Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Marve_Almar (18.05.17 22:03 ), lest 8627 ganger
Ticker: APCL
Endret: 18.05.17 22:08

APCL - Spectrum: Just the beginning offshore Senegal

Vi så melding fra Cairn i dag, etter den niende suksessfulle boringen i Senegal. Kosmos også har 100% i samme område, med seks treff på rad. Da er vi altså på 15/15 i området!

I dette øyeblikk jobber APCL og partner med å close transaksjonen med myndighetene som eksponerer oss for 2-3-4 +++ brønner i dette område de neste årene. Og ROP er i høyeste grad ikke avklart.

For en reise vi kan få!

Spectrum’s Broadband Seismic proves that Kosmos’ discovery is just the beginning for offshore Senegal and Mauritania

Spectrum’s Broadband Seismic shows Kosmos’ new success will lead to more hydrocarbon discoveries even further offshore Senegal and Mauritania.

Kosmos’ latest giant gas and condensate discovery offshore Senegal has been announced with the Yakaar-1 discovery. Located down-channel-system of their Teranga-1 discovery made in May 2017, Yakaar-1 intersected a gross hydrocarbon column of 120 m, encountering 45m of net pay in Lower Cenomanian basin floor sand fans. This well has confirmed the presence of thick, stacked, sandstone over a very large area with very good porosity and permeability. Kosmos estimates Yakaar-1 discovered a gross Pmean gas resource of approximately 15 TCF and preliminary analysis of gas samples conducted on the rig suggests the well encountered a gas with a condensate-to-gas ratio (CGR) in the range previously encountered at Tortue-1 and Teranga-1.

On Spectrum’s 2017 broadband reprocessed seismic data the discovery is clearly imaged as a high amplitude soft kick (see sample of seismic attached). This horizon, with its DHI characteristics (including AVA response) is clearly imaged to continue much further to the north and west, beyond that shown here, onto the basin floor and into open acreage. Indeed when mapped in depth this basin floor fan extends over a very large area, rising up to the west where it finally stratigraphically traps at a sand pinch out. Subtle changes in the AVA response indicate that the reservoired fluid may be richer in condensate or oil to the west where the Early Cretaceous source is covered by less sediment.

http://www.spectrumgeo.com/press-release/spectrum-broadband-seismic-shows-kosmoss-new-success-will-lead-hydrocarbon-discoveries-even-offshore-senegal-mauritania
Innlegg av: Marve_Almar (18.05.17 22:05 ), lest 5591 ganger
Endret: 18.05.17 22:06

RE^1: APCL - Spectrum: Just the beginning offshore Senegal

Simon Thomson, Chief Executive Cairn Energy PLC, said:
“This is our ninth successful well in Senegal in three years. The results from this latest well together with SNE-5 and VR-1 provide essential data as we move towards submitting a development plan for the SNE field to the Government of Senegal in 2018.
Operations now move to FAN SOUTH as we continue to test significant further prospectivity in the extensive acreage position.”
SNE-6 is being plugged and abandoned and the Stena DrillMAX drill ship is moving location to commence operations at the FAN SOUTH exploration well, ~20km south west of the SNE-3 well in ~2,175m water depth. FAN SOUTH is targeting a mean prospective resource of more than 110 mmbbls with dual prospects; an Upper Cretaceous stacked multi-layer channelized turbidite fan prospect and a Lower Cretaceous base of slope turbidite fan prospect, which is equivalent to the FAN-1 2014 oil discovery.

http://www.cairnenergy.com/index.asp?pageid=27&newsid=496
Innlegg av: Trygve`n (18.05.17 22:06 ), lest 5535 ganger

Bear så det holder.
Innlegg av: Marve_Almar (18.05.17 22:07 ), lest 5562 ganger

Andrew G. Inglis, chairman and chief executive officer, said: “Kosmos has a 100 percent success rate in the basin with six consecutive successful exploration and appraisal wells drilled to date, confirming that our geologic model and geophysical tools are well calibrated. Yakaar-1 discovered a major gas resource. Together with the Teranga – 1 discovery made last year, we believe this resource will support a second cost-competitive LNG hub. The result also confirms our view of the potential scale of the petroleum system offshore Mauritania and Senegal, in particular the basin floor fan systems which have now been further de – risked, with the well demonstrating that reservoir and trap both work in these previously untested fairways.”

http://investors.kosmosenergy.com/phoenix.zhtml?c=238878&p=irol-newsArticle&ID=2270671
Innlegg av: tuja (18.05.17 22:29 ), lest 5390 ganger

Er bare ett fantastisk område APCL er i farm-out forhandlinger om.Treffraten kan ikke bli bedre. At det blir closet en signert avtale,det er jeg rimelig sikker på. Og det innen kort tid.
Innlegg av: Mr.hifi (18.05.17 23:14 ), lest 5184 ganger

Med En aftale i hus og bore plan...så kommer vi langt over kurs 17 Kr op til første boring...finder vi olie på A1-A4-Sosp så bliver kursen wild.
Innlegg av: Andyo (19.05.17 00:45 ), lest 4974 ganger
Endret: 19.05.17 00:52

Det er vanskelig og ikke vise noe tegn til eufori og spenning når man ser til % - treff i området og på lisenser som omkranser våre - A1 og A4 i Gambia og SOSP i Senegal som del av "Heads of Terms & Exclusivity" avtalen. Helt formidabelt med 15 av 15 brønner med konstatert treff - 100%. Er vel ikke foruten grunn at området blir karakterisert som "EXPLORATION HOT SPOT".

Ser at det er noe vaklende fokus blant mange aksjonærer over de ulike trådene. Enkelte har vanskelig for å skifte fokus og henger seg opp i fortiden når fremtiden er så nær.

Til informasjon så er vi nå godt inne i eksklusivitetsperioden av denne HoT avtalen. Vi teller faktisk 32 dager av 56 dager; ca. 24 dager gjenstår eller 3.4 uker. Ser man til ordlyden i årsrapporten så er det ikke vanskelig å forvente positivt nytt. En årsrapport som forøvrig preges av en fremoverlent ledelse som er selvsikker på at man vil lykkes med en endelig avtale "farm-out". Grunnlag for optimisme får man ved å se på noe av ordlyden fra årsrapporten;

David King - Non- Executive Chairman of the Board

"If all goes to plan with our in-country discussions, then African Petroleum will emerge from this prolonged period of farm-out negotiations with one of the most active and exciting near-term drilling schedules of any peer in our space."

Jens Pace "CEO & Executive Director"

"We look forward to building on the momentum established in 2016 to bring discussions on this regional transaction to a successful conclusion
during H1 2017 – with the objective of moving efficiently to the execution of a funded work programme that includes drilling up to four exploration wells within the next three years."

"In The Gambia and Senegal, we are engaged in discussions with the respective Governments alongside our potential partner and operator, with the objective of completing a transaction that delivers a fully-funded, high-impact exploration drilling programme in both countries over the coming years."

En ordlyd som gjenspeiler ledelsen sin selvsikkerhet på egne evner og strategi. Det bør være grunnlag nok til å se fremover og i tillegg har man da en omfattende HoT avtale eller en kommersiell avtale som kan sikre at selskapet blir en av få aktører med et svært intensivt og attraktivt boringsprogram frem i tid. I tillegg til at man er fullfinansiert over flere år da selskapet har gjennomført en suveren emisjon.

Ser man til HoT avtalens innhold og det jeg mener blir de endelige betingelser da jeg ser at det med stor sannsynlighet blir en endelig avtale med den partner vi nå har med oss så betyr det følgende;

Input fra avtale:

Firm:

*Incoming third party (partner) ownership: 70% operated interest
*Licenses: SOSP in Senegal, A1 and A4 in The Gambia
*8,5 MUSD in cash to APCL
*Fund 100% of atleast two deep water offshore wells of up to 35MUSD per well
*Fund 100% of 3D seismic acquisition (other items)
*Fund 100% of pre-stack depth migration (PSDM) processing / reprocessing (other items)

Optional:
*Fund 100% and 85% of further two wells at a gross cost of up to 35 MUSD per well

Calcuation:

Firm:

+ 8,5 MUSD in cash
+ 21 MUSD (35 MUSD x 30 % x 2) - Firm
+ 10,5 MUSD (35 MUSD x 30% ) - Optional
+ 8,925 MUSD (35 MUSD x 85% x 30 %) - Optional
+ 15 MUSD (estimated) - Other items
= 63,925 MUSD estimated total deal value for APCL

Man vet at interessentene er mange og det går klart frem av nyhetsbildet og det mangler ikke på potensielle budgivere. Mener at det går klart frem at partner har alt å vinne på å komme til en endelig avtale innen eksklusivitetsperioden. Sannsynligheten for det er stor og jeg mener risk / reward er i klar overvekt på reward siden.

Mitt fokus blir de kommende uker og jeg ser ingen problem med en forlengelse av eksklusivitetsperioden, men det vil nok først være en realitet om vi får utsettelser som er hovedvilkår for at man skal komme til endelig avtale "farm-out".

Kursmessig utvikling så forventer jeg følgende (mine vurderinger);

Basis: Innen hoveddel av eksklusivitetsperioden; 6-8 kr (gjenværende ca. 3,4 uker - 24 dager) og jeg forventer at utsettelser annonseres før endelig avtale "farm-out".

Aksjekurser:

* Melding om utsettelse av lisens forpliktelser i Senegal: 8-10 kr

* Melding om utsettelse av lisensforpliktelser Gambia: 10-12 kr

* Melding om endelig avtale "farm-out": 15-20 kr

* Foventningsløp opp mot spud basis HoT avtalen: 20-30 kr (i lys av det forventningsløp vi var vitne til nylig og som bør uten tvil være forsterkende når vi her skal borre på våre mest attraktive lisenser - ved "farm-out").

*Minner om Pareto sin nylig justerte Total NAV: 12 NOK / pr aksje for "HoT assets" + 5 NOK "orher assets" = 17 NOK / pr aksje.

Lykke til og husk kalenderen ;-)
Innlegg av: Andyo (19.05.17 01:16 ), lest 4902 ganger
Endret: 19.05.17 01:25

(*Sidenote: ROP går nå mer klart frem som "leverage".
Grunner for min antagelse:
- APCL påberoper seg eierskap og viser til ROP PSC og "invalid termination process" forankret nettopp i ROP PSC (terms and conditions)
- Termineringsprosess ikke igangsatt før annonsering fra Total og heller ikke i tid etter noe jeg antar ville vært naturlig og korrekt juridisk HoT annonsert 18/4 med ROP "situasjonen" nå 1 måned siden).
- APCL fører fortsatt frem ROP under sitt eierskap i årsrapporten selv om den i det store og hele er "forward looking" så nevnes eller vektlegges "situasjonen" noe spalteplass.
- Ingen tegn til "dispute" mellom selskapene istedet er det knyttet +20 kontakter via Linkedin med Total hvor flere er i fremtredende roller.
- APCL og Total er svært stille uttad vedrørende ROP)

Slik jeg tolker det utviser ledelsen kontroll og annonseringen som fulgte fra selskapet var rett på sak og helproff.

Antar vi vil bli kompensert om så er at vi får utsettelse på SOSP. Enkelte viser til størrelsen på Total vedr. utfall. Nå er det nå engang slik at om ikke klare juridiske prosesser / rettningslinjer er fulgt ref. ROP PSC (terms ans clauses) så hjelper det fint lite om man er Goliat når David har hjemmel for å forfølge det juridisk.

Forventer en positivt utfall da ingen parter er tjent med noe annet.

Så ROP for meg er "the key and leverage" og utover det en ikke-sak! :)
Innlegg av: Chrysler300C (19.05.17 01:23 ), lest 4870 ganger

Gode innlegg marve og andyo :-)

Gleder meg utrolig til tiden fremover nå ! At kursen ligger der den gjør er nok en gavepakke for mange , den vil forhåpentligvis ta turen oppover fremover ! Kanskje slik du har satt opp :-)

Ville jo nesten tro at det er interessant for flere av deltakerne i emisjonen og kjøpe seg mer opp også vel , når det er over 2,50 i rabatt fra emi !

:)
Innlegg av: 1OX5O (19.05.17 01:44 ), lest 4844 ganger
Endret: 19.05.17 01:45

Eier fremdeles noen gode aksjer i dette papiret.

Vurderer å øke når Iox har kommet over 10,- i kurs.
Dvs. det blir ikke lenge til det.

Marve_Almar
Kommer du ikke inn igjen til oss før Cor6 er avklart?

Du har vært savnet der lenge nå.

Når kommer du

Når vi runder 10,- eller 15,- ved Cor6 good news:)?
Innlegg av: mrmajestyk (19.05.17 02:33 ), lest 4801 ganger

Tror jeg fikk en overdose "haussing"i denne tråden,må vel på avvenning snart.Det er jo en grunn til at kursen er der den er,føler meg manipulert av ledelse og andre.At total bare kan komme her komme her pga. de snakker fransk gir ikke mye respekt for politikere i Senegal,Gambia får vi se.Fikk uggen følelse.Takk.
Innlegg av: Graff (19.05.17 06:31 ), lest 4669 ganger

Ser frem til at ting begynner å falle på plass fremover.
Når en ser meldingene fra disse selskapene rundt APCL sine lisenser så er det vanskelig å se at selskapet prises så lavt.
Innlegg av: Warom (19.05.17 06:47 ), lest 4624 ganger

Nok en god TS fra Marves side og glimrende oppfølging fra Andyos side.

Når det gjelder ROP så har jeg vanskelig for å forstå at det ikke skal komme noe ut av det som kommer APCL til gode. Det er heller ikke usannsynlig at vi har noen enda større aktører enn Total i ryggen om saken skulle bli "ubehagelig". Jeg heller likevel mot at det løser seg "i all fordragelighet" og at alle kommer "seirende" ut av det hele(også en av de vi kanskje har i ryggen:))
Innlegg av: Warom (19.05.17 07:26 ), lest 4470 ganger

Denne tråden vil sannsynligvis også bli "smittet" med "vi får se den 24.mai" uttalelser. De fleste har vel vært med på "hviskeleken" som barn. Det er den når man sier en setning i øret til en annen og denne skal gjengis videre til nestemann...og nestemann. Det som kommer ut etter 6-7 overleveringer er som regel ikke nøyaktig det samme som ble sagt fra førstemann.

Her er hva jeg skrev i forb med oppsummeringen fra PAS møtet.

"Han poengterte også på direkte spørsmål om emi at hvis det ble en emi, så ville det bli en repemi i etterkant. De hadde "litt dårlig samvittighet" ovenfor oss aksjonærer over den forrige som pga tid dermed ikke lot seg gjøre."

Altså, de hadde dårlig samvittighet for at det ikke ble noen Repemi i miniemisjonen tidligere i år. En evnt ny emisjon ville inneholde en repemi. Jeg klarer vel ikke helt å se at ikke dette er blitt forsøkt gjort. Om det ikke blir noe av så er det jo av null betydning for småaksjonærene som ikke deltok i emi nå når kursen er langt under emikurs(og det vil i så fall være grunnen for at det ikke blir noen repemi)

Mens jeg gikk litt tilbake i gamle tråder fra den tiden, så fant jeg også en kommentar fra dato fra det samme møtet. Den gang kanskje ikke mange som bet seg merke i den, men sett litt i nåtidens lys og spekulasjoner, så kan den kanskje gi "litt mening"

"Når det gjelder S/G avtale sa JP følgende "it really is about government approval" på spørsmål om hva som gjensto for å få avtale i havn. Han la for øvrig vekt på at de har hatt og har fokus på god dialog og forbindelse med myndighetene. Han nevnte spesielt deres gode forbindelse med den nye energi ministeren i GambIa. "I have known him for some years now". På spørsmål fra Warom ( har du sikkert nevnt allerede W) ang at ROP ikke er med i avtalen sa han "It was our choice not to include ROP"."
Innlegg av: Marve_Almar (19.05.17 07:39 ), lest 4455 ganger
Endret: 19.05.17 07:43

Vedrørende ROP blir det mer og mer klart at vi her enten er involvert allerede eller har fått gode kort på hånda "gratis" av myndighetene. Jeg tror vi i det siste tilfellet er en fantastisk mulighet inn på lisensen for Shell/Exxon, en lisens de på mange måter er blitt snytt for.

Her er fra kontrakten Erin har med myndighetene i Gambia. Det er veldig sannsynlig at vi har omtrentlig like formuleringer på ROP. Her er det ikke tvil, minimum 30 dagers varsel før terminering:

26.3

Notice of Termination

Before terminating this Licence pursuant to Clause 26.2(a) the Minister of Petroleum shall, by written notice to the Licensee, give not less than thirty (30) days notice (or such longer period not to exceed one hundred and twenty (120) days as may be required to give the Licensee a reasonable opportunity to remedy the relevant breach if that breach is capable of remedy) of his or her intention to terminate this Licence stating in detail the grounds of the intended termination.

Dette sa selskapet i meldingen om ROP:

Under the terms of the ROP PSC, the block remains active unless and until a termination procedure is enacted by the Republic of Senegal. To date, the Republic of Senegal has not validly enacted such termination procedure, and accordingly the Company reserves its rights under the ROP PSC.
Innlegg av: Warom (19.05.17 07:43 ), lest 4351 ganger

Bra Marve;
Hvis de da er like så skal det ikke mye fantasi til for å forstå hva som sannsynligvis vil skje om man(Senegal) sitter med to "gyldige" kontrakter på samme lisens.
Innlegg av: Motbakke (19.05.17 08:17 ), lest 4123 ganger

Kanoninnlegg Andyo og Marve, Jeg får frysninger!

Hmmmm, har ikke Palmvik og co kommet på jobb enda?
Innlegg av: 7even (19.05.17 08:19 ), lest 4093 ganger

Cairn ser vekst muligheter i Senegal

Nine wells
in three years; two basin opening discoveries and seven successful appraisal
wells; commencing tenth well

http://files.the-group.net/library/cairnenergy/news_presentation/CairnEnergyPLCAGMMay2017.pdf
Innlegg av: Proportfolio (19.05.17 08:26 ), lest 4016 ganger

Meget godt skrevet og spot on.

jeg forventer vi får Farmout på licensene for uten dette er det gameover og det vet selskapet.

De kunne ikke gått så hardt ut i årsrapporten uten å være sikker.
De kunne heller ikke hentet 250 mill som skal gå til dette uten at de er sikker.

tror ikke det er lenge til vi hører noe vedr dette og er vi "heldige" så kommer det før edn 24 så xxxx får sine Rep aksjer til 7.75 kr =)

Det er hva jeg tror

Innlegg av: Chrysler300C (19.05.17 08:31 ), lest 3945 ganger

syns man er heldigere som har fått handlet aksjer til både under 5 og og 4 kr jeg men ! :P tror ikke det varer lenge !

Men om "noen" gjerne vil ha de rep emi aksjene til 7,75 istede ,så OK :) hehe
Innlegg av: palmvik (19.05.17 08:33 ), lest 3916 ganger

Tar med denne fra Mr.Hifi, som er eksakt hva som gjelder her:

Undskyld mig..i er en flok jubelxxxxxxx

Som kun tør debattere det positive fordi i er pissebange for at tabe penge...
Innlegg av: Swordrup (19.05.17 08:38 ), lest 3865 ganger
Endret: 19.05.17 08:44

Jeg er egentlig ferdig handlet, men kommer meling før 24 så finner jeg fram kredittkortet. Tryggest det :) Mener fortsatt at vi kan bli kjøpt opp av Total, men det er ikke en gangbar teori på HO da den strider mot andre spekulasjoner. Håper vi går veien selv og at Marve og co. har rett.
Innlegg av: nkamok (19.05.17 08:42 ), lest 3794 ganger

Chrysler300C jeg vil da også sige, at rep emi er slet ikke aktuel for mig pt, idet aktien
jo kan handles med STOR discount i forhold til emi.
Om APCL har indregnet provenu for rep.emi det er jo så en anden sag - kommer der melding inden den 24. - ja så er kursen jo langt over 7,50, og så køber jeg jo nok alligevel :-)
Innlegg av: pelo (19.05.17 09:11 ), lest 3588 ganger

Visse "skribenter" har jeg lovet ikke at kommentere, men der er en generel - ja næsten udtalt - holdning om, at APCL bør komme med en melding inden den 24.5. af hensyn til rep-emi'en.
APCL kan hverken holde oplysninger tilbage eller fremskynde disse. De er selvfølgelig afhænginge af positive reaktioner fra myndighederne, og må afvente disse - længere er den ikke.
At blande rep-emi'ens udløbsdato ind i dette bliver helt ærligt for dumt !
Innlegg av: hofa (19.05.17 09:34 ), lest 3435 ganger

Jeg tror ledelsen har en endnu ikke underskrevet aftale, som er godkendt af begge parter. Der mangler kun det sidste komma, derfor tør de melde ud, som de gør. Om det bliver før eller efter den 24 - vil kun tiden vise, jeg mener ikke man kan sætte en dato for det.
Innlegg av: dato (19.05.17 09:35 ), lest 3436 ganger

Warom
Bra bilde med "hviskeleken"! Greit å bli minnet på hva som faktisk har blitt sagt (og hva en selv har skrevet... :-) i disse usikre tider.

Etter negativ boremelding kan det kanskje se ut som vi nå bare har en mulighet igjen; signert avtale på A1/A4/SOSP eller nada.
Hvis vi maler fanden på veggen og sier at SOSP går samme vei som ROP, og blir tildelt en annen uten videre...( tror jeg ikke noe på for øvrig), mister vi jo ikke A1/A4 i samme slengen! Det vil i beste fall ta lang tid å få SOSP ballen ned på vår banehalvdel igjen. I mellomtiden vil det bli snakk om avtale på A1/A4 for seg selv. Jeg tviler nemlig veldig sterkt på at Gambia tar fra oss lisensene. Gambia har sterke bånd til England, og har et ønske og ikke minst et behov for å tiltrekke seg utenlandske bedrifter. Jeg tror Gambiske myndigheter vil fremstå som vinglete og useriøse hvis de tar fra oss lisensene nå, tatt i betraktning alt som har skjedd i Gambia relatert til våre lisenser. Som flere har sagt opp til mange ganger tidligere: Ville de ta fra oss A1/A4 hadde det skjedd allerede.

Kampen om ROP er heller ikke avgjort, som Marve påpeker, kanskje er ikke løpet kjørt på CI-513, og vi har en spennende lisens i Sierra Leone som også har tilstrukket seg oppmerksomhet fra aktuelle oljeselskap (aktuelle = borer dypt).

Hva angår "kun debattere det positive". Det er klart mer spennende å diskutere mulige positive resultater, men det betyr (som også mange ganger nevnt...) IKKE at en ikke er klar over risken. Ja, det er Afrika, ja flere av lisensene våre er utgått, ja det er store haier som svømmer i farvannet som gjerne vil ta fra oss alt om de kan, ja det kan være fristende for fattige land å selge lisensene på nytt av økonomiske og politiske grunner. Ja, vi vet dette! Jeg ser ingen grunn til å debattere det. Farene er der så absolutt, ferdig snakket! De som vurderer å investere i APCL bør klare å finne ut dette uten å lese det på Hegnar. Bruker man Hegnar forum som eneste kilde for å tilegne seg info om investeringsobjekt, bør man vurdere å droppe aksjehandel spør du meg.

Det sagt, de som ønsker å fokusere på farene skal selvsagt kunne gjøre det uten å bli hengt for det! Den bør for øvrig gå begge veier...

:-) dato

Innlegg av: tuja (19.05.17 09:41 ), lest 3371 ganger

Kanskje warom har rett i at aksjene fra 2,5 kroners emisjonen er tilnærmet ferdig utsolgt. Flere utenlandske aktører som ikke har vist seg i handelsloggen i dag,som f.eks CSB og USB. MSI og MLI har kun tradet med mikroposter.
Innlegg av: Fluefiskeren (19.05.17 09:45 ), lest 3336 ganger

Dato

Jeg føler meg ganske så sikker på at vi beholder SOSP. Presidenten er jo på god fot med Timis som ikke er noen populær mann ellers i Senegal. Han sa noe lignende som at "nå kan dere se at jeg ikke favoriserer Timis".

Jeg har liten tro på at han gjør det samme en gang til.
Innlegg av: palmvik (19.05.17 09:49 ), lest 3291 ganger

Det er vel sånn at ledelsen snart må måles på det de leverer av håndfaste avtaler?

De to siste årene har de levert følgende:
1.En avtale, som vi nå vet utfallet av.
2.Flere emisjoner
3.Prangende presentasjoner og store ord, som har blitt med akkurat dette, ord.
4.Uttalelser som har tendert til løgn, ref. Watch us this year/1-3 avtaler i H1 2016.

Hausserene er ekstremt flinke til ta stigende aksjekurs til inntekt for ledelsen. Samtidig så er ikke ledelsen ansvarlig for at kursen er langt under emi.kurs. Konsekvent kommunikasjon er ikke lett.
Man kommer også alltid med at det som er skjedd er historie, men skal man ikke lære av det som har skjedd? For å uttale seg om fremtid, så kan jeg ikke forstå at man skal unnlate å se hva som har skjedd i fortid?
Innlegg av: Warom (19.05.17 09:49 ), lest 3294 ganger

dato;
Bra og velfundert innlegg :)
Innlegg av: dato (19.05.17 09:53 ), lest 3246 ganger

Fluefiskeren

Jeg er helt enig med deg, jeg prøvde meg bare på et lite "worst case" slik jeg ser det.

Innlegg av: analytikerens (19.05.17 09:54 ), lest 3233 ganger

Meget bra dato, og for denne muligheten kan en få kjøpt aksjer med en "rabatt" på hele 50% i forhold til kursen investorene gikk inn med hele 258 millioner på (7,75).
De store langsiktige investorene har tydeligvis stor tro på at APCL skal lykkes.
Innlegg av: dato (19.05.17 09:55 ), lest 3236 ganger
Endret: 19.05.17 09:57

Warom m fl, takk for den :-).

Innlegg av: ICE7 (19.05.17 10:41 ), lest 3047 ganger

Cairn's 9th Senegal Well Flows Oil.

UK Cairn Energy said May 18 that its ninth well offshore Senegal – the SNE-6 appraisal well – has flowed oil. Four drill stem tests on SNE-6 produced at maximum rates of between 3,700 and 5,400 b/d oil. The news comes as interest in oil and gas exploration in Senegal has never been keener.

Earlier this month Total scrambled to secure new out-of-round acreage offshore Senegal and , both now oil and gas exploration hotspots, in that included the . Total has not disclosed payments for the new blocks.

Cairn said pressure data from SNE-6 has confirmed that the upper reservoir is connected with SNE-5, some 1.6km away.

CEO Simon Thomson said May 18: “This is our ninth successful well in Senegal in three years. The results from this latest well together with SNE-5 and VR-1 provide essential data as we move towards submitting a development plan for the SNE field to the Government of Senegal in 2018.”

Cairn's drilling activity offshore Senegal up to mid-May 2017 (Map credit: Cairn Energy)

SNE-6 is being plugged and the Stena DrillMax drill ship is being moved to start the FAN south exploration well, 20km southwest of the SNE-3 well.

Cairn operates with a 40% interest the 3 blocks offshore Senegal where the nine wells have been drilled, alongside Australia’s Woodside 35% and FAR 15%, plus state owned Petrosen 10%; . Earlier finds also included associated gas.

Mark Smedley

https://oglinks.news/article/36cf6d/9th-senegal-well-flows-oil
Innlegg av: nkamok (19.05.17 10:48 ), lest 3013 ganger

Dato - du nævner C-513 - kan det passe, at West Saturn stadigvæk ligger nede i området ?
Og er der nogen her, som ved om det er normalt, eller ville den normalt returnere til LP ??
Innlegg av: ICE7 (19.05.17 10:50 ), lest 2998 ganger

Cairn shares rise after latest success off Senegal.

CAIRN Energy shares have risen six per cent after the oil and gas company announced a ninth successive drilling success in its pioneering exploration programme off Senegal.

The results of the latest appraisal well drilled by Edinburgh-based Cairn underlined the potential of one of the finds made by the company off the West Africa country.

They will boost hopes that Cain has discovered a major new basin in an area where little exploration activity has been completed.

The well to appraise the SNE fields flowed oil at strong rates from both the targeted locations.

ADVERTISING

inRead invented by Teads

The results increased confidence in the company’s ability to recover significant amounts of oil from the area of the SNE find.

The company reckons SNE may contain 2.7 billion barrels oil and may have been the largest oil discovery made in the world in 2014.

The latest well, SNE-6, was the fifth appraisal well on the find.

Cairn chief executive Simon Thomson noted: “This is our ninth successful well in Senegal in three years.”

The company expects to submit a plan to develop SNE to the Senegal government next year. The rig used for the latest appraisal work on SNE will move on to drill a well on a prospect close to the FAN find Cairn made in 2014.

In a note on the SNE-6 well, analysts at Cairn’s joint house broker Jefferies described SNE as basin opening. They noted indications that majors are starting to take a close interest in Senegal.

They noted recent indications that majors are starting to take a close interest in Senegal.

BP and Total have acquired interests off the country in the past month.

Mr Thomson will provide an update on progress at Cairn’s annual general meeting today.

The company acquired its interests off Senegal under his plan to combine potentially transformational exploration work in frontier areas with lower risk activity in the North Sea.

Cairn has amassed extensive acreage in the North Sea. It has stakes in the giant Kraken heavy oil field off Shetland and the Catcher field east of Aberdeen. Both fields are expected to be brought into production in coming months.

Shares in Cairn Energy closed up 11.3p at 209.1p.

https://oglinks.news/article/36ee00/cairn-shares-rise-after-latest-success-off-senegal
Innlegg av: Fluefiskeren (19.05.17 10:59 ), lest 2944 ganger

Anslagene på SNE vokser altså stadig. Med en recovery på la oss si 40% tilsvaret dette reserver på over en milliard. Kanskje vil det vise seg også at recovery vil ligge høyere enn 40 %.
Innlegg av: dato (19.05.17 11:34 ), lest 2834 ganger

nkamok - jeg nevner CI-513 på bakgrunn av at resultatet av boringen skal analyseres. På bakgrunn av info de har delt er det i alle fall teoretisk mulig at det kan bli snakk om å bore en gang til. Det at West Saturn holder seg i området kan man jo spekulere i selvsagt :-). Det kan jo også bety at det venter på nytt oppdrag for annen oppdragsgiver i nærheten.

Innlegg av: nordsjøliv (20.05.17 06:40 ), lest 793 ganger

RE^2: APCL - Spectrum: Just the beginning offshore Senegal

Dato. Eg trur også at west Saturn borer hull nr 2 i skrivende stund. Om de ligger der 4 dager fram i tid også, så kjem eg til å forvente at det snart kjem ei melding om funn eller ingen funn. 1 boringa skjedde veeeldig raskt og melding nr 2 kan også komme raskt denne gang..
Innlegg av: utkant (19.05.17 11:39 ), lest 2802 ganger

West Saturn skal vel ligge der til de er ferdige?

Operasjonen skulle da virkelig vare til 22. mai. Les børsmeldingen om tørr brønn på nytt!
Innlegg av: palmvik (19.05.17 12:41 ), lest 2664 ganger

Jeg registrer at tiden renner ut her, ikke lett å se at ledelsen skal kunne komme ut av dette med noen form for troverdighet. Hvorfor stiger ikke kursen hvis alt var så rosenrødt og alt kunne skje hver dag som helst? Virker som om markedet begynner å bli lei at selskapet alltid dytter ting foran seg og aldri evner å levere.
Innlegg av: Warom (19.05.17 12:51 ), lest 2622 ganger

Palmvik;
Jeg tror grunnen til at vi ikke stiger mer er at folk selger fordi du mener ledelsen ikke er troverdig og ikke klarer å levere ;)
Innlegg av: palmvik (19.05.17 12:57 ), lest 2584 ganger

Warom - Jeg registrer at det er flere enn tidligere som er/tenderer til å være enig med meg i min kritikk av amatørene i ledelsen. Skulle forresten ikke så mye til;) At det er blitt så mange at det skulle gi seg utslag i aksjekursen, det var overraskende....
Innlegg av: Andyo (19.05.17 13:05 ), lest 2522 ganger

Stiller mer spørsmålstegn ved deg enn ved caset Palmvik. Merkelig nok

Her har du hatt muligheter fra 2-3 kr til +12 kr. Ble du litt grådig ? Du som har hatt den samme vurdering av ledelsen nå over to år burde vel ha evnet å selge deg ut i løpet av denne perioden? Her har du kun deg selv å takke men det forstår du jo heller ikke. Alle er skyld i din egen elendighet, men egentlig bør du gå i deg selv.

Innlegg av: palmvik (19.05.17 13:16 ), lest 2447 ganger

Jeg har satt meg selv et mål, det får bære eller briste. Hausserenes ønske om at det skal være hjernedø positiv enighet her inne, det får bli med et ønske. At man ikke evner å se at ledelsen har et stort troverdighetsproblem er svært merkelig.
Innlegg av: Proportfolio (19.05.17 13:50 ), lest 2374 ganger

Fint med mål palmvik..og helt greit du er skuffet.
Men du må jo tro på ledelsen hvis du ikke solgte på 12 kr..da venter du mye høyere kurser..og du tror ledelsen klarer dette

Så det er jo positivt bare det.
Innlegg av: jjdnoi78 (19.05.17 13:54 ), lest 2344 ganger

he he sådan proport så er han vist sat på plads:)
Innlegg av: Konjagi (19.05.17 14:01 ), lest 2289 ganger

Palmvik

Kan du ikke starte din egen tråd dette tema. Vi har hørt dette samme "gnålet" om den jævla dårlige ledelsen I 2 år nå. Uansett hvilke tema som diskuteres, kommer du med dine samme innlegg. Evner du ikke å diskutere andre saker?

Som jeg har sagt til deg før, ta kontakt med ledelsen, og fortell hva du mener bør gjøres annerledes.
Ingen i ledelsen leser dine innlegg her på HO

Minner meg ikke rent lite om de gamle LO pampene, som skylte på ledelsen uansett hva som skjer
Innlegg av: Andyo (19.05.17 14:01 ), lest 2306 ganger
Endret: 19.05.17 14:02

Som det blir nevnt. Du har tydeligvis mål som oss alle men er de da realistiske mål siden du ikke har noe tiltro til ledelsen? Litt selvmotsigende dette her og må bare beklage om det er vanskelig og forstå din tankegang... Godt det er helg snart ;-))) Så får du tenkt litt i det stille

Lite tips: Du vet det er ledelsen som skal forvalte dine verdier!
Innlegg av: Spirrevippen (19.05.17 14:52 ), lest 2161 ganger

Kjeltringene fortsetter å lempe ut aksjer i markedet. Når går MSC, Credit Suisse og Pirato tom?
Innlegg av: jjdnoi78 (19.05.17 14:55 ), lest 2143 ganger

fint for mig:) fik 20,000stk mere idag for 4.96nok
Innlegg av: Warom (19.05.17 15:01 ), lest 2109 ganger

Der var repemien avlyst, og "heldigvis" for det :)

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=427832
Innlegg av: Flashback83 (19.05.17 15:01 ), lest 2098 ganger

Repemi avblåst!
Innlegg av: analytikerens (19.05.17 15:05 ), lest 2042 ganger

Flott, og alle småaksjonærer er så heldige at de kan kjøpe over børs til 2,75 billigere enn investorene betalte.

Antar vi snart har plamvik på tråden hvor han lirer av seg hvor elendig dette er håndtert av ledelsen.
Innlegg av: Warom (19.05.17 15:07 ), lest 2027 ganger

Dette er bra. Man slipper en ytterligere utvanning på 3,6% og alle har kunnet fylt på alt de har ønsket til langt lavere pris.

Nå kan gjerne en HoT mld komme :)
Innlegg av: Fluefiskeren (19.05.17 15:09 ), lest 2007 ganger
Endret: 19.05.17 15:11

Det er ikke første gang i historien at kursen går under emi- kurs, og at rep.emi. derfor blir avlyst. Det må vel nesten sis å være normalen. For meg som på det tidspunktet bare hadde en liten "lyttepost" er det jo en fordel.
Innlegg av: Marve_Almar (19.05.17 16:09 ), lest 1981 ganger
Endret: 19.05.17 16:10

Skal vi tippe myndighetene ønsker å løse dette kjapt og minnelig?

"Opposition coalition "Manko Thakao Senegal" -- which means "to take care of Senegal" in the local Wolof language -- is protesting on Friday to register their dissatisfaction over the deal"

http://aa.com.tr/en/africa/senegal-s-pm-endorses-french-oil-giant-total/821754

Senegal’s PM endorses French oil giant Total
Contract between Total and government is transparent and legal, Mohamed Dione says

home > world, economy, africa 19.05.2017
Senegal’s PM endorses French oil giant Total
By Alpha Kamara

DAKAR, Senegal

The contract between the Senegalese government and French oil giant Total to explore oil in the country is transparent and legal, Prime Minister Mohamed Dionne said Friday.

The minister's comment came after a week’s diplomatic tussle between Total and African Petroleum, each claiming to have the right to mine oil in Senegal.

"The contract with TOTAL was a loan-contract signed by the minister of energy during the state visit of President Macky Sall in December in France," Dionne said at the National Assembly.

"The contract was signed in a legal and transparent manner with only one interest in mind the Senegalese people. There is lots of noise for nothing," he added.

Senegal late last year announced the news of the discovery of large oil deposits along the Rufisque Offshore Profound outside Dakar.

Earlier this month, oil giants Total and African Petroleum both claimed to have secured licenses to explore the lucrative exploration deals sparking criticism from the opposition.

Opposition coalition "Manko Thakao Senegal" -- which means "to take care of Senegal" in the local Wolof language -- is protesting on Friday to register their dissatisfaction over the deal and other alleged human rights violations by the government.

Anadolu Agency website contains only a portion of the news stories offered to subscribers in the AA News Broadcasting System (HAS), and in summarized form. Please contact us for subscription options.
Innlegg av: stlh (19.05.17 16:22 ), lest 1833 ganger

`There is lots of noise for nothing," he added `.
APCL er ikke verd en dritt for Senegal, med andre ord ?
hadde vært fint om denne ledelsen i APCL hadde kunnet komme med en kommentar.
Innlegg av: Lillebee (19.05.17 16:28 ), lest 1799 ganger

Eg er av den formeing at leiinga nå styrer mot avvikling. Den einaste som har hatt rett i alt han skriv er Palmvik.
Innlegg av: Warom (19.05.17 16:34 ), lest 1769 ganger

Jepp Marve, og med ett nærstående valg i sikte der opposisjonen vet å benytte seg av "Totalhandelen" så burde det være det enkleste for nåverende president/oljeminister å godkjenne en forlengelse av SOSP med en "storaktør" som partner.

Vi får se, jeg er i alle fall ikke i tvil :)
Innlegg av: Milky Way (19.05.17 16:38 ), lest 1721 ganger

"There is lots of noise for nothing" betyder at der egentligt ikke er et problem.

Det betyder ikke at Senegal ikke tillægger APC betydning
Innlegg av: Andyo (19.05.17 16:39 ), lest 1716 ganger
Endret: 19.05.17 16:40

Er jo ikke APCL man viser til men opposisjonen... Helt utrolig

Har jo vært alt annet enn støy fra APCL og Total, så kan man undre på hvorfor da det liksom skal være en "dispute"...
Innlegg av: Proportfolio (19.05.17 16:39 ), lest 1718 ganger
Endret: 19.05.17 16:42

jasså FF..du har bare hatt en lyttepost ?
Du brukte jo "jeg har aksjer og skriver bare balansert " kortet i alt du skrev her en stund..

kansje du ikke var så balansert likevell. hahahha

for en gjeng..alt kommer fram til slutt :)

Tar et med et smil uansett..ikke noe jeg ikke viste fra før.

ha en fantastisk helg..snart smeller det
Innlegg av: Øretriller (19.05.17 16:42 ), lest 1677 ganger

Litt av en plugg på 5,-!
Innlegg av: Øretriller (19.05.17 16:42 ), lest 1675 ganger

Litt av en plugg på 5,-!
Innlegg av: Fluefiskeren (19.05.17 17:12 ), lest 1576 ganger
Endret: 19.05.17 17:14

Proport

Hvor har jeg skrevet det? Har aldri lagt skjul på at jeg satt på en liten post. Det har jeg skrevet mange ganger til de som har spurt.

Har forresten skrevet at jeg kjøpte meg betydelig opp den dagen da tørr brønn var et faktum.

Grow up!
Innlegg av: 7even (19.05.17 18:14 ), lest 1440 ganger

Jeg tor og håper Macky Sall ordner opp med myndighets godgkjennelse av HOT før valget i Juli for ikke å gi "vann på mølla" til opposisjonen, om korrupsjon overfor Total, rydder opp med APCL og på det viset

http://aa.com.tr/en/africa/senegalese-opposition-unites-ahead-of-july-elections/813909?amp=1
Innlegg av: dato (19.05.17 18:27 ), lest 1414 ganger

...oil giants Total and African Petroleum... Den var jammen god :-)!

Innlegg av: Fluefiskeren (19.05.17 18:32 ), lest 1386 ganger

Ja. Uroligheter og utsettelser grunnet enda et valg er det siste vi trenger.
Innlegg av: 7even (19.05.17 18:33 ), lest 1376 ganger

Om man leser litt om bakgrunnen til Macky Sall så ser en han han forstår at en runde i retten med APCL vil dra ut i tid, og forhindre inntekter til landet, han er jo blitt kritisert tidligere for å ikke å gjennomføre oppbygging av infrastruktur og til det trengs det penger, og de pengene kan han ordne raskest ved en minnelig utgang av "konflikten", hvem som er størst er ikke automatisk det same som hvem som har rett. Internasjonale lover å forholde seg til her, og JP har ett godt forhold til han, mye pga bakgrunnen demmes vil jeg tro

https://www.britannica.com/biography/Macky-Sall
Innlegg av: Fluefiskeren (19.05.17 18:33 ), lest 1388 ganger

Dato

Ja den er morsom. Har sett det tidligere og.
Innlegg av: klaesp (19.05.17 19:45 ), lest 1271 ganger

Hei igjen,solgte ut alle Apcl aksjene på 9.50 selv om jeg ikke traff toppen, syntes jeg mye var priset inn i aksjen i tillegg var det stor sannsynliget for tørr drilling ca80%, da ble valget enkelt.. Trodde farmout av lisenser skulle meldes før resultat av drilling. Kjøpte en betydelig post da det ble meldt om tørr brønn, og nå er jeg Apcl aksjonær igjen. Mange forskjellige "agendaer" blandt aksjonærene, så jeg støtter meg til meglerhus, denne ble publisert 15mai..

Juvelen i kronen i African Petroleum er eiendelene deres i Gambia, sier Hurst-Brown.

Han tror at selskapet i løpet av de kommende uker vil få avtaler på plass i Senegal og Gambia som gjør at man kan starte et program på fire leteboringer der i løpet av 2018 og 2019.
Tror mye er avklart innen første uka i juni.

God helg
Innlegg av: ICE7 (19.05.17 22:57 ), lest 1122 ganger

Total and African Petroleum, each claiming to have the right to mine oil in Senegal.

By Alpha Kamara

DAKAR, Senegal

The contract between the Senegalese government and French oil giant Total to explore oil in the country is transparent and legal, Prime Minister Mohamed Dionne said Friday.

The minister's comment came after a week’s diplomatic tussle between Total and African Petroleum, each claiming to have the right to mine oil in Senegal.

"The contract with TOTAL was a loan-contract signed by the minister of energy during the state visit of President Macky Sall in December in France," Dionne said at the National Assembly.

"The contract was signed in a legal and transparent manner with only one interest in mind the Senegalese people. There is lots of noise for nothing," he added.

Senegal late last year announced the news of the discovery of large oil deposits along the Rufisque Offshore Profound outside Dakar.

Earlier this month, oil giants Total and African Petroleum both claimed to have secured licenses to explore the lucrative exploration deals sparking criticism from the opposition.

Opposition coalition "Manko Thakao Senegal" -- which means "to take care of Senegal" in the local Wolof language -- is protesting on Friday to register their dissatisfaction over the deal and other alleged human rights violations by the government.

https://oglinks.news/article/370009/pm-endorses-french-oil-giant-total
Innlegg av: stlh (19.05.17 23:05 ), lest 1068 ganger

Så dette viste APCL om allerede i 2016..da må vi få en kommentar fra APCL, eller så har de hold tilbake informasjon og løyet nå til aksjonærene.

Innlegg av: Warom (19.05.17 23:10 ), lest 1052 ganger

Stlh;
Du får sende de en Mail å stille det spørsmålet. Hvis du ikke får svar så kan du jo lese børsmeldinger;)
Innlegg av: stlh (19.05.17 23:24 ), lest 965 ganger

Bare naive aksjonærer som tror på børsmeldinger, når dette skjedde i full offentlighet i desember 2016
Jeg var ikke APCL aksjonær da, og jeg har heller ingen kontor i Senegal.
Innlegg av: 7even (21.05.17 09:58 ), lest 491 ganger

Her er ROP kontrakten om noen skulle være interesert i å lese oppsigelses vilkårene

http://itie.sn/wp-content/uploads/2017/03/PSC-RUF-OFF-DEEP-PETRO-APC.pdf