Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: kjalar (19.05.17 17:03 ), lest 2373 ganger

Elbiler vil føre til massekonkurs blant bilverksteder

Ikke rart de syter og klager i kommentarfeltene lol.

UBS har plukket fra hverandre en Opel ampera og

Aftermarket: The Bolt is almost maintenance-free. Not only do fewer parts
need to be replaced over the car's life, it also does not require a regular change
of fluids, such as engine oil. On our analysis, the after-sales revenue pool could
drop by ~60% or >$400 per vehicle per year. This should pose a major
challenge for dealerships, which typically generate >40% of their gross profit
pool in service and maintenance.
Innlegg av: OZZY (19.05.17 17:13 ), lest 1372 ganger

RE^1: Elbiler vil føre til massekonkurs blant bilverksteder

nå er det ikke bilistene sin oppgave å holde mange verksteder i drift hvis det ikke er brukt for de.
de må finne på noe nyttig å drive med for samfunnet
Innlegg av: MH77 (19.05.17 17:17 ), lest 1375 ganger

Bare tull. Behovet for vedlikehold vil være nesten like stort, men man slipper å skifte motorolje. Tesla har så vidt jeg har skjønt oljeskift på giret hver 20k km. Min girkasse skal i utgangspunktet ikke skifte olje, men jeg gjør det gjerne rundt 100k km.
Innlegg av: Finlux (19.05.17 17:19 ), lest 1347 ganger

MH du drømmer, Elmotorer holder en mill km, det er bare bremser som må ettrses.
Du er så forgubbet som det er mulig å bli.
Innlegg av: mishka (19.05.17 17:35 ), lest 1313 ganger

Dette har jeg hørt før. I et stort intervju i Kapital i vinter med den nye adm.dir. i Møller gruppen så sa han at dettte var en av hans store hodepiner i fremtiden.

I Norge kan vel dette snart begynne å merkes. I resten av europa og Tyskland i særdeleshet ligger dette langt frem.
Vi snakker nok om minst 10-15 år.
Dette fordi det er gamle biler som trenger mest ettersyn og med en levetid på 15 år+ og et salg i dag lik null av elbiler så tar dette sin tid.

Merkeverkstedene vil føle dette først.
De som skrur bremser sier at skifte av skiver er den store greia på elbiler.. Selv vi som har hybrid merker dette godt. Til og med i Tyskland nesten uten snø og slaps holder skivene bak på en Prius max 2 år. Klossene er like fine, men skivene ruster i stykker pga lite bruk. Mekanikere jeg har snakket med mener at man nesten må regne med hvert år på elbiler. Da kan det fort bli dyrt for i Norge koster et skift av skiver og klosser bak på ikke merkeverksted rundt 4500-5000.
Dette er big business.

Og jaaada jeg vet at man skal ta en skikkelig hard brems i ny og ne. Sist jeg gjorde dette med riskokern til kona så kilte klossene seg fast på glideboltene og klossene bak la seg på. Da måtte de i alle fall skiftes fort:-)
Innlegg av: Finlux (19.05.17 17:40 ), lest 1301 ganger

Det gjelder ikke Norge Miskha, med enorm øking av Elbiler og nye suksessmodeller som Ampera vil verkstedene måtte omstille seg.
Elmotoren er ekstremt enkel og det er kun styring, ledd , fjæring og støtdeming som er aktulle servicepunkter for Elbiler.
Ts har helt rett, og takke faen for det, det er mange som er blitt flådd og blir flådd av overivrige verksteder
Innlegg av: mishka (19.05.17 18:34 ), lest 1212 ganger

RE^2: Elbiler vil føre til massekonkurs blant bilverksteder

Skifte av bremseskiver kommer til å øke. Alt annet mindre. Det som blir spennende nå blir å se levetiden på elbiler. Kommer de til å havne på bunn pga batteriene.
Time will show. Jeg aner ikke.
Innlegg av: MH77 (19.05.17 17:51 ), lest 1303 ganger

En moderne bil med forbrenningsmotor som brukes riktig trenger kun å skifte olje og filtre en gang hvert annet år. Det er ikke særlig dyrt, med mindre du går på merkeverksted.

Du kan skifte olje 100 ganger for prisen av et elbilbatteri, og da hjelper det lite at batteriet kanskje varer i ti år.

Det største problemet med elbiler er uansett at de er klare for museum etter få år. Om 2-3 år er det ingen som vil ha en elbil med mindre enn 40 kWh batteri. Helst bør der nok være 60 kWh.
Innlegg av: seopp. (19.05.17 18:00 ), lest 1273 ganger

RE^2: Elbiler vil føre til massekonkurs blant bilverksteder

"skifte olje og filtre en gang hvert annet år"

Jeg ville ikke ha kjøpt bil av MH77.
Innlegg av: Finlux (19.05.17 17:59 ), lest 1270 ganger

Haha MH, jeg har hatt slike fantastiske maskiner, og det er hårfine forstyrrelser som skal til før det lyser lamper eller fusker. Ikke ok med det, er det noe feil koster det flesk og bytte partikkelfiltr og så skal resten avstemmes.
Flotte motorer, men de skal vedlikeholdes, og det er netttopp det tråden handler om.
Nye dieselmotorer blir fort ett mareritt når de skal EU godkjennes eller når de fusker.
Innlegg av: INVESTOR. (19.05.17 18:09 ), lest 1280 ganger
Endret: 19.05.17 18:16

Mh77 min elbil er snart 4 år å har nesten ikke tapt seg i verdi på disse 4 årene det er en e-up. Ikke alle trenger lang rekkevidde. Holder fint 6 mil frem og tilbake fra jobb altså 12 mil uten og lade pluss små kjøring på kvelden , sommer som vinter.
Er lov å bruke hode før du snakker vet du.

Ps: har også diesel bil stasjonsvogn som bil 1 skal lgarantere deg at den har fallt mye i pris på disse 4 årene. Begge bilene kjøpt samtidig. Pluss også mere utgifter osv osv.

Bare ljug og fanteri du preller av deg har selv erfaring med dette nå. Bil nr 1 blir snart byttet ut med ny El bil Opel ampera.
Innlegg av: Finansdamen (19.05.17 18:17 ), lest 1235 ganger

Noen som har forslag til aksje innen bilsektoren for å sette en short?
Innlegg av: MH77 (19.05.17 18:21 ), lest 1251 ganger

Det er en ny generasjon elbiler på vei med mye større batterier, ingen gidder å kjøpe brukt elbil med 10-12 mil rekkevidde da. Nissan Leaf har tapt seg kraftig i verdi, og de andre følger snart etter.

Jeg kan være enig i at intervaller på oljeskift på 30k km er drøyt, og jeg kommer kanskje til å skifte oftere når serviceavtalen går ut.

Hvis man har mye småkjøring går partikkelfilter tett, men det er uansett VELDIG mye billigere å skifte partikkelfilter på 150k km, enn å skifte batteri på en elbil.

Dere må gjerne kose dere med elbilene, men jeg har ingen tro på at dere får lavere verditap og servicekostnader enn dem som har vanlige biler.
Innlegg av: Finlux (19.05.17 18:39 ), lest 1203 ganger

Ingen bryr seg om den surmagede misunnelsen din MH, vi andre vet godt at det går fremover , men dine "verditap" er helt feil, det selges veldig bra på dagens rekkevidder også og veldig mange har ikke behov for mer enn det.
Det er lokalt at nullutslipp er viktigst.
Finn deg en hobby ok.
Innlegg av: PSI- Investor (19.05.17 18:44 ), lest 1195 ganger

Da jeg kjøpte varebiler i januar så sa de 40.000km og annehvert år på olja. Så 3 års leasing = kun 1 service!

De tunge elbilene kommer til å få samme problemer som andre tunge biler, som ML, X5 og XC 90 som det ble skrevet om her for noen uker siden.
Selve motoren er det kanskje mye tull med på veldig gamle biler noen ganger samt spesielle modeller, men de fleste trauste transportbiler går og går.
Innlegg av: Finlux (19.05.17 18:47 ), lest 1188 ganger

Jada, de går og går, men når de måles så må det gjøres dyre reperasjoner for å komme ned på påbudt nivå.
Hva i all verden er vitsen med å krangleom noeså opplagt som har vært i mange år og som stadig innsjerpes.
Prtillelfilter/justering minimun 15000,-
Full rens innsug 10000,-
Innlegg av: Gullsmeden (19.05.17 20:31 ), lest 1146 ganger

Vel, de gangene jeg har hatt bilen på verksted har det ikke vært motor, men problemer med bremser, understell/fjæring/støtdempere/ledd/foringer, OG elektriske feil.
Innlegg av: Finlux (19.05.17 20:35 ), lest 1131 ganger

Bare vent til du får feil på utdlippsverdiene, da er det bare å åpne lommeboka på vidt gap
Innlegg av: MH77 (19.05.17 23:49 ), lest 1091 ganger

Har aldri hørt om at det er vanskelig å få biler godkjent pga utslipp. Da må noe være alvorlig galt. Selv uten katalysator og partikkelfilter pleier biler å bli godkjent.
Innlegg av: PSI- Investor (19.05.17 23:58 ), lest 1068 ganger
Endret: 20.05.17 00:01

Ja har hørt om biler sommhar feilet på avgass, men det er sjeldent.
Selv den gamle Hiachen med feiljustert dieselpumpe gikk gjennom.

Tett partikkelfilter skjer ikke fordi bilen er gammel, men fordi den ikke kjøres varm nok. Kanskje litt som å alltid hurtiglade, eller kjøre batteriene helt ut og helt opp hver gang, altså 'feil bruk' i forhold til hva bilen er laget for.
Innlegg av: ZaloUltra (20.05.17 12:44 ), lest 1002 ganger
Endret: 20.05.17 13:11

verksteder i dag lever ikke akkurat av oljeskift, en oljeskift på en vanlig bil betyr godt under 2k i omsetning, det kan man ikke leve av. Å skifte olje gjør svært mange selv på eldre biler, det er jo ekstremt enkelt. Oljen for en litt eldre bil koster ikke stort mer enn Coca Cola på Biltema.

Verkstedene de lever av småfiks, ofte basert på EU-kontroller.

da er det stort sett elektriske komponenter og understellskomponenter (bremser, stag, foringer) som det er feil på. Ingen kjøretøy slipper unna det norske klima(fukt) og få steder kan man unngå å bli utsatt for bilspisende veisalting

lite forskjell mellom batterisøppel og vanlige biler mht slike feil, selv om bremser lever kortere på EV fordi de får ruste mye mer "fritt" pga ERS, men også pga ESP som dere sikkert vet bruker bremsene uavhengig av bremsepedalen (gjelder alle typer bil med ESP, skru av ESP og bremsene lever lenger...men du må ratte mer selv også, noe som elektronautene viser seg å ha lite evne til å gjøre..)

nå vil heller aldri EV utgjøre mer enn 10-15% av kjøretøyparken i Norge de neste 15-20 årene(maks 5-10% i hele verden), så verkstedene har mer å frykte for at færre velger unødvendig elektronikk når de kjøper ny bil. Ny strengere EU kontroll krever at alt tull og fjas du kjøper på ekstrautstyrslisten skal fungere. DET blir dyrt å fikse i lengden!

for ingenting er mer vanskelig, krevende for mekanikerens kompetanse, sårbart og kostbart enn elektronikk. Enda en grunn til å styre unna EV. Alle som har slitt med elektronikkfeil/elektriske feil VET hva verkstedene soper inn på slike jobber. Ofte er ruller tusenlappene bare på feilsøk.

per i dag lasser folk opp med unødvendig elektronisk utstyr, så det er ingen fare for at verkstedene får MINDRE å putte fingrene i fremover, ettersom antallet biler i verden øker og øker... i fjor ble det solgt drøyt 77 millioner bensin og dieselbiler i verden, i år passerer vi sannsynligvis 80 millioner så det synger, og veksten er økende!

Vi trenger flere bilmekanikere på denne planeten. FACT!

Finlux

Den dagen garantien utløper på din EV regner jeg med du har spart opp masse penger og er klar til å dekke kostnadene på elektronikk/el-komponenter.- DET vil SVI!

Det er vel heller ingen som er så ukloke at de kjøper et slitt batteri/brukt EV med kun kort tid til utløp på garantien?
Innlegg av: ZaloUltra (20.05.17 13:06 ), lest 943 ganger

http://work.chron.com/growth-need-auto-mechanics-25571.html

"The U.S. Bureau of Labor Statistics predicts that the number of jobs for auto mechanics will increase by 17 percent through 2020, compared to 14 percent for all occupations. That translates into an additional 124,800 jobs by 2020, or a total workforce of 848,200. Growth factors include an increase in the number of vehicles, the longer life of newer cars and the use of advanced technologies.."
Innlegg av: Finlux (20.05.17 13:20 ), lest 903 ganger

Har du forelesning idag og Ultra )) og så en god posjon batteri!;:%!! selvsagt. God helg)
Innlegg av: MH77 (20.05.17 16:38 ), lest 862 ganger

Vel talt ZU!
Innlegg av: Finlux (20.05.17 18:23 ), lest 815 ganger

Det kan være mer å spare. Mye mer...
Om du som leser dette har en bil som går på fossilt drivstoff og synes at dette lyder urettferdig, så bør du kanskje ikke lese videre. For elbil-eiere sparer faktisk enda mer. Tildels mye mer også.

Det sier Brooms bilekspert Benny Christensen:

– Ja, det er helt riktig og jeg er litt forundret over at det faktisk ikke er mer fokus på det. For her snakker vi fort mangfoldige titusener av kroner. Det er blant annet snakk om service og vedlikehold. En elmotor er i prinsippet vedlikeholdsfri og omtrent like driftssikker som en flaggstang, sier Benny.

– Elbileiere slipper oljeskift, de slipper å bytte tennplugger, dieselfilter og luftfilter. Elbiler har jo ikke tradisjonell girkasse, så her slipper man clutchbytte eller svinedyre girkassehavarier. Som om det ikke er nok, så behøver de heller ikke å tenke på registerreimbytter, engste seg for turbohavari, eller tette partikkelfiltre – eller annen leamikk som vannpumper som lekker, og slitte kamaksler og vippearmer. Her snakker vi opptil flere potensielle utgiftsbomber i titusenkroners-klassen, bekrefter Benny.
Innlegg av: Finlux (20.05.17 18:27 ), lest 811 ganger

https://www.facebook.com/BroomTV2/?hc_ref=PAGES_TIMELINE&fref=nf

Ultra og MH, i all sympati, jeg bare gnir det inn litt ) God helg
Innlegg av: Tigerberget (20.05.17 18:40 ), lest 798 ganger

MH77 hvis du skifter olje hver 30.000 og kjører BMW så kan du si good night til turboen din snart.
Innlegg av: Finlux (20.05.17 18:41 ), lest 793 ganger

Hor mange laken ryker da? 20-30?
Innlegg av: Tigerberget (20.05.17 23:39 ), lest 721 ganger

Bytte turbo på en BMW er ca 35.000,- / 40.000,-.

Anbefaler IKKE å følge bilens instrukser på 30.000Km intervaller.
Innlegg av: Finlux (21.05.17 00:18 ), lest 706 ganger

Har opplevd turbosammenbrudd, ikke særlig moro og fryktelig dyrt.
Litt greiere med Elmotor som trenger omtrent like mye vedlikhold som en flaggstang som de sa i BROOM.
Innlegg av: MH77 (21.05.17 11:39 ), lest 664 ganger
Endret: 21.05.17 11:49

Hvis du betaler 35k-40k kroner for er turbobytte går du til feil veksted!

Gå til et turboverksted å få byttet turbo for 8000-12000 kroner. Selve turboen koster 5000-6000 å få reparert.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=91766453

Forrige gang jeg sjekket kostet et batteri til Tesla rundt 400 000 kroner og et gir 150 000 kroner. De ryker omtrent like hyppig som turboer og partikkelfilter.

http://www.tv2.no/a/5533999/
Innlegg av: Norwege (21.05.17 12:26 ), lest 603 ganger

Jeg har kjørt turbobiler siden 80'tallet og enda ikke skiftet en eneste turbo.
Ser "eksperten" i broom nevner etpar dyre elementer å skifte i en bil, men dette er ikke noe som ryker til hver service.
De bilene jeg har hatt, har nærmet seg 250'uten annet enn skift av støtdempere, foringer og bremsedeler av dyre ting
De må man skifte på en elbil også
Er enig i at elfeil på bil er absolutt dyrest og noe man ofte ikke får bukt med selv.

Uansett, bare å kose seg med elbilen om man er fornøyd med den. Jeg koser meg med mine :-)
Innlegg av: ZaloUltra (21.05.17 14:54 ), lest 569 ganger

Rett og slett ikke mye "ekspert" i de uttalelsene fra denne Benny. Kan bare le, ,for det han sier er så usannt/lite i samsvar med virkeligheten at det blir for dumt å diskutere rett og slett. :D:D

Innlegg av: Finlux (21.05.17 15:33 ), lest 540 ganger

Blei du sjokkelektrifisert nå Ultra?
Goglet kroken på døra og stadig flere verksteder går i konken.
Sånn er utviklingen, elektisk.
Innlegg av: ZaloUltra (21.05.17 16:39 ), lest 530 ganger

Finlux

Jasså det smertet å bli minnet på at du må begynne sparingen til batteribytte på dildoen?

Innlegg av: Finlux (21.05.17 17:21 ), lest 499 ganger

Skulle det ikke mer til før det rabla helt for deg Ultra?
El er tingen, billig, utslippsfritt og lite vedlikehold.
Og rekkevidden øker for hvert år.
Innlegg av: ZaloUltra (21.05.17 18:53 ), lest 484 ganger

Finlux

Rekkevidden/kapasiteten i batteriet faller litt for hver ladesyklus, til slutt er det ubrukelig. Brukte batterier er verdiløse men det koster enormt mye penger å bytte ut et slitt med et nytt.

Med vanlig bil slipper man slike bekymringer;)
Innlegg av: Finlux (21.05.17 19:06 ), lest 458 ganger

Akkurat ja, er du ansatt på tivoli?
Innlegg av: MH77 (21.05.17 23:45 ), lest 431 ganger

Også var det dette med rekkeviddeangst...

En annen ting er at hver gang jeg kjører forbi ladestasjonen til Tesla så er den tilnærmet full. Må være utrolig kjedelig å sitte en halvtime og vente på at tanken skal bli full, spesielt hvis den bare rommer 20 liter!
Innlegg av: Tullium (22.05.17 21:54 ), lest 368 ganger

MH, Batteriene inneholder ikke så mye energi, 8-11 liter er mer riktig. Men forbruket er tilsvarende 0,2-0,25 liter per mil.

Ser at Mercedes skal lage gigantisk batterifabrikk i Tyskland. Das beste oder nichts, som vi sier!
Innlegg av: Consciouosness (23.05.17 08:11 ), lest 343 ganger

Aftermarket: The Bolt is almost maintenance-free. Not only do fewer parts
need to be replaced over the car's life, it also does not require a regular change
of fluids, such as engine oil. On our analysis, the after-sales revenue pool could
drop by ~60% or >$400 per vehicle per year.

This should pose a major challenge for dealerships, which typically generate >40% of their gross profit pool in service and maintenance.

Derfor er bilindustrien mest opptatt av at H2 skal lyktes. Skjer det vil ingenting endres for den enkelete bileier !
Innlegg av: Consciouosness (23.05.17 08:31 ), lest 309 ganger

mishka, nye typer skiver er på vei, case closed :-)
Innlegg av: Norwege (23.05.17 08:38 ), lest 284 ganger
Endret: 23.05.17 08:39

Det er nye calipere påvei også da, eller?
Du skjønner, de ruster fast ved lite bruk de også.....
Småkjøring i storby om vinteren er drepen for bremsene.
Sålenge bremseskivene er av stål, vil de ruste C.

Case closed....
Innlegg av: saphran (23.05.17 09:34 ), lest 257 ganger

Tesla sine servicepriser tyder ikke på at verkstedene deres skal gå konkurs med det første, ei heller er det sjelden at ting ryker på de bilene...Jeg har aldri vært oftere på verksted enn med min Model S.
Innlegg av: Tullium (23.05.17 10:02 ), lest 249 ganger

Hvis bilverksteder vil overleve, så er det bare å spesialisere seg på elektronikkfeil og sensorfeil.
Tenk med autonome biler, alle kameraene og dingser som må kalibreres. Hva med å spesialisere seg innen høyspenning, slik at det er lov å skru på elbilene. Det vil jo bli et massivt marked, men man må være forut.

Karosseriskader kommer sikkert til å ta seg opp med autonome biler :-D
Innlegg av: DrDød (23.05.17 10:58 ), lest 230 ganger

Det ble jo også spådd massekonkurs blandt cafeer, restauranter og utesteder når røykeloven ble innført. Vi vet jo alle hvordan det gikk:)
Innlegg av: mishka (23.05.17 12:54 ), lest 206 ganger

"Karosseriskader kommer sikkert til å ta seg opp med autonome biler :-D"

Det er fullstendig omvendt.
Leste i et av de tyske bilmagasinene at påkjørsler bakfra er omtrent fraværende for nye premiumbiler som har autobrems og automatisk avstandsholder. Og dette har forsikringsbransjen allerede statistikk på for de merkene som har allerede har disse systemene.

Tidligere var 28% av all bulking påkjørsler bakfra.
Innlegg av: Consciouosness (23.05.17 15:26 ), lest 183 ganger

Ikke vanskelig å få godkjent biler med utslipp...VW fikk som vi alle vet noen hundre milliarder i bot, DIESEL GATE...