Tilbake til: Eiendom
Innlegg av: kjalar (09.05.17 19:43 ), lest 7121 ganger

Oslo-markedet krakker

25% kræsj hittil i år på de mest likvide eiendommene.

http://e24.no/privat/boligmarkedet/boligbremsen-brer-om-seg-i-oslo-selger-smaa-krypinn-en-halv-million-billigere/23993370
Innlegg av: CommodoreA (09.05.17 19:48 ), lest 4645 ganger

RE^1: Oslo-markedet krakker

Selv ville jeg nok brukt "korrigerer" heller enn "krakker" foreløpig. Men det er interessant å se at tilbudsøkningen og prisbremsen når bredt ut i mediene nå, spennende å følge med nå når stemningen i markedet endrer seg.

Tett oppunder 2900 enheter på finn.no akkurat nå - det er lenge siden vi sist så et slikt antall =)
Innlegg av: fattigstakkar (09.05.17 19:52 ), lest 4634 ganger

Vi må ha enda en tråd om denne kvalitetsartikkelen ja. Få legge inn oppklaringen for tredje gang da:

Her er omsetningene siste halvår. Ser du et fall på en halv million i snitt?

Her er de siste omsetningene:
2017:
4/5: 2.250
12/4: 2.300
10/4: 2.000
22/3: 2.400
13/3: 1.800
13/3: 2.400
3/3: 2.400
2/3: 2.525
28/2: 2.300
27/2: 2.400
20/2: 2.675
6/2: 2.175
3/2: 1.800
2016:
16/12:1.500
8/12: 2.250
8/12: 2.020
6/12: 2.050
18/11:1.700
9/11: 1.750
6/10: 1.800
5/10: 1.650
3/10: 2.000
Innlegg av: fattigstakkar (09.05.17 19:53 ), lest 4623 ganger

Så aldri noe til artikkelen om at prisene steg nesten en million på to uker i februar.
Innlegg av: Rolig50 (09.05.17 20:06 ), lest 4589 ganger

Helt feil overskrift og innhold. At 19-24 kvm store 1 roms leiligheter får en reduksjon i pris grunnet overbud er en ting. Boligprisene er ikke på vei ned selv om ekstreme tilfeller med overpris har skjedd?

Innlegg av: DavidM (09.05.17 20:13 ), lest 4550 ganger
Endret: 09.05.17 20:14

RE^2: Oslo-markedet krakker

Et prisras på over 20% på bare noen få måneder, kan betegnes som et krakk.

I allefall blir det feil å pakke det inn som en "reduksjon".
20 prosent verdifall er mye på så kort tid, selv om det her er snakk om et eget segment.
Innlegg av: Karakter (09.05.17 20:15 ), lest 4526 ganger

Jeg tenker mer "Shit! Er det noen som har betalt 2,4 for disse leilighetene på Bjølsen??" . Synes også 1,9 er høyt, men kanskje mer passende.

Klart man finner noen objekter som går sjukt mye som ikke virker logisk. Har også sett dette, men har tenkt mer at den forrige leiligheten gikk hinsides over og ikke har noe med realitet å gjøre, enn at det er prisfall.

Som foreks den 21kvm med dusj på gangen som gikk for 2,4mill på lamberseter som var nedslitt. Eller en 40kvm på rødtvet som gikk for 3,1 millioner
Innlegg av: §§§§§ (09.05.17 20:19 ), lest 4512 ganger

Nå dumper jeg leiligheten og flytter i telt sammen med sigønynerne i Nordmarka. Kjøper tilbake til høsten for halv pris.....
Innlegg av: børst (09.05.17 20:23 ), lest 4494 ganger

Mange som sitter med negativ egenkapital nå.
Innlegg av: DavidM (09.05.17 20:23 ), lest 4494 ganger

De som kjøpte bøttekotter gjennom elleville budrunder i 2016, var nok de som traff toppen.

VG/E24-artikkelen skriver også om mindre rift om boliger i Oslo og langt færre på visning.
Det nevnes eksempler om bare 1 person på visning etc.

Meglere opplyser til avisen at nå trengs det oftere både 2 og 3 visningsrunder for å lande et salg.

Som det sies i artikkelen; boliger selges nå mye nærmere prisantydning - det betyr også at flere går under prisantydning.
Det er mao ikke slik som tråden om salgspriser her forsøker å gi inntrykk av med å poste nesten bare boliger som peker i en bestemt retning.

Boligmarkedet i Oslo er i endring og et helt annet markedet enn i fjor.
Innlegg av: CommodoreA (09.05.17 20:26 ), lest 4485 ganger
Endret: 09.05.17 20:27

Fattigstakkar:
Tidsserien viser da vitterlig en topp rundt månedsskiftet februar/mars (med omsetninger på 2.3, 2.4 og 2.6 mill), mens prisene i april-mai ikke nådde det samme nivået. Riktignok er ikke reduksjonen så stor som 500k - men slik jeg leser tallene er bruddet med trenden i markedet fra 2015-2016 ganske markant!
Innlegg av: fattigstakkar (09.05.17 20:26 ), lest 4485 ganger

DavidM,
Har du leste listen over omsetningene jeg la inn? Hvis du bruker omsetningen i dette borettslaget som et tegn på at markedet har snudd, hvordan var omsetningene på slutten av 2016 sammenlignet med nå?
Innlegg av: §§§§§ (09.05.17 20:27 ), lest 4471 ganger

Uff uff her er det bare å selge unna før prisantydning blir satt ned!
Innlegg av: DavidM (09.05.17 20:29 ), lest 4449 ganger

fattigstakkar,

Artikkelen i VG/E24 gir et godt stemningsbilde av boligmarkedet i Oslo nå.
Det er på vei ned og det vil fortsette nedover.

Jeg tror vi vil få mange flere slike artikler i månedene fremover.
Innlegg av: fattigstakkar (09.05.17 20:31 ), lest 4457 ganger

CommodoreA,
Riktig. Det var noen unormalt høye salg akkurat i februar. Det var unntaket. Salgene nå er høyere enn snittet siste halvår, så å hevde at det er en endring i markedet basert på omsetninger i dette borettslaget er bare tull.

Det kan godt være riktig at det er en endring i markedet, men denne artikkelen var et eksempel på at noen hadde bestemt seg for en vinkling og brukte et søkt eksempel for å underbygge det. Det har vært lavere salg i både februar og mars enn det salget som trekkes fram som et bevis på at markedet har snudd. Likevel var februar den absolutte toppen. De andre omsetningene i april og mai var veldig høye, så en omsetning litt lavere betyr ikke noe trendskifte. Det er så langt kun ett slag som et litt lavere enn forrige salg, noen som statistikken viser skjer stadig vekk uten at det er et trendskifte.
Innlegg av: fattigstakkar (09.05.17 20:34 ), lest 4436 ganger

DavidM,
Det kan godt være det kommer mange slike artikler og det kan godt være at framtidig statistikk viser at det er et trendskifte, men klarer du på ramme alvor å si at du ser et trendskifte basert på den tallrekken jeg la inn? Laveste salg i februar var 1800, laveste i mars var 1800, laveste i mai er 1900, er det et trendskifte?
Innlegg av: Botafogo (09.05.17 20:39 ), lest 4410 ganger

E24.no er på bittet om dagen det er hvertfall sikkert. Liten tvil om hvem i det økonomiske netttrekløveret (E24, Hegnar og DN) som er mest tabloid.
Innlegg av: Botafogo (09.05.17 20:42 ), lest 4382 ganger

Takk gud for at jeg ikke kjøpte på topp 12.16 og betalte 1,5 mill for en sånn leilighet ;)
Innlegg av: tullogtøys (09.05.17 20:45 ), lest 4359 ganger

E24 er jo eid av VG så at de er mest tabloide er vel ikke rart.
Innlegg av: Putain (09.05.17 20:45 ), lest 4355 ganger

Tull, eiendom faller aldri i verdi over tid.

Det har aldri vært billigere å låne penger nå.
Innlegg av: Opulentos (09.05.17 20:48 ), lest 4358 ganger

Var på visning i Pilestredet Park for noen uker tilbake. Boligen var lagt ut med prisantydning 4 mill. Endte opp med å bli solgt for nær 6 mill. Dette var stemningen i Oslo på den tiden. En ny leilighet ligger ute til salgs på samme stedet nå, men blir ikke solgt. Megler ringer rundt og inviterer på ny privatvisning...
Innlegg av: OleKyryliuk (09.05.17 20:54 ), lest 4332 ganger
Endret: 09.05.17 20:55

Kan det tenkes at megleren har bedre kunnskap til markedet og hvor mange som møter på visningen? Kanskje er det mange som nekter selge når de plutselig får flere hundre tusen mindre enn hva de kunne fått i første kvartal. Få vil være de første til å selge til vesentlig lavere pris - sånn sett kan man ha noe forsinkelse før man ser at det snur og må innse at folk ikke lenger byr 20% over prisantydning.

Ellers er det merkelig at megleren forteller om hvor dårlig han er. Megleren legger ut som at "I går holdt vi visning på en annen bolig. Den fikk én besøkende." Tror ikke jeg ville skrytt av å være ha så dårlige annonser og prissetting at man ikke får folk på visning.
Innlegg av: CommodoreA (09.05.17 20:54 ), lest 4315 ganger

Artig å følge med på dette!

Men når vi diskuterer trendskifte versus ikke: Husk at det er bruddet med markedet vi kommer fra som skal vurderes. Jeg er enig med deg, fattigstakkar, i at reduksjonen fra februar-mars til mai ikke er spesielt kraftig. Men sammenlignet med den kontinuerlige veksten før dette er det likevel et markert trendskifte.

(Det samme gjelder volumøkningen på tilbudssiden. Man kan gjerne si at sammenlignet med et normalår er tilbudet ikke svært høyt nå. Men poenget er at sammenlignet med trenden vi kom fra, har skiftet vært kraftig, på relativt kort tid)
Innlegg av: fattigstakkar (09.05.17 21:05 ), lest 4276 ganger

CommodoreA,
Jeg er helt enig med deg i at det er et annet marked nå enn i februar og jeg mener at det er opplagt at den stigningstakten vi har sett det siste året er brutt. Så gjenstår det å se om det kun er stigningstakten som endres og at vi får fortsatt oppgang, en utflating eller en nedgang. Jeg tror mest på utflating. Og i et marked i endring vil det alltid være flere selgere som må endre prisantydning og ha flere visninger. Det forsterkes nok denne gangen siden vi har den spesielle situasjonen at meglerne har blitt "truet" til å heve prisantydningene etter lokkeprisdebatten akkurat i det prisene flater ut. Da får vi fort mange som priser seg for høyt, samtidig som kjøperne ennå ikke er vant til at de kan legge inn bud flere hundre tusen under prisantydning og ha mulighet til å få tilslag.

Så jeg mener ikke nødvendigvis at meglerens uttalelser om et endret marked er så feil, men at fokuset på prisforskjellene på salgene i dette borettslaget ikke er noen god dokumentasjon på den faktiske endringen i markedet.

Salg på over 2,6 millioner i denne gården var nok ganske ekstremt og overhodet ikke noe som har vært trenden selv i perioden med godt marked.
Innlegg av: CommodoreA (09.05.17 21:10 ), lest 4240 ganger

fattigstakkar:
Vel - er ikke ekstremprising av objekter nettopp en del av trenden i et overopphetet marked, der tilbudet er nærmest ikke-eksisterende og etterspørselen er høy?

Vi får se, enig i at man trenger litt tid for å vurdere hvor markedet går nå. Men selv ser jeg liten grunn til å tro på utflating. Det er rett og slett lite mekanismer i markedet som sørger for stabilitet, og flere som sørger for ustabilitet. Trøsten for boligeierne er at dersom vi nå får en ordentlig korreksjon (noe jeg tror er sannsynlig ut fra det vi har sett nå), vil man politisk nokså enkelt kunne løsne på kredittinnstrammingene for å motvirke et krakk.
Innlegg av: DavidM (09.05.17 21:16 ), lest 4211 ganger

Godt poeng OleKyryliuk.

Jeg tror forøvrig at flere vil selge boligen først før man kjøper, i motsetning til tidligere.
Innlegg av: fattigstakkar (09.05.17 21:16 ), lest 4224 ganger

Jo, absolutt, men det var vel enda mer ekstremt lavt tilbud i november og desember enn i februar uten at det kan leses ut av prisene i dette borettslaget, så jeg tror som sagt at det er ganske tilfeldig at det har kommet noen salg nå som er så mye lavere enn ekstrem salget i februar.

At det er mye vanskeligere å få ekstrempriser når tilbudet er større er helt klart. Det skjedde nok noen bomkjøp da tilbudet var på det laveste av kjøpere som fikk panikk for at de ikke kom inn. For snittet tror jeg imidlertid ikke det får veldig store utslag.
Innlegg av: leifinge (09.05.17 21:35 ), lest 4173 ganger

Hvorfor i all verden skal Oslo-markedet krakke? Hvilken underliggende faktorer skal liksom trumfe igjennom et krakk? Merkelig.

Meglerne må stadig finne på noen sjokknyheter for å få oppmerksomhet. Det meste de spyr ut av seg er svada.
Innlegg av: DavidM (09.05.17 21:47 ), lest 4138 ganger

Vel, artikkelen bekrefter at dette segmentet har hatt et verdifall på over 20% på bare noen få måneder.
Akkurat det ligner et krakk isolert sett.
Innlegg av: §§§§§ (09.05.17 22:03 ), lest 4075 ganger

Tipper krakket er oppe i minst 30% allerede i morgen eller hva tror du DavidM?
Innlegg av: fattigstakkar (09.05.17 22:13 ), lest 4052 ganger

DavidM
Du virker helt blokkert for tilbakemelding fra andre på misvisende invormasjon. Viser et enkeltsalg i ett borettslag som sammenlignes med en kort periode to måneder før at segmentet er ned 20%? Når salg i det samme borettslaget nesten hver måned det siste halvåret har hatt lavere salg enn dette som skal representere nedgangen på 20%. Skjerpings!
Innlegg av: fattigstakkar (09.05.17 22:13 ), lest 4069 ganger
Endret: 09.05.17 22:16

Det er like riktig å si at segmentet er opp 27% siden desember eller 7% siden februar.
Innlegg av: CommodoreA (09.05.17 22:13 ), lest 4060 ganger
Endret: 09.05.17 22:14

leifinge:
Enig i at et realt krakk virker usannsynlig - da må rentene stige. Men det har vært betydelig usikkerhet rundt effekten av kredittinnstrammingene i boliglånsforskriften, og utviklingen den siste tiden tyder på at etterspørselssiden er svekket på grunnlag av dette. Legg til at byggingen nå endelig øker, hvor prisnivået på boliger i Oslo har vært i utgangspunktet og stemningsskiftet vi nå ser, så blir ikke en korreksjon lite sannsynlig.
Innlegg av: Bankerått (09.05.17 22:14 ), lest 4035 ganger

Kommer neppe noe krakk. Tror heller ikke på en utflating. Prisene i Oslo er sykliske på grunn av stort volum og små- og hobbyinvestorer som forsterker alle tendenser.

Spesielt med tanke på jan 2016 - mars 2017 spektakulære kontinuerlige vekst er det rent markedsdynamisk og statistisk sett lite sannsynlig med en plutselig stabilisering. Når så vi sist noe vi kan kalle en "utflating" i Oslo - kanskje mars-august 2007, før det begynte å gå ned igjen. Da var det etter tre års moderat vekst (62 prosent på fire år). Nå har prisene i Oslo vokst 64 prosent på 3,5 år.

Til (ir?)relevant info så har snittlønna i Norge økt med 25 prosent siden 2007, mens Oslo prisene økt med nesten 100 ps ;-)
Innlegg av: CommodoreA (09.05.17 22:38 ), lest 3971 ganger

Det siste er et vesentlig poeng. Dersom 5x brutto inntekt er den avgjørende innstrammende faktoren i boliglånsforskriften (noe jeg tror), og tilstrekkelig mange rammes av dette (noe som virker sannsynlig), og lønnsveksten er relativt moderat (noe den er), forteller det noe om den øvre begrensningen for prisutviklingen framover.
Innlegg av: Bankerått (09.05.17 22:45 ), lest 3929 ganger

Ja CommodoreA, prisene vil korrigeres til det nivået de fleste er i stand til å håndtere, i tillegg, hvis eller når troen på videre prisoppgang svinner hen, vil den forventningsdrevne delen av prisveksten siden siste bunn også bli korrigert bort. Hvor stor den er, er det nok ingen som vet. Men det var jo tilløp til hysteri i slutten av fjoråret.
Innlegg av: leifinge (09.05.17 22:48 ), lest 3920 ganger

CommodoreA:
Ja renta har en betydning, la oss si den er på dette nivået de nærmeste årene. Kredittbegrensningene har medført noe begrensninger på etterspørselsiden, spesielt fra enkelte banker.

Hvis den typiske førstegangskjøper i dag er født tidlig på 1990 tallet, med foreldre født rundt 1965, og besteforeldre født rett før eller under krigen. Slik jeg ser det så er det generasjoner som har vært delaktig i et samfunn med god vekst og har hatt muligheter til å bygge opp en bra formue. Manglende boligbygging i mange av de siste 10 årene. Lav arbeidsledighet. Dette er noen av disse underliggende faktorer som jeg vanskelig kan se bli trumfet av et krakk.
Innlegg av: CommodoreA (09.05.17 22:48 ), lest 3934 ganger

Og i tillegg vil enkelt spekulanter selge tidlig, for å unngå å sitte igjen med svarteper. Spørs hvor sannsynlig kontrollert utflating er ja..

finn.no/95355905
Innlegg av: Bankerått (09.05.17 23:04 ), lest 3868 ganger

Foreldre som ble født på 60-tallet og besteforeldre som ble født under krigen har vært ute en vinternatt før. De har kanskje formue, men de er ikke idioter. Dagsrevyen er vel et av dagens høydepunkter.
Innlegg av: leifinge (09.05.17 23:17 ), lest 3833 ganger

Da har det i så fall vært milde vinternetter i myndig alder for disse.
Innlegg av: asdf12345 (09.05.17 23:49 ), lest 3783 ganger

Foreldre født på 60-tallet kjøpte gjerne ikke bolig før etter bankkrisen var over og husker derfor ikke vonde tider.

Eventuelt så har de ståltro på "historikk" og det sykliske, "det går litt opp og ned -- men mest opp!".

Foreldregenerasjonen deres igjen synger vel på siste vers.
Innlegg av: DavidM (10.05.17 16:27 ), lest 3665 ganger

Men hvorfor faller de små bøttekottene som blylodd nå?
Innlegg av: kator (10.05.17 16:36 ), lest 3639 ganger
Endret: 10.05.17 16:38

Fint om du legger frem mer dokumentasjon enn en ganske halvveis bra artikkel fra E 24 David M....

Jeg så raskt på de 17 minste leilighetene som er solgt i Oslo i går. Grensen på størrelse gikk ved ca 40 m2.

12 solgt over prisantydning og 5 under...Av de 5 under var 3 i kategorien hyllevarmer.

Ganske nøyaktig slik som resten av markedet var igår....
Innlegg av: fattigstakkar (10.05.17 16:36 ), lest 3655 ganger

DavidM,
Det var morsomt de fire første gangene, men etter hvert blir det litt irriterende.
Innlegg av: Marximat (10.05.17 16:46 ), lest 3610 ganger

Fattigstakkar: DavidM er nok bare ute etter å provosere...
Innlegg av: DavidM (10.05.17 16:49 ), lest 3597 ganger

Tar VG/E24 feil eller villeder de?
Innlegg av: fattigstakkar (10.05.17 16:56 ), lest 3597 ganger
Endret: 10.05.17 17:03

Overraskende mange boliger solgt før visning. 17 boliger bare når man søker på "avlyst". Ytterligere 5 boliger med oppsatte visninger er merket solgt. Minst 22 solgt før visning siste tre dager, altså. Antakelig enda flere.Har sendt forespørsel til meglere om salgspris på en del av dem.

Marixmat,
Ja, har skjønt at han har en særegen form for humor. Tenkte bare det kunne være greit å hinte om at den samme spøken ikke er like morsomt når den gjentas for syvende gang :)
Innlegg av: DavidM (10.05.17 17:03 ), lest 3562 ganger
Endret: 10.05.17 17:05

Hvordan ble dette til en spøk?
E24-artikkelen var interessant og greit å belyse flere sider.

Der er vel noen andre som gjentar langt flere enn syv ganger at "Boligprisene skal dobles"? :)
Innlegg av: fattigstakkar (10.05.17 17:09 ), lest 3579 ganger
Endret: 10.05.17 17:12

DavidM,
Da skal jeg la tvilen komme tiltalte til gode og tro deg på at du faktisk fortsatt ikke har forstått det. Her er et siste forsøk på oppklaring:

Artikkelen bruker ett salg som er gjennomført i ett borettslag som argument for at prisen på den type leiligheter har gått så mye ned i de tre månedene mellom salgene. Jeg har lagt inn alle salg siste seks måneder som viser at prisene har svingt hele tiden (noe som er logisk siden leiligheter ikke er identiske).

Når man sammenligner de dyreste salgene i februar med det billigste i mai kommer man til at prisene har falt 500.000. Hadde man sammenlignet det billigste i februar med det dyreste i mai hadde det steget 500.000. Derfor blir dette totalt useriøst.

I tillegg sier artikkelen selv at størrelsen varierer mellom 15 og 19 kvm, noe som er en forskjell på 26%. Da bør det ikke være overraskende at også prisene på leilighetene varierer i den størrelsesordenen. I tillegg vet vi ikke om det dyreste salget hadde nytt bad og nytt kjøkken, mens det billigste var et oppussingsobjekt.

At bruke dette som en indikasjon på at små leiligheter har falt i pris er rett og slett sludder, og du framstår som en idiot når du nå gjentar det for åttende gang.

Du må gjerne gjenta hundre ganger at prisene skal ned basert på fornuftige argumenter uten at det det er noe galt med det, men når du gjentar den samme feilinformasjonen som blir dementert hver gang blir det litt snodig. Let etter nye begrunnelser så skal vi gjerne svare deg seriøst.
Innlegg av: DavidM (10.05.17 17:25 ), lest 3512 ganger
Endret: 10.05.17 17:26

Hvis E24-artikkelen er villedende så er jo det ikke bra.
Men den underbygges jo av megleruttalelser.
Innlegg av: fattigstakkar (10.05.17 17:33 ), lest 3532 ganger
Endret: 10.05.17 17:52

Det ligger for øvrig kun 1 leilighet under 20 kvm til salgs på Finn i Oslo i øyeblikket.

Ringte og sjekket pris på en av de minste som er solgt denne uka. Denne på 21 kvm i Bentsebrudgata hadde prisantydning på 2,4 millioner og ble solgt for 2.580, dvs 123' per kvm.
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=95479997

Denne på 24 kvm har jeg ikke fått salgspris på, men den er ihverfall solgt. Prisantydning var 2,8 millioner.
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=95534319

Dette tok meg fem minutter å sjekke, noe journalisten også kunne kostet på seg hvis han ville ha et stemningsbilde av salget på små leiligheter denne uka.

Hadde han investert ytterligere fem minutter hadde han funnet den samme salgsoversikten for Stavangergata som jeg fant. Da hadde han sett at 1,9 millioner overhodet ikke er noen unormal lav pris i denne gården, og at det har blitt solgt leiligheter lavere enn dette nesten hver måned det siste halvåret.

Det siste salget, som var det som ble omtalt i artikkelen, er nå inkludert i oversikten til eiendomspriser. Registrert 8/5 til 1.900. Det forrige salget ble registrert bare fire dager før til 2.250. Ganske snodig da å si:

"– I januar gikk de små leilighetene for 2,3 til 2,4 millioner kroner. Nå selger vi dem for rundt 1,9 millioner. Det er det markedet er villig til å gi nå, sier Helge Landro, daglig leder ved Sagene-kontoret til DNB Eiendom til E24. "

Han kunne heller sagt:
"For fire dager siden klarte en konkurrent å få 18 % bedre pris enn meg, men det var ikke jeg i stand til å oppnå."

God reklame for megleren. En oppegående journalist ville konfrontert ham med dette. Da tipper jeg han ville forsvart seg med at leilighetene ikke hadde samme standard og størrelse.

I stedet framhever faktisk journalisten at leilighetene er lette å sammenligne fordi de er så like.

Tror jeg vil velge en annen megler enn Helge Landro for å selge i den gården i så fall :)
Innlegg av: Marianne (10.05.17 17:44 ), lest 3475 ganger

Det øker på med boliger men det tar også av
og boligene selges bra unna. Virker som om trykket i markedet er for bra enda
Innlegg av: Gullsmeden (10.05.17 17:55 ), lest 3436 ganger
Endret: 10.05.17 17:58

Noe krakk kan man nok ikke snakke om, da må det skje noe mer.

Som f.eks et krakk i aksjemarkedet, noe som kan skje til høsten.

Og rentene kan jo ikke akkurat settes ned mye mer så hva gjør man da?

Tipper inflasjon kan virkelig ta av dersom dette skjer.

Kina låner penger som aldri før, dette vil ikke hjelpe når dritten skal flushes ut.

Det som skjer nå kan virke som en aldri så liten kopi av det vi opplevde på 60-70 tallet, en periode på 60-tallet med til dels lav vekst på mange områder med lav inflasjon og lave renter ble avløst av det ville 70-tallet med inflasjon, høye renter og høy volalitet.

Men klart; 60-tallet var ikke akkurat preget av eksplosive priser på bolig!
Innlegg av: aeropath (10.05.17 18:24 ), lest 3400 ganger

http://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2017/05/2-roms-smalt-opp-710.000-kroner-over-prisantydning
Innlegg av: fattigstakkar (10.05.17 18:31 ), lest 3398 ganger
Endret: 10.05.17 18:34

Ovenstående leilighet er 29 kvm. Da er 710.000 over prisantydning rimelig heftig. Det var 85 på liste og 10 budgivere.

Også bra salg av rekkehus:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2017/05/Rekkehuset-solgt-tvert-spratt-to-millioner-over
Innlegg av: livecnn (10.05.17 18:42 ), lest 3359 ganger

Fattig, topp jobb du gjør i et hav av krisemaksimerere.
Lykke til med salg.
Dette blir fint.
Innlegg av: fattigstakkar (10.05.17 18:53 ), lest 3349 ganger
Endret: 10.05.17 19:38

livecnn,
takk for det :)

Ed.
Den omtalte leiligheten i Alnaveien på 24 kvm med prisantydning 2.800 ble solgt til 2.910.

Så dette er altså definisjonen på krakk på små leiligheter.
Innlegg av: thginvest (10.05.17 20:07 ), lest 3263 ganger

Min lille leilighet i Oslo skal ut for salg i slutten av mai (annonse ut 20.05) så er oppløftende å se at markedet virker å være bra. Media (spesielt e24) driver nok en gang å svartmaler situasjonen. Får journalistene provisjon basert på antall klikk på artikkelen eller er de hardbarka pessimister alle sammen?
Innlegg av: Bankerått (10.05.17 21:33 ), lest 3170 ganger

Oslo-kurven har gått rett til værs hver måned siden 2015. Det kommer uansett ikke noe stup over natta. Både i 2007 og 2013 var det flatt i flere måneder før pilene snudde nedover.

Akkurat nå har fortsatt flere finansieringsbevis fra 2016. Vi må vel minst forbi juni før boligutlånsforskriften viser full effekt. Så må vi se på om aktiviteten i kjølvannet av ferien vil ta av tilbudet.

Både i 1987, 2007 og 2013 var det sept-okt det begynte å merkes.
Innlegg av: CommodoreA (10.05.17 21:51 ), lest 3155 ganger

Ingen grunn til å krisemaksimere nei - en brems i Oslo-markedet nå er faktisk det vi trenger for å unngå en større krise!

Men til dere som ikke ser tegn på en ordentlig korreksjon nå: Gå inn på http://gratismegler.no, klikk dere ned til grafen "Til salgs, Oslo 2006-2017" og finn den røde streken for 2017. Ta en kikk på hvor den startet i vinter og hvor den er havnet per i dag. Om ikke dette er tegn på en nokså kraftig endring i markedet, så vet ikke jeg...
Innlegg av: Bonusfrelst (10.05.17 22:03 ), lest 3120 ganger
Endret: 10.05.17 22:05

Helt utrolig hvor mange som uttaler seg her med like mye peiling som E24 journalisten. Jeg er glad for at jeg ikke har fulgt "ekspertene" i media de siste årene, inkludert Eiendom Norge-sjef Dreyer, men tatt egne valg. Har blitt urealisert mangemillionær i mellomtiden. Skal realisere en del i år. Lykke til alle som skal det samme!
Innlegg av: YOLOptimist (10.05.17 22:05 ), lest 3110 ganger

Grafen på gratismegler tyder på at vi snart tangerer tilbudet i 2008, som ble et krakkår.
Innlegg av: kator (10.05.17 22:06 ), lest 3089 ganger

Ingen tvil om at det er en endring. Helt enig i det.

Foreløpig fra en ekstrem situasjon med lite tilbud til en mer normal situasjon. Nå går jo 3 av 10 boliger i Oslo under den opprinnelige prisantydningen - det var helt unntaksvis at det skjedde i det hele tatt for kort tid siden. Helt klart endring, men foreløpig er vi tilbake til noe som er "normalt" (?)

Forøvrig - har ikke finansierings-bevisene typisk varighet 3 måneder ? Det var det i de bankene jeg har benyttet, men har ikke kjøpt på noen år. Jeg tror gamle bevis er et avsluttet kapitel.

Jeg tippet at forrige måned (april) skulle gi et prisfall på nesten 1 % i Oslo. Og bommet så det sang. Er svært usikker på utvikingen nå....Annet enn sikker på at vi har et annet marked enn 2015-2016.
Innlegg av: Botafogo (10.05.17 22:07 ), lest 3093 ganger

Nå surrer du fælt Yolo. Tallene fra nå og 2008 er overhodet ikke sammenlignbare.
Innlegg av: Bonusfrelst (10.05.17 22:09 ), lest 3085 ganger

Varer i 3 mnd ja. Det er min erfaring også. Det blir nok rundt 10% oppgang i år hvis det ikke kommer et "globalt sjokk". Rundt halvparten er allerede tatt ut.
Innlegg av: aibo (10.05.17 22:13 ), lest 3064 ganger

Mange drømmere på trådene på div forum.
Realitetene er at prisene vil stige innenfor ring 2, det er der Ola og Kari ønsker å bo. At trykket utenfor kan lette er selvsagt en reel mulighet.
Vi skal videre opp i områder hvor trikken dundrer gjennom Oslos gater.

Innlegg av: Botafogo (10.05.17 22:17 ), lest 3071 ganger

Jeg kan ikke annet enn å gjenta meg selv. Meglerne har faktisk justert opp prisantydningen med 30%+ det siste året pga sterkt fokus på å komme lokkepriser til livs. Dermed har de naturlig nok gått sterkere enn prisveksten.Dette ansvaret måtte de nesten ta så lenge de tok over prisingen selv. Og det har de gjort. For meg er det revnende likegyldig om jeg selger til over eller under prisantydning. Den faktiske salgsprisen er det eneste som betyr noe! En megler sa til meg her om dagen at markedet etterlyste lokkepriser. Det tviler jeg ikke på, for jeg synes folk virker fullstendig obsessed på dette med prisantydning og om ting går over eller under. Da må man i det minste reflektere litt over hva som har skjedd med prisantydningene det siste året. Er ikke ment som kritikk til deg Kator, mer som en generell betraktning.
Innlegg av: §§§§§ (10.05.17 22:28 ), lest 3018 ganger

Helt enig Bota, prisantydning er prisantydning.....
Innlegg av: kator (10.05.17 22:26 ), lest 3026 ganger

Siste 14 dagers snittpris for alle leiligheter solgt i Oslo er 73.000 - siste måneden såvidt over 73.000 -----. Men så er det jo påske effekt etc....Spennende tider.

Jeg synes uansett det er interessant om ting plutselig begynner å gå under prisantydning - fordi det uansett varsler et skifte i psykologi. Ellers enig i mye.
Innlegg av: -sannheten- (10.05.17 22:36 ), lest 2993 ganger

Det krakker i dagligvaremarkedet også. Det er overkapasitet på antall butikker, mengden hylleplass, og prisene er det dobbelte av Sverige.
Innlegg av: Botafogo (10.05.17 22:40 ), lest 2994 ganger

Kator. Det er jeg enig i om rammene for å sette prisantydning hadde vært uendret. Men det er de jo ikke. Bransjen har faktisk tatt seg selv i nakken og lagt grunnlag for en ny måte å prise objekter på. Da sier den noe om at meglerene har begynt å prise riktigere og ikke spesielt mye om psykologien i markedet. I den grad den sier noe som helst om psykoligi må det være at mange har feil fokus og at om ting går over eller under prisantydning blir tillagt urimelig stor vekt ift til reel pris og det faktum at lokkepriser er kraftig redusert. (med den ekstremt naturlige konsekvens at snitt over prisantydning reduseres)
Innlegg av: Bankerått (10.05.17 22:46 ), lest 2966 ganger

Finansieringsbevis er gyldig i 3 eller 6 måneder, kan fornyes hvis 3.

I tillegg kan bankene strekke dette litt før utløp av neste måned.

Det var et bevis-rush i slutten av 2016 da det svirret rykter om Jensen -forskriften

Men mye av dette er tatt ut nå ja.
Innlegg av: Botafogo (10.05.17 22:52 ), lest 2971 ganger

At noen p.d.d sitter med finansieringstilbud fra 2016 som de ikke ville fått med de nye forskriftene tror jeg vi kan glemme. De som får forlengelse er nok ikke berørt og tilfredsstiller også kravene ift nye låneforskrifter. De fleste er jo tross alt ikke berørt av dette.
Innlegg av: Bankerått (10.05.17 23:08 ), lest 2916 ganger

Jeg tror ikke meglere har "tatt seg selv i nakken". Det er velkjent strategi å sette prisantydningene lavere når markedet går så det suser - for da er man helt sikker på å få solgt uansett og flere på visning gir som oftest høyere pris.

Når markedet bremser opp er det viktigste å finne den ene kjøperen som betaler det selgeren egentlig vil ha.
Innlegg av: Bankerått (10.05.17 23:11 ), lest 2906 ganger

Botafogo, finansieringsbevis varer i 6 mnd. Mange er utstedt like før nyttår. Vil du glemme det, helt ok. "De fleste er ikke berørt av dette" vet jeg ikke hva du sikter til.
Innlegg av: fattigstakkar (10.05.17 23:12 ), lest 2925 ganger

Meglerne har definitivt endret praksis og priser mye høyere. De har fått mye tyn for lokkepriser. Ta et søk på Dreyer og lokkepriser. Hør også Eiendom Norge konferansen i år. Mye fokus på at de endelig hadde klart å løfte prisene til realistisk nivå.
Innlegg av: Botafogo (10.05.17 23:17 ), lest 2913 ganger

At de fleste er ikke berørt av dette betyr at de aller fleste ikke har fått endring i rammebetingelsene med de nye forskriftene. Da kan de selvsagt få finansieringsbevis i 2016 og forlengelse i 2017. At du ikke tror på at meglerene har "tatt seg selv i nakken" kan jeg ikke tolke på annen måte enn at du tydeligvis ikke har fulgt godt nok med ;)
Innlegg av: Bankerått (10.05.17 23:20 ), lest 2885 ganger

Som sagt fattigstakkar, så tror jeg det er bare bullshit. Rett og slett. De vet godt hva de gjør hele veien. De sa allerede i oktober at ja nå har vi skjerpet oss, men ting gikk alltid over uansett. De kom med no statistikk i november om at så lenge folk ikke byr mer enn 10-12 ps over så er det innafør.. spill for galleriet.

De setter prisene høyt nå fordi de er mer usikre på om de oppnår ønsket pris og kanskje delvis pga det har vært økt fokus på feilprising.
Innlegg av: Bankerått (10.05.17 23:25 ), lest 2869 ganger

Botafogo påstanden om at "de aller fleste ikke har fått endring i rammebetingelsene" ser jeg på som en stor skivebom at jeg rett og slett er stum, målløs og satt ut. Tror ikke jeg har mer å bidra mer her i kveld.
Innlegg av: CommodoreA (10.05.17 23:30 ), lest 2859 ganger

Jeg også lurer på om du har noen tall på dette, Botafogo?

Krav om belåning innen 5x inntekt setter jo begrensninger for flere grupper, både majoriteten av førstegangskjøpere, familier som ønsker større bolig og sekundærboligkjøpere/spekulanter. Jeg har ikke sett tall som viser at de fleste boligkjøpere ikke er begrenset av forskriften, og lurer på om ikke den siste utviklingen i markedet viser nettopp det motsatte...?
Innlegg av: fattigstakkar (10.05.17 23:43 ), lest 2823 ganger

Bankerått,
Jeg er ganske sikker på at du tar feil når det gjelder megleres økning av prisantydning og det finnes faktisk statistikk som bekrefter det. Sjekk Finns prisstatistikk for ulike områder. Den er basert på prisantydning for solgte boliger og ikke faktisk salgspris. Sammenlign med prisene til Eiendom Norge som er salgspris.

For Grunerløkka er økning i prisantydning siste år ca 27%, mens økning i salgspris er 21,9%.

Innlegg av: Botafogo (10.05.17 23:55 ), lest 2805 ganger
Endret: 11.05.17 00:16

De fleste betyr altså over 50%.

Over 50% skal neppe kjøpe sekundærbolig i Oslo eller låne mer enn 5x inntekt. De fleste er heller ikke berørt av at krav til avdrag endres fra 70 til 60% av verdien. Ting kan godt få voldsom betydning selv om det ikke gjelder de fleste. Ta med 8 (10) % unntak i bånn også som heller ikke får noen endring i sine rammebetingelser. Virker som om folk tror bankene kastet penger etter folk totalt ukritisk frem til 01.01.17. Det gjorde de ikke.

Tillegg. Ser at jeg skrev de aller fleste i innlegget over. Godt mulig jeg burde moderert meg litt der, men har selv forsøkt å manøvrere meg på kanten av de nye forskriftene. Har vært i kontakt med flere banker. Selv om det stadig bekreftes at jeg ikke er alene om endring av rammebetingelsene gis det på ingen måte inntrykk av å være mainstream heller. Foreløpig synes dette heller ikke å ha fått noen særlig innvirkning på familiesegmentet som gjerne er dyrt. Disse boligene ble hvertfall solgt til historisk høye priser i april.
Innlegg av: kator (10.05.17 23:57 ), lest 2792 ganger

Ikke veldig "nytt" ettersom det har vært tema her før, men tror det er slik for mange nybyggprosjekter nå. Om Bjørvika fra morgendagens Finansavis (siste 3 avsnitt mest interessant)

De rent finansielle investorene er borte fra våre prosjekter. Det har utgjort en vesentlig andel av
kjøperne, sier OSU-sjef Rolf Thorsen.

KAARE MARTIN GRANERUD
– Investorandelen i våre boligprosjekter ligger cirka 20 prosent, og rent finansielle investorer ligger rundt halvparten. Vi merker at de er borte nå, sier Rolf Thorsen, adm. direktør i Oslo S Utvikling (OSU).
Selskapet, som er mest kjent for utbyggingen av Barcode rett bak Operaen i Bjørvika, har nå penset over fra hovedsakelig næringsbygg til hovedsakelig boliger. Totalt skal det bygges 900.000 kvadratmeter over bakkenivå i den nye bydelen Bjørvika, og OSU står for 380.000 av dem. I tillegg bygger de parkeringsanlegg og andre underjordiske arealer på til sammen 105.000 kvadratmeter.

Så langt har selskapet ferdig­stilt 192.000 kvadratmeter over og 70.000 kvadratmeter under bakken.

Har solgt for 10,5 mrd.
OSU har solgt for 10,5 milliarder siden oppstarten, og har like mye igjen.
Barcode var offisielt ferdig 2. mars i år, og nå bygges Bispevika ut. Her blir det i stor grad boliger, 1.500 i tallet, men også kontorbygg og handels-, serverings- og restaurantlokaler.

Selskapet har blant annet ute Eufemia-bygget rett ved broen som går mellom Grønland og Bjørvika. 90 prosent av arealene i bygget på 22.600 kvadratmeter er leid ut til revisjonsselskapet PwC og softwareselskapet Microsoft.

Finansavisen anslo i mars at prislappen trolig kan ligge rundt 1,8 milliarder kroner ettersom selskapet ved ferdigstillelse i andre kvartal 2019 har prognostiserte leieinntekter på 73 millioner.

– Vi har bud fra gode budgivere inne, og planen er fortsatt å ha gjennomført salget før sommeren, sier Thorsen.

– Litt mer ruglete
Boligsalg går vanligvis kjappere, men takten har sunket den siste tiden.

– Det er blitt litt mer ruglete. Investordelen har utgjort rundt 20 prosent i våre prosjekter, og her er det roligere, mens de som kjøper for å bo, fortsatt er interesserte, sier Thorsen.

– Investorer er ikke en ensartet gruppe. Du har de som kjøper for å selge videre før leiligheten står ferdig. Det virker som de er borte i dag. Denne gruppen har utgjort rundt 10 prosent av kundemassen. I tillegg har du andre som for eksempel kjøper til sine barn, men har tenkt å leie ut et år eller to før barna flytter inn. De er der fortsatt, men du merker det når 10 prosent av kundene forsvinner.
Innlegg av: Botafogo (10.05.17 23:59 ), lest 2785 ganger

Kan stemme bra Fattig. Selv skrev jeg at meglers prisantydning var på 30% pluss siste år. Dette er et tall jeg grovt beregnet meg frem til når årsveksten var på sitt høyeste. Naturlig at det er noe lavere nå.
Innlegg av: landis (11.05.17 10:28 ), lest 2662 ganger

Fattig... Bra at du bekrefter det bankerått beskriver. OG skyter deg selv i foten... hehe.

LEs innlegget hans en gang til ;)
Innlegg av: landis (11.05.17 10:31 ), lest 2653 ganger

Botofago.

I følge din definisjon betyr det at 42% IKKE har fått endrede rammebetingelser, 8% har fritak, og 50% HAR fått endrede rammebetingelser. Minst - andelene kan være høyere. De har bare måttet kjøpe MINDRE bolig, altså en endring i rammebetingeksene som fører til at man må redusere boligstørrelsen.

For å lese teksten slik fanden leser bibelen.
Det er jo ikke helt i tråd med de aller fleste.
Ei heller med utsagnet "de fleste"
Innlegg av: Botafogo (11.05.17 12:04 ), lest 2605 ganger

Vel Landis. Jeg velger å mene at færre enn annenhver lånekunde trenger å gjøre omstillinger (slik som jeg er nødt til) og at de kan tillate seg omtrent det samme som før årsskiftet. Begrensingene på hvor stor bolig folk kunne kjøpe har ikke kommet over natten pga nye forskrifter. Trangboddhet og problemer med å få nok plass for pengene er som sedvanlig.

Det er ikke alle som skal kjøpe sekundærbolig eller låne mer enn 5x inntekt. Ikke i fjor og ikke i år. At krav til avdrag reduseres fra 60 til 70% tror også rammer en marginal gruppe. Likevel liten tue kan velte stort lass og jeg tror denne medisinen er kraftig nok til å utgjøre en potensiell fare. Om dette fremstår veldig kontroversielt så får det nesten stå sin prøve. Om jeg ser tall på at jeg er helt på jordet vil jeg forholde meg til det, men prøver å filtrere meg gjennom ulike E24 artikler som best jeg kan.

Om nedgangen inntreffer og i hvor sterk grad gjenstår å se, men man bør absolutt være litt vaktsom om dagen. Selv skal jeg selge tre enheter og planlegger å kjøpe en større familiebolig for omtrent samme beløp. Om prisene stiger eller synker er for meg ganske likegyldig. Jeg er mest fokusert på å få til et best mulig bytte. Erfaringsmessig orienterer jeg meg best i et marked der ting står litt i stampe så velger å se på en eventuell brems i markedet som noe positivt .
Innlegg av: Opulentos (11.05.17 23:15 ), lest 2471 ganger

Svensker og polakker drar hjem. Oslo-prisene flater ut:
http://www.aftenposten.no/osloby/Du-tror-du-har-tjent-pa-boligprisveksten-Det-er-ikke-nodvendigvis-sant-620493b.html
Innlegg av: 2132 (12.05.17 13:08 ), lest 2335 ganger

Interessant artikkel som tar opp det jeg har sagt i lang tid: http://e24.no/makro-og-politikk/oekonomi/frykter-renteoekning-kan-gi-gjeldstroebbel-vi-maa-ta-hoeyde-for-at-rentenivaaet-ikke-varer-til-evig-tid/23992731
Innlegg av: asdf12345 (13.05.17 02:40 ), lest 2217 ganger

Så all oppgang/medgang/vekst siden forrige finanskrise, være seg på børs, i boligmarkeder eller andre markeder/finansinstrumenter, er 100% drevet av at bankene har kunnet øke den absolutte mengden penger og låne ut disse, snarere enn fundamentale årsaker?

Jaja, tempus fugit; vi får vite tidsnok hvordan dette går. Toget har ikke lenger bremser.

http://1.bp.blogspot.com/-hRxpM2oKK20/VqJcuHV3_dI/AAAAAAAAMSk/B1K9OHRtAU8/s1600/pepe-trump-train.gif
Innlegg av: Marianne (13.05.17 09:14 ), lest 2123 ganger

På mandag ser vi over 3000 boliger i oslo
Innlegg av: CommodoreA (13.05.17 11:58 ), lest 2034 ganger

Ikke usannsynlig det! Vi er over 2900 enheter nå.

Artig å følge med nå, ting utvikler seg som i sakte film - og den er fortsatt spennende.
Innlegg av: marco83 (13.05.17 12:01 ), lest 2030 ganger

Ikke voldsomt kvantativt, men jeg har hatt et ganske snevert søk i Oslo/Bærum nå i 1,5 år. Meste som har lagt ut på en dag har vært 15-20. I dag er det lagt ut 64 nye?!
Innlegg av: DavidM (13.05.17 12:18 ), lest 2010 ganger

Antall boliger til salgs stiger jevnt oppover. Jeg tror det er mye som skal ut nå. I posten i går fikk vi varsel fra megler om at det kommer flere boliger i naboblokken til salgs som ikke er lagt ut ennå, så det kommer inn mange salgsordre både her og der.
Innlegg av: Marximat (13.05.17 12:24 ), lest 2005 ganger

marco83: Bare bruktboliger? En så voldsom økning høres ut som ey nyboligprosjekt inni der, ellers er det spesielt, selv med pinsen rett rundt hjørnet.
Innlegg av: Onkel_S (13.05.17 13:11 ), lest 1987 ganger
Endret: 13.05.17 13:16

Nye bruktannonser siste 24 timer: 301 for hele Oslo

Nye nyboliger (enheter) 103

Antall bruktannonser: 1546
Antall enheter nyboliger 1356

Det er MEGET FÅ bruktboliger og VELDIG MANGE nyboliger på finn i fht tidligere år.

Et lavere antall bruktannonser har vi kun sett i ekstrembonanzaåret 2016.
Innlegg av: marco83 (13.05.17 13:23 ), lest 1944 ganger

Nei kun brukte, en del av det snevre søket mitt som jeg har lagret og fulgt med i 1,5år
Innlegg av: CommodoreA (13.05.17 13:27 ), lest 1931 ganger

Onkel_S:
Og hvilket år er mest relevant når det gjelder å bedømme markedsutviklingen? =)
Innlegg av: fattigstakkar (13.05.17 13:28 ), lest 1967 ganger
Endret: 13.05.17 13:31

Det er nybygg som øker. 1356 tror jeg er det meste jeg har sett, mens 1400 usolgte bruktboliger er faktisk veldig lavt for mai.
Innlegg av: DavidM (13.05.17 13:49 ), lest 1897 ganger

Totalt er vi oppe i nær 3.000.
Snart en dobling siden i vinter.
Innlegg av: Onkel_S (13.05.17 13:49 ), lest 1925 ganger
Endret: 13.05.17 14:25

CommA,
Kommer ann på om du vil finne ut om 2017 er like idiotisk hett som 2016 eller om du vil finne ut om 2017 er varmt, lunt, greit, kjølig eller iskaldt.

2016 vil kun funke for det første altermativet. 2013 vil være logisk om man øndker å checke om markedet blir svakt (dvs er på vei mot nedgang).

DavidM,
Korrekt opservasjon, men det er ikke noe som spesielt eller unikt i det hele tatt.
Se på 2014-grafen på gratismegler.no/stats
Også den lå rundt 1500 i februar og rundt 2800-2900 i midten av mai (og touchede 3000 i juni).
Eneste forskjell er at det da var 750 færre nyboliger og 750 fler bruktboliger midt i mai.
Og vår 2014 var starten på en signifikant prisoppgang.

P.S. Jeg er meget overrasket over at vi IKKE har passert 3000 med god margin når det er 1350 nyboliger (jeg tippet tidligere at antall bruktboliger skal toppe omkring 2000. Da burde det vært ca 1800 nå og ikke bare 1550)
Innlegg av: CommodoreA (13.05.17 17:32 ), lest 1782 ganger

Onkel_S:
Men det er 2016-markedet vi kommer fra, så skal man si noe om utviklingen (endringen) som nå skjer, er det 2016 vi må sammenligne med.

Mitt spørsmål er ikke primært om tilbudet tilsvarer et normalår, men heller om den kraftige tilbudsøkningen vi ser nå sammenlignet med tidligere blir etterfulgt av et prisfall eller ikke. Jo mer jeg følger mer på utviklingen, jo mer tror jeg det vil skje.

(Husk at selv om tilbudet var relativt likt i 2014 som nå, så var også prisene >40% lavere da)
Innlegg av: CommodoreA (14.05.17 01:10 ), lest 1518 ganger

Det er lett å si i ettertid, men jeg er usikker på om det stemmer - det var en utbredt oppfatning i fjor høsten at vi hadde et tilbudsunderskudd som man kunne gjøre lite med de neste 2-3 årene, grunnet faktorer som tilflytting, akkumulert boligunderskudd og lav rente. Mange kunne nok mene at tilbudet ville øke kraftig våren 2017, men det var langt fra gitt.

I tillegg har både styrken og effekten av tilbudsøkningen vært vanskelig å fastslå. Hvis du mener det motsatte, kom gjerne med en analyse som viser hvor mange prosent markedet synker eller stiger i Oslo de neste 3-6 månedene. Det tror jeg ikke mange våger seg på, nettopp fordi det ikke er trivielt. Det er av vesentlig betydning om markedet nå "tar unna" eller ikke, og derfor er det interessant å følge med på.
Innlegg av: Onkel_S (14.05.17 10:10 ), lest 1447 ganger
Endret: 14.05.17 10:28

En nøyaktig analyse er ikke triviell.

Men at et ekstrem som 2016 ikke gjentas i 2017 er VELDIG trivielt.
Selv en prisvekst på f. eks. +1,5% i april hadde vært vesentlig svakere enn siste år (uten å være svak i det hele tatt).
Innlegg av: asdf12345 (14.05.17 12:28 ), lest 1349 ganger

Artikkel fra 2008, "Avlyser boligkrakk i 2008": http://www.dinside.no/505143/avlyser-boligkrakk

Vi tror at boligprisene vil stige med tre prosent i år, sier Roger Nyborg i NEF til DinSide.

- Psykologi har en del å si, men når sjefsøkonomer i kjente miljøer sier at det ikke er noe å frykte, vil jeg høre på dem, sier Nyborg.

Hos Prognosesenteret spår de fem prosents prisvekst i 2008.
Innlegg av: Onkel_S (14.05.17 12:57 ), lest 1353 ganger
Endret: 14.05.17 13:30

Asdf12345,
Slike finnes det masser av. I begge retninger:

Http://www.dinside.no/bolig/norske-boligpriser-er-altfor-hoye/62005667

http://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2013/12/DNB-Markets-Saa-mye-skal-boligprisene-ned-i-2014

http://m.nettavisen.no/bo/det-er-en-darlig-ide-a-kjpe-bolig-i-2016/3423188964.html

Av de morsomme er denne. Det var høst 2013 konsensus at tilbudssiden var økt VELDIG mye. Dette fordi finn.no haddr lagt om sin statistikk fra å vise antall annonser til å vise antall boliger (for nye boliger gjør det en meget stor forskjell) http://www.boligmani.no/aktuelt/boligmarkedet/rekordmange-boliger-til-salgs-oslo/1730
Innlegg av: -Herregud (14.05.17 13:49 ), lest 1284 ganger
Endret: 14.05.17 13:53

Oslo syltes ned i eiendomsskatter, bompenger,
P-mangel, ødelagt bebyggelse, høye priser på alt, kulturraseringer, utflyttede polakker og svensker, og menneskeskapte klimaendringer.

HFT-aksjeroboter, ureg. short og mye annet
manipulativt og utsugende, bedrer ikke situasjonen. Tvert om. EØS, NATO og annet ser heller ikke bra ut.
Innlegg av: Hassan77 (14.05.17 14:58 ), lest 1211 ganger

Bare å pakke sammen å slukke lyset. Hele verden raser, inflasjon, pengetrykking, stagflasjon, boligkrakk, sosial uro, etc etc etc..

Glad jeg har hermetikk, telt, båt, fiskeutstyr, våpen & ammo.
Innlegg av: Grieg-1000 (14.05.17 19:35 ), lest 1105 ganger

Hvis man er allergisk mot electromagnetic field, bør man ikke bosette seg akkurat der.
Innlegg av: Morten McDuck (14.05.17 20:06 ), lest 1072 ganger

Hvor lenge har den på Montebello ligget ute, Marianne?

Holdt forøvrig på å le meg ihjel av meglerens tåpelige beskrivelse av Montebello, som tydelig var inspirert av Wikipedia-artikkelen.

Det han imidlertid utelot fra artikkelen er følgende:

Strøket ble kjent for Trond Kirkvaags sketsj «Heisann Montebello», men påstanden om at strøket er blant Oslos dyreste er noe unøyaktig: «Området mellom Kolsåsbanen og Ring 3 er heller ikke spesielt eksklusivt. Her er monstermaster, helt vanlige rekkehus, helt vanlige blokker, helt vanlige villaer, og den fredede villaen Montebello fra 1910. I resten av skråningen ligger sykehus, bedrifter, skole, og gjenbruksstasjon. Montebello har rundt 2600 arbeidsplasser og er svært industrialisert for å være et «av byens mest luksuriøse villaområder».»
Innlegg av: CommodoreA (13.05.17 21:57 ), lest 1663 ganger
Endret: 13.05.17 22:37

For det første: Prisene har vært mye lavere i ethvert normalår du vil sammenligne med.

Men viktigst: Priser oppstår jo som en følge av forholdet mellom tilbud og etterspørsel. Da er det selvfølgelig ikke trivielt hva som skjer når dette forholdet endrer seg kraftig, selv om det er en normalisering

(For å ta et annet eksempel: Dersom vi har hatt smørkrise, og prisen på Bremykt har blitt 100 kr/pakke, så er det interessant hva som skjer når tilbudet øker. At man hadde mye Bremykt tre år før er neppe det mest relevante...)
Innlegg av: Marximat (15.05.17 09:31 ), lest 854 ganger

Finn holder deg på pinebenken, Marianne. 2995 boliger til salgs i Oslo per nå.
Innlegg av: Opulentos (16.05.17 19:12 ), lest 666 ganger

Liten, obskur fillebank med latterlig påstand om boligkrakk i Oslo:
http://e24.no/makro-og-politikk/boligmarkedet/goldman-sachs-mener-det-er-20-25-prosent-sjanse-for-boligkrakk-i-norge/23999390
Innlegg av: Opulentos (18.05.17 16:34 ), lest 536 ganger

3108 i dag tidlig, neste 50/50 på nytt/brukt. Opp 8 % siste uke. En trend som har holdt seg noen uker nå.
Innlegg av: 2132 (19.05.17 17:10 ), lest 433 ganger

Boligmarkedsekspert tror på prisfall i Oslo:
https://www.dn.no/nyheter/2017/05/19/1410/Eiendom/eiendomstopp-tror-pa-boligprisfall-i-oslo

Spørsmålet er vel snarere om boligmarkedet tror på eksperten. Er det noen her på forumet som er investorer (eller kjenner noen) som nå vurderer å selge unna utleieboligene for å sikre seg mot prisfall?
Innlegg av: Opulentos (20.05.17 09:33 ), lest 338 ganger

Enda en artikkel om at boligmarkedet i Oslo skal ned (publisert for 10 minutter siden):
http://www.nettavisen.no/na24/jan-ludvig-andreassen--bolignedturen-er-allerede-i-gang/3423340315.html

Innlegg av: Onkel_S (13.05.17 18:41 ), lest 1747 ganger

Du MÅ se på et annet år enn 2016 hvis du vil vurdere hva vi er på vei i mot. Og ikke bare et man fler. At det (vekstmessig) er svakere nå enn for et år siden er nok så trivielt.
Innlegg av: Onkel_S (14.05.17 00:58 ), lest 1563 ganger
Endret: 14.05.17 01:04

Det er ikke trivielt å vurdere info som en normalisering. Men da sammenligner du også implisitt med de andre årene.
Det er trivielt å vise til at tilbudssiden er større enn da den var histo... hysterisk lav for 12 måneder siden. Det kunne vi si alletede for 6-9 måneder siden at den mest sannsynlig ville være.

Vesentlig mindre trivielt er det at jeg så fargene feil. Det er ikke 2014-grafen men den (også lilla) 2007 grafen som årets tilbudsside følger. Det kan vel brukes til et eller annet ;-)

(Innwn man overfortolker dette, må man ta med at grafen for 2007 kun inneholdt bruktboliger og før sommeren kun 85% av markedet - Notar brukte finn fra og med sommer 2007 til Notar gikk konk i 2008. Dvs at det samme tid i 2007 var dobbelt så mange bruktboliger til salgs som nå. Byen hadde til gjengjeld ca 20% lavere befolkningstall)
Innlegg av: Marianne (14.05.17 14:34 ), lest 1259 ganger

RE^3: Oslo-markedet krakker

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=96306264&location=0.20061

Ingen er solgt i dette prosjektet
Innlegg av: Marianne (14.05.17 21:09 ), lest 1007 ganger

RE^4: Oslo-markedet krakker

Morten Duck! De har ligget ute noen uker par måneder ca. Får ofte mail om disse og også med tilbud om å legge inn bud
Innlegg av: Marianne (15.05.17 12:19 ), lest 764 ganger

I løpet av morgendagen ser vi 3100