Tilbake til: Shipping
Innlegg av: MicroInvest (25.07.17 14:29 ), lest 4634 ganger
Ticker: IMSK

Ny utsettelse....

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=431748

"In line with the project progression on site, the first gas was expected to be
transported in July 2017 under the reconfirmed agreements of 24 May 2017 and 1
June 2017. Financial close under the agreements has been pending completion of
the full package of project agreements, which in turn been reliant on
finalization of all relevant government approvals. We are confident that our
client is able to obtain these Government approvals. However, these transactions
are located in Africa where such commercial deals are prone to prevarications
and delays. In anticipation of these approvals the commissioning for "first gas"
has been deferred and we expect financial close to occur in August rather than
in July and with the results that our ships will load first LNG for the client
in August."
Innlegg av: imsk mann (25.07.17 17:15 ), lest 2790 ganger

RE^1: Ny utsettelse....

Små bagateller må det være denne utsettelsen fra juli til aug
Kan ikke se noen krise eller negativt
Innlegg av: MicroInvest (25.07.17 18:24 ), lest 2759 ganger
Endret: 25.07.17 18:25

Ser ut som markedet sitter på gjerdet også til tross for en solid nedgang idag, men heldigvis på veldig små volumer...
Innlegg av: imsk mann (26.07.17 10:04 ), lest 2623 ganger

Kun få dager til aug
Innlegg av: imsk mann (26.07.17 10:05 ), lest 2620 ganger

Kun få dager til aug
Innlegg av: Ola10 (26.07.17 12:39 ), lest 2577 ganger

og ny utsettelse i slutten av august...
Innlegg av: sheepman (28.07.17 12:53 ), lest 2486 ganger

Hmmm. imsk har ikke peiling på når det blir godkjent og tipper vilt på august....... AFRIKA sier nå bare jeg........ Denne bør under 6 mener nå jeg...

- Lykke til!
Innlegg av: espetalen84 (28.07.17 22:58 ), lest 2383 ganger

Hvorfor lager du en ny tråd om denne samme nyheten når du allerede har vært aktiv på den tidligere tråden?
Innlegg av: MicroInvest (29.07.17 01:44 ), lest 2355 ganger

RE^2: Ny utsettelse....

Litt usikker på hva du mener....
Denne tråden ble laget noen minutter etter at meldingen kom på tirsdag.

Sikter du til Sonatrac sin tråd ble den laget et døgn senere.
Innlegg av: espetalen84 (29.07.17 06:25 ), lest 2325 ganger

Ja når du sier det sånn er jeg litt usikker selv ;)
Innlegg av: semtex72 (31.07.17 09:36 ), lest 2174 ganger

Our ships will load first LNG for the client
in August.
Innlegg av: imsk mann (31.07.17 10:59 ), lest 2135 ganger

Snart imsk penger ruller videre
Ser 5 gangeren til høsten
Kun par millioner frie aksjer 2 til 5 mill resten sitter langsiktig
Innlegg av: ghibli (31.07.17 11:08 ), lest 2131 ganger

Høy risiko i IMSK, men ekstrem oppside. Ghana er utrolig spennende for tiden
Innlegg av: CAPM (31.07.17 15:16 ), lest 2148 ganger
Endret: 31.07.17 15:53

Først så håper jeg inderlig at IMSK evner å få materialisert Afrika LNG avtalen så snart som mulig.

Men er IMSK-verdsettelsen utfordrende?

Til de av dere som senest bare nå i sommer har snakket *) om aksje kursen, og potensialet i aksje kursen – forutsatt Afrika LNG prosjekt 100 % oppe og går - bør kanskje lese seg opp og lære litt om forskjellen i FORBEDRINGEN av den

(1) fri kontantstrøm som går til totalkapitalen og den

(2) fri kontantstrøm som går til egenkapitalen (herunder til investorene).

Se for eksempel på:

http://www.morningstar.no/no/news/87128/aksjeverdsettelse-del-2-kontantstr%C3%B8msmodell.aspx

https://www.magma.no/finansteori-anvendt-i-praksis

*) Et utdrag av diverse innlegg bare nå i sommer:

«Ser 5 gangeren til høsten»
«….,men ekstrem oppside»
«Oppstart august! Ta plass på toget»
«hvis alt går etter planen burde denne triple i verdi.»
«Ved første melding om at kontrakten er i gang bør IMSK prises til veldig mye mer enn dagens kurs»
«Ser Imsk 20-30kr til høsten»

------

Btw - Leste i Finansavisen i forrige uke at familien Morits Skaugen skal frigjøre 80 Millioner kroner med salg av en eiendom.

Hva skal de bruke de pengene til tro, nå som pengene vil "fosse inn(?)" i IM Skaugen ?

Innlegg av: imsk mann (31.07.17 16:53 ), lest 2029 ganger

Ingen tunge investorer har solgt når kursen var 20+
Sitter stille selv ASTRUP FEARNLEY A/S som kjøpte 270K til nærmere 30 kr inngang har ikke solgt en eneste askje
Innlegg av: 150% (05.08.17 08:29 ), lest 1874 ganger

CAPM

Jeg så også artikkelen om at de skal selge huset, la oss tenke at de skal nedgradere bolig fra 70-80 millioner til 20-30 millioner.

Dersom ca 40-45 millioner kroner skal sprøytes inn i IMSK, så må jo det anses som et BULL signal.
Innlegg av: sheepman (09.08.17 19:54 ), lest 1704 ganger

Huff. Der fikk jeg dessverre rett. Kom ned på 5-tallet i dag. Kan nok fort krype lenger ned, nå!

- Lykke til!
Innlegg av: Cepheus (09.08.17 21:22 ), lest 1668 ganger

Må bekjenne at eg var ein vesentleg årsak til at 6-nivået blei tømt i dag då eg solgte restbehaldninga mi av Skaugen-alsjer.
Dette har ikkje med at eg ikkje trur dei at dei vil starte innan kort tid nede i Afrika, men heller med at eg etterkvart som tida går og utsettelsane strøymer på har fått mindre og mindre tillit til at selskapet greier å få inn god nok kontantstraum i tide,slik at dei kan halde seg innanfor krava til eigenkapital utan friske penger fra aksjonærane. Utan denne tilliten kunne eg ikkje lenger vere aksjonær i IMSK.
Så beklager den...
Med ein snittinngang på rundt 3.30 for alle aksjane eg ei stund hadde, så føyer dagens endelege oppgjer at eg for min del er veldig fornøgd med den investeringa eg gjorde i løpet av 2014 og 2015.
Dråpen som fekk meg til å trekke meg heilt ut var ikkje skriveriene til dei som har advart, men heller det at Unikum og Conception fremdeles ligger oppankra utanfor Belgia. Dei vil jo bruke nær 2 veker til Ghana (om dette er målet då). Då seier det seg sjølv at tida for å levere gass i august minker raskare enn eg liker.
Samtidig veit eg også kor elendig gassfraktmarkedet har vore i 2Q (og det elendige markedet fortsetter og viser ingen bedring så langt i 3Q).
Konklusjonen min vart selg og ta gevinsten eg tross alt hadde. Men eg ønsker sjølvsagt alle som velger å satse med vidare lykke til - håper for dokke alle at det snart kjem gode nyheter :)
Innlegg av: semtex72 (11.08.17 10:07 ), lest 1485 ganger

Har det ikke vært snakk om tilbakekjøp av aksjer?
Innlegg av: MicroInvest (11.08.17 16:32 ), lest 1436 ganger
Endret: 12.08.17 18:37

Nå er jeg seriøst spent hva NG Creation gjør etter passeringen av Gibraltar.
Håper hun turner babord og gir F i hva som er lagt inn i AIS'n.
20 timer siden siste oppdatering nord av Tunis på MarineTraffic. Bør snart være innenfor rekkevidde igjen.

Hvis ikke den turner sørover må vi nok dessverre innse at first gas i august også ryker.
Det ser allerede dårlig ut, men kan kanskje redde fristen at Creation er delvis lastet.
Hvis den turner styrbord ut av Gibraltarstredet mot rapportert destinasjon er august utelukket.

EDIT: Bomma litt på anslaget her. Det blir rundt 70 timer til passering Gibraltar fra sist kjente posisjon for 20 timer siden med farten på 11 knuter.
Derav passasje Gibraltar en gang søndag ettermiddag

EDIT lørdag ettermiddag:
Usikker på hvor ferdskalkulatoren min feila på ETA Gibraltar, men med nåværende posisjon på Creation får vi svaret tidligere enn søndag ettermiddag....

Innlegg av: Longsitinbulk (12.08.17 15:42 ), lest 1325 ganger

Cepheus

Da skal du ha en gratulasjon fra min side, du er nok en av meget få som har klart å vri noen kroner ut av denne aksjen.
Dette papiret er nok desverre ingenting å eie over tid, man kan spekkulere i tekniske hopp osv, men sum i sum blir det rett å slett for vanskelig.
Selskapet har ikke tillit i markedet og mangelen på meldingsinformasjon gør at papiret er mindre attraktiv en andre spekkulasjoner.

Innlegg av: mymike (12.08.17 16:29 ), lest 1291 ganger

Den gratulasjonen slutter jeg meg ikke til. Det kan vise seg å bli kostbar utålmodighet.
Det er vel ikke lenger noen grunn til å tvile på at afrika-prosjektet blir realisert. Noen utsettelser må både den fornuftige aksjonær og kreditor tåle. Sistnevnte har for øvrig intet alternativ.

I tillegg til at "first gas" under afrika-avtalen vil løfte aksjen ligger det flere mulige triggere i løypa fremover. Jeg nevner:Nye SSLNG prosjekter for de øvrige tre LNG-skipene. Fordelaktig dom / forlik i MAN-saken. Petchem / ethylen markedet er på et historisk bunnivå, og det er all grunn til å vente bedring i disse markedene fremover.

Til slutt litt om tillit. IMS er et seriøst selskap. Moritz Skaugen er kjent som en meget dyktig shippingmann. Selskapet har et kompetent styre. Selskapets vedvarende problemer de siste 9 årene skyldes svært vanskelige markedsforhold, ikke inkompetanse.

Jeg bevarer i alle fall tålmodigheten.
Innlegg av: MicroInvest (13.08.17 11:21 ), lest 1176 ganger

Creation turnet "feil" vei etter passeringen av Gibraltar og er nå dessverre på vei til rapportert destinasjon noe som nærmest utelukker first gas i august.

Et lite halmstrå kan være at et av skipene som ligger ved Antwerpen nå setter kursen sørover innen veldig kort tid.
Innlegg av: Ransen (13.08.17 11:46 ), lest 1155 ganger

Da ligger det an til flere billige aksjer
Innlegg av: MicroInvest (13.08.17 13:55 ), lest 1132 ganger

Jepp. En aksje hvor risken blir høyere og rewarden mindre for hver dag som går nå..... Dessverre.
Innlegg av: Krivika (13.08.17 15:21 ), lest 1114 ganger

Enig. Kjedelig med ny utsettelse.

Stusser litt på hva egentlig 3 lng skip har i Antwerpen å gjøre?
Burde de ikke heller være på oppdrag mens vi venter på godkjenning i Afrika?

Jeg deler noe din bekymring, microinvest, men tror av ulike grunner på at vi vil få first gas nå tidlig i høst. Skal legge
meg på kjøp igjen hvis vi ser 4-tallet:-) briste eller bære nå IMSK!
Innlegg av: MicroInvest (13.08.17 15:49 ), lest 1104 ganger

Jeg har tidligere trodd oppholdene i Antwerpen har vært pga nødvendige oppgraderinger for SSLNG, men er ikke så sikker lenger.
Men det er seff fortsatt en mulighet for at det er derfor de ligger der.
Kan ha sammenheng med årsaken til at jeg kjøpte i midten av januar etter at en leverandør fikk forespørsler på oppgraderinger.
Mange av de oppgraderingene som dengang ble forespurt krever sjøprøver og kan forklare opphold på anker.
Men nå drar ting så langt ut i tid denne testingen må være ferdig og at de som ligger der bare venter....

Flåteforflytning må starte snart eller så får vi nye muligheter til å kjøpe på to- tre kroner før vi sier september.
Innlegg av: semtex72 (15.08.17 08:01 ), lest 928 ganger

Skjer det noe. Eller ligger de og venter uten oppdrag?
Innlegg av: Shippingballs (15.08.17 12:30 ), lest 875 ganger

For øyeblikket kan det virke som det er mer rennerumpe enn "first gas" som er ute og går;)
Innlegg av: imsk mann (15.08.17 12:40 ), lest 847 ganger

Den som ler sist ler best
Mye på gang vent å følg med
Innlegg av: Shippingballs (15.08.17 12:49 ), lest 841 ganger

Du har helt rett imsk mann. Og jeg har selv aksjer her, så jeg håper på et positivt utfall. Men jeg kunne ikke dy meg da assosiasjonen datt ned i fanget på meg.
Innlegg av: semtex72 (15.08.17 12:56 ), lest 813 ganger

Har jeg lurt DNM sine roboter?
Innlegg av: imsk mann (15.08.17 13:02 ), lest 812 ganger

Milliard kontrakten ruller videre snart.400 Mnok Mann søksmålet kan det bli forlik tilsvarende hele Imsk verdi.
Jeg står tålmodig og venter
Innlegg av: Hansicm (15.08.17 14:20 ), lest 747 ganger

Greit underpriset denna=)
Innlegg av: InVes1 (15.08.17 14:36 ), lest 719 ganger

Prøv at søge på Norgas Shasta i shipfinder.com og se på kortet.
Innlegg av: InVes1 (15.08.17 15:02 ), lest 689 ganger

Nu er Norgas Shasta fortøjet i Takoradi i Ghana, men om den laster gas og alle underskrifter er i orden ved jeg ikke.

Innlegg av: imsk mann (15.08.17 15:35 ), lest 643 ganger

Nydelig
Da venter vi børsmelding
Takk for inf
Innlegg av: MicroInvest (15.08.17 17:28 ), lest 567 ganger

Shasta er et LPG- skip og kan i utgangspunktet ikke brukes til SSLNG, men som noen andre tidligere har sagt her inne kan det være at den kan brukes til testing.

Prøvelasting med nitrogen eller annen inertgass er en mulighet.

Men lurer på en ting. Marinetraffic har ikke oppdatert posisjon siste 52 dager, men prøver å selge med satelittdata jeg ikke se store behovet for å kjøpe.
Noen av de andre "finderne" sier andre ting.
Fleetmon sier bla den ligger i Antwerpen og skal til Cartagena på et Googlesøk og at den ligger i skyttel mellom Aruba og Ghana i et annet søk. Usikker på hvem av disse som er riktige, men Antwerpen- sporet har den ferskeste timestampen fra 5. august.
Innlegg av: semtex72 (16.08.17 09:01 ), lest 457 ganger

Vi får heller følge med Norgas Unikum ogNorgas conception. Disse ligger nok og venter på at oppdraget skal starte. Deretter følger Norgas creation.
Innlegg av: CAPM (16.08.17 15:03 ), lest 418 ganger
Endret: 16.08.17 22:34

Semtex72,

Det er vel størst sannsynlighet at det er de to 10.000 cbm LNG tankerne som eies av IMSK som skal benyttes til Afrika LNG prosjekt.

-----

«Da ligger det an til flere billige aksjer» og «Greit underpriset denna»

Hyggelig at noen fortsatt mener dette-:).

Vet faktisk ikke om det har stor betydning for oppsiden i aksje kursen fundamentalt sett om de tre LNG tankerne seiler i retning av "Afrika" et sted, da fremtidig inntjening (herunder basert på EV/EBIT2018 est) derfra er allerede indiskontert i dagens verdsettelse for hele konsernet, samt uttrykker dagens verdsettelse at aksje-kursen er priset med basis i dagens kurs til om lag 6 x bok.

Men vi kan jo håpe på at en bigger fool vil overta aksjene til en enda høyere kurs.

---------Redigert kl 22.30------

Til InVes1 - under:

Wow har du virkelig lest deg så lengt tilbake som i januar av mine innlegg -:).

Håper mitt tidligere innlegg fra august - se nedenstående kan gi deg et nesten fullgodt svar, som er basert på et estimat:

"
Innlegg av: CAPM (01.08.17 15:36 ), lest 617 ganger

Endret: 02.08.17 19:22

RE^1: IMSK - egenkapitalen tapt??

IMSK - egenkapitalen tapt??»

Nei, er vel svaret p.t. til trådstarter så lenge IM Skaugen unngår å skrive ned deler eller hele den bokførte verdien av kjøp-opsjonen av to (2) 12.000 CBM tankere.
(Men opsjonen har ingen mer-verdi).

I 2016 ble IM Skaugens egenkapital tappet med hele USD 22.667.000 i 2016, eller om lag NOK 6,61 per aksje.(med dagens kurs USD/NOK 7,90).

Pr 31.mars ved utgangen av 1Q17 var egenkapitalen ytterligere tappet med USD 6.032.000, eller om lag NOK 1,76 per aksje.

Den bokførte egenkapitalen var da 0,38 USD per aksje, eller om lag NOK 3,00 per aksje.

EK-andelen var da 7,6 %.

Siste inngåtte avtale(etter midlertidig fravik i høyere EK % andel) IM Skaugen har med Nordea er:

«The existing Equity Ratio covernants in the Issuer (her: IM Skaugen) will be reduced to 5 %, ..»

2. kvartal 2017 har vært ett svært dårlig kvartal og et nytt taps kvartal for IM Skaugen.

Regnskapstallene vil dessverre være lite hyggelig å lese.

Håper inderlig ikke at egenkapitalen per aksje nå per 01. august 2017 - etter en (1) måned ut i 3. kvartal - har kommet under 10 US cents eller under NOK 0,79 per IM Skaugen-aksje.

Aksjen omsettes da til hele 9-10x bokverdi, og det er sikkert noen der ute som synes dette er en fair verdsettelse med en så historisk høy pris/bok multiplikator,

eller var det et krav i Afrika avtalen at MCAP må være minst 20 MUSD inntil oppstart ?

Endelig håper jeg for oss alle stakeholdere at IM Skaugen nå kommer i gang raskt som mulig med Afrika avtalen."

Innlegg av: InVes1 (16.08.17 21:19 ), lest 320 ganger

Der er sket en udsættelse af start og 10 år er blevet til 7 år.

Men hvordan kommer du frem til 6.xx?

Innlegg av: CAPM (25.01.17 15:09 ), lest 892 ganger
RE^1: IMSK - Over priset ?

"Inntektene under SSLNG-kontraktene er på rundt 42 millioner dollar per år, tilsvarende cirka 420 millioner dollar for ti år. Det tilsvarer 350 millioner nok pr år med dagens valutakurs eller 3,5 milliarder over 10 år".

Bokverdien var før disse tre nye kontraktene var 0,95 Usd/ aksje, motsvarer pris/bok = 1 gir ~ 8 kroner per aksje = 219 mill kroner

Merverdi i kontantstrømmer per år antas å være over xx mill kroner/år (forsiktig anslag)

xx millioner kr X 10 = YXY
Innlegg av: semtex72 (17.08.17 09:16 ), lest 233 ganger

Nå må det en melding til for og få noe gang. Håper de kommer snart. 17/8 i dag..
Innlegg av: Krivika (17.08.17 09:23 ), lest 223 ganger

Dagens Ek er i grunn irrelevant med en slik massiv avtale til grunn.

Dagens kurs kan godt være 20xBokført ek for alt vi vet.. om prosjektet i Ghana er solid. Om denne superavtalen blir noe av vil markedet utvilsomt rope hurra for sslng !

De største aksjonærene øker sine eierbeoldninger på dagens kurser:)