Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: rogneveien (16.02.17 16:53 ), lest 6487 ganger
Ticker: NEL
Endret: 16.02.17 16:55

NEL en stor prøvelse på tålmodighet og vilje

Dette er den verste aksjen jeg har sittet long i. Har sittet 1 år snart og den er så kommunal som det går an å få blitt. Jeg har sagt det til det kjedsommelige. Løkke kan guide herfra til månen tur retur, men kommmer det snart ikke noe skikkelige saker er løpet kjørt. Ned over 3 % i dag etter en forholdsvis bra guiding og en bra kontrakt på Island. Økt cash beholdning og økt topplinje. Syke for en aksje. Dette er en stor prøvelse. Må vel bare hamstre mer, men beholdningen begynner å bli anselig nå, så smeller det nå så er det daway and goodbay. Tror jeg trekker meg stille og rolig tilbake og legger alt skuffa til neste melding tikker inn.

Ha en ....ettermiddag.
Innlegg av: akerBP (16.02.17 16:56 ), lest 4030 ganger

RE^1: NEL en stor prøvelse på tålmodighet og vilje

Hydrogen-boomen er ikke spådd før 2025... Da snakker vi framskritt på teknologi. Om NEL er i bresjen da, er usikkert.
Innlegg av: krelish (16.02.17 17:25 ), lest 3904 ganger

Ja er vel de samme som sprer rykter om at Iox har problemer med Colombianske myndigheter for boring på sine felter det Aker tror du også prater mye tull nå.
Innlegg av: $ daydreamer $ (16.02.17 17:40 ), lest 3838 ganger

"Ingen baisser en dårlig aksje" (W. Buffet).
Jeg har hatt en relativt stor portefølje i NEL 2 ganger, men aldri har jeg sett at aksjen har blitt baisset mer siden jeg første gang stiftet bekjentskap med NEL i november 2015..

`stand by your faith`..

"Aksjemarkedet er et sted der penger overføres fra de utålmodige til de tålmodige" (W. Buffet)..

Lykke til
Innlegg av: fastinvest (16.02.17 17:43 ), lest 3813 ganger

Det er kjederlig å eie NEL når andre aksjer har rally. At aksjen går ned etter gode nyheter begynner å bli en vane.
Men om noen uker kjøper jeg 150k aksjer til :)
Innlegg av: Nå gir vi gass (16.02.17 17:52 ), lest 3748 ganger

RE^2: NEL en stor prøvelse på tålmodighet og vilje

"Det er kjederlig å eie NEL når andre aksjer har rally"

Dette er jo ikke sant, - så man ser vel det man vil se.
Det som forundrer meg, som aksjeinvestor, er at så mange mener at en aksjekurs bør sprette opp. En kurs bør jo følge et selskaps utvikling og vekst. Og de fleste( som har prøvd å bygge en bedrift) vet jo at dette er et langsomt og møysommelig arbeide.
( Og et midlertidig aksjekursfall betyr heller ikke at selskapets verdier og muligheter har blitt redusert.)
Markedet KUNNE hatt rett, hvis man så bort fra tradere og manipulatorer og de som er kortsiktige og går lei.
Å se bort fra dette er litt underlig.
Da er det bedre å sette seg inn i selskapet man investerer i.
Innlegg av: $ daydreamer $ (16.02.17 17:46 ), lest 3781 ganger

fast

Du vil høyst sannsynlig bli rikelig belønnet.
Hvis oljen hadde stått i 100 og alle olje og riggaksjer hadde vært fullpriset, så hadde tolig NEL-kursen vært rundt 3.5, kanskje opp mot 4..

Lykke til
Innlegg av: quattro (16.02.17 17:52 ), lest 3752 ganger

ja denne er en prøvelse - men det er pga flere varseltrekanter som har herjet aksjen - selvfølgelig er NEL en aksje for fremtiden , men her vil ting ta tid, men aksjonærene får håpe på Cali som underleverandør - kan gi et løft, men hvor mange sitter nå å venter på et løft for så å selge ?? det er jo dette som er fortvilende - derfor solgte jeg meg ut, uten tap eller gevinst, og det etter å ha sett 5 tallet og derpå følgende bjellesalg ......
solgte og kjøpte TRVX :) 'selvfølgelig' før den startet på 12 tallet - heldigvis - men håper NEL blir kvitt sine klamme varseltrekanter !!
Innlegg av: SittingBullish (16.02.17 17:56 ), lest 3713 ganger

Jeg er selv langsiktig og det er naturlig å være litt på "tå hev" og kanskje litt utålmodig på dette nivået (les: i startfasen av en eventyrlig periode)
Signaler underveis er selvfølgelig verdt å ta stilling til, men se for dere dette;
Når (ikke hvis) aksjen står i la oss si 6 kroner om en stund (...) og den blir liggende der en lengre periode for så å dippe til 5,5 eller sågar lavere på noe negativ nyhet, betyr det da at den aldri skal videre opp? Naturligvis ikke. Man må hele tiden følge med og reagere på signalene som kommer.
Grunnen til at det er så mange utålmodige her på forumet er først og fremst fordi dere "forventer" eller håper at dere skal få rask og stor gevinst hvorenn dere investerer, og slik er t blir ikke NEL. Den kommmer i rykk og napp oppover på sikt, uvisst av hvilken grunn....rykter, fakta i form av salg/kontrakter, oppkjøp(!) eller noe annet. Og mange av dere har solgt med 10 øre profitt når den hopper 1 kr neste gang.

Stay long stay happy. På sikt blir denne millioner for meg.
Og i mellomtiden skal og må jeg jobbe med noe matnyttig for å leve fra dag til dag. Smilefjes
Innlegg av: Tradeon200 (16.02.17 18:11 ), lest 3672 ganger

Enig med sitting - har du langsiktig tro på caset med hydrogen så vil det bli en god avkastning. NEL er ledende på teknologi, så jeg er ikke bekymret - hverken for NEL eller caset med hydrogen sett opp imot alle signalene som har kommet. Gi det 2-5 år så kan du gange opp verdien din mange ganger....
Innlegg av: Mr. Soze (16.02.17 18:14 ), lest 3651 ganger

RE^1: Luftslottet NEL

“Stocks of companies selling commodity-like products should come with a warning label: ‘Competition may prove hazardous to human wealth.’”

Commodity business (in general) are not quality businesses for long-term investors. The reasons is because competition will erode margins and make investing in the business a zero-sum game.

Warren Buffet
Innlegg av: rockpus (16.02.17 18:18 ), lest 3631 ganger

En ting som i hvert fall jeg har merket meg, er den imponerende spredning av kontrakter over hele verden som nel har fått til. Fra Mexico til Island osv. Det kan ikke skyldes annet enn at selskapets teknologi er blant de beste og at selskapet er kjent i vide kretser innen hydrogensatsing! Får vi nå en kontrakt som viser et større volum, blir antagelig skepsis til fremtidsmulighetene sterkt redusert.
Mye tyder på at $ daydreamer $ sitt kursanslag for påsken fortsatt kan slå til.
Innlegg av: SKARP (16.02.17 18:36 ), lest 3577 ganger

Bare så det er sagt , jeg kjøpte bare 30k før Q4 og solgte dem med en gang etter fremleggelse.Har før det sittet med en del aksjer i Nel , men solgte meg ut da jeg ble lei av hele selskapet.
Har lest og snakket med enkelte som har investert i Nel , problemet som dukker opp hele tiden er at Nel ikke tjener penger , noe dem ikke vil gjøre før 2030.
Kursen vil derfor ikke bevege seg nevneverdig oppover før om lang lang tid.
Klart enkelte kan sitte long i denne , det er frivillig , men for min del er det uaktuelt. Nel er i en oppbyggingsfase og det koster masse penger.
Innlegg av: Framtia (16.02.17 23:53 ), lest 2837 ganger

Logisk at fasen de er inne i koster penger! Derfor stiger cash beholdningen!? Logisk!? Dvs at de tjener penger, nok til å dekke løpende utgifter...Dette er bra i fasen NEL er inne nå, med store kostnader til teknologi utvikling og markedsbygging.
Innlegg av: Foggy (16.02.17 18:58 ), lest 3504 ganger

Ja, det hadde vært fint om dette var faktum SKARP. Problemet er bare at du, som de du henviser til, jeg og øvrige tror, håper, osv.. Vi får nå se - jeg vet ikke, ikke du heller... Tvi tvi - trua, eller ei.
Innlegg av: rockpus (16.02.17 19:13 ), lest 3466 ganger

Jo visst tjener nel penger! Overskudd på driften er ikke langt unna. Fremtidig kapitalbehov vil kun være for å ekspandere på grunnlag av vekst og dermed grunnlag for enda større inntjening. Dette er riktig tid å gå inn i et selskap som dette!
Innlegg av: Rodjers (16.02.17 19:21 ), lest 3438 ganger

Kan jo tenkes at de bygger mega fabrikken i Herning for gøy, ofte slike prosjekt Spetalen kaster bort pengene på.
Selvsagt bygger de fabrikken for å ta sin del av markedet!
Det er bare spørsmål om tid før noen større kontraktene fyller ordreboken. Antar at de to første av størrelse er California og Nikola. At de hadde hatt møte med Nikola i forrige uke var vel noe av det spenstigste som ble sagt på presentasjonen igår. Får de Nikola på kroken kan vi si farvel til både kr.2, kr.3 og kr.4.
Innlegg av: $ daydreamer $ (16.02.17 19:55 ), lest 3325 ganger
Endret: 16.02.17 19:57

NIKOLA:

"Selskapet akter å bygge 364 hydrogenstasjoner selv som skal dekke hele USA og deler av Canada. Lastebilen kan kjøre opp til 1200 miles (1.931 km) mellom hver fylling."

Hvis NEL skulle bli total-leverandør på fyllestasjonene til NIKOLA, og i tillegg bli del-leverandør på flytende hydrogen fra solcelleparker i CA sammen med SunPower, da vil en kunne se en eufori og hype i NEL man sjelden blir vitne til..
I tillegg til innpass hos CEC med totalt 40-50% av tildelingen, da vil sannsynligvis aksje-kursen kunne stige mer enn noen her har kunnet forestille seg på relativt kort sikt (i god tid innen utgangen av 2017).

Og det stopper i tilfelle ikke der..
Industrien og fergetrafikken vil etterspørre
hydrogen, sammen med en lang rekke andre brukere til forskjellige bruksområder..

Lykke til
Innlegg av: rogneveien (16.02.17 21:44 ), lest 3143 ganger

Grunnen til at jeg sitter i NEL fortsatt er at jeg ser at de jobber bredt, godt og riktig. De er WW og de jobber på en måte som jeg tror og mener vil gi resultater på litt sikt. De jobber bla opp mot CAL og Nikola på en måte som er beroligende, når man leser gjennom linjene i det Løkke sier. Jeg har også lest meg opp på hydrogen og VET at det kommer. Det jeg er usikker på er når og om NEL har tyngde nok til å være med. Men jeg tror og mener de har det iom at de har fått slike gode avtaler med noen av de ledende selskaper innen energi som powercell, Hexagon, JV med et av de ledende solcelleselskaper i USA etc etc. Jeg kan også nevne ASKO, Tizir, Mexico,Island osv osv..Det var noen som nevnte at disse selskapene ikke velger fra nederste hylle, heller fra øverste vil jeg si og de valgte faltisk NEL. Dette er noen av grunnene til at jeg sittet og sitter og sitter og sitter og venter og venter og venter og venter..
Med andre ord jeg har ikke noe valg.. Jeg TØR ikke selge. Det kan bli den største tabben jeg gjør i aksjemarkedet og den pillen kan bli bitter. De fleste indisier tilsier at vi bør sitte på disse aksjene.
Litt resonnement ang MIN siuasjon og mine tanker.
Innlegg av: Mr. Soze (16.02.17 22:17 ), lest 3058 ganger

RE^1: Luftslottet NEL

Når man "tror", "håper" og "ikke tør" i aksjemarkedet, så skal man holde seg unna.

Slik er det.
Innlegg av: rockpus (17.02.17 00:22 ), lest 2817 ganger
Endret: 17.02.17 00:23

Mr.Soze

Feil!
De som gjør det dårligst er de som mener å vite og som glemmer risiko.
Innlegg av: Mr. Soze (17.02.17 00:45 ), lest 2774 ganger
Endret: 17.02.17 00:46

RE^2: Luftslottet NEL

Å mene og vite er slett ingen feil, det er korrekt strategi hvis man har gjort hjemmeleksene riktig før man kjøper.

Problemet oppstår når man tar feil. Da skal man ikke "tro" på ditten, "håpe" på datten eller snitte seg ned. Da skal man innrømme at man tok feil, og selge seg ut.

Verre er det ikke.

Og tar man feil mange nok ganger, så har man ingenting i aksjemarkedet å gjøre.
Innlegg av: donolini (17.02.17 00:34 ), lest 2798 ganger
Endret: 17.02.17 00:36

magnaten noah / $ daydreamer $ (16.02.17 17:40 ),

du skriver: "Ingen baisser en dårlig aksje" (W. Buffet).

----

kan du vise en link som bekrefter at det er et "warren buffet"-sitat?
Innlegg av: Mr. Soze (17.02.17 00:50 ), lest 2762 ganger

RE^2: Luftslottet NEL

Sitatet finnes ikke.

Bare tull i likhet med det meste annet på disse NEL-haussetrådene.

Innlegg av: Syyl (17.02.17 07:44 ), lest 2572 ganger

Salget av hydrogenbiler i Europa øker
Hydrogenbilen kan ikke lenger avvises som en døgnflue. Hydrogenbilsalget i Europa er økende, og Norge er den nest største hydrogenbilnasjonen – men det er fortsatt langt igjen til et trendskifte.
Ved årsskiftet var det solgt nesten 600 hydrogenbiler i Europa, siden 2013. Det viser en salgsstatistikk som er sammenstilt av Green Drive Region, et EU-finansiert prosjekt i Interreg Sverige-Norge-programmet.
Norden går foran
I følge den norske prosjektlederen i Green Drive Region, Daniel Bügel, har det ikke vært mulig å oppdrive helt eksakte tall for bestanden av hydrogenbiler.
– De akkumulerte salgstallene ligger nok svært nært opptil det reelle antallet, ettersom svært få av hydrogenbilene fra Hyundai og Toyota er blitt skrotet eller solgt ut av Europa, påpeker han.
Norge skiller seg ut med særlig attraktive betingelser for hydrogenbiler, som nyter godt av de samme økonomiske fordelene som batteribiler.
– Ordningene for hydrogenbiler er faktisk litt bedre. HY-registrerte biler kan fortsatt benytte kollektivfelt som er stengt for EL- og EK-registrerte biler, sier Daniel Bügel.
I 2016 ble det solgt 23 hydrogenbiler i Norge, 20 i Danmark og 19 i Sverige. Samtlige var personbiler. Dette utgjorde til sammen 40 prosent av hydrogenbilsalget innenfor personbilsegmentet i Europa.
Åpner nye muligheter
– I underkant av 600 hydrogenbiler gjør ikke store utslaget med tanke på de utslippsreduksjonene vi er nødt til å gjøre innenfor transportsektoren. Men et sted må vi starte, sier Bügel.
I dag er det i realiteten bare tre tilgjengelige modeller. Fyllemulighetene er fortsatt begrenset og hydrogenprisen er høy i de fleste landene. En rekke bilprodusenter er likevel i gang med å utvikle egne hydrogenbiler basert på brenselcelleteknologien.
At hydrogenbilvolumet er såpass lavt kan ha flere årsaker. Hydrogenbilen er fortsatt i sin tidlige barndom og følger et utviklingsmønster lik den tradisjonelle elbilen. Batterielektriske biler – som de første årene var kjøretøy for spesielt interesserte – er i dag blitt allemannseie i Norge.
Stadig flere av bilprodusentene betrakter brenselscellen som et realistisk alternativ til forbrenningsmotoren i det lange løp. Mange av dem tror også at hydrogenbiler vil bli billigere å produsere enn elbiler.

http://oreec.no/2017/02/salget-av-hydrogenbiler-i-europa-oker/
Innlegg av: rogneveien (17.02.17 08:48 ), lest 2431 ganger

Syyl

Takk for den. Bra lesning.
Innlegg av: Syyl (17.02.17 09:07 ), lest 2344 ganger

Ingen problem, kan legge til at det i januar ble registrert 6 nye hydrogenbiler i Norge, mao 25% av totalen i 2016. Går ikke så fort, men går i det minste i rett retning. Har tro på en aldri så liten ketchup effekt for hydrogen.
Innlegg av: Framtia (17.02.17 09:39 ), lest 2203 ganger

Blir ikke fart på salget før vi i alle fall får fyllestasjoner i alle store byer, samt mellom disse...Enn så lenge en trang fødsel, men det er dømt å komme gode nyheter snart!
Innlegg av: Framtia (17.02.17 09:36 ), lest 2231 ganger

Der var vi tilbake på 2.03kr, som før kontrakt med Island og en bra kvartalsrapport...Kan ikke si at OSE overrasker positivt! Kondolerer enn så lenge til de som sitter i NEL og Rec...
Innlegg av: 2030kommer (17.02.17 09:46 ), lest 2182 ganger

Ja Nel er fremtiden og en aksje man legger i skuffen og gjemmer nøkkelen..nå skal vi jo starte med inntjeningen i 2017. Men har et langsiktig mål her på flere år. Hadde det vært en oljeaksje så hadde jeg ikke giddi. Men det er greit å være med i startgropa, tørr ikke å selge den for å være med senere heller.. her casher vi stort inn om 5 år!
Innlegg av: 2030kommer (17.02.17 09:50 ), lest 2146 ganger

..nå var vi også over 5kr uten den backloggen vi har nå så en dobling ila noen mnd må vi kunne forvente
Innlegg av: $ daydreamer $ (17.02.17 10:27 ), lest 2056 ganger

Det er i ferd med å bygges en større blokk på 2,0 på kjøpersiden..
Tror ikke NEL skal under 2 igjen før gode nyheter begynner å tikke inn..

Lykke til

Innlegg av: donolini (17.02.17 11:34 ), lest 1971 ganger

hvor er linken, magnaten?
Innlegg av: rogneveien (17.02.17 12:23 ), lest 1876 ganger

Mr Zose.... eller hva det nå var du het.

Jeg skal følge nøye med på om du er mann nok og potent nok til å komme tilbake på NEL foraet og innrømme at DU tok feil om vi skulle få en hydrogenboom der NEL er en medvirkende aktør. Skal bli meeeget interessant å følge med på om det er nok krutt i deg til det eller om det kun er blårøyk i de skuddene du fyrer av her på tråden. Du snakkker om hausere. Hva er du? Er det ikke noe som kalles baisere også, kan du være en av dem mon tro?
Forøvrig må du jo være en meget rik mann som aldrig synser, mener, tror eller snitter deg ned. Du trefffer vel 100% da regner jeg med. Håper du får en fin dag videre. Bli nå ikke så ivrig her på foraet at du glemmer å sende inn NAV kortet ditt det kan bli dyrt, man må jo ha noe å leve av vet du.

Ha en hyggelig dag Mr Suse.
Innlegg av: SKARP (17.02.17 15:42 ), lest 1669 ganger

Nel venter på GFO California skal utdeles , hva skjer med kursen hvis Nel ikke får noe der?
Noe som har gått meg forbi?
Innlegg av: anderix (17.02.17 15:46 ), lest 1638 ganger

Tålmodighet dere, tålmodighet...NEL kommer;-)
Innlegg av: $ daydreamer $ (17.02.17 15:53 ), lest 1604 ganger

NEL får et sted mellom 30 og 50% av CAC-tildelingen, og om dette ikke utgjør all verden av kronasjer, så betyr det i klartekst at Natto ikke lenger trenger å si at de har den beste teknologien, for da vet både USA og hele verden dette, og da blir NEL nærmest for et sikkert kort på hånden å regne for nåværende og framtidige investorer..

Lykke til
Innlegg av: SKARP (17.02.17 16:01 ), lest 1589 ganger

Ok! Har fundert og fundert , måtte bare ta en avgjørelse , kjøpte tilbake 30k på 2,02 i sted.
Greit å være inne , lukter noe med en melding om ikke alt for lenge og nel har det med å gå litt ved positive meldinger for så å falle tilbake igjen. For å unngå det , ja så må dem kunne vise til at dem har begynt å tjene penger.
Innlegg av: rogneveien (17.02.17 17:01 ), lest 1493 ganger

Skarp.

Du kan være sikker på at om vi får en del av CAL min 40% helst mer så vil ikke NEL falle tilbake til gamle nivåer igjen. Dette vil føre til at større investorer kommer på banen garantert.
Innlegg av: Framtia (17.02.17 17:04 ), lest 1470 ganger

Utsiktene nå er som de har vært siste året...Markedet reagerer ned på gode meldinger!? Kursen kjøres ned intradag og dagen etter til 2kr uansett melding! Regner at dette blir utfallet om vi får en del av kaka i California også! Hva er det med dette markedet jeg ikke forstår...? Er ikke markedet villig til å prise inn noe potensiale i kursen? 200 millioner i ordre og null utslag på kursen...?
Innlegg av: $ daydreamer $ (17.02.17 17:29 ), lest 1415 ganger

Vent til CAC-tildelingen er unnagjort i løpet av q1, og evt. NIKOLA-samarbeid i Q1/Q2.
Da kan jeg gå god for at kursen ikke faller tilbake til 2 før en evt 3. verdenskrig bryter ut med bruk av atomvåpen..
NEL blir dessverre ikke lagt merke til av de store før vi har fått vår del av tildelingen l CEC-budet, og vi blir lagt spesielt merke til hvis andre tilbydere viser seg nødt til å måtte bake inn noe av NEL sin teknologi i sine anbud..
Det er stort sett bare day-trading som pågår om dagen, og i det siste har traderne vært fornøyd med å kjøpe 1 øre over det de selger for.
Dårlig butikk når man også legger til kurtasjen..
På denne måten blir aksjen tradet nedover, men det vil forhåpentligvis snart bli slutt på dette nå..

Lykke til
Innlegg av: rogneveien (17.02.17 17:38 ), lest 1393 ganger

Jeg er litt enig med framtida der.
Hva skal til tror dere for at de som styrer dette markedet ikke har kontroll lenger. Dette er en merkelig aksje, men det er nok tilliten og skepsisen i markedet for hydrogen samt fraværet av større investorer som dominerer kursen. Hadde det kommet inn en investor å kjøpt seg inn på 5-10 % av NEL skulle dere sett på rock and roll. Hvis det i tillegg hadde rullet inn noen fete kontrakter så hadde det vært julekveld i stua.... Det er lov å drømme litt før helga.. eller hva?
Vi får høre på Roy Orbison med California blue i helga om ikke annet.

Ha en fin helg.
Innlegg av: rogneveien (17.02.17 17:44 ), lest 1369 ganger

...Eller kanskje vi skullle skrive ny sang som heter California Green.

Innlegg av: $ daydreamer $ (17.02.17 17:55 ), lest 1344 ganger

Jeg går for `California dreaming` med The Mamas & The Papas, selv om den nok har begynt å gå av moten nå..
NEL skal bli store på levering av fyllestasjoner og H2 fra solcelleparker gjennom innpass i California, og det skjer i inneværende kvartal.
Etterpå kan vi dra til seters og gjøre oss fete..

Lykke til
Innlegg av: MERLOT (17.02.17 19:13 ), lest 1228 ganger

http://www.scandinavianhydrogen.org/

Næ...også med Bjørn Simonsen på fremsiden, eller en tvilling.

Presentasjonen hans her:
http://www.scandinavianhydrogen.org/wp-content/uploads/2016/11/4_Bjorn-Simonsen.pdf
Innlegg av: MERLOT (17.02.17 19:42 ), lest 1174 ganger

Danmark har i dag ti tankstationer til
brint, fordelt jævnt ud over landet.
Det lyder måske ikke af meget, men
faktisk er der tale om verdens første
landsdækkende net af brinttankstationer.
Det skriver tidsskriftet GASenergi
i det seneste nummer.

http://www.biopress.dk/PDF/danmark-er-bagud-med-gas-men-foran-med-brint

Mikael Sloth som skryter litt av det dejlige hjemlandet sitt.
Innlegg av: Axie (17.02.17 21:52 ), lest 1033 ganger
Endret: 17.02.17 21:57

Og hva sier seriøse forskere?

Analyse nr. 23: Brint i fremtidens energisystem

Umiddelbart står brint og brintteknologierne overfor en række tekniske og økonomiske udfordringer, som forårsager, at de kun vanskeligt konkurrerer med alternativerne.

Brint som medie for el-lagring og til balancering af elsystem synes for dyrt. Brint i transportsektoren udfordres på kort og mellemlangt sigt af høje omkostninger til brændselsceller. Syntese af grønne brændstoffer med brint-tilsætning bliver relativt for dyrt til alternativer baseret på ren biomasse.
Innlegg av: Nå gir vi gass (17.02.17 22:26 ), lest 935 ganger
Endret: 17.02.17 22:27

"Og hva sier seriøse forskere?"

At fossilbrennstoff forurenser, både under produksjon og forbrenning.
Dette er utfordringen.
Og elektrisitet gjennom Hydrogen OG batteri løser disse problemene. ( I tillegg til at produkjon og vedlikehold av elektriske motorer vs.forbrenningsmotorer sparer samfunnene for nyttige arbeidskrefter. )
La biomasse konkurrere som et alternativ eller være et tillegg. La folk og transportsektoren få velge.
Hvis folk vil fylle "gratis" og vente på lading undereis på reise. Bra. Så vil alle kjøre batteri-elektrisk til glede for alle.
Det virker bare ikke slik.
Så bør alternativet forurensningsfrie, fornybare Hydrogen være et alternativ til glede for oss alle.
Drivstoffprisen er allerede på fossilbrennstoff-nivå. - Før det hele er kommet i gang.
Innlegg av: Foggy (17.02.17 22:24 ), lest 946 ganger

Stå på Axie. Du finner det du leter etter - du også:-)
Innlegg av: $ daydreamer $ (17.02.17 22:37 ), lest 916 ganger

Jeg er både stolt og glad for å kunne være en del av NEL i startfasen på noe jeg tror kan bli veldig stort i løpet av 4-5 år, og selvsagt mye større etter det..
Spennende å være investert i det som så mange nå tror blir fremtiden for nesten alt av transportmidler til lands, -vanns og etter hvert også i luften..
Om 10 år tror jeg at H2 til oppvarming av hus, leiligheter, kontorbygg, handle-sentre osv. vil ha kommet langt i tillegg til bruk i tungindustrien..
Island vil kanskje bli den førte prøvestenen på om tungindustri som aluminiumsverk kan drives utelukkende på hydrogen..

Lykke til
Innlegg av: Nå gir vi gass (17.02.17 22:45 ), lest 889 ganger
Endret: 17.02.17 22:47

"Om 10 år tror jeg at H2 til oppvarming av hus, leiligheter,..."

Selv om dette ikke har så mye med NEL å gjøre (?), mer med Hydrogen som sådann:
Hvorfor ikke Hydrogen-gass, lokalprodusert, inn i ovnen/peisen? Vi har jo Propan-peiser i dag, enda Propangass-lekkasjer siger ned og sprer seg utover før det antennes/eksploderer.
Mens Hydrogen-gass raskt ville stige opp i pipa & friluft og være ufarlig.
Jeg tror Hydrogen vil være mer anvendelig på flere områder enn vi nå ser for oss.
Sola, vinden og bølgene gir energi hele tiden. Og Hydrogen finnes det nok av.

Innlegg av: Stock-Holm (18.02.17 23:49 ), lest 448 ganger

RE^3: NEL en stor prøvelse på tålmodighet og vilje

Det er gode poeng, Nå gir vi gass. Den ujevne produksjonen fra sol-, vind- og bølgekraft må jevnes ut av en skikkelig energilagrer foran utsending på strømnettet, og hydrogen kan være genialt. Batteriparker kan bli for kostbart, for lite miljøvennlig totalt og kanskje for svakt.
Innlegg av: Axie (18.02.17 08:23 ), lest 725 ganger

Aluminiumsverk på hydrogen? Er daydreamer helt på nett?

Aluminiumsverk bruker mye strøm, det er derfor du finner dem der el er billig, som Island og Norge. Det du foreslår er altså at strømmen som i dag går direkte til elektrolyseovnene skal gå veien om hydrogen?

Det skal bygges opp et stort elektrolyseanlegg for å produsere hydrogen, så skal hydrogenet fraktes til aluminiumsverket, der enorme brenselceller skal gjøre det om til strøm igjen? Hvem kan finne på noe så ufattelig dumt?

På veien har du mistet halvparten av energien, og må derfor øke elproduksjonen tilsvarende, økt utgiftene voldsomt, fått økt transport og gitt aluminiumsverket ansvar for å håndtere en ekstremt eksplosjonsfarlig gass.

En sånn idé kan bare oppstå i hodet til Daydreamer.
Innlegg av: Foggy (18.02.17 08:33 ), lest 683 ganger

Gi dem inn Axie - om du er på nett, desperat, eller ei. Motstand trenger vi alle, så du har min støtte....:-))
Innlegg av: Tomta (18.02.17 08:38 ), lest 652 ganger

https://twitter.com/nelhydrogen/status/832736445135671296