Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Q10ps (10.08.17 22:06 ), lest 4663 ganger
Ticker: APCL

APCL - utviklingen fra tidlig Juli til og med i dag - APCL

God kveld.

Ingen skal si det er kjedelig å være APCL-aksjonær om dagen. Her går vi på tå og hev og melding kan komme "anytime"!

Jeg blir jo bare sikrere og sikrere på at dette ender positivt for oss i Gambia! SOSP tenker jeg ikke spesielt mye på da jeg anser den som bankers.

Jeg synes det er veldig interessant å se utviklingen fra tidlig Juli og frem til nå, og dersom dere også synes det så har jeg slengt sammen et "lite" sammendrag. Mye klipp og lim, men like relevant(mener jeg) uansett.

Og IGJEN! Dette er IKKE en kjøpsanbefaling, ei heller et forsøk på å hause på noen som helst måte, det er fakta satt sammen med mine OPPRIKTIGE synspunkter.
Innlegg av: Q10ps (10.08.17 22:06 ), lest 3035 ganger
Endret: 10.08.17 22:08

RE^1: APCL - utviklingen fra tidlig Juli til og med i dag - APCL

Tirsdag 04.07

Mange fikk sjokk av at APCL plutselig falt kraftig. Grunnen var jo som vi vet at følgende overskrift møtte oss på Reuters 
"Gambia ends talks with African Petroleum, seeks new bidders". 

I artikkelen kunne vi lese 
"African Petroleum has failed a number of times in meeting their commitments. They asked for an extension and we declined," Mod K. Ceesay, permanent secretary for petroleum at Gambia's oil ministry said in an interview with Reuters, without giving further details.
"We indicated our position to them. There are no ongoing negotiations between us and African Petroleum," he added.

https://www.google.no/amp/www.cnbc.com/amp/2017/07/04/reuters-america-interview-gambia-ends-talks-with-african-petroleum-seeks-new-bidders.html

Jeg må si jeg var mildere sjokkert! Var vel få som ikke tenkte "nå går det til helvete her"!? Dog syntes jeg det hele virket svært merkelig, og ventet spent på en oppdatering av et slag. 

Så kom APCL med "statement to resent press article" der de kommuniserte følgende 
"The Board of African Petroleum maintains that the comments assigned to a Gambian official stating that our ownership of the Licences has expired is wrong both in law and in fact. The Board states categorically that the licences have not been terminated in accordance with the terms of the Licences, nor have they expired."

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/press/APCL%20Holding%20Statement%20-%20Reuters%20article%20-%20FINAL.pdf?mobile=true
Innlegg av: Q10ps (10.08.17 22:06 ), lest 3023 ganger
Endret: 10.08.17 22:08

RE^2: APCL - utviklingen fra tidlig Juli til og med i dag - APCL

Onsdag 05.07. 
Etter mye spekulasjoner i alle retninger(forståelig nok) på Tirsdag, så får vi et nytt slag i fleisen på Onsdag. Sanyang bekrefter tirsdagens utalelser. 

"The Gambian oil ministry's permanent secretary for petroleum Mod K. Ceesay initially revealed the government's decision in an interview with Reuters.

"That's the truth. You already got the message about the licences," Sanyang told Reuters in a telephone interview on Wednesday, referring to Ceesay's comments."

https://www.google.no/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN19Q133 

Igjen kommer APCL med en "statement to latest press article" der de igjen hardnakket hevder lisensene er deres ved å stå for gårsdagens melding "The Board of African Petroleum re-iterates and maintains its position stated in the “Statement to Recent Press” announced on the Oslo Børs at 15:59 (CET) on 4 July 2017." 

I dag legger Jens Pace til 
"We are surprised and disappointed to read the comments from the Gambian officials regarding the status of our Licences in country. We have maintained dialogue with the officials and were in-country only recently with our potential partner to host discussions on the proposals we have put forward to progress the drilling of these Licences. We reiterate that we reserve the legal rights to these Licences and state categorically that the Licences have not been terminated in accordance with the terms of the Licences, nor have they expired. The Licence agreements have dispute mechanism provisions which we fully intend to utilise if the Gambian authorities maintain this stance; however, our preferred route is to engage in more constructive dialogue in order to establish a way forward that is in the best interest of all stakeholders.” 

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/press/APCL%20Statement%20-%20Reuters%20article%20-%20FINAL.pdf?mobile=true

Frem til denne meldingen skal jeg ærlig innrømme jeg virkelig ikke visste hva jeg skulle tenke. MEN! Når APCL nå for andre gang på to dager kommuniserer at lisensene er deres "both in law and fact" så begynner jeg å bli overbevist over nettopp det. I mitt hodet vil ikke en mann med Jens Pace sin CV og erfaring gå ut med dette uten å ha belegg for det.
Innlegg av: Q10ps (10.08.17 22:06 ), lest 3027 ganger
Endret: 10.08.17 22:28

RE^3: APCL - utviklingen fra tidlig Juli til og med i dag - APCL

Torsdag 06.07 
Conference Call, en beroligende sådan. Velger man å tro at Jens Pace er en løgner så kan man jo bare hoppe over det jeg skriver her, for da er det irrelevant. Men helt ærlig, for de som ikke har kjennskap til Pace så anbefaler jeg dere å søke han opp for å få et innblikk i hva han har gjort tidligere. Det er klart fyren ikke sitter i en CC og farer med løgn!

Her er noen av mine favorittsitater fra CC, og i mitt hodet er det utenkelig at APCL ikke har en meget sterk sak rent juridisk når Pace uttaler seg slik han gjør. Jeg satt virkelig igjen med en god følelse etterpå. 

"have no illusion - we will uphold our legal rights and go to arbitration if needed, but we would rather solve this in another way"

"We do not see the Gambia as a competition situation, due to our legal rights to the licenses - allthough we have no illusions that there are many parties interested in these highly prospective licenses." 

"There is a termination process which allows us to provide a cure, which we have already done."

"We have the licences" 

Et sitat jeg satt spesielt pris på var 
"We've had detailed legal advice", 
og dette får meg virkelig til å føle meg trygg på at de vet hva de snakker om når de gang på gang sier "both in law and fact". 

(Hele CC hører du på 
http://tapeacall.com/e8dfp69cqr 
Begynner etter ca 3min.) 

Som sagt, en meget betryggende CC etter min mening, men det skjedde mer på torsdag jeg anser som positivt. Reuters kommer med en artikkel der det for meg er ganske tydelig at tonen har endret seg hos Gambia! 

"The African Petroleum case is something we are going to get advice from a legal team on," Fafa Sanyang told Reuters by telephone. 

Nå skal altså Sanyang plutselig få juridisk rådgivning ift A1/A4? Hvis det er slik noen her inne hevder, at det er den enkleste sak av verden for Gambia å droppe APCL, hvorfor trenger de da legal advice? 

https://www.google.no/amp/in.mobile.reuters.com/article/amp/idINL8N1JX4OH
Innlegg av: Q10ps (10.08.17 22:07 ), lest 3007 ganger
Endret: 10.08.17 22:09

RE^4: APCL - utviklingen fra tidlig Juli til og med i dag - APCL

Fredag 07.07 
Så kommer fredagen, og til MIN(andre kan mene hva de vil) glede kommer det nå enda "spakere" uttalelser fra Gambia. 
Vi så alle hvor korte og bastante de var på tirsdag/onsdag, mens i dag sier de

""Renewal or otherwise of their license will depend on the energy needs of the country. But the government has not made any decision about renewing it for now,” he explained." 

Første gangen siden dette startet på Tirsdag at de omtaler lisensene som "their". Man kan velge å ikke legge noe vekt på det, men for meg sier det en hel del! De omtaler lisensene som APCL sine. 

http://thepoint.gm/africa/gambia/article/africa-petroleums-contract-with-gambia-not-renewed-minister

På fredag får jeg en følelse av at Gambia skjønner at APCL har en meget sterk sak, og at det blir vanskelig å ta fra dem lisensene ved å benytte argumentet at det ikke har boret innen tidsfristen. Dog begynner jeg å lure på om de nå prøver å gjemme seg bak "need of energy" i stede, men tror ikke de har noen sterk sak om de prøver å gå den veien heller. 

Mine mistanker om at de har skjønt/fått beskjed om at APCL står sterkt juridisk blir enda større når dette senere blir uttalt av Sanyang. 

"Their licence has expired and we are not in any dialogue with them for the renewal of their licence… Nobody from the company has called me. It is only journalists who are calling me on this matter,” he stated. 

Han også anerkjenner at lisensene er "theirs", og for meg er det helt tydelig at tonen er en helt annen enn på Onsdag. 

http://standard.gm/site/2017/07/07/african-petroleum-hopes-sense-will-prevail-gambia/
Innlegg av: Q10ps (10.08.17 22:07 ), lest 3008 ganger
Endret: 10.08.17 22:10

Onsdag 19.07 
Det har vært helt tyst fra både selskapet og Gambia. Vi visste vel at selskapet kom til å ha en profesjonell tilnærming til dette, og at de ikke ville melde noe dersom det ikke var noe å melde, men det kunne jo fort vekk kommet nye uttaleser til media fra Gambia sin side. Det gjorde det ikke, ei heller er det meldt om at APCL har mottatt termineringsvarsel. 

Det har vært spekulerer i om "no news" er "good news", men ingen har vel helt kunnet konkludere med noe som helst. Jeg personlig har som jeg har skrevet her på HO håpet på konstruktiv dialog mellom APCL og myndighetene, men har ikke vært sikker på om det har forekommet. Det er rett og slett fordi de første uttalelsene Gambia kom med var så "iskalde" at det ikke virket som om de skulle ha samtaler med APCL over hodet. 

Så kommer det ny artikkel fra Reuters der de kan bekrefte det er dialog mellom partene, og da mellom CEO og høyeste hold i Gambia, nemlig presidenten selv. 

"Gambia's President Adama Barrow has met with African Petroleum's chief executive to discuss the status of its exploration licences, which oil ministry officials previously said had expired, the company and the presidency said on Wednesday." 

Gå nå tilbake å se på uttalelsene fra 04.07 og 05.07. Det er da ganske tydelig at det der ser ut til at Gambia ikke har noen intensjoner om å forhandle med APCL? Så hva har skjedd nå? Plutselig sitter JP i møte med Barrow, og en ting kan jeg garantere, Barrow hadde ikke brukt tid på dette om det var utelukket å "gå videre" med APCL på disse lisensene. 

Så kan man diskutere hvorfor de plutselig er i samtaler. Er det fordi de etter å ha fått juridisk rådgivning ser at dette i bestefall vil ta år å avgjøre gjennom rettsapparat fordi APCL åpenbart har en "strong case", eller var det hele en forhandlingsstrategi helt fra starten av? 

Uansett, det er i hvert fall 100% tydelig fra artikkelen i går at siste avgjørelse vedrørende APCL ikke er tatt, og de er under diskusjon vedrørende deres uoverensstemmelser. Presidentens talsmann sier følgende via en mail til Reuters. 

"The CEO of African Petroleum Jens Pace met President Barrow. The issues are being discussed and when a final decision is taken you will be informed," presidential spokeswoman Amie Bojang said in an emailed response to Reuters." 

Igjen foreslår jeg at dere går tilbake til 04.07 og 05.07 for å se hvor "klare" de var i sin sak den gang. 

Vi vet også at dette møtet fant sted den 13.07, og at "talks is ongoing". Dette viser at det har vært konstruktiv dialog i 1uke + uten at myndighetene har gått til det skrittet å sende termineringsvarsel, noe jeg ander som svært positivt.  

Videre i artikkelen fra 13.07 får vi også en uttalelse fra Ceesay, vedkommende som "startet det hele". Han hevder at ting fremdeles er som de var, og det hadde jo vært rart om han hevdet noe annet. I den forhandlingssituasjon Gambia per nå befinner seg i ville det jo vært selvmord å offentlig gå tilbake på sine uttaleser fra 04.07 og 05.07. Her anmoder de som forventet at dersom de ikke får en avtale de er fornøyd med er de villige til å stå på sitt, men ha friskt i minne uttalelsene fra talsmannen til presidenten! De får altså frem i en og samme artikkel at de står på sitt, men at siste avgjørelse ikke er tatt. De legger perfekt opp til at de nå etterhvert kan "snu" i deres syn på APCL, og det vil nok i så fall legges frem på en måte som viser at det er i Gambias beste interesser, og at de hadde tatt det til retten om så ikke var tilfellet. 

"The permanent secretary for petroleum at the oil ministry Mod K. Ceesay also confirmed the meeting between Barrow and Pace but reiterated his earlier position. 

"The issue was raised but nothing has changed. They stated their position. We restated our position," he said." 

Jeg liker svært godt at de gode signalene kommer fra presidentens talsmann, mens han som hevder de står på sitt er Ceesay ;) 

Jeg må også tillate meg å vise til hva artikkelen sier om våre lisenser i Gambia, nemlig "two of the most promising licences in West Africa".
Innlegg av: Q10ps (10.08.17 22:07 ), lest 3014 ganger
Endret: 10.08.17 22:11

Torsdag 20.07

Så var det klart for en oppdatering fra selskapet. Jeg har dratt ut noe av det, og har fokus på situajsonen i Gambia.

HIGHLIGHTS

- Exclusivity Agreement allowed to lapse to enable the
Company to engage with other interested parties for the SOSP licence in Senegal and to provide flexibility in government discussions regarding the A1 and A4 licences in The Gambia

Jeg er jo av den formening at det her kommer klart frem at APCL er den av partene som ikke ønsker en forlengelse av HoT. Og tenk dere om, hvis dere var den potensielle partneren, hvorfor skulle dere ikke ønske å være i eksklusivitet frem til man visste hvordan Gambiasitusjonen endte?

Slik jeg ser det hadde potensiell partner ingneting å tape på å forbli i eksklusivitet, men APCL sier jo her "to provide flexibility in government discussions regarding A1 and A4"

HALLO!? Dere husker vel hvordan tonen var i starten av dette innlegget? Men som vi ser så er det nå government discussions, noe jeg tror kommer av at Gambia har forstått APCL står sterkt juridisk, og at de rett og slett ikke "kommer seg unna" et samarbeid med APCL. Dersom de fremdeles hadde som hensikt å ekskludere APCL, OG de mente de hadde juridisk grunnlag for det, da er det ingen grunn til å gjenoppta en dialog de var så klare på at ikke var der.

- Ongoing discussions with Gambian officials to agree a forward plan for A1 and A4 licences, including meeting with President Barrow on 13 July 2017

Her kunne jeg jo gjentatt meg selv fra like over her, men nøyer meg med å understreke at det er dialog mellom APCL og myndighetene. Hvorfor når Gambia ga APCL en kald skulder i begynnelsen av Juli? Det MÅ være fordi samarbeid ikke er utelukket.

- The Board of African Petroleum reiterates and maintains its legal position on the A1 and A4 licences in The Gambia, and reiterates its willingness to utilise dispute resolution mechanism provisions if the outcome is unfavourable for the Company

Jeg har argumentert for det juridiske til det kjedsommelige, og velger her å kun minne dere på hvor konsekvente APCL har vært i deres uttalelser fra dag ÉN! Man så en rask respons fra dem når dette "tullet" startet, og de har gjentatt seg selv gang på gang med samme selsvsikkerhet.

- The Company expects formal feedback from the Gambian government in early August 2017

Dette kimmer vi selvsagt tilbake til, men man bør merke seg at det mø være en grunn til at de forventer tilbakemelding tidlig august. Enten har de satt er krav om det, eller kanskje Barrow har hatt parlamentmøtet den 9.August i bakhodet når han har "guidet" selskapet.

- The Company is confident that the Senegalese authorities will approve the Company's proposal to extend the SOSP licence, subject to farming out to a suitable partner

SOSP er for meg "bankers" og går ikke nærmere inn på denne uttalelsen her, den snakker for seg selv.

The Gambia

"Since the announcements in early July 2017 regarding its A1 and A4 licences in The Gambia, the Company has been ENGAGED IN DIALOGUE with Gambian officials with a view to identifying a solution that is in the best interest of all stakeholders. The Company confirms that a local representative for the Company met with the Minister for Petroleum and Energy and Permanent Secretary on 6 July 2017, and a delegation from African Petroleum, including the CEO and CFO, travelled to The Gambia for a meeting with President Barrow in Banjul on 13 July 2017."

Understreker igjen at det er dialog, "engaged in dialogue", og har fremdeles ikke fått et godt svar på hvorfor Gambia skulle gjenoppta dialogen om ikke et samarbeid er sannsynlig? Lager jo denne tråden for at man skal få meg seg "stemningsskiftet" man var hatt fra Gambia, og det var vel ingen som fikk følelsen av at de inviterte til dialog i begynnelsen av Juli?

"Further to the meeting with the President and subsequent dialogue, it is the understanding of the management team that the government is considering the Company's proposal regarding the licences and it is anticipated that the Company will receive formal feedback and clarity on the situation from the government in early August 2017."

"The Company has reiterated its firm position over its legal rights to the A1 and A4 licences in The Gambia and has communicated to the government that it will utilise the dispute resolution mechanism provisions of the licences should the outcome of the government's decision not be favourable to the Company.

In the meantime, the Company has been approached by other industry players that are interested to join the Company in the A1 and A4 licences when the situation with the Gambian government is resolved."

Igjen ser man at det ikke står på interessen, og dersom man får tommelen opp fra Gambia er det helt utenkelig at man ikke skal få på plass en farmout. Dog har vel Gambia sannsynligvis allerede klart på blokka hvem en eventuelt partner skal være, uten at vi kan si det med hundre prosent sikkerhet.
Innlegg av: Q10ps (10.08.17 22:07 ), lest 3017 ganger
Endret: 11.08.17 06:22

Torsdag 10.08

Jeg kunne kanskje skrevet Onsdag 09.08, siden "Gambia cabinet meeting" fant sted da, men vi fikk jo ikke vite noe om det før i dag. Jeg forstår godt dersom man isolert sett kanskje tenker "Hmm, dette var da hverken positivt eller negativt", MEN man må se på hele sammenhengen, og det er poenget med denne tråden.

Når vi ser tilbake på hvordan Gambia uttalte seg tidlig i Juli så får man jo som sagt en million ganger nå IKKE følelsen av at de ønsker noen form for dialog! Det ser ut som de skal ekskludere APCL og har IKKE til hensikt å snakke med, eller møte selskapet over hodet!

Derfor er det jo veldig interessant at lisensene våre(A1/A4) i går ble snakket om i "Gambia Cabinet Meeting" uten at APCL har fått noen form for termineringsvarsel, for én ting er HELT sikkert, det er definitivt ikke signert noen terminering! Dette ville vært meldt til markedet umiddelbart, og er vel også meldepliktig under åpningstiden til Oslo Børs.

"Members received a briefing on the status of petroleum exploration and production of licenses for off-shore blocks A1 to A6, as well as on-shore blocks in the Lower and Upper River regions of the country. They also discussed the challenges of land allocation and management in the Tourism Development Area (TDA)."

http://statehouse.gov.gm/uncategorised/fifth-barrow-cabinet-meeting-reviews-various-policy-proposals/

Enda mer interessant blir det når vi vet APCL fikk forespeilet en "formal feedback" fra Gambiske myndigheter "early august". Jeg ser for meg to svært sannsynlige scenarioer!

1.Barrow hadde dette "cabinet meeting" den 09.08 i tankene da han ga APCL inntrykk av en tilbakemelding "tidlig august". Da er det nærliggende å tro at APCL nå, én dag etter dette møtet burde ha fått en eller annen form for "feedback". Hadde denne inneholdt noe som fikk APCL til å tenke "nå går vi til voldsgift" så ville markedet blitt informert umiddelbart. Men dersom denne tilbakemeldingen f.eks er at Gambia sier de er villige til "å fortsette" med APCL dersom de gjør en avtale med eksempelvis CNOOC, da vil nok JP vente med å melde noe før man har en formell avtale på plass.

2.APCL har allerede fått "formel feedback" tidligere denne uken, og dette var blant det som ble "briefed" på "cabinet meeting" i går. Om så er tilfellet kan man være tilnærmet sikker på at vi om ikke lenge får en positiv melding vedrørende Gambia. Igjen, om man for noen dager siden fikk negative tilbakemeldinger fra selskapet hadde vi visst om det nå! Men om man i disse dager sitter med finpussing av kontrakter etc vil vi selvsagt ikke høre noe før dette formelt er i orden.

Låner denne av FF, for er helt enig og kan ikke formulere det bedre!

"Slik jeg leser det har saken allerede vært til behandling i energi og petroleumsdepartementet og at det ble orientert om det i Statsråd.(Cabinet)."

Som sagt, helt enig i dette, og derfor tror jeg dette alternativ 2 er det som er tilfellet. APCL er informert tidligere i uken, og det "må" være av positiv kaliber siden vi ikke har hørt noe.

Jeg klarer ikke helt legge fra meg at Gambia National Petroleum Corporation plutselig ansatte ny Manager Director med umiddelbar virkning nå på Mandag. Det passer lissom så utrolig godt med dette alternativ 2! Man kan vel tenke seg alt dette oppstyret kan ha vært en forhandlingsstrategi fra Gambias side, da kanskje for å velge partner, men også for å få en litt mer gullkantet avtale for seg selv. Dersom det er tilfellet er det nærliggende å tro at de gjerne allerede nå vil ha eierandeler i lisensene.

Om det statlige oljeselskapet(GNPC) skal ha en cut, så må det vel godkjennes av en "responsible person", og det er vel ikke andre enn MD, som da nå altså tredde inn med umiddelbar virkning på Mandag. Her KAN det altså være vi ser at det ansettes på dagen for å sette en signatur som gir GNPC en ettertraktet andel av lisensene. 5-10% kan gjøre underverker for Gambia dersom man gjør store kommersielle funn på lisensene.
Innlegg av: Q10ps (10.08.17 22:07 ), lest 3019 ganger
Endret: 10.08.17 22:12

RE^4: APCL - utviklingen fra tidlig Juli til og med i dag - APCL

Oppsummering

- Gambia går skyhøyt ut
- Moderer seg
- Så er det plutselig energibehov(?) det står på?
- Så er det møte med Pace
- Avklaring skal komme tidlig i August
- Parlamentet blir briefet men skal tydeligvis ikke ta noen formell avgjørelse(?).

APCL har høyt sannsynlig fått en tilbakemelding, dog er den IKKE negativ siden intet er meldt, da må vi ta utgangspunkt i status quo, ingen terminering og ingen forandring, avtale opprettholdes i henhold til kontrakt.

For alt vi vet kan APCL akkurat nå sitte å forhandle med en potensiell partner Gambia har pekt ut for oss. Vi må i så fall komme til enighet med dem før man vet om det blir voldsgift eller boring i 2018, og intet vil bli meldt før eventuell avtale er på plass :)

Igjen, veldig spennende tider!
Innlegg av: Chrysler300C (10.08.17 23:55 ), lest 2817 ganger

At denne tråden ikke har fått EN eneste kommentar , og alle heller vil sitte og slenge drit til hverandre og fortelle hvor dumme de andre er , sier jammen meg mye om de fleste her ... desverre !

Det er en håndfull med GODE skribenter her , og marve's syn på ting er såklart savnet også !

Men her legger du nok en gang frem hele saken med veldig gode synspunkter og veldig bra oppsummert :-)

Du gjør en strålende jobb !!

Kan ikke skjønne annet enn at vi nå er få dager unna en endelig avklaring i Gambia , og kan glede vårs til avtale der og avtale på SOSP i tiden fremover :-)

Detta blir bra , og takk igjen for den jobben du legger ned her !

:-)

Innlegg av: OilGasAfrique (11.08.17 00:00 ), lest 2806 ganger

Bra skrivet, TS!
Innlegg av: Shejk (11.08.17 01:18 ), lest 2732 ganger

Kjempe Q10ps! Du er den beste og mest seriøse brukeren inne her. Tror og at det er noe strort på vei, medling imorgen tidlig eller på mandag satser eg på.

Takk!

Innlegg av: PranX (11.08.17 11:47 ), lest 2472 ganger

Flott TS igjen Q10ps

Jeg bumper denne tråden opp med et innlegg uten egentlig å ha noe å tilføye her da denne tråden er den eneste med vesens-innhold idag :)

VH PranX
Innlegg av: OilGasAfrique (11.08.17 12:26 ), lest 2387 ganger

Jag gör som PranX. Riktigt bra inlägg, TS! Så oerhört mycket positivt som hänt sedan diverse tjänstemän började uttala sig i media. Egentligen har dessa uttalanden varit positiva så här i efterhand eftersom de i sin tur orsakat uttalanden från både APCL och högre regeringsmän i Gambia. vi har alltså fått riktigt bra klargörande från vår tydliga och professionella ledning som vi inte fått annars. Detta har stärkt caset något enormt. Så nu väntar vi bara på den officiella bekräftelsen. This will end very well for APCL. :-)
Innlegg av: Swordrup (11.08.17 13:36 ), lest 2281 ganger

Q10ps
Føyer meg inn i rekka :)
Setter stor pris på arbeidet du nedlegger :)
Skulle trodd du var Marve under et annet nick.

Swordrup
Innlegg av: piff (11.08.17 13:44 ), lest 2249 ganger

Meget bra TS.

Vurdere noen aksjer til her nede ,ser situasjon an litt,
Innlegg av: Chrysler300C (11.08.17 13:48 ), lest 2228 ganger

er det som er vanlig , når kursen går noen øre ned , sitter de fleste og håper at den skal lenger ned.. Når den starter og øke , hiver alle seg på :)

ganske lav omsetning idag , ville tro det blir ett lite løft mot close idag ... tror så absolutt det er tida for og sitte inne her i neste uke :)
Innlegg av: tuja (11.08.17 14:27 ), lest 2133 ganger

J.Pace har antydet oppdatering tidlig august. Mandag skriver vi 14 aug,noe som de fleste omtaler som mid aug. Ergo bør det være nyheter rett rundt hjørnet. Hvorfor ikke mandag?

God helg
Innlegg av: AKKA65 (11.08.17 14:34 ), lest 2103 ganger

Q10ps, veldig bra info og oppsummering dette, så takk for tiden du legger i det å dele kvalitativ informasjon med oss andre på HO.

Ikke usannsynlig at det kommer melding i ettermiddag eller mandag morgen - så det blir nok et lite kursløft her før stengetid i dag!
Innlegg av: Normex (11.08.17 14:36 ), lest 2097 ganger

Igjen veldig bra skrevet TS!

Ja, vi som følger dette tett er nok enig om mye nå.. Det blir en veldig spennende tid / uke(r) fremover... :)

Vil igjen takke ovenfor skribent(er) og lykke til alle sammen!
Innlegg av: Fluefiskeren (11.08.17 14:40 ), lest 2077 ganger

Og ikke glem SOSP. Kan godt komme først. I henhold til børsmelding 20. juni så har det stått flere selskaper i kø under ekslusivitetsperioden.
Innlegg av: rischioso (11.08.17 15:23 ), lest 1999 ganger
Ticker: IOX

Man skal ikke se bort i fra at det vil komme et renn av småaksjonærer fra IOX som ønsker å balansere ut tapet den siste tiden...;)

Spennende blir det fremover og for hver dag som går er vi nærmere en avklaring og ikke minst en løsning.

God helg!
Innlegg av: stlh (11.08.17 16:12 ), lest 1868 ganger
Endret: 11.08.17 16:13

nå er den først del av august passert, og nok en avtale brudd til investorene vedrørende info.
Innlegg av: Redz (11.08.17 16:22 ), lest 1831 ganger

Da tenker jeg du kan ringe Barrow og klage. Presidenten sa nemlig at vi skulle få en tilbakemelding tidlig i August. APCL's ledelse sa de forventet en tilbakemelding tidlig i August, nettopp pga. Barrow hadde guidet dette.
Her har du telefonnr: (+220) 995 7592
Innlegg av: D_invest (11.08.17 16:27 ), lest 1802 ganger

Slapp av stlh, farmout neste uke, vettu!
Innlegg av: klaesp (11.08.17 20:24 ), lest 1648 ganger

Ja, i aksjemarkedet gjelder det å kjenne sin besøkelsestid,du må vite når du skal komme og forlate selskapet..

Vi går inn i en spennende 14 dagers periode.
God helg.
Innlegg av: Q10ps (12.08.17 01:49 ), lest 1402 ganger

Hvis jeg skal gjette så går jeg for at vi får melding ila Mandag/Tirsdag. Dog er det ingen som har løyet selvom det ikke skulle komme en melding, da det bare er formidlet at ledelsen i APCL forventer en "formal feedback" tidlig i August. Om de ikke har fått "formal feedback" så er det i utganspunktet ikke stort å melde ;)

Innholdet av meldingen jeg tror kommer Mandag/Tirsdag tipper jeg er nøytralt til positivt. Det vil si at jeg ikke forventer noe håndfast, men en oppdatering til markedet der de sier dialogen er "ongoing" og at de jobber for å finne best mulig løsning sammen med Gambia. Det kaller jeg nøytralt til positivt siden det er veldig positivt dersom terminering fremdeles ikke er sendt, det er veldig positivt at samtaler er "ongoing", men dette vet vi på en måte allerede, dermed er det ingen positive overraskelser i meldingen, mer en status quo.

Ikke slakt meg om det ikke kommer melding, dette er bare en følelse jeg har, og jeg er litt der nå at hver dag som går uten en negativ melding gjør sannsynligheten for at det til slutt kommer en positiv melding større. Ergo, jeg blir sikrere og sikrere for hver dag som går.

Vi går en spennende uke i møte - god helg alle sammen :)
Innlegg av: Lykk (12.08.17 14:03 ), lest 1102 ganger

"Gambia’s Oil Minister, Fafa Sanyang said on Thursday he is seeking legal advice over the disagreement with African Petroleum concerning the status of the two offshore exploration licenses."

https://gambia.smbcgo.com/2017/08/10/barrow-briefed-petroleum-exploration-licensing/

Hvis han udtaler dette torsdag så blev der formentlig ikke præsenteret en løsning fredag men mere en opdatering om at de er igang med at få legal advice på licenserne?
Innlegg av: Nayroun (12.08.17 14:58 ), lest 1011 ganger

Som sagt, det er det bare den der useriøse avisen som sier. Da det er ingen andre aviser som melder om hva Fafa har sagt må det der være en exclusive noe jeg har lite tro på.
Innlegg av: D_invest (12.08.17 15:04 ), lest 1010 ganger
Endret: 12.08.17 15:05

Useriøs avis? Det er da vel en av de mer seriøse avisene som har vært presentert her den senere tiden.

"SMBC NETWORK strives to be the world’s leader in online news and information delivery. We bring you impartial and fact-based reports from the hardest to reach places, its people and events that impact their lives – stories that go unreported – listening to both sides. We are reshaping journalism and constantly strengthening thoughts by bringing the back story to your front headlines."

Verdt å merke seg "impartial and fact-based".

Uansett, så er nok kommentaren til Fafa bare en copy paste fra juli-artikler.
Innlegg av: rischioso (12.08.17 15:58 ), lest 924 ganger
Endret: 12.08.17 16:00

For å kunne forstå en artikkel så bør man kunne skille mellom hva som faktisk er nytt og hva som er gammelt nytt og denne artikkelen virker å være en god miks av begge deler:

https://gambia.smbcgo.com/2017/08/10/barrow-briefed-petroleum-exploration-licensing/

RE - Gambia’s President Adama Barrow has been briefed on petroleum exploration and production of licenses following the discovery of more oil and gas in neighboring Senegal.

* NYTT i fra møtet.

Re - Gambia last month revoked the licenses of African Petroleum and declined to go into talks with the Oslo-based company to continue the exploration of its offshore oil blocks.

* Gammalt nytt - Ref til hva som skjedde i juli

RE - Gambia’s Oil Minister, Fafa Sanyang said on Thursday he is seeking legal advice over the disagreement with African Petroleum concerning the status of the two offshore exploration licenses.

* Gammelt nytt og ref til hva som ble sagt for 5 uker siden (artikkel fyll)

RE - Australian explorer Far Ltd and Houston-based partner Erin Energy have mapped three potentially drillable targets off Gambia.

They will reprocess and interpret about 1504 kilometers of existing 3D seismic later this year before potentially drilling in late 2018.

The blocks potentially contain resources of more than 1 billion barrels of oil on an unrisked, best estimate basis spread across the prospects, according to Far.

Far with Erin Energy is the partner company that discovered gas and oil in Senegal last week, just north of the flagship SNE oil field.

The well was drilled in water depth of 900 meters, in the Sangomar Deep Offshore block some 90 kilometers offshore. It was drilled down to a total depth of 2,837 meters.

Work was now taking place to assess the commercial implications of the additional discovery. The discovery is described as being a slightly lighter oil type than had been found in other sections of SNE field.

* Gammelt nytt og ingenting annet enn artikkel fyll

Gambia’s economy is dependent on peanut exports, tourism and remittances from abroad to help strengthen its economy. It hopes that oil discovery with other minerals will pull the country out of poverty.

* Gammelt nytt og ingenting annet enn artikkel fyll
Innlegg av: D_invest (12.08.17 16:11 ), lest 862 ganger

Så lenge det ikke foreligger annet nytt, så er det helt riktig av journalisten å referere til sist kjente status. Om noe, så kunne det kommet bedre frem at det var en gammel uttalelse.
Innlegg av: rischioso (12.08.17 15:47 ), lest 942 ganger

Lykk

RE - Hvis han udtaler dette torsdag så blev der formentlig ikke præsenteret en løsning fredag men mere en opdatering om at de er igang med at få legal advice på licenserne?

* Ta det for hva det er og ingenting annet enn en referering til hva som ble sagt i begynnelsen av juli...;)

Her er et godt eksempel på afrikansk journalistisk copy paste av gammel morro - her har man kopiert fra en original artikkel som er 4 år gammel...

August 2013

http://www.newstimeafrica.com/archives/32623

August 2017

http://standardtimespress.org/?p=4309
Innlegg av: Skattefuten (12.08.17 17:03 ), lest 798 ganger
Endret: 12.08.17 17:16

Jeg må virkelig le ;)

Så han sier akkurat det samme nå som han gjorde for over 1 mnd siden ? Neppe

Hvis han hadde ment noe med det for 1 mnd siden så hadde de jo gjort det til nå ;)

Dette er som vi har sett før: gjennbruk av gamle sitater.

Må da ærlig påstå de virkelig sliter hvis de enda ikke har søkt hjelp..noe de såklart har gjort.
Eller de ser ingen vits i å søke hjelp.
Nei..dette faller in i listen av usaklige positive og negative artikler.

Ha en strålende helg
Innlegg av: Nayroun (12.08.17 17:47 ), lest 698 ganger

"riktig av journalisten å referere til sist kjente status" ?

Han refererer ikke til sist kjente status, men påpeker at det var det han sa på møtet nå nylig.

Det er vel to helt forskjellige ting meg bekjent.
Innlegg av: D_invest (12.08.17 17:53 ), lest 674 ganger

Så var det dette med å lese innlegg skikkelig igjen, da.
Jeg skriver

sitat 1:

"
Uansett, så er nok kommentaren til Fafa bare en copy paste fra juli-artikler."

sitat 2:

"Om noe, så kunne det kommet bedre frem at det var en gammel uttalelse"

Hva Sanyang sa i juli må fortsatt ansees som siste nytt, så lenge det ikke foreligger noe annet. Men man har tydeligvis tungt for det.
Innlegg av: rischioso (12.08.17 18:13 ), lest 642 ganger

4-de juli:

Sanyang meldte at dialogen med selskapet var avsluttet.

13-de juli

Partene hadde møte - dialogen var visst ikke avsluttet allikevel...

4-de juli

Sanyang sa at de skulle søke juridisk rådgivning.

20-de juli

Selskapet melder om møtet som ble avholdt den 13-de og at dialogen er on-going.

* Hva skulle de så ha å snakke sammen om hvis Sanyang ikke har fått juridisk input? Man kan jo ikke fortsette til evig tid og fortelle selskapet at de skal søke juridisk rådgivning...;)

Det mest logiske er at Sanyang har søkt juridisk rådgivning og basert på akkurat det så er dialogen med selskapet gjenåpnet - My two cents...;)

Innlegg av: Yess (15.08.17 10:30 ), lest 291 ganger

Det er bare å gratulere til alle som i dag får kjøpt til kurs under 3. Signalene som kommer indikerer at Senegal er nært forestående og Gambia kommer på plass.