Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Finans
Innlegg av: Klinkekulå (06.08.17 11:59 ), lest 8025 ganger
Ticker: NOFI
Endret: 07.08.17 21:28

KOMP, MONO, NOFI, INSTA - beste lodd for 2017? (del 13)

ny tråd..

har ikke så mye å tilføre selv utenom noen nyttige datoer:

(korrigert)

tirsdag 8. august:

- MyBank

torsdag 10. august:

- Instabank

tirsdag 15. august:

- Bank Norwegian

- EasyBank

onsdag 16. august:

- Komplett Bank

- Monobank
Innlegg av: AksjeInvest (06.08.17 12:43 ), lest 5222 ganger

RE^1: KOMP, MONO, NOFI, INSTA - beste lodd for 2017? (del 13)

MyBank har blitt flyttet frem til 8. Aug
Innlegg av: Mono123 (06.08.17 17:20 ), lest 5145 ganger

Julitallene på similarweb.com er ute! Kjør debatt!
Innlegg av: Klinkekulå (06.08.17 17:34 ), lest 5135 ganger

vi kan kikke litt hvordan interressen er på nettet..

for KOMP:

https://www.similarweb.com/website/komplettbank.no?competitors=komplettbank.fi#

for NOFI:

https://www.similarweb.com/website/banknorwegian.no?competitors=banknorwegian.fi#

og

https://www.similarweb.com/website/banknorwegian.se?competitors=banknorwegian.dk#

for mono bank:

https://www.similarweb.com/website/monobank.no?competitors=monobank.fi#

for Instabank:

https://www.similarweb.com/website/instabank.no

og nystartede Mybank:

https://www.similarweb.com/website/mybank.no
Innlegg av: Mono123 (06.08.17 17:39 ), lest 5122 ganger

Litt skuffet over Finland-tallene til komp. Ellers er det generelt godt trøkk over hele linjen. Synes tallene hos monobank også er veldig lave.
Innlegg av: Klinkekulå (06.08.17 17:48 ), lest 5115 ganger

det vises litt forskjelligt,-vet ikke hvor mye man kan stole på disse web greiene..

http://www.alexa.com/siteinfo/komplettbank.no
Innlegg av: AksjeInvest (06.08.17 22:02 ), lest 5042 ganger

Litt kult å se at Finland besøket til Mono er nesten dobbelt så høyt som Norge divisjonen.
Innlegg av: AksjeInvest (06.08.17 22:39 ), lest 5011 ganger
Ticker: INSTA

Ser at Instabank kjører ny kampanje nå. Sponsor på NRK under fridretts VM. Tidligere kampanjer har gitt god uttelling. Instabank som merkenavn bør være kjent etter hvert.
Innlegg av: Pilkasteren! (06.08.17 23:03 ), lest 4963 ganger

Sakset fra E24

Finans i front
Denne sommeren leverte DNB et sterkt kvartalsresultat som slo forventning til analytikerne. Det er ifølge Hauglund typisk for næringen.

– Finanssektoren utpeker seg som en veldig sterk næring i vekst. Den har prestert bedre enn de fleste andre næringer, sier Hauglund.

Hauglund trekker frem to kandidater som spesielt interessante.

– Jeg er mest positiv til Bank Norwegian og inkassobyrået B2 Holding til høsten. Det er god fart i det markedet, sir Hauglund.

Mvh Pilkasteren :-):-):-)
Innlegg av: tickerlover (07.08.17 08:53 ), lest 4876 ganger
Endret: 07.08.17 08:55

Similarweb trafikktall viser bare en del av bildet og leverandøren fanger nok ikke alle data.
Men tallene gir likevel en indikator for et gitt selskap i et gitt marked over tid.

Jeg har derfor sett på nisjebanken i de ulike markedene.

banknorwegian.no - trend opp, overraskende bra siden NOFI har kuttet ut salg via agenter, juli er også bra
banknorwegian.fi - trend opp, NOFI har faktisk samme trafikk i fi og no i juni!, juli kan være sesongdipp, KOMP er også ned i fi i juli
banknorwegian.se - trend ned, forventet siden NOFI varslet at de ville ta ned veksten i Sverige
banknorwegian.dk - trend ned, forventet siden NOFI varslet at de ville ta ned veksten i Danmark
Kommentar: tror på rekord utlån i Norge/Finland, reduserte markedskostander, økt kvalitet på engasjementene, bekrefter stålkontroll i selskapet

komplettbank.no - trend opp, trafikk 30-40% opp
komplettbank.fi - trend opp, tydelig mai-kampanje, juli nedgang kan være sesongdipp
Kommentar: tror på rekord utlån i Norge/Finland, økte markedskostnader, bekrefter kontrollert vekst

monobank.no - trend ned, tydelig mai-kampanje, har mindre trafikk enn NOFI/KOMP/INSTA, bekrefter vel snitt på færre og større engasjement
monobank.fi - trend opp, tydelig juli-kampanje, kildene viser at dette er betalt trafikk
Kommentar: tror Finland oppstart er spennende, markedskroner ble flyttet fra Norge til Finland i sommer?

instabank.no - trend opp, har trafikk på nivå med KOMP, langt over MONO/EASY
Kommentar: tror INSTA kjører på, økte markedskostnader, spent på hvordan trafikken konverterer til lån i Q3

easybank.no - trend opp, men har lite trafikk, mye mindre trafikk enn NOFI/KOMP/INSTA

mybank.no - for lite trafikk til å se trend, MYBANK satser 100% på agenter og da blir det jo mindre trafikk
Innlegg av: Lynch (07.08.17 09:36 ), lest 4851 ganger

Når du ser på trafikk så må du ta i betraktning "bounce raten". Instabank har like mye trafikk som KOMP, men Bounce Raten er 2x.

Dette skyldes at Instabank er ganske bred i markedsføringen, og har MYE lavere konvertering enn det komplett.no har (som er en av de best på konvertering).
Innlegg av: tickerlover (07.08.17 10:03 ), lest 4794 ganger

Lynch,

Enig i det. Mener bare det er et godt utgangspunkt for INSTA for å høyne konverteringsgraden og øke utlån.
Innlegg av: AksjeInvest (07.08.17 10:04 ), lest 4798 ganger

Med lavere rente, så velger vel muligens flere Insta fremfor Komp (ved lik trafikk).
Innlegg av: KSS! (07.08.17 10:16 ), lest 4779 ganger
Endret: 07.08.17 10:20

Aksjeinvest: Du skriver på den andre tråden "Litt rart at du er inne i selskaper om du ikke er helt sikre på dem? Virker å være litt motsetning for meg".

Jeg tror dette kan forklares med at vi har litt forskjellige måter å vurdere selskaper på. Der jeg nok har en mer kritisk tilnærming og kanskje noen flere egne beregninger, spesielt når jeg sammenligner de forskjellige selskapene. Men jeg kjenner ikke til dine beregninger og vurderinger som ligger bak kjøp, så jeg lar dette ligge.

Det er ikke slik at jeg ikke tror at det vil være en positiv kursutvikling i Easy, Mono og Insta fremover. Det er mer det at jeg tror Komplett Bank i ett evig perspektiv vil ha en mer positiv kursutvikling. Dette siden vi foreløbig ser en klar tendens til at de mindre og nye bankene ikke vil klare å skape like bra bunnlinje per utlånte krone som Komplett Bank gjør. Og bunnlinjen vil over tid ha veldig mye å si på kursutviklingen.

Men den største forskjellen på Komplett Bank og de andre nye bankene er ikke potensialet for kursoppgang, men risikoen. Jeg vurderer at Komplett Bank har en mye lavere risiko siden de allerede har en bunnlinje som forsvarer kursen og fordi de har klart å vise at utlånene vises igjen på bunnlinjen.

Det at jeg vurderer mine posisjoner i Easybank og Monobank tror jeg at jeg har skreve her inne tidligere også.

En av grunnene til at jeg fortsatt sitter i Easybank er at de scorer best på flere av mine beregninger blant de mindre nye bankene. En annen årsak er at jeg liker å sitte i en bank som har som målsetning av å oppnå lønnsom drift fremfor å satse i nye markeder før de har etablert en tilstrekkelig bunnlinje (underforstått har jeg en begrenset begeistring for at Mono og Insta satser i Finland før veksten i Norge kan finansieres over driften). Jeg har derfor bestemt at jeg vil avvente 1-2 kvartalsrapporter til før jeg eventuelt kaster kortene.

Monobank har jeg vært mye nærmere å kaste kortene i. En av grunnene til at jeg ikke har flyttet pengene over i Komplett Bank er at kursen i Komplett styrket seg akkurat når jeg hadde planlagt dette. Da ble det litt enklere å bli sittende litt til. Selv om jeg har en begrenset begeistring for satsingen i Finland så betyr ikke dette at det ikke kan være spennende å sitte litt til å se hva de får til der. Generelt skjer det mye spennende i Monobank, usikkerheten min knytter seg i hovedsak til hva de klarer å få til på bunnlinjen.
Innlegg av: AksjeInvest (07.08.17 11:28 ), lest 4723 ganger

Monobank består av gamle Skandiabanken travere som bygget de sten på sten. Så hvis det er en ting jeg er sikker på, så er det at Monobank ikke vil være den mest risikable av nisjebanken fremover om de følger samme strategi. Noe de har uttalt er målet i utgangspunktet. Jeg personlig syns de burde kjørt på med enda hurtigere vekst, men de ønsker å ha kontrollert vekst er uttalt.
Innlegg av: tickerlover (07.08.17 14:55 ), lest 4622 ganger

Det er en del som leker med multipler mellom NAS og NOFI.

Det er jo hyggelig at spin-off's vokser seg store, men det betyr ikke at opprinnelses-selskapet plutselig har problemer.
Det er jo åpenbart at flyselskap og forbruksbanker har ulike vekstkurver og lever separate liv.

Jeg klarer faktisk ikke å se problemet med at flyselskapet var smarte og startet en forbruksbank som går fantastisk bra. At banken blir mer verdt enn flyselskapet er jo bare bra. 20% eierskap av størst mulig bankverdi vil alltid være bra for flyselskapet.

Lojalitetsprogrammet til American Airways ble også mer verdt enn sitt flyselskap... :-)
Innlegg av: Klinkekulå (07.08.17 21:30 ), lest 4526 ganger
Endret: 07.08.17 21:31

Bankene er i hvertfall i det rette segment med denne lave rentebanen vi har i disse tider,-dette blir det fortjeneste av,og med god margin!

https://bors.e24.no/#!/instrument/NIBOR3M.NIBOR
Innlegg av: AksjeInvest (07.08.17 21:36 ), lest 4511 ganger

Nibor er veldig lav for tiden. Mestparten hentes inn fra innskudd på kundene, så nibor påvirker ikke så mye som på en vanlig sparebank. De får mest utslag på dette.
Innlegg av: Klinkekulå (07.08.17 22:32 ), lest 4466 ganger

det er en ting jeg har lurt på med å bruke depositumet fra kunder,-er det tillatt for bankene å bruke av dette fra dag 1,eller er det ingen reguleringer knyttet til banksikringsfondet eller noe som bankene bør etterleve?
Innlegg av: 7daytheory (08.08.17 08:22 ), lest 4391 ganger

AI: Nibor vil langt på vei være toneangivende for rentenivået generelt i bankene, og vil således være vesentlig for nisjebankene også. Nesten mer enn de andre. Lav Nibor = lave innskuddsrenter = skyhøy margin på forbrukslån.

Klink: Det er ingen tidsbegrensning før man kan låne ut kunders innskudd.
Dette går innunder kapitalkravene, og det regnes som tilstrekkelig dekning for fundingen.
Det ville være umulig i dagens flyktige marked å skulle periodisere kundenes innskudd på den måten. Da med tanke på hvor lite trofaste kundene (heldigvis) er i dette segmentet.

Innlegg av: AksjeInvest (08.08.17 08:50 ), lest 4359 ganger
Endret: 08.08.17 08:51

RE^2: KOMP, MONO, NOFI, INSTA - beste lodd for 2017? (del 13)

Alle forbruksbankene har 100% innskuddsdekning eller mer mer av de små. Nofi og Komp er det en stund siden jeg har sjekket. Men "innlånskostnaden" deres ligger da på innskuddsrenten på 1,75 - 2%. Nibor påvirker disse veldig lite fordi de ikke trenger ekstra innskuddsmidler når det allerede er fylt opp. Bare tilleggs obligasjonslån som noen sper på med.

Sparebanker som har boliglån, har ofte kanskje bare 50-60% innskuddsdekning via kundenes kontoer, og resten må lånes i markedet hvor utlandet og nibor har stor betydning, mer enn nisjebankene.
Innlegg av: Moribund (08.08.17 08:25 ), lest 4377 ganger

Aner litt negativitet i chartet på NOFI nå, og ser at Investtech har nedgradert. DNB har tatt den ut av porteføljen.

Må vurdere å tighte opp stoplossen nå tror jeg.
Innlegg av: Pilkasteren! (08.08.17 08:47 ), lest 4357 ganger

Denne kom fra DNB i går på HO

7. august 2017 - 10:11
Lest av
9647
Denne uken velger tallknuserne i DNB Markets å kvitte seg med B2 Holding. (Oppdatert)

Inn i ukeporteføljen kommer Golden Ocean og Axactor.

Det betyr at DNB-porteføljen nå består av følgende aksjer:

Axactor
Bakkafrost
Golden Ocean
Stolt-Nielsen
Salmar
Skandiabanken
Statoil
Norwegian Finans Holding

Har de forandret denne ?

Investtech i går :
Svak kjøpskandidat -Kort sikt, 7. aug 2017
Analyseforklaring

Norwegian Finans Holding ASA har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Aksjen har støtte ved ca 76.00 kroner. RSI er overkjøpt. Aksjen kan likevel gjerne stige videre, og vi bør se en nedgang i RSI-kurven før dette brukes som et salgssignal. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt positiv på kort sikt.

Mellomlang sikt er nå ned fra svak kjøp til Watch lang sikt er nå selg .

Så ser det ut som at Guri datter til Kjos solgt 150.000 aksjer i følge aksjonæroversikt jeg fant sist uke.
Formueskatt ??

Tja legger også ved denne, skal vel noe til å øke lønnsomheten i Nofi :-):-):-)

http://blogg.bisnode.no/økt-lønnsomhet-med-kvinnelige-toppledere

Mvh Pilkasteren :-):-):-)
Innlegg av: Moribund (08.08.17 08:54 ), lest 4342 ganger

Du har rett om DNB. Jeg kom i skade for å lese et innlegg fra "Skipssjefen" i en AXA-tråd, hvor det står at NOFI gikk ut og ble erstattet med GOGL og AXA. Det var B2 som røk ut, ikke NOFI. Du har rett.

Investtech hadde vel kjøpsanbefaling på kort sikt, og svak kjøp på mellomsikt. Nå er dette svak kjøp og watch. Det er en "nedgradering". NOFI var tidligere (da jeg gjorde inngang) en klarere trendaksje. Nå er dette bildet mer ruglete.
Innlegg av: Haraldmann (08.08.17 09:17 ), lest 4304 ganger

DNB sa først at de tok Nofi ut av porteføljen i "aksjemarkedet i dag" rapporten. De har tydeligvis redigert dette i ettertid. For jeg og leste at nofi var tatt ut.
Innlegg av: Moribund (08.08.17 09:19 ), lest 4290 ganger

Akkurat. Må si jeg tolket en del av nedsidevolatiliteten i går som et resultat av at den røk ut.

Så vi får se hva som skjer idag. For meg vil flere dager med sidelengs være et salgssignal, så det blir spennende å se om det blir litt oppadstigende momentum idag.
Innlegg av: Haraldmann (08.08.17 09:18 ), lest 4295 ganger

Skulle det ikke vært noen Mybank tall ute nå?
Innlegg av: toredol (08.08.17 09:38 ), lest 4268 ganger

Ser det står den 9. på nettsiden til mybank, så kommer vel i morgen.
Innlegg av: AksjeInvest (08.08.17 11:55 ), lest 4210 ganger

Tall i dag, tipper etter stengetid. Presentasjonen holdes i morgen.
Innlegg av: 7daytheory (08.08.17 12:58 ), lest 4166 ganger

AI: Du misforstår poenget her.
Nibor spiller en stor, om enn indirekte, rolle i prissettingen av innskuddsrenten.

Er pengemarkedsrenten lav, vil boliglånsrenten være lav, noe som også fremtvinger en lav innskuddsrente.
Det handler ikke om rekruttering av nye kunder eller tilførsel av ytterligere funding.
Noe forenklet kan man si at så lenge Nibor er lav, så vil differansen mellom innskuddsrente og utlånsrente for de kjære nisjebankene våre være meget hyggelige lesning.
Gitt at man ikke priser seg så lavt som Insta og Mono i sin jakt på vekst da ;)

(Sagt med glimt i øyet, da jeg stadig er aksjonær i begge de to sistnevnte bankene)
Innlegg av: AksjeInvest (08.08.17 14:33 ), lest 4124 ganger
Endret: 08.08.17 14:34

Ser poenget ditt! :)

Men i virkeligheten har det gått motsatt en liten stund nå. Konkurransebildet påvirker mer. Renten hos nisjebankene har blitt satt opp ca. 0,20% totalt, men nibor har falt ca. 0,30%. Men langsiktig, så skjønner jeg godt poenget. Den sammen med konkurransebildet påvirker. Akkurat nå for tiden, så betyr nibor minst av disse to.

Nisjebankene setter også opp innskuddsrenten om utlån er sterkere enn ventet for å beholde 100% innskuddsdekning (øke volum på innskudd ved å forhøye renten)
Innlegg av: Klinkekulå (08.08.17 17:55 ), lest 4037 ganger

Noen er blitt lurt..kvartalfremleggelsen "Q2" for Mybank er imorgen.

Her finner du en oversikt over når MyBank ASA publiserer sine regnskaper.

2. kv. 2017 – 9. august 2017
3. kv. 2017 – 18. oktober 2017
4. kv. 2017 – 7. februar 2018 (forventet)
Årsrapport 2017 – 14. mars 2018 (forventet)
Innlegg av: Mono123 (08.08.17 18:22 ), lest 4016 ganger

Nei, melding fra 4.aug sier; MyBank ASA publiserer sin kvartalsrapport for 2. kvartal 2017 den 8. august 2017. Presentasjon avholdes den 9. august kl 1300 ved kontorene til Beringer Finance på Grundingen 2 (Verkstedhallen).
Innlegg av: Klinkekulå (08.08.17 18:54 ), lest 3992 ganger

Komplett har uttrykt at de vil bli nordens Amazon.com.

komplett.no har de,kopiert Kjos sin bank NOFI og nå begynner det spennende betalingssystemet å ta form..

som Amazon gjør?

http://www.hegnar.no/Nyheter/Tech/2017/08/Amazon-vil-utvikle-sin-egen-betalingsloesning
Innlegg av: AksjeInvest (08.08.17 19:37 ), lest 3976 ganger

Useriøst av MyBank? Denne børsmeldingen er jo ikke til å ta feil av? :)

"MyBank ASA publiserer sin kvartalsrapport for 2. kvartal 2017 den 8. august 2017. Presentasjon avholdes den 9. august kl 1300 ved kontorene til Beringer Finance på Grundingen 2 (Verkstedhallen), 5. etasje, 0250 Aker Brygge."
Innlegg av: 3U Invest (08.08.17 23:07 ), lest 3812 ganger

Instabank skal ha for sine 2% for innskudd, noen bedre der ute med bankenes sikringsfond?
Innlegg av: Klinkekulå (08.08.17 19:40 ), lest 3959 ganger

tidlig ettervirkning av champagnen?

er de i pluss allerede tro?

;))
Innlegg av: tickerlover (08.08.17 20:52 ), lest 3904 ganger
Ticker: MYBANK

Er vel bare en trykkfeil i børsmeldingen. :-)

Det har vært 9/8 i finanskalenderen hele tiden.
Innlegg av: AksjeInvest (08.08.17 23:29 ), lest 3792 ganger

Står både på norsk og engelsk i børsmeldingen fra 4. August ang. at selve resultatet kommer 8. Aug, men blir egen presentasjon 9. August. Rar måte å skrive det på.
Innlegg av: pedyr (08.08.17 23:18 ), lest 3787 ganger

Instabank med noen få tusenlapper i pluss imorgen?
Innlegg av: AksjeInvest (08.08.17 23:34 ), lest 3791 ganger

Dette selskapet tuller en del ser jeg, ting er ikke på stell. Se linken :)

https://mybank.no/investor-relations/aksjonaerer
Innlegg av: tickerlover (09.08.17 02:54 ), lest 3721 ganger

Jepp, IR info er ikke topp prioritet enda.
Startups bruker gjerne et par kvartaler på å få det til.

Helt greit hvis de fokuserer på driften først.
Vi får se på tallene idag... :-)
Innlegg av: AksjeInvest (09.08.17 08:22 ), lest 3645 ganger

Må vi vente helt frem til kl. 1300 på MyBank? Normalt å børsmelde etter kl. 0800 basert på erfaring.
Innlegg av: KSS! (09.08.17 10:24 ), lest 3498 ganger

Mybank låne ut ca 60 millioner i Q2. Rolig start som sikkert er fornuftig, men det kommer til å bli noen millioner av kapitalen som blir tapt før de går i pluss.

Umulig å lese noe av dette utlånsvolumet med tanke på de andre bankene. Men MYbank har ikke tatt ett slikt jafs at deres inntreden kommer påvirker de andre bankenes utlånsvolum i q2 negativt.
Innlegg av: AksjeInvest (09.08.17 10:58 ), lest 3457 ganger

09/08-2017 10:04:45: (MYBANK.OTC) MyBank announces a pre-tax loss of NOK 3 million for Q2 2017

MyBank ASA recorded a pre-tax loss of NOK 3.025 million for the second quarter, bringing the pre-tax loss for the year to date to NOK 6.7 million. The bank has made loans to customers of NOK 60 million as of 30.06.2017.

The quarterly report is attached.

First quarter 2017 report for MyBank ASA is now available.

For more information:
CEO Christen Fredriksen
Email christen.fredriksen@mybank.no
Mobile +47 48 04 86 66

This is MyBank:
MyBank is a newly established online retail bank offering consumer loans, refinancing loans and deposit accounts, as well as expanding to mortgage loans when risk/reward is attractive. The bank was granted a commercial banking license in July 2016, completed a NOK 240 million equity issue in November 2016 and commenced operations during first quarter 2017. MyBank uses loan brokers as sole sales channel, enabling an efficient and scalable setup - and a competitive customer offering over time. For further details, see http://www.mybank.no/.

Ekstern link: http://www.netfonds.no/news/nfmf/20170809/170808_MyBank_Q2_report_vedtatt_ren.pdf
Ekstern link: http://otc.nfmf.no/public/news/17127.pdf

Jeg hadde ingen forventninger eller anslag på forhånd, så andre får komme med kommentarer til rapporten.
Innlegg av: 7daytheory (09.08.17 11:13 ), lest 3409 ganger

Det er ingen hemmelighet at jeg ikke er særlig begeistret for MyBank sitt forretningskonsept. Kanskje snarere tvert imot.
Det er jo begrenset hva man kan trekke ut fra tallene, men utlånsvolumet de har oppnådd tilsier vel at det har vært noe tyngre å bygge volum enn hva mange først hadde forventet.
Jeg noterer meg standardfloskelen «systemoptimalisering» og justering av score og modeller, men det er stort sett standardkommentar overalt der hvor volumet er under forventning.
Dog misforstå meg rett, det kan absolutt være en sunn tilnærming. Så jeg skal ikke ta dem på det. Men om volumet skulle utebli også neste kvartal, ja da burde varsellampene allerede begynne å blinke.
Innlegg av: King_Jalla (09.08.17 11:19 ), lest 3407 ganger

forsiktig start og en rapport som ikke ga så veldig mye. liker att de driller ned på hver enkel kostnadspost.

uten markedsføringskostnader så tror jeg nok de kan gå i null allerede i Q4.

Mybank kommer nok genere god avkastning på sikt med en litt annerledes forretningsmodell enn de andre, men tror samtidig ikke de kommer oppnå like høy avkastning som for eksempel komp og NOFI med sine sterke varemerker og egne kanaler.

Verdimessig så er aksjen svært billig, handles omtrent på bokførte verdier. men som sagt, aksjen kan ikke forventes å bli handlet på like motsvarende multipler som de andre.

Jeg eier ikke aksjer i selskapet.

/King J
Innlegg av: KSS! (09.08.17 11:28 ), lest 3387 ganger

Lave utgifter i q2 knyttet til nye kunder (markedsføring og agenter) både når vi ser på kostnadsførte og nye balanseføringer. Det er positivt når de har såpass lavt volum, og kan tyde på at det er riktig at de faktisk har tatt det bevist rolig. (tar ett lite forbehold her siden jeg kun kjapt har sett over rapporten)

Men uten rentemargin er det jo umulig å vite/synse på om de kan få på plass en lønnsom drift.

Disse tallene vil nok ikke føre til noen stor kursøkning fremover. Så for kortsiktige investorer må dette ha vært en stor skuffelse. For langsiktige investorer er de lave utgifter knyttet til å få nye kunder veldig positivt. Har de ok rentemargin så kan dette gi godt håp om at det på sikt er mulig å få en lønnsom bank.
Innlegg av: tickerlover (09.08.17 12:59 ), lest 3299 ganger

Minus 3 mill i resultat og 60 mill i utlån MYBANK's første hele driftskvartal er forsiktig i forhold til NOFI/KOMP/MONO/INSTA.

De andre bankene hadde både mer negativt resultat og større utlån i sine første driftskvartal.

Blir spennende om vi får høre mer om vekststrategi, scoringpolitikk og agenttrafikk i dagen presentasjon.

Ellers enig i kommentar om at dette bør være godt nytt for Q2 for KOMP/MONO/INSTA.
MYBANK har ikke tatt særlig av agenttrafikken som NOFI ga fra seg.
Innlegg av: AksjeInvest (09.08.17 20:54 ), lest 3133 ganger

Tilbake til skikkelig fokus folkens! Instabank legger frem tall i morgen. Hva tror dere?
Innlegg av: Mono123 (09.08.17 21:22 ), lest 3108 ganger

257mill og 0,5mill i minus.

Stabil yield og tap på lån.

Noen bedre?
Innlegg av: Medinaceli (09.08.17 21:53 ), lest 3077 ganger

Utlånsvekst ; 300 mill
Resultat : pluss 1 mill
Netto utlån ; 800 mill
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 00:00 ), lest 3018 ganger

Q1 viste 329 mill i utlån og utlånsbalanse på 519 millioner. De bikker minst 800 millioner er mitt tips.

Årsmålet ligger på 900-1000 millioner bare for å nevne det, men det brytes lett!
Innlegg av: King_Jalla (10.08.17 07:30 ), lest 2915 ganger

Vært mange fridager i Q2, påske etc. Tror det påvirker litt ned.

240 mill i utlånsvekst, +0,1 mill i netto resultat

Økt guiding for året bør komme :)

/King J
Innlegg av: tickerlover (10.08.17 07:53 ), lest 2914 ganger

INSTA står på, men må i Q2 slåss mot både påske, fridager i mai og feriepenger i juni.

Resultatmessig vil de nok gjerne gå i pluss nå.

Jeg tipper
230 mill utlånsvekst
750 mill netto utlån
0,5 mill resultat
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 08:23 ), lest 2863 ganger

Ja, glemte alle de røde dagene, samt feriepengene. Men ganske sikker på at de ikke når overskudd enda, men Q3 vil vise pluss tall. Vi får vente å se :) Tallene burde vært her snart.

Håper uansett vi akkurat runder 800 millioner i utlånsbalanse.
Innlegg av: Fbank (10.08.17 08:40 ), lest 2815 ganger

Tallene ligger ute på nettsiden

Netto utlån: 787m
Netto resultat: 1,2m

Innlegg av: Swingbo (10.08.17 08:39 ), lest 2824 ganger

Dette er jo utrolig bra! 1,2 mill i resultat etter skatt i Q2
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 08:40 ), lest 2822 ganger

268 mill. utlån, og faktisk overskudd på 1,2 millioner. Så ikke helt den komme så tidlig.
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 08:46 ), lest 2805 ganger

https://instabank.no/globalassets/instabank_q2-2017_presentation.pdf

Se plansje side 5! De ligger foran både Mono og Komp i tilsvarende periode. Rett og slett knuser Komp på utlån, Mono langt over Komp på samme tid også, men Insta i overskudd på likt som Mono men så vidt høyere.

Som tidligere nevnt, Instabank har startet best av alle nisjebanker så langt. Så får fremtiden vise hva den blir.
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 08:48 ), lest 2798 ganger

Plansje 10 viser at de har fått solid kontroll på mislighold og tap. Den har faktisk jevnet seg ut.
Innlegg av: 7daytheory (10.08.17 08:51 ), lest 2778 ganger

Epler og pærer.

Misforstå meg rett, en fin rapport ved første øyekast!
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 08:54 ), lest 2774 ganger

RE^3: KOMP, MONO, NOFI, INSTA - beste lodd for 2017? (del 13)

Utdyp?

Utlån er utlån. De har lånt ut i samme marked. Ingen kan benekte at Instabank har lånt ut klart mest av alle nisjebanker i sine første fulle 3 kvartaler.
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 09:06 ), lest 2737 ganger

Det morsomme er at Instabank etter snart 1 år på børs, ligger langt bank Mono og Komp markedsverdi messig i tilsvarende periode. Syns den har vært lavt priset for lenge. Siste tids oppgang burde kommet tidligere.
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 09:07 ), lest 2729 ganger

10/08-2017 08:52:21: (INSTA.OTC) Kvartalsrapportering Q2 2017 - Instabank med første kvartal i pluss - etter kun tre hele kvartaler i drift

Instabank legger i dag frem resultatet for andre kvartal.

Finansielle hovedtrekk:
Første kvartal med overskudd: Netto resultat etter skatt på NOK 1,2 millioner
Kvartalsvekst i netto utlån på NOK 268 millioner
Netto utlån på NOK 787 millioner
Kundeinnskudd på NOK 760 millioner
Totale inntekter på NOK 23,7 millioner
Sum egenkapital på NOK 235 millioner
Driftskostnader og tap på utlån er i henhold til planen for året

Operasjonelle hovedtrekk:
Fortsatt sterk utlånsvekst som overgår målene for perioden.
Et bredt spekter av skadeforsikringsprodukter har vært under utvikling, og ble lansert 6. juli.
Prosjekt igangsatt med mål om lansering i det finske markedet i starten av 2018.
Låneporteføljen ble omklassifisert til massemarkedsengasjementer, og endringen trådte i kraft fra og med 1. Juli 2017.

Banksjefen er fornøyd og ser positivt på veien videre
- Det er fantastisk å kunne levere så gode resultater, og attpåtil kunne vise til overskudd etter kun ni måneders drift. Jeg tror ikke noen annen norsk bank har kommet på plussiden like raskt som Instabank. Grunnen til at vi har fått til dette er vår kontinuerlige fokus på distribusjon, god risikohåndtering og kostnadskontroll. Fremover vil vi jobbe mye med våre planer om geografisk ekspansjon, fortsatt god volumvekst i det norske markedet, samt posisjonering i henhold til de nye retningslinjene fra Finanstilsynet, sier banksjef Robert Berg.

Ekstern link: http://www.netfonds.no/news/nfmf/20170810/Instabank_Interim_Report_Q2_2017.pdf
Ekstern link: http://www.netfonds.no/news/nfmf/20170810/Instabank_Presentation_Q2_2017.pdf
Ekstern link: http://otc.nfmf.no/public/news/17131.pdf
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 09:23 ), lest 2672 ganger

MyBank sliter enda med å ha helt kontroll på ting og tang?

10/08-2017 09:18:23: (MYBANK.OTC) (Correction) MyBank ASA announces a pre-tax loss of NOK 1.87 million

MyBank ASA recorded a pre-tax loss of NOK 1.87 million for the second quarter, bringing the pre-tax loss for the year to date to NOK 5.67 million. The restatement is due to a clerical error in preparing the report, and does not reflect any change to the underlying financials.

Ekstern link: http://www.netfonds.no/news/nfmf/20170810/170808_MyBank_Q2_17_presentation_v03.pdf
Ekstern link: http://www.netfonds.no/news/nfmf/20170810/170810_MyBank_Q2_report_corrected.pdf
Ekstern link: http://otc.nfmf.no/public/news/17132.pdf
Innlegg av: Finans2017 (10.08.17 09:49 ), lest 2616 ganger

Det er til og med feil i den korrigerte rapporten, pinlig.
De har rettet til 1,87 res før skatt, men res etter skatt er fortsatt 3,025
Innlegg av: Finans2017 (10.08.17 09:49 ), lest 2617 ganger
Endret: 10.08.17 10:03

postet dobbelt
Innlegg av: aksjeteft (10.08.17 10:01 ), lest 2585 ganger

Fantastiske tall fra insta. De forsvarer vel en dyrere pris en mono ? billig. Om et år skal du se det har en p/e under 10 og søker børsnotering på axcess elns. Dobling kjapt her...
Innlegg av: KSS! (10.08.17 10:07 ), lest 2572 ganger
Endret: 10.08.17 10:19

Jeg har ikke aksjer i Instabank (men i KOMP, BANK N, Mono og Easy), så jeg skal være ekstra forsiktig med å uttale meg.

Synes utlånsveksten 268 er fornuftig. Blir en bra utlånsportefølje med en slik vekst over tid (i hvert fall siden dette var ett kvartal der det naturlig skal være litt lavere trykk pga mange røde dager og påske). I tillegg er det vel ikke unaturlig at en del kunder betalte inn litt ekstra på lånene sine når de fikk feriepenger.

Men det Instabank betaler for hver utlånte krone (kostnadsført og balanseført) er jo nesten 40-50 høyere enn det Komplett Bank betaler. Det skal lånes ut veldig mye penger og hentes veldig mye kapital hvis Instabank skal være i nærheten til å følge i fotsporene til Komplett Bank. Og da har jeg ikke en gang kommentert rentemarginen.

Jeg er dessverre redd for at den direkte markedsføringen til Instabank ikke gir avkastning i form av utlån. Men klart kjennskap til banken kan jo være positivt med tanke på fremtiden. Litt synd de kamuflerer økningen i prisen på hver utlånte krone med å fokusere på hvor mye bedre Instabank gjør det i forhold til andre banker (sammenlikning der det passer).

Ett kvartal med litt lavere utlånsvekst, burde være kvartalet der Instabank viste at de klarte å skaffe utlån som var litt billigere. I stede er det en kraftig økning per utlånte krone i q2.

Og jeg er dessverre redd jeg kommer til å skriv/tenke noe det samme om Monobank når de legger frem tall neste uke.
Innlegg av: tickerlover (10.08.17 10:44 ), lest 2488 ganger

AI,
MYBANK må nok jobbe litt med kvalitetskontroll av kvartalregnskapet.

Resultat før skatt er korrigert, men regnskapet mangler fortsatt skatt og korrigert resultat etter skatt...
Innlegg av: Kitchen (10.08.17 10:45 ), lest 2478 ganger

Hei KSS!:

Ser du skriver at Insta betaler 40-50 (prosent antar jeg) mer for sine utlån, krone for krone sammenlignet med Komp. Sammenligner du da med Komp i dag eller Komp på samme stadium som Insta er nå?

Og du mener at Insta ikke får betalt for markedsføringen sin i form av økte utlån, hvordan underbygger du det? Jeg er ikke noe ekspert på dette, men jeg antar at Insta kan monitorere trafikk på nettsidene sine og konvertering til lån, og at de evaluerer reklamekampanjene med tilhørende utgifter opp mot dette.
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 10:52 ), lest 2473 ganger

Må være nå for Komp, for Komp drev med underskudd i tilsvarende periode og hadde nesten halvparten mindre i utlån.

Så blir litt feil sammenligning. Fasit vet vi ikke før om ca. 2 år, da er Instabank i 2017 Komp nivå, og det blir mer korrekt å sammenligne. Ingen tvil om at Instabank har drevet bedre enn Komp i starten! Men det er ikke sikkert at den trenden fortsetter.
Innlegg av: KSS! (10.08.17 11:08 ), lest 2429 ganger

Svaret er begge deler. Tok en sammenlikning med Komplett Bank nå. Men har tidligere tatt samme beregning for Komplett B i oppstarten, og jeg har da kommet frem til at at Komplett ikke betalte så mye mer for utlån i oppstarten enn de gjør nå (men trenden er at utlånene blir billigere). Men i forhold til desimaler så tar jeg ett forbehold siden jeg er på jobb og ikke har ett eneste av mine Excel ark tilgjengelig.

Innlegg av: KSS! (10.08.17 11:17 ), lest 2410 ganger

Det er godt mulig Insta får betalt for den direkte markedsføringen sin. Men utlån via den må være ganske dyr, for jeg antar at Insta ikke betaler (mye) mer enn de andre bankene for utlån via agenter. Og per dags dato (før andre banker legger frem tall) betaler insta mest for utlån.

Det er forhåpentligvis gjort beregninger fra Instabank på at den direkte markedsføringen gir utlånsvolum som kan forsvare det de betaler. Men det endrer ikke min antagelse om at de betaler ganske dyrt for disse utlånene. Og spørsmålet er hvor mye de kan betale for å få utlån hvis de skal kunne få god avkastning av egenkapitalen.

En strategi der de nye FB bankene satser på volum og lavere marginer kan jo isolert sett gi like store overskudd som en bank som satser på mindre utlån og bedre marginer. Men konsekvensen er at det da må hentes mer kapital (kapitalkravene) og at overskuddet må deles på flere aksjer.
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 11:43 ), lest 2368 ganger

Det med markedsføring er Instabank ganske bevisst på ifølge Robert Berg på en presentasjon jeg var på. De ønsker å "skuddskyte" ang. markedsføring på de rette gruppene, ikke reklamere bredt for "alle". Og regnskapet basert på mislighold og utlånsvekst ser ut til å treffe så langt. Men fortsatt tidlig for å si noe om det lange bildet.
Innlegg av: dobon (10.08.17 11:29 ), lest 2402 ganger
Endret: 10.08.17 11:31

Jeg sliter med å finne rasjonale for forskjellsprisingen mellom Insta og Mono. Regnskapsmessig virker Insta å være der allerede hvor Mono var for bare et halvt år siden, men Mono og Monos egenkapital prises mer enn 60% høyere. Monos IPO var på kr. 1,25. Insta på 1,5. Mono har 200 mill aksjer vs Insta 185 mill aksjer.
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 11:41 ), lest 2365 ganger

Jeg syns ALLE nisjebanker er billig i dag! Men Insta skiller seg nok kanskje ut når de enda ikke har nådd 500 mill. i markedsverdi. Bikker kanskje veldig snart?
Innlegg av: Limido (10.08.17 11:40 ), lest 2355 ganger

en del gode poenger av KSS her. Komplett har nok og bør nok ligge lavest i aquisition cost for nye lån ettersom de har en noe høyere risikoprofil enn enkelte andre. Instabank har lavere aquisition cost enn Monobank på tilsvarende utlån (du må ta inn både agent/ samarbeid (royalty) og direkte markedsføring). Det er ingen problem å ta ned kostnaden per lån dersom man øker risikoen, men da vil misligholdet og tap øke. Man bør i tillegg hensynta andre forhold som renteinntekter, andre inntekter, likviditetshåndtering, kostnadskontroll og ikke minst håndtering av non-performing loans. Så langt scorer Komplett svært bra på de fleste parametere selv om de nedskriver mer i tap, mens Insta ser ut til å slå Mono på en del parametere som vekst, risiko og aquisition cost.
Innlegg av: KSS! (10.08.17 12:00 ), lest 2321 ganger
Endret: 10.08.17 12:01

Dobon: Den rasjonelle begrunnelsen på prisforskjellen mellom Monobank og Instabank er at Monobank har en egenkapital på 334 324 000 NOK, mens Instabank har 234 913 000 NOK.

Monobank har jo hentet inn penger etter IPO der det har blitt betalt 4,1 (husker jeg riktig).

Mono har basert på gårdsdagens sluttkurs en PB på 2,4, mens Insta har 2,1. Den forskjellen kan forsvares med at mono ligger litt foran i løypen. Men dette blir lettere å vurdere etter at mono har lagt frem tall neste uke.
Innlegg av: dobon (10.08.17 12:13 ), lest 2306 ganger
Endret: 10.08.17 12:14

Riktig nok. Insta virker å ha mer momentum og kan redusere forspranget kvartal for kvartal.
Innlegg av: Haraldmann (10.08.17 15:01 ), lest 2115 ganger

Dobon: Monobank er i gang i Finland også. Kredittkort kommer rundt nyttår i samarbeid med Wideroe. Ingen tvil om at Monobank vil reise fra i forhold til både utlån, resultat og markedsverdi. Men jeg har tru på og eier aksjer i begge.
Innlegg av: Haraldmann (10.08.17 15:03 ), lest 2110 ganger

Noen som var på presentasjonen til Instabank og kan legge ut om det kom frem noe interessant? Jeg rakk ikke for min del
Innlegg av: Medinaceli (10.08.17 22:57 ), lest 1917 ganger

Fikk rapport ; veldig bra og grundig gjennomgang.
Stor optimisme.
Og ikke minst ; en meget solid rapport.
Nå kan vi begynne med forsiktige fremskrivninger.
Med 800 mill til nettoeente på 11% gir 22 mill i q3.
Vekst på 300 mill gir ytterligere ca 4 mill i renter.
Andre inntekter 6,5 mill
Totale inntekter i q3 32,5 mill.
Kostnadene øker proratariske , noe som gir et resultat på ca 7,5 mill.
Samme eksersis for q4 gir et resultat på ca 15 mill og årsresultat på ca 22 mill.
Dersom man antar at totale utlån inn i q1-18 er 1,4 meld og q1veksten 400 mill så blir renteinntektene for q1 ca 50 mill og andre inntekter 10 mill...kostnadsøkningen er relativt sett lavere , da snakker vi om et q1 res på ca 30 mill.... bare for å leke med tall ...
Det var slik vi " lekte" oss i Nofi " før i tiden" og den tålmodige ble steinrik ! Sånn er dynamikken i denne nisjen .
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 23:21 ), lest 1898 ganger

Jeg skjønner ikke hvorfor Insta er priset under 500 mill! Direkte feil prising deluxe.
Innlegg av: AksjeInvest (10.08.17 23:57 ), lest 1883 ganger

Ny melding i kveld :)

10/08-2017 19:11:15: (MYBANK.OTC) (Correction) MyBank ASA announces a pre-tax loss of NOK 1.87 million
MyBank ASA recorded a pre-tax loss of NOK 1.87 million for the second quarter, bringing the pre-tax loss for the year to date to NOK 5.67 million. The restatement is due to a clerical error in preparing the report, and does not reflect any change to the underlying financials.

Ekstern link: http://www.netfonds.no/news/nfmf/20170810/170810_MyBank_Q2_report_corrected.pdf
Ekstern link: http://www.netfonds.no/news/nfmf/20170810/170808_MyBank_Q2_17_presentation_v03.pdf
Ekstern link: http://otc.nfmf.no/public/news/17133.pdf
Innlegg av: Aasen6 (11.08.17 09:45 ), lest 1717 ganger

Mybank ute med tall, feil i tallene er nå rettet 2 ganger. Allikevel oppsummerer ikke tallene i resultatoppstillingen seg til bunnlinjen.

Og dette er en bank !

Innlegg av: Vista (11.08.17 15:15 ), lest 1573 ganger

MyBank - StayAway
Innlegg av: AksjeInvest (11.08.17 23:46 ), lest 1459 ganger

Bankene holder seg stabilt bra siste uken i dette markedet.
Innlegg av: AksjeInvest (12.08.17 15:55 ), lest 1356 ganger

Noen som var på Instabank presentasjonen på torsdag i Oslo eller Stavanger på fredag, og kan si noen få ord?
Innlegg av: Medinaceli (12.08.17 20:11 ), lest 1280 ganger

Instabank fremstår veldig seriøst.
De annonserer på " ordentlige " TV begivenheter som skiskyting, sykkel -VM og nå sist VM i friidrett.
Her fikk de Jack Pot , med uventet VM-gull i 400 m hekk.
Hele Norge slo på tv'n og fikk med seg den lite aggressive og ganske snille plakaten :" Instabank, digitalbank for lån,sparing og forsikring".
Ikke mye agresseiv lånepushing der i gården.
Innlegg av: Mono123 (12.08.17 22:42 ), lest 1227 ganger

Rart at insta ikke oppjusterer utlånstall for året. De guider 1,1mrd og har pr q2 787mill. Kanskje de er "tvunget" til å bremse litt slik mono måtte gjøre.
Innlegg av: AksjeInvest (13.08.17 00:11 ), lest 1207 ganger
Endret: 13.08.17 00:12

De har justert opp. Aller første målsetning var 800 millioner for året. Men de må oppjustere mer enn 1,1 milliard.
Innlegg av: Finans2017 (13.08.17 00:23 ), lest 1182 ganger

De har en del å gå på, de vekter utlån med 75% fra 1 juli. Dvs at de har omtrent samme CET med 1 100 mill utlån, som de har idag, 23%
Innlegg av: Hartepool (13.08.17 10:36 ), lest 1120 ganger

Insta har alltid guidet konservativt.
Nå kan alle som gidder regne seg fremover.
Instas utlån i 1 H var på ca 600 mill.
Legger man samme utlånsvekst til grunn for 2H og kostnadene på et litt høyere nivå enn i 1H ser man lett hvor utlån og resultatet omtrent vil havne.
Markedsføringskostnadene var den posten som økte mest,antar man at den ikke øker videre og at tapene ( som ikke er tapt ennå) øker med utlånsveksten , samt at andre inntekter øker mer fordi dette er forsikring av lån som lånrtaker betaler og derfor øker med økte utlån.
Så folkens frem med kalkulatoren og send inn regnestykkene for andre halvår og året som helhet !
Jeg kan love dere at det dere kommer frem til er ganske hyggelige tall ,
Innlegg av: AksjeInvest (14.08.17 07:48 ), lest 969 ganger

Instabank tar en Komp, og reklamerer på de samme radio kanalene for tiden. Forskjellen er at Komp reklamerer for å ta opp forbrukslån, mens Instabank fokusere 100% på refinansiering av dyr gjeld for å spare penger (kredittkort f.eks)

Stor uke denne uken. Komp, nofi og mono legger frem tall. Mest spent på de første 6 ukene i Finland for mono!
Innlegg av: AksjeInvest (14.08.17 12:10 ), lest 840 ganger

Spørs om ikke Instabank skal litt ned kortsiktig siden RSI var oppe i 75 nylig og ligger og vaker rundt 70 nivået enda. Heftig oppgang fra 2,15 til 2,70 på kort tid, og fokus rettes mot Nofi, Komp og Mono tallene senere i uken.

Mono har minst oppgang siden bunnen av alle nisjebanker nå. Så venter på at litt av proppen skal løsne her også, men tar si tid.
Innlegg av: AksjeInvest (14.08.17 21:22 ), lest 625 ganger

Gikk 20 min, så traff spådommen bra så jeg.
Innlegg av: Mono123 (14.08.17 20:26 ), lest 659 ganger

Easybank og nofi legger frem tall imorgen. Hva tror vi?
Runder nofi 400mill i resultat? Hvordan har utlånsvolumet vært uten agenter. Spennende blir det okke som.
Innlegg av: AksjeInvest (14.08.17 21:24 ), lest 618 ganger

Tror nok utlån i utlandet drar opp for tapt utlån i Norge pga agentene, så venter ok sterke tall! Mer spent på hvor mye påsken, røde dager og feriepenger har påvirket nofi også.
Innlegg av: Mono123 (14.08.17 21:37 ), lest 597 ganger

Hadde 2,6mrd i utlånsvekst i q1. Spennende å se om volumveksten fortsetter.