Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Industri
Innlegg av: Hammers (09.06.17 01:00 ), lest 7973 ganger
Ticker: HAMMER
Endret: 01.02.18 23:40

OSEBX - The TREND is your friend!

Jeg vet ikke helt, men nå synes jeg det er mye dritt rundt om. Uansett hvilken retning jeg vender nesa.

- USA preges av kaotiske tilstander med denne cowboyen som leder. Høringer, riksrett(?) og generelt ustabil i sin oppførsel.
- England preges av kaotiske tilstander etter valget.
- Olja tar liksom ikke av slik Kjus ønsker. Kommer det en NY nedtur? Chartet indikerer det! Nytt salgssignal i et presset marked!!!
- OSEBX sliter........etter et smårally. Lurer på om vi ikke nå skal ned igjen!
- Boligprisene faller på generell basis.
- En del cowboyer satset på "stål" innen shipping, men det har gått rett i dass? Kursene stuper uansett. Kanskje de nå skal ut?

Den eneste gledessprederen er vel Nord-Korea......som ukentlig sender opp nye nyttårsraketter...til naboenes forargelse.
Heller ikke DET er så bra......så jeg vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg for å få en skikkelig gladnyhet!

Hilsen Hammers
Innlegg av: nejda (09.06.17 01:10 ), lest 4978 ganger

RE^1: OSEBX - Rakner det i sømmen, mon tro?

Nord-Korea gjorde flere prøveoppskytninger i fjor.
Men da var det ikke en løs kanon i tWH.

Innlegg av: Charlo (09.06.17 08:49 ), lest 4869 ganger

Så lenge Trump styre butikken så fortsetter rallyet. Nylig kom jo det frem at norsk økonomi er i fremgang igjen etter oljenedturen.
Innlegg av: klaesp (09.06.17 08:56 ), lest 4850 ganger

Er enig i mye du skriver, Hammers.
Aksjer er også historisk dyre..
Investorer ser etter avkasting, hvilke andre alternativ finnes?
Innlegg av: omans (09.06.17 08:58 ), lest 4852 ganger

mange skruer som følger børs i denne verden
Innlegg av: Profit (09.06.17 22:01 ), lest 4785 ganger

Hammers
Trodde du var opptatt av negative signaler på tegnebrettet ditt jeg. Nå må du ikke prøve deg på makroøkonomi, det er utenfor dine blodige negative linjer :-)
Innlegg av: jakve (09.06.17 22:06 ), lest 4780 ganger

folk roter seg vekk i kortsiktig politisk risiko og tror det betyr alt for børsen. men de store langsiktige driverne for børsen er stigende inntjeningsvekst, og de er på vei oppover i både USA og Europa, og da pleier OSE å følge etter i mer eller mindre grad.

en kan mene hva man vil om Trump, men realiteten er at aksjemarkedet liker hans planer om vekst-politikk gjennom infrastruktur og deregulering av finanssektoren

hva som skjer med norsk økonomi betyr nesten...ingenting
Innlegg av: Hammers (09.06.17 23:35 ), lest 4781 ganger
Endret: 09.06.17 23:37

Enig med flere her:

Klaesp: Ja, hva er alternativet til aksjer? Ikke spør meg.
Profit: Enig i at makro ikke er mitt felt, og dette var kun en "synsing". Slik dere daglig driver med. Chartet advarer ikke.

Jakve:
Du overdriver. Markedene begynner å bli noe dyre i forhold til inntjening. Hvor mye skal det stige pga Trump?
Den dagen han får en tupp i ratta-ta blir det vel dommedag. Ikke OM, men NÅR.
Jeg har uansett vært ute av børs en par mnd. Mitt valg.

Hilsen Hammers......som ser an det hele i tiden framover.
Innlegg av: Popcorn. (18.07.17 01:10 ), lest 4601 ganger

RE^2: OSEBX - Rakner det i sømmen, mon tro?

Hammer`s! Hva tenker du om OSEBX nå, teknisk sett?

Selv syns jeg den har steget litt vel mye på kort tid, herfra å sør over er min analyse.
Innlegg av: SuperSpinal (18.07.17 01:30 ), lest 4569 ganger

Hammers

For mye synsing og null analyse. Frem med linjalen igjen;-)
Innlegg av: Hammers (18.07.17 08:55 ), lest 4497 ganger

Jeg vet ikke helt.
OSEBX har steget bratt den siste tiden, og jeg har en pålitelig indikator som forteller om overkjøpte områder.
En reaksjon kan lett komme ila et par dager, men børsen er sterk nå.

Det greieste i det korte bildet er trolig å sette en horisontal strek ved den tidligere toppen mellom 728/29.
Får man et brudd på minst et par 2% (sluttnotering) vil mest trolig oppgangen fortsette.
Blir det stanging i streken (som så vidt er brutt) og fall, ja da KAN det etter hvert kanskje bli tegnet en dobbel topp i chartet.

Har ikke noe mer konkret enn dette.

Hilsen Hammers
Innlegg av: SuperSpinal (18.07.17 12:36 ), lest 4432 ganger

Hammers

Den horisontale streken er grei. Vi følger med på den. OSE må holde seg over denne uka. Greier den å holde seg over den blir det støtte. Klarer den ikke det er det nedside. Den V-formasjonen (siste) mellom horisontale streken er noe suspekt, men OSE er ikke spesielt overkjøpt.
Innlegg av: SuperSpinal (20.07.17 18:32 ), lest 4369 ganger

Ingen motstand på OSEBX og ikke overkjøpt. Må vel opp til RSI 75 for å bli det. 628-629 klarert nå.

For de med spesielle interesser kommer OBX snart opp i 666 (er 661,8 nå)

Det norske folk sparer og putter milliarder inn i OSE for tiden. Det blir jo etterspørsel og det er det kursgrafen viser. Enkelt som det. Makro og resultater betyr ikke all verden, heller ikke tidligere kurser. Tilbud og etterspørsel er kursgrafen. Det må man ikke glemme.
Innlegg av: SuperSpinal (23.07.17 01:07 ), lest 4295 ganger

Tilbake under streken. Jeg synes fortsatt den V-formen ser ut som en rekyl hvis ikke er helt holdbar. Det ville ikke overraske meg om den toppen vi nettopp så vil bli lik den forrige (litt før Hammers startdato altså 18. mai.) Kanskje noe opp starten av neste uke og så en tur ned i august/september mot 700 +/-. Trenger en litt høyere bunn enn 690+. Så kanskje opp igjen til ny ATH. Alt det blir avhengig av oljepris og US stock market.

Pengene kommer inn i aksjer, men sommer og etter sommerferie er litt dødt. Folk bruker tross alt endel penger på forbruk i ferien. De kommer likevel inn i økonomien de også og det vises etterhvert i selskapene utpå høsten/vinteren.
Innlegg av: .777. (23.07.17 02:02 ), lest 4271 ganger

Markedet har talt: Trump er en skikkelig going!
Innlegg av: Mr.Fox (23.07.17 12:18 ), lest 4197 ganger

Krakket er bare timer unna nu TS
Innlegg av: .777. (23.07.17 13:20 ), lest 4179 ganger
Endret: 23.07.17 13:21

Trump is a Big President, Very very Big. Big, Big, Big.

Ikke fullt så Big som Jefferson, for det er nærmest umulig, men Big er han.

Inntil det motsatte er bevist i praksis. Vel å merke.
Innlegg av: parabolen (23.07.17 14:02 ), lest 4151 ganger

Problemet med sånne oppstillinger er at det er alltid noe å bekymre seg for! Sånne lister kan lages til enhver tid. Som regel ordner det seg. Problemet er ikke ting man vet, men heller det man vet at man ikke vet. Ref unknown; unknown . Som Rumsfeld sa...
Innlegg av: SuperSpinal (29.07.17 02:23 ), lest 4055 ganger

Target 745 +/-

Opp til 745 +/- ville jeg blitt forsiktig og til og med vurdert short. Da er alle happy og tror det skal videre. Chartet forteller en historie og den sier OSEBX er på vei opp, men også at det er sterk volatilitet til og fra topper.

Fundamentalt betyr lite for chartister som Hammers og meg selv. Alt skal ligge i chartet. Tilbud/etterspørsel, resultater, sentiment, fundamentale. De fundamentale er forresten ikke så verst akkurat nå.
Innlegg av: Mr.Fox (29.07.17 08:41 ), lest 4026 ganger

Kun folk med IQ under 40 tror luftslottet står om 1 måned H......
Innlegg av: RGTBjørn (23.08.17 23:17 ), lest 3914 ganger

Noen kommentar til utvikling på OSE Hammers ?
Innlegg av: Technomafia (24.08.17 08:54 ), lest 3843 ganger

Klatrer børsen videre på gode fiskeresultater eller blir det plopp i driten og sell on news?
Innlegg av: Longsitinbulk (24.08.17 08:57 ), lest 3840 ganger

Stakkars hammer, har blitt mye feil nå i det siste.

Oljen skal opp, Roger Berntsen får rett, Oslo børs skal opp 5-10%
Innlegg av: Mr.Fox (24.08.17 08:59 ), lest 3828 ganger

Se på Hansen og kom dere til H... ut....Bare folk med lav IQ tror dette skal videre opp nu....
Innlegg av: SuperSpinal (24.08.17 10:36 ), lest 3785 ganger

Hammers har nevnt en fin strek på 728-729 og den er viktig. Indikatorer overalt er flatere nå på index så skal den under streken er det ikke støtte før litt over 700 (si 705+). Synes ikke oppsiden ser så potensiell akkurat nå. Bare noen få punkter.
Innlegg av: Mr.Fox (24.08.17 10:47 ), lest 3781 ganger

Snart er det kø ut dørene....,.og H er løs...
Innlegg av: Mr.Fox (24.08.17 11:58 ), lest 3749 ganger

Disse bullehodene som har kjørt opp i 7 år vil gå over i historien som verdens mest hjernedøde ever....Huffameg !

Mvh.
Mr.Bear
Innlegg av: Mr.Fox (25.08.17 10:35 ), lest 3704 ganger

Oljenedtur også i 2018 investeringer faller med 14 milliarder.
Innlegg av: Mr.Fox (25.08.17 12:30 ), lest 3688 ganger

Århundres største fall er rett rundt hjørnet nu....ballongen vil sprekke så det suser.

Mvh.
Mr.Bear
Innlegg av: Hammers (26.08.17 02:00 ), lest 3688 ganger

Hovedinnlegget var en generell betraktning av situasjonen.....for 2-3 mnd siden.
Den tekniske streken jeg nevnte i et senere innlegg er selvsagt gjeldende, men uten en utløsende faktor holder den nok i lang tid.

Hilsen Hammers
Innlegg av: Sandum (08.11.17 22:40 ), lest 3505 ganger

Tar opp igjen tråden.

Du var gjerne litt tidlig ute her.

Kikk på caset igjen....
Innlegg av: Mr.Fox (09.11.17 06:50 ), lest 3443 ganger

Vi får bare håpe det er nok plasser på de psykiatriske lasarettene når det revner H for gassen har aldri vært feitere....så det blir stygt som F...
Innlegg av: Mr.Fox (09.11.17 08:38 ), lest 3385 ganger

Les Kapital - 30 år siden Black Monday
Innlegg av: Mr.Fox (09.11.17 12:13 ), lest 3346 ganger

Kom dere ut av LUFTSLOTTET mens det ennu er tid.....
Innlegg av: tuja (09.11.17 14:25 ), lest 3305 ganger

"Markets are in a kind of dreamland." That's according to Elliott Management, which manages $34 billion and is one of the world's largest hedge funds. The firm, led by billionaire GOP donor and hedge fund manager Paul Singer, says markets are at high risk, partially because of super-low interest rates, according to a third-quarter client letter seen by Business Insider. The stock market has been raging, with the S&P 500 hitting new highs Wednesday. "The current 'stability' is not sustainable," Elliott wrote. "Monetary policy has been extraordinary, and the end of this period of its policy ascendancy and the consequent levitation of asset prices, whenever it occurs, will likely be commensurately extraordinary."
Innlegg av: Mr.Fox (13.11.17 10:24 ), lest 3232 ganger

Rakner er bare forordet TS
Innlegg av: Norwege (13.11.17 10:50 ), lest 3207 ganger

Er så utrolig kjett med den spammen din Mr. Fox.
Særlig på tråder som kan være verdt å følge.
Innlegg av: digitalavis (31.01.18 11:37 ), lest 3020 ganger

oppdatering her, Hammers?
Innlegg av: Hammers (01.02.18 22:03 ), lest 2975 ganger
Endret: 01.02.18 22:05

Ser man i DAG på et logaritmisk 2-års chart er situasjonen fullstendig udramatisk!

- Indeks ligger midt i en passe bred stigende trendkanal fra ca mai 2016.
- Trekk en topplinje via 3 naturlig stigende topper fra mai/juni 16.
- Bunnlinja: Parallellforskyv topplinja til bunnen i juni 16. Denne treffer 3-4 andre bunner oppover.

Skal man se litt "finere" på bildet (inne i kanalen);
- Legg en horisontal gjennom den brede toppen på 840 - og tilsv i underkant på bunnen v/783.
- Blir en av disse brutt vil trolig OSEBX fortsette til den øvre/nedre kanallinje - alt etter hvem som brytes.

Hvis TRENDEN etter hvert brytes........ja da blir jeg nok langt mer aktiv på denne eller alternativ tråd.
Spesielt den dag bruddet kommer NEDOVER....:-)!

Hilsen Hammers........som konkluderer;
I DAG er alt OK.......med div "undersignaler" som OGSÅ er helt OK!
Innlegg av: Hammers (01.02.18 23:42 ), lest 2941 ganger

RE^1: OSEBX - The TREND is your friend!

Jeg endret like godt overskriften!

Det jeg uttalte for 8 mnd siden var mer en synsing (på en dårlig dag???) - og ikke noe som var basert på en teknisk vurdering.

Hilsen Hammers
Innlegg av: Norwege (02.02.18 06:21 ), lest 2900 ganger
Endret: 03.02.18 02:36

Liker dine TA tråder Hammers.
Selv mener jeg at vi kan være påvei til til 740/750 nå.
Området rundt 785/800 vil være et naturlig stoppested, men faller det rett igjennom, så blir det en fin korreksjon for å bane vei til en ny oppgang.
Får se til uka. Idag blir nok fargen rød...., og 820 ble for stor motstand.
Innlegg av: SuperSpinal (02.02.18 06:52 ), lest 2893 ganger

Olja virker å være på vei mot $ 100,- og da kan OSE gå best i hele verden. Det er typisk norsk å være god sa en berømt norsk politiker og hun hadde rett. Olja er det som kan gjøre OSE mer enn god. 1000 poeng mulig.
Innlegg av: Norwege (02.02.18 08:50 ), lest 2865 ganger

Olja havner nok i 100, men ikke den nærmeste uka.
Får ta et steg av gangen.
Mye bra resultater om dagen, så jeg er bare kortsiktig bear.
Innlegg av: Hammers (02.02.18 23:44 ), lest 2866 ganger
Endret: 02.02.18 23:55

Merkelige saker - det her.

Nå har jeg ikke vært på denne tråden på flere mnd, men i GÅR skrev jeg litt - og konkluderte med at alt var "sov i ro"!
Jeg endret tom trådnavnet til noe mindre krigersk enn det opprinnelige!
Udramatisk var det i grunnen også i dag - selv om børsen falt med 1%. Kun en liten korreksjon.

DERETTER "årets sjokk" i USA - som faller usedvanlige 2,5%. Hva skal man da tro? HAR den STORE korreksjonen satt i gang?
Så langt for tidlig å si, men den bratteste stigningen på DJIA fikk i dag et brudd!
Jeg gjorde indeksen logaritmisk og la linjalen langs 2 naturlige bunnpunkter ila de siste 3 mnd! Soleklart brudd.
Det kan komme rekyl tilbake mot bruddpunktet før evt nye fall - eller det kan fortsette mer direkte til ca 25 og 24.000!
Umulig å vite eksakt!

I Norge er situasjonen fortsatt som beskrevet i går i det "finere bildet"; den horisontale streken på 783 er VIKTIG!
Nå er det slik at NEDRE linje i den lange og stigende trendkanalen OGSÅ kommer til å ligge ved ca dette nivået.
M.a.o. lite å gå på hvis 783 bryter som sluttkurs med litt margin.

Fortsetter elendighetene i USA kan det fort gå mot trendbrudd........så nå gjelder det å være på vakt i neste uke!
OSEBX ligger i dag kun 3,2% over det viktige området på 783!

Hilsen Hammers.........som funderer på om det ENDELIG skal bli litt GØYALT med litt flytende BLOD her inne?
Føler at jeg trenger litt ny stimuli etter at NSG la seg i kista, lokket ble HAMRET på - og deretter sendt på "The road to Hell"!

https://www.youtube.com/watch?v=ToQhVV7WpLk

Innlegg av: SuperSpinal (02.02.18 23:50 ), lest 2837 ganger

Hammers

Enig i med nivået 782-783 som svært viktig for OSE. Synes ikke det er "krakk" tid selv om det falt drøyt i USA denne dagen.
Innlegg av: coldman (03.02.18 00:31 ), lest 2807 ganger

Olja i 100? Hvilket tidsrom snakker du da om? Alle kan spå det ene og det andre, det interessante er når det bakkes opp med et tids-perspektiv.

For øvrig er denne selloffen og nedgangen i US helt betimelig og forventet.

Det betyr IKKE at det er et krakk på gang, tvert imot så vil det nok hente seg inn ganske snarlig, kjøpsmulighetene vil florere, og bjørnene vil nok en gang sitte med skjegget i postkassa når bullmarkedet dundrer videre opp..
Innlegg av: Hammers (03.02.18 00:45 ), lest 2796 ganger

Enig med de to siste i at det etter EN dag ikke er noe som tyder på at et krakk er på gang i USA.
Likevel, stigningsbruddet for de siste 3 mnd er et FAKTUM. Dette trenger ikke bety all verden på litt sikt, men greit å passe på.
Ser man på de siste 5 mnd kan man trekke en noe slakere naturlig linje......og den ender på ca 25.000.

Hilsen Hammers
Innlegg av: Longsitinbulk (03.02.18 09:45 ), lest 2726 ganger
Endret: 03.02.18 09:55

Usa har med glidende snitt gitt salgsignal allerede med fredagens fall, og ligger under viktige nivåer.
Ser man til f.eks Dax er salgsignalet også der gitt.

Oslo børs ligger over støttenivåer som Hammer sier og er mere seig, jeg tipper fallet i Oslo mandag bli større en de andre børsene, og at et 4-6% fall er et faktum hvis Usa faller videre, oljen og Asia.

Så da, hvor bærer det videre, er morroa og bullmarkedet over?

Ikke vet jeg, jeg tror det ikke- bortsett fra at aksjer ikke er rimlige og lange renter stiger,bortsett fra de faktorer er veksten god i takt med selskapenes inntjening.
Rissiko apetitten har vært ekstrem det sist året, man ser det både på børsindeksene og f.eks på Krypto scammen som har lurt folk trill rundt.
Vi er ved et veiskille, akkurat nå faller alt.

Kanskje blir trenden mer sidevegs en stund, event etter at en korresjon er unnagjordt.
Det er enda ikke seriøse alternativer til aksjer for kapitalistene, lange renter gir enda for lav inntjening.

Derfor , Det vil ligge kjøpere i bunnen av korresjonen, det vi nå må finne ut er hvor dypt det blir, jeg håper på 10%-15% fra toppen, man bør vokte seg vell nå i starten av korresjonen.

Stuper usa igjen mandag i kombinasjon med olje stup, kan Oslo teoretisk falle 5-7% bare på en dag.

Innlegg av: Skipssjefen (03.02.18 10:52 ), lest 2673 ganger

Longsitinbulk;

Nå må du være litt realistisk, og når du snakker om 5-7% fall i teorien, så er det greit nok, men du tror da ikke på det selv.

Det er ikke sikkert dette blir så ille, men selv avventer jeg nye innganger til jeg ser at det bunner, eller stiger litt.

Merkelig hvor du svartmaler alt. Du har snakket siden lenge før jul om at GOGL skal i 52 kr, eller 58 kr, sannheten var at den gikk langt over 70 kr. Du er litt vel dramatisk i alle dine innlegg.

SS
Innlegg av: lazy (05.02.18 21:27 ), lest 2567 ganger

Hammers, på tide å kvesse blyanten :)
Innlegg av: Hammers (05.02.18 21:27 ), lest 2585 ganger

Dagens utvikling "over dammen" er svært interessant! Fortsetter galskapen de siste 45 kan morgendag bli ganske så livlig i Oslo!
Vel, jeg nevnte det VIKTIGE området for et par dager siden (som sluttkurs) - så følg med på OSEBX i forhold til 782,60!

Hilsen Hammers.....som må si at dette uværet egentlig kom som lyn fra klar himmel for min del! HELT uten forvarsel!
Innlegg av: Norwege (05.02.18 21:57 ), lest 2543 ganger

Forsvinner vel lett forbi 782 imorgen, men som du skriver hammers, så er det sluttkurs som teller...
Innlegg av: thypoon (05.02.18 22:00 ), lest 2528 ganger

I morgen banker jeg til med Bull sp500 x15 under 100kr. Rask dobling
Innlegg av: Hammers (05.02.18 22:57 ), lest 2488 ganger

Det som virker litt skremmende ved fallet er STYRKEN det viser.

DJIA falt vel ca 1500 poeng (drevet av automatisk handel?) på det verste, så KRAFTIG rekyl før NYTT kraftig fall!
Det siste fallet utviklet seg nærmest til panikk de siste minuttene.

Dette var heftige saker - og man kan jo begynne å lure på hva som egentlig skjer!

Hilsen Hammers.......som og registrerte at luftslottet Bitcoin slanket seg med NYE ca 12%....men DET er jo "business as usual"!
Innlegg av: Jæims Bånn (05.02.18 23:14 ), lest 2421 ganger

Jeg er ikke overrasket over en korreksjon, det er vel ingen andre som er det heller.

Det jeg ikke forstår helt er hvordan stadig bedre tall over hele fjøla skal gi noe som ligner krakk.
Det er MYE gjeld ute å går, men hvordan i alle dager kan dette komme så overraskende at det drar ned 6% på det meste på 1 dag?

Er det virkelig så råttent at alt bygget opp siden 2008 er i krise om rentene går opp noen promille??

Skulle jo tro at bedre lønninger og 2,4mill nye jobber i USA på 1 år er bra?

Vi får sette vår lit til at Trump rydder;)
Innlegg av: Norwege (06.02.18 06:02 ), lest 2363 ganger
Endret: 06.02.18 13:00

Typhoon- kan hende jeg selger mine bears idag, men bull kjøper jeg ikke. Man kan treffe, men man kan også bomme stygt når det er slik som nå.

Typisk å lese at man skal sitte i ro osv når det gjelder å bli kvitt alt. Bedre med litt tap enn mye tap.
Det hele gir litt selvforsterkende effekt.
Bitcoin har krakket over etpar mnd pg det kan sannelig børsen gjøre også, selv om det er litt tidlig å si.
Kan godt se for meg en rekyl opp igjen imorgen, men satser ikke penger på det.

Lykke til. Verdt å merke seg at det snart er OL. Pleier sjelden å gå dårlig under store sportsevents på børsen, uten at det trenger skje nå.

Edit-prøver litt bull. Håper 782 holder.

Edit- hmmm, har ikke vært noe bra bytte foreløpig
Innlegg av: digitalavis (06.02.18 14:03 ), lest 2194 ganger

Dette er ikke tiden til å prøve å være helt. Jeg tror det er ett Monster der ute som ingen har klart å se ennå.
Innlegg av: Norwege (06.02.18 14:06 ), lest 2198 ganger
Endret: 06.02.18 15:07

Tror du har rett i det....

Bullebøtta er kastet ut. Dette ser ikke bra ut enda
Innlegg av: digitalavis (06.02.18 15:21 ), lest 2137 ganger

Kan komme en kortsiktig reaksjon opp fra støttenivået.
Innlegg av: SuperSpinal (06.02.18 23:44 ), lest 2062 ganger

OSE er ganske oversolgt på flere indikatorer. Retningen har dog ikke snudd, men ligger så langt nede at videre short ikke skal være fordelaktig. Bølgene i nedturen i år kan godt være avsluttet med dagens siste ned som virker noe overdrevet,

Intradag ble 782-783 brutt, men slutt lå over og det ble også lang hale på det daglige candlesticket.

Vil tro dette nivået (782-783) fortsatt har gyldighet som god støtte. Kan det bli en slags dobbelstøtte vil det også manifestere en bunn og oppgang igjen derfra.
Innlegg av: Longsitinbulk (07.02.18 09:49 ), lest 2011 ganger

Ser at Ose vil danne en hode skulder formasjon ved rekyl tilbake til 820 poeng.

Jeg tror ikke indeksen rekylerer så langt, og shorter indeksen i dag fra start på 799 poeng

Det i seg selv danner en hode skulder der høyre skulder er noe lavere en venstre- det får stå til.

Jeg har ventet med å shorte Oslo til statoil skulle fremlegge resultat- et resultat jeg forventet var knall bra.

Statoil startet også opp 9kr og det var et perfekt tidspunkt å gå short i indeksen, etter 3/4 time er indeksen ned 1,% fra topp.

Usa gjordet en motrekyl i går, men de som fulgte med på etterhandelsn så at Vix steg 10% etter et fall tidligere på dagen på 15%

Korresjonen er ikke over, bare så vidt begynt og fallet er så langt minst i Oslo pga gode resultater fra oljeselskapene.

Det er bare å gå short før det virkelig braker utfor.

Lykke til
Innlegg av: milk (07.02.18 09:55 ), lest 2003 ganger

Hydro er en pekepinn på en usikker horisont. Rentene er på tur opp og vil belaste Hydro med alle sine investeringer "world vide"... Børsen i Kina falt 5%. Mye tyder på at dette ikke er helt over,kanskje bare så vidt begynt!
Innlegg av: Hammers (08.02.18 00:53 ), lest 1939 ganger
Endret: 08.02.18 00:56

Noen kommentarer til de seneste innlegg her inne.....etter at DJIA har hatt en usedvanlig turbulent dag - som endte i rødt!

Digital:
HELT enig - det kan lett være et monster (godt beskrevet....) som ligger og lurer der ute!

Super-S:
Ikke så brennsikker på at det er satt en ENDELIG bunn. Dette KAN være en bunn i en kommende H/S.......som snart er moden!
Den siste bunnen ble satt PERFEKT i forhold til DEN formasjonen!

Long:
Så enig, så enig! Har observert den H/S'en som KAN VÆRE under oppseiling.
Siste skulder trenger absolutt ikke å gå så høyt som til 820......og dess KORTERE og LAVERE - dess verre er signalet!

Ja, OSEBX VAR ganske så oversolgt - men som nå har fått en rekyl som har letter litt på trykket.
Jeg tror at dagens utvikling trolig var mer et skremmeskudd enn en beroligende pille!

Dagens bevegelser i USA vitner uansett om at det er STORE krefter i sving! Ref Super S's beskrivelse av et "Monster" der ute!

Hilsen Hammers.....som endelig synes at BØRS begynner å bli litt gøy igjen!
Og husk - det er fortsatt 782,60 som gjelder HVIS det kommer en ny "flom"!
Innlegg av: Norwege (08.02.18 12:05 ), lest 1862 ganger

Et tredje syn på markedet på tre dager fra «strategene» i Nordea.... At de gidder

Jeg mener ikke at det blir en stor korreksjon nå, men varsellampene lyser og neste eller korreksjonen etter den igjen kan bli dyp.

Men det kan drøye litt. Ting går tross alt bra over store deler av markedet fortsatt.
Er klar for å kjøpe aksjer igjen iløpet av kort tid tenker jeg, men ikke idag.
Innlegg av: digitalavis (08.02.18 16:00 ), lest 1853 ganger
Endret: 11.02.18 21:09

Jeg vil nå si navnet på Monsteret som rører på seg der ute. Navnet er: Quantitative Tightening

De fleste vet hva det betyr.

Jeg tror dette kan bli stygt.
Innlegg av: Hammers (08.02.18 19:15 ), lest 1804 ganger

Etter det jeg skrev i går kveld kan jeg ikke si annet enn at jeg er ganske så spent på fortsettelsen av kvelden!

I skrivende stund ned ca 2,2% i USA.
Med knappe 3 timer igjen kan dette likevel svinge raskt begge veier.
Store svingninger har vi som sagt sett flere eksempler på de siste dagene!

Hilsen Hammers
Innlegg av: lazy (08.02.18 19:54 ), lest 1771 ganger

Til høsten er det 10 år siden megakrakket.
Kan vi få noe lignende igjen i løpet av året ?
Innlegg av: Skipssjefen (08.02.18 19:56 ), lest 1768 ganger

Alt er MULIG, men spør deg selv, hva skal trigge det?
Lite som kan gjøre det pdd!

SS
Innlegg av: Fevang (08.02.18 21:46 ), lest 1712 ganger

DOW bør ha bra støtte rundt 22000.

Med den farta det faller nå kan vel den støtten testes snart....
Innlegg av: Hammers (08.02.18 21:49 ), lest 1720 ganger

Vel.
NÅ ned over 800 poeng - og fallet tiltar i styrke - 10/12 før stengetid!
Tilløp til panikk de siste minuttene med 100 poeng i et jafs. Neppe røk uten ild der borte!

Hilsen Hammers
Innlegg av: digitalavis (08.02.18 22:29 ), lest 1648 ganger

Det er rolige og kontrollerte salg ihvertfall, ikke som i 2008. Det spørs bare når det over.
Innlegg av: milk (08.02.18 22:36 ), lest 1620 ganger

Som jeg trodde,Mandagen var bare en forsmak! ASK kom i grevens tid :-)
Innlegg av: Hammers (09.02.18 00:00 ), lest 1576 ganger
Endret: 09.02.18 00:04

Det chartet til DJIA får meg til å tenke på noe jeg leste meg til i tidligere tider - da jeg lærte meg TA:
- Midt i en retningsendring (opp/ned) kommer det en kraftig motreaksjon.
- Var DET den kraftige korreksjonen vi så tidligere i uka, da DJIA steg fra ca 24 til 25.000 - og nå er tilbake igjen?
- At vi nå har kommet halvveis på veien?
- I så fall er det godt rom for ytterligere "et par" 1000 poeng nedover.
- Da ligger vi ved ca 21/22.000.....der det (som nevnt av annen) ligger kraftigere støtte (begge områdene).
- Først må det vel bli klart hva som EGENTLIG skjer - for hele fallet har i prinsippet kommet ut av intet!

Hilsen Hammers
Innlegg av: Fevang (09.02.18 00:10 ), lest 1548 ganger
Endret: 09.02.18 00:12

RE^2: OSEBX - The TREND is your friend!

Artig å lese dine innlegg Hammers!!

Men ikke enig i at fallet kom ut av intet.

Se på chartet for DOW - etter en lang periode med ganske sterk oppgang fikk vi en enda sterkere oppgang i januar. Slikt pleier som oftest å ende i tårer. Akkurat som nå...

Nettopp dette chartet skremte meg ut av omtrent alt av aksjer for et par uker siden. Og det var jo OK.
Innlegg av: Popcorn. (09.02.18 00:09 ), lest 1523 ganger

Kan ikke si annet enn at jeg liker det jeg ser nå :-)
Innlegg av: Hammers (09.02.18 00:22 ), lest 1516 ganger

Fevang.
Ja enig, men jeg tenkte på hva som egentlig (fundamentalt) ligger bak. Rentefrykt nevnes stadig, men kan det være mer?
Ellers tenker vi ganske likt; jeg var selv ute av børsen den 16. jan.

Popcorn:
Enig med deg også - og spennende tider nå!

Hilsen Hammers.......sjeleglad for at det ikke er JEG som nå skal sitte der med mine aksjer......og lure på hva pokker jeg skal gjøre med dem! Ta gevinst (hvis man har) - eller kaste alt over bord og begrense tapet?

Det smarteste er trolig å drite i børsen til utpå dagen og gå seg en lang tur - for starten blir trolig av det makabre slaget???
Innlegg av: milk (09.02.18 06:13 ), lest 1455 ganger

Skal man handle i dag,eller kommer det nye kraftige korreksjoner? Det er lite renter på ASK ;-) En mulighet er å gå inn i CPM og en Autocal.
Innlegg av: SuperSpinal (09.02.18 06:26 ), lest 1452 ganger

OSE er spennende på 780-tallet. US futtene er grønne nå etter stor nedgang i går (men US futtene er veldig volatile for tiden). 780+ er viktig for å holde på trenden så klart.
Innlegg av: tirawen (09.02.18 08:06 ), lest 1409 ganger

Breaking: "The Senate has the votes to approve massive spending increase" - Kan dette føre til noen dagers oppgang neste uke?

Innlegg av: tirawen (09.02.18 08:09 ), lest 1405 ganger

Trend

Langsiktig : Opptrend over 770 for Ose og over 22 000 for Dow Jones.
Innlegg av: digitalavis (09.02.18 09:29 ), lest 1355 ganger

Starten ble overraskende mild.
Innlegg av: digitalavis (09.02.18 10:54 ), lest 1308 ganger

Nå starter det virkelige fallet.
Innlegg av: naivsuper (09.02.18 12:02 ), lest 1282 ganger
Endret: 09.02.18 12:03

Vi er i en korreksjon. Jeg har vært med i dette sirkuset siden 2003 og jeg har vel aldri opplevd at USA i en global korreksjon har korrigert mer ned enn OSE. Da er dette i såfall første gang. Men jeg tror ikke det skjer! Standarden i perioden 2003 - 2008 var USA ned 10 % og OSE ned 15 % innenfor noe variasjon. Dette skjedde 1-2 ganger i året. Årsaken kunne være sammensatt, men ofte frykt for høye renter og høy oljepris.
Typisk for en slik korreksjon er etter min erfaring ned å teste 200 dagers glidende snitt som nå ligger på ca 765 på OSE.
Ned dit vil jeg regne som en svært mild korreksjon i OSE-målestokk. Hvis vi nå er i utforming av en medioterm toppformasjon kan fallet bli helt til 720. Da er vi på litt over 10 % fall. Hvis vi tenker at fallet er av type kraftig korreksjon (i mangel av korreksjon på lang tid) så kan vi se på den lange trenden som tilsier fall helt ned til området 600 - 650.

Hva er så årsaken? Jeg tenker den er ensidig lagt på kraftig økning av de lange rentene. Jeg tenker også det i usa mye handler om at aksjeeiere har ventet på de nye satsene for gevinstbeskatning som nå er vedtatt og gjennomført. Det handler om sikring av verdier etter kryptofall som startet før børsfall.

Jeg har som utgangspunkt for kjøp av aksjer på OSE i området 600 - 765. Et langt spekter, men jeg er usikker. Blir litt skremt av kraften i fallet over there.
Innlegg av: digitalavis (09.02.18 12:25 ), lest 1272 ganger
Endret: 11.02.18 21:08

Helt enig, naivsuper. I dag har indeksene levd litt sitt eget liv uten å ha USA å se til. Så har vel strategene gitt markedet litt sovemedisin med å si at store børsnedganger ikke kommer uten at økonomiene er svake. Men tenk på krakkene i 1987, 2000 og i 2008 der økonomiene var sterke like før det skjedde.
Innlegg av: xLax (09.02.18 13:25 ), lest 1225 ganger

Tror heller ikke det er noen ny «trend» at ose plutselig skal falle *mindre* enn US. Ose holder seg mistenkelig godt og så er det attpåtil fredag!
Er det slik at de kursledende krefter på ose sitter på innsikt om at US fallene vi har sett de siste dagene er basert på «fake news»?
Innlegg av: Norwege (09.02.18 16:06 ), lest 1187 ganger

Solgt bjørner og gått over i borr igjen.
Ser ut til at det ender over 782 idag, så jeg avventer ny bearinngang igjen. Burde vel bare sittet utenfor og avventet litt.
God helg
Innlegg av: tirawen (10.02.18 06:21 ), lest 1139 ganger

https://i0.wp.com/kimblechartingsolutions.com/wp-content/uploads/2018/02/Spx-testing-2-year-rising-support-weekly-momentum-not-oversold-feb-9.jpg

S&P 500 weekly , ikke oversolgt enda, og for at den fortsatt skal være i en opptrend, så bør den ikke falle under 2375, 9 % fall fra dagens nivå.
Innlegg av: milk (10.02.18 07:56 ), lest 1098 ganger

USA har vedtatt nok et budsjett med betydelig underskudd! Når vil markedene reagere negativt på en slik politikk? Dette er alt annet en sunt....
Innlegg av: Silberman (10.02.18 09:00 ), lest 1088 ganger
Endret: 10.02.18 09:05

Nå må vi regne med at Asia og Europa åpner kraftig opp på mandag. Så faller det typisk utover dagen, men ikke mer enn at man ender godt i pluss. Med andre ord, markedet premierer de som har sittet over helgen, mens de som prøver å kjøpe seg inn mandag vil slite.

Silberman
Innlegg av: Longsitinbulk (10.02.18 09:17 ), lest 1054 ganger
Endret: 10.02.18 09:20

Da kom den rekylen som vi antok i Usa, S&p500 og Dow snudde perfekt på på teknisk støtte , de som gidder å sitte trade en fredags kveld kan gjøre bøtter med cash i disse store bevegelsene vi nå opplever under uroen i Usa.
Det er i utgangspunktet veldig lett hvis man bruker teknisk analyse, holder skallen kald og står fast i planen.

Det er langt enklere i Usa, Usa kjører sit løp, Europa bare dilter etter og venter på hva Usa gjør til enhever tid og er stadig i utakt med Usa, derfor kan det bli vrient for traderene i Oslo fremover, noe som igjen fører til større volialitet og svingninger- noe som igjen er bra og spennende for tradere som er likvide og i bevegelse til enhver tid, langt mindre behagelig for de som bare sitter passive på lang siden og bare skriker opp.

Skal jeg komme med et skudd fra hofta er vi nå på bunnen av korresjonen og man bør kjøpe lange aksjer igjen, det er mulig det fortsatt skal sprette litt opp og ned på disse nivåene før indeksene igjen starter klatringen.

Det som blir ekstremt spennende og 1000 kr spørsmålet et slikt senario der indeksene stiger 3-6%
Blir om børsene globalt da vil danne en hode skulder, forrmasjon-en perfekt sådan.

I et slikt bilde og på de nivåene i indeksene skal man være usedvanlig forsiktig på lang siden,trolig ikke være lang overhode

jeg er rimlig trygg på at det senarioet blir neste hendelse i markedet, noe opp nå, før det blir et slag kraftig mellom bear og bull, og en endelig avgjørelse på om bull markedet er over for denne gang eller om toget skal rusle videre oppover enda en gang.

Innlegg av: SuperSpinal (10.02.18 09:21 ), lest 1037 ganger

Longsitinbulk

Jeg synes det ikke er så dumt syn du har. Vi må la det gå noen dager nå for å vurdere om det treffer. Akkurat nå burde volatiliteten være fin å trade, men det er den bare ikke (veldig uforutsigbare svingninger)
Innlegg av: digitalavis (11.02.18 21:08 ), lest 930 ganger

At FED reverserer sin Kvantitative lettelser og at ECB reduserer sine støttekjøp er en macro-event på samme måte som da oljeprisen falt med 70% i 2014.

Kvantitative lettelser har gått ut på at sentralbankene "lager sine penger ut av luft" og kjøper statsobligasjoner (dette øker pengemengden i økonomiene). Får å kjøpe disse må de by høyere og rentene på obligasjonene går da ned. Dette har de gjort siden finanskrisen startet i 2008 som ett krisetiltak. Dette har bare vært ment som ett midlertidig krisetiltak og nå etter snart ti år har FED bestemt at de ikke lenger skal trykke penger og kjøpe statsobligasjoner. De slutter nå å by på obligasjonene. Nå skal de bygge ned balansene sine. Når statsobligasjonene nå forfaller må den amerikanske staten betale tilbake pengene de har lånt hos FED, FED sletter dermed posten i balansen ("ødelegger luftpengene") og pengemengden i økonomien går dermed ned. Den amerikanske staten har fortsatt budsjettundersjdd og må rullere (fornye) obligasjonene sine. FED vil ikke nå lenger by på disse, men la markedet by på de. Disse pengene må da tas fra markedet (hovedsaklig privatbankene) og de kan ikke brukes på de private bankenes spekulasjoner i finansielle assets, som olje, aksjer etc. Det betyr at de må selge eiendelene her og at prisene på disse går ned (aksjer og råvarer, etc..). LIKVIDITETEN i markedet går NED.

Den andre effekten er at markedesaktørene ikke vil by så høye priser som FED tidligere har gjort på obligasjonene og RENTENE vil dermed gå OPP.

For hver uke som går der hvor FED ikke lenger byr på obligasjoner (og ECB reduserer sine kjøp) må markedsaktørene (de private bankene) by på disse og penger vil effektivt trekkes ut av økonomien. Siden mesteparten av pengene som FED frigjorde ved sine støttekjøp i ettertid har vist seg å ikke gå til økte lån fra bankene til bedrifter og private, men til bankene til å pumpe opp verdiene på finansielle aktiva vil effekten merkes her. Alle priser i finansmarkedene vil gå ned.
I forrige uke så man eksempler på det med 1000 punkt nedganger i DOW når finansielle aktører må selge seg ned. Dette vil fortsette når det blir stadig mindre penger tilgjengelig for spekulasjon, uke for uke, når likviditeten går ned og rentene opp.

Det er nå 15 år siden det siste langvarige bearmarkedet i aksjer på OSE. Jeg spår nå bearmarked på OSE (og resten av verden) i 2018.

Innlegg av: Longsitinbulk (11.02.18 21:31 ), lest 902 ganger
Endret: 11.02.18 21:33

Det er mange spåmenn der ute

La meg stille et spørsmål, et selskap som Statoil har aldri tjent mere penger en nå.
Q4 med en snittpris på underkant av 60 dollar-

Du som spår bear marked, hvor lang mener du et selskap som Statoil kan falle i dagens olje marked ?

Statoil har aldri vært rimligere sett opp mot inntjening.
Jeg tror det blir for enkelt å "spå" et bear marked.
Skal det skje i Oslo må mange momenter snu, pr i dag er det ikke veldig realistisk med et bear markdet.

Usa faller pga for noe overprisede kurser, det er ikke en realitet i Oslo, der energi aksjene definitivt forsvarer prisingen på dagens oljepris- lite tyder på at Oljen skal inn i en negativ spiral.

Jeg vil også være "spå mann" - jeg tror på et relativt flatt marked med store svingninger, et marked uten klar retnimg- jeg tror et slikt marked vil vare i 6-12 måneder.
Innlegg av: milk (11.02.18 21:32 ), lest 903 ganger

"digitalavis" Meget greit å ryddig skrevet. Burde være lett å forstå for alle ;-) Bare tiden kan vise om du "tenker" rett,men jeg tror du er inne på noe elementært som vil sette dagsorden for den videre utviklingen på børsen.
Innlegg av: digitalavis (11.02.18 21:41 ), lest 883 ganger
Endret: 11.02.18 21:53

LSIB,
Vi har nå hatt multippelekspansjon helt siden finanskrisen. Nå er P/E-multippelen på OSE blitt høy ifølge mange. Jeg tror vi nå får en multippel-kontraksjon i 2018.

Milk,
Takk. jeg tror og OSE må ta det inn over seg. I motsatt falll vil det være mot normalt.
Innlegg av: Longsitinbulk (11.02.18 21:45 ), lest 883 ganger
Endret: 11.02.18 21:47

Og begrunnelsen på multippel-kontraksjon er?
Innlegg av: digitalavis (11.02.18 21:56 ), lest 859 ganger
Endret: 11.02.18 21:57

LSIB,
det beste svaret er egentlig å spørre: tror du OSE vil være isolert fra børsutviklingen i andre land?
Innlegg av: Norwege (12.02.18 18:20 ), lest 775 ganger

Kjøpte igjen bear. Motstand rundt 801/802.
Borrerne gikk ut igjen flatt. Er dårlig teknisk, men liker den, så det er bare vilekjæret mitt innimellom i tilfelle den skulle gå.
Innlegg av: Longsitinbulk (12.02.18 18:41 ), lest 767 ganger

Kjøpe bear nå, bare trekker du en lapp fra hatten?
De som prater bear marked snakker bare tull.
Det blir eventuelt en lang kamp for å få børsene inn i en bearisch modus
Innlegg av: Norwege (12.02.18 22:53 ), lest 694 ganger
Endret: 12.02.18 22:57

Kortsiktig LIB. Kjøper på motstand, selger på støtte.

Snakker ikke om bearmarked enda.

Åpner nok opp mot 801/2, men jeg tror det ender ned imorgen foreløpig.
Innlegg av: coldman (12.02.18 23:08 ), lest 662 ganger

Longsitinbulk: Markedet bryr seg døyten om at Statoil tjener penger som aldri før.

Poenget er at ALLE, også kvalitetsaksjene, blir dratt med ned i en korreksjon. Det er trenden en er inne i som betyr noe, IKKE hva du holder på hånden.

Det spørsmålet du må stille deg er følgende: Er korreksjonen nå ferdig, og
vil S&P stige fremover?
Eller er vi bare i begynnelsen av en korreksjon, som kan lede mot et bearmarked?

I et eventuelt bear-marked handler alt om å redde stumpene...før en oppgang kommer.
Innlegg av: Norwege (15.02.18 22:47 ), lest 577 ganger

Ser ut til å bli en positiv dag på OB imorgen også.
Mine borrer flytter seg desverre ikke særlig oppover.

Skal vi se 820 igjen om ikke lenge?
Solgte bear da den gikk over 792 igjen og godt var det.
Greide ikke å holde seg over motstanden på 802, men det kan vel godt skje imorgen. Da er det vel 820 og 840 som er neste motstand.
Innlegg av: Longsitinbulk (27.02.18 10:43 ), lest 474 ganger

Da er vi igjen oppe på et kritisk nivå.
Jeg har lettet meg for aksjer igjen etter rewarden etter nedturen.

Det meste er nå hentet inn og vi møter motstand 820 poeng.

Faren er nå at det vrenger ned og vi har en perfekt hode skulder formasjon.

Jeg aner ikke retning videre, derfor kan en ide være å avvente, sitte 2/3 cash.

det virker mest bullish, men det er vel gjerne da vi får en ny knekk.

Innlegg av: Hammers (27.02.18 23:58 ), lest 386 ganger

Long.

Vel, hvis man trekker (og forlenger) en linje mellom de to markerte bunnene i des og feb - OG index heretter faller.
Da KAN det bli etablert en H/S, men den opprinnelige linja jeg nevner mellom de to bunnene må også brytes.
Lang vei, men greit å ha i bakhodet!

Hilsen Hammers
Innlegg av: Hammers (02.03.18 12:27 ), lest 289 ganger

Long.
Ja, enig i at det er en svært interessant formasjon som sakte - men sikkert - har utviklet seg ila det siste halve året.
Spes sett i lys av den uroen som nå sees rundt om.

Halslinja legges horisontalt via 3-4 bunner ved ca 784. Blir denne brutt som "sluttkurs" med ok margin er bruddet et faktum.
Formasjonens fallpotensiale er i første omg til +730. Dog over litt tid - og kun aktuelt ETTER at evt brudd har funnet sted.

De som sitter i illikvide aksjer bør være ekstra på vakt framover!
Kjøperne forsvinner gjerne som dugg for solen hvis helvete først bryter løs - og man kommer seg vanskelig ut til akseptabel pris - hvis ønskelig.

Hilsen Hammers
Innlegg av: Longsitinbulk (27.02.18 22:31 ), lest 423 ganger

RE^2: OSEBX - The TREND is your friend!

Hammer

Hode skulder ?
Innlegg av: Longsitinbulk (02.03.18 11:28 ), lest 311 ganger

RE^3: OSEBX - The TREND is your friend!

Hammer- indeksen kjemper for å holde 800poeng.

Skulle USA stupe i kveld er hode skulder formasjonen en faktum- enig?

renter som stiger og handelskrig, bullmarkedet er over