Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: MH77 (19.05.17 09:36 ), lest 601 ganger
Endret: 19.05.17 09:53

1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Disse-ni-batene-forurenser-like-mye-som-40000-biler-281384b.html

En supplybåt slipper ut ca 100 kg NOX i døgnet når den ligger ved kai. En Euro6-personbildiesel slipper ut 0,08 g/km.

Vi vet at en del biler slipper ut mye mer NOX enn det som er tillat, men fra 1 september taes nye testmetoder i bruk. Forhåpentligvis får man da fjernet de bilene som fusker.

Hvis en personbil med Euro6-motor kjører 12 km gjennom bergensdalen, slipper den ut 1 gram NOX. 100kg pr båt/1g pr bil = 100 000 biler pr båt.

Når det ligger 14 supplybåter til kai i Bergen, pluss en haug med andre båter, forurenser de minst like mye som personbilene. Og forholdet vil bli verre og verre etterhvert som flere og flere kjøretøy får Euro6-motorer. Å innføre restriksjoner på kjøring uten å fjerne båtene er bare meningsløst!
Innlegg av: hill (19.05.17 10:53 ), lest 315 ganger
Endret: 19.05.17 10:55

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

Så mye slippes ut ved landligge og bare en "liten" dieselgenerator igang?

Landstrøm kan være svaret for båter ved kai i alle (større) byer, som sliter med luftforurensing.

Hvor mye slipper så disse ut under arbeid, når 10 - 30 tusen hester skal fores?

Forsking må til, for å fremskaffe nytt fremdriftsmaskineri - både for skip og fly.

Forskingsprosjekter på dette området, kan sysselsette mange ledige ingeniører og kanskje finne en permanent løsning
på et av verdens største, uløste problemer.

Innlegg av: dobon (19.05.17 13:11 ), lest 265 ganger

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

TS fortsetter å gulpe opp gammelt nytt fra nettavisene. Denne var fra januar 2014 og har vært tygget på x antall ganger tidligere.

Som vanlig står ikke påstandene i forhold til artikkelens innhold eller sakens fakta.

"i snitt forurenser hver båt like mye som 4800 biler "

Ille nok selvfølgelig, men relevansen for dette forumet er nokså begrenset.

Hva med denne overskriften: Én persondieselbil forurenser uendelig mange ganger mer enn én elbil (0,08/0=~)

Innlegg av: Øretriller (19.05.17 13:12 ), lest 251 ganger

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

Hva tror du fergene gjør da... Og oljetankerne?
Innlegg av: dobon (19.05.17 13:28 ), lest 247 ganger
Endret: 19.05.17 17:50

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

Nei, si det. Kommer en del batteriferger i hvert fall. Jeg kommenterer ikke mer siden problemstillingen hører hjemme i shipping-forumet og er off topic her.
Innlegg av: MH77 (19.05.17 13:53 ), lest 225 ganger

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

Dobon

Jeg skjønner ikke hvorfor du blander elbiler inn i dette, tråden handler om at båter er eller er i ferd med å bli de største miljøsynderen i mange norske byer.

Uansett er det blank løgn at elbiler ikke gir utslipp. Elbiler øker forbruket av elektrisitet og forsinker utfasingen av kullkraft. Røyken fra europeiske kullkraftverk gir sur nedbør over store deler av Norge, og når det blåser fra Polen mot Norge kan man måle en betydelig økning i svevestøvet over Østlandet. Hydrogen fra overskuddskraft er imidlertid så godt som 100% miljøvennlig, fordi kraften som hydrogenet lages av ellers går tapt. Du har tydeligvis elbiler på hjernen, men hydrogenbiler er på alle måter et MYE bedre alternativ for både de fleste brukerne og for miljøet.
Innlegg av: dobon (19.05.17 14:05 ), lest 229 ganger
Endret: 19.05.17 15:05

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler

Større tulling enn deg finnes vel ikke på HO. Det var du som snakket om biler, men hvis det dreier seg om båter hører det faktisk hjemme på shipping-forumet.

Det handlet om eksos her. Det var utgangspunktet for ditt regnestykke i overskriften. Nytt for meg at elbiler slipper ut eksos.

Forøvrig:

http://www.bt.no/btmeninger/debatt/Meningslos-sammenligning-300189b.html:
"Å sammenligne utslipp fra skip på havnen med utslipp fra biltrafikk gir liten mening, og er kun relevant på dager med inversjon. Dagens offshoreskip ved kai i Bergen benytter dieseldrevne havnegeneratorer med et typisk forbruk fra 400 KW til 1.000 KW, avhengig av skipets størrelse og hvilke aktiviteter som foregår om bord. Island Valiant, et moderne ankerhåndteringsfartøy (AHTS), oppgir et forbruk ved kai på 490 KW, med NOx-utslipp tilsvarende ni Euro 5-busser i normal bytrafikk. Seven Viking, et moderne konstruksjonsskip (OCV), oppgir et forbruk i havn på 700 KW. Dette fartøyet benytter katalysator og urea til rensing av eksosen. NOx-utslippene fra dette fartøyet er lavere enn utslippet fra en Euro 5-buss i bytrafikk."

..og:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Na-kommer-landstrommen-264684b.html

Hvem av oss som har elbiler på hjernen? Tja. Ta en titt i speilet. Der finner du svaret. En rask opptelling på profilen din viser at du har skrevet 9 innlegg de siste 5 dagene på tråder med ordet Tesla i overskriften.
Innlegg av: OZZY (19.05.17 14:50 ), lest 183 ganger

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

få de over på Hydrogendrift.
Innlegg av: Tigerberget (19.05.17 15:01 ), lest 165 ganger

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

Tenk at en supplybåt slipper ut mer NOX på tomgang enn alle elbilene i hele verden.
Innlegg av: RLB76 (19.05.17 15:16 ), lest 143 ganger

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

Og hva er CO2 avtrykket etter en relativt stor el bil etter produksjon, 30 tonn ?
Innlegg av: dobon (19.05.17 15:29 ), lest 145 ganger
Endret: 19.05.17 15:32

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

Sikkert, men ikke like mye som en supplybåt (tror jeg). Må ellers informere deg om at du er på feil tråd. Denne handler i følge trådstarter utelukkende om båter og nox. Den handler altså absolutt IKKE om biler og CO2, men du er unnskyldt. Jeg tok feil selv også.
Innlegg av: MH77 (19.05.17 18:03 ), lest 103 ganger
Endret: 19.05.17 18:09

RE^1: 1 supplybåt forurenser som 100 000 biler!

Det er mulig at de nyeste og mest moderne supplybåtene har dieselgeneratorer med god rensing. De fleste båtene har imidlertid ikke dette, og på vindstille dager ligger det en sur som av eksos over Bergen havn.

Uansett får vi håpe at verden går fremover, og at kravene til utslipp fra båter blir mye strengere. Når utslippene fra båtene kommer ned på et nivå som kan sammenlignes med Euro6-motorer er Nox problemet løst. Da er utslippene fra både båter og biler ubetydelige.

Sammen med en kraftig økning i bruken av fornybart drivstoff vil det forhåpentligvis gjøre de håpløst upraktiske elbilene og elfergene overflødige. Hvis ikke er det godt å vite at hydrogenbilene og hydrogenfergene uansett snart vil avløse de elektrisk drevne.

Elbiler er matpakkebiler for middelklassen med 2 biler og carport med lademulighet! For alle andre er de helt ubrukelige!