Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Eiendom
Innlegg av: fattigstakkar (10.03.17 12:47 ), lest 7179 ganger

Men rentebunnen var ikke bak oss

Mange her på HO, ingen nevnt ingen glemt, har tatt for gitt at vi har passert rentebunnen og at vi nå sakte er på vei tilbake til tidligere tiders renter, med de skrekkeffekter det vil få for gjeldstyngede norske husholdninger. De som har mistet nattesøvnen av slike bekymringer kan nå puste litt roligere. Etter dagens overraskende lave KPI-tall faller NIBOR-renten ytterligere og når ny all time low. Vi er altså lavere enn den forrige bunnen i april 2016. I skrivende stund er 3-månedersrenten 0.93 %. Seksmånedersrenten på 1,09 % er fortsatt marginalt over bunnen fra i fjor.

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/list/nibor/quotelist
Innlegg av: livecnn (10.03.17 14:59 ), lest 4578 ganger

RE^1: Men rentebunnen var ikke bak oss

Ring banken dere som sover dårlig om natten.
Blir fort noen tusenlapper av slikt.

Innlegg av: fattigstakkar (13.03.17 16:53 ), lest 4497 ganger

Rekordlav pengemarkedsrente: – Forventer billigere lån

Da nøkkelrenten steg i fjor, svarte norske banker med å heve boliglånsrentene. Nå har renten falt til rekordlavt nivå, men det betyr ikke nødvendigvis billigere rente for deg og meg, ifølge norske banker.

http://e24.no/makro-og-politikk/forbrukerraadet/rekordlav-pengemarkedsrente-forventer-billigere-laan/23948078
Innlegg av: Tool (13.03.17 17:28 ), lest 4439 ganger

Glem det fattig! Festen er over, hvis du fremdeles tror at det noe å hente i Oslo-området er du faktisk blitt alt for grådig.

Å tviholde på Oslo boliger nå blir som å tviholde på massiv hårvekst under armene på 80 tallet. Sikkert artig, men det varer ikke...
Innlegg av: fattigstakkar (13.03.17 17:49 ), lest 4430 ganger

like saklig som alltid, tool? :)

Så vidt jeg kan huske har jeg ikke argumentert for kraftig prisstigning på kort sikt, og heller ikke at det er noen selvfølge at det er en god investering å kjøpe bolig nå. Det kan fortsatt være det, men markedet virker mer fornuftig priset enn på lenge. Men det betyr ikke at det ikke er interessant å diskutere boligpriser likevel. I motsetning til deg som er overbevist om at vi ser renter fra 90-tallet igjen snart, tror jeg på renter +/- dagens nivå. Det er jakten på yield som gjelder under et lavrenteregime, og da er det faktisk relevant om nibor er 0.9% eller 1,1%.

Et boligmarked som i utgangspunktet ligger an til en utflating med gjennomsnittlige renter på vei mot 3 % kan godt fortsette å stige ganske mye med renter ned mot 2%.
Innlegg av: ITinvest (14.03.17 12:34 ), lest 4370 ganger

Kunne vært fint å komme seg under 2 %
Innlegg av: fattigstakkar (14.03.17 12:56 ), lest 4354 ganger

Ny ATL for Nibor. 0.91
Innlegg av: fattigstakkar (08.05.17 14:11 ), lest 4247 ganger

Denne tråden fortjener en plass i solen. Ny ATL to måneder etter den forrige bunnoteringen. Rentegrafen har brutt ned gjennom halslinjen i en HS-formasjon så i henhold til klassisk TA-teori er det stor sjanse for ytterligere 10 punkters fall.

Innlegg av: fattigstakkar (10.05.17 16:04 ), lest 4144 ganger

Ny renterekord både for 3mnd og 6mnd, henholdsvis 0,89 og 1,01. Jommen sa jeg renteoppgang.
Innlegg av: fattigstakkar (11.05.17 12:37 ), lest 4077 ganger

Ny ATL for Nibor3, 0,88.
Innlegg av: Stephen (11.05.17 15:58 ), lest 3995 ganger

Og folk puster ut, har fått litt bedre nattesøvn, og låner mer. Ikke til bolig, men til andre ting.

Mvh. Stephen
Innlegg av: fattigstakkar (11.05.17 18:48 ), lest 3990 ganger

http://e24.no/makro-og-politikk/renter/naa-er-penger-rekordbillig-for-bankene-ser-ikke-bort-fra-rentekutt/23994372
Innlegg av: Onkel_S (15.05.17 13:19 ), lest 3862 ganger

0,87
Innlegg av: livecnn (15.05.17 21:09 ), lest 3805 ganger

Kommer nok en fin "priskrig" snart.
NIBOR 3 MND på 0,87% .
Er regelrett idioti hvis ikke folk med stor gjeld presser bankene nå.
Innlegg av: landis (21.05.17 11:46 ), lest 3705 ganger

Enkelte burde lese denne artikkelen.

Den forklarer i grunn ganske greit hvorfor norge og sverige/tyskland ikke kan sammenlignes i pengemarkedet, og hvorfor vi er såpass sårbare overfor rentehevinger i USofA.

http://e24.no/makro-og-politikk/renter/oekonomiprofessor-mener-usa-koblet-rente-begrenser-norges-bank/23998802

Fattig sin verden går muligens på en smell, men slik er det nå bare.
Innlegg av: fattigstakkar (21.05.17 12:37 ), lest 3684 ganger
Endret: 21.05.17 12:53

landis,
Du slår inn åpne dører. Dette har jeg tatt opp flere ganger. Da dere spådde renta tilbake til gamle nivåer i fjor høst sa jeg at oppgangen i Nibor primært skyldtes at Norge var koplet til det amerikanske rentemarkedet og at det hadde en midlertidig oppgang (av tekniske årsaker) som sannsynligvis ville reverseres.

"
Innlegg av: fattigstakkar (01.10.16 11:32 ), lest 3141 ganger

RE^1: Nå stiger rentene.

http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/09/30/2022/Bank/tror-flere-vil-oke-boliglansrenten

"Oppgangen i norske pengemarkeder kan skyldes forhold utenfor landets grenser. I oktober gjennomføres det en pengemarkedsreform i USA som allerede har ført til oppgang i rentene pengemarkedet for dollar. Siden det ikke finnes et eget norsk kronemarked, går lånene i det norske pengemarkedet via dollar. Derfor får dollarrenter direkte betydning for renter i kronemarkedet.

Norges Bank peker på at påslaget i dollarrenten har slått inn i norske pengemarkedsrenter. Samtidig mener banken at nye likviditetskrav til banker både i Norge og internasjonalt kan ha forsterket effekten av nye reguleringer i pengemarkedet i USA.

– Det er grunn til å tro at påslaget i dollarrenten vil avta noe etter at de nye reguleringene for amerikanske pengemarkedsfond trer i kraft i midten av oktober, skriver sentralbanken i Pengepolitisk rapport som ble lagt frem i forrige uke.""

Så fattigstakkars verden går nok ikke på noen kraftig smell. Dessverre for deg.
Innlegg av: landis (21.05.17 16:57 ), lest 3614 ganger

Hvorfor driver du å sammenliner tyske, norske og svenske lange renter, når det da ikke er noen sammenheng, noe undertegnede har prøvd å banke inn i skallen din.. ?

Du fornekter jo sannheten, og nå ljuger du jo så det renner av deg i tillegg.

Synes du skal finne et sitat hvor du påpeker at nibor er koplet til USA slik du pjaller om nå, for så langt serverer du bare ljug.

At noen fortalte deg at det var slik rentemarkedet fungerte, og at dine sammenligninger med tyskland og sverige var bare tull er en helt annen sak, men det benekter du tydeligvis.
Innlegg av: Onkel_S (21.05.17 17:27 ), lest 3593 ganger

RE^2: Men rentebunnen var ikke bak oss

Som en masteroppgave vi har referert til viser, er det både sammenheng mellom norske og tysk/svenske renter og norske og amerikanske.

Og det sitatet som etterlyses er allerede å finne i innlegget tett over.

"Oppgangen i norske pengemarkeder kan skyldes forhold utenfor landets grenser. I oktober gjennomføres det en pengemarkedsreform i USA som allerede har ført til oppgang i rentene pengemarkedet for dollar. Siden det ikke finnes et eget norsk kronemarked, går lånene i det norske pengemarkedet via dollar. Derfor får dollarrenter direkte betydning for renter i kronemarkedet.
Innlegg av: fattigstakkar (22.05.17 15:15 ), lest 3524 ganger
Endret: 22.05.17 15:17

Nibor3 har korrigert marginalt opp fra ATL, mens Nibor6 tangerer ATL i dag.

landis,
du er en underlig skrue. jeg velger å se det komiske i det, for seriøst nytter det ikke å ta deg lenger.
Innlegg av: Bonusfrelst (02.06.17 12:50 ), lest 3420 ganger

Nibor 3mnd tangerer ATL på 0,87. Nibor 6mnd ny ATL på 0,99. Hvilken bank blir først ut med rentenedsettelse (er vel på tide snart det..)
Innlegg av: Marximat (02.06.17 12:52 ), lest 3408 ganger

Jeg tror nok at Sivs boliglånsinnstramminger er konkurransehemmende, og at bankene derfor ikke kommer til å sette ned renten. For hvorfor skulle de det?
Innlegg av: fattigstakkar (02.06.17 16:49 ), lest 3350 ganger

Marixmat,
Den skjønte jeg ikke. Prisen på lån betyr like mye selv om det er et litt lavere tak for hvor mye man kan låne. Og nå er det ikke lenger et konkurransefortrinn å være mer romslig med lånene siden reglene er like for alle, så det eneste de kan konkurrere på er pris. Men de store holder nok igjen så lenge de kan. Håper en av de små tør å gå foran.
Innlegg av: Marximat (02.06.17 17:22 ), lest 3318 ganger

Fattigstakkar: Jeg skal slite godt med å få byttet bank, ingen som vil ha en sekundærboligeier med mer enn fem ganger inntekt i lån. 70 prosent egenkapitalgrad hjelper ikke.

Får du byttet bank?
Innlegg av: fattigstakkar (02.06.17 17:29 ), lest 3309 ganger

Marixmat,
Da skjønner jeg hva du mener. Det er et poeng.

Jeg får nok byttet bank når jeg har solgt en leilighet til om ett år, og det må jeg sannsynligvis gjøre uansett om jeg bytter eller ikke.
Innlegg av: Botafogo (02.06.17 17:45 ), lest 3294 ganger

God sikkerhet er viktig. Desverre har verdien av dette blitt fullstendig utradert for privatpersoner. Å innfri minimumskravet er det eneste som teller. Etter det er det tut og kjør til opp til 5x også er det bråstopp igjen. Latterlig og korttenkt at Marximat og andre i din situasjon nærmest skal føle at man har havnet i en gisselsituasjon med banken. Man burde i det minste utarbeidet en formel som også vektet graden av sikkerhet.
Innlegg av: landis (03.06.17 07:40 ), lest 3210 ganger

Helt enig.
Det er direkte latterlig at man ikke skal få lov å geare investeringene sine beinhardt og spekulere i videre prisoppgang uten at privatøkonomien skal tas med I regnestykket.

Hvis sutrekjerringene ikke liker det er det jævlig enkelt å skille ut privatøkonomien og således herje fritt videre.
Det er utrolig enkelt å starte eget as for så å unngå hele risikoen og omgå forskriften.

Slutt å pistrete som kjerringer.
Tilpass deg. Det er en egenskap de fleste tjener på.
Innlegg av: Marximat (03.06.17 09:49 ), lest 3166 ganger

Landis: Du oppfører deg som en ubehøvlet bølle her på HO, skjønner ikke at du vil gjøre sånn skam på deg selv.

Hvor er det jeg sutrer? Ingensteds.

Når det blir diskutert at bankene kommer til å sette ned renten, påpeker jeg at Siv boliglånsforskrift trolig er konkurransevridende.

Det bør du være glad for, du ønsker deg jo så inderlig et boligkrakk, og da skal renten helst ikke videre ned.

Du har jo også iherdig påstått at renten hadde passert bunnen og var på vei til himmels. Hvis bankene ikke reduserer utlånsrenten, på grunn av konkurransesituasjonen eller noe annet, kan du jo fortsatt hevde at du hadde rett.
Innlegg av: Hassan77 (03.06.17 12:09 ), lest 3130 ganger

Botafogo,

Jeg er helt enig med deg at dette er en ugunstig situasjon for oss som bankkunder at situasjonen vår plutselig er at vi er gisler i banken. Denne 5* inntekt forskriften får jo på en måte tilbakevirkende kraft og er totalt meningsløs for mange av oss. Banken min kan feks styre renta dit dem vil nå all den tid jeg ikke kan forhandle med andre banker.

For å bruke meg og min latterlige gissel situasjon som eksempel: jeg leier ut 2 sekundærleiligheter og en hybel innenfor ring 3. Rest gjeld er ca 5 millioner. Verdivurdering er ca 11 millioner. Altså under 50% gjeld. Jeg leier ut for ca 55 000,- pr måned. Totale utgifter på alt er ca 30 000,- pr måned. Dette inkluderer avdrag på Ca 10 000,- PR måned. Jeg bor i en av Oslos nabokommuner og har der 50% av et lån på ca 5 millioner. Vi leier ut kjelleren for ca 10 000,- pr måned. Min faste årsinntekt er ca 800 000,-. Bankene ser pga den nye forskriften følgende på situasjonen: jeg har altfor mye lån ift forskriften. At belåningsgraden er under 50% spiller ingen rolle, ei heller at jeg går godt i pluss og betaler avdrag på alle lånene. Jeg vil gjerne refinansiere lånet på huset da det var planlagt når vi kjøpte og også hadde avtale med kunderådgiver om dette. Svaret nå fra banken er nix! Vi overskrider 5* inntekt regelen og får ikke refinansiert eller gjort noe som helst på grunn av denne tulleregelen uten muligheter for individuell vurdering eller muligheten for å bruke skjønn og litt fornuft. Er helt enig at en slik regel kan ligge i bunn, men bankene burde ha mulighet for å avvike forskriften i gitte tilfeller.
Innlegg av: Bankerått (03.06.17 12:37 ), lest 3113 ganger

Belåningsgrad ifht til markedsverdien betyr mindre dersom bankene (eller Siv Jensen?) frykter at nivået er på utrygg grunn (fare for prisnedgang).

Når man først innfører en slik 5x forskrift, er det best at den gjelder så mange som mulig, ellers så vil stadig flere boliger havne på stadig færre hender.

Sånnsett burde det være noen regler for AS også, ikke utenkelig at de kommer down the road. Gjeldsgraden er stor, også hos eiendomsselskaper.
Innlegg av: kator (03.06.17 12:39 ), lest 3109 ganger

Hassan - jeg har ikke vært i bankmarkedet på et par år, men trodde i min enfoldighet at ren refinansiering ikke ble omfattet av forskriften (§ 9 og § 8).

§ 8. Fleksibilitet
Finansforetaket kan innvilge lån som ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7 for inntil 10 prosent av verdien av innvilgede lån hvert kvartal.
Første ledd gjelder ikke lån med pant i bolig i Oslo kommune. Finansforetaket kan hvert kvartal innvilge lån med pant i bolig i Oslo kommune som ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7 for inntil 8 prosent av verdien av innvilgede lån med pant i bolig i Oslo kommune, eller for inntil 10 millioner kroner.

Innvilgelse av lån som angitt i første og annet ledd, skal være innenfor rammer og retningslinjer som er fastsatt av foretakets styre, eller av ledelsen for utenlandske filialer.

Finansforetaket skal hvert kvartal rapportere til styret eller ledelsen for utenlandske filialer om hvor stor andel av verdien av innvilgede lån som er innvilget etter denne paragraf.

§ 9. Refinansiering
Denne forskriften er ikke til hinder for at lån med pant i bolig kan erstattes med nytt lån (refinansiering) der det nye lånet ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7, men der det refinansierte lånet:

ikke overstiger det eksisterende lånets størrelse på refinansieringstidspunktet,
har pant i samme bolig,
har en løpetid som ikke er lengre enn gjenværende løpetid på det eksisterende lån og
har samme eller strengere krav til avdragsbetaling som eksisterende lån.

Lån som er refinansiert i medhold av første ledd, skal ikke regnes med ved beregning av verdien av innvilgede lån etter § 8.
Innlegg av: Onkel_S (03.06.17 12:45 ), lest 3108 ganger
Endret: 03.06.17 12:48

Hassan77 og andre

Vis til paragraff 9 i forskriftene

§ 9. Refinansiering
Denne forskriften er ikke til hinder for at lån med pant i bolig kan erstattes med nytt lån (refinansiering) der det nye lånet ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7, men der det refinansierte lånet:
ikke overstiger det eksisterende lånets størrelse på refinansieringstidspunktet,
har pant i samme bolig,
har en løpetid som ikke er lengre enn gjenværende løpetid på det eksisterende lån og
har samme eller strengere krav til avdragsbetaling som eksisterende lån.

(https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-krav-til-nye-utlan-med-pant-i-bolig-boliglansforskriften/id2523973/)

Tillegg
Ser at Kator postet det samme imens jeg skrev innlegget. (Lar det stå, da dette er viktig. J
Bankene skal ikke avvise dere med henvisning til de nye forskriftene. Så søk bankvytte uansett.
Innlegg av: Botafogo (03.06.17 12:57 ), lest 3088 ganger

Jeg tror mange banker opplever de nye forskriftene som ganske sterkt styrende og at man skal slite litt med å få lån i en bank man har null relasjon til fra før og samtidig være overbelånt ift 5x. Selv med "loven i hånd" tror jeg man risikerer å stå med lua i handa. Man har tross alt ikke krav på lån i en vilt fremmed bank.
Innlegg av: Hassan77 (03.06.17 13:33 ), lest 3064 ganger

Da blir det fort et møte med banken for å oppklare dette. Bytte av bank anser jeg som veldig vanskelig da det stort sett var DnB som var villig til å se på tallene og vurdere noe som helst sist vi byttet bank.

Takker så meget for info Kator og Onkel_S :-)
Innlegg av: fattigstakkar (03.06.17 13:40 ), lest 3046 ganger

Dette var en nyttig oppklaring. Kan ikke være tvil om at man kan ta med seg gammelt lån og refinansiere i ny bank når dette står svart på hvitt. Dette endrer faktisk logikken 180 grader. Fra å hindre bytte av bank kan det faktisk gjøre at flere vil gjøre det. Grunnen er at bankene nå ikke kan låne ut så mye som før pga nye regler. Men når refinansiering ikke inngår i begrensningene vil disse bli ekstra ettertraktede kunder. For eksempel Hassan vil være en veldig trygg og populær kunde når de kan gi ham det lånet han allerede var innvilget i en annen bank uten at det må rapporteres som en del av unntakskvoten. Jeg skal jammen prøve meg på det samme.
Innlegg av: Botafogo (03.06.17 13:50 ), lest 3050 ganger
Endret: 03.06.17 13:56

dobbel
Innlegg av: Botafogo (03.06.17 13:51 ), lest 3044 ganger
Endret: 03.06.17 13:54

Tviler sterkt på at bankene vurderer dette som en veldig populær gruppe. Jfr hva han skriver om hvem som ville gi han lån med de gamle forskriftene. Hassan og andre som er i denne kategorien og ønsker å bytte bank får heller oppdatere oss underveis. For min del er refinansiering greit da jeg ligger et stykke unna 5x i øyeblikket. For oss er det kjøp av ny og større bolig som er utfordringen. Da komer vi ikke utenom salg av mer enn en bolig for at kabalen skal gå opp. Bedre økonomi i det daglige vil det nok ikke føre til, men kommer til å ende opp med mindre samlet lån om ikke annet.
Innlegg av: Onkel_S (03.06.17 13:57 ), lest 3032 ganger
Endret: 03.06.17 14:01

Bankene var blitt ganske så strikse før forskriftene også,,men de kan ikke bruke forskriftene som argument for ikke å refinansiere.

F. eks. er det en veldig overflødig formulering i forskriftene om at 'kravet om 15% egenkaputal oppretthokdes for resten av landet' ved kjøo av sekundærbolig. Bankene krevde allerede 25-30% også i resten av landet.
Innlegg av: fattigstakkar (03.06.17 13:57 ), lest 3021 ganger

Botafogo,
Hvorfor tror du ikke det? En kunde som ønsker å låne for eksempel 6 millioner og har 6 millioner egenkapital, må jo være en mer attraktiv kunde enn en som vil låne 3 millioner med 500' i egenkapital? Banken tjener mer i renter og har mindre risiko ved et prisfall. I tillegg er altså ikke refinansiering ikke inkludert i unntakspotten, mens man ofte må bruke av den begrensede unntaksregelen for å kunne gi lån til nyutdannede med liten egenkapital.
Innlegg av: Botafogo (03.06.17 14:20 ), lest 3005 ganger

Om 6 millioner er over 5x inntekt tror jeg ikke dette er en spesiell attraktiv gruppe for bankene nei. Ei heller for refinansiering. Jeg tror de nye forskriftene har gjort noe med måten å tenke på. Selv er jeg helt enig med deg.
Innlegg av: fattigstakkar (03.06.17 14:35 ), lest 2988 ganger

Her er vi for en gangs skyld uenige. Jeg hadde selv blitt forespeilet mer lån av DNB før forskriften kom. Min kontakt sier at de gjerne vil låne meg det jeg ønsker men at jeg da havner innenfor de 8 % som de kan gjøre unntak for i Oslo, og det er forbeholdt førstegangsetablerere. Dersom det kommer en kunde fra en annen bank med en belåningsgrad på 6 i forhold til inntekt men med 50% egenkapital tror jeg vedkommende blir tatt imot med åpne armer. Jeg hadde en belåningsgrad på 6,8 hos DNB for ett år siden.
Innlegg av: Botafogo (03.06.17 15:39 ), lest 2973 ganger

Kanskje jeg etterhvert er gammeldags, men jeg tenker at innvilgelse av en så høy belåningsgrad tilsier et godt kundeforhold og at man har vist over tid at man er til å stole på. Selv innhentet jeg finansieringstilbud gjennom Akademikerne i vinter, men valgte å ikke bytte siden min bank strakk seg litt lenger på renta og gir noen andre fordeler jeg ikke ville fått der (bla rammelån på sekundærboliIg og svært bra på,tilgjengelighet, service og personlig kundeforhold) Sånn sett hadde jeg effekt av at min bank nå måtte være like strenge som andre og de viste at jeg like gjerne kunne byttet bank siden jeg lå godt innenfor 5x og hadde lav belåning. Da hadde jeg et greit grunnlag for forhandlinger.

Mulig jeg tar feil og at man kan få tilsvarende i en hvilken som helst bank også med belåning over 5x. Ville hvertfall vært interessant om noen forsøkte og skrev noen ord om utfallet..
Innlegg av: fattigstakkar (05.06.17 02:02 ), lest 2894 ganger

Fredag falt 6-måneders nibor for første gang noensinne under 1%. 3-måneders tangerer også ATL.
Innlegg av: §§§§§ (05.06.17 02:08 ), lest 2894 ganger

Rentene faller markant også i "høyrente" landet USA. Tipper NB setter ned styringsrenten på senhøsten eller tidlig neste år.
Innlegg av: Marximat (05.06.17 09:12 ), lest 2853 ganger

Her har jeg tydeligvis tatt feil, i alle fall i forhold til hva bankene har mulighet til å gjøre.

Hva de ønsker å gjøre, er selvfølgelig en ganske annen sak.

Som den ferske tråden her viser, er bankene blitt mye mer restriktive med å innvilge boliglån: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2388881

Det påvirker garantert konkurransesituasjonen, og jeg antar at det er derfor vi ikke ser noen rentekamp bankene imellom, til tross for kraftig økte marginer.

Min bank, Danske Bank, innførte 1. mai en stopp i utlån til sekundærboligkjøp i Oslo.
Innlegg av: fattigstakkar (06.06.17 19:34 ), lest 2786 ganger

Ny ATL for både 3 og 6 mnd, 0.85 og 0.98
Innlegg av: fattigstakkar (07.06.17 21:31 ), lest 2747 ganger

Nok en dag med to nye rekorder. 0.84 og 0.97
Innlegg av: fattigstakkar (20.06.17 11:08 ), lest 2700 ganger
Endret: 20.06.17 11:12

https://www.nrk.no/norge/okonomer-tror-renta-vil-holde-seg-ekstremt-lav-i-naer-evig-tid-1.13565253

"– Jeg tror rentene forblir minimale i minst en mannsalder fremover, sier Andreassen til NRK.

I så fall kan for eksempel boliggjeld forbli billig i hele lånets løpetid, som typisk er omtrent 30 år."

Innlegg av: landis (20.06.17 11:24 ), lest 2671 ganger

Hvis "normalrenten" faller med 1 prosent poeng.
Så går likevel boligmarkedet lukt til helvette dersom renten stiger til det nye normal nivået.

Faktisk går det på skogen lenge før det.

Sånn til ettertanke.
Innlegg av: fattigstakkar (20.06.17 14:33 ), lest 2624 ganger

Hvis renta hadde steget 1 % i morgen kan det godt henda at det hadde gått til helvete. Dersom den stiger 0,25 % i 2020, 0,25% i 2025, 0,25% i 2030 og 0,25% i 2035 tror jeg det går riktig bra med boligprisene.
Innlegg av: landis (20.06.17 18:32 ), lest 2565 ganger

Tror det holder fin fint med 0.25 i morgen for å sette fart nedover for å være ærlig. Lite realistisk dog.
Men ditt scenario må kunne sies å være særdeles urealistisk.

Regn litt på hva rentebelastningen blir for husholdningene ved 1% mer rente.

Det er skumle tall....
Innlegg av: Hassan77 (20.06.17 22:15 ), lest 2512 ganger

Landis,

Disse tallene har jeg illustrert for deg tidligere.

Er rentehopp på 1.0% vil utgjøre følgende:

La oss ta et par med tilsammen 5 000 000 i lån. Vi må nesten ta utgangspunkt i at de tjener minimum 1 000 000,- all den tid det nå er et absolutt krav, nå iallfall.

Deres netto utlegg pr måned vil bli 1949,- NOK med en slik renteøkning. Vi snakker ikke om en sykt vanskelig situasjon.

Eller la oss si en nyutdannet jypling som syns 16-20m2 på Majorstua er en fin plass å begynne og betalte 2 400 000,-. 2 000 000,- i lån, resten i EK. Økningen utgjør netto 780,- NOK i måneden, eller 26,- NOK om dagen. Usikker på hva du får for 26,- om dagen, men står det om et tvangssalg kan jeg anbefale å gå romfolket etter i sømmene. 2-3 runder i Sofienbergparken og tilstøtende områder på jakt etter pant bør gi tilsvarende. Om det er det så trengs for å unngå tvangssalg, så tipper jeg de aller aller fleste jyplinger gjør akkurat det! Selv den største treskalle vil begripe at det å ta tæring etter næring vil lønne seg i det lange løp. Dvs, de aller største treskallene er de en faktisk IKKE ser på luksusfellen, men bare gir fan i absolutt alt.

I eksempelet har jeg brukt 30 år nedbetaling. Det er en selvfølge å kunne nedbetale et lån på lengst mulig tid.

Forklar meg gjerne hva så er skummelt med tallene jeg presenterer.
Innlegg av: landis (22.06.17 11:24 ), lest 2460 ganger

Hei hassan.
Mulig jeg uttrykte meg uklart, men det var sentralbankrenten jeg henviste til.

Få me deg ALLE de sammfunsøkonomiske konsekvensene av en renteøkning på 1% jevnt over, hvordan dette påvirker SIFO osv.

Ikke minst den psykologiske effekten, samtidig som refinansieringer blir betydelig vanskeligere slik at diverse forbrukslån å betales med blodpris, osv osv.

Ligger en artikkel ute på nettet en plass som illustrerer hvor grymt 1%poeng opp hos sentralbanken kommer til å påvirke den gjengse husholdning.
Har desverre bare edge dekning her, du må søke litt selv.

Glem forresten ikke at renten ut til forbruker forventes å øke mer enn 1 % da bankene strammer inn og øker marginene i nedgangstider.
Innlegg av: 2132 (22.06.17 12:16 ), lest 2432 ganger

Sentralbanksjefen er uenig i tittelen på denne tråden:
http://e24.no/makro-og-politikk/norges-bank/olsen-tror-ikke-lenger-paa-rentekutt-overraskende/24079268

Innlegg av: fattigstakkar (22.06.17 13:05 ), lest 2405 ganger

Nå er niborrenten lavere enn forrige bunn uavhengig av om NB ikke skulle senke styringsrenten ytterligere. Men jeg tror fortsatt at vi kommer til å få lavere styringsrente i løpet av min levetid enn det vi har nå.
Innlegg av: 2132 (22.06.17 13:20 ), lest 2402 ganger

Men tidsbegrepet "i min levetid" er vanskelig å forholde seg til. Jeg vet ikke hvor gammel du er. Langt mindre hvor gammel du kommer til å bli. Du vet trolig ikke selv hvor lenge du kommer til å leve. Mener du ila. neste ti år, eller neste femti?

Hvis du mener ila. neste femti, så er jeg enig med deg.

Innlegg av: paaskudd (22.06.17 13:30 ), lest 2380 ganger

Når vil de grådige bankene sette ned renten tilsvarende nibors fall? Bankene var jaggu meg ikke trege med å sette den opp for oss forbrukere når nibor steg.

Ulovlig samarbeid bankene i mellom? Konkurransetilsynet...

Innlegg av: fattigstakkar (22.06.17 13:33 ), lest 2382 ganger

Er jeg heldig så lever jeg 50 år til, men tror vi ser lavere styringsrente enn i dag i løpet av ti år. Kan godt være vi ser helikopterpenger også innen den tid.
Innlegg av: Marximat (23.06.17 14:54 ), lest 2337 ganger

http://e24.no/makro-og-politikk/renter/analysesjef-om-pengemarkedsrenten-vil-fortsette-aa-falle/24078536
Innlegg av: hyard100 (23.06.17 18:33 ), lest 2311 ganger

Renta mot 0. Banker erstattes med cryptovaluta på sikt.
Innlegg av: Botafogo (24.06.17 01:32 ), lest 2302 ganger

Ang Crypto så er jeg ikke så veldig inne i det, men liker dårlig å stå igjen på perrongen når toget går. Brukte derfor en halv mnd lønn på en liten portefølje nå i mars. Endte opp med Btc, eth, dash, etc, xmr og zec. Har lagt det i skuffen og skal ta det frem om 10-15 år så får vi se. Er vel mest som å kjøpe lodd, men foreløpig avkastning på 426% er det hvertfall ikke noe å utsette på.
Innlegg av: asdf12345 (24.06.17 11:59 ), lest 2230 ganger

$1000 i BTC i 2010 er $730MUSD nå

: (
Innlegg av: patrolist (24.06.17 19:10 ), lest 2182 ganger

Jo. Den er bak oss. Alltid lange renter som stiger først. NIBOR 3/6 bunner alltid senere.

Bunnen på 10-åringen var i juli i fjor. Og vil fortsette opp på litt sikt. KPI kommer som en kule utover...
Innlegg av: Onkel_S (24.06.17 22:48 ), lest 2143 ganger
Endret: 24.06.17 22:51

Bunden i lange renter er antagelig bak oss med 0,98% som kaveste månedsgjennomsnitt i juli 2016. Men 10-års statsobligasjonsrente er betydelig ned siden februar.
Fra 1,77% som månedsmiddel i februar til 1,59 i mai og så langt 1,51 i juni.
Innlegg av: .777. (24.06.17 22:58 ), lest 2137 ganger

Men når de korte rentene blir høyere enn de lange kan det være fare på ferde.
Innlegg av: Onkel_S (25.06.17 00:25 ), lest 2115 ganger
Endret: 25.06.17 00:27

Det må de ha vært i juli 2016.
Altså 3 mnd niborrenter var høyere enn 3 og 5 års statsobligasjonsrente (og ca lik med 10-åringen).
Innlegg av: .777. (25.06.17 10:57 ), lest 2039 ganger

RE^3: Men rentebunnen var ikke bak oss

Det har jeg ikke fått med meg Onkel S, jeg husker at nibor begynte å stige, og at det ble forklart å ha en naturlig forklaring, mener at Fattigstakkar startet en tråd om det også. Det var kanskje i Juli 2016?

Definisjonen på en inverted yield curve er at renten på 1 års statsobligasjon blir høyere enn renten på 10 års statsobligasjon. Det er flere studier på dette, og konklusjonen er at det for USAs del er en meget pålitelig indikator om kommende resesjon (innen ett år). For resten av Vesten er det litt mer blandede resultater, men det kan være greit å trå litt varsomt når det skjer.

Spread mellom Nibor og 3 mnd statsobligasjon sier noe om markedets oppfattelse av kredittrisiko, og dermed igjen noe om likviditeten i banksystemet, og kan være en god indikator for kommende markedsuro. I USA kalles indikatoren for TED Spread.

Tror ikke noen har nevnt det på forumet her ennå, men det blir spennende å se hav som skjer i Kina fremover.

http://www.zerohedge.com/news/2017-06-19/china-yield-curve-slumps-record-inversion-despite-massive-liquidity-injection

Innlegg av: Onkel_S (25.06.17 11:06 ), lest 2032 ganger

RE^4: Men rentebunnen var ikke bak oss

Månedsgjennomsnitt i juli 2016 var

Juli 2016 0,46 0,56 0,96 for hhv 3år 5år 10år.

3 mnd nibor var ikke under 0,87
Innlegg av: .777. (25.06.17 11:33 ), lest 2011 ganger

"The predictice power of the yield curve across countries and time"

Konklusjon på side 25-27:

http://www.ssc.wisc.edu/~mchinn/w16398.pdf

Ellers også artig med et tilbakeblikk til 2007:

"Bernanke says inverted yield curve not economic threat"

http://www.reuters.com/article/us-usa-fed-curve-idUSWAT00696320070214

Vi husker jo hvordan det gikk, vi husker også hvordan markedet i Norge ble påvirket. Jeg husker også godt disse TV forestillingene til Kristin Halvorsen. Den første med en litt arrogant ovenfraogned holdning om at Norge ikke ville bli påvirket, og deretter ble panikken i blikket tydeligere og tydeligere for hver forestilling, til den siste forestillingen som endte med statlig redningspakke til DNB.

He he, artig å mimre litt :-)
Innlegg av: ShoeShineBoy (26.06.17 09:27 ), lest 1915 ganger

DNB-Bjerke har ikke lenger direktelinje inn til statsministerens kontor. Så hvordan skal dette gå? Skal vi håpe på at krisen lar vente på seg til vi får et regjeringsskifte?
Innlegg av: Hassan77 (26.06.17 14:15 ), lest 1878 ganger

Landis,

Så ikke svaret ditt før nå så litt seint svar, men:

Ser du hevder at bankene vi øke marginene ved en renteøkning pga "dårligere tider". Ikke ser jeg hvorfor 1 % rente økning skal gi dårligere tider. Du kommenterer ikke tallene mine, antar vi da kan konkludere med at den som tier den samtykker.

Du mente sentralbankrenten økte med 1% ja. I mine øyne er det mye av det samme som at banken din øker renten din med 1%. Styringsrenten er veiledende ja, men svært sjeldent bankene øker den mer. Mindre antar jeg aldri har skjedd :-) eller mener du bankene kan øke renten til feks 2-3% om sentralbanken setter opp styringsrenten med 1%?

Så til tallene jeg fremla ift 1% renteøkning. Jeg var i Oslo i går. Kjøpte med pølse og brus på 7-11, softis på Aker Brygge samt gav 50 kr til jenta så laget så flotte såpebobler til barna i Spikersuppa. Gildet kom på 200,-+. I eksemplet med jyplingen vil dette utgjøre ekstra omkostninger på lånet for ca 1 uke. Tror jeg hadde droppet luksusgodene som pølse og softis om det stod om tvangssalg av leiligheten, men klart, alle tenker ikke likt.
Innlegg av: kaxet (29.06.17 12:48 ), lest 1824 ganger

men rentebunnen er bak oss likevel?

fra dn:

Skandiabanken setter opp renten på boliglån med 0,15 prosentpoeng, opplyser banken i en melding torsdag. Tilsvarende justering gjøres på innskudd over 100.000 kroner.

De rimeligste boliglån i Skandiabanken får en effektiv rente på 2,30 prosent etter endringen, ifølge meldingen.

- Skandiabanken var den eneste av de landsdekkende bankene som ikke økte renten i fjor høst. Vi har nå holdt renten uendret i 10 måneder lenger ennkonkurrentene våre, sier Magnar Øyhovden, leder for Skandiabanken i en uttalelse.

Ifølge banken er renteendringen en «markedstilpasning»:

«Innskuddskundene får en etterlengtet bedring av tilbudet. Til tross for lave markedsrenter har Skandiabanken økende kostnader knyttet til utlånsvirksomheten.», skriver Skandiabanken.
Innlegg av: fattigstakkar (29.06.17 13:08 ), lest 1801 ganger

Overraskende beslutning av Skandiabanken. Særlig å gjøre det når både 3- og 6-måneders Nibor tangerer ATL.

Dette er et tegn på at konkurransen i det norske lånemarkedet ikke er god nok. Antakelig vurderer Skandiabanken at de har kapret de kundene som er villige til å bytte bank og at det er mer å tjene på økt margin.

Nå gjelder det at norske boliglånskunder stemmer med føttene og flytter lånet dit det er billigst. Min kandidat er Storebrand med 1,99% rente. Er avhengig av goodwill fra DNB for en mellomfinansiering om noen måneder, men etter det er det takk og farvel.

Fordelen er at DNBs lange rente har gått opp 0,35% siden jeg bandt så det blir en pen underkurs. Håper de setter den opp enda mer før jeg flytter :)
Innlegg av: tullogtøys (29.06.17 13:10 ), lest 1804 ganger

"Til tross for lave markedsrenter har Skandiabanken økende kostnader knyttet til utlånsvirksomheten.», skriver Skandiabanken."

Hva ligger bak økte kostnader tro,økte tap?
Innlegg av: fattigstakkar (29.06.17 13:54 ), lest 1758 ganger

Nei! De svarer selv hva som ligger i dette:

"Begrunnelsen er også «økende kostnader knyttet til utlånsvirksomheten», selv om pengemarkedsrenten altså har falt.

Øyhovden sier at banken finansiering består av innskudd og markedsfinansiering. Når banken vokser må den hente mer i markedet, noe som er dyrere enn innskudd, sier han om de økte kostnadene."
Innlegg av: 2132 (29.06.17 13:44 ), lest 1791 ganger

Enda en spiker i kisten til boligmarkedet - boligrentene kryper sakte med sikkert oppover:
http://e24.no/boers-og-finans/skandiabanken/skandiabanken-setter-opp-renten/24085109

Økningen er i seg selv ubetydelig. Med 3 mill. i lån innebærer dette økte utgifter på under 5000 kr i året. Det har ingen betydning for noen av husholdningene. Det er bare å droppe restaurant tre ganger i året.

MEN:

Dette sender et signal til alle som vurderer å låne penger til bolig: rentene skal oppover. Det gjør noe med psykologien til de som vurderer å ta opp lån.
Innlegg av: kator (29.06.17 13:50 ), lest 1761 ganger

Ikke så dumt å lese artikkelen.

Skandiabanken har tatt markedsandeler på boliglån fordi de valgte å holde boligrenten fast når de andre bankene satt den opp - for 10 måneder side....Nå skifter de strategi for å tiltrekke seg mer innskudd.

Det er bakgrunnen for renteendringen.

Som er greit nok. De gjør en liten strategi-endring...Bare å flytte for de som er rentejegere - feks til Storebrand Bank og 1,99% rente.
Innlegg av: fattigstakkar (29.06.17 13:51 ), lest 1757 ganger

2132,
Hvorfor betyr dette at renta skal oppover? Skandiabanken var en av få som ikke satte opp renta i høst. Nå legger de seg mitt i køen av andre banker, verken spesielt billig eller spesielt dyrt. Faktum er at Skandiabanken ikke var billigst før denne økningen heller. Storebrand var bl.a. klart billigere.

Det er hevet over tvil at bankene har langt bedre marginger i dag enn de hadde i fjor høst. Hadde de senket rente tilbake til der de økte fra i høst ville de fortsatt hatt bedre marginer enn første halvår 2016. Det er derfor kun konkurransesituasjonen som hindrer en rentenedgang.
Innlegg av: livecnn (29.06.17 14:02 ), lest 1751 ganger

Nå er vel ikke Kari og Ola så smarte når det kommer til renter og bytte av bank.

De sitter gjerne på restaurant og drikker vin til 700 spenn flasken og 95,- for en halvliter øl og klager på at alt er blitt så dyrt.

Kritiserer renteøkning i storbank
– Dette er feil vei å gå. Bytt bank, sier ekspert.

http://www.nettavisen.no/na24/kritiserer-rentekning-i-storbank/3423353347.html

Innlegg av: Opulentos (29.06.17 14:17 ), lest 1748 ganger

Jadda - det er bare noen få tusenlapper i økte rentekostnader. Men hva skjer når mange skal spare inn noen tusenlapper i året? Restauranter, butikker, kinoer osv. går dårligere fordi færre handler. Dette gir økt arbeidsledighet i neste runde.

Irriterer meg også over journalister som skriver at "boligrenten øker med 0.15 prosent". En økning fra 2,15 % med 0,15 % gir en rente på 3,225 %. Det korrekte er at renten øker med 0,15 prosentPOENG.
Innlegg av: fattigstakkar (30.06.17 12:37 ), lest 1673 ganger

Ny ATL på begge: 0,83 og 0,96
Innlegg av: fattigstakkar (03.07.17 15:21 ), lest 1632 ganger

Ny ATL for Nibor 3mnd: 0,82.

På tide at bankene utfordres på at de ikke senker renta.
Innlegg av: landis (03.07.17 17:13 ), lest 1610 ganger

Ja,det tipper jeg du synes. Selv om du er investor og longer i markedet. ... ;)

Du har misforstått. Høyere rente gir høyere leie som gir høyere yield...
Men du har vel ikke gearet investeringen din. ?
Innlegg av: Onkel_S (03.07.17 19:58 ), lest 1574 ganger

Enhver eiendomsinvestor ønsker til hver en tid så høy yield som mulig OG så lav rente som mulig.

Fallende yield som følge av rente-krakk og verdiøking er selvfølgeæig en fin bonus.
Innlegg av: §§§§§ (04.07.17 15:16 ), lest 1526 ganger

- Rentene blir lave enda lenger
Adair Turner, tidligere sjef for finanstilsynet i Storbritiannia har sagt det siden 2012 - og han har gjentatt det så mange ganger at han selv synes det begynner å bli kjedelig.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/07/Rentene-blir-lave-enda-lenger
Innlegg av: fattigstakkar (20.07.17 16:29 ), lest 1432 ganger

Renteoppgangen i Europa er nok ikke som opplagt som noen tror.

http://e24.no/makro-og-politikk/den-europeiske-sentralbanken-esb/esb-holder-renten-uendret/24100969
Innlegg av: ShoeShineBoy (20.07.17 18:41 ), lest 1398 ganger
Endret: 20.07.17 18:42

Vel, da har du nok ikke lest hele meldingen. Dersom de avslutter kjøpene av statsobligasjoner ved utgangen av året, slik Super Mario sier, så vil det øke rentene. Markedet har priset inn at dette vil skje.
Innlegg av: fattigstakkar (20.07.17 18:50 ), lest 1393 ganger
Endret: 20.07.17 18:55

Javel? Toårs tysk rente er -0,64.
Tyder ikke på at markedet forventer rentehopp fra høsten.

https://www.bloomberg.com/quote/GDBR2:IND

Ta også en kikk på Jans siste innlegg:

http://jansblogg.eika.no/2017/07/manglende-teorier-om-de-manglende-inflasjonsimpulsene/
Innlegg av: ShoeShineBoy (20.07.17 19:34 ), lest 1369 ganger

Du mener vel ikke seriøst at renten på stasobliasjoner ikke vil øke når det som har utgjort en betydelig del av etterspørselsiida de siste årene blir borte? Trenden det siste året har vært økende renter på disse papirene. Samtidig ser vi at boligprisfall har skjedd nesten samtidig i flere land.

Swap-rentene er forøvrig det du burde se på for renteprognosene framover..
Innlegg av: fattigstakkar (24.07.17 12:56 ), lest 1330 ganger

Nibor tester ATL
Innlegg av: landis (24.07.17 14:31 ), lest 1285 ganger

Ser stadig at rentene skal ned og at det blir lave renter i evig tid... bla bla.

Registrerer også at rentene på nye lån beveger seg svært lite, og at flytende og fast rente begynner å bli veldig like.
Innlegg av: dotone (27.07.17 12:43 ), lest 1214 ganger

Landis - hvor finner du trend data for flytende/fast rante? (som du skrevet "flytende og fast rente begynner å bli veldig like.")
Innlegg av: Bankerått (27.07.17 13:40 ), lest 1210 ganger
Endret: 27.07.17 13:55

Jan Ludvig Andreassen skriver at det mangler teorier på hvorfor inflasjonen ikke øker mer, selv med lave renter.

Det er feil, det mangler ikke på teorier. Men de er såpass utenfor mainstream politikk, at de er vanskelige å forholde seg til, kontraintuitive og noen ganger for ubehagelige.

Vanligvis vil lave renter øke tilgangen på kreditt, og dermed øke konsumet, som gjør at prisene øker, bedriftene tar opp mer gjeld for å øke produksjonen, og halleluja, rentene kan settes opp igjen.

Dessverre tror jeg fattigstakkar kan ha rett - lave renter utløser i seg selv behov for mer penger, og dermed lavere renter.

Mange virker til å ha glemt en annen teori i keynesisk politikk, den såkalte liquidity trap, i en eller annen form. I slike tilfeller opprettholder lav rente den lave inflasjonen.

Problemet oppstår når økt tilgang på kreditt ikke nødvendigvis brukes på konsum. Men f.eks. på fast eiendom, slik gjerne skjer både ved lave renter, og i økonomisk usikre tider.

Avkastningen på investeringer og sparing blir mindre, og med mindre man skaper et nytt behov for varer gjennom for eksempel innovasjon, blir mer penger mer interessant enn varer. "Money as a commodity in itself". Rentenedsettelse = mer penger man kan spare, enten direkte, eller i fast eiendom.

I usikre tider stagnerer også lønnsveksten, som er prisdempende.

Folk haster ikke med å kjøpe ting - fordi prisene øker ikke, og kanskje til og med forventes å falle.

Det kan bli stadig færre yngre som jobber og konsumerer i forhold til folketallet. Det er også mulig at mange er "mettet" med forbruksvarer. De trenger ikke flere.

Tilgang på kreditt og lave renter til bedriftene over tid fører til at de øker produksjonen og får bedre likviditet, men dersom salgsvolumet ikke øker, må de i stedet senke prisene.

Teknologi og prisaggregatorer gjør folk mer prisbevisste, som i seg selv virker prisdempende.

Sist men ikke minst, styringsrenta var allerede ganske lav, før den ble senket enda mer. Effekten er tatt ut.

I et slikt scenario så er det mulig en renteoppgang ville ha faktisk skapt skvis på enkelte kapitalintensive varer (som mat og energi) og prisveksten og inflasjonen ville ha tatt seg opp igjen. Jo lengre vi har lave renter, jo vanskeligere blir det å komme seg ut av det.

Et par år til, så er vi i en ny økonomisk virkelighet.

I slike tilfeller mente Keynes det må også andre virkemidler til. Skatt på penger. Skatt på formue. Som tvinger folk ut i konsum. Men det skjer neppe med det første med denne regjeringen.
Innlegg av: landis (28.07.17 00:11 ), lest 1120 ganger

Ssb kredittindikatoren k2

Bl.a.
Innlegg av: kator (31.07.17 07:16 ), lest 1020 ganger

Nordmenns boligkostnader kraftig ned siden 2008
Den generelle andelen av inntekten nordmenn bruker på bolig har sunket fra 18,9 prosent i 2008 til 14,3 prosent i 2016.

NTB
Publisert: 31.07.2017 — 05:28 Oppdatert: 31.07.2017 — 05:32

I 2015 lå tallet på 15,5 prosent, ifølge levekårsundersøkelsen fra Eurostat. Ifølge tall fra Eiendom Norge, har boligprisene i Norge samtidig økt med 160 prosent fra 2003 til i dag.

I den samme perioden har nordmenns gjeld fordoblet seg, skriver Klassekampen. Men lave boliglånsrenter utgjør lavere bokostnader.

Bekymret

Til tross for lavere tall i bokostnader, er seniorrådgiver i SSB, Tor Morten Normann, bekymret over nordmenns låneopptak. I 2015 hadde husholdningene i gjennomsnitt 1,3 millioner kroner i gjeld, en dobling fra 2004.

– Den økte gjeldsbelastningen er skummel. Dersom renten går kraftig opp, vil boligutgiftene også øke kraftig. Det er styrker og svakheter med den norske boligmodellen, men dette er helt klart en utfordring med den, sier Normann.
Innlegg av: landis (31.07.17 11:04 ), lest 948 ganger

Dette er faktisk fake news.
I alle fall i følge forumets guruer.

En kan med fordel sjekke hvilke skatter og avgifter som er tatt med i SSB sitt regnestykke.

Hint. Svært svært få.
Innlegg av: fattigstakkar (01.08.17 12:19 ), lest 900 ganger

Ny ATL, 0,80
Innlegg av: 2132 (01.08.17 17:01 ), lest 856 ganger

Noen påstår rentene kan stige raskt og mye:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/08/Alan-Greenspan-advarer
Innlegg av: 2132 (11.08.17 11:57 ), lest 791 ganger

Jo, rentebunnen var visst bak oss likevel:

"Ingen steder i den utviklede verden er det bedre grunn til å øke renten enn i Skandinavia"

http://e24.no/makro-og-politikk/norges-bank/storbank-venter-renteheving-i-norge-i-2018/24115187
Innlegg av: landis (12.08.17 00:20 ), lest 738 ganger

Et konkret eksempel.
Venner blir forsøkt kapret av Nordea. Har handelsbanken. Midt på treet I lån, solid inntekt og bolig.
Norden tilbyr 1.99% rente.
H.banken kontrer med 2.1% noe lavere så taper de faktisk penger. For å beholde kunoen droppet de faktisk termingebyr, slik at effektiv rente er noenlunde lik.

Så kan man tro mye rart, men har sett regnestykket til handelsbanken, og med mindre de forfalsker tallene taper de faktisk penger under ca.2.1% give or take.

Er vistok på Inskudd de tjener mest...

Så... tror fint man kan si Rentebunnen er med stor sansynlighet passert.
Innlegg av: asdf54321 (12.08.17 15:52 ), lest 668 ganger

Selv om rentebunnen er passert, skal den dermed sagt opp til "normale" 5-8%?
Innlegg av: petterpan2 (12.08.17 16:22 ), lest 646 ganger

2.1 % rente og .8% nibor gir jo en fortjeneste på 1.3% -> 13.000 kroner i året på hver million du låner ut.

Da skal du ha en ganske dårlig drevet bank for å ikke tjene penger :/

Mistenker et bankmarkedet i Norge er overmodent for disrupsjon akkurat som mobiloperatørene ble for noen år siden.
Innlegg av: landis (12.08.17 21:27 ), lest 594 ganger

Gidder ikke kommentere tallene. Kan ikke verifiseres uansett.

Derimot intarresant dette med normale renter.
8% på boliglån er jo ganske langt opp.
På den annen side. 4% på boliglån svir snart mer for privatøkonomien enn 8% gjorde for få år siden.
De fleste faktorer peker nedover som sådan lån blir dyrere. Mindre rentefradrag osv.

Så. Et par %poeng opp på renten gjør nok susen....
Innlegg av: fattigstakkar (23.08.17 23:44 ), lest 534 ganger

Ny all time low for NIBOR. 6-mnd 0.91, 3-mnd 0.79.
Innlegg av: 2132 (24.08.17 10:58 ), lest 480 ganger

Ser avisene melder om at "krisen er over", og at Norge har sterkere vekst enn på mange år. Arbeidsledigheten går ned. Dette er alle drivere som presser rentenivået oppover, ikke nedover.
Innlegg av: paneldata (24.08.17 11:29 ), lest 456 ganger

2132. Ja dette er drivere som vil kunne bli nevnt i pengepolitisk rapport, og kanskje trekke mot endret rentebane.
Innlegg av: wenger (24.08.17 11:34 ), lest 447 ganger

Ja, nå har vi rente på 8 % innen et par år
Innlegg av: fattigstakkar (26.08.17 00:05 ), lest 411 ganger

Kraftig ny ATL for 6 mnd: 0,88
Innlegg av: landis (20.09.17 15:12 ), lest 297 ganger

I disse spennende rente tider med rentemøte i dag og i morgen.
Kanskje man skulle se litt til Canada hvor renten har hoppet opp 2 kvartinger litt plutselig.

Canada deler mange likheter med Norge som sådan. Mye olje, råvarer og veldig sterkt boligprisvekst i byene.
Innlegg av: Bankerått (20.09.17 16:31 ), lest 267 ganger
Endret: 20.09.17 16:41

Kanadiere har skjønt at det å bruke siste måneders lave inflasjonstall som argument for å holde renta nede, er bare tull. Langvarig lav rente holder inflasjonen nede i seg selv. Bikker renta litt opp, så blir kapitalintensive konsumvarer som mat og energi dyrere innen kort tid, og vipps så går inflasjonen opp. Man må se på helheten i økonomien. Spørs hvor lang tid det tar før europeere skjønner dette.
Innlegg av: fattigstakkar (16.10.17 10:11 ), lest 155 ganger
Endret: 16.10.17 10:20

http://e24.no/boers-og-finans/danske-bank/danske-bank-kutter-renten/24163963

Som akademikermedlem begynner Danske Bank å bli attraktiv.
Innlegg av: paaskudd (16.10.17 12:44 ), lest 106 ganger

Ikke en dag for tidlig at en bank senker renten, for å skape "rentekrigen" vi forbrukere har ventet på i flere MND nå!