Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Skatter og avgifter
Innlegg av: livecnn (10.05.17 14:40 ), lest 4954 ganger
Ticker: AP
Endret: 10.09.17 15:44

------ NRKs rolle i AP-valgkampen

Legger inn VG også, siden de driver å oppdrar det norske folk til å stemme på J G Støre.

Litt om fakta og skatt - og om NRKs rolle i valgkampen

De siste dagene har jeg lurt på en ting:

Hvorfor sier representanter for regjeringspartiene at de i denne perioden har gitt skattelettelser på ca. 21 milliarder kroner, mens Arbeiderpartiet, blant annet ved Trond Giske i Politisk kvarter i dag, sier at det er gitt lettelser på 25 milliarder kroner?

Det fins et svar på dette spørsmålet, men jeg måtte finne det ut selv. Selv om de to tallene blir gjentatt og gjentatt i debatter på NRK, har jeg nemlig til gode å høre en journalist opplyse meg om fakta i dette spørsmålet. Og derfor lurer jeg på en ting til: Hvorfor ser ikke NRK det som sin oppgave å oppklare slike spørsmål og opplyse lytterne sine om hva som er fakta i en slik sak? I dag deltok Magnus Takvam i Politisk kvarter for å "analysere" den forutgående skattedebatten mellom Trond Giske og Ketil Solvik-Olsen, men er det ikke enda viktigere at NRK opplyser oss, slik at vi kan analysere selv?

Faktum er at Regjeringen har fått vedtatt skatte- og avgiftslettelser på til sammen ca. 25 milliarder kroner. Men siden de også har gjennomført avgiftsskjerpelser på til sammen ca. fire milliarder kroner, er netto lettelser ca. 21 milliarder kroner.

Hvilket tall er mest relevant?

Det avhenger nok litt av hva man diskuterer. I en diskusjon om hvorvidt skatte- og avgiftslettelsene er store eller små og i diskusjoner om budsjettbalansen, så er det åpenbart tallet for netto skatte- og avgiftslettelser som er relevant. Og dette er vel også noe NRK kunne opplyst oss om eller i det minste kommentert?

Dersom man er opptatt av fordelingen av skatte- og avgiftslettelsene og -skjerpelsene, kan nok også bruttotallet være interessant, for det er jo ikke sikkert at lettelsene og skjerpelsene treffer de samme personene og bedriftene. Men da burde vi også blitt opplyst om det, og om at det er ulike måter å se fordelingen på.

Noe annet jeg har lurt på, er dette: Har virkelig Arbeiderpartiet vært mot alle disse skattelettelsene? Jeg mener jo bestemt å huske at Jens Stoltenberg, da han var statsminister, plutselig "overrumplet" alle med å gå inn for lettelser i selskapsskatten?

Heller ikke dette har jeg fått noe svar på ved å lytte til NRK, så jeg måtte sjekke det selv. Og så vidt jeg forstår, er situasjonen omtrent som følger:

Arbeiderpartiet har aktivt støttet reduksjoner i selskapsskatten og mesteparten av lettelsene i personskatten (med noen unntak bl.a. for pensjonister), noe som utgjør 11-12 milliarder kroner, altså mer enn halvparten av de netto lettelsene som er gitt.

Arbeiderpartiet stemte ikke for fjerning av arveavgiften, men har heller ikke foreslått å gjeninnføre den, noe som innebærer en ekstra skattereduksjon på ca. to milliarder kroner. Arbeiderpartiet er altså aktivt, eller i ettertid, enig i 60-70 prosent av skattelettelsene.

http://nettavisenblogg.blogg.no/?na24=true&url=http://clemet.blogg.no/1494361244_litt_om_fakta_og_skatt__og_om_nrks_rolle_i_valgkampen.html
Innlegg av: hansasa (10.05.17 14:42 ), lest 2757 ganger

RE^1: - NRKs rolle i AP-valgkampen

Litt om NRK-sjefen...

-Han har sin politiske bakgrunn i Sosialistisk Venstreparti (SV) og var flere år medlem av sentralstyret i SVs ungdomsorganisasjon Sosialistisk Ungdom, og var frem til han ble utnevnt til kringkastingssjef medlem i Arbeiderpartiet. Han har vært pressesekretær på Stortinget for SV og blant annet personlig rådgiver for Erik Solheim og tidligere byrådssekretær for miljø- og samferdselsbyråd Raymond Johansen i Oslo.
Innlegg av: OIL-IT (10.05.17 15:37 ), lest 2717 ganger

Ja, slikt er en gjenganger.

Jeg trekker det lenger. Hva er skattelette? Reduksjon i skatte- og avgiftsnivået nominelt eller totalt i lettelse. Eks. Nettoinntekten er 100. Skattesatsen er 50%.

a. Neste år tjener du 102. Skattesatsen er uendret. Har du da fått skatteskjerpelse?
b. Neste år tjener du 102. Skattesatsen er 50,5. Innebærer det en skatteskjerpelse?
c. Hovedproblemet; hva inngår i skatt? Eiendomsskatt? Avgifter? Hvilke? Største skjerpelse i vårt område blir sannsynligvis av lokal karakter fra neste år med økte bompenger (+piggdekkavgift?) . Hvordan inngår dette? Gebyrer? OSV.

+ de vil aldri sette det inn i en stor sammenheng. Hvor mye er egentlig 21 eller 25 mrd.? Ikke stort egentlig. Oljefondet nå ca 8.000 mrd! Statsbudsjettet ca 1.250 mrd om jeg husker riktig. «Krigen» står da om 2% om det var fordelt på ett år eller egentlig ca 0,5% hvert år om det fordeles over 4 år, som jeg forstår er perioden det krangles om. Igjen vi forsøkes villedet om betydningen. De 4 mrds uenighet blir tilsvarende 4/5 mindre å krangle om enn 25 mrd.. Nesten så det er litt håpløst, 1 mrd i året er det da uenighet om størrelsen på. Det er mindre enn en promille i året! De blå er etter min mening teite som går inn i diskusjonen på de andres premisser. Så da kan de bare egentlig ha det så godt………………. .
Innlegg av: ravi1 (10.05.17 16:06 ), lest 2694 ganger

2% = 25 milliarder hvert år. I løpet av 100 år blir det.....
Innlegg av: Egri (10.05.17 16:29 ), lest 2665 ganger

En annen ting man kan legge merke til er hvordan språket brukes, og hva slags ord man velger i f.eks. nyhetsmeldinger.

Hvis skatteinngangen er lavere enn beregnet, blir det ofte meldt i nyhetene som at "Staten taper 8 mill. i skatt" (det er bare et eksempel).

De har valgt å bruke begrepet "taper".
Men man kan ikke tape noe man aldri har fått. Den riktige formuleringen skulle vært:

"Skatteinngangen er redusert med 8. mill." -eller (enda bedre) "Beregningen av skatteinngangen har vært 8 mill for høy"...

Det kan virke som om det er lite viktig hva slags ord man bruker. Men hvis det sies at "Staten taper" noe gang på gang, fester det seg et inntrykk av at skattepengene de får, er noe de allerede har krav på. Og da er veien kort til å tenke at vedtak om skattelette er et "tap".

Slik påvirkes våre politiske vurderinger hver eneste dag.
Innlegg av: livecnn (10.05.17 17:20 ), lest 2661 ganger
Endret: 20.05.17 11:41

Innlegg av: livecnn (11.05.17 19:19 ), lest 2611 ganger
Endret: 30.07.17 13:04

Var dum nok til å streame NRK mens jeg ventet på trikken. Dagsrevyen er virkelig blitt en såpekasse for venstresidens hylekor.
Innlegg av: Odi.1 (11.05.17 19:35 ), lest 2578 ganger

Dette er helt jævlig, nå har LO fått en ny Galte og blir intervjuet av NRK, mye pjatt og kliss klass i spørsmålene.'
Ikke ett spørsmål om superbonuser til ledelsen der.
Ikke ett ord, spørsmål om 1,3 mil x 3 ^^ 3,9 Millioner til ett arbeid i Norsk Folkehjelp.

"FOLKEHJELP" ?? smak på tittelen de skal jobbe med.,

Berike seg selv på andres bekostning, og samtidig skyve "folkehjelp" foran seg som ALIBI !!

Dette er gjennomførte RÅTNE personer tvers gjennom!

HUSK PÅ HVA DERE SVARER NÅR DET ER INNSAMLINGER !!

HEND VEND DERE TIL LO LEDELSEN ,OG AP LEDELSEN!

DER FÅR DERE PENGENE DERES !!
Innlegg av: aibo (15.05.17 16:43 ), lest 2538 ganger

Hvert år avdekkes det at vi ikke kan stole på norsk presse. En årsak er svært venstrevridde redaksjoner. Hvorfor skal skattebetalerne bruke seks milliarder i året kroner på dette?

http://sissener.blogg.no/1494850683_rde_redaktrer_dreper_pressens_troverdighet.html
Innlegg av: OZZY (15.05.17 17:30 ), lest 2505 ganger
Endret: 15.05.17 17:31

i og med at flesteparten av den Norske befolkningen stemmer på partier som forherliger mennesker som kommer til landet med den muslimske troen er det slik de ønsker det og spesielt den norske presse.
SÅ bare belag dere slik Libanon har gjort det til at muslimene overtar Norge og de som ikke liker det må emigrere. takk sosialister for at dere gir bort landet mitt til religiøse fanatikere.
Innlegg av: Havutsikt (15.05.17 18:37 ), lest 2487 ganger

"Politikk er kunsten å skaffe penger fra de rike og stemmer fra de fattige under påskudd av å beskytte begge mot hverandre."
Innlegg av: livecnn (16.05.17 11:59 ), lest 2446 ganger
Endret: 19.05.17 17:44

Da venter vi på at NRK inviterer Støre til Lørdagsrevyen hvor han kan fortelle oss hvor bra det er å spekulere i dyre eiendommer og snyte på skatten

Vi andre skal få kose oss med 15 milliarder i økt skatt.

God Valg !!!
Innlegg av: livecnn (20.05.17 16:17 ), lest 2273 ganger
Endret: 20.05.17 18:04

Hvorfor mener/vinkler NrK redningen av Joshua French som om det var en slem handling Erna Solberg gjorde når hun leverte den gode nyheten den 17 mai ?

Innlegg av: oyen 05 (22.05.17 20:32 ), lest 2198 ganger

Dersom NRK er venstrevridd gjør de en dårlig jobb.
Jeg mener å oppservere Erna Solberg på kanalen hver eneste dag.
Innlegg av: livecnn (23.05.17 09:55 ), lest 2166 ganger
Endret: 24.05.17 09:11

– Det var ikke et godt besøk
BETHLEHEM (NRK): Forventningene var på forhånd lave til Trumps besøk. Likevel er mange palestinere skuffet etter møtet med president Mahmoud Abbas.

https://www.nrk.no/urix/_-det-var-ikke-et-godt-besok-1.13529624
Innlegg av: livecnn (21.06.17 19:04 ), lest 2070 ganger
Endret: 21.06.17 19:06

Har vi et stort problem med selvantennelige biler
i Oslo ?

NRK (ARK) ser ut til å mene det.

Politiet undersøker om bilbranner i Oslo er påsatt
I alt åtte biler sto i brann i Oslo natt til onsdag. Det er andre natten på rad at biler brenner. Politiet undersøker nå om de totalt 11 bilene som brant denne uka kan være påsatt.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/atte-biler-brant-i-oslo-1.13568901
Innlegg av: livecnn (22.06.17 09:24 ), lest 2013 ganger

Jan Bøhler (AP)
"De er sinna på politiet" ........

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen#t=3m38s
Innlegg av: livecnn (23.06.17 10:10 ), lest 1981 ganger

Er NRK mot bildet av en bilbrann og for bilbranner i Oslo?

Frp brukte bilbrann-bilde fra selvantent bil i Bulgaria
Etter at elleve biler er tent på i Oslo de siste dagene la Fremskrittspartiet ut et innlegg på Facebook med bilde av en brennende bil og teksten «Slik skal vi ikke ha det i Norge. Enig?». Bildet av den brennende bilen er imidlertid fra Sofia.

https://www.nrk.no/norge/frp-brukte-bilbrann-bilde-fra-selvantent-bil-i-bulgaria-1.13572213

Innlegg av: Sølvrev1 (23.06.17 11:21 ), lest 1956 ganger
Endret: 23.06.17 11:24

RE^1: Hva annet enn fjærfokk kan forventes av NRKs papegøyebur

Frp vil stoppe asylinnvandringen til Norge
http://www.dagbladet.no/nyheter/frp-vil-stoppe-asylinnvandringen-til-norge/67932035

Da er det bare å ønske dere god tur til valgurnene, og lykke til med de neste fire årene. Uansett hvilket parti som blir størst har dere stort sett bare skuffelser i vente etter å ha overøst dem med ny tillit. Men den lærdommen ser ikke ut til å være varig lenge nok til at det får noe å si.

Her er det bare å peise på med 4 nye år og så ser vi hva vårt fantastiske representative "demokratiske" system får til i parlamentet, for direktedemokrati i viktige saker, der folkets stemmer faktisk må tas på alvor, det blir for teit. Kan umulig fungere.

Uansett, godt valg ...
Innlegg av: livecnn (07.07.17 16:01 ), lest 1893 ganger
Endret: 07.07.17 16:15

Elin Ørjasæter

Hittil i år har Kringkastingsrådet, hvor jeg er et av medlemmene, mottatt en rekke klager på bruken av Lars Gule som ekspertkommentator. Det klages på at han er for venstreorientert, og at NRK ikke bør bruke en som er dømt for terrormedvirkning, til å kommentere terror.

Og det er vel ikke så rart: Lars Gule deler NRK-ansattes egne politiske preferanser. I hvert fall hvis vi skal dømme etter den årlige målingen av journalisters politiske holdninger, utført av Frank Aarebrot. Journalister stemmer lengre til venstre enn folk flest.

Rådets leder Per Edgar Kokkvold stilte spørsmål ved hvorfor Gule og Lurås presenteres så ulikt. Gule presenteres som «terrorforsker», noe han ikke er – han er filosof og har forsket på religion generelt og islam spesielt. Helge Lurås derimot introduseres som «kontroversiell» og «sterkt islamkritisk». Lurås blir altså ofte utstyrt med varseltrekant fra NRK før de slipper ham løs på det norske folk.

Mens Lurås, så vidt vi vet, er ustraffet, var Gule en av våre mest kjente kriminelle i det herrens år 1977. Da ble han dømt i Libanon, for besittelse av sprengstoff i forbindelse med planlegging av en terroraksjon. Bør NRK opplyse om dette når de bruker ham som kommentator om terror? Jeg var den eneste i rådet som insisterte på det. Ikke fordi en slik opplysning er diskvalifiserende, men fordi den er relevant når mannen uttaler seg om nettopp terror.

NRK-ledelsen, derimot, mente det var unødvendig å opplyse seerne om Gules fortid. Det er jo så lenge siden, og folk vet det fra før, ifølge NRKs direktører. Og jo da, blant oss rundt bordet, middelaldrende mediefolk og gamle politikere, er dette godt kjent.

https://morgenbladet.no/2017/07/elin-orjasaeter-om-lars-gule-som-terrorkommentator
Innlegg av: cappit (07.07.17 18:23 ), lest 1857 ganger

I norsk kultur er det mening i å velge rødt og leve blått og jobbe svart.

Innlegg av: Emblem (07.07.17 18:36 ), lest 1835 ganger

hansasa (10.05.17 14:42 ), ikke glem at han er gift med tidligere statsråd i arbeiderparti-regjering Kristin Halvorsen.

AP har sørget for å kjøpe opp alle landsdekkende dagsaviser, og har fått dette godkjent av medietilsynet.
Innlegg av: Durable (07.07.17 19:29 ), lest 1815 ganger

Egri,

helt enig angående feil bruk av ord!

Det blir som å si at jeg "tapte" 5 millioner i Lotto forrige uke, bare fordi jeg ikke vant (selv om jeg såklart ikke har noen rett på gevinsten).
Innlegg av: SigOtt (07.07.17 20:04 ), lest 1819 ganger
Endret: 07.07.17 20:09

Jepp.
Bare se på dette her fra fjoråret. Riktignok ikke for AP, men for venstresiden.

https://www.youtube.com/watch?v=KW7u5r-5EY8

NRK Debatt - Hans Lysglimt Johansen kritiserer rigging
https://www.youtube.com/watch?v=gGIYe4H4phY

Flere videoer
Innlegg av: livecnn (10.07.17 19:08 ), lest 1746 ganger

Dagsrevyen 10/7

Ine Marie Eriksen Søreide klarer seg fint.
AP´s NrK journalist klarte ikke jobben.

Kjeft på morgenmøte 11/7
Innlegg av: livecnn (24.07.17 10:19 ), lest 1653 ganger

Statsminister Stefan Löfven innkaller til pressekonferanse i dag.

NrK gjemmer et oppslag fra kl 04:00 i natt om saken.

https://www.nrk.no/urix/it-skandale-i-sverige-kan-felle-regjeringen-1.13614350
Innlegg av: livecnn (26.07.17 18:37 ), lest 1595 ganger

Og der satte NrK lys på Sverige og problemene som skapes.
Innlegg av: Egri (27.07.17 03:06 ), lest 1557 ganger
Endret: 30.07.17 15:43

(dobbeltposting fjernet)
Innlegg av: Egri (27.07.17 03:09 ), lest 1551 ganger

Det er i hvertfall viktig at vi er kritiske til hva slags journalistikk vi har i Norge, og at vi sjekker fakta selv. Vi må forstå hva som sies og tenke oss om selv, hver gang.

For øvrig mener jeg at TV2 har vel så mange "sosialistiske" reportasjer for tiden.

TV2 holdt en veldig ren journalistisk linje med god informasjon FØR FORRIGE Stortingsvalg synes jeg.

Nå er TV 2 kanskje verre enn NRK som sosialistisk AP-talerør.
Innlegg av: livecnn (04.08.17 16:53 ), lest 1411 ganger

Denne Sylvi Listhaug har snakket.
NrK sendte live.
Skal så ha fjernet talen ??

Merkelig ??

https://www.nrk.no/nyheter/listhaug-holder-tale-til-muslimer-1.13629262
Innlegg av: livecnn (13.08.17 11:27 ), lest 1371 ganger

NRK legitimerer politisk vold: – Lysglimt «må regne med å få seg noen trøkker»

https://www.document.no/2017/08/13/nrk-legitimerer-politisk-vold-lysglimt-ma-regne-med-a-fa-seg-noen-trokker/
Innlegg av: livecnn (14.08.17 23:07 ), lest 1318 ganger

Vel......
Innlegg av: ravi1 (15.08.17 00:11 ), lest 1281 ganger

Hvorfor viste ikke NRK det riktig avstemmings resultater etter debatten i kveld?
Jonas fikk nesten 2% flere stemmer enn Erna.
31% til Jonas og 29,2% til Erna var slutt resultatet på nettstedet hvor stemmene ble registrert.
Høyrevridd NRK.
Innlegg av: livecnn (15.08.17 02:01 ), lest 1257 ganger
Endret: 15.08.17 09:33

--- Støre The "Avbryter"
Twitter er virkelig forbannet på denne Støre.

Innlegg av: nima (15.08.17 08:51 ), lest 1181 ganger

Hareide forbannet på Listhaug, tydelig at Listhaug har truffet spikeren. Hurra for Listhaug. Fy fan for en arrogant måte Støre har lagt sin stil på, ekkel fyr.
Innlegg av: Antihelten81 (15.08.17 09:49 ), lest 1133 ganger

Jeg ble helt matt av hvor elendig ledet partilederdebatten i går var. Hvor har NRK klart å finne de to tampongtyggerne? Personer ble spurt samme spørsmål to ganger, og det var ikke antydning til holde debatten på riktig spor eller arrestere løgnere. Hvis dette er nivået så kan NRK glemme å påberope seg noen opplysende rolle ut over det ukebladene har.
Innlegg av: hpp. (15.08.17 10:35 ), lest 1121 ganger

Partilederdebatter er utgått på dato, rene sirkuset!
Innlegg av: Oliver Stonheg (15.08.17 11:34 ), lest 1092 ganger

Alt Løgn og Tullsnakket til våre "folkevalgte" frem mot "verdivalget" noen betegner det som? Hvor mye får dem betalt for våset sitt fra/av de lisenspengene som de tvinger "folket" å innbetale?

De står da ikke der "og gneldre" kveld etter kveld, uten betaling?
Innlegg av: Oliver Stonheg (15.08.17 11:38 ), lest 1086 ganger

Hva har NRK budsjettert med i "verdivalg-perioden"?

NRK ble etablert i 1933 og er Norges største mediebedrift med rett under 3 500 fast ansatte. I 2016 hadde selskapet en samlet inntekt på 5,7 milliarder kroner, hvorav det aller meste kom fra kringkastingsavgiften.

https://no.wikipedia.org/wiki/NRK
Innlegg av: Oliver Stonheg (15.08.17 12:13 ), lest 1067 ganger

De står da ikke der "og gneldre" kveld etter kveld, uten betaling? Om det ikke betales, da skal noen betale av fordelen!

Dette er i henhold til den skatte og avgifts-driten, som de selv har påført folket, som de kan takke og henter sine egne inntekter fra.

Folket er blitt/blir fortalt og tror, at deres såkalte folkevalgte, de betaler skatt, i tilfelle av hva?

Hvem betaler regningen av denne fordelen, om ikke dette blir en inntekt, som er selvfølgelig er en utgift et annet sted?

Innlegg av: Oliver Stonheg (15.08.17 13:17 ), lest 1038 ganger

Med Norges mengder av økonomer, bør da dette være meget enkelt å kunne redegjøre for?
Innlegg av: Oliver Stonheg (15.08.17 13:20 ), lest 1041 ganger

SISO = shit in and shit out

Debet og kredit er regnskapstekniske uttrykk som har sin opprinnelse fra den italienske renessansen og har motsatt betydning. Den gangen var forretningsspråket latin og det er herfra ordene stammer. Debet kommer fra «debere», som betyr å skylde. Latin debitum betyr gjeld. Kredit kommer fra latin «credere», som betyr å tro/ha tillit til. Den som har penger til gode tror han skal få noe.

https://no.wikipedia.org/wiki/Dobbelt_bokholderi

Innlegg av: livecnn (15.08.17 20:12 ), lest 1013 ganger

Bra vi har litt annet media enn

Ap-profil kritiserte Siv Jensen for terror-kommentar. Men Støre sa akkurat det samme.

Både Jensen og Støre sa at terror "banker på vår dør" under debatten mandag. - De mener to helt forskjellige ting, sier Aps Jette Christensen.
ARENDAL (Nettavisen): - Jeg synes det er helt absurd at vi har en minister i Norge som står og sier på TV at terror står og banker på døra vår, sier stortingsrepresentant Jette Christensen til NRK under nachspielet etter mandagens partilederdebatt.

Hun viste til at en uttalelse fra Siv Jensen om at "terror og radikal islamisme banker på vår dør".

Se video her

http://www.nettavisen.no/politikk/valg/ap-profil-kritiserte-siv-jensen-for-terror-kommentar-men-stre-sa-akkurat-det-samme/3423364020.html

Se video her
Innlegg av: aibo (16.08.17 09:20 ), lest 945 ganger

Har NrK noen oppslag om dette ?

Tre måneder etter avsløringen om uryddige forhold på byggeplassen i Oslo, er Ap-leder Jonas Gahr Støre i ferd med å formalisere et salg. Hvor mye han tjener på det, er uklart.
I mai fikk Ap-leder Jonas Gahr Støre kraftig kritikk for sine eierandeleri et boligprosjekti Oslo, etter at Dagbladet avslørte uryddigheter i arbeidsforholdene på byggeplassen.

Da lovte han å selge seg ut av begge de to byggeprosjektene, som ligger på Ensjø i Oslo. I dag - tre måneder senere - har han fortsatt ikke gjort det.

- Det er ikke solgt ennå, men det er en prosess på det. Jeg har meldt at det selges, men slike ting tar tid. Det gjenstår bare formaliteter, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre til Dagbladet.

Han sier at han har en kjøper, og at det mest sannsynlige er at noen av de andre eierne kjøper den lille andelen i prosjektet. Det er ikke klart hvem av dem det er snakk om.

http://www.nettavisen.no/politikk/stre-har-enna-ikke-solgt-seg-ut-etter-avslring/3423364087.html
Innlegg av: livecnn (23.08.17 12:51 ), lest 888 ganger

Nei.
Innlegg av: livecnn (29.08.17 14:23 ), lest 860 ganger
Endret: 29.08.17 15:34

NRKs nyhetsdekning – en radbrekning av anstendig journalistikk

http://resett.no/2017/08/28/nrks-nyhetsdekning-en-radbrekning-av-anstendig-journalistikk/#comments
Innlegg av: c.smedly (29.08.17 14:26 ), lest 841 ganger

RE^2: - NRKs rolle i AP-valgkampen

http://resett.no/2017/08/28/er-thor-gjermund-eriksen-skikket-for-stillingen-som-kringkastingssjef/
Innlegg av: Egri (29.08.17 19:34 ), lest 834 ganger
Endret: 29.08.17 20:26

Hvilket spill det blir laget av at Listhaug fikk besøke Sverige for å se på deres innvandringspolitikk. Først gikk det uoffisielle meldinger fra folk i embedsverket etter hva jeg forstår, om at Listhaug besøkte Sverige for å vite hvordan vi i Norge IKKE skal gjøre det.

Flott sier jeg, uten å gå i detaljer om de vanskelige og til dels brutale forhold som muslimske innvandrere skaper både i Sverige og Danmark. Men mainstream presse og media sier nesten ingen ting om disse forholdene -aller minst media i Sverige. Og så avlyste svenskene møtet med Listhaug.

DET ville norske media omtale, at møtet blir avlyst og dette blåses veldig opp. De konkrete forholdene Listhaug ville se på, for å unngå lignende tilstander i Norge, omtales fortsatt ikke.

I kveld forteller de i #Dagsnytt18", at ERna har "kritisert" Sylvi Listhaug for å drive valgkamp i Sverige. Hun kan ikke ha brukt sterke ord, for de gjengir ikke hva hun angivelig skal ha sagt. Kanskje en aktiv journalist presset ERna til å si ""noe". Uansett hva Erna kan ha sagt, roper noen nå på "statsrådens" avgang...

(EDIT: Senere i kveld har Erna selv sagt at dette er greitt). Men Støre blåser seg opp.

Ernas angivelige kritikk av S.L. siteres ikke, men brukes likevel til å koke suppe på en spiker. NRK har politiske kommentatorer i Dagsnytt18 som snakker om at S.L. nå er blitt en splittende person på borgerlig side, og en mulig trussel for regjeringssamarbeidet.

lISTHAUG burde nok helst besøkt en barnehage eller et aldershjem og smilt til kamera slik som alle de andre, for å ikke være så "splittende".

Og etter at de har medieskapt en borgerlig splittelse (som ikke er der), hvor Listhaug gjøres til syndebukk, går analysene raskt over til å fokusere på hvor "skadelig" Listhaugs opptreden er for det borgerlige regjeriingsalternativet.

Dette er en fullstendig mediedrevet, politisk journalistikk og analyser, med fokus på å skade Sylvi Listhaug. Fake news skapt av NRK og TV2. Det gjør jo ikke noe for denne politiske medie kampanjen mot Listhaug, om de også får det til å se ut som om Listhaug er uønsket av Erna også.

Norsk TV-journalistikk som avslører seg selv. Fake news. Det er de som er splittende, ikke Listhaug som helt sikkert har mer respekt for at velgerne skal ha riktig kunnskap om den politiske virkeligheten.

Det blir ingen overraskelse hvis dette også blir et hovedtema senere i kveld, når TV2 har partileder utspørring og NRK har sin "statsminister-duell" litt senere på kvelden.

De journalistiske "fake-news" ulvene løper i flokk. Det er siste utvei for å "ta" Sylvi Listhaug. Akkurat som ulven oppfører seg i vill tilstand når den jakter et bytte.

Den eneste som har fokus på det politiske som saken faktisk gjelder, nemlig skadevirkningene stor muslimsk innvandring, det er nok Sylvi Listhaug. Og sikkert ganske mange velgere, som vil vite mer om hva som foregår i Svariges innvandrer-gettoer.

Ulveflokken driver nå det politiske spillet selv. De sår selv den splittelse og kaos, som de så omtaler etterpå.

De lever godt opp til (avis)journalistikkens viktigste hovedregel: Sjekk aldri en sak for grundig. Da mister du den saken. Lag heller saken først, og så et dementi dagen etter. Da har du fått TO saker på trykk.
Innlegg av: Volven (29.08.17 20:37 ), lest 747 ganger

Må leses av alle:

http://resett.no/2017/08/28/er-thor-gjermund-eriksen-skikket-for-stillingen-som-kringkastingssjef/
Innlegg av: Egri (30.08.17 01:08 ), lest 697 ganger
Endret: 30.08.17 01:09

Enig, Volven. Og det nye nettstedet reddit.no virker meget lovende.

For de som vil tenke over NRK litt mer fordomsfritt, om hva slags rolle NRK BØR ha, kan jeg også anbefale en artikkel av Jon Hustad fra 2013. Den er litt mer tidløs (selv om den tar utgangspunkt i en aktuell sak på den tiden) og viser at Hustad har forstått hva slags rolle NRK KAN (og bør) ha i vårt demokrati. Bør leses og tenkes over:

https://www.dagogtid.no/vi-som-vil-ha-eit-truverdig-nrk/

Innlegg av: Cutter (30.08.17 08:20 ), lest 655 ganger

Hele journalist gjengen gikk så langt ut på dypt vann i heksejakten på Trump før valget i USA at det er et under at de fremdeles eksisterer. Nå kjører de på mot Listhaug. Selvfølgelig med full godkjennelse fra den røde mafia som sitter på toppen. TV2 er fullt på høyde med NRK. Når det gjelder tidligere topper som bor i utlandet med enorme formuer er det bare å hysje.
Innlegg av: en.se (30.08.17 08:32 ), lest 628 ganger

http://resett.no/2017/08/29/det-privilegerte-arbeiderparti/
Innlegg av: livecnn (30.08.17 10:55 ), lest 588 ganger

Noen som tror NrK kommer til å følge opp dette ??

: Fritzon ble aldri advart om Listhaug-besøket
Svenske myndigheter stiller seg uforstående til påstanden om at Heléne Fritzon ble advart om Sylvi Listhaugs besøk i Rinkeby.
Aftonbladet skrev tirsdag at det svenske utenriksdepartementet ble advart via uformelle kanaler i den norske regjeringen om Sylvi Listhaug-besøket i Rinkeby.

Pressesekretær ved det svenske Justisdepartementet, Fredrik Persson, avviser at migrasjonsminister Heléne Fritzon ble advart i forkant av besøket.

- Jeg har også lest dette i Aftonbladet, men det har jeg ingen informasjon om, sier Persson til Nettavisen.

- Gjelder det også for Heléne Fritzon?

- Ja, det gjør det, sier Persson.

Persson vil ikke utdype overfor Nettavisen hvorfor eller når Fritzon besluttet å avlyse møtet med Listhaug, og henviser til den skriftlige kommentaren hun ga til VG.

Verken Utenriksdepartementet eller Statsministerens kontor har kjennskap til den kontakten som omtales i Aftonbladet.

- Statsministerens kontor har ikke hatt noe kontakt med svenske myndigheter, sier kommunikasjonssjef ved Statsministerens kontor, Trude Måseide, til NTB.

- Fra Utenriksdepartementet stiller vi oss helt uforstående til oppslaget om kontakt mellom norsk og svensk UD for å advare mot eller unnskylde Listhaugs besøk, sier pressetalsperson Frode O. Andersen i UD til NTB.

http://www.nettavisen.no/nyheter/sverige-bekrefter---fritzon-ble-aldri-advart-om-listhaug-besket/3423368174.html
Innlegg av: Nornodemocracy (30.08.17 11:06 ), lest 600 ganger
Endret: 30.08.17 11:37

http://www.nettavisen.no/nyheter/sverige-bekrefter---fritzon-ble-aldri-advart-om-listhaug-besket/3423368174.html
--------------------
Avslørt nå som ren bløff, løgn

Minister Fritzon har vel sannsynligvis fått en henvendelse fra Ap, om å kansellere møtet med Listhaug, og tror Jonas har vært informert, slik såg det ut på debatten. Sannsynligvis noen i Ap-nettverket som har drevet sitt renkespill, for å prøve å sverte både regjeringen og Listhaug, men nå som ting kommer frem kan det slå tilbake på Ap og Jonas, som sannsynligvis hadde en finger med i spillet minst.
Synker Ap ned mot 20 prosent nå?

Innlegg av: c.smedly (30.08.17 12:10 ), lest 534 ganger

RE^2: - NRKs rolle i AP-valgkampen

Og NRK brukte denne bløffen for det den var verdt!
Fy flate......

https://www.nrk.no/norge/carl-bildt-refser-sylvi-listhaug_-_-sverige-er-et-velfungerende-samfunn-1.13663896
Innlegg av: Egri (30.08.17 13:31 ), lest 562 ganger
Endret: 30.08.17 14:51

jeg har et helt konkret forslag til NRK om å drive litt ekstra undersøkende journalistikk på noe jeg ikke vet svaret på selv. Det ville sette Listhaugs forsøk på å lære av svenskenes feil i det rette nasjonale perspektivet, i stedet for å kjøre videre på selve spillet med kreativ Listhaug-hets.

Dette spillet om Listhaug er Ap-styrt, det er all grunn til å tro at Ap var de som "advarte" sine svenske partikolleger om Listhaugs besøk. Svenskene er jo i utgangspunktet hyggelige overfor nordmenn som kommer til Sverige for å se og lære. Men Støre eller partistrateger har nok spilt på svenskenes frykt for sin egen høyreside, som er veldig forskjellige fra Frp. Norske medier har fulgt opp dette og bidratt til en ufin (nedrig) heksejakt på en enkelt politiker som vil noe for Norge og landets beste - nemlig Listhaug.

Nå har Støre funnet ut at etter denne medieskapte hetsen, kan han kanskje klare å "splitte" norsk høyreside. Men det *må* se ut som at Listhaug er den som "sår splid". Og det er norske journalister og politiske kommentatorer med på å si.

Listhaug driver visstnok også en "kald retorikk", når hun sier det som det er. Støre anklager samtidig også Erna, for å ta henne inn i samarbeidsregjeringen.... Det er jo valgkamp, og Støre er desperat.

Men hva er splittende? Og hva er opplysende for velgerne? Og hva vil det si å vise respekt for det norske folk? Jo, det er å gi oss korrekt informasjon i media og konkrete besrivelser av hva som faktisk foregår, i det norske velferdssamfunnet med gratis skolegang.

Så altså, jeg utfordrer herved NRK til å ta frem igjen saken om det "forferderlige" forslaget fra Politiet om å ha faste politifolk utstasjonert ved to eller tre videregående skoler i Oslo. Et gammelt politisk forslag som SV stemte imot i Byrådet, men som de nå har sagt at de "kan vurdere". Det har visst blitt verre. Her har vi altså et problem på norsk jord, i Norges hovedstad som vi vet for lite om. I Sverige vet de mer om slikt.

Jeg spør NRK direkte her, om å gjøre en jobb for velgerne fordi det er viktig for alle å vite svaret: HVEM er disse gjengmedlemmene som driver narkotikalanging på skolene våre, skremmer andre elever til taushet, skremmer lærere og som ikke skal tas så hardt av politiet? HVEM er bakmenn?

Jeg foreslår et svar, men VET ikke hva det er - bare så det er sagt.

Men siden ingen i media sier konkret hvilke ungdomsgrupper dette gjelder, indikerer uklarheten at - på samme måte som voldtektene i Sverige og Tyskland som det først var høylytt taushet rundt var begått av innvandrere:

Er dette innvandrerungdom? Er det grupper av unge mannlige flykninger som kom inn i landet som barn, og nå har kommet inn på videregående? Tar jeg helt feil der, vil jo en NRK reportasje vise at alt står bedre til med innvandrerproblem enn antatt fra min side. Så kom igjen, NRK! Driv litt selvstendig jornalistikk!

Det ville være betydelgi mer interessant enn å fokusere på Listhaugs såkalte "retorikk", straks hun sier sin ærlige mening om noe.

NRK. HØRER DERE HVA JEG ØNSKER Å VITE MER OM? Uansett hva faktasvaret er, ville vi få en nyttig debatt om ting som foregår på norsk jord, i norske skoler i Oslo, i vårt eget land.

Det er en del av NRK sin raison d'etre og samfunnsoppgave å opplyse det norske folk hva som faktisk skjer, ikke bare sende diskusjoner om diskusjonen og løst funderte beskyldninger om "feil retorikk" fra Støre. Det er jo et luksusproblem (for alle unntatt Støre), i forhold til det som gjør at vi trenger politifolk på norske videregående skoler.

-NRK? Ta journalistisk ansvar. Vær en ekte budbringer nå like før valget. Det er nok noen av dere i NRK som leser dette?!

Å si at det kan "skape uro" eller merke "visse grupper" å fortelle sannheten, blir et hult argument mens Støre får lov til skape splid med å beskylde den blå regjeringen for lage "et kaldere samfunn".

Sosialistene har ingen enerett på å ville det beste for landet. -"Det beste for Ap" er ikke godt nok.
Innlegg av: Londonmannen (30.08.17 14:17 ), lest 476 ganger

Egri
Veldig bra!
Skammelig at landet er beheftet med en allmennkringkaster som opptrer som et talerør for en side i politikken. Legg ned hele forbanna dritten!
Innlegg av: c.smedly (30.08.17 15:05 ), lest 432 ganger

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--bare-a-gratulere-listhaug-med-valgkampens-mest-vellykkede-borteseier/3423368224.html
Innlegg av: OIL-IT (01.09.17 09:42 ), lest 379 ganger

RE^1: -VG og NRKs rolle i AP-valgkampen

Uavhengig av om en måtte være enig eller ikke med Listhaug burde det være forstemmende å registrere reaksjonene på hennes besøk. Er ikke alle interesserte i å få frem fakta? Lære av de feil som måtte være begått eller det som måtte være gjort riktig? Det virker ikke slik. Listhaug fremstår for meg som reflektert og ærlig. Både som landbruksminister og nå integreringsminister. Det er jammen mange politikere jeg hadde hatt problemer med å si det om. Medias hode- og tankeløse heksejakt på Listhaug er skremmende. Heldigvis tenker mange fremdeles selv ....
Innlegg av: livecnn (01.09.17 13:16 ), lest 362 ganger

Fikk sett debatten med AP´s Trond Giske i går.

Listhaug knuser han, helt rolig den damen, mens han kjører hersketeknikker.... det hadde jeg ikke trodd.

Innlegg av: livecnn (01.09.17 21:27 ), lest 343 ganger

Valgsendingene til NRK har i liten grad bidratt til informasjon og opplyst debatt
NRK har så langt i valgkampen sviktet i sitt samfunnsansvar.

https://www.dagbladet.no/kultur/valgsendingene-til-nrk-har-i-liten-grad-bidratt-til-informasjon-og-opplyst-debatt/68644776
Innlegg av: Blanco (01.09.17 23:28 ), lest 322 ganger

Hvorfor får Rødt-lederen profilere seg på radio og TV hver dag?

Folk flest ser gjennom Listhaug-bråket men det er frustrerende at de ledende nyhetsorganisasjonene i Norge har en såpass sosialistisk bredside
Innlegg av: Egri (02.09.17 03:01 ), lest 307 ganger
Endret: 02.09.17 03:07

Massemedia er i utakt med folket og mister gradvis troverdigheten i brede lag av folket. Deres holdning til Listhaug er et godt eksempel. -Selv i 70-års laget sitt fikk gamle Bondevik fra Krf anledning til å si noe stygt om Listhaug. "Slik oppførsel" var han imot, bare.

Splittende holdning fra gamle Bondevik og ingen kritiske spørsmål om "hans oppførsel", overfor en hardtarbeidende statsråd.

Synd for slike mediafolk at de ikke ser seg i speilen, og de skjønner ikke hvordan de (media) selv lager avstand og dyrker splittelse. De er i utakt med folks informasjonsbehov og folk flests forståelse av hva som faktisk skjer, i virkelighetens verden.

Massemedias troverdighet forsvinner nå veldig fort slik de holder på, og den kan bare bygges langsomt opp igjen. Og da har vi utviklet en annen (teknologisk og mer demokratisk) informasjonsflyt, med enkel tilgang til fakta for folk flest.

Men de politisk korrekte journalistene forstår ikke dette: På hvilken måte de er politiske aktører i dette store spillet selv. Synd for dem, som sagt.
Innlegg av: livecnn (10.09.17 15:44 ), lest 173 ganger

RE^1: ------ NRKs rolle i AP-valgkampen

KrF i harnisk
over NRK-profil

KrF i harnisk over Torp-kommentar - klaget inn til Kringkastingsrådet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stortingsvalget-2017/krf-i-harnisk-over-torp-kommentar-klaget-inn-til-kringkastingsraadet/a/24137673/
Innlegg av: Egri (10.09.17 16:16 ), lest 167 ganger
Endret: 10.09.17 16:17

RE^1: ------ NRKs rolle i AP-valgkampen

Hehe... jeg så den der. Syversen glødet av sinne og med god grunn.

Sånn kan det gå, når reporteren tror han er hovedpersonen og forsøker seg med "elegante" formuleriinger, for å imponere sine kollegaer. STORT feilskjær av Torp.

Men han er jo et menneske han også.
Innlegg av: c.smedly (10.09.17 16:45 ), lest 143 ganger

RE^2: ------ NRKs rolle i AP-valgkampen

Frp er like store som da de gikk inn i regjering. Det er imponerende.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/stortingsvalget-2017/kommentar-partiet-som-ikke-mistet-sjelen-sin/a/24136129/