Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: MH77 (10.08.17 15:51 ), lest 2902 ganger
Endret: 12.10.17 08:38

Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen.

FORBY ELBILER NÅ!!!

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 15:56 ), lest 1524 ganger

RE^1: Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

Og Apple på kobolt til mobilen sin kanskje!?
Innlegg av: dobon (10.08.17 16:37 ), lest 1507 ganger

Bløfferen: Har du vurdert medlemskap i foreningen for de skinnhellige? Opptakskriteriene er klart bestått.
Innlegg av: MH77 (10.08.17 17:21 ), lest 1492 ganger

Det er 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla, så forholdet er litt annerledes. Elbiler er også fullstendig unødvendig, mens det er vanskelig å erstatte mobiltelefoner.

Du er den samme Dobon, og du gir som vanlig faen i barns lidelser.
Innlegg av: Axie (10.08.17 22:41 ), lest 1438 ganger

RE^2: Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

Men det selges vel mer enn 7000 mobiltelefoner (hvordan har du kommet fram til det tallet?) for hver elbil? Li-ion batterier brukes i en lang rekke produktet. Så hvorfor er du så opphengt i bilbatterier?
Innlegg av: dobon (10.08.17 22:29 ), lest 1435 ganger

Bløfferen: Skjønner ikke hvor du vil hen. Tesla er et pyramidespill. Musk tar opsjonspengene og løper når kursen når 300. Model 3 kommer aldri i produksjon.

Jeg ser med det utgangspunkt ikke hvordan Tesla skal ha noen påvirkning på metallmarkedene.

Syk i hodet du.
Innlegg av: MH77 (11.08.17 08:56 ), lest 1408 ganger

De eneste som er syke i hodet er dem som kjøper elbiler laget av metaller utvunnet av barn under svært helseskadelige forhold.

Jeg er ellers ingen bløffer Dobon for jeg legger ved linker for å dokumentere alle mine påstander. Hva som feiler deg kan man jo bare spekulere i, men det er skremmende at du forsvarer helseskadelig barnearbeid og finansiering av barnesoldater.
Innlegg av: GC2016 (12.08.17 18:12 ), lest 1060 ganger

Skrev du denne meldingen på din kobolt barnearbeid Iphone;-)
Innlegg av: dobon (11.08.17 09:19 ), lest 1367 ganger

Bløfferen: Skjønner ikke hvor du vil hen. Tesla er et pyramidespill. Musk tar opsjonspengene og løper når kursen når 300. Model 3 kommer aldri i produksjon.

Jeg ser med det utgangspunkt ikke hvordan Tesla skal ha noen påvirkning på metallmarkedene.

Syk i hodet du.
Innlegg av: Lykkeligamator (11.08.17 09:24 ), lest 1361 ganger

Åpenbart et problem at ulike selskaper opererer uetisk, men det er vel ikke et problem kun for gruveselskaper?

Giant oil company Texaco, bought by Chevron in 2001, operated in Ecuador from 1964 to 1992. Chevron has admitted that Texaco dumped over 18.5 billion gallons of toxic water into the rainforest during this period – about 4 million gallons daily at the height of its operation – contaminating two million acres of the Ecuadorian Amazon. 

Skal vi forby biler som går på bensin?
Innlegg av: MH77 (11.08.17 09:43 ), lest 1367 ganger
Endret: 11.08.17 09:44

Du kan ikke sammenligne dagens overgrep med synder som skjedde for 25-50 år siden. Det er uansett forskjell på miljøødeleggelser og finansiering av kriger!

Forhold deg til dagens virkelighet! 6 millioner mennesker er drept i Kongo i krigen som mineralene. Salg av mineraler finansierer barnesoldater, og småjenter brukes som sexslaver. Barn blir traumatisert, helseskadet og drept i livsfarlige gruver for at DU skal kunne kjøre elbil. Det er saken og det må ta slutt!

Forby elbiler nå!
Innlegg av: dobon (11.08.17 10:47 ), lest 1335 ganger

Syk i hodet du.
Innlegg av: dobon (11.08.17 11:19 ), lest 1320 ganger

Bløfferen: Etter å ha gnålt om dette igjen og igjen i år etter år har du nå ingen kommentar.

Du er gjennomsiktig som en nypusset glassvegg.
Innlegg av: DrDød (11.08.17 11:57 ), lest 1305 ganger

MH: og når skal du selv ta avstand fra den samme kobolten brukt i produkter som du selv kjøper?

Jeg har utfordret deg på dette flere ganger; du er dypt rystet over bruk av metaller i elbiler, men forsvarer lettvint at akkurat de samme metallene utvunnet i de samme gruvene brukes i din egen datamskin, smarttelefon eller dieselpurke. Hver gang jeg utfordrer deg på dette så blir du taus, før du starter en ny tråd med samme budskap noen dager etterpå.

Har sagt det før og jeg sier det igjen: du er en hykler. Enten tar du avstand fra all uetisk utvinning av metaller (uavhengig av sluttprodukt), eller så burde du innrømme at ditt eneste formål med disse innleggene (som vanlig) er å snakke ned elbil.
Innlegg av: MH77 (11.08.17 15:01 ), lest 1291 ganger
Endret: 11.08.17 15:02

Angrep er som vanlig det beste forsvar.

Det dere forsvarer er en eksplosiv økning i bruk av kobolt, kobber og lithium for å bygge elbiler. Dere vet at dette betyr MYE mer helseskadelig barnearbeid, MYE mer penger til militsgruppene i Kongo som bruker barnesoldater og barnesexslaver og MYE mer miljøødeleggelser.

Det finnes kobolt i mange produkter, men mengdene i en mobiltelefon er HELT ubetydelig sammenlignet med en elbil. Forbyr vi elbiler vil vi kunne fase ut Kongo som leverandør av kobolt.

Dere er svært egoistiske og kyniske som synes at det her helt greit å øke etterspørselen etter kobolt. Å prøve å beskylde meg for å være en hykler blir BARE for dumt!!!

Redd barn fra grusomme overgrep - forby elbiler nå!!!
Innlegg av: Finlux (11.08.17 15:06 ), lest 1276 ganger

Litium produksjonen i fra Kongo er ikke målbar, det siste målbare landet har 0,2% av verdens produksjonen og Kongo er ikke på lista.
MH, har sagt det før , bra at fattige land har rådtoffer og selge og bra om de ikke utnytter barn, men det er ikke -elbilen sin feil om de gjør det.
Du er helt KOKO
Innlegg av: OZZY (11.08.17 15:11 ), lest 1277 ganger

mh hvis du vil ha det slik at alt skal gå med fossilt drivstoff de neste hundre årene er det ikke igjen et eneste levende vesen på jorda.
ønsker du ikke at det skal være et eneste levende vesen på jordkloden. JA jeg tror det.
MEN vi må over på Hydrogen i mye større skala i fremtiden pga no utslipp og slik at ikke araberne tjener så mye penger og gir videre til ekstreme muslimer som ønsker å spre den farlige saudi muslimske troen som undertrykker og dreper milliarder av mennesker hvert år.
mh....nå må du skjærpe deg.
Innlegg av: dobon (11.08.17 15:53 ), lest 1271 ganger
Endret: 11.08.17 15:55

Etter å ha gnålt om disse tingene igjen og igjen i år etter år har du nå ingen kommentar.

Du er gjennomsiktig som en nypusset glassvegg. Dårlige tider for Tesla-hatere nå. Skinnhelligheten er påtagelig.
Innlegg av: Atom Vinter (11.08.17 16:24 ), lest 1251 ganger

Men de store batteriene som sitter i hydrogenbilene som MH77 er så positiv til, de snakker ikke hykleren høyt om...

Ufattelig at noen i det hele tatt tar deg seriøst, MH77.

Stort sett alt du lirer fra deg er halvsannheter, forvridde sannheter og regelrett løgn.
Innlegg av: dobon (11.08.17 18:16 ), lest 1225 ganger

Bløfferen? Vi vet du er der..
Innlegg av: ZaloUltra (11.08.17 18:50 ), lest 1225 ganger

Forbud mot EV kommer med FN i spissen, men Kina vil gi faen.
Innlegg av: dobon (11.08.17 18:59 ), lest 1204 ganger

Lar du gneldrebikkja svare for deg?
Innlegg av: MH77 (11.08.17 19:25 ), lest 1210 ganger
Endret: 11.08.17 19:27

Helseskadelig barnearbeid, barnesexslaver, barnesoldater, millioner av drepte og store miljøødeleggelser i Kongo. Det hele ledet av militsgrupper som tjener rått på norske elbilkjøpere.

Dere er en fin gjeng med elbilfrelste som gir en god faen i alt og alle så lenge dere får kjøre gratis i bomringene.

Jeg registrer at dere prøver å beskylde meg for å ha en agenda, men min agenda gjør uansett ikke overgrepene i Kongo mindre.

Alternativet til elbiler er fornybart drivstoff og hydrogen. Dette kommer for fullt. Fremtidens hydrogenbiler vil ikke ha behov for store batterier. Allerede i dag produseres brenselceller med effekt på over 100kw. Det er mer enn nok til akselrasjon, og det går fint å bruke kondensatorer istedenfor batterier til å ta effekttoppene.

Elbiler er fullstendig unødvendige og svært uetiske og bør forbys snarest!
Innlegg av: dobon (11.08.17 19:38 ), lest 1190 ganger

Syk i hodet du.
Innlegg av: MH77 (12.08.17 08:43 ), lest 1172 ganger
Endret: 12.08.17 08:46

Dobon

Tesla påvirker allerede etterspørselen etter edle metaller med produksjon av Modell S, og prisene har økt kraftig den siste tiden. Hvis Tesla lykkes med å øke produksjonen vil nok prisene på Kobolt øke enda mer. Det betyr høyst sannsynlig enda flere overgrep i Kongo.

Når ditt eneste argument er at andre er "syk i hodet" sier det mest om deg selv. Som jeg har skrevet til deg før: "Du er det du ser." Tviler på at du skjønner det ordspråket, men de aller fleste andre gjør nok det ;-)
Innlegg av: Atom Vinter (12.08.17 11:14 ), lest 1135 ganger

Innlegg av: MH77 (11.08.17 19:25 ), lest 74 ganger
Endret: 11.08.17 19:27

Fremtidens hydrogenbiler vil ikke ha behov for store batterier. Allerede i dag produseres brenselceller med effekt på over 100kw. Det er mer enn nok til akselrasjon, og det går fint å bruke kondensatorer istedenfor batterier til å ta effekttoppene.

---

Det du skriver er bare tull. Batterier er helt nødvendig i hydrogenbiler både for akselerasjonen og for å regenerere bremseenergi. Kondensator-vrøvlet ditt er ren løgn, og noe du finner på selv på stående fot.

Gi meg en eneste link/bevis på at produsentene av hydrogenbiler planlegger å kutte ut batteriene.

Venter i spenning...

Det er for øvrig pussig hvordan du hele tiden henviser til uforbeholden perfekt utslippsfri fremtid når det gjelder hydrogenbiler. Per i dag er faktisk hydrogenbiler noe av det mest forurensende som finnes. Det er ren sløsing med ren energi pga. det vanvittige energitapet som oppstår under produksjonen av hydrogen. Og store batterier inneholder de uansett hvor mye du drømmer, lyver og vrir på sannheten her på HO.
Innlegg av: Tigerberget (12.08.17 11:20 ), lest 1132 ganger
Endret: 12.08.17 11:21

Jeg har gitt opp MH77.

Det er som å få en Islamsk fundametalist til å tvile på Allah.
Er man så til de grader navlebeskuende og svever i synet på ting så må det profesjonelle folk til å hjelpe vedkommende.

I dette tilfellet så hjelper nok ingenting.

Glad for at MH77 ikke har noen politisk karriere, men på en annen side, så hadde det vært mye humor i media. :-)
Innlegg av: dobon (12.08.17 11:55 ), lest 1121 ganger
Endret: 12.08.17 11:59

Personlighetsforstyrrelser er vanskelig å påvirke, hvilket dette tilfellet illustrerer tydelig. Vanskelig barndom og mye komplekser antagelig.

Bløfferen: Tesla henter pt kobolt (og nikkel mv) fra gruver i Canada og USA.

Model 3 er en bløff som aldri kommer på markedet. Musk tar pengene og lar korthuset rase. Pyramide hele veien. Verdens største scam. Du blir genierklært når boblen brister. Gratulerer. Du kan sole deg i glansen. Antagelig førsteside i Times.
Innlegg av: MH77 (12.08.17 15:47 ), lest 1096 ganger
Endret: 12.08.17 15:48

Dere har tilsynelatende et ekstremt ønske om å gjøre denne diskusjonen personlig, noe jeg regner med at kommer av at dere mangler argumenter.

Oppfordrer Dobon, Tigerberget, Atom Vinter og andre elbilfrelste til å lese og kommentere følgende artikler:

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

Innlegg av: Atom Vinter (12.08.17 18:06 ), lest 1069 ganger

MH77:

Ingen av disse linkene (som du for øvrig har klipt og limt her på HO hundrevis av ganger før) sier noe om at hydrogenbilprodusentene skal kutte ut batteriene i hydrogenbiler.

Altså igjen:

Hvor har du det fra at hydrogenbilene skal kvitte seg med batterier og erstatte disse med kondensatorer?

Er det kun oppspinn som du kommer med?

Lyver du?
Innlegg av: dobon (12.08.17 15:51 ), lest 1077 ganger

Syk i hodet du.
Innlegg av: Axie (12.08.17 20:48 ), lest 1043 ganger

Så bra at etterspørselen gjør at prisene på kobolt stiger da MH. Som vi vet vil gjerne økt fortjeneste gi bedre arbeidsvilkår for arbeiderne. Pluss et større fokus fra forbrukere på dårlige arbeidsforhold.

En gledens dag dette, jo fler elbiler som selges, jo større etterspørsel etter kobolt og dermed er det håp for raskere forandring. Synes du skal ta deg en tur og bestille deg en Leaf på mandag MH hvis du vil ha forandring i gruvene i Kongo.
Innlegg av: MH77 (12.08.17 22:35 ), lest 1030 ganger

Dere er en fin gjeng med kunnskapsløse og kyniske kverulanter uten snev av samvittighet for grusomhetene i Kongo! Jeg er sjokkert over deres grenseløse egoisme og manglende medfølelse!

Atom Vinter

Det er korrekt at de fleste hydrogenbiler bruker lithiumionbatterier som buffer, men disse er mye mindre enn i elbiler og behovet synker raskt fordi brenselcellene blir raskt bedre:

https://www.tu.no/artikler/industri-her-er-hondas-nye-hydrogenbil/275852

Dobon

Du er det du ser...

Axie

Mer penger til militsgruppene i Kongo betyr mer penger til våpen som brukes av barnesoldater i verdens blodigste krig. Les linkene så kanskje du skjønner litt mer.
Innlegg av: Atom Vinter (13.08.17 02:11 ), lest 1001 ganger

Innlegg av: MH77 (12.08.17 22:35 ), lest 18 ganger
Dere er en fin gjeng med kunnskapsløse og kyniske kverulanter uten snev av samvittighet for grusomhetene i Kongo! Jeg er sjokkert over deres grenseløse egoisme og manglende medfølelse!

Det er korrekt at de fleste hydrogenbiler bruker lithiumionbatterier som buffer, men disse er mye mindre enn i elbiler og behovet synker raskt fordi brenselcellene blir raskt bedre:

https://www.tu.no/artikler/industri-her-er-hondas-nye-hydrogenbil/275852

---

MH77, du fortsetter å vri deg unna med tullet ditt. I kjent stil. Ufattelig at jeg i det hele tatt gidder å diskutere med deg.

For 3. gang: Du påstår at hydrogenbilene skal kutte ut de store batteriene. Hvor har du det fra? Linken du poster sier INGENTING om dette, tvert imot. At brenselcellene blir bedre betyr ikke at behovet for batterier blir borte. Fortsatt er det behov for batterier i hydrogenbiler både for akselerasjonen og for å regenerere bremseenergien.

Du skriver videre at "fleste hydrogenbiler bruker lithiumionbatterier som buffer".

Er dette nok en løgn fra deg, MH77?

Hvilke hydrogenbiler bruker ikke batterier som buffer, MH77?

Innlegg av: MH77 (13.08.17 05:39 ), lest 1001 ganger
Endret: 13.08.17 05:41

Axie

Jeg vet ikke hvorfor du er så opptatt av å prøve å bortforklare det ENORME behovet elektriske biler har for sjeldne, dyre og uetiske metaller. Tjener du penger på å selge elbiler, eller bare gir du en god faen i de overgrepene og miljøødeleggeøsene som utvinning av mineraler til elbiler skaper? Har du heller ingen forståelse for at det er begrenset med ressurser?

Du vet nok like godt som meg at hydrogenbiler har veldig mye mindre batterier enn rene elbiler. Du skjønner nok også at behovet for batterier i hydrogenbiler minsker etterhvert som brenselcellene blir bedre.

Produksjon av elbiler er svært uetisk og elbiler bør derfor forbys!
Innlegg av: Finlux (13.08.17 11:12 ), lest 977 ganger

Du kan vel litt enig i at du er voldsomt manisk MH, hvis ikke så er du kanskje behandlingstrengende for dette batteri og Tesla hatet ditt er rett og slett ikke normalt.
Innlegg av: MH77 (13.08.17 16:54 ), lest 949 ganger
Endret: 13.08.17 16:55

Angrep er alltid det beste forsvar, og jeg skjønner at du i mangel på argumenter prøver å gjøre debatten personlig Finlux. Hvorfor du prøver å forsvare bruken av uetiske mineraler kan man bare spekulere i...

Jeg fikk utrolig mye tyn i fjor da jeg advarte om boligprisene i Oslo. Folk liker tydeligvis å leve i bobler og lukke øynene for realitetene. I forhold til elbiler bør man ikke gjøre det, fordi konsekvensene av økt elbilproduksjon er grusomme overgrep i verdens mest konfliktfylte land Kongo.
Innlegg av: Finlux (13.08.17 17:00 ), lest 947 ganger

Bortsett ifra Salo begynner det å bli tynt ibandt supporterne dine MH, tror du skal lese en gang til jeg, det er ikke normalt det du holder på med.
Innlegg av: MH77 (13.08.17 17:22 ), lest 931 ganger

Hva er din agenda Finlux? Hvorfor lukker du øynene for overgrepene i Kongo og forsvarer denne skitne industrien?
Innlegg av: Finlux (13.08.17 17:35 ), lest 920 ganger

Ser bare at du er helt sprø jeg MH
Innlegg av: MH77 (13.08.17 18:23 ), lest 911 ganger

Du er det du ser Finlux!

I tillegg til å være sprø vil jeg påstå at du er en kynisk egoist som ikke bryr deg om krig og overgrep, og i tillegg prøver å latterliggjøre dem som bringer problemstillingen på banen.

SuperSpinal er tydeligvis den eneste oppegående elbilentusiasten på dette forumet, fordi han avbestilte elbilen da jeg gjorde ham oppmerksom på følgene av elbilproduksjon.

Jeg håper og tror de fleste andre vil være voksne nok til å gjøre det samme. Så kan du kose deg i "blodbilen" din, mens du tenker på barna som har ødelagt helsen på å grave frem mineraler til den.
Innlegg av: Finlux (13.08.17 20:11 ), lest 894 ganger

Takk for hilsen MH, du er spenna gærn og de gærne har de godt sa Jan T, det er vel noe i det da.
Innlegg av: MH77 (14.08.17 02:18 ), lest 858 ganger
Endret: 14.08.17 02:22

På bakgrunn av at du kun kommer med usaklige kommentarer, og tilsynelatende ikke evner å sette deg inn i fakta, vil jeg påstå at du er den med minst bakkekontakt.

Vi holder uansett debatten i gang, og det er jo det viktigste!

All den tid jeg er den eneste som kommer med faktaopplysninger, er det det jeg skriver som vil bli lagt merke til og husket. Slik sett er du en nyttig idiot Finlux!
Innlegg av: Finlux (14.08.17 08:10 ), lest 832 ganger

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2017/08/Norge-kan-bli-verdens-foerste-fullelektrifiserte-nasjon
Innlegg av: MH77 (14.08.17 08:28 ), lest 840 ganger
Endret: 14.08.17 08:32

Det er helt sikkert riktig at Norge kan bli verdens først "fullelektrifiserte" nasjon. Problemet er at dette på ingen måte er konsekvensutredet.

Norge kan støvsuge verden for edle metaller for å bygge elbiler, vi kan bruke vannkraften selv istedenfor å eksportere den til å fase ut europeisk kullkraft og vi kan stanse oljeutvinningen som vil gi mer forurensende oljeproduksjon andre steder. Norsk oljeproduksjon er verdensledende innenfor HMS. Våre standarder blir kopiert av andre land, noe som gir en mer miljøvennlig oljeutvinning globalt sett.

Norge har hatt et veldig godt miljøtiltak i regnskogfondet. Dette fondet har reddet enorme mengder regnskog, og bidratt kraftig til å redusere CO2-utslippene. Gjennom regnskogfondet viser Norge at vi tar et internasjonalt ansvar, og vi legger press på andre land for å gjøre det samme. Det er dette Norge bør satse på!

Hvis vi elektrifiserer Norge og stenger ned oljeproduksjonen viser vi kun at vi er rike og dumme. Andre land har på ingen måte ressurser eller muligheter til å gjøre det samme.
Innlegg av: Finlux (15.08.17 13:00 ), lest 782 ganger

Så vi er dumme om vi elektrifiserer oss?
Jaha.
Og så skal vi betale til regnskogfondet og samtidig gå for fossile utslipp.
Jaha
Og så skal vi støvsuge verden for edle metaller siden gruver og råstoffutvinning er ukjent til nå.
Jaha
Og så skal vi miljørette oljeutvinningen slik at det ikke forbrennes fossilt drivstoff i fremtiden.
Jaha
Det kaller jeg en prima plan.
Innlegg av: MH77 (16.08.17 10:16 ), lest 741 ganger

Finlux

Målet bør være å bruke pengene der de gir størst gevinst. Å redde regnskog koster rundt 50 kroner/tonn CO2. Å subsidiere elbiler koster 100 ganger så mye.

Hvis man virkelig ønsker å redusere CO2-utslippene globalt er det 2 ting som gjelder. Det er å fase ut kullkraft og stanse raseringen av regnskog.

Det gir heller ingen gevinst å elektrifisere bilparken før kullkraften er faset ut.

Problemet for norske politikere er at Norge ikke får føre den enorme CO2-gevinsten som Regnskogfondet oppnår i det norske klimaregnskapet. Vi får heller ikke føre eksport av vannkraft som erstatter kullkraft.

Det største problemet med elbiler er uansett at det ikke finnes nok edle metaller til at de kan erstatte vanlige biler, og at utvinningen av disse metallene er svært uetisk.
Innlegg av: Lohen (16.08.17 11:29 ), lest 726 ganger

CO2-hysteriet har blitt en kamp om makt, penger og markedsposisjon. Veldig mye er hverken fornuftig eller forsvarlig å presse igjennom.

Gitt at alle land holder sine Paris-løfter, og gitt at IPCC sine modeller for temperatur og CO2 er riktige, vil dette kun påvirke den globale temperaturen med 0,2C. Samtidig vet vi at IPCC sine modeller historisk har overdrevet temperaturen. Vinningen går spinningen, hva annet kan man forvente når vi kun kan påvirke ca 0,0016% CO2 i atmosfæren. Tenk lokalt. Bygg fornybart der det er lønnsomt.

Leste nettopp at man vurderte klimaskatt på rødt kjøtt. En sjæfer slipper ut mer CO2 enn en SUV toyota land cruiser (faktisk mer enn det dobbelte, gitt kjørelengde 10.000 km). BMI blir vell snart gitt klimaskatt? Eller kanskje klimaskattelette, pga CO2-lagring?

Jeg tror det kun er ett tidspørsmål før verden våkner på klimafronten. Alt handler om CO2, nettopp fordi den kan flytte makt, posisjon og penger. En menighet som spiller på frykt, vi har sett det før...
Innlegg av: Worldwide (16.08.17 11:37 ), lest 715 ganger

Er enig med MH77 i det meste. El-bil fokuset i Norge er mest politikk og lite miljø.
Innlegg av: mishka (16.08.17 12:03 ), lest 702 ganger

Ja, og den politikken er et generelt hat blant politikere mot å forflytte seg individuelt, spesielt over lengre avstander.

Den nye religionen "miljø" brukes for alt den er verdt.
Innlegg av: Finlux (16.08.17 13:30 ), lest 691 ganger

Ja, vi har jo hørt at dere ikke liker -Elbil nå da, har dere ikke argumenter så finner dere på noe.
Har sagt det før, det er ei manisk gneldring som ikke synest normal.
Vi har en samferdselsminister som dere kan henvende dere til, jeg tror faktisk de har greie på litt av hvert i Samferdselsdeparementet også.
Innlegg av: Lohen (16.08.17 14:49 ), lest 674 ganger

Jeg liker elbil, jeg liker bare ikke å bli påtvunget til å kjøpe en med dagens begunnelser, der også effekten om begrunnelsene/hypotesene stemmer er minimale.
Innlegg av: MH77 (16.08.17 14:48 ), lest 678 ganger

I Finansavisem 8 juli uttalte samferdselsministeren følgende i forhold til autonom teknologi:

"Elbilene er sentrale i utviklingen av ny teknologi. (...) Jeg har fortsatt til gode å møte noen som sier de skal teste ut slik teknologi på dieselbiler."

Audi er i dag ledende på selvkjørende biler med nye A8 som har selvkjøring på nivå 3. Audi A8 leveres kun med bensin- og dieselmotorer.

Jeg er skremt over hvor kunnskapsløs samferdselsministeren er!
Innlegg av: mishka (16.08.17 14:57 ), lest 664 ganger

Enig med Lohen. Det mest ondskapsfulle er å vanskeligjøre bruk av vanlige biler ved hjelp av enda mer bomringer og betaling i disse.
Mange har ikke noe valg for å få hverdagen til å gå opp. Blir spennende å se hvor langt politikerne tør å gå.
Innlegg av: Finlux (16.08.17 15:39 ), lest 662 ganger

Slik vil det alltid være, noen må gå for at nye kommer inn.
Elbil er noe regjeringen satser på og da blir det slik.
Hardt å svelge for mange, men slik er det.
Innlegg av: Lohen (16.08.17 16:30 ), lest 659 ganger
Endret: 16.08.17 16:32

Hehe, nå må du ikke finne på å svelge alt Finlux, det er lov til å si nei, kun begrenset av lovverk, og vi er ikke der enda..

Men, kom nettopp tilfeldigvis over denne på fjøsboka: https://enerwe.no/kraft/selger-norges-miljofortrinn-til-utlandet/

Norge forbruker kun 14% fornybar energi, da inkludert disse elbilene.
Innlegg av: MH77 (17.08.17 07:38 ), lest 617 ganger
Endret: 17.08.17 07:40

Poenget Finlux er at samferdselsministeren ikke har peiling.

Han er ikke den første. For få år siden hyllet politikerne dieselbiler, jeg advarte mot lokalforurensing, og nå har politikerne snudd fullstendig i synet på dieselbiler. Paradoksalt nok akkurat når rensesystemene på dieselbiler er blitt tilfredsstillende.

I dag hyller politikerne elbiler, men det kan fort snu hvis media setter fokus på overgrepene i Kongo.

Dessverre kan man ikke stole på at politikere setter seg inn i ting, slik er det bare. Du bør legge bort din store tillit til Solvik Olsen og samferdselsdepartementet.
Innlegg av: Worldwide (17.08.17 08:51 ), lest 601 ganger

Paradokset er at en kan takke oljeindustrien for at Norge har råd til å subsidiere el-biler. Nå ønsker en nedleggelse av oljeindustrien og 100% el-biler, og det blir artig å se hvor pengene skal hentes. Bort med subsidier og alle får dyrere bilhold enn hva en har med dagens fossil biler.
Innlegg av: Odi.1 (17.08.17 09:20 ), lest 600 ganger
Endret: 17.08.17 09:25

Mystisk stille fra media om dette??, er det for at journalistene raver rundt med slik energi, som åpenbart blir utnyttet av mennesker på denne måten?
Og det er helt hinsides å sammenligne bruken til en tlf kontra de mengdene som går med til flere tusenvis med tonn i bil industrien.
Det er når bilindustrien utnytter dette så grovt, katastrofen blir ett faktum.
En bør absolutt gå inn i seg selv når en forsvarer slik utnytting av mennesker for å slå seg på brystet som miljøforkjempere.

Samtidig som den Norske Staten benytter fly som gir utslipp fra over 580 000 000 km distanse pr år, 90 % mer en andre land vi bør sammenligne oss med.
Det er ca 58kg co2 utslipp pr passasjer i en fly distanse mellom Oslo og Bergen.
Da bør miljøfanatikere ha ett godt grunnlag på hva Staten Forurenser i TONN pr år , rundt hele kloden!!

" DEN NORSKE STATEN DRITER I ANDRES REDER "
Innlegg av: PSI- Investor (17.08.17 09:33 ), lest 582 ganger

Det har vært smart av verdens ledere å jobbe for å få verdens befolkning til å samle seg om ett problem som ikke støter noen religion. Og det kan ikke være noen tvil om at det er lurere å ikke forurense enn å slippe ut ubegrenset med skit.

Det er helt sikkert smart å bruke så ren strøm som mulig som energikilde. Men så lenge man ikke engang varmer opp sin bolig med strøm så er ikke bilen stedet å begynne, for der er det for lite å hente i miljøgevinst.

Nå har vi lært av Mishka at man ikke engang i Tyskland bruker strøm til boligoppvarming. Men der brukes i alle fall gass.
Men vi trenger ikke gå lenger enn til Oslo hvor mange bruker gamle vedovner. I mange land varmer man med koks og kull, i India endog med kumøkk.

ELbil er bare tull. Jeg blir mer og mer enig med frp om at man bør bruke pengene der de gir størst global gevinst.
Innlegg av: Finlux (17.08.17 10:09 ), lest 580 ganger

Elbil er ikke tull, det er bull.
Alle bortsett ifra noen få missunnelige på HO er enig om det.
Innlegg av: MH77 (17.08.17 16:25 ), lest 561 ganger

Finlux

Takk for dine dype og konstruktive kommentarer.

Du driver åpenbart i at barn i Kongo med jevne mellomrom blir begravet levende når primitive gruver raser sammen. Eller at de får ødelagt helsen og blir brukt som soldater.

Les noen av linkene mine Finlux, du trenger å tilegne deg litt kunnskap!
Innlegg av: Finlux (17.08.17 16:39 ), lest 558 ganger

Ikke noe å takke for MH.
El vil dominere Norge på nesten alle felt i fremtiden.
Skulle ikke forundre meg om luftfarten blir elektrisifert også.
Lykke til med din gamle fossil BMW, det kan bli styggdyrt for deg, men du er jo en såkalt storkæll har jeg skjønt, så det tåler du nok.
Innlegg av: MH77 (18.08.17 06:21 ), lest 543 ganger
Endret: 18.08.17 06:25

Veldig interessant at du nevner luftfart Finlux. Flyplassene bruker i dag omtrent like mye drivstoff som alle personbilene i Norge tilsammen. Flyplassene øker også forbruket svært raskt. Utslipp fra utenriksflyvninger er imkdlertid holdt utenfor klimaregnskapet.

At vi skal få se elektriske passasjerfly tror jeg er like sannsynlig som at julenissen kommer ned pipen til jul.

Ingen tvil om at det er blitt veldig mye dyrere å kjøre vanlige biler de siste årene. Det rammer alle som ikke har to biler og enebolig med carport og lademulighet. De som har minst å rutte med betaler altså regningen for mkddelklassens bilkjøring.

Vi som ikke kjører elbil slipper imidlertid å ha dårlig samvittighet for uetisk batteriproduksjon, vi slipper lading og rekkeviddeangst og vi slipper utgifter til en ekstra bil. Prisene på gamle elbiler vil nok også falle kraftig når nye Leaf kommer om kort tid.

Elbil ser ut til å være noe man bør kjøpe nytt og selge hvert tredje år. 2-3 år gamle elbiler holder seg godt i pris. 5 år gamle elbiler er svært lite ettertraktet. Minner slik sett om mobiltelefoner.
Innlegg av: Tullium (12.10.17 09:21 ), lest 380 ganger

MH, hvordan er samvittigheten din når du kjører bil som er tanket med verdens desidert mest kontroversielle og uetiske drivstoff? Hvor mange har blitt drept over olja di?

I tillegg forurenser både produksjonen og bilen din.
Innlegg av: MH77 (12.10.17 10:01 ), lest 377 ganger

Tullium

Hvis du leser første innlegget i denne tråden vil du se at krigen om naturressursene i Kongo har tatt livet av 6 millioner mennesker. Det er den blodigste og skitneste krigen siden 2. verdenskrig, og den utkjempes i stor grad av barnesoldater som har sett foreldrene bli drept. Militsene får penger til våpen ved å selge råvarer, og derfor er det et internasjonalt forbud mot å omsette diamanter fra Kongo. Kobolt til elbiler kjøpes imidlertid av kyniske kinesere som ser på afrikanere som dyr, kineserne selger dette videre på verdensmarkedet. Elbilboomen gir mer penger til krigen og overgrepene i Kongo fordi elbiler trenger ENORME mengder kobolt.

Innlegg av: Tullium (12.10.17 11:21 ), lest 349 ganger

Hvorfor unnlater du å svare på spørsmålet mitt?
Innlegg av: MH77 (12.10.17 11:47 ), lest 360 ganger
Endret: 12.10.17 11:48

Tullium

Nå er det jo du som prøver å avspore debatten ved å ville diskutere oljeindustrien. Jeg prøver kun å få debatten tilbake til hva denne tråden handler om, og det er at produksjon av elbiler fører til massive overgrep og er svært uetisk.

Det aller meste av oljeproduksjonen i verden skjer i kontrollerte og etiske former. Det foregår overgrep i oljeproduserende land også, men det kan på ingen måter sammenlignes. I Norge er oljen produsert etter strenge hms-krav.

Du er i mine øyne svært egoistisk når du forsvarer og gir en god f... i overgrepene som elbilproduksjon medfører.
Innlegg av: Tullium (12.10.17 13:02 ), lest 320 ganger

Samme argumentasjon kan brukes om kobolt. Det meste av produksjonen er etisk og uproblematisk.
Det beste som skjer for koboltpoduksjonen er nettopp at etterspørselen blir større og at Evt uetiske forretninger raderes bort når store selskaper setter strenge krav om dokumentasjon er hele verdikjeden.

På denne måten mener jeg at vi barnearbeiderene en stor tjeneste.

Når det kommer til olje så forurenser det planeten vår dramatisk. Enorme arealer er fullstendig ødelagt av forurensing.
Jeg forstår ikke hvordan du kan leve med deg selv, som kjører eksosbil.
Innlegg av: MH77 (12.10.17 13:44 ), lest 327 ganger
Endret: 12.10.17 13:46

Tullium

Det er helt utrolig at du prøver å bagatellisere overgrepene rundt utvinning av kobolt, det sier en del om deg og din moral!

Olje blir i all hovedsak utvunnet under siviliserte forhold, kobolt blir ikke det.

40 000 barn jobber under slavelignende forhold med å utvinne kobolt i Kongo. Det finnes INGEN liknende forhold rundt oljeutvinning!

Innlegg av: Tullium (17.10.17 09:58 ), lest 266 ganger

Tesla ser ut til å gjøre alt de kan for å unngå uetisk produksjon i alle ledd.
https://www.scribd.com/mobile/document/349914462/Tesla-Conflict-Mineral-Policy?skip_app_promo=true
Innlegg av: MH77 (17.10.17 15:19 ), lest 267 ganger

ALLE store vestlige selskap har etiske retningslinjer som minner om Teslas. Utdrag fra linket artikkel:

"Tesla’s suppliers are expected to use reasonable efforts to ensure that parts and products supplied to Tesla are DRC “conflict-free,” meaning that such conflict mineralsdo not benefit armed groups in the Democratic Republic of the Congo."

Det hjelper ikke å forvente at leverandørene skal styre unna kobolt fra Kongo. Man må følge dette SVÆRT tett opp. Kinesiske oppkjøpere hamstrer kobolt fra Kongo, som de så lager falske papirer på. Jeg har INGEN tro på at Teslsa har kontroll på dette, de lukker nok øynene som alle andre.

Innlegg av: Tullium (17.10.17 17:36 ), lest 237 ganger

Tror du virkelig at det er spesielt effektivt å ha barnearbeidere i jobb, fremfor store maskiner?
Dette er et problem som profitten eliminerer.
Innlegg av: Herr Berg (17.10.17 18:00 ), lest 226 ganger

Ennå en grunn til å investere i NOM.

http://www.nordicmining.com/operations/category113.html
Innlegg av: MH77 (18.10.17 01:00 ), lest 227 ganger

Tullium

Jeg trenger tydeligvis ikke å anstrenge meg for å drite ut deg, for det klarer du helt på egenhånd.

Det er ikke jeg som sier at 40 000 barn jobber i koboltgruver i Kongo, det er det UNICEF som gjør. For militsgruppene i Kongo er det lite aktuelt å investere i store og dyre maskiner. Mye enklere å bruke barn.

Hvorfor du i det hele tatt vil diskutere dette er vanskelig å begripe, men det er jo flott at du holder debatten i gang!
Innlegg av: Tullium (18.10.17 09:20 ), lest 172 ganger

Tallene fra rapporten kommer fra 2014, så bevis hva tallene er for 2017.
Amnesty sier at det er 40.000 barn som jobber med gruvearbeid, men ikke alle jobber i koboltgruvene.

Bevis at militsgruppene driver hele butikken.

Innlegg av: MH77 (18.10.17 11:05 ), lest 178 ganger

Tullium

Jeg skjønner at angrep er det beste forsvar. Det er imidlertid interessant at du istedenfor å bevise at Tesla ikke bruker konfliktmineraler prøver å bagatellisere overgrepene i Kongo. Jeg tar det som en bekreftelse på at Tesla bruker konfliktmineraler.

Ellers er Kongo er et lovløst og farlig land, som er herjet av den verste og mest brutale borgerkrigen i moderne tid. Det er ikke slik at militsgruppene rapporterer antall barnesoldater og slaver hvert kvartal, slik et børsnotert selskap gjør. Det er selvsagt en god grunn til at Tesla, som de aller fleste andre bedrifter, har en målsetting om å unngå kobolt fra Kongo. Synd at det tilsynelatende bare er tomme ord, og at man støtter overgrep og borgerkrig når man kjøper en Tesla.
Innlegg av: Jomma123 (18.10.17 11:42 ), lest 150 ganger

La oss forby alt som har ett batteri i seg. Hjelper ikke bare og kutte ut elbiler. Kan ikke si jeg tenker så mye over de barnearbeiderne når jeg sitter med min mobil eller bærbare computer. Burde jeg gjøre det?

Selvsagt er det ikke bra med de barna som jobber i gruvene men hva kan vi egentlig gjøre med det?

Er TS villig til og kutte ut alt han har med ett batteri i seg?
Innlegg av: Tullium (18.10.17 13:58 ), lest 144 ganger

Fremdeles sitter du, MH, bare med tomme beskyldninger fullstendig uten rot i virkeligheten.
Du må tolke akkurat som du vil, det er vi vandt med at du gjør.