Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Eiendom
Innlegg av: MH77 (18.05.17 07:10 ), lest 3416 ganger
Endret: 18.05.17 07:13

Bolikrakket er et faktum i Oslo!!!

http://e24.no/privat/boligmarkedet/boligbremsen-brer-om-seg-i-oslo-selger-smaa-krypinn-en-halv-million-billigere/23993370

Prisene på små leiligheter er ned 20% på 5 måneder i Oslo.

Et fall i eiendomsprisene starter tradisjonelt med at prisene på små leiligheter faller. Deretter brer det seg til resten av boligmarkedet. Snart er egenkapitalen tapt for svært mange, og da er veien til økte tap for bankene og høyere renter svært kort.

Jeg ser kun nedside i boligmarkedet i Oslo nå. Bind renten før det er for sent!

Minner om dette inlegget:

Tilbake til: Eiendom

Innlegg av: MH77 (15.12.16 08:46 ), lest 7330 ganger

Endret: 04.03.17 12:29

Selg boligen i Oslo nå!

http://www.dn.no/nyheter/2016/12/14/1421/Eiendom/venter-ekstra-rift-om-de-638-bruktboligene-som-er-til-salgs-i-oslo

Regjeringen strammer inn i utlånsreglene for sekundærboliger i Oslo for å stoppe euforien. På grunn av dette opplever bankene et rush av mennesker som ønsker å skaffe seg finansieringsbevis før regelendringene trer i kraft.

Mitt råd er enkelt: Selg nå hvis du vurderer å selge.

Vi vil trolig se nye prisrekorder de neste månedene, fordi folk vil prøve å bruke finansieringsbevisene før de går ut.

Spørsmålet er hva som skjer etterpå. Jeg tror kravet om 40% egenkapital for sekundærboliger vil merkes på prisene. De mest hodeløse spekulantene er ofte dem med lite egenkapital, ofte har de også fått egenkapitalen fra forbrukslån. Folk som har noen millioner å bruke som egenkapital er ofte langt mer forsiktige enn dem som kun satser lånte penger.

Jeg er spent på utviklingen fremover, og jeg vil minne om at det er dem som selger på topp som tjener mest ;-)
Innlegg av: Marximat (18.05.17 08:13 ), lest 2079 ganger

RE^1: Bolikrakket er et faktum i Oslo!!!

Du er den sjette som poster denne artikkelen, MH77. Med fråde om munnen?

Men: "Bind renta nå!"? Det er jo en totalt ulogisk konklusjon; 3 mnd Nibor er på ATL og NB har signalisert at de sterke boligprisene hindrer dem i å sette renten videre ned.
Innlegg av: Tool (18.05.17 08:36 ), lest 2013 ganger

Det må da tyde på svært usunne tilstander hvis det er tilfellet? Er Nordmenn så forgjeldet i bolig at alt går over ende med renteøkning? Ikke bra
Innlegg av: ITinvest (18.05.17 08:42 ), lest 1966 ganger

men i Bærum har prisene så langt forsatt og stige.

Folk begynner å oppfattte att det er eiendomskatt, bompengene går i taket og høyere krav til egenkapital i Oslo.

Kom dere ut av eksos hullet
Innlegg av: nikkers (18.05.17 08:55 ), lest 1917 ganger

Svusj... hva var det? Det var vinden som blåste tvers igjennom hodet på TS.
Innlegg av: fattigstakkar (18.05.17 11:04 ), lest 1808 ganger

Foreslår at den syvende som ønsker å starte en tråd basert på denne visvas-artikkelen tar seg tiden med å lese tilbakemeldingene på de fem første.

Gidder ikke å ta hele oppklaringen enda en gang, men gjentar at dette var ett enkelt salg som ble sammenlignet med en måned hvor prisene var unormalt høye. Det var et annet salg fem dager før den som ble omtalt her som gikk 350.000 høyere enn denne. Det er langt høyere enn den laveste prisen som har blitt oppnådd hver måned siste halvår. Også den omtalte til 1,9 millioner er høyere enn den laveste omsatte hver måned siste halvår. Så artikkelen er bare tull.
Innlegg av: ilumi (18.05.17 11:15 ), lest 1769 ganger

hør på fattigstakkar. Det er uetisk å anbefale folk å selge bolig i Oslo nå. Oslo er ikke dyr som hovedstad. De stakkarene som biter på og selger, og håper å kjøpe billig tilbake om 5 år vil sitte med skjegget i postkassen.

Rekk opp hånden alle som tror en bolig i Oslo vil være billigere om 3-5 år-
Innlegg av: MH77 (18.05.17 11:23 ), lest 1750 ganger

Det som er sikkert er at en del har begynt å tape egenkapitalen. Dersom disse ikke klarer å gjøre opp for seg vil banken måtte tvangsselge boligen med tap. Banken vil da måtte betale en høyere risikopremie når de låner penger i markedet, samtid som de trenger økte inntekter for å dekke økte tap. Dette betyr høyere renter, helt uavhengig av hva Norges Bank gjør.

Når egenkapitalen er tapt kan bankene øke rentene uhemmet fordi låntaker uten egenkapital ikke klarer å bytte bank.

Vi har sett denne utviklingen utallige ganger før.
Innlegg av: Guuz (18.05.17 11:26 ), lest 1713 ganger

Makan til fjolletråd skal man lete lenge etter.

Slapp helt av folkens. Det blir ikke noe krakk. Det heller mot en stabilisering men med fortsatt prisvekst.

Renten kommer heller ikke til å gå opp på lang lang tid.

Ta det helt med ro.
Innlegg av: akrom (18.05.17 11:29 ), lest 1696 ganger

Jeg slutter aldri å bli forundret over de uhorvelige mengdene av krakknisser som florerer her på HO.

Ring å spør Olav Thon om hva han angrer på i livet så får du følgende svar: At han solgte en stk eiendom på 60 tallet, det skulle jeg aldri gjordt.....

Media er jo superflinke til å baisse/hausse om en annen, fakta pr idag er at vi ser en lavere VEKST i prisene, noe som er sunt.
Innlegg av: Spiritus (18.05.17 11:37 ), lest 1715 ganger

Dette har jeg varslet om i ca 1/2 år.
Bra dere ikke hørte på meg
Innlegg av: DavidM (18.05.17 11:56 ), lest 1643 ganger

E24 rapporterer hyppig fra boligmarkedet nå.
Innlegg av: Marximat (18.05.17 12:08 ), lest 1620 ganger

MH77, her er du helt på bærtur: "Det som er sikkert er at en del har begynt å tape egenkapitalen."

Det som er helt sikkert, er at boligprisene i Oslo har steget sammenhengende i 16(?) måneder. Da er det ingen som har tapt egenkapitalen, den har faktisk økt hos alle.

Så din påstand er feil. Faktum er faktisk helt diametralt motsatt av det du påstår.
Innlegg av: Spiritus (18.05.17 12:11 ), lest 1641 ganger

"Egenkapitalen" du snakker om et fiktive verdier som nå skal smuldre bort.
Reel egenkapital er den du kan trekke ut fra bankkontoen og ikke luftpenger.
Innlegg av: INVESTOR. (18.05.17 12:16 ), lest 1589 ganger
Endret: 18.05.17 12:17

De som selger må plassere gevinsten sin i bolig markedet. Kommer tilbake til børs??
Innlegg av: landis (18.05.17 12:33 ), lest 1538 ganger

Marx.
Hvordan har utviklingen vært på OBOS boliger dem siste tiden.
Mål gjerne i reelle priser. ;)
Er nok noen der som ikke helt liker utviklingen.

Vel verdt å notere seg at OBOS har kastet ut spekulantene.
Innlegg av: gunxla (18.05.17 12:34 ), lest 1528 ganger

Siv Jensen angrer så veldig på att hun innførte egne regler for kjøp av bolig i Oslo at hun nå tillater alle å kjøre vannscooter fritt i Oslofjorden isteden
Innlegg av: dobon (18.05.17 12:39 ), lest 1516 ganger
Endret: 18.05.17 12:43

TS er på jordet som alltid. Han har null innsikt i boligmarkedet i Oslo. Synser fritt om eiendomspriser, renter, el.priser osv inspirert av hva han tilfeldig leser i nettaviser. Boligprisene (også i Oslo) er flere prosent høyere enn da han anbefalte salg i desember.
Innlegg av: børst (18.05.17 12:42 ), lest 1489 ganger

Ja, det er bunnen som faller ut av markedet nå, ettersom de som selger ikke får solgt til priser som gjør at de får egenkapital nok til å låne til større boliger. Da må prisene på disse gå ned også.
Innlegg av: Marximat (18.05.17 12:46 ), lest 1465 ganger

Landis: Ja, hvordan har prisutviklingen vært på Obos-boliger "den siste tiden"?

Har Obos-boligeiere tapt eller styrket egenkapitalen "den siste tiden"?
Innlegg av: §§§§§ (18.05.17 12:54 ), lest 1445 ganger

Uff har det krakket nå igjen? Var det i natt det krakket?
Innlegg av: fattigstakkar (18.05.17 13:39 ), lest 1371 ganger

landis,
Obos har endret reglene for boligflipping på nye boliger. Regner med det er disse du mener og ikke brukte obosboliger. Det er riktig at salget av nye boliger har dabbed av. Har ikke selv registrert at det dabber mere av hos Obos enn hos andre. Sier ikke at det er feil, men har altså ikke registrert det. Har du statistikk så del gjerne.

Det som taler imot at det skal være noen dårligere utvikling hos Obos enn andre er at kredittinnstramnningen og de høye prisene uansett gjør at det er veldig få sekundærboligkjøpere blant nyboligkjøperne i Oslo nå. Det uttalte en av utbyggerne, som ikke var Obos.

Obos-regelen har for øvrig ikke tilbakevendende kraft. Jeg kjøpte i Obos for ett år siden og den kan jeg fritt videreselge. Det er imidlertid ikke noe godt marked for disse leilighetene nå, så det frister ikke meg.

Ser at prisnivået på nye boliger lagt ut de siste to ukene ikke er lavere enn de var tidligere i år. Og inntil utbyggerne senker prisen er det uaktuelt for meg å selge til enn lavere pris enn tilsvarende leiligheter prises for i nye prosjekter.
Innlegg av: Proletar (18.05.17 15:22 ), lest 1256 ganger

Du får flytte inn i den, så blir vi naboer (nesten) ;)
Innlegg av: Joppe84 (18.05.17 16:16 ), lest 1170 ganger

Bare fjas. Faktumet er at så lenge renten er lav så vil det ikke komme noe stor nedgang i markedet, og sannsynligvis vil det bare stige.

Dere ser en liten økning i tilbudet sammenlignet med et rekordår mht. markedet, og konkluderer med det ene og det andre. Blir totalt tullete.

Jeg tør vedde mye på, at den nye boliglånsforskriften vil til en viss grad reverseres når grenseområdene i Oslo stiger mer enn det er grunnlag for. Det er langt mer dramatisk med boblepriser i Lillestrøm enn det er med boliger innenfor ring 3. Dette skjønner de fleste. Ved en reversering av forskriften vil plutselig prisene eksplodere igjen. Kjøper man nå vil man sitte pent i det i årene fremover.

At krakknisser aldri lærer fatter jeg ikke. Kikk på det fundamentale før dere begynner å bable.
Innlegg av: Opulentos (18.05.17 16:28 ), lest 1160 ganger

Hva betyr det at antallet leiligheter til utleie i Oslo faller, mens antallet leiligheter til salgs stiger kraftig? Kan det være at utleie-leiligheter selgs unna, og dermed forflyttes fra utleiemarkedet til å ligge til salgs på Finn?

Hvis dette stemmer, samtidig med at finansieringsbevisene innvilget før innstrammingen "går ut på dato", kan alle utleieleilighetene måtte redusere prisene. Og dermed dra mer av markedet med seg utfor stupet.
Innlegg av: Onkel_S (18.05.17 16:56 ), lest 1112 ganger
Endret: 18.05.17 17:01

RE^2: Bolikrakket er et faktum i Oslo!!!

Opulentos,
Et meget bra spørsmål på en ellers meget tyndt fundert tråd (5 gangs referanse til en allerede nedskudt artikkel).

For å ta dette meget gode spørsmålet opp:
En meget plausibel forklaring vil være at prisene nå er nært sin likevekt. Dvs boligpris = nettoleie/rente

Da vil en del av etterspørslen etter bolig flytte seg fra kjøp over mot leie.

I tillegg kommer da at,
- nye låneforskrifter vil tvinge noen til å etterspørre leiebolig i stf kjøp, og
- de samme vil tvinge noen til å selge en leilighet som har vært / var planlagt leid ut.

Alt i alt vil etterspørslen etter leiebolig vlre mye større enn siste år (hvor alle som overhodet hadde et realt valg mellom å kjøpe og å keie seg bolig burde kjøpe, og langt de fleste ville det også).
Innlegg av: fattigstakkar (18.05.17 17:49 ), lest 1030 ganger

I tillegg til Onkel S' svar, som jeg er helt enig i, vil jeg legge til at det ikke nødvendigvis er så mange utleiere som selger, men at det er færre som kjøper utleiebolig. Det er alltid noe som ønsker å begynne å leie ut og noen som slutter å leie ut. Det er ingen dramatikk, og har en rekke logiske årsaker. Det er også logisk at noen flere enn vanlig velger å slutte å leie ut når vi er nærmere likevekt enn på veldig lenge. Men det jeg tror skjer nå er at vi ikke får det vanlige tilsiget av nye utleiere til erstatning for dem som faller fra, fordi kravet om fem ganger inntekt gjør det vanskeligere å kjøpe sekundærbolig. Dermed blir det flere boliger til salg og færre til leie.

På sikt tror jeg det fallende tilbudet av leieboliger vil presse leieprisene opp, noe som gir høyere yield og utleie mer attraktivt. Det igjen vil på lengre sikt gjøre at investorer med solid egenkapital vil velge å plassere dette i eiendom fordi begrensning på lånefinansiert utleie gir dem mindre konkurranse og høyere fortjeneste.
Innlegg av: Varsler1 (18.05.17 17:58 ), lest 1006 ganger

Ingen tvil om at et krakk vil komme. Mange har lån over evne. Høyere renter eller høyere arbeidsledighet i fremtiden vil filleriste boligmarkedet. Men de med moderate lån vil uansett komme seg igjennom krisen.
Innlegg av: landis (18.05.17 18:53 ), lest 933 ganger

Jeg synes OBOS utviklingen den siste tiden har vært svært interessant. Spesielt om man ser på 2017 alene.
PRisfall er gufne greier, men men, det er nok bare midlertidig, for prisene skal OPP OPP OPP.. !
Det er noe alle vet. ;)

Det er forøvrig lite spekulanter i OBOS utover nybyggene. Ikke så enkelt å fremleie boliger der i gården, så vet ikke helt hva marx tenker på der... morsomt i alle fall. !

Interessant utvikling, men tror fortsatt det skal stige i pris frem til sept oktober (minst) Hva som kan skje deretter må man se på når august tallene ligger ute. :)
Innlegg av: Carsten28 (18.05.17 19:02 ), lest 902 ganger

Det jeg ikke forstår er at myndighetene kjøper dyrt I Oslo og gir boligene til innvandrere som flokker seg om Oslo og øker boligprisene dramatisk. Hvorfor fordeles ikke denne trafikken bedre når andre byer har overflod av boliger til 1/3 av prisen I Oslo

Oslo kommune hamstrer kommunale boliger på Frogner. Priser på mer enn 100.000 kroner pr. kvadratmeter skremmer ikke Oslo kommune. http://www.hegnar.no...ger-paa-Frogner

Samtidig er f.eks Kristiansand den byen med flest ledige boliger, og til 1/3 del av prisen. Kvadratmeterprisen ligger på rundt 30.000. Det er 70.000 pr kvm billigere enn Frognerboligene
Her er en tre roms med fantastisk utsikt, kun 1.490.000. https://www.finn.no/...nnkode=95806857
Her er en ettroms til 885 000. http://exbo.no/eiend...en-11/63010487/
Jeg så nylig en ettroms I Oslo med høyere fellesutgifter gå for 2,9 mill

Hvorfor fordeler man ikke denne trafikken? Det skaper ikke bare høye priser, men vi får en overbelastning av hovedstaden på en rekke områder og det hele kan utløse et boligkrakk med etterfølgende bølger. Kronekursen stuper fordi man frykter boligkrakk i Norge
Innlegg av: .777. (18.05.17 19:03 ), lest 909 ganger

Krakk er bra, og krakk er sunt. Da får vi rensket opp litt i all gørra. Noen formuer tapes, og nye skapes.

Bring it on.
Innlegg av: Spiritus (19.05.17 11:12 ), lest 729 ganger

Cartsen28

Fordi politikere er innavl.
Kan nevne stupetårnet til 40mill
Innlegg av: Bankerått (19.05.17 11:33 ), lest 660 ganger

Det blir ikke noe krakk i Oslo. Fundamentale forhold er ikke til stede for det. Nordmenn vil ikke misligholde lånene selv om renta går opp eller boligprisene går ned. Da må renta opp minst 4 prosent på kort tid.

Det ligger ikke an til massearbeidsledighet. Det ligger ikke an til bankkrise heller.

Men forholdet mellom tilbud og etterspørsel er i ferd med å endre seg. Betalingsviljen og kredittveksten - som har finansiert prisveksten - er betydelig redusert.

Spekulasjonsånden hos små og store har lagt seg ettersom prisene er på et veldig høyt nivå i Oslo. Noen vil argumentere med at "nei det er ikke høyt pga Osloborgere bruker maks 60 prosent av nettoinntekten på avbetaling, vi tåler mer" men det er ikke slik at alle er ute etter å blakke seg maksimalt på bolig.

Oljeopptur vil begrense tilflyttingen, ferdigstilte prosjekter vil øke tilbudet.

Men prisene vil ikke gå ned før noen måneder etter at det hoper seg opp med usolgte boliger. De sitter langt inne for ekstremt forventningsfulle selgere å sette ned prisantydningene. Man er jo vant til å tjene 800.000 på ett år.

Antakelig vil prisene gå marginalt opp de neste månedene, så blir det spennende å se mot senhøsten.
Innlegg av: artig (19.05.17 11:41 ), lest 641 ganger

50000 tapte jobber i olja, arbeidsinnvandrerne reiser hjem, det bygges som aldri før. Rekordutbud av boliger. Ohh yess. Dette går rett opp.
Innlegg av: .777. (19.05.17 11:55 ), lest 636 ganger
Endret: 19.05.17 12:05

Tror det nylig ble satt en prisrekord i nabolaget mitt. Ellers lite til salgs, og høye priser.

Vi trenger et krakk så det blir litt kjøpsmuligheter igjen. Må få ristet ut disse spekulantene, så vi som driver seriøst med utleie til de svakere stilte får ha markedet i fred :-)

Edit: Tok med et smilefjes til slutt :-)
Innlegg av: 2132 (19.05.17 17:04 ), lest 487 ganger

Over noe tid har jeg fulgt 10 ulike leiligheter. Av disse er det noen som ikke ble solgt, selv etter lang tid ute. Nå er annonsene satt til "inaktiv". Hva betyr dette? Eksempel:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=94273982&fks=94273982

Innlegg av: Botafogo (19.05.17 18:06 ), lest 422 ganger

2132: Legg gjerne ut fullstendig info om boligene i tråden salgspriser del 6 ! :)
Innlegg av: kator (19.05.17 18:12 ), lest 415 ganger
Endret: 19.05.17 18:19

Ettersom du har fulgt leiligheten vet du det sikkert, men for dere andre....

Leiligheten ble lagt ut 10.4 med prisantydning 6,0 / som ble redusert til 5,9 den 4.5 og til 5,79 den 11.5....med klausul om fastpris..

Om den nå er trukket fra markedet vet jeg ikke. Men det med fastpris ser vel ut som at selger har endret "strategi".

Så kan det diskuteres om det at man ikke får solgt for over 100.000 pr. m2 for en 3-roms i 2. etasje i Pilestredet Park er en indikasjon på krakk i Oslo markedet.

I min verden er det mer et tegn på at markedet ikke godtar overpris lenger...Og at selger må ned i pris. Og det synes jeg er veldig greit.