Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: tuja (18.05.17 08:52 ), lest 3419 ganger
Ticker: EAM

EAM,analyse(neste erstatningsrakett,etter NOR?),tråd nr 2

EAM analyse - ser den i NOK 120.

EAM Solar (EAM NO Equity)

"This company is now effectively a giant lawsuit." Viktor Jakobsen, CEO, EAM Solar

Thesis summary and some background

EAM Solar is a Norwegian company trading on the Oslo Axxess Exchange. EAM Solar operates, or rather, used to operate a number of solar power plants in Italy. As a victim of contractual fraud from the seller of a portfolio of power plants in Italy, EAM has seen its share price tumble from 100 NOK to 35 NOK. The seller of the plants was Aveleos, a company owned jointly by Avelar Energy (a Switzerland-based energy company controlled by russian billionaire Viktor Vekselberg's company Renova as well as Enovos, a large energy company based in Luxembourg. A short time after the sale of the portfolio was completed, it was revealed that the Italian government had conducted an in-depth investigation of the sellers for fraud and arrested and indicted two of the directors of Aveleos. The sellers had misrepresented certain facts about the timing of completion of the plants. By doing this they were entitling the plants to government tariff contracts (Feed-in Tariffs) that they were not in fact eligible for, obviously a crime.

EAM had actually carried out an extremely thorough due diligence lasting over six months. They even went so far as using private investigators to do background checks on key persons in the process to check for any mob ties etc (this being assets located in southern Italy). They still got screwed. As things played out, they paid a 115m EUR for what is now mostly worthless garbage. In the transaction, EAM took over the existing debt on the plants of 73.4m EUR and the rest of the amount, about 41m EUR was freshly raised equity. Because without the Feed in Tariffs on the plants, there was little money to be made. The tariffs made this whole thing economically viable. And were obviously the reason why EAM bought the plants.

I believe EAM will be able to collect damages from these sellers. They are suing for 212m EUR, which is something like 380 NOK per share (EURNOK = 9.1). That seems high, even taking into account that this amount should also cover the debt on all the plants in question (originally 73.4m EUR but now higher since EAM is not servicing this debt currently). I think it is more reasonable to assume that they should at least be compensated for the cash flows they will now never receive from the Italian state plus some damages. Putting that figure at 120 NOK per share is probably conservative. That's more than 3.4x today's share price.

Hentet fra : https://www.valueinvestorsclub.com/idea/EAM_Solar/139025

EDIT: Etter denne analysen ble skrevet,er søksmålet hevet til 250mill eur +. Det er ekstremt stor avstand mellom dagens aksjekurs og mulig gevinstutfall ved suksess for EAM i rettsprosessen.
Innlegg av: tuja (18.05.17 08:54 ), lest 2127 ganger

RE^1: EAM,analyse(neste erstatningsrakett,etter NOR?),tråd nr 2

Kun 2 handelsdager igjen til kv.rapportering(23.5),og forhåpentlig litt info vedrørende høringer som har vært i rettsystemet.
Innlegg av: hpp. (18.05.17 09:07 ), lest 2090 ganger

Vi får bare krysse fingrene å håpe på noen gode nyheter.

Om jeg får rett vet jeg ikke, men selv tror jeg på et forlik.
Innlegg av: supernova79 (18.05.17 10:23 ), lest 2052 ganger

Tror uansett man skal stålsette seg for en langvarig prosess

Handlinger fra motparten så langt viser de gjør alt de kan for å vri seg unna...

Da det er sagt, så kan jo kjennelser i vår favør i Italia bidra til at de etter hvert blir mer samarbeidsvillige.

Får tro det kommer nyheter snart, er litt kjedelig om dagen
Innlegg av: tuja (18.05.17 10:29 ), lest 2050 ganger

Uansett,forstår lite av salgsviljen på 25kr,når man vet hvilke muligheter som ligger her. Kjøperne strømmet til fra 35-45kr,men når kursen er halvert,er det som sirup. Børs er snodige greier. Dersom noen starter kjøp,kommer alle løpende etter. Markedspsykologi på høgt plan. :)

Og i tillegg er aksjen ekstremt oversolgt,med 14 dagers rsi helt nede på 12.
Innlegg av: supernova79 (18.05.17 10:54 ), lest 2020 ganger

Det som trengs i EAM er litt positive nyheter

har vært lite av det siste halvåret, og det som er noe positivt, tolkes feil av markedet.

Spesielt aspektet av at TTT tynger nok her, og det må skje noe i Italia snart skal det løsne, for det er jo ei skikkelig hengemyr denne aksjen for tida
Innlegg av: topp20 (19.05.17 13:40 ), lest 1935 ganger

Kjøpte meg inn for første gang i februar med snitt rundt 37. Inspirert av NOR tenker jeg at EAM er et lodd i et lotteri med svært gode odds. Hvis den går inn så får du 10 gangern eksempelvis - hvis ikke er den i null.

Matematisk bør man da være interessert i å kjøpe dette loddet om man tror det er mer enn 10% tjanse for at man vinner. Jeg tror det er sånn 50/50 og da har jeg gode odds på 37 kroner som var snittpris i februar - og enda bedre odds på 25,0 som jeg kjøpte på i går.

Neste punkt er å legge den i skuffen. Dette kan vare ut 2018. Det kan være mange som har mistet tålmodigheten til den tid og det vil muligens presse prisen ned.

Men tror du på lotterianalogien over så er verdien av loddet uendret frem til resultatet (domfellelse/forlik) foreligger.

Her er det med andre ord bare å kjøpe frem til man ser risk/reward ikke lenger er attraktivt.
Innlegg av: alano (19.05.17 13:55 ), lest 1904 ganger

Sitter med papirtap pdd uten å bekymre meg nevneverdig over det.

Eam kan og har sagt at de vil kjøre løpet helt ut, og da tar det tid uten nevneverdige hendelser før det plutselig kommer en avklaring fra retten.

Eller det skjer noe i mellomtiden. Som i flere avklaringer i retten i Eam's favør? Forlik? Eller hva med noe så enkelt som at det dukker opp artikler i Italiens presse i favør av Eam (de liker ikke organisert kriminalitet)?

Så enten tar dette tiden det tar å la retten gjøre en endelig avgjørelse, eller så kommer det noe susende inn fra den ene eller andre siden som endrer alt momentant.
Innlegg av: tuja (19.05.17 18:18 ), lest 1868 ganger
Endret: 21.05.17 23:31

Da er det en handelsdag før kv.rapport(tirsdag,23.05). Litt news vedrørende den pågående rettsaken/høringer bør forventes. Har vært stille lenge,så alt mottas med takk. Ellers enig,Alano. EAM er en aksje hvor det plutselig smeller,forhåpentlig opp.

God helg :)
Innlegg av: tuja (22.05.17 10:07 ), lest 1740 ganger

Ja,hva tror vi om morgendagen?
Burde vel komme en oppdatering på rettsprosessen,og hvor vi står? Så langt har signalene vært i favør EAM. Håper og tror det fortsetter slik. :)
Ellers er det lenge siden kursen har vært så til de grader oversolgt,med 14 dagers rsi helt nede på 13.
Innlegg av: tuja (01.06.17 14:21 ), lest 1604 ganger

Hyggelig at CSB har startet posisjonering. Tviler på de kun skal ha noen få tusen aksjer.
Innlegg av: tuja (08.06.17 11:21 ), lest 1519 ganger

Denne tråden er meget relevant etter dagens melding:

EAM Solar får beslaglagte eiendeler

Solenergiselskapet EAM Solar har vunnet frem i en av rettssakene som er tilknyttet selskapet i Italia.

I en dom datert 31.mai 2017 og notifisert 7. juni har domstolen i Milano beordret at alle beslaglagte eiendeler knyttet til Marco Giorgi og Igor Akhmerov skal tildeles EAM Solar og EAM Solar Italy Holding, inntil en total sum av 33 millioner euro, ifølge en melding torsdag.

Denne summen skal ikke tolkes som en grense på de endelige skadekravene som kan tilfalle EAM Solar, opplyser domstolen.

Selv om det ble etterspurt av EAM, beordrer ikke domstolen beslaglagte eiendeler fra Avelos SA, Avelos Energy og Enovos Luxemburg SA.

Denne rettsaken har sin bakgrunn i EAM Solar for tre år siden kjøpte flere solkraftanlegg i Italia. Etter kort tid ble det imidlertid klart at anleggene ikke var bygget etter forskriftene og at de langsiktige kraftkontraktene med den italienske staten var bygget på forfalskede dokumenter.

Les mer om den juridiske knipen her: Storsvindel kaster skygge over solselskap

EAM Solar
08:16:02
Heljar Havnes
Rettstildeling for EAM Solar

I en dom datert 31.mai 2017 og notifisert 7. juni har domstolen i Milano beordret at alle beslaglagte eiendeler en rettssak om soleiendeler i Italia skal tildeles det Oslo Axess-noterte solselskapet EAM Solar og EAM Solar Italy Holding, inntil en totalsum som utgjør 33 millioner euro, ifølge en melding torsdag. Det utgjør 314 millioner kroner.
Innlegg av: tuja (29.09.17 11:10 ), lest 1215 ganger

Har vært stille rundt EAM i det siste. Merkelig at det selges aksjer på lave 30 tallet,når selskapet er fullt ut fundet i forhold til å kjøre den rettslige prosessen fullt ut. Og alle vet hva som venter ved forlik eller fullt medhold i retten. Da mangedobler aksjen seg over natten. Noe å tenke på. :)
Innlegg av: alano (29.09.17 11:25 ), lest 1205 ganger

Litt pussig - om du tar beløpet det er tatt utlegg/arrest i gjengitt ovenfor så er dagens prising (30.9) av aksjen 68,7% av hva dette beløpet utgjør brutto per aksje (44.98 med euro på 9.34)...

Men inntil videre har kjøperene bedre tid enn selgerene, og da siger det. Posten på 33 er forøvrigt borte vekke og man kan se kjøpsinteressen øker betraktelig når prisen kommer ned mot 30ish.

Så får vi se da om kjøperene som nå sitter på gjerdet må skyndte seg når den første begynner å ta litt.

At folk selger er det minst 1000 grunner til. Det som overrasker meg er at det er langt færre enn antatt.
Innlegg av: tuja (29.09.17 11:36 ), lest 1203 ganger

At det er få selgere kommer vel av risk-reward. Og rewarden er høg fra dagens nivå.
Innlegg av: alano (29.09.17 12:48 ), lest 1171 ganger

Ja, vil nok mene det Tuja. Men hver en får vurdere dette i forhold til sin egen risikoprofil.

Når det er sagt, så er det igjen pussig at prisen vaker i dette området når man ser på de beløpene vi pdd vet om. Dette dreier seg om arrest i 33m€ fra Giorgi og Akhmerov samt selgergarantien på 40m€ som vi vet ble satt av hos motparten. Det dreier seg altså om nesten 100NOK brutto per aksje pdd. Ingen renter inkludert og euro på 9.34.

Disclaimer; jeg har etter emisjonen fått det jeg har ønsket som jeg ikke ble tildelt, og har nå i og for seg god tid. Samtidig erkjenner jeg at jeg er spent på kursutviklingen videre som jeg mener på nåværende tidspunkt er alt for lav gitt casen og r/r. Men leser du dette med bulle øyne så ikke hopp på før du har lest deg opp på casen og lagt en plan - det er min oppfordring!
Innlegg av: tuja (29.09.17 18:25 ), lest 1137 ganger

Ser ut som EAM er i ferd med å bunne ut,og kanskje starte på en vending opp:

Watch -Middels lang sikt, 29. sep 2017 Analyseforklaring
EAM Solar ASA har brutt opp gjennom taket i en fallende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere falltakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Aksjen nærmer seg støtten ved ca 30.00 kroner, noe som kan gi en reaksjon opp. RSI divergerer positivt mot kursen, noe som indikerer mulighet for en reaksjon opp. RSI-kurven viser en stigende trend, noe som kan være et tidlig signal om innledning av en stigende trend også for kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk nøytral på middels lang sikt.
Innlegg av: GMOAT (29.09.17 19:31 ), lest 1118 ganger

Bør man ikke ta hensyn til kreditorene når man regner på verdiene som er tatt i arrest? De vil vel også sikkert ha pengene sine tilbake også? Eller er det tydelig at verdiene som er tatt i arrest evt bare skal gå til Eam-aksjonærer?
Innlegg av: supernova79 (04.10.17 09:56 ), lest 1010 ganger

EAM på vei opp ??
Innlegg av: Flaxx (04.10.17 11:40 ), lest 975 ganger

@supernova79
Det skal lite til før det tar av i EAM.
Volumene nede på 30-tallet har vært av "leke-størrelse" ... mens vi venter på prosessinformasjon.
Tiden går ... det betyr at info nærmer seg.
Innlegg av: alano (04.10.17 15:02 ), lest 930 ganger

Interessant å se skiftet i kjøpers sentiment som med unntak av den første traden konsekvent har hittet selger.

Om dette er starten på en reprising gjenstår å se. I så fall antar jeg det kommer til å skje relativt raskt på lite volum med store utslag. Så vil det igjen bli interessant å se hva slags prisleie som vil friste noen til å bli selgere (igjen).
Innlegg av: MarioB (04.10.17 16:48 ), lest 904 ganger

Det er et mysterium at ikke kursen etablerer seg på et verdi/riskjustert nivå på rundt 50kr.
Innlegg av: tuja (04.10.17 20:50 ), lest 851 ganger

Har vært på reise i dag, og kommer hjem til en LITEN oppgang i EAM. Men "it`s only the beginning". Alle vet hvor knakandes bra dette blir med ett positivt utfall i rettsprosessen. Da er det tresiffret i kroner over natten. :)
Innlegg av: supernova79 (05.10.17 07:20 ), lest 782 ganger

EAM bør snarest opp å touche høyt på 40-tallet, caset er mer derisket med penger på bok (emispøkelset borte), og etter hvert som vi nærmer oss 2018, er det naturlig å tro det skjer mer på den juridiske fronten...
Innlegg av: alano (06.10.17 15:23 ), lest 692 ganger

Heads up - ser ut som pas tømte car!
Innlegg av: tuja (06.10.17 15:30 ), lest 694 ganger

Nice :)
Innlegg av: Serboss (07.10.17 17:44 ), lest 592 ganger

38 kr, bra !!!
40-45 kr, snart.
Innlegg av: supernova79 (09.10.17 08:40 ), lest 482 ganger

Forrige uke markerte muligens et taktskifte i EAM

Nå skal vi oppover, det har lagget lenge nok nå...

Snakkes på 40-tallet i løpet av noen få handelsdager ?

God EAM-reise! :-)
Innlegg av: tuja (10.10.17 22:42 ), lest 386 ganger

EAM er helt under radaren iht diskusjoner på forumet. De fleste plasserer seg i det stille på dette caset som i beste fall kan gi skikkelig himmelferd i kursen over natta. Føler nå at jeg ser fram mot kv rapporten,og den stille perioden får ett lite avbrudd.

14th of November 2017

Quarterly Report - Q3 2017

Kun en liten mnd igjen. :)
Innlegg av: supernova79 (11.10.17 08:35 ), lest 326 ganger

Spennende tider i EAM altså...

Jada, det tar tid, men foran oss ligger all mulig oppside, så jeg er meget positivt innstilt til det som kommer

Finansielt er alt nå også på stell, og med proff tredjepart på laget for å sette press på motparten, så har jeg stor tro på at EAM blir en av vinnerne på børsen i 2018

Hvor lenge skal vi seile i skyggen ?? Ikke vet jeg, men er i hvert fall gyllen mulighet til å kjøpe på billig nivå for de som fortsatt står utenfor, så det er bare å fylle opp porteføljen med EAM-aksjer folkens!
Innlegg av: Stock-Holm (12.10.17 13:27 ), lest 207 ganger

Ingen garanti for suksess her og ting kan ta bra med tid, men potensialet er vel der.
Innlegg av: Flaxx (13.10.17 10:55 ), lest 148 ganger

Det virker som det sakte siver inn.
At her kan det bli store endringer i kursen.