Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: Nornodemocracy (24.12.16 13:51 ), lest 1915 ganger

DAB eksperimentet ren galskap? ikke enkelt på noen måte

http://www.side3.no/motor/dab-i-bilen-det-trenger-ikke-vre-sa--enkelt/3423295869.html
DAB i bilen: Det trenger ikke være så ... enkelt
http://www.side3.no/motor/dab-i-bilen-det-trenger-ikke-vre-sa--enkelt/3423295869.html
Bileier Erlend Moen fra Stjørdal deler sine erfaringer.

"Lobbet" godt

Det vil være et faktum at ikke alle norske biler kommer til å ha DAB, og i hvert fall ikke alle utenlandske biler på ferie. Det er slett sikkerhetstenking å tillate tanken om at "sorry Mac, har du ikke DAB, så får du ikke evakueringsmeldinger og får ta konsekvensen".

Jeg kan ikke se noen grunn til at Norge ikke skulle ha to parallelle systemer slik andre land har valgt, med tanke på FM og DAB. Koster litt mer, men er mye sikrere og mer brukervennlig. Med utfasing av FM, har noen med sterke interesser greid å "lobbe" særdeles godt.
Innlegg av: Nornodemocracy (24.12.16 13:55 ), lest 1102 ganger
Endret: 24.12.16 13:56

RE^1: DAB eksperimentet ren galskap? ikke enkelt på noen måte

Et sinnsvakt prosjekt med sinnsvake kostnader og, mange som ikke får tilgang på viktige meldinger da systemet ikke fungerer som det var tiltankt, når setter Stortinget på nødbremsen? Akkurat som politikerne gjorde i forhold til "pushing"av dieselbiler for noen år siden, men dette har andre sider også som kan få katastrofale konsekvenser og kreve menneskeliv, kan det virke som.
Innlegg av: Genuine (25.12.16 07:45 ), lest 1035 ganger

Dette er et vedtak de rødgrønne først fattet og som regjeringen dessverre vil fortsette.
Samrøret Ap-Nrk har pådyttet oss et DAB+ som ennå ikke fungerer godt nok, og det er bare et par uker til de første fylkene stenger FM.....

Selvsagt er jeg skeptidk når Norge som eneste land stenger FM!
Hjemme fungerer mine DAB+ radioer utmerket, men i min nye bil faller DAB+ ut for ofte og dessuten er lyden mer blikkaktig og klart dårligere enn på FM.
Innlegg av: Allinvest (25.12.16 09:37 ), lest 1012 ganger

Nær-radioens død, så på sett og vis styrker det monopolet til NRK. FM var åpent, det åpnet for mange konkurrenter og dermed "usikkert".
Jeg lytter kun på NRK P2, men monopoltanken er fraværende i den offentlige diskusjonen.
NRK styrket derfor sin posisjon ved å styrke for dab.
FrP stemte vel for?

FrP har blitt like dresskledd, like retorisk og lider av like stor handlingsvegring som de fleste andre partier.
Innlegg av: Nornodemocracy (25.12.16 10:54 ), lest 983 ganger

Få svar på 7 vanlige DAB-myter
https://www.nrk.no/nordland/fa-svar-pa-7-vanlige-dab-myter-1.13169621
------------------
Ren svada og propagandaktig av NRK

Er så mange som har noe å utsette på dette systemet, at det burde ha blitt stoppet for lenge siden bare pga samfunnsikkerhet.
Innlegg av: slapps (25.12.16 11:10 ), lest 981 ganger

Hvorfor brukte de ikke alle DAB pengene på å bygge ut til 5G telefondekning over hele landet og introduserte Internettradio? Da hadde du slått to fluer i en smekk?

Jeg regner med at de ikke kan ha vært så dumme at de ikke har tenkt på dette?
Innlegg av: Nornodemocracy (25.12.16 11:18 ), lest 983 ganger
Endret: 26.12.16 17:51

Dessverre så virker det som Nrk og andre har ridd prinsippielle kjepphester og lobbyister har hatt fritt spillerom, uten at man har tatt hensyn til hva som er best for både forbrukerne, sammfunnssikkerhet eller andre ting, og da kan man fort ha stirret seg blind, og hatt skylapper for andre typer teknologi som kanskje er langt bedre.
Innlegg av: Allinvest (25.12.16 17:32 ), lest 929 ganger

Hvorfor skal staten bygge ut 5g?
Det private næringsliv, telefonselskapene, er aktørene som skal bygge ut. Nå er det ikke dekning på mobil over alt heler, tel bygger ikke fasttelefon til en innbygger til 120k(nyhetene like før jul). Synes siste var med rette! Så stiller sytepaven opp i dagsrevyen med en forventning til det offentlige å bygge ut for over 100 000 kun til han.

Telenor har blitt en merkelig hybrid av et telefonselskap på børsen som investerer i diktaturer og har Norges stat som stor eier.
Har blitt flau over tel før, kommer garantert til å bli det igjen!
Innlegg av: Wish (27.12.16 14:57 ), lest 819 ganger

Skuffende at Høyre og Frp fortsetter dette tøvete vedtaket som de rødgrønne fattet og at Norge står alene om i hele verden i å kutte ut FM!
Hva var det Ap og deres venner i Nrk forsto som ikke resten av verden forsto ved hvor lurt det angivelig var å
Stenge FM?
Verden ler av Norge og her pumper Nrk oss fulle av svada.

Jeg har DAB+ og i min bil fungerer det IKKE!
Radioen kom med da bilen var ny og jeg kjører mye og i alle fylkene sør fir Trondheim.

Jeg vil i tillegg lytte mer til podcast og Spotify og mindre på radio.

Dessverre står Frp alene også her og Høyre krevde et flertall for å gå videre med dette og da pga økonomien i dette prestisjeprosjektet!
Innlegg av: skikongen (04.01.17 12:24 ), lest 778 ganger

Jeg nekter å kjøpe DAB radio til bilen da det rent teknisk ikke holder mål. Så da blir det nærradio på meg fra nå av.
Innlegg av: svojt (20.09.17 22:30 ), lest 626 ganger

Dette kunne bare skje i Norge.
Innlegg av: SuperSpinal (21.09.17 01:03 ), lest 605 ganger

Jeg hadde også tenkt å gå for en Dension som sannsynligvis må plasseres i hanskerommet eller midtkonsollen. Så blir det en ulekker ledning fra den og inn til USB'en og også en antennekabel som må ut til dashbordet inne og ved frontruta. Jeg vil ikke ha utvendig antenne.

Om det blir suksess i brukervennlighet og mottak vet jeg ikke før det er montert og koblet opp.

Det peneste er å skifte ut hele mediaenheten med en ny 2 din enhet, men det er dyrt som fy for jeg vil jo ha navi, ryggekamera, musikkserver og radio som jeg har på den gamle enheten:(
Innlegg av: slapps (21.09.17 06:25 ), lest 567 ganger

Bare dropp det, kjør nær radio
Innlegg av: SuperSpinal (21.09.17 22:54 ), lest 525 ganger

Dension + antenne og kabel vil bli rundt 2600,-

Ny din 2 enhet (pioneer) vil bli 9990,-, men da følger alt av kabler med + antenne. Denne har navi, musikkserver, ryggekamera og DAB+

Prisene er basert på komponentene kun og betinger man gjør jobben selv. Jeg tror ikke jobben er spesielt vanskelig. Man må bare ta rede på skjulte skruer + SRS hvor de ligge bak paneler.
Innlegg av: arct (21.09.17 23:31 ), lest 500 ganger

spar penger , drit i dab - bruk lokalradio på FM nettet.

Fine kanaler , eller tune inn Svenske kanaler med mye bra musikk.
Hyggelig lytter oppsving for lokalradioene er jo også greit. kanskje vi til og med får flere FM vennlige lokalradio kanaler , hvem vet
Innlegg av: SuperSpinal (22.09.17 00:00 ), lest 490 ganger

Det eneste, men ikke akkurat noen bagatell er det samme TS har i linken sin om han karen fra Stjørdal har vært inne på. Det er ikke helt god dekning overalt for DAB+ her langt sør i Norge heller. Da er det veldig kjedelig når man bruker mye penger på dette og resultatet blir det samme som FM. FM hadde heller ikke helt god dekning "langt ute i skogen" eller litt øde strekninger man kjører etter. I byer er DAB+ bedre enn FM.
Innlegg av: Sølvrev1 (22.09.17 00:53 ), lest 484 ganger
Ticker: sofa

Rødgrønn i panna etter steinsprang?

Er en del Høyre- og Frp-luringer her inne som ikke sitter med fakta i saken. Fakta er at det er kulturdepartementet med en karrière-jagende AP-statsråd, Anniken Huitfeldt, som var fungerende sjef i 2011 da stortingsmeldingen ble fremlagt og vedtatt i Stortinget, som har lykkes mest med å tale lobbyistenes sak.

Men hun er langt fra alene.

I første instans var det AP-statsråden, og også karrière-jagende, Trond Giske, som i 2006/2007 lobbyistene førte saken sin frem for med håp om kjapp saksgang og vedtak på stortinget.

Siste instans er karrière-jagende Høyre-statsråder Thorild Widvey og Linda Cathrine Hofstad Helleland, som under Solberg-regjeringen, sammen med sine kamerater i Frp sørger for å gjennomføre DAB-galskapen og få slukket FM-nettet.

At Frp i nok en sak har stemt taktisk tilbake i 2011, mens samtlige partier på Stortinget stemte for omleggingen til DAB og nedleggingen av FM-nettet burde spille mindre rolle for steinsprang-skallene her inne, da det er åpenbart at dette nettopp ble gjort av taktiske grunner, for i etterkant å kunne slå seg på brystet med å si at de stemte imot.

Men enhver idiot ser jo hvor mye protester Frp har lagt ned mot dette i regjering. I opposisjon har selvfølgelig SP betenkeligheter i dag

Fakta ER at det i hovedsak er unison enighet om det meste på Stortinget, for det å være enig om det meste, det fremmer karrièren din. Mens litt uenighet kan fremvises (under tvil) når det er opportunt og ikke har noen betydning for utfallet som ønskes bestemt. Og fakta er at det alltid er haugevis og nok av tullinger med steinsprang i panna som løper til stemmeurnene og gir disse karrière-opportunistene ny tillit uansett hva ...

https://www.medier24.no/artikler/harberg-om-dab-og-fm-slukking-dette-ble-jo-bestemt-allerede-i-2011-og-garsdagen-kan-ikke-fortsette/360492

https://radiobutikken.zendesk.com/hc/no/articles/200262411-Hvem-har-bestemt-at-radio-i-Norge-skal-bli-digital-
Innlegg av: SuperSpinal (22.09.17 04:53 ), lest 442 ganger

Okey, hører på forumvennene og glemmer DAB+ i bil. Det er tross alt mye annet man kan bruke penger på en dette.
Innlegg av: Oliver Stonheg (22.09.17 06:20 ), lest 431 ganger

DAB eksperimentet er ren galskap, men det er vår galskap. Og det skal vi aller være stolt over, slik vi ellers er ovenfor kongedømmet, demokratiet og folkestyret vårt.
Innlegg av: Oliver Stonheg (22.09.17 06:40 ), lest 432 ganger
Endret: 22.09.17 06:41

Økonomi?

Hva koster alt dette her, er det noen tall? Som eneste land i verden har Norge, ved vårt folkevalgte Storting, vedtatt å skru av FM-nettet. En nokså pussig avgjørelse.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/dab/taushet-er-tull/a/24145058/
Innlegg av: CS_invest (22.09.17 09:09 ), lest 387 ganger

Koster forbrukerne (skattebetalerne, befolkningen - eller kald det hva du vil) over 20 MILLIARDER kroner - for at NRK kan spare 40 millioner årlig til drift FM.

NRK - som vi i FORVEIEN er tvangsinndrevet til at bekoste...

Renspikrede IDIOTER på stortinget som stemmer for at behandle sine velgere slik!

Innlegg av: Oliver Stonheg (22.09.17 12:12 ), lest 338 ganger

RE^2: DAB eksperimentet ren galskap? ikke enkelt på noen måte

Renspikkede IDIOTER på stortinget som stemmer for at behandle sine velgere slik!

Det er da ikke noe mindre idioter som går inn i valglokalet, og stemmer på noe slikt.
Innlegg av: Sølvrev1 (22.09.17 11:49 ), lest 366 ganger

Tidenes dabbe
https://www.dagbladet.no/kultur/tidenes-dabbe/68712489

I artikkelen snakkes det om allerede brukte kr 6 milliarder av myndighetene, mens det beregnes 'uløst' enda kr 23 mrd i en miks med hovedparten spyttet inn av borgere og resten sløst vekk av myndighetene. Jeg vet ikke hva som er de rette tallene.

Kr 20 mrd eller kr 30 mrd?

Som regel koster det meste som blir beregnet på forhånd MER enn hva som har blitt beregnet, når endelig regnskap gjøres opp ...
Innlegg av: Norwege (22.09.17 12:07 ), lest 339 ganger

Ss
Har den dension driten i den ene bilen min. Bruker lang tid på å scanne inn hver gang man starter og husker ikke hvilken kanal du hørte på sist. Den blir kastet ut etterhvert. Ny dobbeldin spiller, er som regel plug and play med overganger dersom du bytter ut orginalsteroen. Går etpar timer om man vil legge alt nøye. Fint en søndag formiddag med kaffekoppen.
Selv er jeg positiv til dab som ivrig radiolytter.
Innlegg av: Sporadex (22.09.17 14:30 ), lest 318 ganger

Aps samrøre med Nrk åpnet for å legge ned FM, så hvor er de stolte Apene nå når de har greid å vrake FM?
De rødgrønne vedtok dette og investerte så store beløp at Høyres kulturminister valgte å fortsette galskapen for at ikke milliardene skulle være helt bortkastet.
Kun Frp øndker å beholde FM,slik andre land i verden gjør.
Innlegg av: svojt (22.09.17 14:43 ), lest 305 ganger

Eksemplarisk utført overgrep mot folket.
Innlegg av: Sølvrev1 (22.09.17 19:34 ), lest 298 ganger
Endret: 22.09.17 19:35

Tidligere NRK-frilanser politianmelder Thor Gjermund Eriksen for DAB-innføring
https://www.dagbladet.no/kultur/tidligere-nrk-frilanser-politianmelder-thor-gjermund-eriksen-for-dab-innforing/68720671

Ikke at denne anmeldelsen vil få noe å si for noen som helst, men det er noe smakløst over hvor kjepphøy Kringkastingssjefen i NRK, Gjermund Eriksen, stiller seg i forhold til alvorlighetsgraden i å bli politianmeldt, uansett hvor lite en kjenner på noe slags ansvar i forhold til anklagene som fremsettes ...
Innlegg av: Vista (22.09.17 20:34 ), lest 273 ganger

FrP var det eneste partiet som stemte imot innføring av DAB
Innlegg av: Sølvrev1 (22.09.17 21:15 ), lest 272 ganger

Ja, du ser jo hvor beinhardt de har jobbet imot omleggingen i regjering. Godt å se at dette landet yngler årvåkenheten som aldri før, og at den er såpass sylskarp som den er i disse tider.

Imponerende innsats må jeg si. Det var jo hemmelig helt til siste sekund at resten av Stortinget kom til å stemme for DAB og vraking av FM. Er det noe Frp kommer til å bli husket for, så er det hvordan de herjet barrikadene for å få stanset galskapen.

Vi fant en korrupt politimann, og heldigvis stopper undergravende kriminalitet der, med 30K i veggen, ei klokke, et glorete bad og gyldne 50 øre grammet. Det er vi sikret med 'lov-og-orden-partiet' på saken, og en av de mest skarpskodde justisministere som noensinne har bekledd stillingen ...
Innlegg av: Vista (22.09.17 21:38 ), lest 260 ganger

Ja, FrP er for det meste idioter. Hvorfor man ikke har hørt mer om DAB-idiotien vet ikke jeg. DAB er utdatert for mange år siden.

Så bare noen påpekte at FrP stemte for innføring av DAB.
Innlegg av: Sølvrev1 (23.09.17 01:17 ), lest 210 ganger

RE^2: DAB eksperimentet ren galskap? ikke enkelt på noen måte

Ok,

Beklager, da misforsto jeg poenget ditt.

Samtidig er ikke hensikten å trashe alle som tror på Frp, selv om jeg tråkker litt hardt til i flekkene. Det er egentlig ikke dit jeg vil. Blir bare litt provosert når folk klamrer seg til overbevisninger som ikke virker. Håper flere etterhvert støtter oppom at vårt politiske system, det representative demokrati, tjener oss borgere i stadig mindre grad enn tidligere.

Først ved å protestere ved å la være å stemme. Deretter delta produktivt ved å stemme på et reelt alternativ (når det dukker opp), i stedet for å stadig gjøre det samme ved å la seg representere i ett og alt. Satser på at et godt alternativ er i støpeformen. Et 'parti' eller en bevegelse som i samme stil som mange andre protester, konsentrerer seg om én sak og lar være å gå i fella ved å la seg 'venstre'- eller 'høyre'-plasseres.

Vårt politiske system trenger en liten justering. I dette tilfelle, innføring av mer direktedemokrati, både nasjonalt og kommunalt. For folket ville stanset DAB-galskapen lenge før den ble en realitet hvis de fikk sjansen til å stemme over dette.

Det begynner etterhvert å bli mye folk lokalt og nasjonalt burde fått et ord med i laget på, for i all hovedsak er folk (også nåværende Frp-ere), klokere sammen, enn splittet i uforenlige motpoler av en liten gjeng privilegerte representanter med markeringsbehov på løvebakken.

Penger spart er penger tjent. Penger - mange milliarder kroner - som kunne vært brukt på å skaffe det norske folk og ikke minst bedrifter, en reell fremtid og oppgradering til neste generasjon bredbånd, i stedet for DABra kadabra og poof, it's gone!
Innlegg av: arct (22.09.17 21:45 ), lest 251 ganger
Endret: 22.09.17 21:55

DAB som teknisk utdatert og snart gammeldags ?
interessante artikkeler:

http://kampanje.com/medier/2015/04/--en-svart-uklok-beslutning/

https://www.digi.no/artikler/ekspert-om-fm-slukkingen-stortinget-ble-fort-bak-lyset-av-nrk/407851
Innlegg av: CS_invest (22.09.17 22:33 ), lest 238 ganger

Blir nok mer raven nå hvor det treffer sentrum og makten frem for vi bønder i utkanten...
Innlegg av: PSI- Investor (23.09.17 21:18 ), lest 141 ganger

Lurer på omnde har økt signalstyrken på dab'en nå?
Jeg slet med at det datt ut hele tiden, og tenkte at jeg fikk flytte antenna ut fra plastdekselet langs a- stolpen og ut på ruta. Men nå funker det perfekt, har ikke ramla ut en eneste gang på flere dager
Innlegg av: Oliver Stonheg (23.09.17 22:11 ), lest 144 ganger
Endret: 23.09.17 22:48

Ved omtale av andre folks IQ, stat, land og styresett bør innføres den slutt regel her i kongeriket. Har de innført DAB Radio?