Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: tuja (11.01.17 16:37 ), lest 6636 ganger
Ticker: APCL

APCL,emisjon

African Petroleum Corporation Limited ("African Petroleum" or the "Company"), an independent oil and gas exploration company with high impact licences offshore West Africa, intends to carry out a private placement to raise between NOK 26 million to NOK 32 million (approximately US$3.1 million to US$3.8 million) through the issue of new fully paid ordinary shares to certain existing and new investors (the "Private Placement"). Mirabaud Securities LLP has been appointed to act as Lead Manager for the Private Placement.
Proceeds from the Private Placement will be used to strengthen the Company's balance sheet and liquidity position, to fund the Company's ongoing working capital and for general corporate purposes.
The Private Placement will be directed at a limited number of selected investors pursuant to applicable exemptions from local prospectus requirements and other filing requirements and in compliance with Regulation S under the U.S. Securities Act of 1933, as amended (the "U.S. Securities Act"), including in the United States to qualified institutional buyers ("QIBs") as defined in, Rule 144A under the U.S. Securities Act
Source Url: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=417729
Innlegg av: D_invest (11.01.17 16:40 ), lest 4693 ganger

RE^1: APCL,emisjon

faktisk litt skuffet over at dette kommer nå, når de har vært så avvisende til dette tidligere...
Innlegg av: gunnarius (11.01.17 16:43 ), lest 4589 ganger

RE^2: APCL,emisjon

JanV har vel ikke bommet særlig her, har han?
Innlegg av: Elderlywoman (11.01.17 16:42 ), lest 4635 ganger

De sa vel nettopp at emisjon var utelukket? Men det gjorde de og ved sist emisjon.
Innlegg av: nkamok (11.01.17 16:43 ), lest 4581 ganger

Betyder jo ikke noget på den lange bane i forhold til værdien af selskabet.
Men det betyder meget på den korte i forhold til at overleve.
I mine øjne en meget lille rettet emi :-)
Innlegg av: Oletoffen (11.01.17 16:43 ), lest 4581 ganger

Hvor er alle pengene blitt av ??? møkkafirma ikke tjent en krone og betaler ut millioner i lønninger, disse 32 millionene forsvinner jo i løpet av noen få måneder i lønnskostnader
Innlegg av: palmvik (11.01.17 16:44 ), lest 4563 ganger

Blir spennende å høre hva de i fornektelse kommer med nå, jeg har sagt i månedsvis at dette selskapet mangler enhver tillit og troverdighet. Les alt de har kommunisert og se hva de faktisk leverer til aksjonærene. Dette er pr. nå det største amatørselskapet på Oslo Børs.
Innlegg av: tuja (11.01.17 16:44 ), lest 4552 ganger
Endret: 11.01.17 16:46

" through the issue of new fully paid ordinary shares to certain existing and new investors "

Det betyr vel da at emisjonen settes på dagens sluttkurs,som da blir 3kr pr aksje?
Innlegg av: phantom1 (11.01.17 16:45 ), lest 4521 ganger

I presentasjonen sent ut idag sier de targets "finding investors to Fund drilling in 2017/18"

Så det er emisjon med 10 prosent utvanning.

Ja - greit ikke å ha noen da kanskje?
Innlegg av: Fluefiskeren (11.01.17 16:45 ), lest 4526 ganger

De har vel ikke sagt det?

På den annen side er det ingen i ledelsen av et selskap som sier at emisjon er aktuelt snart. Da kan de like godt sende inn sin oppsigelse.

Det rare er imidlertid at en del aksjonærer lar seg lure gang etter gang.
Innlegg av: PranX (11.01.17 16:46 ), lest 4500 ganger

Hadde heller ikke trodd dette - men de har vist allerede pengene sikret gitt tegningsperioden.

Ca. 10 mil aksjer ca. 10% utvanning for å komme bort fra likviditetsrisken i aksjen... ikke en dårlig deal det i min bok...

Ihvertfall vanskelig å tro at investorbasen vil sette emisjonen nå om de ikke troede på positivt utfall i Gambia, ellers hadde jo kursen blitt gruset og eierne kunne ta en større del av kaken...

Når jeg tygget litt på denne, så synes jeg dette er bra for selskapet :)

VH PranX

Innlegg av: medicusskill (11.01.17 16:47 ), lest 4454 ganger

skal nok ned til 1,50 i morra denne
Innlegg av: nkamok (11.01.17 16:47 ), lest 4462 ganger

De har da vist hele tiden sagt/skrevet, at de holdt muligheden åben :-)
Innlegg av: SigOtt (11.01.17 16:48 ), lest 4456 ganger

En hva med den "Corporate Presentation
January 2017", hva tror dere om den?

Har en positiv holdning til den.
Innlegg av: Petersen2 (11.01.17 16:49 ), lest 4411 ganger

Det blir spennende å se til hvilket kurs, skal vi tippe 2.50?
Innlegg av: Kronn (11.01.17 16:48 ), lest 4440 ganger

Endelig, denne har eg ventet lenge på, skjønner ikke hvorfor det ikke kan hentes penger på tidligere tidspunkt, og at det ikke tidligere har blitt gjort større emisjoner, men mulig det ikke har vert gjennomførbart
Innlegg av: Elderlywoman (11.01.17 16:48 ), lest 4446 ganger

Jepp klart det er bra, men kursen faller nok ganske kraftig i morgen. Kan bli en bra kjøpsmulighet, mulig jeg tar ett lodd eller tusen.
Innlegg av: thypoon (11.01.17 16:48 ), lest 4441 ganger

Se her ja!!
Innlegg av: utkant (11.01.17 16:49 ), lest 4406 ganger

Kjipt, da er det nok enda en god stund før man får noe info om farmouts her...

:-/
Innlegg av: AttOgFram (11.01.17 16:49 ), lest 4408 ganger

Da fjerner de vel en del av den største likviditetsrisikoen, og kjøper seg også noe tid til å få ting på plass i Gambia og kanskje også Senegal.

Det kommer sikkert til å gi seg en reaksjon på kursen i morgen, men det er helt sikkert en bra ting for selskapet på sikt.

Får de farmout på plass og gjør funn, kommer ikke denne emisjonen til å ha noen negativ betydning. Bedre at de gjør en emisjon nå enn at de venter til det er for sent.
Innlegg av: Elderlywoman (11.01.17 16:53 ), lest 4345 ganger

Ja, samme tanken slo meg, Utkant. Hadde de vært nær en farm-out hadde de vel ikke trengt emisjon, så at de tror en farm-out ikke skjer først før en mnd eller to minimum må en nok regne med nå.
Innlegg av: Kronn (11.01.17 16:53 ), lest 4335 ganger

Liten emi og ikke all verdens rabatt, fjerner risikoen for en stund, men man blir litt lei alle desse små emiene, og at avtalene som forespeiles uteblir.
Har tatt mangen år dette nå
Innlegg av: JanV (11.01.17 16:54 ), lest 4338 ganger

Det måtte jo komme penger fra et eller annet sted. Begriper ikke hvordan store deler i forumet er i en slik total fornektelse. Nå er ikke en emisjon nødvendigvis noen tragedie noe Pen er et eksempel på, hvor de klarte å bridge en utfordrende periode. Nå er det å hente penger til produserende selskaper noe annet enn å hente penger til leteselskap i akutt finansiell krise. Her ser man også at det må hentes penger til en boring som forumet delvis har innbilt seg at det var penger til, og delvis fremstiller det som om boring er "garantert suksess", noe som selvfølgelig er langt ifra tilfelle. Anyway, Keep dreaming
Innlegg av: gunnarius (11.01.17 17:05 ), lest 4138 ganger

Hva som blir emikurs og hvordan bookbuilding vil forløpe skal bli spennende å se. Forventer de største blir ringt opp, samt det allerede er etablert en basis av investorer som tegner seg. Men egentlig temmelig usikkert. Kommer an på hvor mange kjølttbein selskapet frister med eller om disse reelt sett er innen nær rekkevidde.

Kommer til å fortelle markedet temmelig mye om visibilitet og om target (farm-down) er innen rekkevidde, dvs. snarlig.
Innlegg av: tuja (11.01.17 16:58 ), lest 4250 ganger

Blir spennende til våren uansett:

CI-513 Ayame West to be drilled Q2 2017 – target 350MMbbls* (Ophir operated)

Og med penger på bok,har de kjøpt seg tid til å lande flere farm-outs.

Innlegg av: palmvik (11.01.17 17:00 ), lest 4223 ganger

Nå prøver horden i fornektelse å se denne emisjonen helt isolert sett, for å redde skinnet sitt.
Her skal og må man se alt i en sammenheng, hva er kommunisert fra selskapet og de i fornektelse og hva er fasit?
Det er den totale galskap.
Innlegg av: Andyo (11.01.17 17:01 ), lest 4197 ganger
Endret: 11.01.17 17:03

Just to be clear:

The Gambia: LOI With International E&P Company (Aug 2016) – waiting on Government

Senegal ROP and Gambia A1 & A4 current
exploration phases have expired with
extensions under discussion with governments
supported by 3rd party farm-in LOI in Gambia
Innlegg av: HP17 (11.01.17 17:03 ), lest 4160 ganger

Er dere overrasket nå?

Er det ikke det JanV, jeg med flere har prøvd å fortelle dere at ville komme?

Her har en snakket om farm inn, forlengelse av lisener, bud og andre ting og hva kommer?

Ny EMISJON!!!!
Innlegg av: Pappa77 (11.01.17 17:03 ), lest 4154 ganger

Føle at det er nigeriasvindel...
Innlegg av: phantom1 (11.01.17 17:04 ), lest 4143 ganger

IOX har genialt og aksjonærvennlige finansiert sin boring som allerede er igang og avsluttes neste uke mest sannsynlig.

Og de er ikke avhengig Leger uten Grenser, Bokoharam og tonnevis med brune konvolutter.
Innlegg av: LordBendtner (11.01.17 17:05 ), lest 4130 ganger

Hva blir emi kurs?
Innlegg av: NåSnurDet (11.01.17 17:06 ), lest 4099 ganger

Det kom ikke som en bobe!!

Kurs 1,80kr innen fredag.
Innlegg av: Andyo (11.01.17 17:07 ), lest 4078 ganger

Anbefaler å lese presentasjonen. Faktisk mye i den man bør være klar over. Gambia er klar og meldes når som helst fom 19 jan.
Innlegg av: JanV (11.01.17 17:07 ), lest 4100 ganger

Det rørende naive er, unskyld utrykket, fjottene som "kommuniserer" med selskapet og tror selskapet vil fortelle en tullete retailinvestor i Norge annet en vaset de har fortalt i rapportene sine om "alle" prosessene de sister 2-3 årene. Dette var uungåelig og måtte forventes av alle som leser selskapets regnskaper. Dette kjøper noe tid, uten at jeg tror det vil "redde" APCL, men det kan.
Innlegg av: innregistrert (11.01.17 17:08 ), lest 4061 ganger

Pranx var innom IOX tråden for å hype Apcl..
Jeg sa at IOX er der slike selskap som Aplc drømmer om å komme og kanskje aldri kommer..
Apcl kan bli bra om noen år.
Innlegg av: NåSnurDet (11.01.17 17:10 ), lest 4061 ganger

Glem Gambia i 6mnd.

Det hadde ikke kommet emi vis det var 6 dager til alt skulle blomstre jo.
Innlegg av: phantom1 (11.01.17 17:10 ), lest 4035 ganger
Endret: 11.01.17 17:13

Siget,
Positiv holdning til presentasjon - i Afrika har man kun positiv holdning til kvittering pengene står på konto i A1 internasjonal bank. - se hva som skjedde med gullet til AVM :-)

Fluefiskeren,
Side 16, nederst i boksen til høyre "ongoing discussions with potential partners to Fund the drilling in 2017/18"

Har du lest nok av slike så vet man at dette er en teaser / sannhet med modifikasjoner for å hjemme unna nettopp behovet for boring. See my point?

Det er emisjon det fluefiskeren.
Innlegg av: tuja (11.01.17 17:11 ), lest 4026 ganger

innregistrert

APCL blir bra i år.
Det skal bores en brønn,samt flere farm-outs kommer nok på plass i løpet av 2017.

Edit:

Og blir det treff sammens med Ophir,kan kursen gå bananas.
Innlegg av: innregistrert (11.01.17 17:14 ), lest 3966 ganger

Tuja
Får si som HW
Det er betre med en fugl i handa enn ti på taket.
Lykke til!!
Innlegg av: Tester1 (11.01.17 17:14 ), lest 3962 ganger

Bra, nå kan de få litt arbeidsro.

Innlegg av: Yess (11.01.17 17:16 ), lest 3940 ganger

Nå virker det som mange har fått panikk her inne. Det er det ingen grunn til, en liten emisjon som sikrer APCL frem til signerte farm inn avtaler

Mitt tips at emisjonskursen blir mellom 2.50 - 2.60.

Dette på grunnlag av hvordan emisjonen blir gjennomført:
- lite beløp 26-32 MNOK
- Bookbuliding (frem til 08.00 i morgen)
- Minimum tegningsbeløp Euro 100 000

Dette indikerer at emisjonskursen sannsynligvis ikke blir så mye under sluttkurs i dag.
Innlegg av: nkamok (11.01.17 17:22 ), lest 3857 ganger

Og straks bliver trådene overfaldet af alle Trollene - som ingen aktier har .
Jeg gætter på, at 9 ud af de 10 køber aktier i morgen, og så hører vi ikke fra dem, før
de igen har solgt ;-)
Innlegg av: Billyjojimbob (11.01.17 17:24 ), lest 3835 ganger

Det høres ut som en plan:)
Innlegg av: helloween (11.01.17 17:24 ), lest 3846 ganger

Innregistrert

Nå har eg litt aksjer i Apcl:)
Men fryktet en emi, og håpet på ikke.
Mine ligger i skuffen, så får vi se.

Blir det noe rep emi?(100k euro blir ikke aktuelt)

Men ja Iox er i en helt annen posisjon:)
Innlegg av: palmvik (11.01.17 17:26 ), lest 3809 ganger

Selv med dagens melding så er det idiotene uten selvinnsikt som angriper alle med et snev av fornuft. Hva er kommunisert fra selskapet og hva er levert? Man kan snakke om troll så mye man vil, men idioter kjenner man alltid igjen, norske eller danske!
Innlegg av: AttOgFram (11.01.17 17:29 ), lest 3766 ganger
Endret: 11.01.17 17:40

Helloween,

de sier i pressemeldingen at det ikke blir en reparasjonsemisjon, fordi kostnadene ved en såpass liten reparasjonsemisjon ikke kan rettferdiggjøres.

Det blir interessant å se på hvilket nivå institusjonelle/større investorer priser dette på i bookbuildingprosessen.
Innlegg av: helloween (11.01.17 17:36 ), lest 3667 ganger

AttOgFram

Takker.får håpe det er en grunn for de tar disse små emi og ikke tar en stor.
Innlegg av: nkamok (11.01.17 17:34 ), lest 3686 ganger

Palmvik det har ikke noget med det at gøre. Jeg har før skrevet, at jeg var enig med dig om,
at selskabet IKKE har performet som guidet.
Jeg købte netop aktier på baggrund af meldinger fra ledelsen og fremtidsperspektivet.
Jeg er heller ikke tilfreds med udviklingen, men der er da stor forskel på at udtrykke sin utilfredshed en gang eller 2 - og så den nogle her
præsterer ved stort set at copy paste deres indlæg flere gange dagligt.
Der er såmænd også et par af de positive, som godt kunne holde lidt igen efter min mening ;-)

Køber i morgen, hvor den nok lige kommer under mit gak på 2,40 :-)
Innlegg av: gunnarius (11.01.17 17:40 ), lest 3621 ganger
Endret: 11.01.17 17:42

Dersom cash posisjon ved Q2 2016 og Q3 2016 legges til grunn, samt timing for emisjon tidlig Q1 2017, kan det synes som at ny frisk kapital rekker til Q3/Q4 2017 - gitt det primært legges til grunn drift av selskapet.

Sånn sett blir ikke markedet særlig mye klokere av at langvarigheten og penger til drift neppe kan knyttes opp mot snarlig
farm-down(s), ettersom selskapet kan ta godt i når det først henter penger til f.eks. drift. Muligheten er til stede for at farm-down ikke kan innfris før på mellomlang sikt, og at det derfor hentes så relativt sett mye penger - i beste fall gitt selskapet lykkes. Dette vites ikke før melding foreligger.

Det er noe kommende boring her og forpliktelser som forstyrrer bildet.
Innlegg av: Andyo (11.01.17 17:44 ), lest 3553 ganger

Gunnarius.

Er du helt ute og kjører ? Mye penger ? Det er en liten emi med minimal utvanning. Etterlengtet sådan og kanskje vi ser ledelsen tegner seg. Bedre at emi blir satt nå enn etter avtale. Watch and learn

Her er det enkelte som skal få seg en overraskelse.
Innlegg av: gunnarius (11.01.17 17:50 ), lest 3453 ganger

Tror ikke du tar mitt poeng. Jeg relaterer emi vs. drift som selskapet generelt skisserer i meldingen - utover generell styrking. Dvs. hva er max horisonten som selskapet ser for seg APCL skal driftes inntil kapital på annen eller tilsvarende måte realiseres.

Emisjonen i seg selv er minimal med ditto utvanning.
Innlegg av: NåSnurDet (11.01.17 17:48 ), lest 3500 ganger

Andyo

Det er nok du som har fått en overraskelse så vi trenger ikke å vente på den!!!

Kommer helt an på kursen de for hvordan dette går fremover..
Innlegg av: Tigerberget (11.01.17 17:49 ), lest 3473 ganger

Jeg leser bare at hvis man ikke lytter til de 3 vise menn så er man en idiot.
1-0 til klovnetrioen i 1.omg, men den som ler sist ler best.
Innlegg av: NåSnurDet (11.01.17 17:51 ), lest 3421 ganger

De store gutta går ikke med på 15% rabatt det er en ting som er sikkert.. Vis det blir under 35% rabatt så er det bra for de som skal inn på 2kr. Jeg venter til 1,6 kr!!
Innlegg av: helloween (11.01.17 17:59 ), lest 3326 ganger

Gunnarius

Eg tok den.men de bør ha noe på gang før pengene slipper opp igjen.
For dette begynner vel å bli flau for ledelsen.
Og mener disse små emi har snart utløpt sin rolle.
Det var vel det du var innom som ble indikeret ved sist korsvei også.
Innlegg av: gunnarius (11.01.17 18:01 ), lest 3317 ganger

Jepp, "Eg tok den.men de bør ha noe på gang før pengene slipper opp igjen."

Derfor blir farta/størrelse på bookbuilding og tilhørende kurs så interessant.
Innlegg av: NeiTakk1000 (11.01.17 18:01 ), lest 3288 ganger

Hvordan vet dere at det blir en liten emisjon ? 10% utvanning ? Jeg har ikke lest det, kun at de vil hente mellom 26 og 32 million.Var det 1,70 sist ? Lukter litt at vi nettopp har hatt en pump og dump uten grunn.
Innlegg av: NeiTakk1000 (11.01.17 18:07 ), lest 3226 ganger

Noen som har fått noen henvendelse ?Har hatt noen tlf.med ett milelangt tlf.nr,som jeg aldri besvarer.
Innlegg av: Marve_Almar (11.01.17 18:07 ), lest 3237 ganger
Endret: 11.01.17 18:08

Da blir det spennende å se hva denne settes på. Har fortsatt ikke fått napp på min forespørsel så det er tydelig at det er nok pågang.

Skal bli digg å få arbeidsro og kapital til drift, og jeg syns ikke en skal klage på at de klarer å sette denne mens kursen er 3. Hadde det blitt gjort tidligere hadde den garantert blitt satt lavere enn dette. Vi kan jo spekulere i om de hadde unngått denne uten bråket ved valget i Gambia, det er nok ikke umulig. Jeg tror heller ikke de hadde fått hentet penger såpass greit uten at det var god sannsynlighet for at de kommer i mål fremover.

Ser av presentasjonen at de har presentert work program i Gambia, det sier vel egentlig alt om hvor nære de er.

Edit:' Også vært å merke seg MOU på CI-509!

Innlegg av: hanops (11.01.17 18:09 ), lest 3216 ganger

Warom,

Har du oversikt over hva som er gjennomsnittlig handlekurs og volum de siste 30 dagene?

Gitt at det har blitt handlet store volumer de siste dagene på kurser >3NOK burde jo volumvektet snitt være forholdsvis høyt. Nysgjerrig på hva det ligger på, for det kan jo bety at rabatten, i forhold til dagens sluttkurs, ikke blir så aller verst:)

ref denne fra meldingen:

Due to the current pricing of the Company's shares, the timing aspect of the transaction and the expected limited discount to the 30 day volume weighted average price, the Board is currently of the view that it is not in the best interest of the Company and the shareholder to conduct a subsequent repair issue in connection with the Private Placement.
Innlegg av: Daywalker (11.01.17 18:10 ), lest 3189 ganger

Skal de skifte ut privatjeten?
Innlegg av: sheepman (11.01.17 18:10 ), lest 3177 ganger

Hei, hva var tlf. nr "neitakk?" . Noen som vet hvor man henvender seg for å delta i emisjonen?
Innlegg av: Andyo (11.01.17 18:12 ), lest 3151 ganger

Marve.

Kunne ikke vært mer enig.

Her har de som før tatt en sjangs med minimal OPEX i påvente at LOI skulle ferdig behandles av myndigheter i Gambia. Nå har president valget gjort sitt til at emisjon blir satt før og ikke etter avtalen. Emisjon ble fra selskapets side meldt at ikke ville benyttes i 2016 (ref. nordnet presentasjonen). Jeg har selv diskutert med endel bekjente at det nok ville komme en emisjon på høyere nivåer etter neste avtale.

Derfor tror jeg at Gambia avklaring er rett rundt hjørnet og der tror jeg nok mange vil brenne seg ved å selge nå i panikk. Jeg har ro og kjøper mer nedover om jeg anser det som gunstig.
Innlegg av: NeiTakk1000 (11.01.17 18:21 ), lest 3046 ganger

+13474646442 Du bør ikke ringe dette nr. Regner med det noe lureri. Mirabaud Securities er de du bør kontakte, men tenk deg godt om. Emisjonen på 3,5 kom også etter pump og dump.
Innlegg av: nkamok (11.01.17 18:22 ), lest 3027 ganger

Selv om ikke alt er positivt, så bliver vi da fri for at læse de gentagne indlæg om,
at "kassen er tom - derfor vil man ikke forny licenser".
;-)
Innlegg av: nkamok (11.01.17 18:30 ), lest 2952 ganger

1715 hits på denne tråd i løbet af knap 2 timer, det siger da vist også lidt om
interessen her :-)
Innlegg av: sheepman (11.01.17 18:30 ), lest 2956 ganger

he, he. Ringe å si jeg vil kjøpe aksjer for 100 000 eur og be om kontonummer? Gjett om den nigeriasvindleren kommer til å le seg skakk..!
- Ser ikke ut til at det nummeret tilhører meglerkontoret, nei.
Innlegg av: Marve_Almar (11.01.17 18:36 ), lest 2896 ganger

Kort fortalt, det er nytteløst å ringe. Jeg har selv bedt om å få delta i en eventuell emisjon men har ikke hørt noe fra de. Les fra meldingen: "The Private Placement will be directed at a limited number of selected investors".
Innlegg av: Andyo (11.01.17 18:42 ), lest 2844 ganger

Har ringt Mirabaud - institutional only - ref placement melding.

God kveld
Innlegg av: nkamok (11.01.17 18:44 ), lest 2830 ganger

Havde det været en kriseemi, så havde alle fået lov til at være med.
Denne gang er der stadigvæk rigeligt med "Kød på benet", derfor er det kun særligt udvalgte, som får lov at deltage.

Mit bud er en emikurs på 1,80.

Aktien åbner i morgen på 2-2,20 og så skal der købes :-)
Innlegg av: Warom (11.01.17 18:54 ), lest 2772 ganger
Endret: 11.01.17 19:00

hanops;
Måtte stikke avgårde rett etter mld, men fikk så vidt summert de siste 30 børsdager før jeg dro.
Snitt er 3,03.

Var vel ikke en mld jeg i utgangspunktet slo hæla i taket av, men når man får summmet seg litt, så er jo ikke så mye annet forandret enn at de trengte penger(og det visste vi jo)

Det blir vel sannsynligvis ikke oppgang i morgen;) men jeg regner vel med en premie for investorene på 20-25%. Vi får se, spennende blir det uansett fremover :)

EDIT; Glemte volumet, det er 17,6M
Innlegg av: kingair (11.01.17 19:01 ), lest 2694 ganger

Har ikke vært særlig aktiv på Apcl trådene i det siste, men vanskelig å la være nå.
Selvfølgelig veldig uheldig kortsiktig for de som har kjøpt rundt 4 kroningen, og det er nok mange kortsiktige som skal ut imorgen. På mange måter er det et tillitsbrudd mot aksjonærer i forhold til guidingen gjennom hele 2016 og mange har nok fått nok av emisjoner i Apcl nå.
Samtidig registrerer jeg at i perioden med siste tids oppgang har det florert med oppkjøpsrykter og det som måtte være av positive vendinger av nye nick helt uten peiling for caset. Dette er nok en lærepenge for mange!
Vær klar over situasjonen til selskapet før en kjøper, til syvende og sist har en kun seg selv å skylde på.
Emisjonen som kom nå er liten og dekker kun kortsiktig drift, vi er likevel helt avhengige av at en avtale landes iløpet av noen måneder med tanke på brønnen som skal borres på CI-513 i Q2. Ser at brønnen oppgis til å koste omtrent 35musd så da kan alle gjøre regnestykket selv med utgangspunkt i restricted cash.

Som en av de som har vært med lenge syns jeg selskapet er mer spennende nå enn noen gang og triggerne står i kø fremover, og selskapet får omsider ny arbeidskapital - så vi slipper å tenke mer på det på kort sikt. MOU på CI-509, LOI i Gambia, borring på CI-513 og work program klargjort i LOI'en. Det kan se ut som om vi får være med på 2-3 brønner i løpet av 2017 om avtalen i Gambia faller på plass.
Syns selskapet har vært ekstremt uheldige de siste par år med feks presidentvalget i Gambia osv. Det eneste vi kan gjøre nå er å satse på bedre tider, for når og om det snur, så snur det kjapt!

Kun tålmodighet som gjelder her. Over og ut :-)

Innlegg av: Yess (11.01.17 19:03 ), lest 2683 ganger

1.89 er helt utelukket med den måten emisjonen gjennomføres.

Beste tipset er 2:50!!

En skal være glad at det ikke settes en "grisete emisjon" for aksjonærer som en har sett i mange selskaper (BWO, Bionor, PRS, Funcom, Havi, Bxpl m flere)
Innlegg av: lommebok (11.01.17 19:22 ), lest 2560 ganger

Da skal vi hvert fall ned igjen. Veldig veldig skuffende.

I og for seg en spennende presentasjon, men selv de mest positive her var "sikre" på at dette ikke ville ende med nok en emisjon. God grunn til å føle seg grundig lurt her nå.
Innlegg av: Fluefiskeren (11.01.17 19:25 ), lest 2536 ganger

Ingen grunn til å føle seg lurt. En emisjon lå i kortene. Spesielt etter utsettelsen og usikkerheten i Gambia.

Det er lov å tenke selv.
Innlegg av: lommebok (11.01.17 19:27 ), lest 2499 ganger

Godt forsøk Flua!
Innlegg av: Fluefiskeren (11.01.17 19:28 ), lest 2478 ganger

Hæ?
Innlegg av: tuja (11.01.17 19:28 ), lest 2489 ganger

kingair

Enig.
Mye som kan materialisere seg i løpet av inneværende år. Og hver trigger kan gi store kursutslag.

:)
Innlegg av: Yess (11.01.17 19:31 ), lest 2459 ganger

Godt forsøk Flua!
Innlegg av: Fluefiskeren (11.01.17 19:32 ), lest 2445 ganger

Full?
Innlegg av: Andyo (11.01.17 19:37 ), lest 2406 ganger
Endret: 11.01.17 19:42

lommebok.

Ingen her eller selskapet selv kunne forvente at det skulle oppstå problemer rundt president valget i Gambia. Positivt er det at det ser ut til at det blir løst på en fredelig måte.

Man må tenke litt utenfor boksen her. Selskapet har hatt anledning i løpet av 2016 og iverksette en emisjon på lik kursnivå vi nå befinner oss. Det har ikke funnet sted og noe av grunnen er nok at de har forventet at arbeidskapital skulle være tilstrekkelig frem til LOI ble omdannet til en farm-in avtale.

Nå som det ikke har vært mulig grunnet president valget, så valgte selskapet å gjennomføre en emisjon som både styrker arbeidskapital og fullfinansierer boring i Q2-2017. (En slik emisjon forventet jeg selv etter Gambia avtale, da det nok hadde vært ett utestående beløp man eventuelt måtte dekket her for boringsforpliktelser for A1 & A4 samt arbeidskapital).

Man tolker det slik man vil, men jeg ser iallefall ikke annet enn at det er positivt. Innen H1-2017 har vi en endelig avtale (Q1) i Gambia og vi er ferdig med boring på CI-513 (Q2).

Les presentasjonen. Merk følgende: "Farm-in work program outlined in LOI under discussion
with Gambian government" - Da BØR man forstå hvor langt vi er kommet.

Ha en fortsatt fin ettermiddag.

- For ordens skyld så har selskapet aldri avvist emisjon, SW sa selv at de ikke regnet med det i 2016, men i motsetning til alle andre så ser ikke jeg på emisjon som kun negativt. Tror selv at selskapet ville ha ventet med emisjon til utover i 2017, men så kom problemene i Gambia. Mange har her inne meldt at de ser gjerne en emisjon komme. Til JanV som hevder selskapet er snart konkurs, så er jo fyren spinna gærn. Om han tror blue chip investors lar selskapet gå konkurs etter enorme investeringer så bør han ta en tur på psykriatien. Det viser seg i morgendagens melding om hvem som har tegnet seg.
Innlegg av: Trollefar (11.01.17 19:37 ), lest 2399 ganger

kondolerer trist for de som taper penge på dette. Jeg fikk ellers det inntrykk at det gikk bra for 1år siden, og stor fremtidstro.
Innlegg av: helloween (11.01.17 19:38 ), lest 2398 ganger
Endret: 11.01.17 19:40

Fluefiskeren

Hehe..drita full er vel passende:)

Innlegg av: lommebok (11.01.17 19:39 ), lest 2388 ganger
Endret: 11.01.17 19:43

Andyo:
Helt enig i en del av det. Skrev selv at det var en del positivt i selve presentasjonen.
Men da blir det jo samtidig litt slik: hva med de andre avtalene det ble snakket så varmt om i H1 2016?

Fullstendig klar over at mye har forandret seg og drøyd ut av helt naturlige årsaker, men det var vel ikke en emisjon flesteparten her inne nå satt og håpet på?
Innlegg av: PranX (11.01.17 19:46 ), lest 2305 ganger
Endret: 11.01.17 19:47

Ja vi får jo se hvilken kurs som settes imorgen men...

Ca.10% utvanning - og ingen likviditetsrisiko i selskapet... Ikke en dårlig deal det gutter :)

Og når de ikke henter inn mer penger enn dette (for om de kan hente dette inn overnight, så kunne de lett ha hentet mer), så tyder det på at de forventer cash innflow av annen vei rimelig snarlig...

...

Nei kortsiktige kan leke seg imorgen, men jeg og jeg tror mange andre med sekssifret aksjetall blir eller øker imorgen.

Husk at med dette er den mest vesentlige risikoen i caset borte... :)

MVH PranX
Innlegg av: palmvik (11.01.17 19:47 ), lest 2291 ganger

Her kommer man med den ene unnskyldningen etter den andre, for å prøve å fremstå med troverdighet. Selskapet kommuniserte "Watch us this year" i 2016, sjeldent har vel et selskap misledet sin aksjonærer på en slik måte. Situasjonen i Gambia oppstod helt på slutten av 2016 og har ingenting med at denne uttalelsen ikke holdt mål. At de i fornektelse ikke på en dag som denne evner å innrømme dette, det sier alt om hva slags kaliber som er i dem. Makan til lavmål.
Innlegg av: THIN 1000 (11.01.17 19:48 ), lest 2278 ganger

Ned i morgen...trist.
Innlegg av: Andyo (11.01.17 19:51 ), lest 2249 ganger

lommebok.

Kun en flue på veggen vet svaret på det.

Jeg har hevdet over lang tid at selskapet har absolutt ikke ønsket å selge seg billig. De har helt sikkert hatt anledning til og godta ett bud som sikkert hadde gledet markedet og sånn sett blitt vurdert som godt nok.

Det tror jeg selskapet selv har unnlatt å gjøre av den grunn at dette er de mest interessante lisensene selskapet besitter, i lys da av aktivitet og funn gjort i området.

Helt oppriktig så antar jeg at selskapet har hatt god kontroll frem til urolighetene rundt president valget ble ett faktum. Det har nok satt en stopper for mange saker og prosesser. Allerede, som vi kan tolke utifra presentasjonen, så har de kommet til det punkt at farm-in (A1&A4) workflow program allerede har blitt fremlagt og diskutert med myndigheter i Gambia. Dette er jo en opplysning de inkluderer i presentasjonen, som sikkert endel bare ser lett over, men som for meg forklarer en hel del. Nemlig at vi er kommet LANGT.

At en emisjon nå kommer og sådan en liten emisjon som styrker arbeidskapitalen og fullfinansiering av våre forpliktelser på CI-513 er nok da helt etter boken. Selv antar jeg den hadde funnet sted senere i 2017 om ikke det uheldige rundt president valget. Det kan jo spekuleres om vi nå vil bære hele de 45% på CI-513 eller om selskapet fortsatt vil nedjustere eksponeringen ?

I tillegg "glemmer" vi Senegal som også er en reel muligheter for at meldes snarlig. Da vi vet fokus har vært på Gambia og Senegal i tiden etter Ophir avtalen var endelig avklart.

Man får gjøre seg opp sine egne vurderinger. Selv kjøper jeg mer om folk får panikk når man lenge har vært usikker på finansiering, som nå da er avklart. Liten emi og utvanning i det store bildet - mot private institutions - safe and sound.
Innlegg av: Bluesmaster (11.01.17 19:54 ), lest 2229 ganger

Er ufattelig hvor lettlurte mange av Dere er.

Palmvik har faktisk helt rett.

Innlegg av: Andyo (11.01.17 19:56 ), lest 2214 ganger
Endret: 11.01.17 20:12

.
Innlegg av: PranX (11.01.17 19:57 ), lest 2206 ganger
Endret: 11.01.17 19:58

Mange nye nick som spår at kursen går ned imorgen og sier at det er leit... Jeg lurer på om de egentlig syns det...

Blir nokk ihvertfall en spennende dag imorgen :)

I min bok er nå:

- Den mest vesentlige risikofaktor i selskapet borte.

- Det ser ut som at Barrow kommer til makten d. 19, og at "alt annet er klart i gambia" (ref. Dagens melding er boreprogrammet planlagt - borring q3-2017). (Jeg tror ikke vi må vente spesielt lenge på denne Farmout).

- Vi har nå helt sikker og fullfinansiert brønn på CI-513, Cote D'Ivory, 350 mmbl prospective Ayame West boring Mai/Juni 2017

- Farm Out Senegal og farmdown på Ci-513 er stadig "jokers" som kan slå inn når det skal være.

...

At the end of the day "what's not to like in this picture"?

VH PranX
Innlegg av: AttOgFram (11.01.17 20:00 ), lest 2167 ganger

Det er vel litt overraskende at de ikke gjør en større emisjon, når de først gjør en. Som de sier på side 12 i presentasjonen, er det en AFE på < 35 mill USD i Q2. Dette kan selvfølgelig være et beløp som er langt lavere, men det høres jo ut som om den kommer opp mot det beløpet.

Siden APCL er ansvarlig for 45% av kostnadene, er det på 15.75 millioner USD (jeg vet det er noen som mener at Ophir har en carry overfor APCL i tillegg, men som jeg leser dette, så dekker Ophir sine 45% samt 10% som er en carry av PetroCi. Men det gjør ikke den store praktiske fordelen om det er 40% eller 45% som ACL skal dekke).

Selv om man kanskje regner med at 100% av restricted cash på 10 millioner kan benyttes til boring, vil det fortsatt være behov for mere penger for å dekke drift sammen med borekostnader for CI513. Så det er vel fortsatt et behov for videre farmouts eller at de må hente inn penger på en annen måte noe senere. Derfor er det litt overraskende for meg at de ikke hentet inn noe mere nå som de først gjorde en emisjon. Men den verste krisen blir vel i alle fall stagget nå.
Innlegg av: Warom (11.01.17 20:00 ), lest 2164 ganger

Andyo;
"Det kan jo spekuleres om vi nå vil bære hele de 45% på CI-513 eller om selskapet fortsatt vil nedjustere eksponeringen ? "

Den "så" jeg ikke...Ikke dumt analysert. Om man da tenker seg at denne emisjonen i utgangspunktet er for daglig drift fremover(noe en evnt farm down CI-513 kunne vært) så kunne man jo tenkt seg at man kunne beholdt 45% på 513 ved hjelp av evnt farmouts Senegal/Gambia. Så fikk man ta de evnt borekostnadene S/G etter som tiden går og penger til det fårmålet sannsynligvis uansett måtte innhentes.
Innlegg av: leteretterverdi (11.01.17 20:03 ), lest 2152 ganger

Er klart at det ikke er ønsket med en emisjon når man ikke er blant de utvalgte/inviterte. Tipper det settes emisjon på 10 mill aksjer til 2,60 kroner. Så blir det en rufsete start på morgendagen.

Avventer og ser hva de andre aksjonærene gjør og hvor jeg eventuelt tar litt volum.
Innlegg av: Kronn (11.01.17 20:08 ), lest 2088 ganger

ja det begynner å bli noen år man har følgt selskapet, det mest stabile har hittil vert jevnlige små emisjoner, ja det er kapitalkrevende å sette emisjon, det er jo en grunn til at det på ett tidligere tidspunkt burde vert satt en langt større emisjon og heller tatt en stor utvanning på ett tidlig nivå.
Også denne gangen burde emisjone vert satt større og ett tilbud om rep emisjon for å unngå utvanning burde funnet sted.
Eg har en del "kammerater" i Apcl, men det er fortsatt dei mest kroatiske som har hatt mest rett, men det snur self en gang....
Jaja, eg sitter på en bolk, men alt i alt skulle eg ønske at eg aldri gadd å bry med Apcl i førstningen.

Jaja, det blir noen nye måneder det cash ikke er problem nå da, så får vi se hva drilling etterhvert blir og om det blir nye avtaler.
Tolke Afrikabrev er ikke vits lenger, det meldinger fra selskapet som betyr noe, og med ett unntak, så har det bare skuffende siste 3 årene

Lykke til, det ordner seg nok en gang kammerater
Innlegg av: NåSnurDet (11.01.17 20:11 ), lest 2068 ganger

Hadde man bare hatt ubegrenset med penger. Mange av dere som sier jeg kjøper vis den faller hadde ikke de pengene for 1 mnd siden!!

Solgte dere på topp og lurte inn nye til å tape masse penger eller?
Innlegg av: Andyo (11.01.17 20:11 ), lest 2064 ganger

PranX.

Øker i morgen og ellers helt enig :)

Leser man av beløpet så forstår man hvor aksjekurs er på vei innen nær tid.

USD 3.1 - 3.8 mill er ett lite beløp. Da bør man spørre seg følgende:

Hvorfor henter ikke selskapet inn mer frisk kapital når de først gjennomfører en emisjon ?
(Tross alt har vi arbeidskapital behov - 0.7 MUSD pr kvartal evt økende grunnet konsulent tjenester de siste kvartal, og utestående på ukjent beløp -x.x MUSD for boring CI-513 CDI i Q2-2017).

- Trekker man da ut utestående kostnader relatert til for fullfinansiert CI-513 fra emisjonsbeløp x.x MUSD så har man igjen arbeidskapitalen selskapet har til rådighet.

Da er det iallefall for meg åpenlyst at jeg forventer cash in-flow innen den tid.

Hvorfor ?

Fordi det er ikke gratis å gjennomføre emisjoner - det er kapital krevende, men det er jo en grunn til at selskapet ikke henter mer når de først gjennomfører emisjon.

Enkelt men forklarende regnestykke (har ikke alle tallene i hodet)

A) Cash and cash equivalents:

+ cash end 30.09.16 x.x MUSD
- cash burn Q4-16 ex. 0.8 MUSD
= cash balance 31.12.16 x.x MUSD

B) Private placement / outstanding CI-513:

+ private placement ex. 3,5 MUSD¨
- cost private placement x.x MUSD
- Outstanding commitment ex. 2 MUSD
(CI-513 - CDI)
= Cash after private placement / cover of oustanding CI-513: 1 - 1,5 MUSD ?

A+B = Total cash available

Cash available / burnrate

1 MUSD / ex. 0,7 MUSD = approx 1 quarter
1,5 / ex. 0,7 MUSD = approx 2 quarters

NB! Vi er allerede inne i Q1 2017 - så la oss si arbeidskapital strekker til Q2 2017 da foreligger det en cash-inflow - GAMBIA i løpet av Q2-2017 (eller før).

Over and out.
Innlegg av: NåSnurDet (11.01.17 20:13 ), lest 2038 ganger

Andyo

Den er på vei til under 2kr, Så ja, vi ser det!!
Innlegg av: Andyo (11.01.17 20:14 ), lest 2027 ganger
Endret: 11.01.17 20:30

Attogfram.

Hva estimerer du utestående kostnadsforpliktelser forCI-513 å være om vi regner med selskapet nå ønsker å bære de 45% ?
Innlegg av: AttOgFram (11.01.17 20:19 ), lest 1984 ganger
Endret: 11.01.17 20:20

Andyo,

dersom AFE på CI513 er på nesten 35 mill USD, virker det ikke som den brønnen er fullfinansiert med det beløpet de henter inn nå og det de har av restricted cash.

Så jeg er jo enig med deg i at de må regne med at noe mere kommer inn med det første, men jeg er litt overrasket over at de ikke biter i det sure eplet og henter inn litt mer når de først må, i hvertfall nok til å få sikret den brønnen.

Om de så senere får farmet ut Senegal, Gambia eller ytterligere på CI513 er det da en bonus, men man vet aldri om man kan hente inn de pengene senere om ting fortsatt skulle ta lengre tid eller gå tungt.
Innlegg av: Andyo (11.01.17 20:25 ), lest 1939 ganger
Endret: 11.01.17 20:27

AttogFram.

Det er jo nettopp det som er hoved poenget oppi det hele og som PranX viser til. Om selskapet ikke ved nylig meldt emisjon fullt ut dekker boringskostnader på CI-513, da selskapet også har arbeidskapital de må ta stilling til, så er det grunnet at selskapet forventer (er "sikre" på) en cash-inflow av en slik størrelse x.x MUSD at de har tilstrekkelig kapital til å dekke selskapets forpliktelser frem i tid (kontroll?).

Derfor har jeg tidligere påpekt. Ta ikke stilling til at det er ordet emisjon som fremkommer, men se faktisk på beløpets størrelse før man gjør seg opp en endelig vurdering.

Får la det være med det, men jeg er iallefall meget klar på hva som kommer. Resten får vurdere det slik de selv ønsker :)
Innlegg av: AttOgFram (11.01.17 20:34 ), lest 1870 ganger
Endret: 11.01.17 20:36

Andyo,

Om kostnaden for AFE på CI513 er på 35 mill USD, er det 15.75 som er APCL sin andel for 45%. Om alle de 10.9 mill USD i restricted cash er for CI (det er vel mulig), og alt kan benyttes til boring (det avhenger jo da av at Ophir mellomfinansierer dette, eller at restricted cash frigis som milestones underveis) mangler det da 4.8 mill for deres andel av borekostnadene. Henter de inn 3.1 til 3.8 millioner, og holder driftskapital og kostnader ved emisjonen helt utenom, er det jo fortsatt for lite. Vi vet jo at bankkontoen må ha vært i omtrent null nå.

Som jeg sa før, de sier OPP TIL 35 mill USD for AFE på CI 513, men det virker på meg som de kjører et veldig stramt løp her, det er ikke mye slingringsmonn. Derfor skulle jeg gjerne sett dem hentet inn litt til når de først matte gjøre dette.

Er jo enig i at regnestykket derfor tilsier at de er nødt til å forvente noe inn, men de er ikke fullfinansiert for CI513 (EDIT: utfra det de sier i presentasjonen), og ting har tatt lengre tid enn forventet før.
Innlegg av: Fluefiskeren (11.01.17 20:42 ), lest 1804 ganger
Endret: 11.01.17 20:43

35 mill USD er for tørr brønn. Ved et eventuelt funn blir det dyrere og de må vel ta høyde for det?
Innlegg av: RGTBjørn (11.01.17 20:42 ), lest 1798 ganger

Ting tok lengre tid enn forventet da måtte emisjon settes. Spent på emisjonskursen, ser uansett ut som at vi må forvente massiv salg ned mot kr. 2 eller under tidlig i morra.
Innlegg av: RGTBjørn (11.01.17 20:44 ), lest 1785 ganger

Interesant utvikling uansett, en ny bunn gir nye muligheter frem til mars/april
Innlegg av: Konjagi (11.01.17 20:46 ), lest 1761 ganger

RGTBjørn

Hva baserer du dine antagelser om massivt nedsalg i morgen på?
Innlegg av: AttOgFram (11.01.17 20:46 ), lest 1758 ganger

Flue,

har de sagt at 35 mill USD kun er dry hole costs? De sa jo ikke i presentasjonen om AFE er dry hole eller inkluderer Testing & Completion, men det er jo ikke usannsynlig. I så tilfelle mangler de jo ennå mere penger.

For lite er det vel i alle fall, så de må jo forvente noe mere inn. Det forbauser meg at de ikke henter inn mere nå, slik at de i hvertfall er dekket for den brønnen, som tross alt skal bores i år.
Innlegg av: Marve_Almar (11.01.17 20:47 ), lest 1755 ganger

AttOgFram, det er liten grunn til å tvil på at brønnen skal dekkes 60/40. Selv "hoffmegler" Mirabaud var tydelige på det i August (etter samtale med APCL) :"The gross cost of the well is expected to be US$35-40m at current rig rates, implying a commitment of US$14-16m net to APCL’s 40% paying interest."

Etter dette har jo Ophir også redusert kostnaden til å være estimert til 25-30 mill usd, som tilsvarer 10-12 mill usd for APCL.

Vi har 11 mill usd i restricted cash.

Mulig deler av emisjonen går til første cash call?
Innlegg av: RGTBjørn (11.01.17 20:48 ), lest 1747 ganger

Minner om emisjon oktober 2015, dengang ble emisjon på 17øre.(1,70 etter splitt) Aksjen falt litt under kr.1. Som en endelig bunn.
Fra dagens nivå kr.3 er det naturlig å tenke kurser kr.2 eller noe under før det snur.
Innlegg av: ottiss (11.01.17 20:52 ), lest 1711 ganger

Dette er jo ikke meldingen vi håpet, men det gir jo en liten glede for musketerene og de nye disiplene i det minste ;)

Men skjønner ikke hvorfor dette skal blåses opp så voldsomt. Snakker jo ikke emisjon Funcom-style her! Og ingen har tapt penger, så slutt nå med det tullet der.

Noen kommer til sikkert til å selge i panikk i morgen, og får jeg muligheten skal jeg fylle på. Etter duppen vil usikkerheten med cashflowen være eliminert inntil videre, og det vil kunne friste flere til å hoppe på. Samtlige triggere er jo tross alt fortsatt intact!

Mye spennende i vente, så dette er langt i fra noen krise, men snarere en gyllen mulighet for en enda bedre inngang på et spennende case! Blir spennende å se hvor mange billige aksjer det blir. Salgssiden har stort sett bestått av tradere den siste tiden, så er ikke sikkert duppen blir særlig stor eller langvarig.
Innlegg av: leteretterverdi (11.01.17 20:52 ), lest 1721 ganger

Nåsnurdet spør: "solgte dere på topp?"

Ikke helt

http://bildr.no/view/UWNaWUlQ

Og dessverre plukket jeg for mye for tidlig.

http://bildr.no/view/emt3Mlln
og
http://bildr.no/view/SHMvdmp3

Men har selvfølgelig alltid tørt krutt i geværet og vil følge med i morgen. :)
Innlegg av: AttOgFram (11.01.17 20:55 ), lest 1677 ganger

Marve,

jeg vet at vi to ikke er enige om APCL skal dekke 40 eller 45% (jeg baserer meg på hvordan jeg leser det som APCL selv har sendt ut, ikke hva Mirabaud har sagt), men det har ikke så mye å bety i den store sammenhengen.

Det virker fortsatt på meg som de henter inn for lite når de først gjør noe, og om AFE kun er dry hole cost som Fluefiskeren hevder eller ikke, så synes jeg det fortsatt er i snaueste laget. Selv om AFE skulle være nede på 25 til 30 mill, synes jeg fortsatt dette gir veldig lite slingringsmonn.
Innlegg av: PranX (11.01.17 20:58 ), lest 1656 ganger

Ja det er ikke mye penger som hentes her, og man kan jo spørre seg selv hvorfor...

(Når vi snakker bluechip investorbase og overnight bookbuilding, da kan det ikke herske mye tvil om at de kunne ha hentet mer om det var ønskelig)...

MVH PranX :)
Innlegg av: Lundl (11.01.17 20:59 ), lest 1636 ganger

Detta är fantastiskt bra! härligt med Private placement. Om de lyckas att fylla boken så betyder det att det finns gott med investerare som vill komma över många aktier. 2 kr eller 3 kr spelar väl ingen roll om man tror på caset. Vill den falla till 2 köper jag lite till faller den till 1 köper jag ännu mer. Läs presentationen håller ni med köp om inte sälj och sitt på läktaren och titta på. Ångrar att jag inte köpte 1000000 lundin petroleum när de kostade 2 SEK.......
Innlegg av: NåSnurDet (11.01.17 21:00 ), lest 1632 ganger

Du var flink med å selge høyt da!! :)
Dritt at du gikk inn igjen på 3. Vis ikke kunne du fått en fin reise med APCL med kjøp på 1,8kr.
Innlegg av: RGTBjørn (11.01.17 21:00 ), lest 1634 ganger

For å ikke bli misforstått,jeg ser heller muligheter enn problemer med emisjon. Vi som er den harde kjerne ser dette og vil gripe mulighetene når nettløkene og lykkejegerne har tatt sine tap.
Innlegg av: Marve_Almar (11.01.17 21:01 ), lest 1636 ganger
Endret: 11.01.17 21:04

Jeg tror de henter det de mener er riktig, det ligner veldig på et års burn rate. De ønsker selvfølgelig så liten utvanning som mulig, det er tross alt aksjonærene de gjør dette for. 10-15 % utvanning blir dette, med tanke på hva det bringer med seg av fordeler er det en godkjent deal for oss aksjonærer.

Jeg tror de hadde hentet mer om de mente de trengte det, som du sier skal det bores om få måneder. Da skal de med andre ord ikke hente penger for å bore, som igjen støtter det jeg har sagt om restricted cash til boring.

Edit: Det stiller jeg meg 100% bak RGT. Jeg har ventet på at den skulle falle til 2,6-2,7 , det trodde jeg den ville nå denne uka. Nå gjør den det, og det gir meg nok en fin kjøpsanledning.

Innlegg av: NåSnurDet (11.01.17 21:02 ), lest 1602 ganger

PranX

Det er fordi de er blakke!
Innlegg av: leteretterverdi (11.01.17 21:05 ), lest 1596 ganger

Men alt kommer jo an på om de setter emisjonen da. Klarer de ikke det, vil de største pessimistene få rett.

Selv tror jeg de klarer 10 mill aksjer på 2,60, og det er ille nok til at en del kaster kortene.
Innlegg av: klaesp (11.01.17 21:10 ), lest 1547 ganger

Investorene kommer til å spille på usikkerhet ved å investere i Afrika, noe som vil gjennspeile kursen..
Innlegg av: ottiss (11.01.17 21:13 ), lest 1520 ganger

Ille nok til å riste av noen er det nok, men nå lå vi halve november og halve desember på rundt 2, så emikurs rundt 2,50 syns jeg er helt flott. Usikkerheten fjernes, og jeg tror ikke det tar lang tid før vi er på 3-3,5 på forventninger.

Stadig tre smash-muligheter før boring, så 2017 er like fortsatt like lovende for min del.
Innlegg av: HP17 (11.01.17 21:23 ), lest 1435 ganger

Oppsummert 2016
palmvik - Marve = knockout seier til palmvik.
Marve m flere har tatt systematisk feil og en ny emisjon var jo helt utelukket.

Dere bør være takknemlig for at dere har skribenter som JanV og palmvik som evner å balansere og nyansere informasjon på APCL tråder.
Innlegg av: Kronn (11.01.17 21:24 ), lest 1451 ganger

Leteretterverdi: tror du selskapet srlv, ikke har ment at behovet for en større emisjon på tidligere tidspunkt, ikke har vert nødvendig, eller har det ikke vert mulig å gjennomføre en tilstrekkelig stor emisjon, sp man kunne ha sikret for en lengre periode enn tilfelle har vert ?
Innlegg av: leteretterverdi (11.01.17 21:26 ), lest 1433 ganger

Kronn, det skal jeg svare på i morgen et par timer etter at OSE har åpnet :)
Innlegg av: InvestorMannen (11.01.17 21:29 ), lest 1407 ganger

Morsomt å se at det er så mange gamle "iox" investorer i APCL.
Bare tull med dette selskapet.
Innlegg av: Yess (11.01.17 21:31 ), lest 1388 ganger

Emisjonsprisen blir 2.50! (95% sikker)
Sov godt
Innlegg av: Kronn (11.01.17 21:39 ), lest 1327 ganger

Hehe, eg skjønner LV :)
Innlegg av: PranX (11.01.17 21:42 ), lest 1296 ganger

Utfordring til baiserne eller de som vurderer salg imorgen;

Antatt at emisjonen går igjennom, vennligst forklar hvilke risikomomenter dere ser før h2 2017.

...

NåSnurDet - vi vet at de har trengt likviditet dette er åpent diskutert på dette fora - spørsmålet er hvorfor de ikke hentet mer når de nå gjennomfører en emisjon. (Deres investorbase har så langt investret ca. 450 MUSD i selskapet (ikke korrigert for valutasvingninger), så når de gjør en overnight targetted bookbuilding, så er det vanskelig for meg å tro på at de ikke kunne ha skaffet et større beløp om de skulle ha ønsket det...

Vi tolker alle fritt, men denne mini-emisjon er "when the dust settles" bull i mine øyne.

VH PranX
Innlegg av: JanV (11.01.17 21:55 ), lest 1200 ganger

"Usikkerheten borte med 3 mill" usd??? Jeg vet ikke hvilken lykkemedisin deler av forumet går på. 3 mill usd er en dråpe i havet og som AttogFram skriver, det er merkelig det ikke hentes mer når man først må gjøre enda en emisjon, and many more to come. 3 mill er "noen måneders" drift samtidig som vi vet det må mere penger til, hvis det skal bores.

Nå synes "noen" å ha pumpet opp kursen for å kunne plassere en emisjon. Hvis dette bare er for "profesjonelle" investorer må de se signalene og kreve en stor rabatt. Hylekoret på HO spurte aldri seg selv om hvorfor det var en aldeles meningsløs oppgang. Nå har dere svaret. Blir det over 2 er det allikevel et vellykket stunt.

Mht farmout er jeg som skrevet mange ganger før skeptisk til dette, men det vil overraske meg meget om en evt farmout vil gi noe meningfull cash til APCL, akkurat som Ophir dealen kun ga knapper og glansbilder.
Innlegg av: Kaizers (11.01.17 21:56 ), lest 1189 ganger

Apcl aksjonærene er svært like tidligere NEC og TSU aksjonærer.

Faller den under 2kr, skal jeg vurdere noen lodd selv.

Hehe....
Innlegg av: Yess (11.01.17 22:13 ), lest 1062 ganger

Det er sant!
Men NEC gikk fra 0,35 til over 3.10 på noen få mnd i 2013 og TSU gikk 5 gangeren før resultatet av den første boringen//resultatet fra Karl.

Kursmålene varierer fra null (JanV) opp til kr 100 (utkant), så hvem vet hvor kursen vil befinne seg om 1-6 mnd?
Innlegg av: AttOgFram (11.01.17 22:14 ), lest 1043 ganger

PranX,

for meg er risikomomentene i hovedsak tre:

* De henter ikke nok penger (hadde de hentet inn 20 millioner USD, skulle jeg kjøpt i morgen).
* De er fortsatt på overtid med farmout eller lisensforlengelse på alle lisensene i Gambia og Senegal.
* Situasjonen i Gambia (men for meg er den til å leve med nå som de har hentet inn penger til å overleve for).

At det er Afrika og at ting tar tid der er noe som alle som investerer her burde være klar over, derfor er det så viktig at de har penger til litt mer enn bare å klare seg noen måneder til.

Vi får jo se i morgen hva institusjonelle/større investorer sier om risikoen, og hvor stor risikorabatt de eventuelt vil ha.
Innlegg av: Andyo (11.01.17 22:15 ), lest 1024 ganger

AttogFram.

Forstår du ikke at det er en grunn til at de legger range 3.1 - 3.8 MUSD ? Tror du range er tilfeldig ? Argh
Innlegg av: Trollefar (11.01.17 22:16 ), lest 1011 ganger

Skal ikke hause på denne tråd og synes det er trist, men tipps i nødens stund ? der finnes en annen oljemygg,,, som bare koster gamle 80øre(8kr) Oljeboring igang- IOX

Dere behøver aldri å arbeide mer,,, når oljen kommer,,,

Smart byte? må andre bedømme.

Innlegg av: Kronn (11.01.17 22:18 ), lest 1011 ganger
Endret: 11.01.17 22:19

Det var visst ikke tilfeldig range sist det var emisjon heller
Innlegg av: nkamok (11.01.17 22:18 ), lest 991 ganger

Det har du sikkert ret i Kaizers ;-) ,
men vi forsøger at tjene penge på ærlig vis
og ikke svindle os til money, som visse andre her :-(

Køber imorgen på 2,20 :-)
Innlegg av: NåSnurDet (11.01.17 22:18 ), lest 993 ganger

Andyo

Tror ikke du skal skrive forstår du ingen ting her nå. For det er mange som ikke gjør det. Du og ett par til sa jo at emi ikke var noe temaHELLE tiden. Ja, vi forstår litt lite nå!!
Innlegg av: thief (11.01.17 22:21 ), lest 956 ganger

kikka litt på apcl over en lengre periode,men ikke kjøpt enda!Nå blir det kanskje en mulighet,men usikkerheten er vel egentlig bare blitt større med tanke på ledelsen og hva de evner å levere.En emi er for så vidt ikke noe krise,men verre er det med signalet denne emisjonen gir!De har iallfall ikke ting på plass og det vil ta enda mer tid.Samtidig som det blir vanskelig å ta alt seriøst av hva selskapet kommuniserer,når de stort sett bommer!Absolutt ikke bra,så blir vel en periode til på sidelinja før man kjøper!Bedre å kjøpe dyrere,hvis de klarer å levere noe enn den store risken som er der nå!Da er det bedre i iox,hvor ledelsen er veldig forsiktig med info,men leverer!

Lykke til:)
Innlegg av: Yess (11.01.17 22:24 ), lest 929 ganger

APCL har bommet på alt i 2016 når det gjelder guiding det kan en være enig med palmvik i.
Innlegg av: Konjagi (11.01.17 22:27 ), lest 898 ganger

Som alltid er det de uten aksjer ( de fleste vet nok hvem), som er mest bekymret for selskapets fremtid.
Innlegg av: phantom1 (11.01.17 22:31 ), lest 863 ganger
Endret: 11.01.17 22:34

Tror ikke mange her har arbeidserfaring med eller noen gang signert et LOI eller MOU/A....så putte pengene i et selskap verdisatt på det....i Afrika - hvor man ikke vet om Desmond skjærer ørene av sittende president og trekker brennende bildekk nedover skuldrene på ministere er jo galskap i først omgang.

Utrolig mye IOX folk her - merklig nok - på tide å komme tilbake til sivilisasjonen fra kolonidrømmer og malaria - tross alt IOX har borret i jorda....finansiert.

Lykke til imorgen.
Innlegg av: PranX (11.01.17 22:31 ), lest 871 ganger

AOF

Takk er langt på vei enig.

Lisens Gambia:
- Dette har vært diskutert opp og ned, workprogram fremlagt i LOI til myndighetene, boring Q3. Dette er quickest route to oil for Gambia. Denne tror jeg på, nesten uansett hvordan det går i Gambia.

- Senegal gjør meg litt mer nervøs, her har vi stadig ikke LOI... Det vi vet er at de har nevnt i dagens presentasjon at de forventer boring i Senegal i 2017/2018 (depending on license extension approval), og dette indikerer jo en fremskreden plan med partner som enda ikke er offentlig, men det må litt mer på bordet før jeg er helt komfortabel på dette.

- Gambia urolighetene er jo en risikofaktor, men synes at veldig mye nå blåser i rettning av innsettelse av Barrow d. 19 nå. (Jeg tror rett og slett at Jammeh vil ha amnesti, mer enn at han selv tror på dette prosjektet hans)

- Emisjonsstørrelse, ja dette er ikke 2017 fullfinansiering, men der hvor du ser dette som en risiko, så ser jeg det som et tegn på klare forventninger om cash innflow av annen vei ganske snarlig. Med en bluechip investorbase som har investret ca. 450 MUSD i selskapet så langt, med sikker borring ayame west og prospektene i Gambia og Senegal, og overnight bookbuilding, ja da kan jeg rett og slett ikke tro at selskapet ikke kunne ha hentet mer om de ville. Her tror jeg man hellere tar en kalkulert risiko for å redusere nødvendig utvanning på et lavt kursnivå.

...

VH PranX
Innlegg av: hanops (11.01.17 22:39 ), lest 817 ganger

Takk, Warom :)

Er de 3,03 et volumvektet snitt eller generelt snitt basert på transaksjoner?

Tenkte det kunne være (litt) interessant å sammenligne med emisjonen som ble satt i oktober 2015 da meldingene så og si var identiske.

Oktober 2015
- Utstedte ca. 10% mer aksjer
- Fikk inn $2m (ønsket mellom ($1,5-2,5m)
- Rabatt i forhold til close på emisjonsdagen var 19% (2,1 vs 1,7), volumvektet snitt de siste 30 dagene var nok høyere, kanskje 2,4 (i så fall en rabatt på 29%)

Scenario januar 2017
1. Hvis vi antar de får inn NOK 29m (guider NOK 26-32m) og utstedter 10% flere aksjer vil det bli på kurs 2,72
2. Baserer vi oss på rabatt i forhold til close (19%), lander vi på 2,43. Får de inn NOK 29m vil det bli utstedt 11 934 156 aksjer (11,2% utvanning)
3. Baserer vi oss på ish rabatt i forhold til snitt (29%) lander vi på 2,15. Får vi inn NOK 29m vil det bli utstedt (12,6% utvanning)

Tipper de guidet internt i bookbuildingen sin på en emisjonskurs mellom 2,2-2,6 med 10-12% utvanning. Spesielt på bakgrunn at det er "selected few" institusjoner som får være med, antar jeg at de i samtaler har blitt forholdvis enige om nivå, og at det er i det dårlige sjikte av den guidingen (Kurs: 2,3 / Utvanning: 11,8%).

Spekulering spekulering.
Innlegg av: PranX (11.01.17 22:40 ), lest 803 ganger

Til de som ikke kjenner historien i APCL, så kan det nevnes at siste emisjon i APCL ble annonsert:

21 Oktober 2015: 2 MUSD (Gross Proceeds)

21 Desember signerte de farmout med Ophir på Ci-513.

Også den gang ble det argumentert at selskapet ikke greide å hente mer...

VH PranX
Innlegg av: Warom (11.01.17 22:46 ), lest 761 ganger

hanops;
Det er ett volumvektet snitt.
Bra innlegg forresten :)
Innlegg av: palmvik (11.01.17 22:48 ), lest 752 ganger

Da var vi kommet hit, emisjonen er positiv. Glemt er hva som er kommunisert fra de samme personene de siste dagene/ukene/månedene. Galskapen når nye høyder, hjelpes.
Innlegg av: Yess (11.01.17 22:50 ), lest 730 ganger

Enig med palmvik men gjort er gjort og spist er spist.
Nå må fokus rettes mot triggere i 2017
Innlegg av: NåSnurDet (11.01.17 22:50 ), lest 726 ganger

NANO, ble kjørt opp ganske mye som APCL nå der ble det emi til 113kr ikke 2uke etter så var kursen 80kr.
Innlegg av: PranX (11.01.17 23:02 ), lest 696 ganger

Jeg troede ikke at vi skulle få en emisjon, det er veldokumentert - men når vi nå får den, så fjerner den jo den ummidelbare likviditetrisiko som var en av de vesentligste risikofaktorer i selskapet (dette er vel alle enige i antar jeg).

Tar gjerne imot seriøse svar på hva som folk vurderer er negativt med en slik emisjon/risikoredusering. Med alt sannsynlighet får vi rundt 10% utvanning og aksjene låst på hendene til Qualified Institutional Buyers, hvilket formodentlig betyr at freefloaten er den samme som før emisjonen.

VH PranX
Innlegg av: hanops (11.01.17 23:58 ), lest 590 ganger

NåSnurDet

Det er helt uten sammenligning, både i formål og hendelsesforløp. Grunnen til at NANO falt og fremdeles ligger med brukket rygg var fordi CSO Jostein Dahle gjennomførte et innsidesalg dagen etter emisjonen. Dette til tross for at det var gjengs oppfatning om at ledelsen hadde lock-up på sine aksjene. Kan legge til at emisjonen hadde så stor interesse at de fikk hentet inn en halv mrd på en knapp time. NANO får nok noen russiske prosenter også i år. Men nok om NANO under denne tickeren.
Innlegg av: batob (12.01.17 00:17 ), lest 561 ganger

er det virkelig lov at man kaller det emisjon, når bare en del utvalgte er med på det?
Trudde emisjon var å dele /splitte alle aksjer, og ikke bare produsere noen nye og gi de en verdi.

virker som vi småaksjonerer bare er vomfyll. Nå tenker ikke jeg bare på apcl, plutselig så kan det skje i IOX eller qec??
mvh
ø. bjønnes

Velger å skrive mitt eget navn, noe som burde vært et krav etter min mening
Innlegg av: Sjefbob1 (12.01.17 00:37 ), lest 506 ganger
Endret: 12.01.17 00:41

Skjelden post fra min side. Trykker dere på mitt nick å leser forrige mld så kommer budskapet frem. Det var en av 3 muligheter. Det ble denne, ingen overraskelse.... er det så mye å diskutere. For min del er jeg aksjonær, å det har jeg vært lenge, grunnet den Reward som foreligger. Tror de fleste av oss vet hva dette dreier seg om. Resten får bare styre på. Hva skal man si.....
Det man kan si er: les prospekt, q rapport og alt som foreligger.

Lykke til

Edit. Ja hvorfor ikke sammenligne med nano. Det hørtes fornuftig ut. Noen andre korrelasjoner som burde diskuteres???
Innlegg av: hanops (12.01.17 00:50 ), lest 499 ganger

batob

Det du beskriver er en aksjesplitt. En aksjesplitt har ingen reell effekt på verdien av porteføljen din annet enn at du går fra å eie et visst antall aksjer til å eie flere, avhengig av splitten (for eksempel ved en 1:10 splitt får du 10 aksjer for hver aksje du allerede eier mens verdien av hver aksje faller ned til 1/10-del.

Motsatt kan man gjennomføre en aksjespleis som betyr at antall aksjer i porteføljen reduseres. Eksempelvis, gå fra å eie 10 aksjer til å eie 1 aksje med ny verdi som er 10-ganger høyere.

En emisjon er utstedelse av nye aksjer, som enda ikke eksisterer i markedet. Disse nye aksjene kan man kjøpe til en (ofte) rabattert pris i forhold til hva aksjeverdien på børsen er. Pengene (provny) som betales for disse nye aksjene går direkte til selskapet, i motsetning til vanlig aksjehandel hvor verdiene bare bytter hender. Disse nye pengene er ofte øremerket forskjellige formål som for eksempel drift, dekke borekostnader eller hva enn det måtte være.

Hovedgrunnen til at en emisjon oppfattes som negativt, er at siden de nye aksjene er "billigere" enn verdien av eksisterende aksjer, får dine aksjer en "lavere" verdi hvis du ikke tegner deg selv.

Eksempel
Et selskap eier 100 aksjer til pålydende 10kr per aksje, og markedsverdi 1000kr. De setter en emisjon og utsteder 10 nye aksjer til 8 kr stykke. Etter emisjonen er totalt antall aksjer i selskapet 110, ny markedsverdi 1080 kr og ny verdi på hver aksje 9,8 kr. Da har du "tapt" 0,2 kr hvis du ikke selv fikk kjøpt en emisjonsaksje til 8 kr.

Håper dette hjalp!
Innlegg av: phantom1 (12.01.17 01:07 ), lest 451 ganger

LOI og MOU som dere så trykt veier dere på fungerer som regel slik - at dette er vi enig om...hvis vi på hver vår side får andre ting på plass....en forståelse om hvordan en kontrakt skal se ut om atte,hvis atte....bla,bla.

Har signert dusinvis på store kullprosjekter på transport og kontrahering av skip for conservative trade i India og Indonesia - mest for noe å vifte rundt seg med for å starte andre mellomledd/leverandører hvor bestikkelser og korrupsjon kan foregå.

Welcome to Afrika....

Ikke juridisk bindende - walk away anytime