Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Snibelsnabel (17.07.17 23:55 ), lest 14873 ganger
Ticker: NEL

NEL - California

Har dere lest denne saken?

https://www.shz.de/lokales/flensburger-tageblatt/eine-wasserstoff-station-fuer-die-foerderegion-id17318726.html

I artikkel sier teknologisjefen at NEL har 14 stasjoner i California. Er det noe som blitt tildelt men ikke rapportert? Trudde NEL var oppe i 7-8 stykker
Innlegg av: Chilipepper.com (18.07.17 00:18 ), lest 9252 ganger

RE^1: NEL - California

Gad vite hvorfor de ikke har kjørt pressemelding på de 7 siste stasjonene.
En slik melding nå kunne fått kursen opp i over 3,60, kanskje opp mot motstands-nivået på 4,20..
Men kursen kommer når den kommer.
Personlig er jeg ikke i tvil om at kursen vil være et sted godt over 5 ved utgangen av 2017..
Får vi en forsinket melding denne uka..??
______________________________________________________________________________________________________________

Oversatt fra tysk til norsk..

-Dansken Uffe Borup rapporterte at hans selskap Nel for tiden bygger 14 stasjoner bare for California-.
__________________________________________________________________________________________________________________
Der Däne Uffe Borup berichtete, dass seine Firma Nel derzeit allein 14 Stationen in Kalifornien baue. Und EES-Vorstandmitglied Carsten Theet hofft, dass die Flensburger Tankstelle vielleicht immerhin Nummer 35 in Deutschland werden könne. Dabei hoffen die Wasserstoffleute auf mehr Unterstützung von den Energiewissenschaften vom Flensburger Campus. Immerhin: Beide Hochschulen waren Donnerstagabend bei EES vertreten
Innlegg av: Airbag (18.07.17 00:24 ), lest 9155 ganger

Ser på twitter at keith malone skal til norge i august. Tviler på at det er som turist.
Innlegg av: Wanker (18.07.17 00:36 ), lest 9113 ganger
Endret: 18.07.17 00:40

Jeg blir selvfølgelig halverigert ved å tenke de skal bygge 14 stasjoner, men jeg lurer litt på om det bare er upresist språk som ligger bak.

Når kontrakten med Shells datter har en potensiell verdi på rundt 140 mill, så tenker jeg det dreier seg om bygging av 14 fyllestasjoner, i betydningen PUMPER med tilhørende utstyr. [Edit: Jepp, fant en link som antyder det samme: http://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/gjennombrudd-for-nel-hydrogen-i-california/23929600 ]

En kontrakt med FE ville vel utløst en børsmelding umiddelbart. Mitt inntrykk av NEL er at det ikke er en gjeng med amatører og lovbrytere.

Etter å ha helt litt kaldt vann i blodet på dere, vil jeg samtidig si at Løkkes poengtering av hvor godt BMW/Shells nydesignede pumpe passer til siste versjon av NELs utstyr, gir meg stor tro på at det kommer mange fine kontrakter innen ikke alt for lenge (6-12 mnd)
Innlegg av: jarlesen (18.07.17 00:42 ), lest 9053 ganger

@Airbag
Han skriver også at han skal til Danmark og se på en fabrikk som produserer fyllestasjoner.

https://twitter.com/ANativeAngeleno/status/887073061526159360
Innlegg av: Airbag (18.07.17 07:52 ), lest 8691 ganger

Ja det så jeg ikke før nå. Det var litt mere spenning den tiden før nel fikk kontrakten i cal hvis det ble en tur til norge. Nå er det milton sin tur og det er veldig spennende!
Innlegg av: Gullgutt (18.07.17 08:23 ), lest 8445 ganger

Merkelig at Nel ikke har kommet med info om å bygge 14 stasjoner i cal.
Innlegg av: Tåka (18.07.17 08:27 ), lest 8389 ganger

Dei kan no ikke drive og melde alt, eg holder ennå på med å få stor nok tog billet så slapp av nå ;)
Innlegg av: kikka (18.07.17 08:29 ), lest 8371 ganger

Stille før stormen. Kjøpsanledning dette.
Innlegg av: The broker (18.07.17 08:40 ), lest 8269 ganger

Jeg er sikker på at denne saftige gode nyheten løfter NEL rett opp. Dette er bare en mange kursdrivende triggere nå. Viktig å været tungt inne i posisjon. Vi vet potensen i NEL. Dette lukter gull.
Innlegg av: Gullgutt (18.07.17 08:41 ), lest 8233 ganger

Det burde ihvertfall stå noe på hjemmesiden dems om dette stemmer...
Innlegg av: Syyl (18.07.17 08:44 ), lest 8188 ganger

Kan være journalisten som mikser pumper og stasjoner?
7 stasjoner med 2 pumper = 14 pumper.
Innlegg av: Tåka (18.07.17 08:45 ), lest 8159 ganger

Stemmer sikkert ikke, selg den ned ;)
Innlegg av: Skogly (18.07.17 08:53 ), lest 8088 ganger

Sett tilbake på melding fra 17febr. Shell/Nel fekk 7 stasjoner og First Element fekk 8. Så fekk Nel 1 fra H2Frontier tidlig i mars for bygging i LA.
Da er vi oppi totalt 16 i California ,viss vi får FE.
Dansken sier 14, så noe uklart. Rart ja..
Innlegg av: rogneveien (18.07.17 09:46 ), lest 7818 ganger

God morgen.

Jeg vil tro at dette ikke medfører riktighet. Det er soleklart at om det hadde blitt tildelt flere stasjoner til cal. omså ikke flere enn 1 stk så hadde dette blitt børsmeldt. Det er kun to muligheter her.
1. At det kommer en forsinka mld. denne uke på FE
2. At dette ikke stemmer, men er en missforståelse.
Vi trenger ikke drømme om at en slik kontrakt glir gjennom uten mld, det ville være helt ulikt Løkke og co. Hvis det imot all formodning skulle være tilfelle så er det imot alle spilleregler så langt jeg forstår iallefall.

Ha en fin dag.

Løkke til.
Innlegg av: Chilipepper.com (18.07.17 10:03 ), lest 7710 ganger

Jeg har tatt kontakt med selskapet vedr dette spørsmålet, og håper å få svar selv i årets stilleste uke..
Innlegg av: Rodjers (18.07.17 10:05 ), lest 7680 ganger

Flott chillipepper.
Innlegg av: Wanker (03.08.17 02:04 ), lest 7296 ganger
Endret: 03.08.17 02:05

Kanskje finnes noe interessant i referatet fra siste "Hydrogen Station Update Webinar": https://cafcp.org/blog/july-2017-hydrogen-station-update-webinar-questions-answers?platform=hootsuite

Det er ikke så enkelt som at man i februar kan bestille X stasjoner fra NEL, neida:

• 16 stations proposed for awards
* FirstElement Fuel (8)
* Shell (7)
* Air Liquide (1)
• Next steps: CEC business meeting approval (Shell) & execution of grant agreement (FEF/AL) (Avholdes i august, vet ikke når...)
• O&M awards in separate notice of proposed awards

For et supperåd, her må vel noen effektive skandinaver ha noen tips? De første hydrogenstasjonene brukte de nesten 4 år på, de siste rundt 2 år. Hvordan er det mulig? Ved å legge pumpene til eksisterende bensinstasjoner burde man jo kunne kutte det til en håndfull uker.
Innlegg av: Descartes (03.08.17 19:16 ), lest 6849 ganger

Regner med noen så dagsrevyen i dag....kjempereklame. verdens 6 største økonomi går for hydrogen.

Ex- aksjonær men revurderer. :-)
Innlegg av: AKKA65 (03.08.17 19:25 ), lest 6800 ganger

Innslaget i dagsrevyen var interessant, og god reklame for hydrogenstajoner! Spennende at det nå er signert en miljø-samarbeidsavtale mellom Norge og California! Formoder vår miljøminister er fullt informert om Nel og kanskje bidrar til hydrogen satsningen i Norge i tiden som kommer..
Innlegg av: vetleoe (03.08.17 19:40 ), lest 6730 ganger

Virker som om California mener alvor. Får håpe de gønner på for å slå oss i racet om et fossilfritt bilssalg innen 2025
Innlegg av: Rodjers (03.08.17 21:28 ), lest 6458 ganger

Ganske rolig nå på sommeren her på trådene og gadd ikke lete etter Korea trådene, men måtte studere litt til på meldingen om JV meldt tidligere.
Tror vi går meget spennende tider i møte, ikke bare Cali, Nikola, Tyskland, Japan, Frankrike og Norden, men også Korea.
Sannelig ikke lenge til før det vil skje ting der heller:

The JV will be equally owned by Nel and Deokyang for the exclusive sales and
marketing of Nel's H2Station® hydrogen fueling stations in Korea. The JV will
participate in public funding arrangements for hydrogen fueling stations already
in the third quarter of this year, shipment of fueling stations are targeted to
start during the second half of 2017. The JV partners has a common ambition to
gain a significant market share in Korea.
Innlegg av: Levus (03.08.17 21:49 ), lest 6340 ganger

Ministeren er nok behørlig informert om NEL. Vær du sikker på det.
Innlegg av: Chilipepper.com (03.08.17 21:50 ), lest 6351 ganger

NEL er snart sprekkeferdig..
Hvorfor omsetningen ikke er sprekere og kursen ikke høyere tross sommertiden, er nesten en gåte.
Det er mange som forstår at dette høyst sannsynlig går veien nå, men i aksjemarkedet har det blitt slik at man venter lengst mulig på gjerdet for så å hoppe ned og løpe etter..
Jeg tror vi får en relativt stor oppgang i august, selv uten kursdrivende melding(er).
Jeg tipper at sperrene plukkes ned fortløpende fra neste uke..
Innlegg av: Wanker (05.08.17 02:18 ), lest 5958 ganger

CEC Business meeting 9.august: http://www.energy.ca.gov/business_meetings/2017_agendas/2017-08-09_agenda.pdf

Fra agendaen under punkt 11:
EQUILON ENTERPRISES LLC (DBA SHELL OIL PRODUCTS US). The California Energy Commission is providing capital expense grants to Equilon Enterprises LLC (dba Shell Oil Products US) for the following hydrogen refueling stations to serve the growing number of hydrogen powered zero emission vehicles deployed in California

Når finansene er i orden, skulle man kanskje tro at tiden er kommet for konkrete produksjonsordrer også? Da slipper vi hvininga om at man bare har en usikker rammeavtale med Shell/Equilon...

Ikke noe om First Element i dette møtet, men noen ordre kommer neppe derfra før finansiering er i boks. Løkke har vel hintet om at FE ikke akkurat var de best kapitaliserte i denne stasjonstildelingen
Innlegg av: Wanker (10.08.17 02:43 ), lest 5446 ganger

Da har CEC avholdt sitt møte, og jeg siterer: "Equilon Enterprises, LLC, which does business as Shell Oil Products US, received more than $16 million to develop seven new hydrogen stations in Northern California. Three will be located in San Francisco, one in Walnut Creek, one in Berkeley and two in the Sacramento region. The stations will help expand the hydrogen refueling network in California. With today’s approval, the Energy Commission has funded 60 stations statewide, with 29 currently in operation."

Sånn, da er finansieringen i boks!
Da kan de bestille de 14 enhetene til sine 7 stasjoner og fjerne den påståtte usikkerheten som risky og andre har forsøkt å skape.

Hvor ble det forresten av rischioso/Axie, er den/de sykemeldt?
Innlegg av: OIL-IT (10.08.17 03:42 ), lest 5439 ganger

Gledelig. Det kan da ikke være tvil om at det etter hvert virkelig satses på hydrogen og at NEL er i fremste rekke. Alle i Norge snakker om hva vi skal gjøre etter oljen og så gjør vi det jo allerede. Men det som gjøres støttes knapt, jfr også biotekselskapene rundt Radiumhospitalclusterert. Vi kan bli blant de ledende på mange områder. Hvorfor ikke heller bidra der. Det må da kunne gjøres spesialtilpasinger om viljen er tilstede. Både biotek og NEL med avleggere kan bli gigantiske om alt klaffer. Og det kan det gjøre. Men eiendommer i London etc er visst mer spennende for Erna & Co. Forstå det den som kan.
Innlegg av: OZZY (10.08.17 08:23 ), lest 5093 ganger

10. LINDE LLC. Proposed resolution approving Amendment 4 to Agreement ARV-14-018 with Linde LLC for a station location change and a 15 month no-cost time extension. The purpose of this grant agreement is to install and operate two hydrogen refueling stations to support the roll out of fuel cell vehicles in California. Linde LLC is requesting to change one of their originally proposed stations, a new station at Oakland Airport, to an upgrade of AC Transit's Emeryville light-duty station. An upgrade would improve station performance to 350kg per day and comply with the standards and fueling protocols under solicitation PON-13-607. (ARFVTP funding) Contact: Andrew Hom.
11. EQUILON ENTERPRISES LLC (DBA SHELL OIL PRODUCTS US). The California Energy Commission is providing capital expense grants to Equilon Enterprises LLC (dba Shell Oil Products US) for the following hydrogen refueling stations to serve the growing number of hydrogen powered zero emission vehicles deployed in California. (ARFVTP funding) Contact: Miki Crowell. (Staff presentation: 5 minutes)
a. Proposed resolution approving Agreement ARV-17-001 for a $2,337,500 grant to develop a hydrogen refueling station at 6141 Greenback Lane, Citrus Heights, CA 95621.
b. Proposed resolution approving Agreement ARV-17-002 for a $2,337,500 grant to develop a hydrogen refueling station at 3510 Fair Oaks Boulevard, Sacramento, CA 95864.
c. Proposed resolution approving Agreement ARV-17-003 for a $2,337,500 grant to develop a hydrogen refueling station at 1250 University Avenue, Berkeley, CA 94702.
d. Proposed resolution approving Agreement ARV-17-004 for a $2,337,500 grant to develop a hydrogen refueling station at 2900 N Main Street, Walnut Creek, CA 94597.
e. Proposed resolution approving Agreement ARV-17-005 for a $2,337,500 grant to develop a hydrogen refueling station at 551 Third Street, San Francisco, CA 94107.
f. Proposed resolution approving Agreement ARV-17-006 for a $2,337,500 grant to develop a hydrogen refueling station at 1201 Harrison Street, San Francisco, CA 94103.
g. Proposed resolution approving Agreement ARV-17-007 for a $2,337,500 grant to develop a hydrogen refueling station at 3550 Mission Street, San Francisco, CA 94110.
Innlegg av: amorsspiler (10.08.17 09:36 ), lest 4753 ganger

RE^2: NEL - California

Noen som har en formening om kursmålet på 10 nok som aksjeanalytiker.com har satt.
Virker noe freskt vel ?
Men innen 2020 kan vel dette väre realistisk
Innlegg av: Tåka (10.08.17 09:41 ), lest 4702 ganger

10kr mulig i 2018 - kursnivå 2020 - umulig å si..

Alt kommer ann på kontrakter utover 2017

dog den kan fint ligge her, tørr ikke helt gå 100% all inn ennå.
Innlegg av: jonnyvang (10.08.17 09:43 ), lest 4674 ganger

skal ha NEL i hvertfall 10 år, og er all inn i NEL
Innlegg av: Pilote (10.08.17 09:43 ), lest 4681 ganger

Husk hvordan HEX gikk fra 4 til 40 på kort tid. Om markedet mener forretningsmodellen er troverdig og H2 tar av så kan denne eksplodere til 100.
Innlegg av: amorsspiler (10.08.17 09:48 ), lest 4602 ganger

Innen 2030 kan vel 100 väre mulig pilote. Der er jeg enig.
Hydrogen blir bare mer og mer hot. Markedet kan bli enormt og Nel bygger sten for sten for å ta del i dette.
Innlegg av: Tåka (10.08.17 09:46 ), lest 4630 ganger

vel, eg har vært ute i hardt vær før og går faen ikke inn 100%, samma hvor fristende det hadde vært med mere aksjer til på dette nivået.

da sprer eg heller portjeføljen litt på flere.
Innlegg av: amorsspiler (10.08.17 09:52 ), lest 4566 ganger

Passerer aksjen 3 kr. Vil det gå raskere . Litt motstand her.
Ser av aksjonärlisten at det er flere fond som tar denne inn.
Kommer det melding så ser vi vel omsetningsökning snart.Gjelder å väre inne for ikke å miste spread
Innlegg av: Tåka (10.08.17 10:03 ), lest 4493 ganger
Endret: 10.08.17 16:12

.
Innlegg av: The broker (10.08.17 16:08 ), lest 4279 ganger

Det ligger i luften at en gledelig børs melding kommer imorgen? Eller mandag?
Innlegg av: Tradinator (11.08.17 13:56 ), lest 3987 ganger

Enda mere rabatter på nullutslipp kjøretøy i California ?? http://www.hydrogenfuelnews.com/clean-vehicles-may-get-a-boost-from-higher-rebates-in-california/8532673/
Innlegg av: Lord x (11.08.17 15:01 ), lest 3797 ganger

Det er med tungt hjerte jeg i dag har gevinstsikring, solgte 33% av aksjene. Håper det beste, men med krig i Asia kan dette bli kortvarig tunge tider på børsen. Da kan det være greit å ha noen kontanter tilgjengelig. Med Billigsalg er det alltid kjekt med tilgjengelige midler
Innlegg av: Rodjers (11.08.17 15:35 ), lest 3679 ganger

Flott å se at kjøpersiden bygger seg kraftig opp og at kursen beveger seg oppover hvor den hører hjemme.
Er vi heldige slutter den 2,75 - 2,77
Innlegg av: rockpus (11.08.17 15:38 ), lest 3666 ganger

Hva er det konkret som har drevet kursen opp fra rett over 2 kr til dagens nivå? Så vidt jeg har fått med meg har det jo ikke kommet konkrete ordrer?
Innlegg av: amorsspiler (11.08.17 15:41 ), lest 3662 ganger

idiot innlegg fra rockpus fortjener ikke svar
Innlegg av: hagelangs (11.08.17 16:03 ), lest 3596 ganger

Rockpus - det er nok generelt forventningen om at NEL nå er godt posisjonert for kommende ordrer, samt at innsidekjøpet til styreleder også var en liten trigger.
Innlegg av: OZZY (11.08.17 16:15 ), lest 3556 ganger

...og at Simonsen hadde kjøpt aksjer i bøtter og spann til barna sine
Innlegg av: Axie (11.08.17 19:50 ), lest 3199 ganger
Endret: 11.08.17 19:51

Bøtter og spann ja...
Hvor mange aksjer går i et spann nå til dags?
Innlegg av: Rodjers (11.08.17 20:01 ), lest 3153 ganger

Såvidt jeg har registrert var det Løkke som handlet aksjer til barna sine.
Innlegg av: Framtia (11.08.17 20:07 ), lest 3130 ganger

RE^3: NEL - California

Riktig!...og markedet reagerte med å vise at kjøpet vær et spekulativt støttekjøp!? Forstå det den som kan!? Men siden markedet "bestandig" har rett, er det vel bare å resignere og akseptere...NOT:-)
Innlegg av: rockpus (11.08.17 16:17 ), lest 3534 ganger

hagelangs:

Takk for svar!
Var klar over forventning, men det har det jo vært i lang tid. Lurte derfor på om det nå var kommet noe mer konkret på bordet. At det da skal kalles "idiotinnlegg" kan jeg ikke helt forstå..
Innlegg av: Framtia (11.08.17 17:00 ), lest 3405 ganger

Jeg er også enig om at forventninger basert på inngåtte avtaler burde bygge opp under en noe høyere kurs. Synes guiding fra Nei kunne vært noe bedre! Vi vet at de er i ferd med å åpne en ny fabrikk, men ellers er det lite om denne saken også. Samme kan vel sies om Rotolyzer! Vi får spørre The Broker (les; dagtradereren!?) om hvor avtalene blir av?...Nok tull nå fra min side:-) Poenget er at avtalene kommer, når tiden er moden...Jeg er heller ikke i tvil om at Nei kommer til å bli en "gullkalv" for den tolmodige! Jeg misliker derimot jaget om at nå må kontraktene komme! Til nå har Nei holdt hodet over vann bare på nyheter og i praksis vært en null investering for den langsiktige, forsiktig fortalt! Nei og hydrogen alderen er ikke fullmodne ennå, noe som er viktig å huske...
Innlegg av: Axie (11.08.17 19:53 ), lest 3200 ganger

Hodet over vann?

Det er bare stadige emisjoner som gjør at de holder hodet over vannet. Hvor lenge klarer de det?
Innlegg av: Framtia (11.08.17 19:56 ), lest 3177 ganger

RE^4: NEL - California

Tror ikke jeg ba om kommentar fra deg...Hodet over vann var et utrykk for å beskrive Nel's situasjon og manglende forståelse fra enkelte hold! Legg i det hva du enn måtte ønske...
Innlegg av: Framtia (11.08.17 19:59 ), lest 3165 ganger

Forøvrig morsomt å registrere at Axie er forutsigbar og dukker opp tvert Nel har en liten pust i bakken...
Innlegg av: Nå gir vi gass (11.08.17 20:18 ), lest 3128 ganger

Det viser seg at bilkjøpere gjerne velger elektrisk.
Men med rekkeviddeangst og/eller liten vilje til å planlegge kjøring eller plutselig stå tom, velger folk nå hybrid. Batteri-hybrid med forurensende fossil som rekkeviddeforlenger.
Hva vil folk velge når rekkeviddeforlengeren blir forurensningsfritt Hydrogen, til halve prisen av fossil?
Enten det er for tung/lang-kjøring eller privatbil.
Man kan gjette.
Innlegg av: Framtia (11.08.17 20:32 ), lest 3074 ganger

Du refererer til Framtia:-)
Innlegg av: Nå gir vi gass (11.08.17 20:37 ), lest 3071 ganger

Ja, ikke til fortida. ;-)
Innlegg av: Axie (11.08.17 21:49 ), lest 2939 ganger
Endret: 11.08.17 21:50

Hydrogen kommer aldri til å selges til halve prisen av fossil, glem det. Ihvertfall ikke elektrolyseprodusert hydrogen som er et energisluk av dimensjoner.

Dampreformering, kanskje. Men da må co2'en fanges og lagres. Og dit er det langt fram. Dere har fortsatt ikke fått med dere at hydrogembilen er død?
Innlegg av: mishka (11.08.17 22:56 ), lest 2790 ganger
Endret: 11.08.17 22:57

Innlegg av: Nå gir vi gass (11.08.17 23:53 ), lest 2648 ganger
Endret: 12.08.17 00:01

2 dollar pr. kg. Dvs pr. 10mil, er forespeilet.
Det er vel GODT under halv fossil-hybrid pris i dag.

Og altså uten lokal forurensning.
Markedet vil nok bestemme, til glede for alle.
Innlegg av: Rodjers (11.08.17 22:58 ), lest 2778 ganger

Den har nok vært død for deg lenge, men hvem bryr seg om hva du mener.
Hold deg til Tesla du, de tjener jo penger som gress.
Må sikkert vente ei stund på utbytte du også.
Var en tur i Danmark 5 dager i sommer, såg 3 stk Tesla, en av dem var norsk.
Men Axie, mange aksjonærer i Nel som har fått seg en fin opptur gjennom sommeren og bedre skal det bli, bare vent og se.
Innlegg av: NEL20 (11.08.17 23:03 ), lest 2772 ganger

Nok en tråd som startet bra, har sklidd ut med klovner i kamp.

For å vri fokuset tilbake til California og stasjoner: antar de fleste er klar over det, men der er man igang med å legge en plan på hvor man skal etter at 100 stasjoner er på plass. Man snakker om 5-700 totalt, og det i en stat som historisk, med juridisk fundament, har vist seg å styre amerikansk bilutvikling.
Innlegg av: dreamliner (11.08.17 23:43 ), lest 2693 ganger

"What we discovered is a mechanism for a rapid and spontaneous hydrolysis of water."

http://www.arl.army.mil/www/default.cfm?article=3036
Innlegg av: Nå gir vi gass (11.08.17 23:59 ), lest 2656 ganger

""Hydrogen som er gitt av, kan brukes som drivstoff i en brenselcelle," sa Scott Grendahl, en materialingeniør og teamleder. "Det vi oppdaget er en mekanisme for rask og spontan hydrolyse av vann."
Forskere har lenge kjent at hydrogen kan produseres ved å legge til en katalysator (et stoff som øker en kjemisk reaksjonshastighet) til aluminium."

Da kommer jo norske NOM også inn, med sine mineraler for ny/bedre utvinning av Aluminium.

Dette går veien for norsk industri.
Innlegg av: Axie (12.08.17 10:35 ), lest 2346 ganger

Nok en produksjonsmåte i direkte konkurranse med elektrolyse.
Innlegg av: Nå gir vi gass (12.08.17 11:42 ), lest 2248 ganger

RE^4: NEL - California

Huffda. ;-)

- Eller som medvirker til at Hydrogen kommer til å bli en energiform/energibærer som blir viktigere og viktigere.
Innlegg av: dreamliner (12.08.17 11:57 ), lest 2225 ganger

New Scientist artikkel:

https://www.newscientist.com/article/2142693-nano-aluminium-offers-fuel-cells-on-demand-just-add-water/
Innlegg av: Nå gir vi gass (12.08.17 14:49 ), lest 2081 ganger

Absolutt ikke negativt for Hydrogen-skiftet i det hele tatt. Heller ikke for NEL.

"Den utilsiktede oppdagelsen av en ny aluminiumslegering som reagerer med vann på en svært uvanlig måte, kan være det første skrittet for å gjenopplive den krevende hydrogenøkonomien. Det kan tilby en praktisk og bærbar kilde til hydrogen for brenselceller og andre applikasjoner, som potensielt forvandler energimarkedet og gir et alternativ til batterier og flytende brensel."
Innlegg av: runewl (12.08.17 17:58 ), lest 1896 ganger

Kopiert fra XI:

Dette er positivt for #NEL sin satsning i California: "Clean vehicles may get a boost from higher rebates in California. August 11, 2017 - The legislation seeks to introduce some $3 billion in incentives for those interested in purchasing clean vehicles. http://www.hydrogenfuelnews.com/clean-vehicles-may-get-a-boost-from-higher-rebates-in-california/8532673/
Innlegg av: Axie (12.08.17 20:36 ), lest 1727 ganger

Og hvorfor er det ikke negativt for verdens største produsent av elektrolyse-utstyr at det kanskje kommer en produksjonsmåte som er mye enklere og billigere?
Innlegg av: Tradinator (12.08.17 20:58 ), lest 1692 ganger

Axie lever fortsatt:-)
Innlegg av: Axie (12.08.17 21:16 ), lest 1626 ganger

Ja, hva skjer egentlig i California? La oss se på kollektivtransporten. Los Angeles Metro, som har landets nest største bussflåte, vil fra 2030 kun ha elbusser. De første 60 batteribussene er allerede bestilt fra kinesiske BYD.

De eksisterende gassbussene vil fortløpende bli byttet ut med batteribusser. Ikke et ord om hydrogen, og det er forståelig. Når 95% av hydrogenet lages av naturgass med massive co2-utslipp er ikke hydrogen miljøvennlig.
Innlegg av: NEL20 (12.08.17 21:25 ), lest 1625 ganger

Axie,

Har du satt deg inn i energiregnskapet vedr konvertering av naturgass til hydrogen eller El?

Det er bedre å gå for hydrogen. Energitapet er mindre. Av samme årsak, fordi mye av energien i USA kommer fra naturgass, er det logisk og riktig å bruke H2 fremfor batteri innen transport.

Du er fremdeles alene og fastlåst, men det er god underholdning å lese dine innlegg etter ferien. Håper du er tøff nok til å være her også når NEL lander de virkelig store kontraktene.
Innlegg av: Axie (12.08.17 22:05 ), lest 1588 ganger

Nei, vis oss det regnskapet da. Det virker som at du har full oversikt over dette?
Innlegg av: Tradinator (12.08.17 22:49 ), lest 1533 ganger

Axie: Nå også litt sint:-)
Innlegg av: runewl (13.08.17 00:17 ), lest 1416 ganger

LA metro har bestilt noen svært få batteribusser, de skal innen 2030 over på nullutslipp. Tipper de havner på en miks av hydrogen og elektrisk.

The Metropolitan Transportation Authority has begun to plan how to eliminate emissions from its fleet by 2030, a move that will require buying more than 2,300 buses that run on electric batteries or another form of zero-emission power, such as hydrogen.

http://www.latimes.com/local/lanow/la-me-ln-metro-electric-buses-20170721-story.html
Innlegg av: runewl (13.08.17 00:19 ), lest 1404 ganger

Så når Axie skriver: vil fra 2030 kun ha elbusser.

Så er dette fake news as usual
Innlegg av: NEL20 (13.08.17 01:05 ), lest 1386 ganger

Axie trekker ut den infoen han liker i artikler, og lukker øynene/dropper det som ikke passer inn. Det er, var iallfall, et meget gjentagende mønster. Det var en lang hoppet over ca alle hans innlegg,
Innlegg av: Axie (13.08.17 09:36 ), lest 1246 ganger

Innlegg av: Axie (13.08.17 09:38 ), lest 1239 ganger

Hva med å svare på spørsmålet mitt?
Du har tydeligvis veldig god tid til å skrive hva du synes om meg, men det er bare så utrolig kjedelig og forutsigbart.

Hvorfor ikke heller bruke tiden til å skrive om hydrogen?

Så, vis oss regnskapet nå.
Innlegg av: aksjeNuben (13.08.17 09:44 ), lest 1224 ganger

Større tulling en Axie skal det vel letes lenge etter, det eneste Axie kan dokumentere er sin uhelbredelige hjerneskade han fikk som liten.

Innlegg av: Airbag (13.08.17 09:47 ), lest 1216 ganger

Keith Malo e kommer til Norge np i August. Vo får følge med på twitter.

Milton kommer til Norge i September.

Daimler sier følgende på twitter on batteri og h2:

we are investing into both. You'll be able to get to know more about our strategy during IAA in September

Mye spennende fremmover!
Innlegg av: Axie (13.08.17 09:47 ), lest 1223 ganger

runewl

Som sagt, ikke et ord om hydrogen, de går for batteri og komprimert naturgass. Gå til kilden og se hva som ble bestemt på siste styremøte i Los Angeles County Metropolitan Transportation Authority og ikke hva en journalist i en avis skriver.

http://thesource.metro.net/2017/07/27/as-metro-pursues-electric-bus-fleet-by-2030-three-bus-contracts-go-to-board-on-thursday/
Innlegg av: Framtia (13.08.17 21:09 ), lest 588 ganger

Du klarer selvfølgelig ikke annet enn å komme med bastante konklusjoner fundert på ingenting!Legg merke til "recommandations"!!
Jeg leser ingenting her som bekrefter at "zero emisjon busses" er det samme som batteridrevne busser/biler...

"B. DIRECT the CEO to create a zero emission bus infrastructure working group comprised of Metro staff, federal and state regulators and local utility companies to track market availability and to cultivate ongoing collaboration among stakeholders. The working group will monitor market rates for emerging zero emission bus technology to support Metro's 2030 transition plan:..."

...legg spesielt merke til siste setningen! Her åpnes det opp for mange alternativer og langt fra bare batterialternativer...

Personlig har jeg stor tro på en kombinasjon/hybridløsning med brenselcelle og batterielektrisk drift...Utdyp gjerne hvor du hentet ut essensen i teksten, som bare underbygger batteriteknologi Axie..!?
Innlegg av: Axie (14.08.17 11:25 ), lest 423 ganger

Les hva jeg skriver ... de går for batteri og komprimert naturgass.

Ut fra styrevedtaket ønsker de å bestille en rekke nye busser, drevet enten med batteri eller komprimert naturgass. Ikke et ord om hydrogen, selv om det finnes hydrogenbusser.

Du må gjerne drømme om at de i framtiden vil bestille hydrogen-busser, men jeg ser ikke hvorfor de skulle gjøre det når de har enklere og billigere alternativer allerede i dag.
Innlegg av: aksjeNuben (13.08.17 09:53 ), lest 1191 ganger

Hvem bryr seg om ett par jævla busser, gå ut en tur å prøv å få litt frisk luft til topplokket ditt.
Innlegg av: Framtia (13.08.17 10:25 ), lest 1141 ganger

Gidder ikke å vie tid og energi til personer som Axie! Har hatt med tilsvarende mennesker å gjøre i jobbsammenheng og det ender til slutt i storkonflikt! De ser ikke seg selv i det hele tatt og møter bare idioter uansett hvor de ser, selvopptatt, vet best/påståelig og desverre blir de aldri bedre heller...Hvorfor endte seg, når alle andre er årsaken til problemene! Dette betyr ikke at de er kunnskapsløse, bare fastlåste og sneversynte! Har de tillegg tilbøyelighet mot vold og flyktige forhold, er betegnelsen psykopat...
Innlegg av: Axie (13.08.17 20:54 ), lest 625 ganger

Merkelig dette, den ene etter den andre skriver innlegg om at de ikke gidder å bruke tid på meg. Men det er jo akkurat det de gjør, bruker tid på å skrive et innlegg om at de ikke vil bruke tid på meg. Forstå det den som kan.

Jeg foretrekker at vi diskuterer hydrogen i stedet for meg, så la oss holde oss til sak fra nå av.
Innlegg av: Skalleknarp (13.08.17 11:52 ), lest 1061 ganger
Endret: 13.08.17 12:47

Dette er basic. California satser på Hydrogen. Hvis dette funker, biler selges, prisene på biler/Hydrogen daler og brukerene er fornøyde så er det vel markedskreftene som vil bestemme! D
ette vil helt sikkert bli lagt merke til av andre utenfor California og bilprodusenter som må gjøre omdisponeringer av tidligere beslutninger om ikke å satse på Hydrogen. "Time will show". Det som er 100% sikkert er at det ikke er noen negative ladet innlegg på HO som bestemmer dette.
Innlegg av: jenspetrus (13.08.17 13:49 ), lest 911 ganger

Kudos @Skalleknarp
Innlegg av: Airbag (14.08.17 11:32 ), lest 408 ganger

Hva slags idiot som redigerer meldingene sine hele tiden her inne. Jeg åpner tråden men ingen nye meldinger. Bare en tulling som retter en punktum her og der eller skriver om meldingene sine.

Slutt med det og skaff deg et liv!
Innlegg av: Wanker (14.08.17 11:54 ), lest 371 ganger
Endret: 14.08.17 11:55

Siste redigering var vel Axies, hvor han påpeker at det er usannsynlig at noen vil bestille hydrogenbusser, når alternativene er rimeligere.
Siden FC-busser er relativt nytt, kan det være nyttig å lese seg opp litt på status for driftssikkerhet og drivstofføkonomi.

http://ballard.com/modules-display/news-releases/2017/02/13/ballard-in-consortium-with-new-flyer-to-deploy-20-zero-emission-fuel-cell-electric-buses-in-ca

Jeg siterer "Ballard has powered buses for over a cumulative 10 million kilometers (6.2 million miles) in revenue service – more than any other fuel cell company – and New Flyer has been very active in the North American fuel cell electric bus market. These efforts have contributed to improving the durability and reliability of these buses while demonstrating fuel economy 1.4x higher than diesel buses and 1.9x higher than CNG buses (refer to page viii of NREL report – http://www.nrel.gov/docs/fy17osti/67097.pdf). "
Innlegg av: jenspetrus (14.08.17 12:13 ), lest 311 ganger

Hei,

Jeg vet at dette er off-topic men klarer allikevel ikke la være. Ser at det er mange som går rett på limpinnen og lar seg hisse opp av enkeltes utsagn her inne.

Det er jo en naturlig reaksjon når man blir utfordret i diskusjon i en sak man brenner for eller når det handler om et selskap man har puttet sparepengene sine i, men tenk litt på dette:
Ville man diskutert hydrogen og spydd ut sine negative tanker rundt temaet og teknologien på et aksjeforum om man ikke hadde noen økonomiske baktanker?

Det tror ikke jeg.....

J