Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Transport
Innlegg av: Meierisjefen (18.05.17 11:58 ), lest 1447 ganger
Ticker: RENO

Skæbnens time nærmer sig for RenoNorden

Her er en artikkel som er trykket i avisene DAGBLADET, Sjællandske og Nordvestnyt.

Dette er objektivt skrevet fra en riktig dyktig journalist.

OBS! OBS! OBS!

* * * * * * * *

Det norske renovationsselskab RenoNorden, der opererer i 35 danske kommuner, har efter alt at dømme kurs mod afgrunden. Det skriver DAGBLADET, Sjællandske og Nordvestnyt.

Det norske renovationsselskab RenoNorden, der opererer i 35 danske kommuner, har efter alt at dømme kurs mod afgrunden. Det skriver DAGBLADET, Sjællandske og Nordvestnyt.

Tre nedjusteringer og en kapitaludvidelse på under et år har fået gælden til at eksplodere i selskabet, udvandet aktiekursen og samtidig fået investorerne til at miste al tiltro til selskabet, vurderer Per Hansen, der er investeringsøkonom i investeringsbanken Nordnet.
- Det er helt sindssygt, det, der er foregået. Det er simpelthen topmålet af talentløshed, siger han med henvisning til de mange ubehagelige overraskelser.

Tidligere har selskabet indrømmet, at det for at vinde kontrakter har underbudt konkurrenterne med den konsekvens, at det i dag ligger inde med en masse kommune-kontrakter, det ikke tjener nok penge på.

Efter en ny nedjustering på cirka 300 millioner kroner i maj i år, er selskabet igen i overhængende fare for at overtræde bankens lånebetingelser, hvilket kan føre til en konkurs. Det fastslår Per Hansen, og det bekræfter den norske aktieanalytiker Hellek Braathen fra Norske Aksjeanalyser.

- I værste fald kan selskabet gå konkurs. Jeg er ikke sikker på, at det er realistisk, men i teorien, ja, siger han og tilføjer:

- Det er meget uheldigt for RenoNorden. De er uden tvivl i problemer.
Selskabets skriver selv i den seneste opgørelse, at man sandsynligvis vil komme i konflikt med lånebetingelserne i andet kvartal af 2017, og det kan ifølge Per Hansen oversættes til, at selskabet for anden gang i år skal ud at finde nye penge.

Den bedste løsning ville være at udstede nye aktier igen, men det er ikke længere sandsynligt, mener Per Hansen.

- Er der nogle investorer, der vil skyde ny aktiekapital ind i RenoNorden? N-e-j punktum, siger han med henvisning til, at selskabet så sent som i januar fik investorerne til at skyde 350 millioner kroner ekstra ind i selskabet med store tab til følge for aktionærerne. Investeringsøkonomen tvivler derfor på, at selskabet kan få aktionærerne til at tage skraldet igen.

Et mere realistisk scenarie er derfor, ifølge Per Hansen og Hellek Braathen, at selskabet bliver afnoteret og købt op af en anden aktør på markedet eller af en kapitalfond.

- Selskabet har før været ejet af kapitalfonde, og der er en chance for, at en af disse vil samle stykkerne op, siger Hellek Braathen.

Den fremtidige håndtering af affald i 20 sjællandske kommuner vil altså sandsynligvis skulle varetages af nogen, der rækker et sikkerhedsnet ud under RenoNorden.

- Men jeg håber, at man finder en bærende løsning. Det er også sådan, at når krisebevidstheden sætter ind, kan nogle af de løsninger, der ellers virker urealistiske, pludselig blive nemmere, fordi ingen ønsker en konkurs, siger Per Hansen.

RenoNorden ventes i juni at fremlægge en plan for, hvordan økonomien fremover skal hænge sammen i selskabet. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra selskabet.

Kilde:
http://sn.dk/Sjaelland/Skaebnens-time-naermer-sig-for-RenoNorden/artikel/655786
Innlegg av: Meierisjefen (18.05.17 12:02 ), lest 876 ganger

RE^1: Skæbnens time nærmer sig for RenoNorden

Problemet til RenoNorden, slik jeg leser situasjonen, er at de trenger 500-600 millioner med frisk kapital. De kan klare seg med 300 millioner, men da blir det liten/ingen vekst fremover - kun kapitaltilførsel for å overleve og klare å levere på kontraktsforpliktelsene. Ingen utbytte og ingen avkastning til aksjonærene - utover evnt. kursstigning.

Ettersom jeg ikke kan forstå hvem som er dum nok til å legge 5-600 mill på bordet anser jeg dette slaget for tapt. Løpet er rett og slett kjørt for RENO.

Tenk selv. Har man klart å tjene 5-600 millioner...ville du puttet disse pengene i RENO-aksjen?...eller ville du valgt en annen aksje på Oslo Børs?

Svaret gir seg selv...
Innlegg av: El Gordo.. (18.05.17 13:49 ), lest 820 ganger

Hehehe...har du opprettet dette nicket bare for bassing av Reno..?
Du er like seriøs som søppelet du legger ut..norsk aksjeanalyser..Hææ..?...Er det der du jobber..?
Mvh.
Innlegg av: aksjespes1023 (18.05.17 14:09 ), lest 790 ganger

Det er så mye tull fra baissere her nå
Innlegg av: Meierisjefen (18.05.17 14:10 ), lest 792 ganger

ElGordo..

Tror du bør lese innlegget mitt en gang til.
Dette er ikke skrevet av meg - dette er skrevet og publisert i tre danske aviser.
Innlegg av: bjay (18.05.17 23:46 ), lest 672 ganger

Meeier....s

Siden du skrive så mye om Reno, og har ett eget nick kun til dette. Så har jeg noen spm til deg. Regner med du kan svare på det, siden du har satt deg godt inn i caset.

De har meldt fra om tapskontraktene sine, og de vil skrive de av over flere år. Det samme må de nok med mye/deler av goodwillen.
Begge disse postene påvirker resultatet, men i utgangspunktet ikke cashflowen.

Så det jeg lurer på nå, er siden de har avskrevet alle tapskontraktene. Hva tjener de på resten av kontraktene? Hvor mange er dette, hvilken inntjening kan de regne med på dette?
Reno har ca 500m på bok, men har også ca 1500m i gjeld. Når forfaller de forskjellige gjeldspostene ? Hvor mye av gjelden er bundet opp til leasing, og hvordan er avtalene på leasing delen? Du er flink til å slukke lyset, men kan du virkelig noe om selskapet ?
De som har ledet selskapet frem til nylig har gjort en elendig jobb, og burde vært tatt inn for retten. Men hva kan de nye sjefene/styret bidra med? Hva tjener bankene på at Reno slår seg konk, DVs de ikke går med på en løsning i forhandlingene? Hvor mange kvartal holder 500m til drift av selskapet?

Innlegg av: Brixer (19.05.17 00:38 ), lest 677 ganger

If teh søppelet lie around long enough, it will grow its own limbs and walk to the søppeldynga by themshelfes. Thats wai this selskapet will fail.
Innlegg av: aksjespes1023 (19.05.17 00:51 ), lest 649 ganger

bjay, mannen er syk..
Innlegg av: Meierisjefen (19.05.17 07:51 ), lest 598 ganger
Endret: 19.05.17 08:00

bjay,

Du skriver:
"...siden de har avskrevet alle tapskontraktene..."

- Har de det? Har de tatt tapet på alle tapskontrakter? De har nå tatt tap i tre runder og hver eneste gang har de sagt at "nå er alle tap tatt". Hver eneste gang tar de feil og nye tap dukker opp.

Gjelden er ca 50/50 splitt mellom gjeld og leasing. Gjelden forfaller i henhold til selskapet i 2019.

Når det gjelder leasing var selskapets gamle leasingperiode fast 12 år og de justerte den ned til 9 år flatt. Dette er informasjon selskapet selv har gått ut med.
Alle andre aktører i bransjen, inkl. Norsk Gjenvinning m.fl. bruker 7 år.
Tenk, nå kommer skiftet fra diesel/gass til elektriske lastebiler. Jeg føler meg trygg på at nåværende 7 år også er feil og vil lede til nye tap/nedskrivninger.

Meg bekjent har styreformann vært et konstant ledd i selskapet fra IPO og frem til midten av mai 2017. Bytte av styre er positivt, men jeg tror det skjer alt for sent.

Hva tjener bankene på at RENO går konk, skriver du.
- Vel, tjener og tjener. De kan i hvert fall minimere sine tap...det er også av verdi for en bank :o)

Hvor lenge holder 500 mill til drift av selskapet, skriver du?
- Jeg aner ikke. Men det er svært lite relevant i denne sammenhengen. Selskapet varsler selv at de med sikkerhet vil være i brudd med lånebetingelsene i løpet av Q2-2017. Da hjelper det ikke med penger på sparekonto. Problemet er driften. Driften gir en EBITDA som er for svak opp mot gjeldsbelastningen. Det som nå stadig går opp for flere kloke hoder er at selskapet har problemer med å drive sine kontrakter.

bjay,
Selskapet gjør sitt beste for å slukke lyset. De lykkes godt.

Hvor mye har du tapt på din investering i RENO? Jeg har tapt min solide andel, men jeg har ikke tenkt til å skusle bort en krone til på dette tullballet.

Jeg brukte endel tid på å sette meg inn i selskapet når jeg kjøpte aksjene. Jeg brukte åpenbart ikke tilstrekkelig med tid.
Innlegg av: BackCliff (19.05.17 08:04 ), lest 556 ganger

jeg brukte ikke lang tid på å sette meg inn i selskapet da jeg kjøpte :(

uansett er det umulig å gardere seg mot udugelig ledelse.

Innlegg av: TungtBelastet (19.05.17 08:08 ), lest 569 ganger

Hvordan er det mulig å hisse seg så voldsomt opp over en artikkel fra en dansk avis? Det som skrives i den avisen er etterrettelig og passelig objektivt. Jeg synes AKSJESPES1023 viser seg fra en dårlig side når han tyr til personkarakteristikker og rene skjellsord. Skulle tro du var ansatt i selskapet slik du holder på her inne på forumet.

Du fremstår som den onde tvillingen til pensjonen og LaBelleEpoque. Eller snarere den onde trillingen.
Innlegg av: bjay (19.05.17 14:32 ), lest 510 ganger

Du vet ikke hvor mye de kontraktene som er igjen vil bringe av inntekter?
Vi vet at de avskriver enkelte av kontraktene som er tapskontrakter. Om det er flere, det vet man selvfølgelig ikke. Men med stor sannsynlighet har de nye "kostene" godt ganske grundig til verks.
Brudd på lånebetingelsene er ikke det samme som konk, det er en avtale mellom banken og lånetaker. Det kan forhandles. I forhandlingene har de 500m på bok fra tidligere. I tillegg så er x faktoren hva de får ut av de kontraktene de ikke avskriver. Personene som skal forhandle sitter bra inne i RENO selv, så tviler på at det blir gitt ved dørene. Det gjør helt sikkert ikke bankene heller, men at emisjon er eneste vei ut er ikke sant. Men det kan selvfølgelig ikke utelukkes.
Innlegg av: aksjespes1023 (19.05.17 19:15 ), lest 457 ganger
Endret: 19.05.17 19:17

Meieritullingen driver bare med skremmetaktikk.. som jbay skriver, lånebetingelser er noe som forhandles. Med 490mill og noe cash fra driften er ikke det noe problem. Markedet for søppelinnsamling øker. Det handler om å få orden på selskapet noe banken og stat/kommune er interessert i. Vet ikke hvilke banker reno har lån i, men stor sjans for at staten sitter som storeier. Når RENO er i brudd, kan ikke det sammenlignes med for eksempel oljeservice selskaper i samme situasjon. Når de har klart å forhandle gode avtaler i et råttent marked, er det ikke noe problem for RENO i et stigende marked.
Innlegg av: TungtBelastet (19.05.17 20:56 ), lest 417 ganger

Du er en drømmer aksjespes1023.

Dette vet du åpenbart fint lite om.

Du er herved advart. Når kursen er < 2,50 kan vi ta opp denne diskusjonen.
Innlegg av: aksjespes1023 (20.05.17 01:10 ), lest 364 ganger

Jeg skal kjøpe med begge hender på mandag!
Innlegg av: Brixer (20.05.17 10:32 ), lest 315 ganger

Den som kunne visst når Trygda og DDB er ferdige med å selge. Eller er det samme ting?
Uansett.
Trygda hadde 1,73M aksjer etter spleis, oppdatert 15 mai. De flagget på 937k 18. mai, dvs en dagstakt på over 250k, som jeg regner med stiger dess lavere kursene blir.
Da skulle de være ferdige på tirsdag/onsdag.
Nå er ikke 300k aksjer noen stor sum så det kan hende noen hus begynner å ta imot de siste aksjene som skal ut før onsdag.
Det perfekte for de som sitter med aksjer nå hadde vært om noen innsidere kjøper de siste som Trygda kaster ut, men det er virkelig ett long-shot når det gjelder RENO