Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: MH77 (01.08.17 11:04 ), lest 1101 ganger

Tesla - sliter med produksjonen

http://e24.no/bil/elon-musk/elon-musk-om-model-3-kan-staa-overfor-et-produksjonshelvete/24108276

Musk varsler at Tesla trolig vil få et halvt år med produksjonsproblemer. Mannen er kun en endeløs serie med bortforklaringer og unnskyldninger. Sannheten er at Tesla ikke kan øke produksjonen fordi det ikke finnes kjøpere, de 370 000 reservasjonene er kun bløff.

Veldig spennende å se hvor lenge Tesla klarer å beholde tilliten i markedet...
Innlegg av: ZaloUltra (01.08.17 11:20 ), lest 626 ganger

RE^1: Tesla - sliter med produksjonen

Tesla har mistet markedets tillit, det skjedde da det ble klart at de ikke klarer å selge unna det lille de har produsert til nå

vil Tesla klare å vinne tilbake tilliten? neppe mulig med den strategien de kjører nå

økt overproduksjon synes å være eneste strategi for Tesla
Innlegg av: Consciouosness (01.08.17 21:37 ), lest 549 ganger

Problemer nei, det er problemer med leveransene fra tredjepart......som ALLE bilprodusenter opplever, er helt normalt ...
Innlegg av: Tullium (01.08.17 21:58 ), lest 537 ganger

MH, det er over 500.000 reservasjoner, det har Elon sagt. Hvor mye over 500.000 reservasjoner har han ikke sagt.
Om halvparten skulle trekke reservasjonen, så er ordreboka smekkfull uansett. Model 3 kommer bare til å bli mer og mer populær etterhvert. Når Performance versjonen kommer, så kommer folk til å gå bananas for å kjøpe den.
Den vil veie ca som en BMW M3(som forøvrig har blitt tjukk med årene), men den vil selvsagt akse bedre. Den kommer ikke til å sette noen fantastisk rundetid på Ringen, men til daglig råkjøring holder det masse.

Slik jeg kjører P85en, så er det ikke ofte det blir råkjøring i mange minuttene.
Innlegg av: Tigerberget (01.08.17 22:21 ), lest 514 ganger

Ganske drøyt å påstå at 370.000 reservasjoner bare er bløff når du ikke vet et fnugg av sannheten.

Hva har du å tjene på å skrive dette som kan vise seg å være reinspikka løgn?

Hva med å være litt mer ydmyk og nyansert i dine antagelser?
Innlegg av: SuperSpinal (02.08.17 01:23 ), lest 480 ganger

Her er nok MH helt på jordet. Elon Musk har sagt Tesla skal klare en bratt produksjonsøkning og det må de jo for å få unna alle bestillingene (det er 700k). Utfordringen for geniet Elon Musk er ikke først og fremst produksjonen, men kvaliteten i et gjennomsnitt og selvsagt lønnsomheten pr. enhet produsert.

Tesla har vel en kundegruppe ala iphone. De liker innovasjon, design, e-mobilitet konseptet m. fl. Vi må vel si Tesla har vært flinkere til dette enn de andre rene elbil produsentene.

Det er klar Elon Musk liker Norge (han har vært her flere ganger) fordi rammebetingelsene her er helt perfekte for Tesla's biler. Nå må han også ut på det amerikanske markedet og der blir det tøffere. Jeg er ikke helt overbevist om pris fordi US har relativt lave priser på hele fossilpakka. Vi får se.
Innlegg av: .777. (02.08.17 01:47 ), lest 465 ganger

En ny Mustang koster vel fra $25.000.-, bensinen er billig og strømmen dyr, og det er kun sales tax på ca 10% på nybil (innbyttebilen trekkes i tillegg fra), ingen andre avgifter.

Model S koster vel rundt $100.000.- og da får du ganske mye annet gromt for samme prisen der borte.
Innlegg av: MH77 (02.08.17 01:55 ), lest 474 ganger

Tullium

Har du en link som viser at Musk har sagt at det er 500 000 forhåndsbestillinger?

Superspinal

Vi får se hva som skjer. Tesla har en historie med endeløse bortforklaringer og unnskyldninger...

Når direktøren i et selskap går offentlig ut og sier de har produksjonsproblemer så pleier det å være alvorlig.

Problemet til Tesla er at de mangler erfaring. Bortsett fra karosseri, instrumenter og fremdriftssystem er Modell S stort sett Mercedes E-klasse, og jeg er helt sikker på at Tesla har fått veldig mye hjelp av Mercedes med den bilen. Nå er Tesla på egenhånd, og det vil nok bety mye problemer og elendig kvalitet.
Innlegg av: SuperSpinal (02.08.17 03:22 ), lest 460 ganger
Endret: 02.08.17 03:46

US prices

Toyota Camry $ 24.000 (ribbet utgave 4 cyl)
Ford Mustang $ 25.500 (ribbet utgave 4 cyl)
Chevy Impala $ 26.000 (ribbet utgave 4 cyl)

Tesla Model 3 $ 35.000 (laveste rekkevidde utgave)

Litt komplisert:

For de første 200.000 produsert av Tesla Model 3 får man dog skattekreditt på $ 7.500 ... Hva skattekreditten blir på de produsert over 200.000 stykker er helt usikkert (mindre eller lite?)

http://fueleconomy.gov/feg/taxevb.shtml
Innlegg av: SuperSpinal (03.08.17 06:02 ), lest 369 ganger

Elon Musk sier det er 1800 bestillinger daglig på Model 3 akkurat nå. Så med de Tesla allerede har er modellen populær. Hvis det holder seg rundt 50k bestillinger pr. mnd er ikke det så feil. Model S som er luksusmodellen øker også bestillingene på ifølge Elon Musk.

Tesla selskapet bruker nå mye penger i denne fasen, men er forventet å gå med overskudd > 2020. Bilproduksjon er ikke billig, men klarer interessen for Tesla bilen å holde seg oppe er ikke overskudd om noen få år umulig.

Tesla er opp 7,5% i førhandel fra i går etter Elon Musk sa de skal klare eksponentiell produksjon.
Innlegg av: pengex (03.08.17 06:52 ), lest 360 ganger

Ingen tvil om at elon er en god selger.
Men en oppgang på 7,5% i ettermarked er latterlig....bear.
Tesla handles på PE over 60 nå.
Innlegg av: Lohen (03.08.17 07:37 ), lest 342 ganger

Elon Musk liker svært godt klimamodellene som brukes, her overdrives det mye, både i temperatureffekt og konsekvenser av det... Jeg vet ingenting om hverken bestillinger eller produksjonen til Elon Musk, men har sett han fremføre og overdrive disse klimamodellene, så forundrer meg heller ikke om han overdriver rundt tesla.
Innlegg av: Axie (03.08.17 07:48 ), lest 325 ganger

Ang. Tesla og fortjeneste. Model S har i dag en brutto fortjenestemargin på 25% og det forventes det samme for model 3. Det er blant de høyeste i bilindustrien, like høyt som Porsche.

"Tesla’s gross margin on the Model 3 could be a game changer in the auto industry"

https://electrek.co/2017/05/08/tesla-model-3-gross-margin/
Innlegg av: SuperSpinal (03.08.17 08:01 ), lest 300 ganger

California (der Elon Musk bor og kommer fra) + Norge har et helt annet mindsett enn det øvrige USA. Kan forresten ta med Denver (Colorado) som jeg kjenner godt da min barndomskamerat Eric bor der. Han er amerikansk-norsk.

Poenget er at det også i US er det strømninger til miljøbevissthet og Trumps Amerika er ikke helt representativt. Noen steder er det amerikanske folket opptatt av fremtiden og miljøet.

California og folk der har også en veldig sofistikert væremåte og de er selvsagt sjokkert over Trump som gir blaffen i avtaler og miljøet. Trump er også for gammel (og for ego) til å forandre mindsett.
Innlegg av: MH77 (03.08.17 08:19 ), lest 311 ganger
Endret: 03.08.17 08:21

Man skryter av at Tesla har en margin på 25% pr bil, men da ser man bort f3a utviklingskostnader og investeringer i produksjonsutstyr. Dette vil jeg påstå er svært kreativ bokføring. Når GM sier de taper nærmere 10 000 dollar pr Ampera de selger, så er der fordi utviklingskostnadene er inkludert. Dvs de kjøper mee eller mindre en komplett elbilløsning fra LG, og LG må selvsagt inkludere disse kostnadene.

Å bygge en elbil er veldig enkelt, men selvsagt kostbart pga alle de edle metallene. Fordi det er så enkelt kan bilprodusentene kjøpe alt de trenger fra underleverandører, slik at det er raskt, billig og enkelt å starte produksjonen av en elbil. Tesla vil fort møte hard konkurranse om de lykkes.
Innlegg av: Axie (03.08.17 21:23 ), lest 171 ganger

RE^2: Tesla - sliter med produksjonen

Kanskje du skal slå opp hva brutto fortjenestemargin er før du uttaler deg?

Har du mistet grepet helt?
Innlegg av: SuperSpinal (03.08.17 10:33 ), lest 243 ganger

Broom journalist mener i hvert fall Model 3 er bra. Jeg er litt usikker på den store skjermen, men det blir nok en vanesak og mange ganger kunne jeg tenke meg større skjerm i 2 biler jeg har (Golf og Pajero)

Veiegenskapene kommer ikke så godt frem. Denne burde vel gå ok på veien, men man må oppleve det selv også. Tesla S vet jeg går greit. Har ikke prøvet den selv. Har hatt en etter meg som hang greit på 4 mil der veien er ganske krevende. Går an å kjøre raskt der, men det er flere vriene kurver. Jeg er heller ikke noen superbra sjåfør heller vanlig.

Alt i alt virker førsteinntrykket greit. En bedre evaluering er vel å ha hatt Tesla Model 3 noen mnd. og prøve den der man er hver dag før en konklusjon.

http://www.side3.no/motor/her-er-det-beste-tesla-kjpet/3423360860.html
Innlegg av: OZZY (03.08.17 10:52 ), lest 252 ganger

Tesla mottar helt sikkert noen milliarder dollar slik de andre Usa bilprodusentene gjør/har gjort for at de skal komme i pluss og på den riktige siden etterhvert.
Innlegg av: mishka (03.08.17 11:21 ), lest 225 ganger

Nå var det akkurat en reportasje, tror det var i siste nr.av autobild om en fyr som hadde kjøpt brukt Tesla i Tyskland.

Bakgrunnen for reportasjen var at av de få teslaene som selges i Tyskland er omtrent alt leasing. De første begynner nå å komme på markedet som bruktbiler i Tyskland fra 45k.euro. De fortalte at for å få solgt disse igjen gir Tesla en 80k.km garanti over tror det var 2 år. De går tilbake til det de kalte teslas pool for bruktbiler i Tyskland ved endt leasing og selges med den garantien derfra.

De hadde intervju med en fyr som privat hadde kjøpt en 2014 85S med 200k.km. på telleren for 45k.euro. (Ikke med garanti). Hehe, fyren må jo være lobotomert for å kjøpe en Tesla med den km.standen for samme pris som ny BMW 5 serie mener nå jeg, men han om det:-)

Konklusjonen til bladet var i alle fall at det ser ut til at batteriene holder.
Og disse tyske bladene er seriøse og ikke noe elbilevangelister.
Innlegg av: pengex (03.08.17 12:47 ), lest 190 ganger

Ustabilt premarket nå, svinger mellom +5-7% ,fortsatt alt for høyt.