Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Grimstad- (10.08.17 14:53 ), lest 3752 ganger
Ticker: STL
Endret: 10.08.17 14:54

STL Hvorfor går ikke aksjen på denne oljeprisen

Oljen har passert 53$ med brask og bram, men aksjen er på stedet hvil

Noen som har lyst å gi en betraktning eller to på dette
Innlegg av: Stupkrakke (10.08.17 14:55 ), lest 2192 ganger
Endret: 10.08.17 15:07

RE^1: STL Hvorfor går ikke aksjen på denne oljeprisen

Fordi aksjer senkes av konflikten med Nord-Korea, samt at STL, som ellers ikke uvanlig, ble kjørt opp i forkant av utbyttebetaling. Nå har aksjen gått eks. utbytte og noen investorer lar aksjekjøp vente til at neste utbyttedato nærmer seg.
Innlegg av: Statoil! (10.08.17 17:28 ), lest 2134 ganger

USA og Nord Korea lager dårlig stemning...
Innlegg av: Grimstad- (10.08.17 19:11 ), lest 2127 ganger

Ja det er et eller annet i gjære

Måtte de bare ha sluppet han stor Anton i hode på denne Kim så det ble stille

Men det går vel med for mye folk da
Innlegg av: Skipssjefen (10.08.17 22:08 ), lest 2076 ganger

Uro, utbytte, overkjøpt; STL, OLJE, BØRSER.

På tide med en saftig korreksjon etter min mening.

SS
Innlegg av: Grimstad- (11.08.17 09:32 ), lest 2021 ganger

RE^2: STL Hvorfor går ikke aksjen på denne oljeprisen

Er noe urasjonelt over STL kursen

I går med knall opptur i Olja beveget den seg ikke

Når det så går ned med oljeprisen følger denne med
Innlegg av: Skipssjefen (11.08.17 09:38 ), lest 2013 ganger

Med all respekt å melde, dette sier seg litt selv. Algoritmene basert på overkjøpte verdier, politisk uro, oljepris, og ellers overkjøpte børser så skal og må statoil litt ned. Dette har jeg begrunnet siste uken, og dette er helt innenfor.

Grunnen til at det ikke gikk i går (gikk mer enn jeg tenkte var fornuftig likevel) er usikkerheten, og at mange tar gevinst og sitter litt på gjærdet.

SS
Innlegg av: Grimstad- (11.08.17 10:45 ), lest 2004 ganger

Du er jo god til slikt med å beregne , så ditt resonnement stemmer godt

Tror som du sier vi kan få en korreksjon nå
Innlegg av: irfb123 (11.08.17 12:05 ), lest 1966 ganger

Joda. Du har et poeng. Hovedårsaken til korreksjonen er politisk uro USA - Nordkorea. Markedet alltid reagerer negativt på slike hendelser. Det er rødt over hele linjen i dag på OSE.
Innlegg av: Statoil! (11.08.17 12:11 ), lest 1967 ganger
Endret: 11.08.17 12:22

Statoil er en nydelig aksje. Jeg er forelsket ;P

Det siste momentet av en oppgang brukes til å sette omvendte posisjoner, og mye av grunnen for at aksjen ikke følger olja som man skulle tro.

Nå møter Statoil 100-dagers.

Et tips når det går ned: ikke bli for grådig, for det snur fort ; )

Ikke glem denne: http://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2017/08/Statoil-er-i-gang-med-aarets-viktigste-letebroenn

Husker godt da Statoil traff på JS. Korpfjell kan bli større.
Innlegg av: Bermudes (11.08.17 12:32 ), lest 1944 ganger

Oljeprisen skal opp på sikt. Statoil tjener mye penger selv på dagens kurs mellom 48 og 52. Det betyr fortsatt meget gode utbytter og direct yeald på ca 5%. Hva oljeprisen er fra dag til dag og uke til uke er helt ubetydelig i det lange løp. Statoil ser 20-30 år frem i tid når de investerer og utbetaler utbytter. Hva RSI er har ingen betydning for Statoil som et langsiktig investeringscase
Innlegg av: Statoil! (11.08.17 16:38 ), lest 1906 ganger

Man kan si så mangt om selskapet Statoil. Det er uansett OSE desidert beste aksje. Elsker selskapet/aksjen : )

Hadde meg en god Statoil dag i dag. Da er det best å roe den ned noen dager. 145 virker solid, og det er ca.der 100-dagers ligger.

Olja og Statoil kan dippe litt til uten den store skade, mulig riggtall kan vise neste ukes start.
Innlegg av: Skipssjefen (11.08.17 17:06 ), lest 1883 ganger

Grimstad; Joda, du har sett mine spådommer om olje, stl og pgs, har stemt nokså godt. Alltid varslet i høvelig tid også.

Statoil!; Her er vi enige, for det meste. Jeg har ikke rørt statoil aksjen siden mandag.

Bermudes;
Aldri hørt om deg, men ang RSI så er det flere som hevder at den er null verdt.

Til deg og disse kan jeg si at RSI for meg er temmelig viktig, og den har ikke skuffet meg etter bruk som indikator i mange år.

Jeg har forholdt meg til at RSI 70 eller 30 gir kjøps og salgssignal, i tillegg til andre momenter. RSI i f.eks Statoil, PGS, Orkla, for å nevne noen av mine favoritter, samt dels AXA har alltid gitt meg rett indikasjon på når man skal høste, og når man skal så. Man treffer ikke nødvendigvis på krona, men man har en sikker indikasjon på når man bør ta gevinst, eller forsiktig gå inn. Algoritmer og mange andre bruker RSI som en viktig indikator, men ikke alene.

Lei av å lese om at RSI ikke stemmer, men man kan gå mange år tilbake på "SKIPSSJEFEN" og se mine kjøps og salgsanbefalinger på RSI.

Enkelt å se på chartet til STL og se de gangene på 12-24 mnd rsi er 70 eller 30 at man skulle kjøpt eller solgt.

SS
Innlegg av: Skipssjefen (11.08.17 17:24 ), lest 1874 ganger

Ifølge Haugen på Hegnar Tv som analyserte STL denne uka, så sa han at 200 dageren gikk på 147 og var kritisk. Nå stengte den godt under på bra volum.

Så her kan det bli litt tungt å komme oppover igjen.

SS
Innlegg av: Statoil! (11.08.17 18:08 ), lest 1849 ganger

Ikke store volumet under 146,80.

Tror det er viktigere å følge med på om 50 krysser 100.

Statoil er positiv trigget av Q. Kommende resultat på Korpfjell kan trigge en orntlig short-cover. Da er det bare å holde seg fast : )

Tjene på trading gjør man uavhengig kurs.

Innlegg av: Skipssjefen (11.08.17 18:35 ), lest 1827 ganger

Som vi alle vet, så følger STL mye oljeprisen.
Dette har vi diskutert før, men man tjener ikke på trading når kursen faller, med mindre man har god flaks (i nedadgående trend).

Men klart man også på sånne dager med bra volum kan kjøpe på 145 og selge på 145,50.

Ellers kan jeg opplyse om at kursen stengte på 145,50 som da er nokså mye under 147 som Haugen anså som kritisk punkt.

Men det har lite for seg å diskutere dette i det vide og brede, jeg har sagt fra 151 hvordan dette ville gå, og fått rett.
Hvor dette går videre vet ikke jeg.

Skulle ikke forundre meg at uroen legger seg til uka, og at 145,50 fremstår som fin inngang nå. Men gudene vet, skal renne mye vann i bekken til mandag må vite!

SS
Innlegg av: Statoil! (11.08.17 18:42 ), lest 1821 ganger

Jeg bruker ikke så mye RSI i Statoil.

Tok meg en titt på Orkla og RSI 70. Hadde man solgt Orkla på RSI 70, hadde man solgt på ca.78,- . Etter det gikk kursen opp og når RSI gikk ned til 35 var kursen ca.81. Forstår hva du mener SS, men jeg bruker andre faktorer enn kun RSI.

Olja har brutt ut av en fallende trend, så vi får jo se hvor det går.

Gøy at det er diskusjoner rundt Statoil : )
Innlegg av: Skipssjefen (11.08.17 19:45 ), lest 1810 ganger
Endret: 11.08.17 19:48

Se på dette Statoil!;

Statoil aksjen - RSI:

15.09.16 - RSI ca 30 - kurs: 124,10 (kjøp)
10.10.16 - RSI ca 70 - kurs: 141,00 (selg)

02.11.16 - RSI ca 38 - kurs: 129,00 (kjøp)
03.01.17 - RSI ca 72 - kurs: 163,00 (selg)

08.02.17 - RSI ca 32 - kurs: 147,00 (kjøp)
05.04.17 - RSI ca 60 - kurs: 151,00 (selg)

27.04.17 - RSI ca 35 - kurs: 140,00 (kjøp)
11.05.17 - RSI ca 68 - kurs: 154,00 (selg)

07.07.17 - RSI ca 32 - kurs: 136,00 (kjøp)
08.08.17 - RSI ca 72 - kurs: 151,00 (selg)

Det er helt steike logisk for meg dette her. Samme i Orkla, DNB, PGS og dels axa (under tvil).
Så får dere korrigere meg hvor jeg tar feil. Dette har fungert for meg i åresvis, og Statoil! husker når jeg faktisk satt short på høy RSI som jeg varslet i forum, alle så salgene og jeg dekket meg inn 10-12 kr under.

RSI er et fint verktøy, sammen med andre ting. Nå husker jeg jo og at da SS og Statoil! hadde egne tråder her, og deltok på prvate mailer så var TA ikke noe han brukte overhode. Siste året han har lest om TA i bok han kjøpte. Så jeg ville ikke vert så skråsikker i meningene når det kommer til TA, for her kreves nemlig erfaring og analytiske evner, samt at TA er voldsomt omfattende greier om man skal ta alle momenter med i det der.

Jeg kjører REMA 1000 TA - enkle og greie parametre, fungerer fint for meg.

Men vi er uansett enig om at Statoil aksjen er fantastisk, og den er en av mine desiderte favoritter.

SS
Innlegg av: Statoil! (11.08.17 20:34 ), lest 1802 ganger
Endret: 11.08.17 21:17

SS,

Man har alle sine egne måter å opptre i markedet. Du har din RSI og andre har sine teknikker. Og man velger det som passer best til eget bruk.

God Helg : )

08.02.2017 var RSI på det laveste 32,24-kurs:147,5. Om du hadde kjøpt da måtte du ha ventet helt til 07.08.2017 på å selge RSI.70-kurs:150,5. da hadde du hatt en fortjeneste på 3kr om du skulle følge kjøp RSI-lav og salg RSI 70
Innlegg av: Skipssjefen (11.08.17 21:11 ), lest 1771 ganger

Statoil!

RSI 02.08.17 = 67,61 - kurs: 149,20

Så jeg skjønte ikke helt dine tall Statoil!

Statoil vandrer ikke fra RSI 70 til lave 30 på dager, svært svært sjelden.

Men klart vi alle har våre metoder, og så lenge det bir pæng i kassa så er det gode greier. Husk at med 30k Statoil aksjer så utgjør jo 3 kr 90.000 kr - ingen dum sum det heller.

SS

Innlegg av: Skipssjefen (11.08.17 21:19 ), lest 1758 ganger
Endret: 11.08.17 21:22

Viser til mitt svar over, nå har Statoil! endret dato til februar - mens jeg svarte på hans opprinnelige tall i 2.aug.

Og ja, det er ikke alltid RSI gir de store utslagene, men her kommer jo flere faktorer inn som det fundamentale, TA etc.

Men du ser jo i oversikten min at RSI ikke er noen dum indikator for Statoil aksjen.

SS

Innlegg av: Statoil! (11.08.17 21:21 ), lest 1752 ganger

Ja se der! en skriveleif. 08.02.2017. Gjør det motsatte av IT og du vinner ;P

3kr i Statoil kan gjøre store utslag. og det på minus siden også.

God Helg, SS : )
Innlegg av: Skipssjefen (11.08.17 21:23 ), lest 1759 ganger

Ja Investtech er boss, særlig mtp statoil.
Det fundamentale som oljepris styrer den helt og holdent.

SS
Innlegg av: Skipssjefen (12.08.17 21:48 ), lest 1702 ganger

Statoil ligger i en fallende trend og videre nedgang innenfor denne indikeres. Kursen har nå dessuten steget opp mot taket i trendkanalen, noe som bør gi en reaksjon ned. Aksjen beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 133 kroner og motstand på 149 kroner. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved ca 142 kroner og videre oppgang er dermed signalisert. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt negativ på middels lang sikt.

(investtech 12.8.17)

SS
Innlegg av: Akmg (12.08.17 22:20 ), lest 1680 ganger

Joda. Har fått den med meg. Men orker ikke å selge med tap nå. Håper på at den vil stige igjen mot slutten av året.
Innlegg av: Skipssjefen (12.08.17 22:23 ), lest 1683 ganger

Akmg; Har du så høy inngang da?
Med statoil vet man aldri, neste uke kan den være over 150 igjen.

DNB Markets hadde ta på denne i sin tv sending mandag. De mente den ville gå ned på støtte 147,- for så å fortsette oppturen. Vi fikk litt kim og donald uro, men det kan jo gå fort over. USA stengte i pluss i går, så hvem vet - kanskje OSE stiger til uka med oljen som også steg godt fredag kveld.

STL stengte under 200 dageren som ikke er bra, men ingen krise enda.

SS
Innlegg av: Akmg (12.08.17 23:21 ), lest 1664 ganger

Ja. Har snitt 149. Jeg hadde nok ikke fått med meg rsi tallet. Men jeg beholder roen. Det er gode utsikter på sikt for STL. Hva mener du 200 dagers?
Innlegg av: coldman (12.08.17 23:25 ), lest 1654 ganger

Nei Skipssjefen. Statoil korrelerer IKKE direkte med oljeprisen.

Ja, oljeprisen har stor effekt, men det er mye annet i spill her også.
Det handler om de store trendene, det store internasjonale bildet. I tillegg til psykologi.

Så nei, det er ikke oljeprisen alene som bestemmer kursen til Statoil.
Innlegg av: Akmg (12.08.17 23:34 ), lest 1656 ganger

Det er nok flere faktorer her. Men oljeprisen er en del av det hele og for såvidt påvirker STL opp eller ned.
Innlegg av: Skipssjefen (12.08.17 23:26 ), lest 1662 ganger

149,- er da ikke ille. Det kan som sagt være du er i null denne uka, uten at jeg tør spå. 50/50 etter mitt syn om det går opp eller ned. Holder en liten knapp på stigning om Trump og Kim roer seg.

200 dagers glidende gjennomsnitt - 200dma. Veldig viktig indikator !

SS
Innlegg av: Skipssjefen (12.08.17 23:32 ), lest 1654 ganger

Du får legge STATOIL grafen over Oljegrafen siste årene, så skal du se at avviket er veldig lite. Selvsagt går det ikke 100% hånd i hanske, men jammen ikke langt unna heller.

Sitter i fra 10-30k statoilaksjer flere ganger i uka, stort sett gjennom hele året, så er det noe jeg har peiling på, så er det Statoil og brent oljens vandringer :-)

SS
Innlegg av: PatBate (12.08.17 23:55 ), lest 1635 ganger

Hvis vi ser bort fra teknisk og fokuserer på det fundamentale, så er det slik at Statoil trenger en oljepris på 60+ for å forsvare dagens verdsettelse, kanskje enda høyere.

Selskapet tjener fortsatt penger nå, men ikke nok til å både betale utbytte og investere tilstrekkelig for å opprettholde produksjonen på mellomlang sikt.

Statoil har påviste reserver for cirka 7 års produksjon, det er ikke all verdens, og vil veldig snart føre til lavere produksjon.

Oljeprisen kan følgelig stige til 60 uten at Statoilkursen beveger seg noe særlig oppover. Holder oljeprisen seg på 50 dollar de neste 3 årene, vil dere se at kursen sakte men sikkert beveger seg nedover.
Innlegg av: Skipssjefen (13.08.17 00:03 ), lest 1638 ganger

Ja det skal du få meg til å tro på. Oljen 60 usd og stl 145,50. Kvelden avsluttes med stor latter :-)

Det der var dagens innlegg PatBate (Pick Up)
Du er minst like god i analysene på axa - haha!

SS
Innlegg av: coldman (13.08.17 00:03 ), lest 1640 ganger

Skipssjefen: Enig i det du sier, men: Å være inne i Statoil betyr ikke at det er bare å følge oljeprisen. Det er ikke så lett.
Fordi psykologi og andre faktorer kommer inn i spill.
DE korrelerer aldri perfekt på en daglig basis.
Men ja, oljeprisen er den store kursdriveren, men ikke den eneste.
Innlegg av: Akmg (13.08.17 00:20 ), lest 1631 ganger

Tror STL har også planer for fremtiden. Bla. økt produksjon på sikt. Korpfjell er et godt eksempel. En verdivudering er ikke eksakt vitenskap heller. Statoil er fortsatt ikke så overvurdert som en del andre store selskaper på OSE.
Innlegg av: Valgflesk (13.08.17 00:17 ), lest 1625 ganger

Jeg har bare statoil, sikkert som banken:)
Innlegg av: johnahex (13.08.17 00:18 ), lest 1627 ganger

Ssjefen,,
Hva er ditt syn/mål på Stl på lengre sikt?
Sverdrup åpning og evt funn i barents.
Samt noe høyere oljepris.
Får vi se den over 200?
Innlegg av: PatBate (13.08.17 00:56 ), lest 1614 ganger

SS, hvis du snakker med folk som jobber i Statoil / bransjen så sier alle at etter 2022/2023 så vil produksjonen på norsk sokkel begynne å falle dramatisk. Det har seg nemlig slik at produksjonen faller hvert år på gamle felt. Ofte mellom 8 og 10% offshore.

Er en grunn til at de vil åpne opp Lofoten/Vesterålen, man begynner å gå tom for prosjekter.

En større og større andel er også gass. Prisen på gass har også falt betydelig de siste årene og her er det nærmest unison enighet om at prisene vil være lave lenge. Russland blant annet flommer over av gass.

Videre vil du se at med svakere USD vil Statoil tjener mindre penger ettersom de har en relativt sett stor andel av kostnadene sine i NOK.

Med yield på 5% tar det 20 år før du får tilbake pengene dine. Minner igjen om at Statoil har 7 år med olje/gass igjen. Ressursbasen er selvsagt større, men vil kreve store investeringer og mye av dette er "dyr" olje.

Har truffet ganske bra i AXA. Har sagt at kursen ville ligge mellom 2,0 og 2,5 i år. Liker ikke selskaper med så mye goodwill i balansen.

Innlegg av: Skipssjefen (13.08.17 09:48 ), lest 1592 ganger

Vi kan diskutere mangt og mye om statoil, og disse argumentene om at det i fremtiden blir eldre felt, lite innvesteringer i eksisterende og nye felt, osv, osv, osv, osv vil nok ha noe å si, men dette gjelder de fleste oljefelt.

Det er mange parametre i den sammenheng; nye funn, ny teknologi eksisterende felt, etterspørsel olje, elbiler, global situasjon, osv, osv, osv, osv......! Det er her Torbjørn Kjus i DNB kommer inn......!

Det var ikke måte på hvor ille det skulle gå med Statoil i 2015. Da satt kremen av analytikere og bjellesauer på Aker Brygge og kunne "garantere" at Statoil skulle kutte utbytte helt, og komme ned langt under 100,- kanskje ned på 50 tallet.

Slik gikk det ikke, og garantiene til bjellesauene ble gjort til skamme.

Tror faktisk at Statoil ila året skal opp til 170 og 180 kr, i verste fall snuse på 190,-

Ang STL og Oljepris så er det slik at i det store bildet så følger dem hverandre veldig veldig godt.
Men som vi så på fredag så gikk Statoil ned, oljen opp. Aldri en regel uten unntak.
Tenker algoritmene fredag var skrudd i revers, og at statoil skulle og måtte ned pga geopolitisk uro. Oljen steg vel som følge av uro...!

Statoil aksjen er absolutt av det beste på børsen. Men det er ikke til å stikke under en stol at mange her på forumet nok har litt for lite cash på sitt depo til at Statoil blir noen traderaksje for dem. Man får ikke så mange Statoil aksjer for konfirmasjonspenger må vite, og da blir det en kjedlig aksje for mange.

SS
Innlegg av: PatBate (13.08.17 10:20 ), lest 1564 ganger

SS, Etter finanskrisen i 2009 sto Statoil i rundt 110 kroner. Nå over 8 år senere står aksjen i 145 og det har vært lange perioder med svært høy oljepris. Hvis dette kvalifiserer som en av børsenes beste aksjer, så bruker vi nok litt forskjellige parametre på hva som er bra. Jeg liker stor avkastning.

Aksjen har riktignok vært relativt stabil som trekker opp.

På grunn av lav oljepris har Statoil kuttet til benet i investeringer, dette vil selvsagt føre til lavere produksjon på et senere tidspunkt. Det burde du også skjønne.

Er helt sikker på at oljeprisen i % vil stige mer enn kursen på Statoil.

De smarte pengene er følgelig i oljederivater. Kan for eksempel kjøpe olje til levering i 2022 til 52 dollar.

Skal garantere deg at Statoil trenger 60 dollar + for å opprettholde dagens utbytte de neste 10 årene.
Innlegg av: Skipssjefen (13.08.17 10:34 ), lest 1570 ganger

PatB:

Du glemmer helt at Statoil har kuttet noe inn i hampen på kostnader. De har en løftekostnad som er svært lav.

Videre kommer det svære felt fremmover, så du skal ikke bekymre deg. Utbyttene kommer bare til å øke.

At du velger å sammenligne en gitt kurs fra et årstall og henvise til dagens kurs har jeg egentlig ikke lyst å kommentere en gang.

Du glemmer jo helt at Statoil svinger opp, ned, opp ned. Den var i 117 - gikk til nesten 200,-, oljekrisen kom, ned i 120 opp i 150,- ned igjen 97 eller 93 intradag, opp i 165, så ned igjen!

I tillegg glemmer du utbyttene underveis, korrigert for disse har Statoil vert en fin reise.

Alle med litt vett og forstand bør jo trade svingningene, mens de som bruker statoil som bankkonto lever nok godt bare på utbyttene vs rentene.

Har ikke mer å tilføye, Statoil er mye bedre enn Funcom og African Petroleum :-)
Innlegg av: PatBate (13.08.17 10:54 ), lest 1545 ganger

For at utbyttet skal øke, må oljeprisen betydelig opp.

Utbytte er selvfølgelig viktig, noe som gjør at man historisk har tjent rundt 10% i året på å eie Statoil. Det er ikke så verst - omtrent det samme som markedet.

Poenget mitt er at Statoil i dag er priset til en langsiktig oljepris på 60-65 dollar. Hvis dette inntreffer vil du tjene langt mer penger på å kjøpe olje til levering i fremtiden.

Men glemte at målet ditt, som forelsket i aksjen, ikke var å ha høyest mulig avkastning, men å være investert i Statoil.

Du kan forøvrig spørre deg selv hva produksjonen til Statoil hadde vært i 2020 hvis ikke Lunding hadde funnet Sverdrup som Statoil hadde gitt opp.

APCL vet jeg ingenting opp. Funcom er opp godt over 100% i år, så der har det vært veldig lønnsomt å være investert og veldig underholdende også selvfølgelig :)
Innlegg av: Statoil! (13.08.17 12:12 ), lest 1530 ganger
Endret: 13.08.17 12:13

Godt forklart SS : )

Patbate,

Du får ta deg en pause fra dataspill og lese deg opp i Statoil sine pågående prosjektet og kommende. Dine uttalelser vise bare lite kunnskap om selskapet Statoil.

Er nok som SS forklarer. Man må ha tilgang på en god del kapital for å tjene gode kroner på selskap som Statoil. For min del er Statoil nr.1, selvom jeg har vært med en drøss av selskap opp 100-1000%.

Jeg klarer bare å ikke ta seriøst folk som kjøper Funcom......
Innlegg av: PatBate (13.08.17 12:25 ), lest 1514 ganger

Jeg er opptatt av å tjene penger, om det er i Funcom eller Statoil er for meg helt uinteressant.

Til tross for en oljepris på over 100 dollar klarte ikke Statoil å øke produksjon. Hvert eneste år i sine presentasjoner stod det at de skulle øke produksjonen, men dette skjedde aldri og vil ikke skje nå heller.

Hvis du tror at kostnadene til Statoil ikke skal opp i tiden fremover ber jeg deg studere regnskapene til alle aktørene som leverer tjenester til Statoil. Det er massive tap over hele linjen. Disse kommer selvsagt til å heve prisene, det er slik kapitalismen fungerer.

Det som sannsynligvis vil skje er at Statoil må gjøre et relativt stort kjøp i utlandet for å opprettholde produksjonen i løpet av 2018/2019. Av historien vet vi jo hvordan dette som regel går.

Enig i at svingningene i Statoil gjør at man ikke trenger mer enn 30-40 mill for å tjene penger kortsiktig, men fokuserer altså på de lange linjene.

Innlegg av: Skipssjefen (13.08.17 12:47 ), lest 1503 ganger

Statoil aksjen er litt dyrere enn andre aksjer, nettopp pga utbytte og forventninger om fremtidig inntjening.

Selv sitter jeg IKKE i STL akkurat nå, men ikke mange dagene siden heller. Jeg ropte selg på 151 og trakk meg ut.

Dette gneget PatBate gjentar er utdatert og avleggs info. Det er nye tider, for statoil har kuttet kostnader og har nye spennende prosjekter på gang.

I tillegg har Eldar Sætre sagt flere ganger at INGEN skal melke Statoil mer, for Statoil skal ha MER FOR MINDRE.

Jeg heller klarer ikke ta folk som handler i Funcom så seriøst, så jeg gir meg med dette.
Aksjer med lave kurser står i stil med beholdningen på VPS. Finnes dog unntak, som AXA :-)

PS: PatB - hva er break even på oljen og gassen Statoil selger i dag?
Statoil! - kan svare deg når du har komt med ditt svar.

SS
Innlegg av: Statoil! (13.08.17 14:23 ), lest 1488 ganger

Vanskelig å svare Patbate når han ikke kan så mye om Statoil og driften. Det er jo gøy å diskutere Statoil, så skal prøve å ikke gå for mye på person.

Det med at prisene fra underleverandører skal opp er bare tullball. Det er laaang tid før de er i posisjon til å dra priser. Kampen om overlevelse fra underleverandører vil ta laaang tid. Statoil har selv mange spennende prosjekter selv, som Subsea, ubemannede drift, havbunn installasjoner osv...

Utbytter vil øke etter JS er i drift.

Statoil vil også være en markedsleder i fornybar energi.

Fantastisk selskap ; )

Et spørsmål til Patbate. Hva er P/B på Funcom?
Innlegg av: PatBate (13.08.17 16:14 ), lest 1446 ganger

Statoil er et fantastisk selskap uten tvil, men kan ikke styre prisen på olje og gass.

Når du setter dette inn i et regneark, blir det helt umulig for Statoil å forsvare dagens utbytte hvis oljeprisen holder seg på 50 dollar.

Jeg tror også oljeprisen vil stige, men da vil du tjene mer penger på å kjøpe olje til levering frem i tid. Dette er enkel risk/reward.

Ikke vanlig å bruke p/b på et spillselskap hvor man ikke er avhengig av å gjøre store kapitalinvesteringer for å tjene penger.
Uten enhver sammenlikning for øvrig prises for eksempel Activision Blizzard til over 5x p/b.

Jeg ser liten oppside i Statoil med mindre olje beveger seg over 60 dollar.
Innlegg av: PatBate (13.08.17 16:23 ), lest 1439 ganger

Statoil opplyser for øvrig selv at de må ha oljepris på 70 dollar for å klare en "prosjekt-IRR" på 25%. Dette er før overhead og masse andre kostnader.

Da kan du jo tenke deg hva de generer av all-in IRR nede på 50-tallet.

En sterkere NOK vil også gjøre Statoil relativt sett dyrere i NOK.

Lykke til.
Innlegg av: Statoil! (13.08.17 16:38 ), lest 1441 ganger

Vi får se hvem som får rett ; )

Statoil har mange godbiter de neste 2-5år. JS, Carcara, CB osv... Felt og teknologi ned og under 25$.

Jeg står fast på økte utbytter etter JS er i drift.

- Funcom ned mot 50øre. Hvem kjøper "skallet"
- Statoil over 200kr.
Innlegg av: PatBate (13.08.17 17:57 ), lest 1405 ganger

Hvis oljeprisen går i 60, har jeg gjort 15% på mine disposisjoner.

Det vil si at Statoil må stige til 168 for at du skal tjene like mye når oljeprisen har kommet i 60 dollar.

Vi får se hvem som får rett ja. Jeg tror altså at Statoil er en god del lavere enn 168 når/hvis oljeprisen passerer 60.

Heldigvis har Statoil masse spennende prosjekter. Eksisterende felt har et produksjonsfall på 10% i året - disse må erstattes fortløpende.
Innlegg av: Statoil! (13.08.17 18:21 ), lest 1397 ganger

Patbate,

Vær så snill og les deg opp i Selskapet.

Norge.
2014:
tusen foe/dag -> 1.184
2015:
tusen foe/dag -> 1.232
2016:
tusen for/dag -> 1.235

Internasjonalt.
2014:
tusen foe/dag -> 546
2015
tusen foe/dag -> 580
2016
tusen foe/dag -> 592

Statoil har mye som kommer i produksjon samt oppkjøp. JS har Statoil sin andel + de har andel via sin eierpost i Lundin.

Innlegg av: Statoil! (13.08.17 18:27 ), lest 1389 ganger

Sent 2019 kommer JS i drift med ca.440.000mill/fat.dag i fase.1. mot topp er det nå beregnet opp mot 660.000fat daglig. Så tar du Statoil sin eiendel + sine 20%i Lundin.

Carcara må du lese om, det er et gedigent felt. CB må du lese om.

Statoil trenger ikke å lete som de gjorde før. De kan øke sin produksjon via oppkjøp.
Innlegg av: PatBate (13.08.17 18:41 ), lest 1373 ganger

Jeg registrerer at oljeproduksjonen falt fra 2015 til 2016...

Riktignok noe oppgang i gass, men der er lønnsomheten marginal.

Ser du bruker BOE, burde lese deg opp på at oljen er mer verdt enn gass per BOE.

Olje utgjorde 56.05% av statoils produksjon i 2016.
Innlegg av: PatBate (13.08.17 18:53 ), lest 1364 ganger

Vil du forresten at jeg skal nevne alle de gamle feltene til Statoil som faller med 5-20% i året, eller klarer du å regne ut det selv? :)
Innlegg av: Statoil! (13.08.17 19:04 ), lest 1362 ganger

Hehe!

Klart jeg tar med gass. Statoil er et olje og gass selskap.

I årsrapportene står det godt forklart produksjon på samtlige felt. Det står ikke stengetid pga vedlikehold. Det vil variere fra år->år.

Som nevnt i Q2 har Statoil hatt en rekordsterk operasjons-tid i 2017. Det vil vi se gjenspeiler seg i 2017 årsrapport.

Hvor mye vil kun JS øke den daglige produksjonen med Patbate? Statoil sin andel + kapital andel fra Lundin.

Logg av Gamingen og les alt du kan av Statoil info ; )
Innlegg av: PatBate (13.08.17 19:14 ), lest 1350 ganger

Gitt at Statoil eier 40% blir vel det cirka 160,000 fat i første fase. Så er det en god andel av dette som er gass...

Klarer vel å motvirke fallet i resten av produksjonen i et par år.
Innlegg av: Statoil! (13.08.17 19:40 ), lest 1350 ganger
Endret: 13.08.17 19:44

Logg av gaming og les : )

Som du ser er Q1/Q2 - 2017 tall over 2016 og 2015 produksjon

Mboe/dag
Q2-2017 -> 1996
Q2-2016 -> 1959
Q2-2015 -> 1873

Q1-2017 -> 2146
Q1-2016 -> 2054
Q1-2015 -> 2056

Q4-2016 -> 2095
Q4-2015 -> 2046
Q4-2014 -> 2103

Q3-2016 -> 1805
Q3-2015 -> 1909
Q3-2014 -> 1829

Nye store felt vil kompensere for produksjonfall fra gamle slitere og vel det. Tror og på oppkjøp VS økt leting.
Innlegg av: Skipssjefen (13.08.17 19:44 ), lest 1349 ganger

Statoil aksjen er ikke for alle.
At en som sitter til nesen i spillaksjer skal komme her å baise Statoil blir bare latterlig.

Innholdet til Pat kunne kanskje passe i 2015, starten 2016, men ikke nå. Eldar sitt selskap er svært veldrevet.

Mange bessevissere som spådde gjeldsgraden oppover 30% prosent tallet, men synker kvartal etter kvartal.

Statoil selskapet er helt konge!
Får nesten benner bare jeg ser logoen :-)

SS
Innlegg av: PatBate (13.08.17 19:54 ), lest 1327 ganger

Tror dere misforstår hva jeg sier.

Jeg tror Statoil vil stige fremover, men altså at oljeprisen vil stige mer.

Da er det smartere å være lang fysisk olje enn å sitte å se på at produksjonen til Statoil stiger eller synker med noen skarve prosenter fra år til år.

Eldar er superflink og Statoil er et bra selskap, dette er bakt inn i kursen (samt en god del høyere oljepris en det vi ser i dag).

Mitt råd er å ikke bli forelsket i et selskap og vurdere alle aspekter. Tipper de fleste her inne ikke skjønner hvilken enorm betydning NOK/USD vil ha på kursen til Statoil.
Innlegg av: Skipssjefen (13.08.17 19:58 ), lest 1339 ganger

Første bud for alle aksjonærer er å ikke forelske seg i en aksje. Det er ei heller SS. Solgte meg ut pga høy RSI og andre indikatorer. Jeg må ikke inn i Statoil denne eller neste uke. Men vet jeg har mange trader igjen der i 2017.

Å spekulere i å kjøpe olje ligger ikke for meg, det får andre drive med. Virker som ren lotto det der.

SS
Innlegg av: Statoil! (13.08.17 20:09 ), lest 1317 ganger

Ser ut som vi er alle enige i at Statoil er et flott selskap, og Eldar har definitivt snudd et skakk-kjørt selskap.
: )

Jeg er forelsket i selskapet, ikke kursen. jeg har ingen problemer (samme som SS) med å selge når jeg ser det skal ned. Eneste forskjellen på SS og meg i Statoil er at jeg sitter på en liten post 24/7-365, og at SS tar noen større poster enn meg. Uansett er det ingen problem over tid å få 100kr utav en vandring 120-160.

Råvare skal jeg aldri begi meg utpå. Jeg har tatt steget med å kjøpe aksjer i Sverige, det er nok for meg.
Innlegg av: Skipssjefen (13.08.17 20:27 ), lest 1315 ganger

Her er vi helt på linje Statoil. Jeg har ikke sett det nødvendig å sitte med liten post, derfor selger jeg helt når jeg selger. Men har av og til sett fordelen ved å alltid ha litt, men over tid er det ikke viktig for min del.

Hva har du dristet deg til å kjøpe i sverige ?
Jeg har aldri kjøpt aksjer utover OSE, men har lekt litt med tanken på ett og annet. Men det er på NY børsene, og der er valuta USD/NOK også en faktor som spiller inn. Derfor bare blitt med tanken.

SS
Innlegg av: Statoil! (13.08.17 21:40 ), lest 1291 ganger

Den lille posten er mest en symbolsk post jeg har hatt i lang tid, og den er for utbytter. Det er kjøp/salg utover den det blir gevinst av. Det jeg ser som den største fordelen er at det er for meg enklere å ta posisjoner nå jeg har en posisjon fra før. Mest psykologisk :P

Vi tar den i morgen SS : ) Er ikke ferdig med ordren. Ikke det store spennende greia. Skal bruke en del tid på å finne noen godbiter i Sverige.

Angrer på jeg ikke kjøpte Tesla på 190 når vi diskuterte utenlandske kjøp.

De sier jo USD kommer til å svekke seg mot NOK. Da blir det vanskelig om valuta spiser opp fortjenesten. ser den.
Innlegg av: bådleguten (14.08.17 14:31 ), lest 1229 ganger

Kjøpte meg inn idag, det er vind i ryggen så er me heldige så kan det gje av seg dette.
Innlegg av: Statoil! (15.08.17 11:19 ), lest 1192 ganger

Dæven! Pattern...

I dag traff jeg bra Patbate ;P. Da legger jeg fra meg STL traden for i dag. Selv om Statoil er rød kan man tjene penger på bunner og ører opp. Er jo en grunn for dette er børsens beste selskap ; )

Statoil er sterk om dagene, da kan man ta noen sjanser på bunner. Vanskeligere når svakheter vises.
Innlegg av: Bermudes (15.08.17 12:57 ), lest 1156 ganger

Statoil tjener gode penger på dagens oljepris. De er også stor eksportør av gass til hele europa...
Med nesten 5% yield er dette ikke noe problem å sitte i Statoil over tid -:)
Innlegg av: Statoil! (15.08.17 14:35 ), lest 1138 ganger

Ja mine faste er nedbetalt forlengst : )

Om dere ser i chartet for brent, så testes nå bunn i en evnt ny trend. Trolig det folk spekulerer på at dette er en mulig bunn i Statoil. Holder 50$ så er det straks opp igjen.

API tall i dag og EIA i morgen vil trolig være viktig for en evnt bunn på 50$

Innlegg av: PatBate (15.08.17 14:38 ), lest 1130 ganger

Blir spennende med API i kveld ja!
Innlegg av: PatBate (15.08.17 19:03 ), lest 1101 ganger

Som jeg skrev tidligere her: USD/NOK har mye å si på verdien av Statoil. Nå fikk akkurat norske aksjonærer en reduksjon i utbytte på 6.9%. Det er ganske mye...

En sterkere krone mot dollaren gjør at Statoils norske aksjonærer får noe mindre i utbytte per aksje for første kvartal enn i kvartalet før.
Det kommer frem i en melding fra Statoil, som nå har fastsatt utbytte per aksje for første kvartal målt i norske kroner.
Statoil har de siste årene betalt ut utbytte i dollar, og nivået har lagt fast på 0,2201 dollar per aksje. Utbyttet målt i norske kroner vil variere med valutakursene, og dollarkursen var i snitt på 7,9482 kroner i perioden Statoil har brukt som utgangspunkt.
Statoil har dermed fastsatt utbyttet per aksje til 1,7494 kroner for første kvartal. Det er hele 6,9 prosent lavere enn i fjerde kvartal, hvor selskapets utbytte var på 1,8784 norske kroner, selv om dollarutbyttet er uendret.
67 prosent av oljegiganten er eid av den norske staten, mens resten eies av aksjonærer i inn- og utland.
Aksjonærene kan velge om de vil ta ut utbyttet sitt i form av kontanter eller i form av aksjer.
Innlegg av: Skipssjefen (15.08.17 19:25 ), lest 1096 ganger

Statoil!;

Enig med det du skriver, luktet litt på STL i dag da den var på 145 blank, men da satt jeg for tungt i ORK. Så jeg våget ikke.

Hva legger du i at dine aksjer er nedbetalt?

Alle mine aksjer er også "nedbetalt" som i at jeg ikke bruker belåning, men kjøpes for sparepengene mine.

Snakker vi om det samme, eller mener du at om de "faste" gikk i 0 kr, så har du hatt 145,- kr i fortjeneste og utbytter pr aksje ?

SS
Innlegg av: Statoil! (15.08.17 19:40 ), lest 1083 ganger
Endret: 15.08.17 19:54

Pat,

Dette vil selvfølgelig variere fra Q til Q. Det er også noe alle og enhver er innforstått med.

SS,

Var heldig i dag med et kjøp på 144,80.

Utbytter har betalt ned egenkapitalen på aksjene. Og tar jeg med gevinst fra realisert trading så kan jeg umulig gå i minus om de faste aksjer går i 0.

Innlegg av: PatBate (15.08.17 20:01 ), lest 1061 ganger

Hvis du tror på høyere oljepris, tror du også på en sterke NOK mot USD.

Hvis kronen styrker seg med 10% til mot USD, dvs. kurs på 7.30, faller utbytte med ytterligere 10% til.

Tror ikke vi skal ned dit, men minner om at kronen har vært helt nede på lav 5-tallet mot USD.

Hjelper med andre ord ikke at oljeprisen stiger, når utbytte vil falle (i NOK) samtidig.

I tillegg har Statoil masse kostnader i NOK.

Kritiserer på ingen måte Statoil på selskap, bare beskriver realitetene med sårbarheten i forhold til en sterkere NOK.
Innlegg av: Skipssjefen (15.08.17 20:46 ), lest 1049 ganger

Da er jeg med Statoil, nå vet jeg ikke antall du har som "faste", men har en formening.

Da kan jeg nok eie noen tusen STL også som er "nedbetalt"

Men seriøst, hva tror du om STL? Støtten på 145 virker jo solid, men du kan ta deg en f... på at når jeg kjøper 22500 stk så er det ned til 136 igjen :-)

Lar jeg vær, så er det opp raskt.
Alt står i bunn og grunn å faller på oljen, og der tror jeg talla vil være positive også denne uka. Får håpe traderne kan være fornøyd med oljen ned på 50 blank før videre oppgang.

SS
Innlegg av: Strix aluco (15.08.17 20:51 ), lest 1033 ganger

Svakere dollar senker utbyttet for Statoils norske aksjonærer
3 timer siden · Kjetil Malkenes Hovland
En sterkere krone mot dollaren gjør at Statoils norske aksjonærer får noe mindre i utbytte per aksje for første kvartal enn i kvartalet før.
Det kommer frem i en melding fra Statoil, som nå har fastsatt utbytte per aksje for første kvartal målt i norske kroner.
Statoil har de siste årene betalt ut utbytte i dollar, og nivået har lagt fast på 0,2201 dollar per aksje. Utbyttet målt i norske kroner vil variere med valutakursene, og dollarkursen var i snitt på 7,9482 kroner i perioden Statoil har brukt som utgangspunkt.
Statoil har dermed fastsatt utbyttet per aksje til 1,7494 kroner for første kvartal. Det er hele 6,9 prosent lavere enn i fjerde kvartal, hvor selskapets utbytte var på 1,8784 norske kroner, selv om dollarutbyttet er uendret.
67 prosent av oljegiganten er eid av den norske staten, mens resten eies av aksjonærer i inn- og utland.
Aksjonærene kan velge om de vil ta ut utbyttet sitt i form av kontanter eller i form av aksjer.

https://aksjelive.e24.no/svakere-dollar-senker-utbyttet-for-statoils-norske-aksjonaerer/1502811539589
Innlegg av: Akmg (15.08.17 20:54 ), lest 1036 ganger

Støtten på 145 virker jo solid. Tror ikke han går noe særlig under dette med mindre vi får en oljepris under 50. RSI har heller ikke gått noe særlig under 65. Det kan komme en stigning her.
Innlegg av: Skipssjefen (15.08.17 20:55 ), lest 1036 ganger

Det der er en kjent problemstilling, og greit med en reminder.

Kronen skal jo ventelig styrkes ytterligere, så da må nok Eldar følge opp med litt høyere utbytter noe jeg etterhvert tror på.

SS
Innlegg av: Statoil! (15.08.17 21:10 ), lest 1028 ganger
Endret: 15.08.17 21:11

SS,

Når jeg kjøpte i dag følte jeg meg rimelig trygg på posten. Med Q2 og oljepris over 50$ ser jeg ikke den store nedsiden i Statoil. Husk at Statoil var rimelig solid nede på øvre 13X før Q2. Vet ikke om du så HSBC sin åpne ordre på 145,5 i dag? Var vel noe ca.250.000 aksjer i åpent kjøp. Og det var jo selvfølgelig apekattene MS og MLI som solgte på den.

Nå skal man ikke blindes av 50$ olje. For Patbate har helt rett i at en svekket $ vil prege Statoil. Og en økt oljepris vil forsvinne i svekket $.

Nå tok den nye trenden på olja imot. Da er det for API og EIA og bekrefte den.

Mulig det kommer en del emisjonsaksjer og bremser litt. Men sum nå er jeg positiv. Håper nevnte farer holder.

Må si Patbate er triveligere i Statoil tråder VS AXA :P
Innlegg av: Empire (15.08.17 21:18 ), lest 1025 ganger
Endret: 15.08.17 21:20

De siste dagene har det vært en gryende tendens til at spot pris ligger over levering i fremtid, såkalt backwardation. I forrige uke lå f.eks oktober kontraktene ca. 20 cent over desember. Lagret olje på båter er ned fra ca. 100M bøtter i juni til ca. 81M bøtter, noe som også understøtter at backwardation kanskje skjer for første gang på veldig lenge.

49.60 sies er en viktig støtte for oljen. Ryker denne, så kan det bli mørkt og kaldt. Om 90 min kommer Api tallene. F.eks har det vært en økning i veddemål på høyere us bensin priser og brent futures den siste tiden. Jeg har tro på trekk i 6.5M klassen, enten i dag eller imorgen.

Ps. På verdensbasis ligger lagrene ca. 219M bøtter over det som Opec har satt som target for sin avtale.
Innlegg av: Bermudes (15.08.17 21:31 ), lest 996 ganger
Endret: 15.08.17 21:33

Hvis oljeprisen går opp vil dollar gå ned og utbytte ned. Men kursen vil mest sannsynlig gå opp. Går oljen ned vil dollar gå opp og utbytte opp. Men kursen mest sannsynlig ned. Uansett så er kr 1.75 i utbytte veldig bra for et blue chip. 4.70% i yield. Bank gir vel under 1% og obligasjoner er nå livsfarlig pga den lave renten.
Innlegg av: PatBate (15.08.17 21:41 ), lest 981 ganger

hehe, takk for det.

Prøvde å baisse max i AXA for å komme meg inn under 2 kroner. Lyktes nesten :)

Når det er sagt ble avtalen med Fredriksen initiert for 14 dager siden. Før det sa selv Rangnes at han stod med ryggen mot veggen.

Tror den er en ganske sikker short hvis den går til 3.25. Det vil ta lang tid før AXA klarer å forsvare kursen nå, men tror som sagt de kommer dit på sikt.
Innlegg av: Statoil! (15.08.17 21:50 ), lest 984 ganger
Endret: 15.08.17 21:51

Empire,

Har forundret meg over hvorfor AkerBP ligger stadig ca.1-2$ (brent) over Statoil. Er det noe med kontraktene de forhandler frem? Og hva gjør AkerBP bedre på salg? er det pga Statoil sin mengde og rab?

Patbate,

Hehe! Agendaen var vel ganske tydelig :P
AXA på sikt kan bli et eventyr, og det er trolig de fleste innforstått med. Veien mot 4,x,x,x kroner er selvfølgelig ikke rett opp og bli der. Så du kan nok få rett i at shorting kan bli aktuelt igjen. Spørst hvem som vil inn og hvor mye. Vil tro AXA er popp på kjøpslistene nå. Og etter det blir det vel utlån som vi har sett før. Pytt Pytt : )
Innlegg av: Bermudes (16.08.17 08:37 ), lest 926 ganger

API melder om trekk på 9,1m , konsensus var 3,6m.
Det trekkes med andre ord 3 ganger så mye olje fra lagrene som analytikere trodde!!
Innlegg av: Empire (16.08.17 17:23 ), lest 912 ganger

Ja, fasit ble 3X konsensus. Nå skal man kanskje ikke feste for mye tiltro til konsensus, da det egentlig bare har vært en gjentagelse på 3.6M bøtter i trekk gjennom sommeren og konsensus har vel bommet hver gang.

Statoil

Jeg spurte om Statoil kontraktene på en annen tråd for en stund siden, uten å få noen svar, da med tanke på spot/lange kontrakter, samt hvem de to selskapene levere til. Uten jeg har noen oversikt, så vil jeg anta at det er de lange kontraktene som ble gjort i 2015/2016 som tynger stl i forhold til Akerbp, siden Akerbp er et forholdsvis "nytt" selskap. Ellers så kan det være som du sier, at Akerbp rett og slett er bedre i forhandlingene, men jeg tviler litt på at det er utslagsgivende.

Her er en liten brannfakkel. Snøhvit, som er et gass felt, ble bygget ut med tanke på eksport til Us. Nå har alt blitt snudd på hode pga. Shale, slik at jeg ville vært litt forsiktig med å spå gull og grønne skoger pga. Norske gassfelt slik tingenes tilstand er nå. Eksporten har økt prisene i Us og er noe av forklaringen til at utenlands delen til stl nå går mye bedre. Men medaljen har altså en bakside.
Innlegg av: Bermudes (16.08.17 19:40 ), lest 871 ganger

Med et trekk på 3x konsensus burde vel oljeprisen steget betydelig. Hadde trekket vært mindre enn ventet ville prisen sikkert falt mye. Det sier meg at det er mye press nedover av tradere-shortere i olje. Jeg tror ketchup effekten ikke er så langt unna og prisen vil stige opp mot 60usd. Med slike trekk i lagrene vil frykten melde seg ettervern og det skal dekkes inn kjøpes tilbake olje.
Innlegg av: Skipssjefen (16.08.17 19:52 ), lest 863 ganger

Jeg lå i sluttauksjon 146,20 med 20k stk aksjer i kjøp. Heldigvis lå jeg langt bak i køen og ikke fikk en dritt.

Tenkte å gamble på at oljen ville stige godt til i morgen, og statoil fulgte etter til 147,50 - men slik dette utvikler seg er lykken bedre enn forstanden.

Statoil aksjen avventer jeg nå, dette kan gå begge veier i det korte bildet.

SS
Innlegg av: Empire (16.08.17 20:06 ), lest 849 ganger

Råolje trekket er pent, men destillater øker med ca. 700 000 bøtter(inkludert diesel), mens drivstoff er ca. uendret. Samtidig øker produksjonen i Us med ca. 100 000 bøtter.

Snudde ikke brent på 50.20-ish(?) i går også? Får håpe den tester 49.60 iløpet av kvelden.
Innlegg av: Skipssjefen (16.08.17 20:33 ), lest 836 ganger

Ser at Pareto ved Trond Omdal har jekket ned oljen, og kursmålet sitt på Statoil fra 200 til 185,- AkerBp også kuttet i kursmål.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/08/Jekker-ned-flere-kursmaal-anbefaler-fremdeles-kjoep

SS
Innlegg av: Bermudes (16.08.17 20:57 ), lest 815 ganger

Er Statoil verd kr 185 i dag så bør man kjøpe en bit av selskapet.
Innlegg av: coldman (16.08.17 21:01 ), lest 812 ganger

Alt handler om å slå markedet. For å slå markedet må du "forutse" fremtiden, du må med andre ord forstå hva som kommer, FØR alle andre.

Lagertallene er bekreftelser på informasjon som alle kan bruke. Det er ikke der pengene ligger. Kjent informasjon er døde penger. Når alle vet, er det ikke mer å hente.

Derfor synker oljeprisen og derfor tar ikke Statoil av.

Du må forutse det markedet IKKE klarer å forutse for å tjene penger.
Innlegg av: irfb123 (16.08.17 21:36 ), lest 805 ganger

Bra sagt. Jeg skulle gjerne ønske jeg hadde den magiske evnen å slå markedet. Jeg tror oljekartellet OPEC på sikt vil presse prisene videre opp. Det gjenstår å se.
Innlegg av: Bermudes (17.08.17 19:51 ), lest 754 ganger

Hva 50 usd er +- bunnen i olje bør 145. Være bunn i STL på en god stund??
Innlegg av: Statoil! (17.08.17 20:59 ), lest 743 ganger

Empire,

Om det har noe med kontrakter bak i tid burde Statoil snart komme på linje med AkerBP. Litt merkelig.

Coldman,

Kloke ord. Første jeg tenker på er IT som kommer med analyser når ting har skjedd og mye av muligheten er fobi. Av den grunn har jeg prøvd så godt jeg kan å lære basic TA selv.

!45 var bunnsolid helt til de siste minutter. Om det er USA som utløste salg vet jeg ikke. Olja er opp, USA ned.

Merker meg at AkerBP er meget svak. Det er nok pga tilbakekjøp er stoppet/ferdi.
Innlegg av: Empire (17.08.17 21:11 ), lest 726 ganger

Tja, da må det kanskje være hvem de selger til? F.eks er snitt pris for kinesisk import av Brent på 51.28 så langt i 2017. For India er det samme tallet 49.54. Ja, frakt kostnader spiller inn, men dog. Stl har vel også en større "bredde" i typer olje, noe som også sannsynligvis kan spille inn på snitt inntektene.

Så lenge man ikke vet kontrakts detaljene så blir det mest synsing ;)
Innlegg av: Statoil! (17.08.17 21:38 ), lest 728 ganger
Endret: 17.08.17 21:39

Er nok som du sier. Statoil er nok selv oppmerksom på det, og følger AkerBP sine priser.

Olja og $ er opp. Det er vel USA som tynger Statoil i statene. Opp&ned : )

Innlegg av: Empire (18.08.17 16:01 ), lest 665 ganger
Endret: 18.08.17 16:03

Et annet moment er jo spread i olje pris med tanke på ulike typer olje stl og akerbp har. Spread økte naturligvis fra 2014 pga tilbudssoverskudd. Nå er det imidlertid tendenser til at spread minker, noe som sammen med lagertall og backwardation, kan tyde på en tildragning i olje markedet.

På sikt bør vel da kanskje forskjellen på snitt inntekter mellom de to selskaper utjevnes?

Skulle ønske olja gikk på en skikkelig smell, så er vi ferdig med det. Akkurat nå virker det som om vi kommer til å se ørkenvandring 50-52.

Fuglene vet

Innlegg av: Statoil! (18.08.17 18:32 ), lest 630 ganger

Smellen kom den og det rett vei. La oss håpe ikke riggtall bremser oppgangen...

Slutt på 52$ burde gi en god start på neste uke.

Håper det : )
Innlegg av: Akmg (18.08.17 21:09 ), lest 601 ganger

Olje opp 4%. Færre rigger i USA. Kan bli en bra start på mandag.
Innlegg av: Empire (20.08.17 18:12 ), lest 534 ganger

Hehe. Ja og det gikk fort opp og dårlig timing(igjen) på innlegg ;)

Siden Us lager tall kanskje har blitt en av de viktigste parametere som oljeprisen balansere rundt, så tenkte jeg å gi en liten brannfakkel og kaste litt vann på den samtidig.

Utifra tall over vlcc fra Ag til Us i august, så viser denne en oppgang fra starten av august. Det er ikke sikkert disse bøttene blir en del av Us statistikk, da disse båtene fortsatt er til havs og mulig destinasjon kan endres under veis. Men hvis de alle sammen ender opp i Us, så bør det kanskje vises i lagertallene om en uke, gitt alt annet likt? I september pleier også Us raffineri kapasitet å falle under 90% som følge av vedlikehold og mindre konsum (f.eks driving season).

Med tanke på at kommersielle globale lagre faller, kan markedet da opptre irrasjonelt gjennom ensidig fokus på Us lagertall, som kanskje nå er mer et biprodukt av Opec avtale og hvor bøttene går fra/til, samt regional sesongvariasjon. Ikke om det nødvendigvis er for mange bøtter eller ikke. Tildels kan også en økning i lagring bety fremtidig tro på en høyere oljepris.

Samtidig må Us shale snart vise inntjening, hvis ikke vil utålmodige investorer finne annet beite, med de implikasjoner det har for Us produksjon.

Jeg har tro på likevekt nå, men at det vil bryte den ene eller andre veien iløpet av høsten. Rent fundamentalt virker det som om vi beveger oss mot et produksjonsunderskudd på verdensbasis, men andre faktorer enn pris/etterspørsel er minst like viktige. Jeg tror man må ha et åpent sinn jmf. "oljekabalen" ;)
Innlegg av: Statoil! (20.08.17 19:05 ), lest 535 ganger
Endret: 20.08.17 19:08

Hehe! ;p

Ser helt klart poenget i hva du skriver.

For meg ser det ut som olja beveger 90% av tiden mot det som virker logisk. Det kan tenkes at oljeprisen skal pumpes opp før evnt data som viser lagerøking. Da vil man se et dykk for så å gå i pluss, noe som er motsatt av det logiske. (kun mine synspunkter)

Teknisk ser det meget lovende ut for Statoil og AkerBP. Olja har og bevegd seg inn i en ny trend.

STL og AkerBP har en OHS og med glidende snitt som kan krysse i positiv retning. Ser ikke helt nedsiden så lenge olja holder seg over 50$ og dollarn ikke svekkes for mye.

Nå er det vel ikke lenge før nyhet rundt Korpfjell tikker inn. Kan være smart med et lodd på den nyheten. 18% sjans for funn har jeg lest en plass.

Innlegg av: Akmg (20.08.17 20:01 ), lest 498 ganger

Tja. Håper vi får postiv nyhet fra korpfjell og oljeprisen holder seg over 50. Sist lå den på 52.80 på fredagskveld.
Ifølge analytikere ser det ikke veldig bra ut for oljen i år og neste år. Det spørs om de har rett eller tar feil nok en gang til.
Innlegg av: daffyduck (20.08.17 20:19 ), lest 490 ganger

På tross av større enn ventet produksjon fra OPEC og på tross av økt antall rigger onshore US, faller lagrene.

Analytikerne er for opptatt av OPECs manglende evne til å kutte at de overser at markedet allerede er i ubalanse. Det skal noe til å reversere de siste ukers fall i oljelagre.

Går oljen til 80$?
Innlegg av: Akmg (21.08.17 11:13 ), lest 457 ganger

Aksjen dundrer nedover selvom oljeprisen er godt over 52. Burde vel stige litt mer?
Innlegg av: Skipssjefen (21.08.17 11:58 ), lest 441 ganger

Ene nedgraderingen etter den andre i STL kursmål hjelper ikke.
Noen mener den enda er dyr, og vil se den ned i RSI, trendkanal.

Oljeestimater nedgraderes også, mye negativitet der ute. Lenge til Q3.

SS varlset dette på 151 om man ser noen uker tilbake.

Tenker inngang rundt 134-136 blir greit.

SS
Innlegg av: Skipssjefen (21.08.17 13:18 ), lest 418 ganger

Da har du ikke lest alle kursmålene, finnes de som mener denne også er dyr med kursmål 120.-

Nytter ikke å kjempe mot roboter som har algoritmer skrudd inn på 130 tallet.

SS
Innlegg av: Regnmeg (21.08.17 14:22 ), lest 376 ganger

Statoil at a glance
We are a Norwegian-based energy company with operations in more than 30 countries.
Since 1972 we have explored, developed and produced oil and gas on the Norwegian continental shelf, where we are a leading operator. From the early nineties we have built a global business, with strongholds in Europe, Africa, North America and Brazil. We have developed a portfolio of new energy solutions, currently delivering wind power to 650,000 British households.
We create value through safe and efficient operations, innovative solutions and technology.
Statoil’s competitiveness is founded on our values-based performance culture, with a strong commitment to transparency, cooperation and continuous operational improvement.
Innlegg av: Skipssjefen (21.08.17 20:52 ), lest 365 ganger

Akmg;

Den er jeg kjent med, og det underbygger jo mitt innlegg om at man fort skal ned på lave 130 tallet om olja viser like mye svakheter som man ser i kveld.

Det er ikke mange ukene siden vi kunne kjøpe statoil på 135/136 - kan fort komme igjen, men får olja god boost denne uka pga gode lagertall kan den fort gå oppover igjen og. Litt lotto, og det driver jeg bare med på lørdagene.

SS
Innlegg av: Statoil! (21.08.17 21:40 ), lest 319 ganger
Endret: 21.08.17 21:41

Har fulgt gasspriser den siste tiden. Og det ser ut som Statoil/markedet gir fingern til gasspriser ;P

Gass opp 2,4% nå
Innlegg av: Statoil! (22.08.17 17:15 ), lest 235 ganger
Endret: 22.08.17 17:16

Håper på gode API. Sitter og venter på Korpfjell. Noen som har greie på når de er ferdig, sett mot start og dybde?

Trenger en ny tråd. denne stokker seg... Hvem tar privilegiet med start av ny ;P
Innlegg av: PatBate (25.08.17 14:14 ), lest 168 ganger

NOK fortsetter å styrke seg uten at oljeprisen stiger.

Dårlig nytt for Statoil-aksjonærene. Yielden faller ytterligere.
Innlegg av: Bermudes (21.08.17 11:28 ), lest 442 ganger

STL følger stort sett børsen på pluss dager og faller litt mindre på røde dager.
Innlegg av: Bermudes (21.08.17 12:42 ), lest 417 ganger

RE^3: STL Hvorfor går ikke aksjen på denne oljeprisen

Det er vel ingen som mener den er dyr. Alle jeg har lest har kursmål langt over dagens 145!.
Innlegg av: Bermudes (21.08.17 14:22 ), lest 387 ganger

RE^4: STL Hvorfor går ikke aksjen på denne oljeprisen

Har man litt tålmodighet med STL så vil det bli bra. Utbyttene vil fortsette å komme hvis ikke oljen krakker under usd 40 og blir der over tid.
På dagens priser usd 50-54 tjener STL penger som gress, som vi så i siste Q rapport.
Innlegg av: Akmg (21.08.17 19:56 ), lest 370 ganger

Hi SS.
Da må du lese denne:
Statoil ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Ved reaksjoner tilbake er det støtte mot gulvet i trendkanalen. Aksjen beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 133 kroner og motstand på 148 kroner. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Aksjen tester støtten ved ca 143 kroner.
Innlegg av: Akmg (21.08.17 21:20 ), lest 333 ganger

SS.
Jeg ser ditt poeng. Nå har vel RSI tallet ligget ganske høyt for Statoil. Ligger nå på 69. Det er mye spekulasjoner nå. Det er vel slik aksjemarkedet fungerer.
Innlegg av: Akmg (22.08.17 12:35 ), lest 273 ganger

Det ser bra ut for Statoil i dag. Aksjen steg ca 1% per nå. Bullish ifølge tekniskanalyse. Kanskje på tiden å hoppe inn for noen raske kroner.
Innlegg av: Akmg (22.08.17 17:10 ), lest 242 ganger

Hei SS.
Ser ut som min tolkning var korrekt. Statoil skyter fart på OSE. Opp ca. 2.5 kr. Dette unbygger det jeg sa her i går.