Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: MH77 (29.07.17 22:26 ), lest 769 ganger
Endret: 29.07.17 22:27

Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Pressenn og folk flest er usedvanlig lite opptatt av barnearbeid i forhold til elbiler sammenlignet med f.eks. mobiltelefoner. I en Tesla er det 7000 mobiltelefonbatterier, så det bør jo være 7000 ganger verre...

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

Jeg savner at pressen blir litt mer kritisk til elbiler!

Fra linket artikkel:

"Organisasjonen har dokumentert hvordan tinn og coltan fra gruver kontrollert av væpnede fraksjoner går i en jevn strøm ut fra det krigsherjede østlige Kongo og ender i den elektroniske industrien i Sørøst Asia. Tinn og coltan er begge viktige mineraler i produksjonen av mobiler.

Ingen garanti
Ingen av mobilselskapene, inkludert Nokia og Sony Ericsson, kunne overfor Global Witness garantere at det ikke finnes blodmineraler fra Kongo i deres mobiltelefoner.

Forbrukerinspektørenes dokumentar fra Kongo, som går på NRK 1 onsdag 14. oktober, viser også at våre mobiler med all sannsynlighet inneholder kobolt fra det sørlige Kongo. Kobolt er den viktigste bestanden i mobilens oppladbare batterier.

100.000 kongolesere forsøker å skaffe seg et levebrød i den uformelle gruvesektoren i Katanga-provinsen. De graver ut kobolt og andre mineraler med bare hender og enkle redskaper, med liv og helse som innsats. Titusener av dem er barn som går ned i usikrede gruveganger uten noen form for verneutstyr.

- Dere hvite, se hvor mye vi lider. Dere drar hjem og blir rike, og vi blir igjen i fattigdommen. Se på oss! Dere tar med dere mineralene hjem og blir rike, sier koboltgraverne i Kawama-gruven i Forbrukerinspektørenes dokumentar.

Les mer her om de hundretusener av fattige barn og voksne som jobber i Kongo for å få ut metaller til mobiltelefonene våre.
Rundt 40 prosent av verdens produksjon av kobolt kommer fra Katanga-provinsen i det sørlige Kongo.


Vestlige interesser
Den formelle sektoren domineres av vestlige gruveselskap. Under og etter den blodige krigen fra 1998 til 2003 utnyttet mange av selskapene kaoset i landet til å sikre seg gullkantede kontrakter. I 2007 startet myndighetene en gransking av kontraktene, som gir Kongo lite utbytte av rikdommene.

Et av selskapene som er under gransking er Tenke Fungurume Mining, eid av svenske Lundin Group og amerikanske Freeport McMoRan. Tenke Fungurume-prosjektet inneholder de største forekomstene av kobolt og kopper i Kongo.

FBI ble nektet adgang til Tenke Fungurume-prosjektets områder, hvor rundt 3000 mennesker ble tvangsflyttet for å gi plass til gruvevirksomheten. Statens pensjonsfond (Oljefondet) har aksjeverdier for 158 millioner kroner i eierselskapene til Tenke Fungurume Mining.

Mineralrikdommen i Kongo har blitt vår ulykke, sier journalisten Gaston Mushid, som har blitt truet på livet for sitt arbeid med å avdekke de umenneskelige forholdene koboltgraverne jobber og lever under i det sørlige Kongo.

Menneskerettighetsaktivisten Golden Misabiko, FBIs hjelper i Kongo, ble nylig arrestert og dømt for å ha truet rikets sikkerhet på grunn av en rapport hans organisasjon publiserte om et gruveprosjekt i Katanga-provinsen."
Innlegg av: pengex (29.07.17 22:32 ), lest 436 ganger

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Du vet at pirater destilerer råolje til diesel og dumper resten i havet. Mye olje....
Der er en sak du burde ta tak i....
Innlegg av: SuperSpinal (29.07.17 22:53 ), lest 411 ganger

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Det er veldig riktig av MH å sette dagslyset på hvordan noe av råstoffet til elbiler blir produsert. Hvis dette ikke endres må man selvsagt ikke kjøpe elbil. Forbrukerne har de største virkemidlene. Stopper bestillinger av elbiler vil bedrifter og eiere måtte ta ansvar dels sammen med politikere for å endre disse merkbart. Jeg synes nok Elon Musk, Nissan, VW o.a. bør konfronteres offentlig med disse forholdene. Da har de et veldig ansvar om å påvirke og de har også mulighet ville jeg mene.

MH

eGolf er avbestilt på bakgrunn av det jeg har lest om barnearbeide i Kongo. Jeg kommer ikke til å bestille før bevis på endring der nede er påvist.
Innlegg av: MH77 (29.07.17 23:18 ), lest 414 ganger
Endret: 29.07.17 23:21

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Imponerende super.

Jeg oppfordrer alle som har reservasjoner på Modell 3 og andre elbiler til å gjøre det samme.

Pengex

Oppfordrer deg til å finne mer info om oljedumping, og til å starte en egen tråd om det.
Innlegg av: Egri (30.07.17 06:28 ), lest 364 ganger
Endret: 30.07.17 06:31

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Aljazeera hadde en reportasje fom kobolt-behovet til batteriproduksjon i dag. Kongo ble nevnt som kilde, men i stedet for å fokusere på barneabeidet, fokuserte de på at befolkningen i Kongo bare fikk 3% av inntektene fra landets koboltgruver pga korrupsjon m.m..

Ran av et fattig land i tillegg til barnearbeid altså. Da blir det ikke batteribil på meg heller med det første.
Innlegg av: ZaloUltra (30.07.17 10:06 ), lest 328 ganger
Endret: 30.07.17 10:16

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

det er dessverre ikke lenger bilinteresse blant norske journalistene som tester og skriver artikler om biler

CO2 utslipp er blitt mer sentralt i artiklene enn kjøreglede og bruksegenskaper

det er verdiløst det meste man finner av biljournalistikk for tiden, bilartikler inneholder kun selgers argumentering, ikke et dugg empati for kjøper

og det gjennomskuer folk flest

boikott av EV produsenter for å få slutt på miljøskadene og utnyttelsen av barn er det neste STORE samfunnsengasjement

å kjøre EV stempler deg nå som et gjerrig miljøsvin uten empati

Innlegg av: Norwege (30.07.17 10:10 ), lest 301 ganger

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Begynner å bli litt mye dette MH, men at barnearbeidet bør belyses er jeg enig i.
Om dette stemmer, så er vel avisene litt mer veien å gå.
Selv er jeg pr idag ikke intresert i å handle elbil og gruer meg til den dagen jeg evt må.
Elbilen kan dekke store deler av mitt behov, men jeg ønsker ikke bruke en mill lenger på bil. De dagene er over.
300' på en Tesla som ser ut som en neon fra 90'tallet er heller ikke aktuellt.
Innlegg av: MH77 (30.07.17 11:07 ), lest 306 ganger
Endret: 30.07.17 11:10

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Kongos eksportinntekter forsvinner i korrupsjon og finansiering av kriger. Kongo er et godt eksempel på at store naturressurser kan bli et lands ulykke. Befolkningen lider under kriger om ressursene og blir utnyttet til helsefarlig gruvearbeid.

Det har i mange år vært en internasjonal enighet om at man ikke kjøper "bloddiamanter" fra konfliktområder, fordi inntektene fra disse brukes til å finansiere kriger. Mineraler som brukes til elbiler er det tydeligvis ikke like nøye med, selv om også de finansierer kriger og overgrep.

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

Fra linket artikkel:

"Bloddiamanter.

Det er dessverre ikke bare penger som blir ranet fra tidligere kolonier, men også blod. Flere konflikter har blitt finansiert ved at store selskaper har sett sitt snitt til å tjene store summer på å kjøpe naturressurser fra de forskjellige partene i en krig. De mest kjente er kanskje bloddiamantene fra Sierra Leone, Angola og Elfenbenkysten.

Den mest grusomme krigen som vestlige selskaper har hjulpet til å finansiere, er allikevel borgerkrigen i Den demokratiske republikken Kongo. Siden 1998 er det anslått at mellom tre og seks millioner mennesker har mistet livet som en direkte følge av konflikten. Denne konflikten kunne ha vart så lenge hvis det ikke hadde vært for vestlige gruveselskapers tørst etter mineraler som brukes i moderne teknologi.

Det er ikke usannsynlig at du leser denne kronikken på en datamaskin der mineralene inni den har finansiert partene i denne konflikten, slik at de har kunnet kjøpe våpen fra vestlige våpenhandlere. I Vesten har det blitt gjort lite for å hindre slike og andre overtramp. En mobiltelefon kan dermed ha blitt produsert av små barnehender i Kina ved hjelp av konfliktmineraler fra Den demokratiske republikken Kongo, bare for å kutte kostnader og øke en profittmargin hos folk som allerede har nok penger, men allikevel ikke skjenker konsekvensene av driften en tanke."
Innlegg av: mishka (30.07.17 11:14 ), lest 281 ganger
Endret: 30.07.17 12:03

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Vi vet jo hvem som er journalister i Norge.
Blodrøde kommunister som egentlig er bilhatere generelt. Det finnes vel kun ett virkelig serøst bilblad og det er bladet Bil + etpar andre som bare er tyske og svenske bilblader i sterkt forkortede utgaver oversatt til norsk.

Når dagspressen skriver om bil er det nesten uten unntak bare avskrift fra en eller annen pressemelding.

Og så håper du at journalister i dagspressen skal være kritiske til elbiler?
Tror du må leve i håpet:-)
Innlegg av: MH77 (30.07.17 12:29 ), lest 251 ganger

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Det er mye som kan tyde på at norske journalister misliker vanlige biler så sterkt at de kvir seg for å skrive noe negativt om elbiler og deres enorme behov for edle metaller. Hvis det er tilfelle svikter de sitt samfunnsoppdrag, som er å stille kritiske spørsmål til alt og opplyse å befolkningen. Barna i Kongo er de taperne.

Jeg ble jo for eksempel kastet ut av debattforumet til Teknisk Ukeblad fordi jeg kritiserte elbiler, og TU vet selv at de går SVÆRT langt i å forsvare elbiler.
Innlegg av: totalist (30.07.17 12:45 ), lest 226 ganger

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

MH77
Jeg tror Teknisk Ukeblad har en saklig grunn for å utestenge deg. Det er et seriøst og kompetent magasin, i motsetning til deg.
Innlegg av: Gulene (30.07.17 14:39 ), lest 186 ganger

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

MH er som vanlig på bærtur, kobolt? Hva skjer med disse gruvearbeiderne dersom det blir slutt på koboltsalg. Dette er noe industrien selv må ta tak i akkurat som i all annen industri, klesindustri, oljeindustri, osv. Alle som har vært borti eller iallfall prøvd å sette seg inn i u- landsproblemer skjønner hvordan dette virker. I en ideel verden ville det ikke vært korrupsjon, slavehandeld, narkotika osv men ikke i vår verden, her er ingen feilfri. Men svaret er altså ikke å slutte å handle lovlige varer for da vil disse menneskene bli misbrukt på andre vis, prostitusjon, narkotika, etc.
Innlegg av: MH77 (30.07.17 15:07 ), lest 190 ganger
Endret: 30.07.17 15:10

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Gulene, tror de fleste skjønner at det er du som er på bærtur. Du er imidlertid et glimrende eksempel på hvor kunnskapsløse og likegyldige mange dessverre er.

Vi boikotter handel med bloddiamanter fordi pengene fra salg av disse i stor grad blir brukt til å kjøpe våpen. På samme måte går pengene fra salg av mineraler fra Kongo til våpen, og holder liv i den blodigste konflikten siden 2. verdenskrig. Rundt 6 millioner mennesker er drept i Kongo i en borgerkrig finansiert av råvareeksport.

Det er nok noen som får dårligere råd om vi stenger gruvene, men det det er minst like mange som slipper å bli drept eller jobbe som slaver. Militsgruppene som slåss om mineralressursene bruker også barnesoldater.


http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

Fra linket artikkel:

"40 prosent av verdens 250.000 barnesoldater er jenter. Slik er det også i Den demokratiske republikken Kongo. Kidnappet og brukt som sexslaver og tjenere av militsgrupper, blir de ofte avvist av familien hvis de klarer å rømme.

- Jentene blir mer stigmatisert og opplever skam og avvisning fra egen familie. Mange av dem kommer også hjem med ett eller flere barn etter voldtekter, forteller seniorforsker Milfrid Tonheim, ved Senter for Interkulturell Kommunikasjon i Stavanger."

"I Afrika, blant annet Mali, Kongo og Den Sentralafrikanske Republikk, er barnesoldater det fremste våpenet. I følge vitneforklaringer var det også barnesoldater som trengte seg inn på FN-basen i Sør- Sudan og begynte å drepe folk. FN-soldater ble tvunget til å skyte tilbake i selvforsvar. I Mali har franske soldater også skutt mot barnesoldater."
Innlegg av: Atom Vinter (30.07.17 15:10 ), lest 177 ganger
Endret: 30.07.17 15:12

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Gud bedre...

http://forum.hegnar.no/brukerinfo.asp?userid=108740
Innlegg av: MH77 (30.07.17 20:03 ), lest 136 ganger

RE^1: Pressen må bli mer kritisk til elbiler!

Det er ille, men det nytter nok ikke å rope på Gus. Barnearbeid og barnesoldater finansiert av blodmineraler må bekjempes step by step.

Bare det at det i Norge er en haug med idioter som prøver å bagatellisere blodmineraler fra Kongo viser hvor vanskelig denne kampen er!