Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Biznizzmannen (19.05.17 13:00 ), lest 2316 ganger
Ticker: APCL
Endret: 19.05.17 13:03

APCL - Lisenser apcl "eier"

Til dere som mener dere har greie på lisensene i S/G har jeg noen spørsmål. I min verden forstår jeg ikke hvorfor disse bør forlenges med apcl fra S/G sitt ståsted.

Hvorfor ikke terminere dem på riktig måte, avvente tiden dette tar for så å selge lisensene til major players? Hvorfor skal apcl få være med på moroa?

Til info har jeg aksjer i apcl.
Innlegg av: Nayroun (19.05.17 13:05 ), lest 1475 ganger

RE^1: Lisenser apcl "eier"

1. Vi har nettopp vært i en oljekrise som har gjort offshore ulønnsomt. Noe som er en stor del av grunnen til at vi har gått "over tiden".

2. Å terminere lisensene og gi de til "highest bidder" kun for å tjene mest mulig penger vil gi ustabilitet/usikkerhet for alle som vil investere i landet.
Innlegg av: henrik9 (19.05.17 13:25 ), lest 1358 ganger

RE^1: APCL - Lisenser apcl "eier"

En annen faktor er at på A1,A4 og SOSP har apcl en partner som tydeligvis er av en viss størrelse. En evnt. uthaling vil også gå ut over denne.
På ROP hadde apcl ingenting klart, og det var dermed "lettere" å grabbe den.
Innlegg av: Proportfolio (19.05.17 13:32 ), lest 1313 ganger

Det er klart.. her er det en større aktør som er inne og skal ha 70% .. så mann sier da så nei til en major i hovedgrad.
Slik jeg ser det har Apcl alt på plass..bare å glede seg
Innlegg av: tuja (19.05.17 13:39 ), lest 1258 ganger

Kanskje på tide å minne om denne:

African Petroleum Corporation har signert avtaler med børsnotert oljeselskap i Senegal og Gambia.

Artikkel av: Martine Holøien
18. april 2017 - 09:10

African Petroleum Corporation har signert en intensjonsavtale og en eksklusivitetsavtale med et oljeselskap, går det frem av en børsmelding tirsdag.

Avtalene gir et rammeverk for at oljeselskapet tar operatørskap og en eierandel på 70 prosent i Senegal Offshore Sud Profond-området (SOSP), samt lisensene A1 og A4 i Gambia.

Oljeselskapet skal ifølge intensjonsavtalen betale inntil 8,5 millioner dollar, samt finansiere minst to dypvannsbrønner med en bruttokostnad på inntil 35 millioner dollar. Selskapet skal også dekke kostnaden for innhenting og prosessering av 3D-seismikk, samt dekke henholdsvis 100 prosent og 85 prosent av ytterligere to brønner, hver med en kostnad på inntil 35 millioner dollar.

Eksklusivitetsavtalen har en varighet på åtte uker, som skal brukes til å ferdigstille forhandlinger med de respektive myndighetene for å endre på arbeidsforpliktelsene i Senegal og for å gå inn i neste fase av lisensene i Gambia, samt gjennomføre due diligence og transaksjonsdokumentasjon.

Dette er nå 1mnd siden,og eksklusivitetsavtalen har nå 3-4 uker igjen.
Melding om signert avtale kan komme hvilken dag som helst.
Innlegg av: AttOgFram (19.05.17 14:09 ), lest 1153 ganger

Nayroun,

om man terminerer lisenser til selskaper som ikke har oppfylt forpliktelsene sine gir det snarere mer forutsigbarhet enn mindre. Det mest rettferdige for alle er at lisenser termineres (på riktig måte) om det ikke er ekstraordinære situasjoner som selskapene selv ikke kan rå over. Et oljeprisfall er noe som skjer innimellom i bransjen (dessvere har jeg etterhvert vært med på noen).

Dette betyr ikke at APCL sine gjenværende lisenser blir terminert, bare at det beste for alle inolvert er såpass enkelt som at oppfyller du lisenskravene får du de forlengelser som avtaleverket tilsier, og gjør du det ikke så mister du dem.

Da får man ingen favoritter som kanskje får en forlengelse fordi man kjenner noen eller ansetter slektninger av presidenter og slikt. I lengden vil dette være best for landet som utlyser lisensene, og de oljeselskapene som går inn og vil bruke penger der. Forutsigbarhet er viktig, og man skal kunne sette sammen et realistisk arbeidsprogram som man faktisk kan gjennomføre. Det burde ikke bare være slik at man legger inn et arbeidsprogram som man slipper unna med å gjennomføre.

Derfor kan jo godt APCL få en forlengelse i både Senegal og Gambia, jeg mener bare på helt generelt grunnlag at man ikke burde fått det. Samtidig har jeg vært i samme båt selv, og gjort alt jeg kunne for å beholde lisensenser som egentlig er utløpt, så jeg forstår veldig godt hva APCL går igjenom akkurat nå. I noen situasjoner har jeg fått det, i andre tilfeller har jeg ikke fått det.
Innlegg av: Graff (19.05.17 14:33 ), lest 1010 ganger

Langsiktighet er nøkkelen.

Dette er bare spekulasjoner av hypotetisk art, og ekstremt lite sannsynlig at dette skulle skje, enten her eller andre steder:

Ingen mister lisenser hvis de oppfyller kravene.
Hvis myndighetene setter en frist at slik og slik må gjøres innen da, kan respektive selskap iverksette eller stanse arbeid for å beholde/miste lisenser.

Hvis de har ekstrem tro på lisensen:
Kan de f.eks betale i dyre bøtter og spann for å oppfylle kravene og beholde lisensen. Så har en ordtaket "hastverk er lastverk". Noe som er ekstremt ugunstig for både myndigheter, selskapet, eiere, osv. (Alle er tjent med ordentlig arbeid)

En annen vri (i teorien) kunne da f.eks være at et selskap går ut på markedet og fortelle "vi gir bort 90% av våre eiendeler mot de som kan hjelpe med å få på plass: dette" og at de får resten. Igjen får en hastverk, og kanskje dårligere resultater. "lisensholder" må ta til takke med hva markedet vil tilby.

Igjen, dette er bare ville spekulasjoner/teorier om hva/hvis/ og kanskje.

Alle parter er tjent med langsiktighet, grundig arbeid og forhåpentligvis "treff".

Utstedende myndigheter taper en god del penger både kortsiktig og langsiktig hvis selskaper ikke "treffer" olje/gas pga hastverks arbeid. Iform av lavere interesser for lisenser, lengre tid før en får pumpet opp olje/gas og generert inntekter. Selv om det kanskje skulle være gode forekomster der.
Innlegg av: analytikerens (19.05.17 14:41 ), lest 966 ganger

Da er aksjonær AttOgFram i gang med å kamuflert skape usikkerhet i det selskapet han angivelig eier.

Legg merke til hvor "utspekulert" han gjør det hver eneste gang

Innlegg av: AttOgFram (19.05.17 14:09 ), lest 171 ganger
Nayroun,

...Det mest rettferdige for alle er at lisenser termineres (på riktig måte) om det ikke er ekstraordinære situasjoner som selskapene selv ikke kan rå over.

Dette betyr ikke at APCL sine gjenværende lisenser blir terminert....

Innlegg av: Levrone (19.05.17 14:46 ), lest 910 ganger

Nå har jeg god tro på at APCL vil få signerte avtaler på A1, A4 og SOSP de kommende ukene.

Om dette derimot ikke skulle skje innen "intent" perioden (og en utsettelse på HoT ikke kom), vil det da være høy risiko for å få terminert lisensene?

Er litt usikker på hvilke krav som stilles til lisenseinnehaver så hadde vært flott om noen kunne kommet med mer informasjon rundt dette.
Innlegg av: jjdnoi78 (19.05.17 14:47 ), lest 899 ganger

sådan er det med alle hans indlæg. lang tekst uden indhold:)
Innlegg av: Biznizzmannen (19.05.17 14:51 ), lest 871 ganger

Syntes AoF sin fremstilling er helt på linje med det jeg tenker og ser ingenting galt i det, Analytikerens.

At et selskap mister sine rettigheter etter fristens utløp, sender klare og tydelige signaler om at frister skal overholdes, oljekrise eller ikke.

Dagens aksjekurs gjenspeiler vel nettopp dette, risikoen for å miste lisenser er til stede og innabakt i kursen. Det har dog ikke kommet noen signaler om terminering, sånn sett er det vel mer sannsynlig at apcl beholder dem fremfor å miste dem. Usikkerhet er dog det verste som finnes.
Innlegg av: analytikerens (19.05.17 14:55 ), lest 844 ganger
Endret: 19.05.17 15:00

Plamvik, JanV, HP med flere er mer forutsigbare i sin kritikk av APCL/ledelsen/fremtiden, mens AttOgFram spres usikkerhet og biasser gjennomført på en helt genial måte.

Innleggene er blandet med fagkunnskap og at han påpeker til stadighet at han er aksjonær, men hvert eneste innlegg endre opp med en "negativ vinkling". Meget utspekulert og meget smart, det er bare å gratulere.
Innlegg av: jjdnoi78 (19.05.17 14:58 ), lest 807 ganger

meget smart? det er direkte dumt!!!
Innlegg av: AttOgFram (19.05.17 15:00 ), lest 794 ganger
Endret: 19.05.17 15:05

Folk kan gjerne være enig eller uenig i det jeg sier, og det er helt greit. Samtidig vet jeg faktisk hva jeg snakker om, fordi jeg har holdt på med dette i mange år.

Men misforstå meg rett, jeg håper absolutt at de får beholde dem, og at de blir farmet ut slik som forespeilet i HoT. Jeg synes dette er veldig spennende lisenser i ett brennhett område, men derfor kan jeg godt se situasjonen objektivt. Det er jo ikke lengre enn et par uker siden vi hadde ROP situasjonen.

At jeg mener det generelt er best for alle parter at lisensforpliktelser er til for å holdes, betyr IKKE at jeg håper (eller for den saks skyld tror) at APCL mister alle lisensene sine i Gambia og på SOSP.

Forøvrig ser jeg ikke helt hva folk tror jeg skal få ut av "å spre usikkerhet om aksjen", enten får de en utettelse og da går kursen til himmels, eller så får de det ikke, og da faller kursen som en sten. Egentlig burde vi alle putte aksjene i skuffen og glemme den inntil vi vet hva som skjer. Å ha noe mening om kursen og hva som skjer fremover blir like mye spekulasjon samme om man tror den skal opp eller ned. I løpet av noen måneder vet vi resultatet.
Innlegg av: tuja (19.05.17 15:01 ), lest 777 ganger

Selg for 5kr i dag,løp etter på mandag? :)
Signering nærmer seg.
Innlegg av: JanV (19.05.17 15:20 ), lest 701 ganger

Jeg er helt holdent enig med A&F sine vurderinger, men jeg undrer meg litt over at han er aksjonær mm han er en trader. Volumet og svingningene som har vært må være en traders våte drøm. Grunnen til at jeg ikke er aksjonær er at hadde jeg sittet i regjeringen i Senegal eller Gambia hadde jeg kastet ut APCL og "solgt" lisensene på nytt og både fått inn penger til landet og en vesentlig bedre eier og operatør. Logikken tilsier at APCL bør miste lisensene der de ikke har overholdt sine forpliktelser. Som A&F påpeker er det ikke sikkert det skjer, men de voldsomme veddemålene mot normal logikk undrer meg. Når vi ser hvordan aksjen falt på tørr brønn hvor sjansen for kommersiell brønn var 12-13% så er innslaget av bingospillere høyt, og det er det fremdeles når man satser på at myndighetene i to land skal ta urasjonelle beslutninger for at APCL skal lykkes. Det verste er jo at dealen antydet for den ikke bindende LOI'n bare gir fraksjoner av drømmetallenene til menigheten og nok en gang vil neppe sjansen for boresuksess ligge i nærheten av 50%. Med slike odds hvorfor ikke sette pengene på rødt eller svar på ruletten? Det er en aldeles underlig risikoforståelse, eller rettere sagt total mangel på sådan.
Innlegg av: tuja (19.05.17 15:28 ), lest 649 ganger

APCL hentet 250-260mill kr,og det var i tillegg overtegnet. Ingen større aksjonærer har flagget salg. De har tydeligvis god tro på farm-outs,i motsetning til de som sitter og baisser på sidelinjen. Minstetegning var for 100k eur,så de har god tro.

Tikk-takk.....
Innlegg av: AttOgFram (19.05.17 15:44 ), lest 584 ganger

JanV,

jeg har akkurat nok aksjer i APCL til at jeg synes det er komfortabelt. For meg er aksjer i APCL omtrent som å spille på rulett med forholdsvis gode odds, men så er det jo mye morsommere!

Taper jeg, så er jeg klar over risikoen, får de en utsettelse, så vinner vi stort. Når det er sagt, synes jeg det er greit å dele synspunktene mine her, men det er jo tydeligvis at ikke alle setter pris på mine visdomsord... :-)

Innlegg av: JanV (19.05.17 16:52 ), lest 466 ganger

Hei A&F jeg undrer meg over at du nærmest konkluderer at "det vinnes stort" ved en forlengelse. 8.5 mill i cash som vi ikke vet om bindes helt eller delvis kan neppe skape noen Euforia. Med siste brønn i frisk minne betyr heller ikke fremtidige boringer at man kan booke noen suksess. Snakker du egentlig om en forventet kortsiktig reaksjon fra en "urasjonell" aksjonærbase? Du argumentere egentlig litt mot deg selv synes jeg, selv om jeg hører du tar dette litt som "gambling". Anyway enig i nesten alt du skriver og det "terapeutisk" formulert -:)
Innlegg av: NeiTakk1000 (19.05.17 16:55 ), lest 454 ganger

Ja, ja nå har kjerringa sendt meg på dør. Forstår henne godt. Det var jo i hovedsak hennes arv vi kjøpte APCL aksjer til 1,60. Jeg min idiot mente vi skulle høre på Jan V og heller investere i WRL. Som sagt så gjort. Med 3,60 i snitt har det ikke akkurat vært lukrativt. Snart to år med krangel, det tærer på. No vil hun at jeg skal ta tapet i wrl og hun skal beholde gevinsten på de få aksjene vi beholdt i APCL
Innlegg av: AttOgFram (19.05.17 17:31 ), lest 365 ganger
Endret: 19.05.17 17:35

JanV,

jeg tror vel at dersom det blir en forlengelse/utsettelse og farmout går igjennom, så kommer aksjen til å gå så det suser, etter det vi har sett så langt.

Man kan gjerne spørre seg selv om det er en rasjonell aksjonærbase, men jeg tror altså kursen kommer til å gå om det blir en slik melding. Det vil jo være langt igjen før det blir noen verdier skapt (da må man bore, treffe noe og så etterhvert finansiere en utbygging eller selge), men det er langtfra sikkert at det vil holde igjen aksjekursen, i hvertfall på kort sikt.

Så ja, jeg snakker sikkert litt mot meg selv, men jeg har jo blitt veldig imponert oer hvor flinke folk er til å snakke opp kursen. Den går nok så det suser om det kommer positive meldinger, slik at de som vil kan selge seg ut.
Innlegg av: Guuz (19.05.17 17:44 ), lest 301 ganger

Jeg halverte i dag. Er for mye forventinger til meldinger som ikke ser ut til å komme på en stund. Dermed vil kursen fortsette i rolig tempo nedover. Jeg handler inn igjen til uken. Jeg har tro på at vi da ser kurser ned mot 4.2.

Har en grei stack igjen. APCL er gambling uansett.
Innlegg av: Fluefiskeren (19.05.17 17:47 ), lest 276 ganger

Guuz

Aksjen har gått før den på forventninger. Ikke lenge siden den fløy 15-20 % daglig og rundet 12 kr. Dette er tydeligvis en aksje hvor det overreageres begge veier.