Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: ZaloUltra (01.08.17 10:49 ), lest 1940 ganger
Endret: 01.08.17 11:11

Dette trenger batterimenigheten å vite.

http://www.dw.com/en/child-labor-still-rife-in-democratic-republic-of-congo/a-39194724


According to the UN children's agency, UNICEF, about 40,000 children work in cobalt mines in the Democratic Republic of Congo. For a shift of up to 24 hours underground, most earn less than $2 (1.80 euro) a day - many receive half of that.
"The working conditions in the Congolese mines are miserable," Faustin Adeye, who works with the Catholic charity Misereor told DW. "Many children are often physically ruined as a result. There are whole excavations which they dig up with their bare hands using machetes spades."
Adeye said the conditions in some of the cobalt mines located in the southern Democratic Republic of Congo were so bad that at times the children are buried alive when the mines cave in.

Some of the children are as young as 7 years old and many work without any protective clothing, according to the human rights organization Amnesty International.
Innlegg av: pengex (01.08.17 10:53 ), lest 1077 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

I kina setter barn sammen mobilen din, i india syr barn buksene dine, i taiwan limer barn sammen skoa dine....skal jeg fortsette.
Innlegg av: ZaloUltra (01.08.17 11:07 ), lest 1067 ganger
Endret: 01.08.17 11:08

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

tok ikke lang tid før de empatiløse som frykter for subsidiene sine var på tråden..

Innlegg av: MH77 (01.08.17 11:49 ), lest 1036 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Tullium har jo tidligere uttalt klart og tydelig at han gir faen i både miljø og barnearbeid.

Det foregår barnearbeid mange steder i verden, men i Kongo er det helseskadelig og livsfarlig. Pengene fra mineralene går i stor grad til våpen som brukes av barnesoldater i verdens blodigste krig siden 2. verdenskrig.

Å kjøpe elbil er SVÆRT uetisk!
Innlegg av: DrDød (01.08.17 13:18 ), lest 985 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Men å sitte i godstolen å spamme ned HO med klipp/lim innlegg fra en PC stinn i kobolt fra de samme gruvene, er selvsagt heeelt ok ja.

Og hva har MH77 og ZU i lommen sin? En smarttelefon stinn i kobolt fra de samme gruvene i Kongo. Innenfor det selvsagt.

Og smarttelefonen bytter vi jo en gang i året, kjekt med ny telefon såklart!

Når MH og ZU skal på ferie sammen? Da tar de selvsagt fly drevet av jetmotorer og legeringer stinn i kobolt. Ferie er gøy! Fly er gøy!

Og skulle stakkars MH eller ZU blir syke, da står et sykehus klart med flotte instrumenter og teknologi stinn i kobolt. Gjør ingenting det selvsagt. Viktig at vi i vesten holder oss friske alle sammen!

Men kjøp for all del ikke elbil, for det er uetisk det. De inneholder nemlig kobolt. Da er støtter du indirekte barnearbeid og borgerkrig i Kongo. Det er nemlig helt greit at kobolt utvinnes av små barnehender, sålenge kobolten brukes til å lage produkter MH og ZU drar nytte av.

Det finnes et navn for det som dere to papegøyer bedriver. Det kalles hykleri.
Innlegg av: MH77 (01.08.17 13:36 ), lest 988 ganger
Endret: 01.08.17 13:39

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Drdød

All bruk av kobolt er selvsagt uheldig, men det er noen veldig viktige forskjeller på bruk av kobolt i mobiltelefoner og biler.

For det første går det rundt 7000 mobilbatterier i en Tesla, slik at mengdene på INGEN måte kan sammenlignes. Elbilene krever slike enorme mengder kobolt at prisene stiger kraftig og at det blir helt umulig å fase ut kobolt fra Kongo.

Elbiler er også noe vi kan klare oss helt fint uten, også i et miljøperspektiv. Vi kan satse på hydrogen og fornybart drivstoff. I mobiltelefoner er det dessverre ingen alternativer.

Det gir en dårlig følelse at et barn må jobbe noen timer under helsefarlige forhold for mitt mobilbatteri. For en elbil må imidlertid det samme barnet jobbe flere år.

Du kan kalle meg en hykler, men det er en forskjell. Forbyr vi elbiler vil det ikke ha noen praktiske konsekvenser, men vi kan klare å redusere forbruket av kobolt nok til å fase ut Kongo. Å forby mobiltelefoner vil ha store samfunnsmessige konsekvenser, samtidig som gevinsten blir en brøkdel av en promille sammenliknet med elbilforbud.
Innlegg av: DrDød (01.08.17 14:56 ), lest 925 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

"Å forby mobiltelefoner vil ha store samfunnsmessige konsekvenser, samtidig som gevinsten blir en brøkdel av en promille sammenliknet med elbilforbud"

Dette er sprøyt MH, og du kan umulig ha satt deg inn i forbruket. Mennesket har levd i hundretusener av år. Smarttelefonen er 10 år gammel. Vi klarer oss fint uten smarttelefon. Det er bare det at vi ikke ønsker oss et liv uten. Ikke du heller.

Før øvrig ble det solgt 1,5 MILLIARDER smarttelefoner i 2016. Til sammenlikning ble det produsert i underkant av 84.000 Tesla. Med dine egne tall blir verdensforbruket av kobolt da 3 ganger høyere i mobilproduksjon enn Teslaproduksjon. Nå er det selvsagt andre produsenter av elbil enn kun Tesla, men når en elbil har forventet levetid på ca 15 år, mens en mobil notmalt byttes ut etter ca 2 år, så blir dette neimen ikke noen brøkdel av en promille nei!

At prisene stiger på kobolt er naturlig, men det skyldes kun delvis elbil. Kobolt brukes og etterspørres i store mengder fra eletronikkindustrien, tungindustri, legemiddelindustrien, flytransport etc. Som en klok mann sa en gang: "det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over, begeret var fullt fra før".

Hadde du vært en motstander av barnearbeid i Kongo ville du kjempet mot all koboltutvinning og forbruk, ikke kun elbil. Og dersom alle elbiler ble forbudt, så ville fortsatt barnehender gravd ut kobolt i Kongo. Fordi etterspørselen er der.

Du er ikke imot barnearbeid. Du er imot elbil generelt og Tesla spesielt. Kobolt er bare siste av mange tidligere innfallsvinkler for å rakke ned på elbiler, som provoserer deg noe helt forjævlig.

Hykleripåstanden består.
Innlegg av: Finlux (01.08.17 15:04 ), lest 914 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/miljpartiet-mest-fram-i-ny-maling/3423360429.html

Isaksen innfører totalforbud mot mobbing med saksjoner(det gjelder mobbing av Elbilister også) og MDG 7 dobler sine stortingsrepresentanter.

Det blir god knall for trollene MH og ZA.
Innlegg av: ZaloUltra (01.08.17 15:45 ), lest 889 ganger
Endret: 01.08.17 15:52

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

DrDød

poenget er ikke å forby batteriproduksjon


1 den store forskjellen på EV og batterier til andre produkter er at den norske staten SUBSIDIERER anskaffelse og bruk av EV

2 den store forskjellen på batterier til EV og de øvrige produkter er størrelsen(mengden kobolt) som er nødvendig til produksjonen og den tregere resirkuleringstiden det er i store batterier

1+2 betyr økt etterspørsel etter "ny" kobolt, og den største kobolt-reserven er i Kongo

uten EV kan verden klare seg uten Kongos Kobolt-initierte barnemishandling

som du selv sier så er resirkuleringstiden på små batterier ekstremt kort

saken er klar: De norske EV-subsidiene må avvikles fordi de bidrar til enorm etterspørselsvekst etter Kobolt

hvis vi ville ta Kongos barn på alvor ville vi i tillegg lagt til rette for å øke bruken av fasttelefoner og stasjonære PCer uten behov for litium ion batterier

du og jeg kan gjøre en forskjell i dag, vi kan la være å kjøpe EV, vi kan holde oss på "nett" via en stasjonær PC, vi kan skaffe oss en IP-telefon og kaste mobilen i søpla

jeg gjør det gjerne, barns liv og helse er viktigere enn "pokemon" og anti-sosial mobilbruk overalt man beveger seg

Innlegg av: MH77 (01.08.17 15:50 ), lest 873 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Drdød og Finlux

Det sier ganske mye om dere når dere forsvarer kobolt i elbiler.

Det er meget mulig at det i øyeblikket brukes 3 ganger så mye kobolt i mobiltelefoner som i biler, jeg har ikke tall på det. Problemet er at produksjonen av elbiler kun utgjør en liten promille av bilsalget i verden, men et økende salg presser opp prisene på kobolt.

ALLE oppegående mennesker skjønner at det er mer effektivt å forby en elbil med 7000 mobilbatterier, som det finnes gode alternativer til, enn å forby smarttelefoner.

Dere er KUN opptatt av privilegiene deres, og dere gir en god faen i både miljø og barn!
Innlegg av: Consciouosness (01.08.17 17:07 ), lest 826 ganger
Endret: 01.08.17 17:08

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Du hellige gral, meningheten argumenterer for at det KUN er gtesla som er den store stygge ulven. Teslas batterier og andre elbilfabrikanter har konstruert batterier som er 99% resirkulerbare. I slik grad at de nå bygger ene elbil batterifabrikker for dette formål.

Men lithum er bare er kort kort lite mellomsted til nye teknologier 100% fri for forurensing. Fabrikker som drives 100% av elenergi. EGENprodusert, vindmøller og solpaneler som det nå meldes har fått en ekstrem mye bedre virknongsgrad.

Om 100 år denne debatten så absurd at vil bli skrevet bøker oo avhandlinger om femomenet "fornektelse av elbilens fremtid".

Liquid metal batterier, Dr Donald Sadoway MIT. Lithiun Air blir en game changer. etc etc etc
Innlegg av: ZaloUltra (01.08.17 17:42 ), lest 823 ganger
Endret: 01.08.17 17:47

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

cons

hvor er Tesla nevnt av undertegnede i denne tråden?

Tesla er per i dag et mikroskopisk støvfnugg i denne sammenheng, men siden du bringer opp Tesla så er saken for Teslas bidrag ganske dramatisk:

Tesla planlegger massiv overproduksjon av store litium ion batterier

de overproduserer batterier allerede i dag i forhold til hvor mange kjøretøy de klarer å selge

Flere av de største bilprodusentene i verden har gått ut og sagt de vil drive kontroll av hvor kobolten kommer fra, for å forsikre seg at de ikke får barns arbeidssvette og blod på kundenes kjøretøy

Realiteten er dog at skal man klare å redusere prisen på de ukurante store batteripakkene så kommer man ikke utenom Kobolt-reservene i Kongo

allerede nå er prisene på vei opp, hva skjer når Tesla skal overprodusere som de guider?

prisrally på Kobolt eller jages fler barn inn i gruvene i Kongo for å fylle krigskassen til den evige borgerkrigen der?

dessverre finner jeg ikke et eneste ord i dine innlegg som hinter om at du som Tesla-selger innehar noen form for empati med de arme sjelene der nede i Afrika


Innlegg av: MH77 (01.08.17 18:15 ), lest 780 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Consciouosness

Kan du sende meg en link til en artikkel som viser hvor og hvordan et Teslabatteri blir resirkulert? Så vidt jeg vet er det i dag ikke mulig å resirkulere lithiumbatterier.

Der er selvsagt et paradoks at mangel på kobolt og prisoppgang trolig vil knekke Tesla, men det er uansett det beste som kan skje i et miljø- og helseperspektiv.
Innlegg av: Axie (01.08.17 20:24 ), lest 735 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Minner om denne, den viser vel hyklernes sanne ansikt.

Redd barna:
"Totalt regner man at 126 millioner barn mellom fem og 17 år er involvert i farlig, potensielt helseskadelig arbeid i verden i dag."

"En million barn risikerer livet i gruver og steinbrudd i mer enn 50 afrikanske, asiatiske og søramerikanske land."

Så, av 126 millioner barnearbeidere med helseskadelig arbeid fokuserer MH på en liten gruppe som er gruvearbeidere. Ikke nok med det, i denne lille gruppen bryr han seg bare om ett av de over 50 landene over hele verden.
Innlegg av: Finlux (01.08.17 20:44 ), lest 731 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Trump følger opp og fyller nedlagte kullgruver med arbeidere som skal fylles av gruvestøv.
Det blir litt ugreitt å besylde Elbilen for all verdens utbytting, trollene på HO greir sikkert det, men troverdigheten er lik null.
Innlegg av: MH77 (01.08.17 21:16 ), lest 731 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Unnskyld at jeg spør, men er dere helt forstyrret? Dere gjør deres ytterste for å forsvare kobolt fra Kongo, eier dere ingen skrupler?


Det som gjør barnearbeidet i Kongo MYE verre enn barnearbeid andre steder i verden er at det er livsfarlig fordi gruvene stadig vekk raser sammen, det er helseskadelig og profitten brukes på våpen som i stor grad brukes av barnesoldater i den blodigste krigen siden 2. verdenskrig.


Dere er faen meg ikke klok som forsvarer å bruke mineraler fra Kongo! Eier dere ikke skam eller medfølelse?
Innlegg av: Finlux (01.08.17 21:24 ), lest 717 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Er det noe galt med mineraler ifra _Kongo?
Tror ikke det MH, barnearbeid er visst din fanesak, hold deg til det ikke bland inn alt fra hugin til mugin.
Innlegg av: Tullium (01.08.17 21:37 ), lest 717 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Tesla/Panasonic får ikke kobolt fra kongo, så disse "nyhetene" må tillegges andre firmaer.
Innlegg av: Finlux (01.08.17 21:39 ), lest 707 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

De må forøvrig bare begynne å ta det ifra Kongo , det er sikkert helt ok Kobolt ifra der også
Innlegg av: Tullium (01.08.17 21:48 ), lest 713 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

NCA batterier har bare 220 g kobolt pr kWh og Tesla/Panasonic bruker selvsagt ressurser som ligger nærmest, altså Nord Amerika.

NMC batterier, som "alle" andre benytter seg av, bruker over 65% mer kobolt pr kWh.

Kobolt brukes også i katalysatorer i eksosbiler FYI.
Innlegg av: MH77 (02.08.17 02:10 ), lest 692 ganger
Endret: 02.08.17 02:36

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Dette stemmer ikke med det jeg har lest tidligere om NCA og NMC batterier, men jeg ser at du har rett i at det er mindre kobalt i NCA.

En annen ting er at NCA-batteriene som Tesla bruker har mye kortere levetid, noe som medfører at batteripakkene må byttes rundt 100 000 km. Det er både svært kostbart og lite miljøvennlig.


Jeg tror som sagt ingenting på at Tesla kun får kobolt fra Nord-Amerika, og uansett er de med på å drive opp prisen på en råvare som finansierer verdens blodigste krig siden 2. verdenskrig, hvor barn blir brukt som soldater, gruvearbeidere og sexslaver.


Det er fullstendig meningsløst og uetisk å bygge elbiler som krever enorme mengder sjeldne og kostbare metaller.


NMC:

http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion

"NMC is the battery of choice for power tools, e-bikes and other electric powertrains. The cathode combination is typically one-third nickel, one-third manganese and one-third cobalt, also known as 1-1-1. This offers a unique blend that also lowers the raw material cost due to reduced cobalt content. Another successful combination is NCM with 5 parts nickel, 3 parts cobalt and 2 parts manganese (5-3-2). Other combinations using various amounts of cathode materials are possible."


Tror jeg fant artikkelen du refererte fra, men det hadde vært litt lettere hvis du la ved linken. (Hadde vært stryk på en universitetsoppgave å ikke gjøre det.)

https://techcrunch.com/2017/01/01/no-cobalt-no-tesla/

Der står det som du sier at det er mindre kobalt i Teslas NCA-batterier. Artikkelen er imidlertid kritisk til at Tesla kan skaffe nok kobalt fra Nord-Amerika.

En annen ting er om det er riktig å bruke all kobalt fra Nord-Amerika i elbiler da dette trolig vil presse mobiltelefonprodusentene til å kjøpe kobolt fra Kongo.

Jeg står ved min påstand om at
det er fullstendig meningsløst og uetisk å bygge elbiler som krever enorme mengder sjeldne og kostbare metaller
Innlegg av: OVaage (02.08.17 06:40 ), lest 641 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Hvorfor kan en ikke starte opp letevirksomhet etter kobolt i Norge, vi hadde jo 80% av verdens produksjonen langt tilbake i tid.
Men i 2012 vart det utvunnet 3000 tonn på sørlandet.

Men problemet er jo at alle miljøgalninger skal ha et urørt Norge mens de skal bruke mobiler,pcer og el-biler produsert av mineraler i u-land.
Rwanda selger mye kobolt men har ingen gruver,rart hvordan en trikser med litt smugling fra DR Kongo så er alt perfekt til og med for Tesla.

Hedgefond har jo kjøpt 6000 tonn for å tjene penger på den økte etterspørselen,det er jo 17% av produksjonen i 2016.

En kommer ikke unna å bruke kobolt fra DR Kongo når dei produserer 60% av verdensproduksjonen.

Start opp gruvedrift i Norge etter all slags mineraler i stor skala.
Innlegg av: Tigerberget (02.08.17 07:00 ), lest 629 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Fantastiske innlegg DrDød hvor du enkelt belyser saken med en meget objektiv innfallsvinkel.
Dette setter ting i perspektiv og bør få den mest indoktrinerte og navlebeskuende elbilhater til å se utfordringene med andre øyne.

Etter at MH77 og ZU fant ut at det faktisk var kobolt i batterier så er alle de andre argumentene puttet i en skuff.
Nå prøver de hardt å spille på samvittighet mot barnearbeid siden miljø, gamle og syke, skolearumentasjon ikke hadde noen effekt eller påvirkning.

Hadde de engasjert seg mot barnearbeid så hadde de fått en stor stjerne i boka, men når de kjemper en stor kamp mot leddet ytterst i kjeden, selve batteriet, så blir det nesten en litt komisk innfallsvinkel, men det tryggeste er selvsagt å sitte å mene masse bak et tastatur. Da slipper man aktivt å gjøre noe :-)
Innlegg av: MH77 (02.08.17 09:46 ), lest 610 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Tigerberget

Jeg skulle veldig gjerne blitt oppmerksom på problemstillingen rundt koboltproduksjon tidligere. Elbiler er uansett tull i et miljøperspektiv, men det er klart at problemstillingene rundt koboltproduksjonen også gjør dem etisk uakseptable.

Vi kan godt diskutere hvor tullete det er å lage elbiler med skyhøye produksjonsutslipp som i stor grad lades med kullkraft. Biler som kun kan brukes av middelklassen med lademulighet, og som for de fleste blir en ekstra bil.

Innlegg av: Tullium (02.08.17 14:31 ), lest 595 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Man klager på koboltproduksjons miljøbelastning mens man kjører fossilt. Oh, the irony!
Innlegg av: Lohen (02.08.17 15:31 ), lest 568 ganger

RE^2: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Mye bra med elbil, men ironien er at folk tror at elbil på noen måte kan påvirke klima. Vet jeg snakker mot "konsensus", men dem har ikke bevist noenting. Teorier som ikke passer virkeligheten, gang på gang.

En annen ironi er hvorfor ikke vi bygger atomkraft som hurtigst kan dekke energiutfordringen, om CO2 virkelig fører verden utfor stupet.
Innlegg av: Axie (02.08.17 16:06 ), lest 542 ganger

RE^3: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Jeg har også lurt på hvorfor det er så lite snakk om atomkraftverk i dagens co2-debatt. I stedet skal disse kraftverkene fases ut i flere land. Det har skjedd et par stygge ulykker, men hvis man lærer av feil som ble gjort i Tsjernobyl og Fukushima skulle det være rimelig enkelt å bygge sikre atomkraftverk i dag.
Innlegg av: Tullium (02.08.17 19:45 ), lest 523 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

I 2018 er Haldenreaktoren ferdig med 5 års prøving i Thoriumprosjektet, det vil være en revolusjon innen atomkraft.
http://thorenergy.no

Veldig synd ikke atomkraft er utbredt. Nye reaktorer er fail safe, stenges ned ved hjelp av tyngdekraften dersom ulykken er ute.
Med thorium brennes nesten alt avfallet, og thorium er safe etter kun 100-200 år eller noe i den duren.
Innlegg av: Consciouosness (02.08.17 19:49 ), lest 514 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

:-) Jo over alt :-) sammen med alt som har med elbiler å gjøre......du hører det bare ikke, eller er det blybatteriene i vanlige biler han snakker om ?
Innlegg av: Tigerberget (02.08.17 19:56 ), lest 502 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Elbiler lades ikke med kullkraft i Norge.

Strømmen tar alltid korteste vei. Altså så er strømmen av elektroner i fra vannkraft i distriktet.
Å hevde noe annet er helt idiotisk.
Innlegg av: Lohen (02.08.17 20:21 ), lest 497 ganger
Endret: 02.08.17 20:26

RE^2: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Strømmen tar alltid korteste vei ja. Men for hver kWh strøm vi forbruker her på berget, er en kWh vannkraft vi ikke eksporterer til europa. Dominoeffekten er at europa må produsere mer ikke-fornybar energi. Ergo har hele det norske strømforbruket noe å si for hvor fort man blant annet faser ut kullkraft i Europa. Enig?

Uansett, forskerne har gitt oss 3 år på å unngå klimakatastrofe. Hvis vi er, og har vært, så nære katastrofe, hvorfor i all verden satses det ikke på atomkraft. Det er rent og veldig veldig effektivt, sikkerheten med dagens kunnskap er også stor.
Innlegg av: Tullium (02.08.17 21:38 ), lest 475 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Feil. Dominoeffekten du snakker om er forsvinnende liten.
Det tvinger seg fra bruk at fornybar energi fordi det blir stadig dyrere å brenne kull, faktisk såpass dyrt at solceller og vindkraft lønner seg i sammenlikning.
Kina legger faktisk ned kullkraftverk og er verdens desidert største utbygger av fornybar energi. USA er ei sinke og kremidioten Trump tror han skal redde kullindustrien i landet. Han har tydeligvis ikke fått med seg noen ting...
Verden surfer nå på den grønne bølgen, investorene vil satse på fornybart, investorer unnlater å investere dersom det ikke kan bevises at selskaper har en grønn profil.
Ikke fordi investorene er så forbaska ivrige miljøvernere, men fordi de ser at dette er fremtida.
Ingen har noe å tape på at det satses miljøvennlig, annet enn olje og kullbransjen.

Når veldig mange kjører elbil, så kan også dét at bilen står tilkoblet muliggjøre langt smartere elnett. Elbilen kan da tjene penger på å gi tilbake strøm, nå som smarte strømmålere kommer. Da er det jaggu ikke rare offeret å kjøre elbil!
Innlegg av: Lohen (02.08.17 22:56 ), lest 434 ganger

RE^2: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Hvis domineffekten er liten, så er den ikke feil. Ny rørledning blir lagt nå, og vi får ett tettere stømnett til europa. At norsk elkraft ikke er isolert lengre, vil vi garantert bedre erfare ved høyere strømregninger etterhvert. Vil tro denne dominoeffekten blir lettere å erkjenne da.
Innlegg av: olemt (02.08.17 22:58 ), lest 431 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Det finnes alternativer til gruvedrift. Litium kan utvinnes fra restlake fra for eksempel oljeskifer.
Innlegg av: Lohen (02.08.17 23:10 ), lest 425 ganger

RE^2: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Hm, da kan skiferindustrien enda mer lukurativ! Men tror neppe dem har kobolt?
Innlegg av: MH77 (03.08.17 08:41 ), lest 394 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Dere er jaggu en fin gjeng som prøver å forsvare bruk av kobolt, som finansierer barnesoldater i verdens blodigste borgerkrig.

Det er INGEN fornuft i å satse på elbiler. For det første er produksjonen svært uetisk og fører til enorme miljøødeleggelser. Det er heller ikke i nærheten av å være nok edle metaller i verden til at en betydelig andel kan kjøre elbiler.

ALLE oppegående mennesker skjønner at hydrogen og fornybart drivstoff er fremtiden. Elbiler er og blir tull!

At dere gidder å krangle på hvor strømmen kommer fra blir bare for dumt. Elbiler er uansett for uetiske, dyre og inneholder for mange sjeldne metaller til å kunne bli et reelt alternariv.
Innlegg av: Lohen (03.08.17 09:11 ), lest 361 ganger

RE^2: Dette trenger batterimenigheten å vite.

At strømkilden diskuteres, ble kun et sidespor av hvorfor vi ikke ser at det satses mer på atomkraft som kilde. Det ville løst mye av energiproblematikken. Rent og effektivt.

Strømkilden har selvsagt stor betydning for elbiler. Vi kommer heldigt ut av det i Norge, men man må erkjenne at vårt forbruk også er en del av det europeiske forbruk.

[ ]
Innlegg av: DrDød (03.08.17 09:21 ), lest 356 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.


"For det første er produksjonen svært uetisk og fører til enorme miljøødeleggelser. Det er heller ikke i nærheten av å være nok edle metaller i verden til at en betydelig andel kan kjøre elbiler" - Sitat, MH77

Hehe, du er meg en fin en MH. Klipper og limer inn de samme argumentene i de samme trådene hver dag, og når du blir nok provosert så plumper du uti med begge beina i noen lite smarte uttalelser, og står der naken og avkledd.

Du frykter for bruken av edle metaller i elbiler, og forsvarer forbrenningsmotorer ja. For du tenkte kanskje at produksjon av biler med forbrenningsmotorer ikke medfører miljøødeleggelser eller bruk av skjeldne metaller? Jadda!

Her har du et av mange eksempler:

Opptil to og et halvt tonn malm må sprenges ut for å gi nok materiale til én eksoskatalysator;

- Det produseres 580.000 tonn overskuddsmasse per tonn produsert platina, som må håndteres.

- Vannforbruket er i snitt 400 kubikkmeter per kilogram platinametall.

- Energiforbruket er mellom 168 og 256 gigajoule per kilogram platinametall.

- CO2-utslippet tilsvarer 40 til 50 tonn per kilogram platinametall.

Luftveissykdommer har økt med 80 prosent i Rustenburg, en by i nærheten av to av verdens største platinagruver, ifølge en artikkel i sør-afrikanske The Journalist. Gruvearbeidere opplever å få redusert lungekapasitet.

Men dette er jo selvsagt ikke noe å snakke om, for metallene brukes jo til biler med forbrenningsmotor. Innenfor det selvsagt! Gruvearbeidere som får helsen sin ødelagt? Det er jo for å produsere katalysatorer! Verdens luftfriskere! May the force be with you, my fellow gruvearbeiders!

PS! Når skal du MH ta avstand fra barnearbeid ved utvinning av all kobolt, og ikke kun det som brukes i elbil?

Leve hykleriet!

(PS! MH, jeg går og henter meg en kopp kaffe, sånn at du rekker å klippe/lime inn svaret ditt, hentet fra noen av dine par tusen tidligere innlegg.)

https://www.tu.no/artikler/disse-metallene-ma-graves-opp-for-a-gjore-bilen-mer-miljovennlig/347494
Innlegg av: Lohen (03.08.17 09:44 ), lest 334 ganger

RE^2: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Det overrasker meg ikke DrDød, den rike verden utnytter den fattige verdenen. At et onde skal legitimere at annet onde er dog ingen logikk. At vi nører etter god samvittighet for vårt enorme forbruk i vesten, skulle bare mangle. Vesten har mulighet til å påvirke forholdene til slike gruver, så la oss ikke godta det pga omfanget.
Innlegg av: Axie (03.08.17 10:19 ), lest 323 ganger
Endret: 03.08.17 10:23

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Når vi først er inne på platina. Brenselceller inneholder også platina, men allikevel er MH for hydrogenbiler.

Så det er ikke utvinningen av mineraler som bekymrer ham, det er at noen slipper avgifter på kjøretøyet sitt.

Den gangen han argumenterte mot dette var det en viss logikk i innleggene, nå er det vel ingen som tar ham seriøst lenger.

PS! Kommer en kraftig oppgang i Tesla-aksjen i dag MH, heng deg på :)
Innlegg av: Atom Vinter (03.08.17 10:43 ), lest 306 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

En annen ting er at hydrogenbiler, som MH77 fanatisk ivrer for, også inneholder relativt store batterier som inneholder kobolt. Disse batteriene er nødvendige for å gi hydrogenbiler tilstrekkelig akselerasjon og for å regenerere bremseenergi.

Men DER er hykleren MH77 fullstendig tyst i forhold til "empati med barnearbeiderne i Kongo"....
Innlegg av: Consciouosness (05.08.17 22:58 ), lest 272 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Tesla currently manufacturers vehicles in California and batteries in Nevada. The Nevada battery Gigafactory will be 100% renewably powered with a 70MW solar array and have on site recycling. The Freemont California grid is actually already very clean with 70% from non-fossil fuels (which partially explains the lack of solar there).

Chevy’s Bolt is manufactured by GM in Michigan. 54% of the facility’s energy comes from a combination of a 350kW solar array and landfill gas. The batteries are made by LG batteries in Holland Michigan, predominately powered by a natural gas power plant. There is no solar integration in that LG facility but satellite imagery appears to show solar installed on some of their international facilities (oddly this is not mentioned in their sustainability reports). GM also has a plan to use 100% renewable energy by 2050 but that’s almost meaningless because almost everything should be 100% renewably powered by then or we’re going to be in big trouble.
Innlegg av: Tigerberget (06.08.17 07:35 ), lest 227 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

MH77.... forsvant han fra denne tråden?

Nå som den endelig ble litt informativ og saklig belyst mot hans egne forvridde verden.
Innlegg av: Finlux (06.08.17 09:29 ), lest 206 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Her er litt tall ifra Strømvippa, basert delvis på MB tall.
Som en ser sparer en Elbil i levetiden ca 21 tonn co2 utslipp i Norge, og med europeisk strømmiks ca 9 tonn.
Det er nå det store bildet, og går en i nærmiljøet kan den redde liv blandt asmatikere og forlenge livet til friske.
Ikke dårlig det.



Elbilen tar igjen forspranget når den tas i bruk

Forurensningen fra bruken av en bensinbil vil i løpet av bilens levetid være 24 tonn CO2. Dersom en elbil kjøres på strøm fra vannkraft, fører det til et CO2-utslipp på kun 0,2 tonn i løpet av bilens livsløp. I Norge er omtrent 98 prosent av strømmen vi produserer fra vannkraft.

En elbil som kjøres på det som kalles europeisk strømmiks, medfører utslipp på 11,9 tonn CO2.

Det innebærer at bilene inkludert produksjon vil føre til følgende utslipp:

Bensinbil: 5,5 tonn CO2 (produksjon) + 24 tonn CO2 (bruk) = 29,5 tonn CO2
Elbil på europeisk strømmiks: 10,1 tonn CO2 (produksjon) + 11,9 tonn CO2 (bruk) = 22 tonn CO2
Elbil på vannkraft: 10,1 tonn CO2 (produksjon) + 0,2 tonn CO2 (bruk) = 10,3 tonn CO2
Dersom du kjører en elbil på norsk vannkraft sparer du altså klimaet for nesten 20 tonn CO2-utslipp i løpet av bilens levetid!
Innlegg av: MH77 (06.08.17 10:12 ), lest 205 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Beklager folkens, men jeg har ikke sjekket denne tråden på noen dager.

I forhold til utvinning av platina er det selvsagt ikke bra med miljøødeleggelser og helseplager. Det bør absolutt settes er press på produsentene for å begrense dette. Gruvearbeiderne bør få skikkelig verneutstyr, og man må rense utslippene av svoveldioksid fra raffinering.

Nåt det er sagt er det ikke krig i Sør-Afrika, det er ikke barnearbeid og det er ikke barnesoldater. Situasjonen kan slik sett ikke sammenlignes med kobolt fra Kongo, selv om dere gjerne vil det.

Videre trengs det kun 2-6 gram platinum per katalysator, og platinum er lett å gjennvinne. Det er heller ingen fare for at vi går tom for platinum.

Poenget er at det kreves ENORMT mye mer edle metaller for å produsere elbiler, og vi ser allerede at prisen på batterier stiger.

Når det gjelder hydrogenbiler blir ytelsene på brenselcellene raskt bedre, og disse vil trolig kunne fungere kun med støtte fra kondensatorer i fremtiden.

Produksjon av elbiler er både svært uetisk og svært forurensende. At dere krangler på dette sier mest om dere.

Når der gjelder CO2-utslipp har elbiler som sagt enorme produksjonsutslipp, og så lenge kullkraft er svingprodusent av kraft i de aller fleste land er også strømmen svært forurensende.
Innlegg av: Finlux (06.08.17 10:28 ), lest 188 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Ikke enorme forsjeller nei MH, bare endel mer og regnskapet går solid i Elbilens favør mht til livsløpet.
Her hjemme er regnskapet 90% i Elbilens favør, på kontinentet 40 til 50%.
Så er det de lokale fordelene med Elbil da, om noe er enormt så er det nettopp det Elbilen står for lokalt, enormt miljøvennlig.
Innlegg av: Tullium (06.08.17 10:50 ), lest 186 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Hahaha, brenselcellene har blitt og blir stadig bedre? De er på stedet hvil.
Innlegg av: mishka (06.08.17 10:58 ), lest 169 ganger

RE^1: Dette trenger batterimenigheten å vite.

Vil bare nevne at co2 utslipp fra elbilers bruk varierer enormt fra land til land i mellomeuropa. I f.eks. Frankrike med nesten bare atomkraft så slipper en elbil ut like lite som en som går på ren vannkraft.
I Tyskland derimot med rundt 50% kullkraft slipper den ut mer co2 ved bruk enn de beste dieselbilene. Så må man huske at det er mye utveksling av strøm landene i mellom, så det er vanskelig å bergene dette nøyaktig.

Men en ting er klart. Atomkraft vil spare miljøet, så sant man ikke får noe nytt Tsjernobyl.