man ikke leser artiklene før man legger ut link.

Forfatteren i Financial Post (Canada) er en åpenbart fundamentalistisk klimafornekter:

"The driver of the electric-vehicle industry — government fixation on global warming — has spurred even larger fake industries, led by wind turbines and solar photovoltaic cells. Neither they nor the many other anti-carbon inventions such as carbon sequestration plants are in any business sense “real.” The global renewable-energy industry, having squandered trillions of dollars building economically unjustifiable infrastructure, represents the greatest loss of wealth in the history of commerce."
Innlegg av: GT3000 (12.08.17 17:34 ), lest 1059 ganger
Endret: 12.08.17 17:37

Da jeg leste artikkelen om Tesla fra seekingalpha.com, som nichiyu la ut, står det at Tesla har en gross margin på 27,4%.

Hvordan det er mulig å få dette høye tallet har jeg undret meg over helt siden en Tesla fan skrev det på dette forumet for en stund siden.

Her er analysen av Tesla fra Rob Marstrand fra ofwealth.com:
https://www.ofwealth.com/tesla-inc-stock-clearly-overpriced/

Han skriver at Tesla's median post-tax profit margin i virkeligheten er på 5.8%. BMW's er på 7.8%.
Da kan en jo begynne å lure hvordan Tesla skal bli lønnsom med model 3, når de ikke tjener mer på Model S og X som koster mye mer??
Er nok en grunn til at Goldman har en kurs på 180$.....

http://www.zerohedge.com/news/2017-07-05/tesla-price-target-cut-180-goldman-warns-demand-plateau-model-sx
Innlegg av: dobon (12.08.17 17:40 ), lest 1051 ganger

Seeking Alpha er et åpent forum. Tesla er en av Nasdaqs mest shortede aksjer. Resten kan du regne ut selv.
Innlegg av: Brande_n (12.08.17 22:50 ), lest 1012 ganger

Bilkjøperne har også hentet penger for å kjøpe seg elbil. Banken er nok rett eier i pantet
Innlegg av: pengex (18.08.17 22:02 ), lest 927 ganger

Tesla...grunnen til fallet hvis dere lurer...største eier tar profitt. Noe som sikkert andre henger med på.
Og...1/5 av aksjene i omløp er solgt short
Innlegg av: Yngvus (18.08.17 22:33 ), lest 905 ganger

Hei,
Anbefaler alle som lurer på hva Tesla holder på med, å lese boken som Ashlee Vance har skrevet om Elon Musk. For meg er det klart at E.Musk er noe helt nytt, han forholder seg ikke til business som andre mennesker. Han har et MYE større og uegoistisk syn på både business, verden og menneskeheten.
Det er ikke mulig å se for seg hva han planlegger, glem det!! Ikke engang tenk på å være mer visjonær og klokere en Musk :).
Jeg følger han på Twitter, og der kommer han med siste nytt jevnlig, anbefales.
Personlig tror jeg at Tesla kommer til å bli verdens mest verdifulle selskap på sikt dersom Musk lever lenge nok... for det er egentlig et energi selskap :)
Innlegg av: MH77 (18.08.17 22:53 ), lest 915 ganger
Endret: 18.08.17 22:55

Yngvus, du skriver følgende:

"For meg er det klart at E.Musk er noe helt nytt, han forholder seg ikke til business som andre mennesker. Han har et MYE større og uegoistisk syn på både business, verden og menneskeheten.
Det er ikke mulig å se for seg hva han planlegger, glem det!! Ikke engang tenk på å være mer visjonær og klokere en Musk :). "

Når noe virker for fantastisk til å være sant, så er det som oftest nettopp det. Tesla er et pyramidespill, de kommer aldri til å tjene penger eller til å klare å betale ned gjelden.

Innlegg av: Yngvus (19.08.17 10:06 ), lest 853 ganger

MH77:

Et pyramidespill er en ofte bare pengeflytting basert på å øke medlemsantallet (+flytte produkter. F.eks. Natures Own)det kan ikke samenlignes med Musk sine selskaper.
Det fins et enkelt ordtak som sier at du skal ikke skryte av alt du kan gjøre, men vise det med handling!
Historien bak SpaceX og Tesla sier det meste om hva Musk er kapabel til å få til.
Det er en veldig spennende periode:) Jeg tipper at Musk og Tesla kommer godt ut av det.
Innlegg av: RLB76 (19.08.17 10:24 ), lest 853 ganger

For meg er det klart at E.Musk er noe helt nytt, han forholder seg ikke til business som andre mennesker. Han har et MYE større og uegoistisk syn på både business, verden og menneskeheten.
Det er ikke mulig å se for seg hva han planlegger, glem det!! Ikke engang tenk på å være mer visjonær og klokere en Musk :).

Dette har jo blitt en religion for noen ))
Innlegg av: Lohen (19.08.17 14:19 ), lest 813 ganger

Verdens tettsteder har helt sikkert godt av flere elbiler og dens teknologi. Veldig mye bra, som E.Musk er en del av.

Men for meg virker E.Musk egoistisk, for bransjen sin. Når han presenterer elbiler, spiller han på frykt og viser sine klimakurver. Selvsagt er det smart, og selvsagt er det egoistisk. Det er en kamp om markedet, det er penger og makt. En frykt godt hjulpet av media og aktevister, samt politikere og deres subsidierte forskning. Hvis man tror på denne frykten, så virker E.Musk som en himmelsk profet som er i ferd med å redde verden. Jeg tror frykten er sterkt overdrevet.
Innlegg av: Yngvus (19.08.17 18:58 ), lest 784 ganger

LOHEN... vel, Musk sier vel ikke (som jeg har fått med meg)at klimamodellen er riktig osv. Han sier at det er et "eksperiment" å øke mengden med forskjellige gasser i atmosfæren vår. Konsekvensene har ikke han nevnt.
Det med å endre fra fosil energi kilde til fornybar(el.) er uungåelig... Tesla bare fremskynder overgangen.
Anbefaler alle som vil mene noe om Musk å sette seg inn i det han har oppnådd og det han faktisk mener og planlegger å få til!
Innlegg av: Lohen (19.08.17 20:30 ), lest 753 ganger

Yngvus. Jeg har aldri fulgt mye med på Musk, så jeg vet lite om mannen. Men det jeg har sett er at han viser grafer med tempeaturen, grafer med CO2 og snakker om klima. Om han sier noe om klimamodellenE, har egentlig ikke så mye å si, han legger hovedskylden på CO2. Det er klart han rir denne bølgen.

Konsekvensene av økt temperatur, er jo helt andre påstander, de kan være så sanne og troverdige som bare det. Det er årsaken til temperaturøkningen som er det viktige i denne sammenheng, dog jeg er også av den oppfatning at konsekvensene av økt temperatur ofte overdrives.

Problemet er ikke overgangen, problemet er rask påtvunget overgang. Hvis alle land overholder sine Paris-forpliktelser, og gitt at temperaturen er så CO2-sensetiv som IPPCs modeller bruker, så vil dette kun påvirke temperaturen med 0,2C. Forstår at folk vil bruke "føre-var"- prinsippet, man vil "redde" kloden, men effekten er og blir forsvinnende liten. Samtidig er det ikke bevis for at CO2 er hovedårsaken til de siste 100års temperaturøkning på 1 C... Teorier, hypoteser og modeller... Det har blitt helt hysterisk, man må sette grenser på hva som er fornuftig og forsvarlig. Mange andre problemer å bruke penger på, dog elbiler, fornybar energi og dens teknologi har mye positivt i seg.
Innlegg av: MH77 (20.08.17 05:01 ), lest 682 ganger
Endret: 20.08.17 05:02

Musk er meget smart, og han skjønner nok at klimamodellene bare er lek med tall. Han sier derfor at utslipp av CO2 er et eksperiment, noe jeg forsåvidt er enig i.

Problemet er at så lenge ikke kullkraft er faset ut, gir det null gevinst å satse på elbiler. Hydrogen fra overskuddskraft er derimot svært miljøvennlig.

Elon Musk er en pastor i en menighet, ingenting annet. Men det er mange dyktige pastorer som får svært mange tilhengere. Ingen bryr seg om at alt de sier kun er løgn og bedrag.
Innlegg av: pengex (20.08.17 01:59 ), lest 698 ganger
Endret: 20.08.17 02:01

Musk kan gjerne være en moderne jesus men han kan ikke gå på vannet. Disse siste bondlånene er B2 lån som måtte smøres med 0,05% til 5,3% for oppnå 1,8mrd usd.
Lånene er usikkret og selges nå under utstedt verdi.
Og i obligasjon og utlåners fotspor følger gjerne aksjonærene etter.
Innlegg av: Yngvus (21.08.17 10:23 ), lest 604 ganger

Folk har mange meninger om klima/miljø og løsninger for fremtiden, det er jo tydelig på dette forumet. Noe virker fornuftig og noe ikke, mitt poeng her er at jeg tror at Musk er den som holder den lengste tankerekken av alle oss mennesker. Det koblet med de andre egenskapene han besitter som er ekstra ordinære får meg til å høre på det han sier. Er det mer fornuftig å heller lese meg til kunnskap på et forum som dette??
At han klarer å skape optimism og engasjement er jo ikke grunn til å sette han I kategorien sammen med religiøse ledere!

Musk er ingen tradisjonel kapitalist, penger er ikke I sentrum. Slik jeg forstår det så er Musk super rasjonell, dvs. at han nok benyttet den rådende infrastrukturen I samfunnet for å nå målet sitt. Å delta I klima debatten er sikkert en naturlig del for han ??
Innlegg av: Tullium (21.08.17 13:36 ), lest 586 ganger

Å kalle Elon Musk for pastor, er så feil som det er mulig å ta.
Elon er en stor visjonær, fantastisk smart på så mange områder, goofey karismatisk, arbeidsnarkoman, skeptiker og alle beslutningene hans er tatt ut i fra den vitenskaplige metode og de grunnleggende fysiske prinsippene. (Som er hovedgrunnen til at han synes hydrogenbiler er tøys)
Å blande inn religiøse sammenlikninger forteller meg hvor lite MH kan om denne mannen som selvsagt er ateist.
Innlegg av: Egri (21.08.17 13:59 ), lest 562 ganger

Denne dyrkingen av Elon Musk som om han er en allvitende "halvgud" minner helt klart om religionsdyrking: Fornuften er parkert, mens man hyller noe større enn seg selv.
Innlegg av: pengex (21.08.17 17:09 ), lest 538 ganger

Raset ned fortsetter. Alle mors bear er i emmning. Lånet kan være kroken på butikken,det blir fordømt nord og ned av pressen og analytikere.
Innlegg av: MH77 (22.08.17 01:40 ), lest 490 ganger

Jeg er enig i at Tesla ser svak ut nå, men siden det hele kun er et spill er det umulig å spå hvor kursen går.

Veldig mange aksjer er shortet, og de som låner ut aksjer har selvsagt en egeninteresse i å presse opp kursen. Det er sterke krefter i sving, og det er lett å brenne fingrene.
Innlegg av: Jomma123 (22.08.17 10:19 ), lest 453 ganger

Tesla solgte biler for 2,9 milliarder i Norge. Satt igjen med 30 millioner. Er vel ikke akkurat noe å hoppe i taket for det. Er det reklamasjon som er grunnen til det svake resultatet? Er jo ikke bra når lille Norge er landet de selger flest biler.
Innlegg av: MH77 (22.08.17 11:15 ), lest 452 ganger

Utenom Suzuki som er en uavhengig importør er det svært få bilimportører som tjener penger i Norge. Bilprodusentene setter prisene slik at importørene skal gå i null.

Ellers pleier det å være produsenten som står for garantien, ikke importøren. Dermed bør ikke alle feilene på Tesla påvirke importørens overskudd.
Innlegg av: pengex (22.08.17 17:14 ), lest 419 ganger
Endret: 22.08.17 17:20

Vi er vel det eneste landet med skattefritak på elbiler. I alle andre land stiller fossilbiler på lik linje. Danmark innførte skatt, elbilsalget stupte. Sverige har ikke skatt på bil. Resten av verden er ikke interessert.
Aksjen ligger i en perfekt fallende trend nå. Bryter vi 232usd støtten kan aksjen falle fort. PE er fortsatt over 70.
Innlegg av: Tullium (22.08.17 18:52 ), lest 398 ganger

Nå glemmer du vel USA og Kina pengex?
Innlegg av: pengex (22.08.17 19:07 ), lest 388 ganger

I kina lages andre billigere små modeller. Og kina har ett rykte for å være ett lager for uregistrerte biler. Sikkert for å pynte på regnestykket.
Usa gir tesla en markedsandel på 0,27% med ca 50k solgte biler i fjor.
Innlegg av: Tullium (23.08.17 12:29 ), lest 343 ganger

Og Mercedes solgte 374.541 biler totalt i 2016 i USA. Altså 1,9% av markedet i USA.
BMW og Lexus (331.000 solgte)
Fant ikke tall for BMW, men de skal være mellom Mercedes og Lexus.

Så 50.000 solgte Tesla i USA er faktisk ikke så dårlig som du vil ha det til. De har faktisk spist ganske kraftig av de premium/luksusbil-segmentet i USA. Og nei, Tesla har ikke premiuminteriør, på lik linje som at de andre merkene ikke har en premium drivlinje.
Innlegg av: Xpander (23.08.17 21:15 ), lest 284 ganger

problemet med Tesla är att ju fler bilar de bygger desto mer måsta någon annan betala, typ banker och aktieägare. Man säljer fake"premium"bilar och kan trots det inte gå med vinst, denna typ av bilar är högst marginaler på normalt sett.

Ilågprissegmentet kommer detta bli ännu värre.

nästa problem som kommer är materialbrist till batterierna.
Innlegg av: pengex (23.08.17 13:35 ), lest 316 ganger

Så da mener du en ribba model 3 vil gjøre susen?
Prøver ikke å male alt svart,ønsker tesla alt vel.Men markedet er stramt,kundene er kresne og teslas gjeld astronomisk.
En minste feil nå så faller aksjen tvers gjennom gulvet.
Innlegg av: Tullium (23.08.17 21:13 ), lest 292 ganger

En ribba model 3 er det være svært få som vil kjøpe, på samme måte som med alle andre biler. Selges BMW 3-serien ribbet? Nope.

Snittprisen for model 3 vil ligge på $45-47' eller deromkring.
Innlegg av: MH77 (24.08.17 09:34 ), lest 270 ganger

Det er sterke krefter som styrer aksjekursen til Tesla, og det er derfor umulig å vite hvor kursen går. Musk har venner med VELDIG dype lommer. De kjører kursen og ler av shorterne som gang på gang kommer i skvis. Obligasjonseierne blir tvunget til å gi stadig nye lån for at ikke verdien av lånene skal stupe.

https://www.google.no/amp/s/motherboard.vice.com/amp/en_us/article/bmj4zz/elon-musk-and-larry-page-have-the-worlds-weirdest-friendship
Innlegg av: verdensmester (24.08.17 10:06 ), lest 272 ganger

MH77

Jeg trodde du var sterkt i mot Tesla og EL biler, hva har skjedd er du nå veldig for dette?
Innlegg av: pengex (25.08.17 22:15 ), lest 229 ganger

Ny skandale i teslaleiren.
Førerløs mod 3 kan gå i vasken. Nvidia prosessoren som styrer dette er for liten pga kostnadene.
Musk har forbigått teknikerne og kommandert ett ubrukelig produkt ut på markedet.
Hva annet umulig har han stresset frem?
5k model 3 i uka?
Innlegg av: verdensmester (25.08.17 23:02 ), lest 231 ganger

Kan være like før likene faller ut av skapet nå
Innlegg av: MH77 (25.08.17 23:22 ), lest 210 ganger

Verdensmester

Jeg mener elbiler er tullebiler fulle av uetiske metaller. Å spå hvor lenge pyramidespillet Tesla fortsetter er imidlertid vanskelig, fordi de som styrer det er ekstremt dyktige og har nærmest ubegrensede ressurser.

Tesla er nå "to big to fail".
Innlegg av: dobon (26.08.17 08:57 ), lest 168 ganger

Hehe. Bløfferen vrir seg desperat, men drukner i sin egen gjørme.

To big or not to big. That's the question.
Innlegg av: MH77 (26.08.17 09:44 ), lest 149 ganger
Endret: 26.08.17 09:47

Når et firma har så mye gjeld som Tesla vil det være en katastrofe for obligasjonseierne om det går konkurs. De er derfor tvunget til å låne Tesla stadig mer penger.

Dobon

Selv om du tilsynelatende er stokk dum og ikke bidrar med annet enn sjikane og usakligheter er det kjekt at du bidrar til å holde debatten i gang.