Tilbake til: Finans
Innlegg av: Mr.Ocean (03.04.17 13:59 ), lest 3569 ganger
Ticker: JAEREN
Endret: 05.04.17 06:53

Jæren sparebank - Underpriset juvel, Fredly er inne.

Det er interessant å se at det ikke finnes en eneste tråd angående Jæren sparebank (tickerkode "jaeren") her inne på Hegnar online. Det er også svært lite skriverier i media angående banken. Aksjen er etter min mening kraftig underpriset, undervurdert og glemt - noe som skaper muligheter!
Dette har Fredly funnet ut av og er per i dag største private eier, se for øvrig artikkel under.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/Monaco-milliardar-er-storst-i-jarbank-535354b.html

Fredly forteller i artikkelen at han har vært i konferanse med folka i Jæren sparebank og ble overbevist om at dette er en bank som drives godt og som fremstår billig. Han sier at han ikke kommer til å selge aksjene på lenge. Fredly kjøpte Jæren sparebank på ca 90kr opplyses det. Han sier han angrer på at han ikke kjøpte mer.

Vi så alle hva som skjedde i MING etter at Fredly omtalte aksjen på Hegnar TV. Den korrigerte opp til over pris-bok 1,0 (fra 0,6-0,7). Jæren sparebank får du nå til pris-bok 0,7. Kursen er i dag 118kr og bokførte verdier per Q4 169kr per egenkapitalbevis. Dersom aksjen skal stige til 1,0 i pris-bok slik MING gjorde må altså aksjen opp ca 45%. Her får du altså kjøpe 169kr i verdier til 118kr og i tillegg til dette bygges det bok fortløpende kvartal for kvartal. Bokverdien var 156kr i slutten av Q3. Altså boka steg fra 156 til 169kr iløpet av 1 kvartal. Ved utgangen av året vil boka lett overstige 200kr.

Inntektene er det heller ikke noe å si på! Banken satt igjen med et resultat på 139 mill etter skatt i 2016, og i Q4 alene hadde de et resultat etter skatt på over 40 mill. Bankens markedsverdi er ca 580 mill. Svært lavt priset med andre ord.

Utbytte? De betalte nylig 6kr aksjen, hvilket tilsvarer en yield på 5%, ikke dårlig det heller. Iløpet av et års tid kan en forvente økning også her.

Risiko? Banken har holdt seg helt unna offshore/shipping. Kundesegmentet er i stor grad privatkunder og kunder som driver med landbruk på Jæren og omegn. Vedr landbruk snakker vi stabile, sikre, statssubsidierte inntekter.

Her finner du Q4:
https://jaerensparebank.no/Investorinformasjon/rapporterogpresentasjoner

Jeg har tatt et lodd i banken sammen med Fredly ;)
Innlegg av: Mr.Ocean (03.04.17 18:18 ), lest 1999 ganger

RE^1: Jæren sparebank - Underpriset juvel, Fredly er inne.

Noen andre som er inne i denne? :-)
Innlegg av: Mr.Ocean (03.04.17 19:10 ), lest 1979 ganger

Limer inn teksten fra artikkelen i Stavanger Aftenblad siden mange ikke har betalingstilgang:

Monaco-milliardær er størst i jærbank

Investor Arne Fredly, bosatt i Monaco, er nå den største private eieren i Jæren Sparebank. Han har på to måneder tjent 3,7 millioner kroner på å investere i den lokale banken.

OPPDATERT: 10.DES.2016 17:46 PUBLISERT: 10.DES.2016 16:43
GEIR SVEEN

BRYNE:

– Jeg ville hatt flere aksjer. Ja, jeg burde kjøpt hele posten som ble lagt ut, sier Arne Fredly til Aftenbladet.

Milliardæren var lenge en av Norges best betalte meglere før han flyttet til Monaco. Han er blant annet kjent for å ha en enorm samling med dyre biler og for å ha kjøpt Norges dyreste eiendom, Munkebakken, eid av Schibsted-arving Einar Christian Nagell-Erichsen.

Nå har han rettet sin interesse mot Jæren Sparebank, banken som ble til da Klepp Sparebank og Time Sparebank ble slått sammen 1. januar 2015.

Eventyret startet i Jåttåvågen

– Nei, jeg har nok ikke vært på Bryne, men i distriktet. Mens jeg studerte i Bergen på Norges Handelshøyskole, jobbet jeg på fem glider som jernbinder i Jåttavågen og Vats. Knallhardt. Men det ga meg fine inntekter som jeg investerte i aksjer, sier Fredly.

I høst hadde han en telefonkonferanse med ledelsen i Jæren Sparebank:

– De sa mye fornuftig. Jeg ble trygg på at de driver bank på en god måte, rettet mot folket på Jæren og at det vil gi meg en hyggelig avkastning. Kursen er grei i et evighetsperspektiv. Jeg har derfor ingen planer om å selge aksjene. De er egentlig lagt i min pensjonskasse. Men jeg må jo følge med, sier Arne Fredly fra Monaco.

Fikk inn 55 millioner

Det var 10. oktober i år de lokale sparebankstiftelsene åpnet for å selge seg ned. Klepp reduserte sin beholdning med 100.000 egenkapitalbevis, mens Time la ut 600.000 bevis, og de to stiftelsene fikk til sammen inn nær 55 millioner kroner.

Målet var å få mer kontanter og mer aktivitet i aksjen. Begge deler slo til.

Jæren Sparebank har hovedkontor her på Bryne.

Arne Fredly var en av flere kjente investorer som benyttet sjansen til å kjøpe. Han har lenge uttalt at bankaksjer er for lavt priset i Norge.

Det gjorde han helt tydelig i et lengre intervju med Hegnar TV i september i år. Og det gjentok han gjennom et tre siders oppslag i Dagens Næringsliv på tirsdag:

– Sparebankene er generelt billige og i et evighetsperspektiv er de fortsatt underpriset, sa Fredly.

Arne Fredly
Johannessen, Sara / SCANPIX
Avisen hadde regnet ut at investoren hadde tjent 1,1 milliard på norske bankaksjer. Nå satset han nye 500 millioner kroner, og det førte han inn som største private eier i Jæren Sparebank med en andel på 4,2 prosent.

Kursen i været

Da han kjøpte, lå kursen på rundt 90 kroner. Nå er den på 108,5 kroner. Bare siden tirsdag - etter saken i Dagens Næringsliv - er økningen på åtte kroner, slik at satsingen på Jæren så langt har gitt en gevinst på 3,7 millioner for investoren.

Styreleder i Jæren Sparebank, Per Bergstad, tar handelen som en tillitserklæring.

– Det er utelukkende positivt at store aktører er interessert i vår bank. De kjøper seg opp fordi de ser en god investering. Det må også bety at de ser at vi driver trygt og godt. Det er kjekt, sier Bergstad.

Også banksjef Tor Egil Lie smiler bredt:

Banksjef Tor Egil Lie
Jon Ingemundsen
– Ja, dette er en anerkjennelse. Men når folk har så god tro på oss, må vi også skjerpe oss. Vi må fortsette å levere gode resultat, sier Lie.

Banken hadde per 30. september et resultat før skatt på 120,6 millioner kroner mot 85,3 millioner i fjor.

Solid utvikling for Jæren Sparebank

Jæren Sparebank kuttet 8 årsverk

Mer til lag?

Fortsatt er det slik at de to lokale stiftelsene, er bankens hovedeier med en andel på 64 prosent. Stiftelsene har som mål å være langsiktig eier, samt å bidra med penger til gode formål i lokalsamfunnet.

– Men det at vi fikk inn mer penger, betyr ikke at det blir mer å dele ut til lag og foreninger. Vi gir av avkastingen, i år ble det rundt en million, sier Elfin Lea, den tidligere ordføreren som er styreleder i Sparebankstiftelsen Klepp

En annen tidligere ordfører, Arnfinn Vigrestad, styrer stiftelsen i Time og Hå.

– De nye pengene gir en mulighet for å gi ut mer, men det bestemmer generalforsamlingen, sier Vigrestad. I år kunne stiftelsen gi 3 millioner kroner til gode formål, men stoppet på to millioner.

De sa mye fornuftig. Jeg ble trygg på at de driver bank på en god måte, rettet mot folket på Jæren, sier Arne Fredly om hvorfor han satser i Jæren Sparebank.
Innlegg av: KongKull (04.04.17 10:20 ), lest 1869 ganger

Ville heller satset på Sparebanken Vest,

Marked Cap 3,1 mrd
Resultat f skatt 2 mrd
utbytte 4,5 kr(8%)

Hva er da PE??
Innlegg av: Mr.Ocean (04.04.17 22:21 ), lest 1837 ganger

Sparebanken vest er ikke noe dumt kjøp det, men ser du på pris-bok-modellen som jeg mener er svært interessant og som også Fredly holder frem, så er Sparebanken vest priset omlag til pris-bok 1,0 nå. Ifølge deres Q4 så stårt det Book equity per equity certificate var 31.12.16 på 50,6. Kurs nå er 53kr (litt over boka faktisk).

Jeg minner igjen om at boka til Jæren sparebank var på utrolige 169kr ved utgangen av 2016, mens kursen per idag er 118kr. Pris-bok 0,7 altså. Møkkabillig. Tjente 139 mill i 2016 etter skatt og markedsverdi er 580 mill. Her snakker vi penger på gata helt klart. De bygger bok i rekordfart.
Innlegg av: AksjeInvest (04.04.17 22:48 ), lest 1831 ganger

Klar oppkjøpskandidat i løpet av noen år.
Innlegg av: coldman (04.04.17 23:10 ), lest 1797 ganger

Nei TS, dette er ikke noen klar oppkjøpskandidat. Det er en drittbank.

Har du fysisk vært inne i banken deres på Bryne og sett hva du sitter og forsvarer?

Det er så overfylt med kundebehandlere og saksbehandlere og ditt og datt som ikke har noe å gjøre i den digitale bankhverdagen.
De burde sparket halve staben for å være konkurransedyktige.

I tillegg er de helt elendige på kundebehandling. Send en mail til Eika, som er deres hovedkontor, og du får svar 36 timer senere, når det har kommet andre variabler inn i spill, og det du skreiv er utdatert.

I tillegg: De er helt elendige på utlånsrenter. De er aldri på toppen av noen som helst barometer, KUN fordi de har OVERTALL av kunder som ikke følger med, passive idioter . De LEVER på folk som ikke følger med. Derfor trenger de ikke være der, i toppen. Dette vet de, og de utnytter det på rentene.

Det er faktisk ingenting positivt med denne banken.
Innlegg av: Mr.Ocean (05.04.17 06:52 ), lest 1770 ganger

Hvordan det ser ut inne på kontoret på Bryne har jeg ingen anelse om, tror ikke Fredly heller vet så mye om akkurat det. Eneste jeg ser på er tallene i rapportene - og de viser at her er en svært stor forskjell på markedspris og boka, burde aldri vært priset til 0,7 så lenge de klarer å tjene (svært) bra med penger! Helt latterlig.
Innlegg av: Mr.Ocean (28.04.17 11:43 ), lest 1655 ganger

Kurs 115kr = Pris-bok 0,68

(gitt siste bokverdi på 169kr per egenkapitalbevis i Q4 2016)

Banken er i tillegg til dette bedre kapitalisert enn mange andre sparebanker med kapitaldekning 18,9%, kjernekapital 17,9% og ren kjernekapital 17,3%.

Innlegg av: Mr.Ocean (12.05.17 14:02 ), lest 1589 ganger

Her er det bare å lene seg tilbake. Nok en bekreftelse på at banken går godt!

Jæren sparebank rapporterer om et resultat etter skatt på 27,5 millioner kroner i 1. kvartal 2017, mot 17,8 millioner kroner i samme periode året før.

Resultatet før skatt ble 35,9 millioner kroner, sammenlignet med 23,3 millioner kroner i fjor.

Driftsresultatet ble 35,9 millioner kroner, mot 25 millioner kroner året før.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/05/Sparebank-gjoer-god-butikk
Innlegg av: Mr.Ocean (12.06.17 14:48 ), lest 1505 ganger

Noen andre som har tanker om denne glemte juvelen?
Innlegg av: Mr.Ocean (18.07.17 09:47 ), lest 1399 ganger

Nærmer seg Q2 her nå! Fortsatt underpriset så det griner etter.
Innlegg av: Winston12 (18.07.17 15:28 ), lest 1355 ganger

Winston köper några stycken och lägger i madrassen.

:-)

Typiskt en sån aktie som jag köper små poster av och vill behålla länge. Letar hela tiden efter såna.

Hittade t.ex. Orix financials i Tokyo igår, som jag tyckte var billig och köper några och lägger undan :-)
Innlegg av: Fine Greier (18.07.17 15:47 ), lest 1332 ganger

Ikke for å helle malurt i begeret ditt ts,men det er jo ikke omsetning i det papiret i det store og hele.
Og det er livsfarlig for økonomien til en investor.
Hjelper ikke om kursene stiger,om du ikke kommer deg ut,samme når de faller.
Av ek-bevisene,så er det vel bare ming,som har noenlunde dagsomsetning.
Og selv der brukte jeg halve ettermiddagen i går for å tjene noen kroner.
Hadde jeg sittet i jæren sparebank,ville jeg brukt ukesvis,og fåglane må vite til hvilken kurs jeg hadde fått solgt til!
Innlegg av: Mr.Ocean (02.08.17 10:11 ), lest 1262 ganger

At aksjen ikke omsettes i stort volum daglig har ikke så mye å si for min del. Jeg er inne i det langsiktige bildet med tanke på verdibygging. Tyngdekraften vil løfte kursen høyere uansett etter hvert, for hvert kvartal legges det penger på bok - og om pris/bok fortsetter å være kun 0,7 eller 0,8 ja så vil kursen stige ettersom bokverdien øker på. I tillegg til dette er utbytteyielden nokså grei, i år betalte Jæren ut 6kr aksjen, neste år kanskje det blir mer da de er meget godt kapitalisert nå.

Dersom bokverdien per EKB nærmer seg 170kr nå for kommende kvartalspresentasjon prises aksjen til en kurs på 118kr til en pris-bok på 0,69. Billig!
Innlegg av: d12m (02.08.17 10:32 ), lest 1240 ganger

Tyngdekraften vil løfte? Nå har jeg hørt det også

Men enig i at Jæren ser bra ut for den med lange briller
Innlegg av: Mr.Ocean (02.08.17 12:45 ), lest 1231 ganger

d12m: phrasen høres kanskje litt ulogisk ut, men det er nå sånn jeg pleier å si det når noe ligger godt ann, haha ;)
Innlegg av: Dr Robson (02.08.17 13:18 ), lest 1211 ganger

"Det er så overfylt med kundebehandlere og saksbehandlere og ditt og datt som ikke har noe å gjøre i den digitale bankhverdagen.
De burde sparket halve staben for å være konkurransedyktige."

Siterer Jæren sparebank fra deres hjemmeside:

"Du kan’kje drikka kaffi på mobilen"

Innlegg av: Mr.Ocean (02.08.17 22:29 ), lest 1184 ganger

Vi er i siget med denne nå, tipper på brudd gjennom 120kr før Q2 slippes neste uke! :)
Innlegg av: Winston12 (03.08.17 10:55 ), lest 1099 ganger

Jag tror också vi kan nå ett eget kapital på ca 200 kr inom något år. Skulle jag då räkna på samma sätt som i Sandnes sparebank där jag hoppas att kursen åtminstone ska komma upp i 80% av eget kapital så skulle en rimlig kurs i Jaeren ligga runt 160 kr.
Innlegg av: NLCM (03.08.17 17:49 ), lest 1054 ganger

Liker underanalyserte case som dette. Så nærmere på tallene og spesielt '16 var et imponerende år, men med meget begrensede vekstmuligheter og et - i følge ledelsen - langsiktig mål på ROE på 7-7.5% (og en payout-ratio rundt 35%) så ser jeg ikke helt hvorfor banken skal handles til mye over 0.7x bokført EK. På NOK90 så det bra ut, men på disse nivåene ser den fullpriset ut slik jeg ser det.
Innlegg av: Popps (03.08.17 18:59 ), lest 1023 ganger

Kan jo nesten ikke tape penger her med den prisingen.
Innlegg av: Popps (03.08.17 19:12 ), lest 1014 ganger

Du trenger forøvrig ikke være Dr. Finans for å forstå at 9-10 P/E 0.73-0.75 P/Bok er rabattert i forhold til peers. I forhold til Sandes Sparebank som også er billig så har ikke Jæren hatt noen store uforutsette lån som går "åt skogen" annen hvert år.

Graham Dodd og Buffett ville kjøpt dette.
Innlegg av: Winston12 (03.08.17 20:39 ), lest 981 ganger

När det gäller Sandnes och dåliga lån så är ledningen utbytt och det tycker jag är allt man kan begära. Med 74 kr i eget kapital NU så innebär 80% ca 59 kr. Tekniskt sett så ligger tidigare toppar kring 60 kr. Jag siktar inte högre än så där. Vill man stanna kvar länge i aktien lär värdet gå upp avsevärt mer än så.

I Jaeren ligger det egna kapitalet på ca 170 kr och 80% av det är ca 132 kr NU. Men här räknar jag med att det kommer att läggas på en hel del här i eget kapital framöver och om jag då utgår från att vi kommer upp i 200 kr i eget kapital (vilket vi lär göra förr eller senare) så är 80% av det 160 kr vilket jag tycker kan vara en rimlig målkurs på 1-2 års sikt med "margin of safety".

I bägge dessa fall tycker jag att man kan öka om vi skulle få dramatiska kursfall, t.ex. i höst och om man sitter med aktier så behöver man nog inte vara så orolig om det skulle gå ner tillfälligtvis. Jag har sällan ägt den typen av aktier tidigare men det känns väldigt bra.

En annan sådan aktie som finns på Stockholmsbörsen och som jag skrivit om under ticker "AMAST" - fastighetsbolaget Amasten. Samma sak där och där lägger man upp ett "lager" av fastighetsbestånd som man kan renovera i den takt man själv vill och kommer då genom att kunna höja hyror avsevärt också att öka värdet i bolaget. Helt på "egna meriter". Och det är lågt prissatt redan som det är. Siffrorna finns i den tråden.
Innlegg av: NLCM (04.08.17 09:43 ), lest 918 ganger

Graham, Dodd og Buffet ville ikke kjøpt en illikvid bank med rationalet om at selskapet er billig ift peers, det føler jeg meg relativt sikker på.

Bank på PE10 er fair pris i mine øyne. PE=(P/B)/(E/B)=(P/B)/(ROE) - i.e. for Jaeren er PE=10=0.75/7.5%=fair. Jeg vet i alle fall at mitt avkastningskrav er høyere enn ~7.5%, og uten noen langsiktig bærekraftig ekspansjon i P/B-multippelen (den er fair på disse nivåene mener jeg) finner jeg ikke caset så fryktelig attraktivt.

Men, om man mener rentenettoen skal endel opp ila de neste årene, veksten er høyere enn forventet, tapene blir lavere enn foregående år, samt at prisingen på sektoren generelt har noe å gå på (multipler skal opp), kan jeg forstå inngangen.

Min konklusjon: i) jeg har ingen edge i å forutse elementene i avsnittet over (jeg legger ledelsens 7.5%-mål på ROE til grunn mao) og ii) på NOK120 er P/B-multippelen fair noe som gjør at jeg mangler en sikkerhetsmargin (margin of safety ref. Seth Klarman) på dette nivået.
Innlegg av: Winston12 (04.08.17 14:56 ), lest 896 ganger
Endret: 04.08.17 14:58

Då är det ju väldigt tråkigt att inte det egna kapitalet är 50% av vad det är idag då ju "ROE" hade ökat med 100%.

:-)
Innlegg av: Winston12 (04.08.17 21:57 ), lest 866 ganger

Om fastigheter för 100 miljoner avkastar 5%, vilket inte är så dåligt,
och du har lånat 80%, så är ju det egna kapitalet 20 miljoner.

ROE blir då 5 miljoner på 20 miljoner vilket är 25% och räknas som mycket
bra avkastning på eget kapital.

Skulle du vara skuldfri och alltihop vara eget kapital så skulle avkastningen
på eget kapital vara 5% och räknas som väldigt dålig.

Att använda argumentet att ett högt ROE är "bättre" än ett modest betyder alltså
att den som har stora skulder har ett "bättre" företag än den som är skuldfri.

Det är ju inte alldeles säkert att alla håller med om det.

Dessutom så tycker jag ju när man pratar om "ROE" att man åtminstone borde jämföra
med någonting, t.ex. riskfri ränta, som väl idag kanske ligger på 1? Att avkasta 7,5%
på eget kapital är inte "dåligt" om alternativet är riskfri ränta till 1%. Hade riskfri
ränta avkastat 10% hade det istället varit en riktigt dålig affär.

Att bara påstå att ett högt "ROE" är "bra" och ett lågt "ROE" är dåligt, håller inte.
Det räcker inte som jämförelsemått, vilket jag försöker visa i det här inlägget.

Dessutom så handlar det väl till syvende och sist om avkastning i kronor och ören.

7,5% på 100 miljarder är ju t.ex. litet mer än 15% på 28 miljoner men i den jämförelsen
är alltså det senare "bättre" om man bara mäter i hur högt "ROE" är.

Och det uppenbara.... säkerhetsnivån..... risknivån..... i ett högbelånat företag som
avkastar mycket procentuellt sett på ett litet eget kapital är ju givetvis oerhört mycket
mer riskfyllt än bolaget som är mer eller mindre skuldfritt med en modest avkastning,
räknat i procentuell avkastning.
Innlegg av: Popps (06.08.17 00:31 ), lest 797 ganger

Nå har alle disse bankene solvens-krav å forholde seg til i sammenheng med CET1. Dette er også årsaken til at ROE har falt for de aller fleste Sparebankene de siste årene.

Jeg har tro på at rentenettoen skal noe opp de neste årene, de skal iallfall ikke ned så føler det er ganske god risk/reward der.

Innlegg av: Winston12 (06.08.17 07:15 ), lest 773 ganger
Endret: 06.08.17 07:54

Jovisst, men om solvenskraven har ökat så innebär ju det att risken är mycket lägre. Och att "ROE" har "sjunkit" beror ju då på att det finns mer eget kapital och att man inte är lika skuldfinansierad som förut. Man kan ju inte bara tala om "ROE" isolerat, det behöver ju ställas mot något, t.ex. risk. Solvens.

Mer eget kapital i banken, lägre risk... hur påverkas aktiekursen i ett bolag som sänker sin risk?

Det är ju därför jag gillar Sandnes och Jaeren och även svenska Amasten. Detta är ju bolag som kan lägga sten på sten och bygga upp något utan att omvärlden kan påverka det särskilt mycket. Risken är låg, som jag ser det. Det kanske tar litet tid, men jag sitter inte i sjön.

7,5% avkastning på eget kapital, hur kan det vara så "dåligt" om riskfri ränta ligger på kanske 1%?

Lönsamheten tycks vara god och de lokala sparbankerna tycks ha ett ganska fast grepp om sina lokala kunder. De gör också en massa andra affärer i sina banker eller i bankernas dotterbolag. Det är andra finansbolag, det är försäkringsbolag och det är Eiendomsmäklare.

De lär nog tjäna pengar om man fortsatt tror på Norges ekonomi, vilket jag gör.

Lutar mer och mer åt att enda rättvisa sätt att mäta "ROE" och att jämföra bolag med detta mått, blir att de enda bolag som blir jämförbara är ju de med ungefär samma procentandel eget kapital. Man kan inte bara rakt av jämföra ett bolag med 90% skulder med ett annat som är skuldfritt och påstå att det med 90% skulder är "mycket bättre" eftersom dess "ROE" är så mycket högre.
Innlegg av: talund (06.08.17 08:34 ), lest 748 ganger

Såvidt jeg husker har Sparebanken Jæren hatt en lei evne til å få ett giganttap annethvert år eller så. Det er ihvertfall min teori for å forklare at JAEREN er billig på nøkkeltall sammenlignet med andre banker.
Innlegg av: Winston12 (06.08.17 08:48 ), lest 748 ganger

Kan du specificera vilka år det gäller. Skulle jag gärna vilja titta närmare på.
Innlegg av: talund (07.08.17 08:50 ), lest 656 ganger

Kanskje det var 2011 og 2013? Husker ikke detaljene i et så lite selskap. Uansett er det lurt å se litt på regnskapene tilbake i tid, også før fusjonen.
Innlegg av: NLCM (07.08.17 09:25 ), lest 634 ganger

Banker prises som regel iht. deres evne til å forrente kapitalen som de låner ut, bankene har i tillegg kapitalkrav som stiller krav til tilgjengelig kjernekapital og soliditet - i sum gjør at dette at er relevant å sammenlikne ROE (over tid) blant aktørene i sektoren for å vurdere hvilke som drives best slik jeg ser det. 7.5% er ikke dårlig sett opp mot risikofri rente nei, men mitt poeng var heller at jeg for Jæren - på dagens nivå - ikke ser en stor nok oppside fundamentalt (om ikke resultatet overgår guidingen) til at jeg er villig til å ta i det caset (det kan som nevnt her sikkert skje med økt rentenetto osv).

Om Jærens EK hadde blitt redusert med 50% hadde aksjeverdien også blitt redusert ~tilsvarende imo. - om bankens resultat deretter hadde forblitt konstant, og ROE doblet seg hadde jeg fryktet at risikotakningen i utlånsporteføljen hadde vært helt hinsides, selv om det er selskap som genererer ROE >20-30% (les: NoFi og andre nisjebanker), men der prises også boken tilsvarende (2x++) – et eksempel på at ROE og PB henger sammen.

Avkastning på EK må selvsagt sees opp mot i) sektoren selskapet opererer i og ii) balansen til selskapet (hjelper ikke med høy ROE om giringen er hinsides/EK-andelen meget lav). På tvers av sektorer med forskjellig kapitalstruktur er ROIC og ROCE et bedre mål på en ledelses evne til å allokere kapital.
Innlegg av: d12m (07.08.17 10:35 ), lest 622 ganger

Jæren er en sammenslåing av Klepp sparebank og Time sparebank og det er vel historikken til Klepp som har noen svarte får.

Klepp 2008:
http://www.aftenbladet.no/okonomi/i/4xr69/Klepp-Sparebank-far-stygge-tap

Klepp 2011:
http://e24.no/lov-og-rett/sparebank-tapte-45-millioner-paa-lunde-konkursen/20061560

Hvis en kikker i årsrapportene for Klepp sparebank 2014 så viser nøkkeltallsoversiktene følgende for 'netto tap' fra finanskrisen 2008:

2014: 2301 (i%: 0,04)
2013: 5916 (0,10)
2012: 4362 (0,08)
2011: 55870 (0,96)
2010: 53816 (0,86)
2009: 13711 (0,22)
2008: 70049 (1,27)
Innlegg av: talund (07.08.17 13:28 ), lest 583 ganger

Fin oversikt. Takk d12m.
Innlegg av: Winston12 (07.08.17 17:09 ), lest 567 ganger

Vill bara påpeka då att 2014 var 3 år sedan och det har skett en fusion sedan dess så styret är väl ändrat.

Dessutom så blir det ju så att om något är dåligt så finns det ju en motsida mot det - nämligen att då finns det ju något som kan bli mycket bättre.
Innlegg av: Mr.Ocean (10.08.17 09:14 ), lest 505 ganger

Siste sjanse til å kjøpe denne i dag før tall slippes i morgen! :)
Innlegg av: Winston12 (10.08.17 23:02 ), lest 474 ganger

Bra. Hoppas du kommenterar siffrorna här i tråden, Mr. Ocean.

Innlegg av: Mr.Ocean (11.08.17 10:48 ), lest 444 ganger

Solid Q2 fra Jæren Sparebank 11.08.17.

***Banken leverte i 2. kvartal et resultat før skatt på kr. 51,8 mill. mot kr. 56,0 mill. i fjor. Reduksjonen skyldes i hovedsak at vederlag fra Visa Norge i forbindelse med salg av Visa Europe ble inntektsført i 2. kvartal i fjor med kr. 8,8 mill. Justert for denne engangseffekten ser vi en positiv utvikling i forhold til samme periode i fjor. Både netto renter og netto provisjoner viser en økning. I tillegg er driftskostnadene i 2. kvartal lavere enn for samme periode i fjor. Resultat etter skatt er kr. 44,2 mill. mot
kr. 48,8 mill. i fjor. Egenkapitalavkastningen etter skatt er 12,0 % (14,3 %).

***Årets første 6 mnd: Resultat etter skatt ble kr. 71,8 mill. mot kr. 66,5 mill. i fjor.

***Bokverdien per EKB stiger til 170kr som jeg anslo, og aksjen ble i går handlet til 120kr. Blir bare billigere og billigere denne banken.
Innlegg av: Winston12 (12.08.17 08:48 ), lest 412 ganger
Endret: 12.08.17 11:59

Mycket bra, Mr. Ocean. Bara att låta tiden ha sin gång. Mycket liten risk. Passar mig perfekt. Blir det dippar är det bara att köpa fler.

Jag menar ju att samma sak sker i Sandnes sparebank och i det svenska fastighetsbolaget Amasten (på first North) i Sverige. Men gör analysen själva så får vi se om vi kommer till samma slutsats.
Innlegg av: dobon (12.08.17 12:25 ), lest 401 ganger
Ticker: SKUE
Endret: 12.08.17 12:54

Alle EK-bankene er billige. De mindre bankene har likviditetsrabatt. Jæren er ikke billigst. SKUE er en bank som er svært sammenlignbar med Jæren, bare marginalt mindre, begge EIKA-banker, men har lavere kurs, høyere bokverdi pr EKB, høyere EK-avkastning (justert for restuktureringskost i Q1), opererer i et mer attraktivt geografisk område, har lavere EK% (som er fordel i forhold til utbyttekapasitet) og har en bevist dyktig ledelse. Mao bedre på alle punkt.
Innlegg av: Winston12 (12.08.17 16:33 ), lest 348 ganger

Ok, dobon, det är bra, men kan vi få siffrorna då, om du nu har forskat. Hur stor substansrabatt på eget kapital? etc, etc.
Innlegg av: dobon (12.08.17 16:49 ), lest 348 ganger
Ticker: SKUE
Endret: 12.08.17 16:52

Les rapportene selv, eller finn SKUE på tickersøk her.

Jeg har selv en mindre del av porteføljen i EKB i form av SKUE og SPOG, men hovedtyngden av pengene er i BTOH og KOMP som jeg anser har betydelig større potensiale med noe mer risiko.
Innlegg av: Winston12 (12.08.17 17:13 ), lest 330 ganger

Ok, dobon, så du tycker att du ska påstå något, men du vill inte visa vilka siffror det gäller eller hur de ser ut, utan då tycker du att vi ska läsa på själva.

Låter inte särskilt seriöst och inte särskilt vare sig vänligt eller trevligt.
Innlegg av: dobon (12.08.17 17:59 ), lest 317 ganger
Endret: 12.08.17 18:01

Du virker ikke særlig "trevlig" selv du. Take it or leave it.

Jeg har ikke de eksakte tallene i hodet og gidder ikke bruke tid på å gjøre jobben for deg.
Innlegg av: Winston12 (12.08.17 18:49 ), lest 301 ganger

dobon;

Men då kan du väl skriva dina iakttagelser i en tråd för Skue sparebank och inte här som handlar om Jaeren sparebank.

och när det handlar om att "göra jobben för mig", tror du verkligen att jag skulle lita på dina uppgifter?

Men det anständiga att göra när man kritiserar och kommer med påståenden är ju att visa varifrån dessa siffror kommer och hur de ser ut. Men det orkade du inte? Det är ju totalt oseriöst.

Ha det bra.
Innlegg av: dobon (12.08.17 19:02 ), lest 299 ganger

Beklager. Jeg misforstod deg. Jeg trodde du hadde en genuin interesse, men du avslører deg som en simpel hausser. Selv har jeg ingen interesse av å snakke opp eller ned noen av papirene.
Innlegg av: Winston12 (12.08.17 19:23 ), lest 283 ganger

haha, "avslörer mig".... varit helt öppen hela tiden vilka aktier jag själv äger.

Gå nu och skriv om Skue sparebank i rätt tråd.

Ha det bra.
Innlegg av: 3U Invest (12.08.17 22:34 ), lest 260 ganger

Bokført egenkapital per EKB 170.
P/E pr EKB: 7.0
Pris/Bok: 0.68

Fristende, veldig fristende.
Innlegg av: Mr.Ocean (13.08.17 13:41 ), lest 225 ganger

Ja, prisingen av banken er fristende, mulig jeg allokerer mer penger fra andre aksjer og inn i denne snart. Å handle denne til 120kr er et steal. Neste kvartal er sikkert boka steget til 175kr per EKB, deretter 180kr i Q4. Tap er ikke-eksisterende, så her bygges det bok kvartal for kvartal - og kursen er nødt før eller siden å følge etter (og om ikke det skjer handler vi enda mer!). Utbytte vil nok bli minst 6kr, antakelig mer siden banken nå er godt kapitalisert. Si de betaler 8kr, som jeg mener høyst sannsynlig, da er yielden 6,67% på kurs 120kr.

Et annet stort pluss med Jæren er at Fredly har stor tro på denne og har analysert selskapet grundig. Da føler jeg meg nokså trygg ;)
Innlegg av: Winston12 (13.08.17 14:02 ), lest 217 ganger

Sånt här man ska äga, bara hoppas det går ner så att man kan köpa fler.
Innlegg av: 3U Invest (13.08.17 18:24 ), lest 174 ganger

Både Falnes og Fredly sitter her, anser begge som veldig kompetente. Godt tegn.
Innlegg av: Winston12 (17.08.17 17:39 ), lest 113 ganger

Drar sig uppåt nu.... svårt att se någon nedsida..... skulle nedgångar/dippar komma, så är det ju köpläge. Det är ju perfekt, sånt man vill äga.
Innlegg av: Titleist (18.08.17 20:58 ), lest 67 ganger

Hvorfor aksepterer børsen at kursen manipuleres rundt 5% med omsetning av 10 aksjer???

Slike handler skal annulleres!

Se handel kl 13.04.16 i dag.

DNB-Svin!