Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: MH77 (28.07.17 20:33 ), lest 1735 ganger
Endret: 30.07.17 16:10

Tesla Modell 3 = mer barnearbeid og miljøskader!

Viktig at vi ikke glemmer konsekvensene av økt elbilproduksjon når de første Modell 3 ruller av samlebåndet!

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk.

Fra linket artikkel:

"Compared against the average of the January to March period, prices of lithium batteries for IT devices have already risen by more than 15 percent.

The price trend of IT batteries started to turn in the fourth quarter of 2016, when the global cobalt market saw rising prices and China placed greater restriction on the domestic mining of cobalt ores, reports EnergyTrend. In the February and March of this year, the cobalt market saw another huge price jump. As a result, the price trend of IT batteries changed from a gradual climb to a sharp upswing."

Tesla har allerede varslet lavere produksjon pga mangel på batterier.

Politikerne må våkne og stoppe galskapen! Si nei til barnearbeid og miljøødeleggelser, forby elbiler nå!

Hydrogen og fornybart drivstoff er fremtiden, elbiler til alle er fullstendig urealistisk!

PS! Hydrogen kan brukes i vanlige forbrenningsmotorer, noe som kan bli vanlig hvis hydrogen blir billig.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
Innlegg av: ZaloUltra (28.07.17 21:02 ), lest 888 ganger

RE^1: Tesla Modell 3 = mer barnearbeid og miljøskader!

KrF, SV og Venstre PLEIER å være opptatt av barns velferd og miljø

hvor er disse partiene i denne sammenheng?
Innlegg av: MH77 (28.07.17 22:22 ), lest 857 ganger

De er hjernevasket av Elon Musk. Finnes ikke en eneste ingeniør i de partiene som skjønner hvordan ting fungerer, kun godtroende og lett påvirkelige fjols. Tragisk når Knut Arild Hareide snakker om "fossilbiler", som selvsagt ikke fins. Det er drivstoffet som er fossilt, og det avhenger av hvordan det lages. Kullkraft er fossil, mens drivstoff laget av avfall ikke er det. Er superselgeren Elon Musk som har funnet opp ordet "fossilbil".

Erna Solberg holder seg langt unna Musk, hun har grunnleggende politiske instinkter.
Innlegg av: Finlux (28.07.17 22:37 ), lest 841 ganger

Stasi 1 og Stasi 2 er ute og rir igjen )
Innlegg av: Atom Vinter (28.07.17 22:42 ), lest 830 ganger

Papegøyene er satt på saken. Bra!
Innlegg av: MH77 (28.07.17 22:44 ), lest 834 ganger

Finlux

Jeg er litt usikker på din agenda. Synes du det er helt greit at barn ødelegger helsen i koboltgruver for at du skal kunne kjøre elbil?

Ellers er det vel fremdeles slik at tomme tønmer romler mest...
Innlegg av: SuperSpinal (28.07.17 23:00 ), lest 819 ganger

Tesla 3 kommer i morgen. De første eierne får dem til bruk da. Det skal bli folkevogna til Tesla. Modell S i starten var ikke så bra og fikk etterhvert underkjent i konsument rapport til tross for strålende omtale først. De var ikke så bra og har mange feil. Vi får håpe modell 3 ikke har så mange barnesykdommer, men den er jo amerikansk da.

Ang. barnearbeid så vil ikke elbil foreningen gå inn på det, men omtaler det som sverting fra fossilinteresser. Dessverre så er det barnearbeid i Kongo når det gjelder utvinning av kobolt. Barn brukes til å knuse malm og i gruvene. En regner med 40000 barn. Jeg synes elbil foreningen må engasjere seg mye mer seriøst her og ta ansvar for de forholdene som er i Kongo. Dette er også en politisk oppgave spesielt for Norge som har ivret kraftig for elbil.
Innlegg av: SuperSpinal (28.07.17 23:23 ), lest 810 ganger
Endret: 28.07.17 23:24

730000 Tesla 3 er bestilt før det store høydepunktet i morgen. Det er fossile modeller som har solgt langt mindre i hele produksjonsperioden sin. Dette er en av modellene man regner med kan få US til å bli et land med EV brukere i stor skala om den er noe bra.

Nå jobber også norske kommuner med en tilskuddsordning for borettslag og sameier for bygging av ladepunkter til EV'er. Det blir trolig ikke bare de med enebolig, egen garasje, carport som lettvint kan bruke elbil i årene som kommer. Nesten alle kan bruke dem når man har greie ladepunkter. Regner med dette kommer også på alle kjøpesentre i Norge og fossile stasjoner (som vil bli nedlagt).
Innlegg av: Tigerberget (28.07.17 23:25 ), lest 811 ganger

Akkurat. Der skrev du det Superspinal.

Man må engasjere seg i arbeidet MOT barnearbeid i koboltgruvene.
Ikke la være å kjøpe batterier.

Man må engasjere seg i arbeidet MOT barnearbeid i klesindustrien.
Ikke la være å gå med klær.

132 millioner barn under 15 år er fanget av jordbruksarbeid.
Skal man slutte å spise grønnsaker?

Afrika setter hver dag 200 000 barn livene sine i fare i gull- og mineralgruver.
Skal man slutte å kjøpe smykker?

Hushjelper. Millioner av barn over hele verden – noen så unge som seks år – tvinges til å jobbe opptil 15 timer lange arbeidsdager som tjenere i private hjem. Mange blir slått, sultet og seksuelt misbrukt. Det er 200 000 slike barnehushjelper i Kenya, 550 000 i Brasil og 264 000 i Pakistan.

Så hvor skal man begynne, og hva skal man begynne med?
Skal man ta det ved roten eller ute i tuppene?

Det er et stort globalt problem i mange bransjer og i mange land, og så skal man klage på elbilen???

Dette blir bare så ufattelig navlebeskuende MH77.
Hvis det plager deg så fælt med alle elbilene og du stadig vekk drar opp barnearbeidkortet ditt så gidder ingen å høre på deg lenger.

Ta problemet ved roten. Det er det eneste som nytter.

Innlegg av: Tigerberget (28.07.17 23:45 ), lest 791 ganger
Endret: 28.07.17 23:49

Barnearbeidkortet ditt er bare så latterlig å slenge ut hver eneste dag.
Dessuten så bryr jeg meg ikke en dritt om Tesla.
Kommer aldri til å eie en Tesla. Bilene har et usmakelig design.
Jeg snakker generelt om elbiler, og ja du er fryktelig navlebeskuende.
Håper du en gang kan se verden med andre briller.
Det ville hjulpet betraktelig.
Innlegg av: MH77 (28.07.17 23:47 ), lest 791 ganger
Endret: 29.07.17 00:00

Jeg kommer til å kjempe mot barnearbeid hver dag til elbiler blir forbudt, og jeg kommer ikke til å begrense meg til HO. Det er UNICEF som sier at titusenvis av barn jobber i koboltgruver, det er ikke noe jeg finner på. Jeg skjønner at du i likhet med Tullium og elbilforeningen gir faen i barnearbeid.

Uansett kommer trolig elbilproduksjonen til å begrense seg selv, fordi prisen på elbilbatterier nå stiger raskt. Tesla har allerede varslet lavere produksjon pga batterimangel.

Hvor kommer tallet om 730 000 forhåndsbestillinger på Modell 3 fra? Jeg blir svært overrasket om det kommer fra pyramidespillet Tesla, de har nektet å kommenterer løgnen om 370 000 forhåndsbestillinger i et år.
Innlegg av: Tigerberget (29.07.17 00:02 ), lest 765 ganger

Helt seriøst...

Dette barnearbeidkortet fant du for et par uker siden.
Før det har du i lang tid vært stor motstander av elbil pga 1(!) ting, og det er elbilsubsidier og avgiftslette.

Hadde elbilen kostet nøyaktig det samme som vanlig bil i utsalg og avgiftsmessig så hadde du ikke brydd deg i det hele tatt og på langt nær vært så engasjert.
Du hadde aldri giddet å skrive om det en gang.

Så dette barnearbeidkortet ditt er bare et oppkonstruert argument i din egen verden i hatet over elbilsubsidiene.

Du er bare så sinnsykt enkelt å gjennomskue.

Du driter vel i hvor elbilbatteriene kommer fra så lenge elbilene betaler de samme avgiftene som du selv må betale.
Det er den kostnadsmessige forskjellen som egentlig irriterer deg.
Husker de gamle argumentene dine med "mindre penger til helse og skole"
Bare tull alt du kommer med.

Innlegg av: Tigerberget (29.07.17 07:44 ), lest 739 ganger
Endret: 29.07.17 07:53

Registrerer at du kaller meg for en drittsekk samtidig som du selv kommenterer at andre er tomme for argumenter når de kommer med personhets mot deg.

Du trekker debatten ned på et lavmål jeg ikke gidder å falle ned på.
Vi har forskjellige meninger om elbilens eksistens og hvor man skal angripe barnearbeid.
Du mener det holder med å slutte å produsere elbiler, jeg mener det er å heller aktivt gå på direkte på barnearbeidet.

Jeg gir elbileierne et godt ansikt utad siden jeg klarer å se det store og hele bildet.
Dessuten så forrurenser en elbil mye mindre enn en vanlig bil etter ca 3 års levetid.
Reten av levetiden er en miljøgevinst og Nissan vil kunne resirkulere 95% av batteripakken om få år.

http://www.dagbladet.no/kultur/elbilen-er-mer-miljovennlig-selv-der-den-gar-pa-kull/63956694

Det sier seg selv at du er på fryktelig tynn is med alle argumentene dine, så lykke til med din propaganda i andre kanaler.
Innlegg av: ZaloUltra (29.07.17 09:21 ), lest 714 ganger
Endret: 29.07.17 09:44

Hennes & Mauritz-metoden er det eneste som fungerer.

Det vil si alle som ønsker å stanse barnearbeid må la være å kjøpe Litium Ion batterier.

Produksjon av batterier til EV må stanses.

It is the only way.

Dessverre er de fleste EV fantatikere gjerrigknarker som lar sine egeninteresser telle mer enn alt annet.
Innlegg av: Tigerberget (29.07.17 09:53 ), lest 682 ganger

Du slettet innlegget ditt med personhets MH77.
Det var på sin plass hvis du har tenkt å bruke personhetskortet mot andre.

ZaloUltra, nei det nytter ikke å la være å kjøpe litiumbatterier, og man er heller ikke en gjerrigknark som heller velge å bruke 30 000kr i året på familien i stedet for å putte dem inn i statskassa.
Det er bare en tilrettelagt prioritering for å kunne forvalte økonomien på en best mulig måte.

Dessuten så tipper jeg du har bærbar PC og smarttelefon med litiumbatterier hjemme.
Det er vel også en egeninteresse?
Innlegg av: MH77 (29.07.17 10:11 ), lest 709 ganger
Endret: 29.07.17 10:40

Tigerberget

Jeg ser at innlegget mitt er slettet, så noen har nok klaget på det. Jeg skal fra nå av være 100% saklig, så skjer forhåpentligvis ikke der igjen. Egentlig regner jeg med at det kun er fjernet midlertidig til administrator får sett på det.

Du er VELDIG opptatt av at jeg egentlig ikke bryr meg om at titusenvis av barn får livene ødelagt i koboltgruvene, som vi er avhengig av i våre elbiler og mobiltelefoner. Det spiller i mine øyne liten rolle hvor mye jeg bryr meg, fordi det ikke er jeg som forsvarer bruk av elbiler. Det er det du, elbilforeningen og Tesla som gjør.

Jeg registrerer at hverken du, elbilforeningen eller Tesla bryr dere det aller minste om hvordan kobolt utvinnes. Superspinal har vært i kontakt med elbilforeningen, men de vil ikke diskutere saken. Så vidt jeg vet har heller ikke Tesla noe program for å sikre at kobolten som de bruker er utvunnet på en bærekraftig måte. Uansett så fører etterspørselen fra elbilprodusentene til en kraftig økning i prisen på kobolt, noe som gjør det enda mer lukrativt med gruvevirksomhet i Kongo.

Jeg mener absolutt at elbiler bør forbys, fordi de er produsert på en måte som er fullstendig etisk uakseptabel.

I forhold til PCer og mobiltelefoner er det nesten umulig å unngå kobolt. Det går imidlertid 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla, og det finnes gode alternativer til elbiler. Jeg kan nevne hydrogenbiler og fornybart drivstoff. Hvis vi forbyr elbiler kan vi trolig klare oss uten kobolt fra Kongo i moboler og PCer.

Når det er sagt er det korrekt at jeg inntil for et par uker siden ikke var klar over hvordan kobolt ble utvunnet. Jeg har imidlertid lenge vært motstander av elbiler fordi de gir en ubetydelig miljøgevinst, og fordi det finnes svært mange mer effektive miljøtiltak å bruke offentlige midler på. Se vedlagte linker:

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Innlegg av: Tigerberget (29.07.17 11:01 ), lest 636 ganger

Jeg kan også finne frem og lime inn linker som viser det motsatte av de linkene du publiserer, men selvfølgelig legger man inn linker i sin favør slik at det skal virke mer troverdig og på en måte dokumentere sin påstand.

Heller hjelp barna i stedet for å forby et produkt.
Produktet er kommet for å bli. Det må du bare erkjenne, så da er det mye bedre å angripe problemet der det foregår i stedet for i ytterpunktet av kjeden.

Litiumbatterier vil eksistere helt til det kommer noe nytt revolusjonerende, og i mellomtiden må man heller gå på Kongolesiske myndigheter.
Innlegg av: MH77 (29.07.17 11:23 ), lest 630 ganger
Endret: 29.07.17 11:26

Tigerberget

Du er en mester i ansvarsfraskrivelse, er du selger? Selvsagt kan vi gjøre noe, vi kan slutte å kjøpe elbiler. At du, elbilforeningen og Elon Musk ikke eier skrupler eller samvittighet betyr ikke at ingen andre har det. De aller fleste vil nok føle et ubehag av å tenke på at barn får ødelagt barndommen og helsen for at de skal kjøre elbil.

Vi bør selvsagt også hjelpe barna, men der er svært vanskelig å gjøre noe i krigsherjede og lovløse Kongo. Å begrense bruk av kobolt bør uansett være et mål, da det er handel med råvarer som legger grunnlaget for Kongos kriger. Det er merkelig nok ingen som forsvarer handel med bloddiamanter fra Kongo...

Jeg legger ved linker for å underbygge mine påstander, og det vil jeg oppfordre deg til å gjøre også. Uten referanser er du i mine øyne en useriøs pratmaker.

Innlegg av: Tigerberget (29.07.17 12:29 ), lest 598 ganger

http://www.dagbladet.no/kultur/elbilen-er-mer-miljovennlig-selv-der-den-gar-pa-kull/63956694

https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/totalregnskapet/

https://www.framtiden.no/myteknusing/fem-myter-om-elbiler-og-hvorfor-de-ikke-stemmer.html

Sånn.
Her er noen eksempler, men forventer at du ikke blir overbevist.
Din verden er dessverre alt for forvrengt allerede.
Innlegg av: MH77 (29.07.17 13:36 ), lest 605 ganger
Endret: 29.07.17 13:56

Veldig bra Tigerberget, men jeg registrerer at du prøver å vri deg unna diskusjonen om barnearbeid. Jeg regner med at det er fordi du vet jeg har rett, og at du er enig i at produksjonen av elbilbatterier er svært uetisk.

Angåemde dine linker:

Det er korrekt at strøm bare i liten grad fysisk overføres fra EU til Norge. Poenget er at vi har et felles strømnett, og at nordmenn i stor grad betaler kullkraftprodusenter for å levere strøm til dette. Da er strømmen i følge loven å anse som kullkraft. På samme måte er strømmen å anse som miljøvennlig når tyske forbrukere betaler opprinnelsesgarantier til norske vannkraftverk. Slik er loven, og den er slik for å stimulere miljøvennlig kraftproduksjon.

https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/totalregnskapet/

Mye udokumentert svada, men de innrømmer at rundt 75% av energien er fossil- og kjernekraft.

https://www.framtiden.no/myteknusing/fem-myter-om-elbiler-og-hvorfor-de-ikke-stemmer.html

Elbilen går på kullkraft

En Tesla slipper i følge tabellen ut 62g CO2/km på europeisk strømmiks, og 200 g/km på kullkraft. I tillegg kommer enorme produksjonsutslipp og kjernekraft. En Mercedes 220d slipper ut 104g Co2/km + 20-30g CO2 til utvinning og raffinering. Totalt 130 g/km, som er omtrent det samme som en Tesla inkludert produksjonsutslipp. Altså ingen grunn til å subsidiere elbilen.

Å produsere en elbil gir store CO2-utslipp

Det gjør det utvilsomt, selv om man prøver å bagatellisere det.

Elbilbatteriene er miljøbomber

Utvinning av kobolt, lithium og kobber gir mye barnearbeid og miljøødeleggelser. Det finnes ingen god måte å resirkulere elbilbatterier på.

Elbiler kommer i tillegg til andre biler

Bilsalget er rekordhøyt, ingen tvil om at det er pga at elbiler er en ekstra bil.

Elbiler har for kort rekkevidd

Det har de, derfor har folk en ekstra bil.

Konklusjonen bør være at elbiler gir null miljøgevinst, at produksjonen er svært uetisk og at de derfor bør forbys!
Innlegg av: Finlux (29.07.17 14:03 ), lest 574 ganger

Gud hjelpe og trøste oss alle sammen ))
Innlegg av: Finlux (29.07.17 14:17 ), lest 572 ganger

Det som flere og flere har merket er at den lille Elbilen blir brukt mer og mer og den store dieselbilen blir brukt mindre og mindre sier de som er ute i samfunnet og uttaler seg på vegne qv den vanlige kvinne og mann. Ref dine Penger
Det betyr i neste omgang at slik utviklingen er med større rekkevidde og større Elbiler bortsett ifra vår venn Tesla hvor det blir motsatt så vil dette mønstret forsterkes.
Og når en trend forsterkes så aksepteres i dette tilfellet Elbil mer og mer og øker også utbredelsen mer og mer.
Det er nyttesløst å kjempe imot markedskreftene og hvorfor i all verden skal en det så lenge en sitter med ett produkt som er som skapt for moderne samferdsel og miljøtenkning.
Innlegg av: MH77 (29.07.17 14:43 ), lest 580 ganger
Endret: 29.07.17 14:44

Finlux

Jeg tror ikke gud kan hjelpe deg, du mangler tilsynelatense evnen til å tilegne deg kunnskap.

Vi bør forby elbiler fordi de medfører helseskadelig barnearbeid og store miljøødeleggelser. Vi må uansett slutte å subsidiere dem fordi de gir null reduksjon i CO2-utslippene, som er grunnlaget for subsidiene.
Innlegg av: Tigerberget (29.07.17 14:52 ), lest 556 ganger

"Veldig bra Tigerberget, men jeg registrerer at du prøver å vri deg unna diskusjonen om barnearbeid"

Jeg gjentar jo hele tiden at barnearbeid må tas ved roten. Ikke ved å begrense kjøp av elbil.
Har sikkert skrevet det i 5 innlegg.
Det er ikke å vri seg unna. Det er å se annerledes på utfordringen.
Innlegg av: Finlux (29.07.17 15:01 ), lest 546 ganger

Da er jeg på linje med hele norges samferdselselite da MH, gud hjelpe og trøste oss alle sammen))
Innlegg av: Jomma123 (29.07.17 15:16 ), lest 539 ganger

Nå vil jeg tro de barna jobber i gruvene fordi de trenger penger. Sikkert mange som er foreldreløse blant dem i ett krigsherja land. Hva slags arbeid syntes du de skal ta MH77? Har jo ikke akkurat samme trygdesystem som Norge og vesten forøvrig har.
Barnearbeid er jo ikke bra men hva skal de da finne på for og overleve?

Er jo veldig mye barnearbeid i fattige land. Ikke lett og gjøre så mye med det. Boikotter vi produkter vil det jo gå ut over de ungene med tiden.

Je og kjærringa var i Thailand i vinter. Der farta vi rundt i landet da vi ikke like turistplassene. Mere interessert i kulturen i landene vi besøker. Nevnte til kjærringa etter at vi så jorde etter jorde fullt av arbeidere. Unge og eldre som sleit med hakke og rive der. Er jo som for 100 år sea her i landet der nede. Tenk om vi hadde sponsa noen traktorer på dem. Da svarte kjærringa. Tenk på hvor mange som ville miste arbeidet sitt hvis vi gjør det.

Selv om de sleit der så smilte og hilsa de når vi passerte dem. Virka jo lykkelige og fornøyde der de dreiv på.
ikke lett dette.

Når jeg var guttunge så jobba jeg jo rundt på gårdene her omkring med våronn,slåttonn og potit plukking. Ble jo ikke rare betalinga fra bøndene. De er jo ikke kjent for å være så spandable av seg. Jeg fikk jo noen kroner og var vel lykkelig for det. Kjøpte jo både sykkel og moped for sånne penger.

Innlegg av: MH77 (29.07.17 15:29 ), lest 537 ganger

Jomma

Jeg er langt på vei enig med deg i at det er lett å sitte i vesten og kritisere barnearbeid i u-land. Jeg skjønner at barn må jobbe i en del fattige land. Det er imidlerid forskjell på å jobbe i jordbruket og tekstilindustrien og å jobbe i svært helseskadelige gruver. Spesielt når vi vet at pengene fra utvinning av mineraler i stor grad går til å finansiere verdens blodigste borgerkrig med 6 millioner drepte.

Tigerberget

I ALLE andre sammenhenger ville helseskadelig barnearbeid blitt møtt med boikott og forbud, og det er det en god grunn til. Elbiler er i utgangspunktet meningsløse, og vi bør absolutt forby dem inntil vi har funnet alternative måter å produsere batterier på!
Innlegg av: Finlux (29.07.17 15:35 ), lest 523 ganger

All utbytting i denne verden skal altså tibakeføres til det disse barn eller andre som blir utbyttet, det måtte seg være trafficing , opiumsbønder eller båtslaktere på indiske strender og det de produserer eller jobber med og ikke ansvarligheten til de utbytterne og kriminelle som står bak utnyttelsen.
Du er sjuk i hue MH.
Innlegg av: MH77 (29.07.17 15:40 ), lest 530 ganger
Endret: 29.07.17 15:41

Litt usikker på hva du mener Finlux. Tror de fleste vil være enig i at du er "syk i hodet" dersom du synes trafficking, opiumsdyrking og båtslakting uten verneutstyr er OK.

Der er lagt ned et stort internasjonalt arbeid for å begrense opiumsdyrking og helsefarlig båtslakting, og de fleste er nok enig i at det er riktig å boikotte land og redere som driver med dette. På samme måte som vi bør boikotte og forby elbiler fordi de er laget med kobolt fra Kongo.
Innlegg av: Finlux (29.07.17 15:49 ), lest 516 ganger
Endret: 29.07.17 15:50

Er du usikker?
Du må ta de som er ansvarlige din gjøk.
F.eks Trump som vil sende en masse folk ned i kullgruvene igjen.
Innlegg av: MH77 (29.07.17 16:09 ), lest 504 ganger
Endret: 29.07.17 16:15

Du er flink til å prøve å avspore debatten Finlux, men så vidt jeg vet foregår det ikke barnearbeid i kullgruvene i USA. Jeg er tror også arbeiderne har nødvendig verneutstyr.

Jeg er helt enig i at de ansvarlige bør straffes. Elon Musk bør frataes formuen han har tjent på barnearbeid og fengsles. Det kommer nok uansett til å skje når Tesla går konkurs og man ser at salgstallene for Modell 3 er blank løgn.
Innlegg av: Finlux (29.07.17 16:21 ), lest 479 ganger

Og du er flink til å gnage på gamle skosåler MH
Innlegg av: SuperSpinal (29.07.17 16:33 ), lest 484 ganger

Tesla Model 3 kommer i 2 utgaver. En med vanlig rekkevidde (350 km) og en med lang (500 km). Prisen på den vanlige er $ 35.000 i US. Den med lang rekkevidde er $ 12.000 mer! En vanlig Chevrolet Impala koster fra $ 28.000 med 4 sylindre og "ribbet" i US. Litt usikkert om de som er eldre enn Elon Musk digger den prisen og bilen. De yngre som vil ha noe fresht gjør det nok.

Tesla Model 3 med 350 km i Norge er vel usikker, men skal man ha noe utstyr blir det nok langt over NOK 300.000. Skal man ha den med lang rekkevidde og utstyr koster den flesk og er etter mitt syn bare en vanlig EV med bra rekkevidde.
Innlegg av: MH77 (29.07.17 16:34 ), lest 488 ganger

Hvis du mener at det å diskutere med treskaller som forsvarer barnearbeid er å gnage på gamle skosåler så er jeg stolt av å være flink til det!
Innlegg av: Finlux (29.07.17 16:40 ), lest 469 ganger

Stakkars deg MH, tygg du fortsatt på de gamle skosålene dine og heng med geipen og beskyld alle som påpeker ting for alt mulig.
Innlegg av: Tigerberget (29.07.17 19:44 ), lest 453 ganger

"Elon Musk bør frataes formuen han har tjent på barnearbeid og fengsles."

MH77, du forstår deg jo ikke på et rettssystem og hvordan man finner skyldige.

Hvis en kamerat drikker seg i hjel på øl skal du da fengsle bonden som dyrker korn?

Hvis noen blir drept med kniv, skal du da fengsle en som produserer stål?

Å fengle Elon Musk pga barnearbeid i Kongo...er du virkelig seriøs nå og tror at en domstol hadde gjort det?

Jeg er sjokkert over din uvitenhet over et rettssystem.
Innlegg av: SuperSpinal (29.07.17 19:56 ), lest 441 ganger

MH har nok dessverre latt sitt negative syn på elbil komme helt ute av kontroll. Jeg vurderer om han nå burde beholde diesel BMW'en og i tillegg ha en liten grei elbil slik at han får det beste fra begge avhengig av bruk. Lille EV til og fra jobb, shopping og omegn og store fossile BMW til langturer f.eks til andre byer og landsdeler som terapi mot de daglige lønnsomme, men helt motbydelige småturene så psykosen mot elbiler holdes nede på et greit nivå. Ingen transformasjoner kan foregå helt smertefritt.
Innlegg av: Tigerberget (29.07.17 22:07 ), lest 417 ganger

Han vurderte jo elbil en periode, men slo det fra seg når han fikk høre om barnearbeidet i Kongo.

Så nå kvitter han seg sikkert med den bærbare PC'en og smarttelefonen i samme slengen.

Jeg synes det er en bra holdning og et flott standpunkt.
Innlegg av: MH77 (29.07.17 22:18 ), lest 418 ganger
Endret: 29.07.17 22:22

At Elon Musk burde straffes for barnearbeid var en kommentar til at Finlux mente at Trump burde stilles til ansvar for drift av kullgruver. Det var altså ikke jeg som begynte den!

Når det er sagt er folk usedvanlig lite opptatt av barnearbeid i forhold til elbiler sammenlignet med f.eks. mobiltelefoner. I em Tesla er det 7000 mobiltelefonbatterier, så det bør jo være 7000 ganger verre...

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

Jeg savner at pressen blir litt mer kritisk til elbiler!

Fra linket artikkel:

"Organisasjonen har dokumentert hvordan tinn og coltan fra gruver kontrollert av væpnede fraksjoner går i en jevn strøm ut fra det krigsherjede østlige Kongo og ender i den elektroniske industrien i Sørøst Asia. Tinn og coltan er begge viktige mineraler i produksjonen av mobiler.

Ingen garanti
Ingen av mobilselskapene, inkludert Nokia og Sony Ericsson, kunne overfor Global Witness garantere at det ikke finnes blodmineraler fra Kongo i deres mobiltelefoner.

Forbrukerinspektørenes dokumentar fra Kongo, som går på NRK 1 onsdag 14. oktober, viser også at våre mobiler med all sannsynlighet inneholder kobolt fra det sørlige Kongo. Kobolt er den viktigste bestanden i mobilens oppladbare batterier.

100.000 kongolesere forsøker å skaffe seg et levebrød i den uformelle gruvesektoren i Katanga-provinsen. De graver ut kobolt og andre mineraler med bare hender og enkle redskaper, med liv og helse som innsats. Titusener av dem er barn som går ned i usikrede gruveganger uten noen form for verneutstyr.

- Dere hvite, se hvor mye vi lider. Dere drar hjem og blir rike, og vi blir igjen i fattigdommen. Se på oss! Dere tar med dere mineralene hjem og blir rike, sier koboltgraverne i Kawama-gruven i Forbrukerinspektørenes dokumentar.

Les mer her om de hundretusener av fattige barn og voksne som jobber i Kongo for å få ut metaller til mobiltelefonene våre.
Rundt 40 prosent av verdens produksjon av kobolt kommer fra Katanga-provinsen i det sørlige Kongo.

Vestlige interesser
Den formelle sektoren domineres av vestlige gruveselskap. Under og etter den blodige krigen fra 1998 til 2003 utnyttet mange av selskapene kaoset i landet til å sikre seg gullkantede kontrakter. I 2007 startet myndighetene en gransking av kontraktene, som gir Kongo lite utbytte av rikdommene.

Et av selskapene som er under gransking er Tenke Fungurume Mining, eid av svenske Lundin Group og amerikanske Freeport McMoRan. Tenke Fungurume-prosjektet inneholder de største forekomstene av kobolt og kopper i Kongo.

FBI ble nektet adgang til Tenke Fungurume-prosjektets områder, hvor rundt 3000 mennesker ble tvangsflyttet for å gi plass til gruvevirksomheten. Statens pensjonsfond (Oljefondet) har aksjeverdier for 158 millioner kroner i eierselskapene til Tenke Fungurume Mining.

Mineralrikdommen i Kongo har blitt vår ulykke, sier journalisten Gaston Mushid, som har blitt truet på livet for sitt arbeid med å avdekke de umenneskelige forholdene koboltgraverne jobber og lever under i det sørlige Kongo.

Menneskerettighetsaktivisten Golden Misabiko, FBIs hjelper i Kongo, ble nylig arrestert og dømt for å ha truet rikets sikkerhet på grunn av en rapport hans organisasjon publiserte om et gruveprosjekt i Katanga-provinsen."

Innlegg av: Tigerberget (29.07.17 23:46 ), lest 392 ganger
Endret: 29.07.17 23:50

Veldig bra at du engasjerer deg i dette MH77.

Jeg synes du skal fokusere på hvordan man kan stoppe barnearbeid. Ikke batteriproduksjon.
For det var nok ikke sånn at barnearbeid ikke eksisterte før Nissan Leaf ble introdusert i 2011?

Kobolt som utvinnes i gruvene kjøpes av lokale oppkjøpere som igjen selger mineralet til det kinesiske selskapet Huayou Cobalt.

Deretter blir mineralet solgt videre til tre selskaper som produserer batterideler. Videre går veien til produsenter som lager batterier til mobiltelefoner og andre elektroniske varer, i tillegg til elektriske biler.

Amnesty nevner internasjonale selskap som Apple, Microsoft, Samsung, Sony, Daimler og Volkswagen.

Altså det er en rekke ledd som må forandre handlingsmønster. Ikke bare slutte å kjøpe elbiler.

Send en Mail til Kineserne i første omgang.
Er spent på svaret.

Innlegg av: MH77 (30.07.17 00:03 ), lest 379 ganger

Der går 7000 mobilbatterier i en Tesla, og etterspørselen etter kobolt vokser svært raskt pga økt elbilproduksjon. Ingen tvil om at vi må stoppe å lage elbiler før vi kan tenke på å klare å fase ut kobolt fra Kongo. Det tror jeg alle oppegående mennesker skjønner!
Innlegg av: Tigerberget (30.07.17 09:29 ), lest 351 ganger

Konklusjon:

Det er uhyre få oppegående personer rundt om i verden utenom MH77.
Spesielt i politikken og miljøvernorganisasjonene.
Innlegg av: Atom Vinter (30.07.17 13:23 ), lest 323 ganger

Bare så synd at MH77 bruker all tiden sin her på HO fremfor å belære topp-politikere og miljøvernorganisasjoner om hvordan elbilene er i ferd med å ødelegge planeten vår.
Innlegg av: MH77 (30.07.17 14:05 ), lest 330 ganger
Endret: 30.07.17 14:48

Ingen tvil om at kunnskapsnivået blant folk flest er lavt, og selv om jeg leser mye tekniske tidsskrift så har jeg ikke fått med meg utfordringene i forhold til barnearbeid og krig i Kongo før nylig. Har du fått det med deg og gir du i så fall faen slik elbilforeningen gjør?

Jeg kommer til å ta dette videre, vær trygg på det. Jeg bruker litt tid på å krangle med dere, slik at jeg er forberedt på hva som møter meg. Når elbilforeningen gir faen, Bellona er korrupt og Teknisk Ukeblad prøver å vri seg unna blir det vanskelig, men på ingen måte umulig.

Det er sjokkerende hvor forstokkede, korrupte og kunnskapsløse sentrale samfunnsaktører er. Rett og slett sjokkerende!

Innlegg av: Finlux (30.07.17 14:51 ), lest 288 ganger

Jeg synest at MH må inn i kunnskapsdepartementet med Isacksen, mobbing i skolen og slikt ville blitt tilført en kapasitet med spisskompetanse på sjikane.
MH bør også sendes til Kina så de begriper litt om kull som energi, det må forbys sammen med Elbil. Heretter er det kun diesel som funker, det vil rense luften i kinesiske storbyer.
En slik kapasitet som MH burde fritas for å belære oss få uvitende på HO når verden trenger ham sårt.
Nå sier han det selv, han vil spille ballen inn i maktens korridorer.
Innlegg av: Atom Vinter (30.07.17 16:02 ), lest 271 ganger

Jeg synes også at Likestillings- og diskrimineringsombudet må på banen her.

Elbiler er rasistiske siden det er mørkhudede mennesker i Kongo som står for utvinningen av kobolt.

Hvor er FN? Vrir de seg unna problemstillingen?

Elbiler er reinspikka rasisme. Elbiler er Hitlerbiler og bør totalforbys!!!
Innlegg av: Finlux (30.07.17 16:08 ), lest 262 ganger

Ja og hva med alle de som har carport i den tredje verden UTEN stikkontakt?
Det er ekstremt ulikestillt, her må høykommisjonæren på banen eller iallefall en godkjent installatør å få JOBBEN GJORT!
Innlegg av: MH77 (30.07.17 16:13 ), lest 271 ganger

Finlux

Det er ingen tvil om at Kina trenger dieselbiler med Euro6/RDE-teknologi for å rense luften.

http://www.tv2.no/a/8867304/
Innlegg av: Finlux (30.07.17 16:15 ), lest 264 ganger

Feil avdeling MH,du må til FN med dine utgreiinger nu,nu sporenstrek!
Innlegg av: MH77 (30.07.17 16:41 ), lest 259 ganger
Endret: 30.07.17 16:44

Finlux

Det forsåvidt opp til deg hvordan du vil fremstille deg selv, men siden du aldri tilfører debatten noe annet enn sjikane og flåsete kommentarer vil jeg tro at de færreste ser på deg som den skarpeste kniven i skuffen.

Foreslår at du leser noen av linkene i mitt innledende innlegg, så kanskje du lærer noe. Ellers er du grei å ha med i debatten, for du holder den i gang og du fremstår som et godt eksempel på en kunnskapsløs og egoistisk tulling som åpenbart gir en god faen i barnearbeid, barnesoldater og millioner av drepte så lenge du får kose deg med elbil.
Innlegg av: Finlux (30.07.17 16:46 ), lest 241 ganger

Jeg sa jo at du må inn i kunnskapsdep med Isacksen og fremlegge all din spisskompetanse på sjikanering.
Forumet er altfor smalt for deg, du må ut i verden.
Innlegg av: Tigerberget (30.07.17 16:48 ), lest 236 ganger

Utfordrer deg til å sende en Mail til Ketil Solvik Olsen og belyse ditt standpunkt, og foreslå forbud om elbilsalg med umiddelbar virkning.

Ikke at jeg tror det hjelper, men det hadde vært artig å se deg i media.

Mulig jeg tipser TV2 om kunnskapen din på HO så lager de kanskje et innslag i forbindelse med en nyhetssending.
Innlegg av: MH77 (30.07.17 17:07 ), lest 231 ganger
Endret: 30.07.17 17:08

Finlux

Takk for det Finlux. HO gir litt trening i å diskutere med ulike mennesker. De fleste er ok, men så er det noen stokk dumme jævler som fullstendig mangler selvinnsikt og som aldri gir seg på tross av at de ikke har noe konstruktivt å bidra med...

Tigerberget

Takk for det, flott hvis du tar kontakt med Tv2 og ber dem lage en sending om elbiler, kobolt, Kongo, barnearbeid, barneslaver, barnesoldater og 6 millioner drepte.

Bare spør hvis du lurer på noe, så finner vi sikkert ut av det.

Lykke til!
Innlegg av: Finlux (30.07.17 17:12 ), lest 213 ganger

Har lagt merke til det der MH, du er faktisk nr 1 på påståelighet og desinformasjon.
Innlegg av: siddis (30.07.17 17:45 ), lest 201 ganger

MH77 viser stor forståelse og balanse i debatt. Tror ikke MH ønsker olje elller kull, men han ønsker at alle som kjører elbil og politikere skal forstå at batteri, bil, vindmøller, solceller ikke er grønt!

jeg er møkka lei av subsidier, momsunndragelser og amatørpolitikere.

Legg moms på alt og kutt alle subsidier, i Norge har vi ikke slike behov!
Innlegg av: Finlux (30.07.17 18:51 ), lest 190 ganger

Norge har fornybar EL, perfekt for Elbil og ikke minst er Elbil fantastisk for byene vinterstid.
MH spammer og spammer og er desverre ikke mulig å forholde seg til.
Innlegg av: MH77 (30.07.17 19:29 ), lest 200 ganger
Endret: 30.07.17 19:36

Finlux

De eneste som spammer på HO er Tesla som poster reklame de ikke engang gidder å oversette gjennom nicket Consciouosness

Synes du det er greit å kjøpe mineraler, som er gravd ut av barn under helseskadelige forhold, fra konfliktområder når du vet at pengene går til å kjøpe våpen som brukes av barnesoldater?

Sliter veldig med å skjønne hvordan du tenker og prioriterer, men tilsynelatende dreier alt seg om din egen lommebok.

Ellers må jeg si at du er den staeste ..... jeg noen gang har møtt. Du er åpenbart blottet for selvinnsikt og nekter å gi deg uansett hvor mye du driter deg ut. Uansett må du bare fortsette, for du dummer kun ut deg selv samtidig som du gir er inntrykk av at elbilentusiastene er egoistiske og kunnskapsløse.
Innlegg av: Finlux (30.07.17 20:08 ), lest 160 ganger

Du er helt besatt MH, Elbil har ingenting med din pluselige innterresse for barnearbeid å gjøre.
Du er rett og slett helt koko.
Elbil er veldig bra for Norge med fornybar energi og nullutslipp i byene , spessiellt da på den kalde årstiden.
Hva konkret feiler det deg egentlig? Du har jo holdt på med hullshittet ditt her inne i åresvis.
Innlegg av: Tigerberget (30.07.17 20:17 ), lest 160 ganger

Nei. Jeg tipser om deg.
Dette er din fanesak.
Tipper media lett sporer deg opp.
Da får du utløp for din propaganda og vise at du virkelig mener hva du skriver.
Innlegg av: nel100kr (30.07.17 20:44 ), lest 144 ganger

spørsmålet er hvor lenge denne svindelen kan fortsette ..