Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: MH77 (19.05.17 09:22 ), lest 416 ganger

Utslipp fra gamle dieselbiler kan reduseres kraftig

Gamle dieselbiler kan bygges om slik at utslippene reduseres til det ubetydelige:

https://www.tu.no/artikler/har-redusert-utslippene-fra-de-gamle-dieselbussene-med-90-prosent/379031

Fra linket artikkel:

"Ved å bygge om eksossystemet i busser med Euro-5-motor til Euro-6-motor slipper bussene ut 0,21 gram NOx per kilometer, sammenlignet med 6,65 gra"
Innlegg av: Finlux (19.05.17 14:54 ), lest 215 ganger

RE^1: Utslipp fra gamle dieselbiler kan reduseres kraftig

Det er mange gamle, hostende dieselpurker rundt omkring på baner, vei, vann og i stasjonær tjeneste og industri.
Enda værre andre steder på planeten.
Som gammel vandringsmann har jeg sniffet eksos i mange land og sier det bare som det er, hva har dere gjort Otto Diesel og Henry Ford?
For hver eneste ny gererasjon så sies det at nu har alt blitt så meget bedre, bare for å oppleve at ti etterpå er utslippene enorme fra diesel og bensin motorer og atter engang kommer en ny Euro klassifisering som skal være så bra.
VW, hvor bra er de nye greiene, så bra at dere må punge ut hundrevis av milliarer i erstatning til USA?
Innlegg av: Finlux (19.05.17 15:48 ), lest 191 ganger

El er som å putte en tiger på tanken, husk det dieselpurker.
Innlegg av: mishka (19.05.17 17:44 ), lest 180 ganger
Endret: 19.05.17 17:48

Ja, de driver å diskuterer dette i forhold til euro 6 her i Tyskland om dagen. Status er at alt dårligere enn euro 5 ikke lønner seg å gjøre noe med. Vi snakker da personbiler. Det kommer snart ombyggingskit for de mest populære euro 5 bilene som MB, BMW Audi og VW.
Utfordingen er bare at det vil koste 2-2500 euro å bygge om. Man regner med at de færreste gidder dette.
Og når vi hører hvor mye det kakles på polsk og russisk på bruktbiltomtene her nede så løser dette seg sjøl.
Det nye nå er at euro 6 tidligst blir innført i 2019 i en del byer. (Kommunene bestemmer selv). Og selv Stuttgart som har vært ganske krigerske har nå tatt peiling på 2019 så dette ordner seg.

Det man også skal være klar over at euro 6 bare er en grense. Eks. en Renault som er euro 6 slipper ut mange ganger så mye dritt som de nyeste mercedesene med SRC kat innebygd i blokka. Begge er innenfor grensa, men MB er så mye bedre. Rett bak kommer BMW og Audi.
Innlegg av: seopp. (19.05.17 18:02 ), lest 150 ganger

Jeg bor ikke i oslo-slummen, så jeg trenger ikke å bekymre meg for sånt, kjører ekte bil,diesel.