Tilbake til: Gull og gruvedrift
Innlegg av: Råvarer (10.08.17 08:28 ), lest 11022 ganger
Ticker: NOM

NOM- to start building Europe's largest lithium mine

Keliber to start building Europe's largest lithium mine 2018

Markku Björkman - 05 Aug 2017
However, there are a lot of stumbling blocks that must be removed before the mine can become a reality. The company need at least 170 million more euros and only the half of the licenses are confirmed, reports Finnish broadcaster Yle.

The mining company Keliber has two major challenges ahead of the construction of the mine in Kaustby can begin. To obtain building permits and arrange financing.

According to Yle, Keliber plans to begin the construction of the mine in the fall of 2018. Environmental conditions and mining conditions are still partially under preparation or treated as best.

Keliber expects to get building permits early next year and 2019, the mining operations could begin.

In terms of funding, a total of 170 million euros has to be collected.

- An alternative is to list the company on the stock exchange. Keliber's board is still considering various opportunities, and a proposal is a listing, "said Keliber's CEO Pertti Lamberg.

Some investors have been included, including the PPO investment share and some Finnish private individuals. You are also negotiating with foreign investors.
In the area around Kaustby and Karleby there are four different lithium deposits where Keliber plans to start a break in the day.

The production plant is planned to be built in Kalavesi five kilometers from Kaustby center towards Toholampi.
The raw material spodumen is a mineral that contains lithium. In the production plant, lithium carbonate is to be extracted from spodumen.

The company would employ about 120 people and the mines would indirectly provide approximately 300 people.

Keliber estimates that the minerals in the area would suffice for lithium production for 10 to 20 years.

According to the latest profitability calculations, Keliber estimates that the price of lithium carbonate should be between 4000 and 5,000 dollars per tonne before the company is ready to open the mine.

Source: Yle
Innlegg av: fryktløs (10.08.17 08:33 ), lest 7258 ganger

RE^1: NOM- to start building Europe's largest lithium mine

Ser jo meget bra ut dette og nå venter vi bare på neste gomelding som kan komme hver dag nå.... DFS KELIBER.
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 09:35 ), lest 7095 ganger

Emisjonen her må bli enorm..Hva koster dette..kassa er jo snart som vanlig tom i NOM..Jeg sa selg, på 5.29.- ta nå en fin gevinst..Kan fort falle tilbake til start.. Her må det jo virkelig trykkes aksjer, ellers skjønner jeg ikke hvordan de skal få bygget europas største.. men..det er mitt syn da..Gratulerer med fin gevinst, for det må jo noen av dere ha,,,hvis dere har solgt eller selger da!
Innlegg av: ZOOZ (10.08.17 09:46 ), lest 7044 ganger

GC2016 det er finskekongen som skal betale for gildet har jeg hørt.Mye penger han.
Innlegg av: Pling! (10.08.17 10:18 ), lest 6958 ganger

GC, Ved beslutning om utbygging vil både finansieringskostnader og reelle verdier prises inn i aksjen. Med 60-70% bankfinansiering blir worst case en utvanning på 30-40% for Keliber men hva blir verdiøkningen når reelle verdier skal prises inn?

For NOM aksjen vil dette tilsvare 104-140 MNOK, dvs. en utvanning på 23-31% (1,07-1,45 kr/aksje) med dagens kurs 4,69 kr/aksje.

Med NVP keliber = 1000 mill euro vil NOMs andel på 22% tilsvare en verdistigning på 5,9 x emisjonsspøkelset ditt, altså 6,2-8,5 kr/NOM-aksje dersom man gir en rabatt på 50% på markedsprisen for lithiumkarbonat.
Innlegg av: moneymachine (10.08.17 10:24 ), lest 6931 ganger

Det kan som vanlig være greit å se hele bildet, ellers blir man fort farget av baisseagendaen. Man må forstå at når finansiering er på plass, som isolert sett utvanner en aksjekurs, så må verdiene prises inn på et helt annet vis. Da er faktisk produksjon i ferd med å bli en realitet.
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 10:41 ), lest 6879 ganger

RE^2: NOM- to start building Europe's largest lithium mine

Så må vi også se på andre siden av smørsiden på brødskiven..med litt historikk på minne når det gjelder gruvedrift..Hva slags overskridelser pleier det å være..Pleier det å bli mye dyrere enn først antatt? Det ser jo roserødt ut,når man legger frem en tall rekke som du gjør her...men mørke skyer har en tendens til å sige inn fra venstre og høyre.. Tv2 la frem et overskudd på 100 millioner pluss, for å selge seg inn til Kulturministren for 500-600 millioner støtte ser det ut til: les: Egmont familien.. Ny regnskap viser at reelle tall var nesten 110 millioner i minus. Husk at NOM skal selges inn til aksjonærer.. Utvanningen blir voldsom..jeg venter med inntreden her, så får vi se.
Innlegg av: risk_reward (10.08.17 11:20 ), lest 6809 ganger

GC juger og prater som vanlig om ting han ikke kan noe om.
"Jeg sa selg, på 5.29.- "

NEI, du gjorde ikke det! Den dagen, 8/8, hvor vi toppet i denne oppgangen, kommenterte ikke du noe NOM-tråd i det hele tatt.

Derimot liret du ut av deg piss om at nom skule ned 3/8 da snittkursen endte på 4,15

Tipper backtrading er det eneste du klarer :)

RR
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 12:48 ), lest 6643 ganger

Din jævla oppblåste tulling..om det var den dagen eller ikke..jeg skrev.. Ta en fin gevinst nå ..gratulerer til og med.. Men du har peiling!? for en fjott..Men vi er da ned igjen, så jeg vet ikke riktig jeg.. jeg har tjent mer i aksjemarkedet de siste 15 årene enn du kan drømme om..så noe har jeg da gjort riktig på tross av slike idioter som deg, som henger seg på som en klegg. Flere av dere vet knapt hvordan logoen i selskapene dere investerer i ser ut.
Innlegg av: risk_reward (10.08.17 13:18 ), lest 6527 ganger

RE^3: NOM- to start building Europe's largest lithium mine

:DDDDDDDDD
Du bekrefter mitt inntrykk av deg som jugende APekatt, og heller ingen ryggrad når dere blir avslørt. Ikke rart dere stemmer frem Juge-Jonas, han er jo åpenbart et forbilde for løgn, svindel og dobbeltmoral. Dessverre møtt mange av dere i landets kommuner og fylker i forskjellige investerings- og frivillighetssammenhenger.

Broren min er større en broren din diskusjoner gidder jeg ikke. Jeg har utelukkende levd av mine investeringer på og utenfor børs siste 20 år. Om resultatet av det er bedre eller dårligere enn ditt, driter jeg i, men jeg har ikke behov ikke for å fremstille meg i et bedre lys ved å juge.
Det har tydeligvis du, men skjønner ikke at det er et latterlig lys stiller deg i! :DD

Og når avslørt tøffer du deg i stedet for beklage deg. Ynkrygg!
Mer med og om deg på NOM trådene gidder jeg.

RR
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 13:24 ), lest 6508 ganger

RE^4: NOM- to start building Europe's largest lithium mine

Er det noen her som vil fremstille seg som en besservizzer så får du ta deg en tur inn på badet å se deg i speilet..Jeg kommer ikke med påstander, men hva jeg tror..og hvor voksen er man egentlig når man bruker en rad med slike gapskratt.. og bra for deg, hvis du har levd godt av aksjemarkedet i 20år..flott..forsett med det.
Innlegg av: Oljeoptimisten (10.08.17 11:21 ), lest 6810 ganger
Endret: 10.08.17 11:23

GC2016, for ikke å glemme lyn og torden. Ja, så kan jo munn og klove-syken slå til med full kraft i gruve gangene. Og eple høsten kan jo rammes av alskens ulykker. Nei, rosen rødt er det ikke, jeg vil heller si helsvart.Huff og huff. Selg!!!
Innlegg av: mosse28 (10.08.17 11:30 ), lest 6762 ganger

Risk-reward!
Glimrende! Der viste du virkelig GC sin manglende troverdighet!
Heretter kommer GC sine innlegg til å bare fremstå som upålitelig, usympatisk og feilaktig.
Takker!!
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 12:49 ), lest 6628 ganger

Legg dere i fosterstilling og kos med hverandre..slik blir det penger av.
Innlegg av: _HH_ (10.08.17 12:29 ), lest 6679 ganger

http://investingnews.com/daily/resource-investing/energy-investing/lithium-investing/lithium-producers-battery-demand/?mqsc=E3903076

"langtidskontrakter for å finansiere utbygging"
Innlegg av: Rookie, (10.08.17 12:50 ), lest 6609 ganger

http://www.mynewsdesk.com/no/norsk-bergindustri/news/muligheter-for-mineralutvinning-paa-kontinentalsokkelen-254350
Innlegg av: stimar (10.08.17 12:53 ), lest 6608 ganger

GC2016
Skulle ikke du moderere dine innspill paa forumet?
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 13:14 ), lest 6553 ganger

Ikke til en slik bullshit gjeng..Det jeg sier, er at jeg tror det blir en voldsom utvanning og at de trenger billass med cash.. det er ikke en påstand, men noe jeg tror..så får andre tro hva de vil..Nom er forsatt et postkasse selskap med 4 ansatte, for de som ikke visste det.
Innlegg av: moneymachine (10.08.17 13:28 ), lest 6496 ganger

Man renger ikke komme med løgner for å ha sin mening, uansett om man bor ved Førde-fjorden eller er standhaftig i sine meninger på HO. Man bør heller ikke farges for mye av sin trader-agenda.
Innlegg av: MrSilence (10.08.17 16:51 ), lest 6371 ganger

Mener å huske Kleiber sjefen ved flere anledninger har snakket om hvor lite bekymret han er for finansieringen. Svært offensiv ordlyd fra den mannen, I like it.
Innlegg av: Knievel (10.08.17 17:22 ), lest 6325 ganger

Haha, jekk ned baisetrynet ditt GC
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 18:31 ), lest 6270 ganger

For en uke vi er inne i, i denne Bitcoin galskapen.
First Bitcoin Capital... 1.060000 59.88% 4 297 307 Det har hoppet opp og ned noen uker, så kom ketcup effekten gitt! Snart 200% innen rekkevidde på få dager. Gratulerer til dere som ble med i sommer.
Innlegg av: fryktløs (10.08.17 18:41 ), lest 6250 ganger

Vil bare minne dere litt på hva Fossum sa til meg når jeg pratet med han for 2 dager siden. PFS Engebø kommer i slutten av September. DFS Keliber kommer nå i August.... Merk dere,ikke i slutten av August men nå i August. Kan komme hver dag nå:=)
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 19:15 ), lest 6186 ganger

Husk! Erna skal ut av boligen..Engebø er ikke avsluttet.
Innlegg av: stimar (10.08.17 18:56 ), lest 6224 ganger

nofear
Har fulgt med paa Nom i lang tid og valgte en inngang tidlig i uken paa 4,90 nok. Etter aa ha lest meg opp, saa er min oppfatning at selskapet har en stor plass i norges nye industrisatsing som et alternativ til oljen. Politisk vilje er allerede etablert til aa gjennomfoere prosjektene. Det som ligger av verdier for Nom sin del i Finland og Keliber, tror jeg blir en block buster for videre drift i Norge. Gleder meg til mer offentliggjoering fra Finland som kan komme hvilken dag som helst.
Innlegg av: stimar (10.08.17 19:18 ), lest 6187 ganger

Erna er tung, hun sitter godt i nye fire aar;-)
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 19:39 ), lest 6167 ganger

Grande Grande Siv og Erna..da blir det trangt i hvilket som helst baksete..der blir du skviset. Fæl bjavle gjeng. Nå er Hareide såra og vonbråten, så alt er vel over før det har begynt, etter "fornærmelsen" fra Listhaug...men Hareide har en tendes til å krype frem igjen..han vil så gjerne ha noe å si...disse 2-3-4% partiene. Rødt blir vinnern..
Innlegg av: krissov (10.08.17 20:01 ), lest 6136 ganger

Nom går etter boka nå og er strask på rett vei. Får håpe volumet stiger også etter nyhetene så den blir mer interessant resten av året også. Ikke umulig dette blir et vendepunkt for nom
Innlegg av: fryktløs (10.08.17 20:20 ), lest 6107 ganger

Stimar! Engebøprosjektet er GODKJENT for alltid så den saken er grei. Politisk så blir dette sårt trengte arbeidsplasser og en grønn industribedrift som vil gi Norge og ikke minst Naustdal en vanvittig inntekt i kommunekassa og alt av infrastruktur. Ellers så tror jeg vi skal la være å kommentere forumtrollet GC. Blir veldig mye useriøst fra han og det beste er nok å overse vedkommende fullstendig. så la oss nå bare vente på DFS KELIBER som kommer når som helst i AUGUST:=)
Innlegg av: Pling! (10.08.17 22:17 ), lest 6017 ganger

En som har lagt ut analyse av Keliber på youtube :)

https://www.youtube.com/watch?v=9ukZgIK1tNg
Innlegg av: longterm (11.08.17 12:18 ), lest 5829 ganger

risk_reward (10.08.17 13:18 ),
Ditt innlegg rettet mot GC2016s ubehjelpelige baisseforsøk ville vært utmerket hadde du bare kunnet avstå fra et heller patetisk forsøk på å slå billig politisk mynt i samme slengen. Slik det ble nå, fremstår du som den største apekatten. La oss holde oss til sak - du har vist at du har ting å komme med som leserne av NOM-trådene kan ha nytte av.
Innlegg av: risk_reward (11.08.17 14:24 ), lest 5724 ganger

Etter tidligere "diskusjoner" med GC på andre fora, og basert på min egen erfaring fra kommuner og fylker ble det en naturlig del å ta med, når han så til de grader passer inn i de negative erfaringene jeg har gjort.
Men som jeg skrev, det var også det siste jeg gadd å skrive med han på nom trådene. Men som du ser stopper ikke uvitenheten i innleggene hans. Lost case.

Nå ventes det kun på DFS`en for nøye gjennomgang og vurdering av finansieringsgrunnlaget.

RR
Innlegg av: AQAD (11.08.17 21:21 ), lest 5383 ganger

Har stor forståelse av at RR svarer GCs 12:48 innlegg. Har også begynt å forstå hvorfor GC interesserer seg for Lithium, etter å ha sett komunikasjonsnivået hans.
Innlegg av: GC2016 (12.08.17 15:42 ), lest 5127 ganger

Selv besservizzer risk-reward klarte vel ikke å tjene 500.000.-nok siste uke.
Innlegg av: risk_reward (13.08.17 12:20 ), lest 4830 ganger

RE^4: NOM- to start building Europe's largest lithium mine

Nei, ikke siste uke, men 850.000 hittil i august, siden du først spør

RR
Innlegg av: auxe (11.08.17 14:43 ), lest 5685 ganger

Lithium I Finland kunne vel ikke passet bedre å ha det i det Landet, behov for arbeidsplasser med velvilje ifra staten, nært Volvo som har uttalt fasing over til el-hybrid, kanskje blir det noe samarbeid her med direkte batterifabrikk rett på gruven, så har vi det att en del investorer ser etter alternativer til olje (energi) deriblant meg.
Takk til de som har kommet med god informasjon her på HO og en del har jeg lest meg opp til andre plasser.
Så har jeg ett spørsmål om hvordan dere oppfatter ledelsen i NOM og Keliber.
Innlegg av: Tjuagutt (11.08.17 15:14 ), lest 5632 ganger

Dønn seriøs og dyktig er vel beste beskrivelsen av ledelsen.
Innlegg av: Råvarer (11.08.17 15:35 ), lest 5615 ganger
Endret: 11.08.17 15:39

Når man investerer i et lite selskap som NOM er ledelsen nesten den viktigste faktoren. Ledelsen i NOM er exelent.

De er kompetente, med nyttig erfaring.
De er handlingsdyktige, ved ny utvikling i prosjektene og ikke minst når det kreves f.eks for noen år siden da de måtte balansere budsjettet dramatisk og skjære ned på alt og si opp folk.
De har alle aksjer i selskapet etter evne. De mest sentrale har store eierposter.
De har til nå vært veldig aksjonærvennlig og til liten grad beriket seg selv på bekostning av oss aksjonærene. Jeg tenker da mest på kreative opsjonsprogrammer, finansieringsløsninger som ikke begunstiger småaksjonærer o.l.

Om ledelsen slulle finne på noe tull, er jeg ute, men til nå har jeg bare småting å klage på.

Buckel up.
Innlegg av: reid-han (11.08.17 15:41 ), lest 5577 ganger

Så sitter vel både Lars og Ivar i styret hos Keliber...
Innlegg av: abroker (11.08.17 19:43 ), lest 5449 ganger

Verden skriker etter Litium nå.
NOM kommer når den kommer.
Holder på å konsolidere seg på nye stå-punkter nu.
Flott langtids aksje dette.
Innlegg av: 8472 (12.08.17 11:15 ), lest 5272 ganger

Fra linken til _HH_:

“When you look at all the battery plants being built and the plans for EVs, even if only about 25 percent of those are realized, we’re still going to be short of lithium. It’s a unique once-in-a-generation situation,” Moores added.

http://investingnews.com/daily/resource-investing/energy-investing/lithium-investing/lithium-producers-battery-demand/?mqsc=E3903076

Får håpe da at NOM prioriter Keliber nå og ikke selger seg ut for knapper og glansbilder i denne "unique once-in-a-generation situation". Engebø løper ikke sin vei.
Innlegg av: GC2016 (12.08.17 11:24 ), lest 5270 ganger

Det var da.
Innlegg av: GC2016 (10.08.17 18:31 ),
For en uke vi er inne i, i denne Bitcoin galskapen.
First Bitcoin Capital... 1.060000 59.88% 4 297 307 Det har hoppet opp og ned noen uker, så kom ketcup effekten gitt! Snart 200% innen rekkevidde på få dager. Gratulerer til dere som ble med i sommer.
Nå er vi på 1.5 usd.. Da ble det 300% på 1 uke gitt.
Innlegg av: Finsken (12.08.17 19:22 ), lest 5050 ganger

http://www.orocobre.com/the-markets/lithium/
Innlegg av: vestavind (14.08.17 09:16 ), lest 4577 ganger

rett I 5 kr, bra trykk idag.
Innlegg av: BlindMe2 (14.08.17 09:21 ), lest 4542 ganger

soon starting new thread with "NOM 6NOK and growing" ...?
Innlegg av: fryktløs (14.08.17 09:40 ), lest 4469 ganger

Den første meldingen av flere som vi venter på og som skal komme i August er DFS KELIBER
Innlegg av: GC2016 (14.08.17 16:51 ), lest 4282 ganger

First Bitcoin..jeg håper dere er med..500% opp på en uke.. fy faen..nye 47% i dag.
Innlegg av: GC2016 (14.08.17 16:55 ), lest 4248 ganger

selv risk_reward har vel ikke klar dette..Endring siste tolv måneder 46 430.61%
Innlegg av: auxe (15.08.17 11:50 ), lest 4024 ganger

Da er vi midt i August og en melding om Kelibers tilstand kan komme når som helst.
Den andre NOM tråden er full og ulesbar noen burde starte en ny.
Innlegg av: Sailor (15.08.17 12:40 ), lest 3963 ganger

Da kan jo du starte en ny tråd !
Innlegg av: fryktløs (15.08.17 22:21 ), lest 3801 ganger

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/naa-kommer-selvkjoerende-busser/a/24118888/
Innlegg av: No worries (20.08.17 12:16 ), lest 3616 ganger

NorthVolt AB, the Swedish battery factory developer founded by a former Tesla Inc. executive, is planning to close its first major fundraising round this autumn, potentially drawing in 100 million euros ($118 million).

https://about.bnef.com/blog/northvolt-starts-biggest-fundraising-for-4-billion-battery-plan/
Innlegg av: fryktløs (22.08.17 21:29 ), lest 3416 ganger

http://www.vg.no/forbruker/reise/foererloese-broeytebiler-paa-flyplassene/a/23375499/
Innlegg av: darp (22.08.17 22:52 ), lest 3326 ganger

http://oilprice.com/Energy/Energy-General/Could-The-Battery-Boom-Lead-To-A-Lithium-Shortage.html
Innlegg av: Malselv1 (22.08.17 23:51 ), lest 3262 ganger

"Frykter" for at det bærer over 5 i morgen.
Innlegg av: ZOOZ (23.08.17 07:47 ), lest 3171 ganger

Det "frykter" jeg også.
Innlegg av: Moped (23.08.17 09:22 ), lest 3091 ganger

Merkelig, men føler ikke frykt i det hele tatt...
Innlegg av: vestavind (23.08.17 09:26 ), lest 3036 ganger

kjøperne vil visst ikke ha aksjer før vi har fått keliber rapporten, men da er nok kursen mye høyere
Innlegg av: Råvarer (23.08.17 09:58 ), lest 3042 ganger

Fasinerende at noen som har kjøpt NOM aksjer synes det er en god ide å selge nå, like før selskapet venter på en avgjørende melding for prosjektet.
Enten lar man bli å kjøpe forde meldingen innebærer en for stor risiko, da er timingen etter meldingen og ikke nå. Uansett så gleder jeg meg til meldingen og de andre melldingene som kommer nå i 3 Q.

Innlegg av: fryktløs (23.08.17 10:07 ), lest 2984 ganger

Står ikke kursen i minst 8kr etter DFS og PFS så er jeg meget skuffet. Enkelt og greit. Men kan gå bratt oppover etter disse 2 meldingene har jeg skjønt:=)
Innlegg av: ZOOZ (23.08.17 10:15 ), lest 2941 ganger

Hvis den er under to-sifret blir jeg veldig skuffet.1,66 gammel kurs.
Innlegg av: unotert (23.08.17 10:17 ), lest 2945 ganger

Den ble jo en smule overkjøpt en stund, men RSI er nå i alle fall under 60, etterhvert bør det gi grunnlag for et nytt løft.
Innlegg av: Eventyrer (23.08.17 10:18 ), lest 2939 ganger

Råvarer: Størstedelen av omsetningen i det siste kommer fra DNM som ser ut for å trade diff kjøp/salg. For en med stortraderavtale med megleren sin er det ca 1% å tjene på det. Resten får vi kanskje tro ser korte sjanser i andre papirer?
Innlegg av: Råvarer (23.08.17 11:29 ), lest 2853 ganger

Ja har også tengt at det kan være en form for marked making strategi som blir brukt, brukes jo på minde selskaper med større spred.
Innlegg av: mosse28 (23.08.17 11:45 ), lest 2811 ganger

DFS Keliber kommer i august, altså innen de neste 8 dagene. Kan være bra å handle inn NOM nå, men det vet vel alle?!
Verden sultefores på Lithium. - og Engebø da!! Suverent :)
Innlegg av: fryktløs (23.08.17 12:16 ), lest 2773 ganger

Lasta opp mere på 4,65. kommer jo ikke i ordrebildet en gang før dem er kjøpt hehe. Er snart på topp 20 jeg nå med underkant av 600k
Innlegg av: sunshine007 (23.08.17 12:25 ), lest 2736 ganger

Ser ut som det snart begynner å bli tomt
fra dnb kunden som ligger på 4,67 med selger skjult på 4,65.
Får vel ta litt mer?
Innlegg av: Herr Berg (23.08.17 13:44 ), lest 2649 ganger

Lader opp til det store, fin utvikling.
Innlegg av: Knievel (23.08.17 13:47 ), lest 2637 ganger

Gjort min del i dag :D
Innlegg av: Boss 99 (23.08.17 16:30 ), lest 2518 ganger

Folket selger, hva skjer?
Innlegg av: vestavind (23.08.17 16:32 ), lest 2510 ganger

Merkelig utvikling, hvorfor selge nedover nå?
Innlegg av: sunshine007 (23.08.17 17:22 ), lest 2445 ganger

Mange er livredde for gevinster og selger så snart de er i pluss.Men tap sitter ofte langt inne å realisere.Hadde ingen solgt i dag hadde jeg heller ikke fått lasta opp med over 50000 nye.
Innlegg av: Fører (23.08.17 17:55 ), lest 2413 ganger

jeg har solgt litt i dag og tidligere pga skatt. sikker mange av oss, men siste restskatt bet er 25.09
Innlegg av: ondur (23.08.17 21:09 ), lest 2309 ganger

Fersk Bloomberg artikkel om at nye prosjekter spesielt innenfor "brine" fordampning sliter som kan ytterligere stramme til lithium tilbudet for batteriproduksjon. Dette er positivt for en Keliber DFS hvor prosessen fra malm til produkt er pilotert og patentert som gir lavere risiko for investorene.

https://www-bloomberg-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.bloomberg.com/amp/news/articles/2017-08-21/supplying-lithium-gets-trickier-as-electric-revolution-quickens
Innlegg av: Herr Berg (24.08.17 02:04 ), lest 2170 ganger

Hærlig utvikling, neste rykk blir vakkert.
Innlegg av: unotert (24.08.17 10:34 ), lest 2027 ganger

Ser ut til at vi går inn i en kile med stadig mindre omsetning, det borger for et rykk, den ene eller den andre veien...
Innlegg av: Eventyrer (24.08.17 10:50 ), lest 1994 ganger

Når vi snakker formasjoner er kilen flagget i et bull-flagg. Så får vi se om det bryter opp eller ned, og om target avgjøres av kilen eller flaggstangen :)

Sånn går nu dagan :)
Innlegg av: Råvarer (24.08.17 11:24 ), lest 1948 ganger

Det går å bruke tekniske indikatorer på small cap aksjer, men de er slfølgelig mye mere nyhetsdrevne hen mid og large cap.

Vi fikk ingen signaler på at det var forsinkelser i Keliber på siste Q presentation, så nyheten kan komme når som helst.
Innlegg av: Tjuagutt (24.08.17 11:29 ), lest 1933 ganger

Med DFS Keliber og PFS Engebø like rundt hjørnet, så er jeg ikke særlig bekymret for kursen. Akkurat nå styres den av traiderne.
Innlegg av: ZOOZ (24.08.17 12:03 ), lest 1877 ganger

Ja alle som vil ha er vel loaded så det holder.Siger vel tilbake til start hvis det ikke kommer noe nytt snart.
Innlegg av: Tjuagutt (24.08.17 12:58 ), lest 1810 ganger

Volumet hittil sier sitt: 39 967 aksjer solgt. Regner med noen har en restskatt de må betale.
Innlegg av: fryktløs (24.08.17 13:08 ), lest 1777 ganger

Alt er i rute og ledelsen i beliver og nom har brukt god tid for å få så bra dfs som mulig. Bedre det enn å forhaste seg. Dfs kommer hvert øyeblikk. Gled dere og jeg har lasta opp med 570k. Er jo bare å ta en tlf til ceo så vil han fortelle at alt er i rute.
Innlegg av: sunshine007 (24.08.17 14:52 ), lest 1688 ganger

Virker som det er tomt for krutt i leiren?
Innlegg av: vestavind (24.08.17 14:58 ), lest 1678 ganger

utruleg så dødt det blei, har markedet liten tro på noen positiv keliber melding denne måneden?
Innlegg av: Eventyrer (24.08.17 15:10 ), lest 1651 ganger

Unotert: Er det en cup-and-handle vi ser fra høsten/vinteren 2016 til i dag?

Var det du, AQAD som mente å se det en gang tidligere? Denne er vel mer "avrundet" enn den gang?

*Sitter hjemme sørpe forkjølet og har litt for god tid foran data'n* :)
Innlegg av: Kenevil (24.08.17 15:19 ), lest 1621 ganger

Lithium er visst bra for oss alle...
http://www.bbc.com/news/health-41024697
Innlegg av: unotert (24.08.17 15:31 ), lest 1595 ganger

Kanskje det , eventyrer, den er i så fall ganske lang, med kort hank. Er ingen ekspert, men det ligner.
Innlegg av: olemt (24.08.17 15:41 ), lest 1580 ganger

Det er nok noen her som selger for å løpe etter DNO. De får løpe etter NOM senere sikkert.
Innlegg av: dinglebær (24.08.17 15:53 ), lest 1551 ganger

Svært liten entusiasme å spore her.

Begynner nå å tro det som er sagt tidligere, at DFS Keliber kommer medio/ultimo september.
Innlegg av: dinglebær (24.08.17 16:13 ), lest 1522 ganger

fryktløs henger kanskje i en svært svært syltynn tråd mht. skråsikkerheten om dfs denne mnd\en.

Ser ikke bra ut dette,gjør det?
Innlegg av: fryktløs (24.08.17 16:17 ), lest 1514 ganger

Dinglebær. Fossum sa til meg dfs i august.
Innlegg av: dinglebær (24.08.17 16:31 ), lest 1484 ganger

Fremdeles en tråd men syyyyyyyyltynn. ;)
Innlegg av: krissov (24.08.17 16:38 ), lest 1464 ganger

Fin dag dette ;) ikke lenge Før vi Gjør et nytt hopp, men ikke umulig dere rekker en trade først...
Innlegg av: Eventyrer (24.08.17 17:33 ), lest 1415 ganger

Har ikke erfaring med cah-formasjon selv, så blir spennende å se. Følger investopedias kriterier ganske godt og har fremdeles litt nedgang å gå på før den blir kansellert.

Stoppet akkurat på 20 MA i dag, og flagget er intakt :)
Innlegg av: 8472 (29.08.17 08:24 ), lest 1187 ganger

"Gruvbolaget Kelibers vd Pertti Lamberg är bergsäker, det blir en litiumgruva i Kaustby.

- Det går bra, jättebra. Priset på litium fortsätter att stiga och många är intresserade av att ingå avtal med oss, säger Lamberg.

- I princip är våra marknadsstudier färdiga och vi diskuterar med potentiella kunder och några av dem är också intresserade av att investera i gruvan. Det handlar om mångsidiga avtal, säger Lamberg.

Lamberg säger att det inte finns någon som helst tvekan om att man ska starta gruvdrift. Frågan är främst vilket priset på litium ska vara. Priset på litium har stigit i rask takt men enligt prognoserna skulle prisstegringen mattas av. Så har det inte gått."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/08/29/kelibers-vd-det-blir-en-litumgruva-i-kaustby
Innlegg av: fryktløs (29.08.17 08:35 ), lest 1154 ganger

Konge:=) Takk for den 8472
Innlegg av: Rookie, (29.08.17 08:37 ), lest 1137 ganger

takker.
Innlegg av: vestavind (29.08.17 09:31 ), lest 1035 ganger

Trodde det kokte rundt dette keliber prosjektet. Skremmende dødt
Innlegg av: fryktløs (29.08.17 09:34 ), lest 1030 ganger

Vestavind! Du skal ha honnør for din positivitet og stå på humør uansett hvordan det går i Keliber. Ønsker deg en strålende dag:OI
Innlegg av: Råvarer (29.08.17 10:07 ), lest 980 ganger
Endret: 29.08.17 10:08

Ja konge artikkel, nå er det bare en børsmelding som kan si det klarer til markedet.

Ikke mange selskaper på Oslo Børs som har en slik trigger i vente, samt at prosjektet går fra midels risk til lav risk. Jeg tenker at vi kanskje allerede på 3Q fremvisningen kan skrive opp verdien på prosjektet i balansen til regnskapet.
Innlegg av: Gruvedrift (29.08.17 10:48 ), lest 897 ganger

Flott info.... og skulle ikke DFS være klar innen utgangen av august i.f.tidligere info etter samtale med Fossum ?

Tydelig at markedet er avventende og ligger å trykker i påvente av mere avklarende info rundt DFS rapport.

Dette vil vel også sikkert påvirke NOM,s utvikling videre.

Blir veldig spennende å følge selskapene videre.
Innlegg av: dinglebær (29.08.17 11:12 ), lest 841 ganger

Skjønner lite her nå, kommer det dfs eller ikke?Blir den sent ut før miljø og gruve tillatelsen er avkjort dvs novem er.Eller kommer den ikke før disse to ting er avgjort.Virker så diffust dete her.Savner klarhet.
Innlegg av: Skazy (29.08.17 15:14 ), lest 646 ganger

RE^1: Kjempebehov for batterier nå snart...

https://www.vestbyavis.no/nyheter/norge-rundt/bolig/staten-vil-at-du-skal-installere-svindyre-batterier-hjemme-derfor-skal-stromprisene-na-skrus-til-himmels/s/5-53-182743

Innlegg av: fryktløs (29.08.17 15:22 ), lest 634 ganger

Takk for den Skazy:=)
Innlegg av: vestavind (29.08.17 15:26 ), lest 609 ganger

En normal aksjeutvikling er dette ikke, men man blir jo vant med manipulering etterhvert. Foregår sikkert i alle aksjer
Innlegg av: jonic (30.08.17 07:35 ), lest 491 ganger
Endret: 30.08.17 07:37

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautobuumi-ruokkii-litiumkaivoksen-suunnitelmia/sUgGvcjr

----
Den elektriske bilspanden sprer litiumgruveplanene

30.8.2017 8:30
Batteriteknologi Råvarer metaller gruver
Arbeid raskt. Pekka Koskela tar en pause fra prøvetaking av hjertekanalprøver. Litiumharpiksen ligger 12 kilometer fra sentrum av Kaustinen.
Arbeid raskt. Pekka Koskela tar en pause fra prøvetaking av hjertekanalprøver. Litiumharpiksen ligger 12 kilometer fra sentrum av Kaustinen. FOTO: PEKKA FALI
Kelbers gigantiske litiumgruve designet for Kaustinen forhandler fortsatt finansiering. Exchange utgifter er en mulighet.

Kairakonen går av ved Päivänevä, hvor borbataljonen Pekka Koskela av Kalajoki Diamond Drill drar et 200 meter dypt hull. Kaustinen har de hotteste litiuminnskuddene i Finland, som for tiden gjennomgår økonomiske forhandlinger, inkludert i London.

I praksis vil dette innebære å bygge rundt 200 millioner euro for bygging av en konsentreringsfabrikk og en kjemisk anlegg ca fem kilometer sørvest for Kaustinen. Det ville ansette omtrent 150 personer direkte. Gruven er planlagt å åpne til 2019.

Keliber-gruveselskapet Kaustinen lithium er et humle av etterspørsel etter elektrisk bil og batteri. Selskapet eier et letebrønnområde.

Keliber største aksjonær er norsk nordisk mining. Norge er helt viet til å bytte til elbiler. Etterspørselen etter elbiler vokser også i Kina.

Andre store Keliber-aksjonærer inkluderer det statseide risikokapitalforetaket Tesi Industrial Management og AB Mine Invest Oy. Så langt har ca 20 millioner euro blitt investert i selskapet. Foreløpige forberedelser er nå på vei for en finansieringsrunde på rundt 200 millioner euro.

Hard etterspørsel. Ifølge administrerende direktør Pertti Lamberg er tidsplanen for Kaustinen-prosjektet nå på plass. FOTO: PEKKA FALI
Ifølge adm. Direktør Pertti Lamberg har Keliber allerede vurdert børsnoteringen som en av finansieringsalternativene allerede i tidlig sommer.

"Aksjeopsjonen er fortsatt inkludert i de finansielle valutaene."

"Kaustinen er for tiden Europas største lithian boom prosjekt. Det er en enda større forekomst i Serbia, med store mengder bor. Lønnsomhetsstudiene er i gang, sier Lamberg.

Etterspørselen etter litiumbatterier blir så sterk at de store bilprodusentene planlegger å kjøpe litiuminnskudd for å sikre råmaterialetilførsel til de store batteriprodusentene.

"Kullet er rik på litium, men leting og behandling av innskudd i gruven tar år. Forekomsten av Kaustinen er sanntid i sanntid siden det har vært kjent i 50 år. I tillegg har vi gjennomført forskningssirkler over 40 kilometer lang. Mer enn fire millioner euro har blitt brukt på dem, sier Lamberg.

Keliber lønn har nå 12 ansatte. Tonnevis av litium har steget på kort sikt fra EUR 9 000 til EUR 11 000. Forvaltningen av selskapet har et sted i rapporten til hvilken pris det vil inngå en langsiktig salgsavtale, som finansene krever. Prisen på litium kan lett til og med doble.

For første gang var Kaustinens litium entusiastisk på 1990-tallet da Sony introduserte de første litiumbatteriene, sier Kelebers operative direktør Olle Siren. Han var allerede der, men det var ingen finansiere på scenen.

Siren presenterer selskapets aksjekorreksorter med klare pegmatittstreker. Pegmatitt inneholder litium.

"Produksjonsprosessen er ufarlig for miljøet, fordi det bruker hovedsakelig brus og raps," sier Lamberg.

Caustisk litiummalm reserver er ca fem tonn. Ved litiumplatering er litium 1,19%.

"Rapasaari-scenen kurver i en vinkel på 50 grader til en dybde på minst 200 meter. Rapasaari-området er anslått å ha om lag 3,5 millioner tonn malmreserver. Den samlede reserveren i Kaustinen-regionen er om lag åtte millioner tonn. Det er fem hovedområder i området, sier Pentti Grönholm, selskapets hovedgeolog.

Malmreservene vil være tilstrekkelig i mer enn ti år.

Innlegg av: abroker (30.08.17 09:40 ), lest 299 ganger

Litium er det nye "Gullet" i verden idag. En vanvittig etterspørsel i markedet etter Litium - mens gull er det nok av.
Vær sjeleglad for at dere sitter med NOM aksjer.
Innlegg av: Tjuagutt (29.08.17 11:46 ), lest 798 ganger

dinglebær, om du savner klarhet, så er det fordi du ikke har fulgt med i timen ;)

DFS Keliber forventes denne eller neste uke.

· PFS targeted for completion late in Q3 2017
With the major part of the processing test work completed with good results, the
target is to complete the PFS before the end of Q3 2017.

End of Q3 = september
Innlegg av: 8472 (30.08.17 08:57 ), lest 390 ganger

Rio Tintos forekomst i Serbia er vel et helt nytt prosjekt og det er mange år før de evt. er der Keliber er idag. Keliber-prosjektet startet de med allerede i 1999 og tilfeldighetene gjorde at de kommer i produksjon når prisene er på sitt høyeste noen gang.

Det fine med Keliber er at den ligger i Finland. Tror mange investorer nå søker seg til mer stabile områder, når man ser hva som skjer i f.eks. Sør-Afrika og spesielt Tanzania hvor myndighetene plutselig kommer med nye lover som tar strupetak på gruveselskapene. Håper ikke NOM selger Keliber for knapper og glansbilder, men heller blir med videre og skummer fløten. "It’s a unique once-in-a-generation situation" som en analytiker sa det om lithium-boomen.