Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: BærrePluss (03.06.16 19:38 ), lest 9179 ganger
Ticker: AEGA

Ny yield konge? Tanker om dette?

Hva tror gutta? 10 aars horisont paa dette selskapet
Innlegg av: Stock-Holm (05.06.16 22:56 ), lest 4926 ganger
Endret: 05.06.16 23:10

RE^1: Ny yield konge? Tanker om dette?

Ti års horisont, ja... Men ikke stort hastverk med å kjøpe her ennå. Det er en særlig risiko knyttet til Italia, men AEGA kan bli bra på sikt.

Jeg tror nok at visse aksjonærer skal bli slitne av lav omsetning og kjedelig kursutvikling her ila. de to første åra, og det kan også komme kjøpsanledninger utover dype korreksjoner om høsten, som uønskede hendelser for selskapet. Jeg skal bruke de to førstkommende åra til å laste gradvis i AEGA, ja, rett og slett ta meg god tid. Kanskje skal jeg bite litt i diverse salgsposter for å terge selgerne, i håp om at de selger alt til enda lavere pris i ren frustrasjon. Jeg er ute etter lavest mulig inngang, selvfølgelig.

Det man får igjen for en investering i AEGA fra dagens utgangspunkt, tror jeg kan øke på skikkelig først etter 2018. Til ut 2018 ser jeg for meg en mer humpete vei, og jeg tror ikke 3 blir beste kjøpsanledning framover. Nei, det tror jeg ikke.

Det var tankene mine om dette.
Innlegg av: provence (06.06.16 17:21 ), lest 4744 ganger

Stock-Holm 05.06.2016 22:56

Høres ut som om du er veldig kortsiktig siden du vektlegger omsetningen i markedet. Har du en horisont for inntjening over tid så skulle du kanskje ha deltatt i emisjonen på 3kr. og konsentere deg om utbytteelementet som prospketet innebærer. Vi snakker om lange kontrakter og hva selskapet sier 10% avkastning på investert kapital. Det blir da veldig sekundært å hensynta svingningene over børs. Leverer selskapet på prospektet vil kursen gå av seg selv.

Dette var vel ikke et megetsigende innslag ;-)
Innlegg av: Stock-Holm (06.06.16 18:17 ), lest 4718 ganger

RE^2: Ny yield konge? Tanker om dette?

Jo da, provence, jeg ser poenget, så innslaget var faktisk megetsigende..:)-

Har et annet fokus, med plasseringer som jeg forventer vil stige mye mer i verdi enn AEGA et par år framover, men jeg skal ta litt nå og da.

Jeg kan være langsiktig, så det står ikke på det. Har faktisk aksjer som må vente på eventuell omsetning i flere år framover..:)-
Innlegg av: Stock-Holm (27.09.16 13:20 ), lest 4392 ganger

Ja, så var tida her for de kjøpsanledninger...
Innlegg av: Vidarco (06.10.16 15:31 ), lest 4330 ganger

Kikket litt på denne pga utbyttepolitikken. Grei nok som sådan, men det er ganske stor usikkerhet mht Italia. Politikken med kjøp av små solparker syntes tilforlatelig, men drift og vedlikehold av små og spredde enheter syntes ikke åpenbart som kostnadseffektivt.

Vel, dette blir en outsider aksje. Kanskje, kanskje. Det som mest taler i mot et aksjekjøp er ille dårlig likviditet i aksjen. Her blir man låst.
Innlegg av: provence (06.10.16 16:43 ), lest 4319 ganger

Vidarco 06.10.2016 15:31

Hva er usikkert mht. Italia ?

Selskapet har stålkontroll på oppkjøp, siste medling der og oppkjøp og røde flagg. EAM har virkelig ikke hatt kontroll her.
Innlegg av: Vidarco (01.12.16 09:37 ), lest 4085 ganger

Der kom emisjonen og utvanningen.
Innlegg av: KraftigOkse (01.12.16 14:54 ), lest 4055 ganger

Vidarco: Aega er et utbytteselskap og henter penger for å investere i nye solparker.

1. Si at selskapet henter inn 10 mill for å kjøpe en park som produserer f. eks. 1MW, og denne parken har en yield på 15%. Selskapet har inntekter til å betale driftskostnader i tillegg til å betale utbytte til aksjonærene.

2.Så henter selskapet inn nye 10 mill og kjøper enda en park for pengene - som også har en yield på 15%.

Selskapet er et utbytteselskap og har en policy om å betale ut min. 10% utbytte p.a. basert på en aksjekurs på NOK 3.

Så, ja! Eierandelen din i prosent blir vannet ut, men dette påvirker ikke aksjonærenes avkastning så lenge selskapet holder seg til forretningmodellen og re-investerer pengene de henter i nye solparker.
Innlegg av: Vidarco (08.12.16 11:44 ), lest 3968 ganger

Ja da, jeg ser mulighetene i Aega. Jeg har også kjøpt noen aksjer nettopp pga utbyttemulighetene. Det er en lite omsetlig aksje, nettopp fordi de som kjøper seg inn ser investeringen mer som et bankinnskudd til god rente. Altså ingen trading aksje. Litt mer presseomtale og diskusjon i sosiale media kunne kanskje gjøre aksjen litt mer likvid.
Innlegg av: Vidarco (14.12.16 11:37 ), lest 3910 ganger

Below is key information relating to the proposed
dividend to be resolved on a general meeting to be held
on 16 December 2016.

Dividend amount: 0,03
Declared currency: NOK
Last day including right: 16 Dec 2016
Ex-date: 19 Dec 2016
Record date: 20 Dec 2016
Payment date: 28 Dec 2016
Date of approval: 16 Dec 2016

The proposed dividend will be paid from the share premium
fund.

This information is published in accordance with the
requirements of the Continuing Obligations.

Oslo, 24 November 2016
Aega ASA
Innlegg av: Vidarco (19.12.16 10:56 ), lest 3859 ganger

19/12-2016 08:56:10: (AEGA.OAX) Re Contemplated private placement

NOT FOR RELEASE, PUBLICATION OR DISTRIBUTION, IN WHOLE OR IN
PART, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN OR INTO THE UNITED STATES,
AUSTRALIA, CANADA OR JAPAN, OR ANY OTHER JURISDICTION IN
WHICH THE RELEASE, PUBLICATION OR DISTRIBUTION WOULD BE
UNLAWFUL. THIS ANNOUNCEMENT DOES NOT CONSTITUTE AN OFFER OF
ANY OF THE SECURITIES DESCRIBED HEREIN.

Aega ASA: Reduction of minimum size of, and extension of
subscription period in, private placement

Reference is made to the stock exchange notice by Aega ASA
(the "Company") on 7 December 2016 regarding a contemplated
private placement of new shares in the Company (the "Private
Placement") with total proceeds of minimum NOK 25 million
and maximum NOK 40 million.

Pursuant to the stock exchange notice, the subscription
period was contemplated to expire on 16 December 2016 at
16:30 hours CET, subject to any shortening or extension. The
Company has decided to extend the subscription period until
19 December 2016 at 16:30 hours CET.

The Company has further decided to reduce the minimum size
of the Private Placement to NOK 10 million.

The Company will, subject to the Private Placement being
placed at the new minimum level, announce the number of
shares allocated in the Private Placement, as well as any
changes to the contemplated dates for payment and delivery
of the new shares, through a stock exchange notice expected
to be sent before the opening of Oslo Børs on 20 December
2016.

For further information, please contact:
Vegard Finstad, CEO Aega ASA, +47 911 92 132

This information is subject of the disclosure requirements
pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading
Act.

Innlegg av: Sankiri (27.12.16 14:53 ), lest 3800 ganger

Kanskje ikke så dumt å gå inn i denne nå? Man har jo muligheten til å kjøpe rundt omkring 3-tallet, som er samme som emisjonen.

Inntekter i forrige kvartal var 3,1% høyere enn budsjettert.

Nytt prospekt er klart i februar, når de som var med i den rettede emisjonen får aksjene sine.

Innlegg av: Vidarco (06.01.17 12:37 ), lest 3711 ganger

Da ligger det vel an til at 10% utbytte fortsetter.
Innlegg av: d12m (14.01.17 08:20 ), lest 3642 ganger

"Aega er et utbytteselskap og henter penger for å investere i nye solparker."

Er det 'noe eiendeler' du regner som nye solparker? ;)

"Selskapet har den 9. desember 2016 inngått en avtale ("Avtalen") med Solex AS (tidligere kalt Aega Solar AS) ("Solex") om Selskapets erverv av seks konsulentavtaler, to ansatte og noe innbo (samlet "Eiendelene") fra Solex,

Selskapets overtakelse av nærmere bestemte forpliktelser fra Solex oppad begrenset til NOK 6,1 millioner ("Forpliktelsene"), samt terminering av managementavtalene inngått mellom Solex og Selskapet/Selskapets datterselskaper ("Management-avtalene"). "
Innlegg av: Fready (14.01.17 12:25 ), lest 3601 ganger

Hvordan får dere 3 øre utbytte til å bli 10%?
Innlegg av: Vidarco (19.01.17 00:22 ), lest 3498 ganger

3 øre pr. aksje 4 ganger i året. Hvor mange % blir det?
Innlegg av: Vidarco (20.01.17 13:20 ), lest 3418 ganger

Ekstraordinært
Innlegg av: Stock-Holm (05.02.17 20:44 ), lest 3353 ganger

4% utbytte ift. kurs på 3.
Innlegg av: Vidarco (13.02.17 18:37 ), lest 3267 ganger

Finner ikke finansiell kalender for selskapet. Når presenteres Q4?
Innlegg av: Greenstreet (13.02.17 18:50 ), lest 3228 ganger

Stille fra dette selskapet, blir det utbytte?
Innlegg av: Vidarco (17.02.17 08:47 ), lest 3178 ganger

Jeg fant, jeg fant. Men ikke direkte på selskapets hjemmeside og link for investors. På Oslo Børs ligger finansiell kalender. Q4 gis ut 28.02.
Innlegg av: Vidarco (28.02.17 10:19 ), lest 3120 ganger

Q4 skal presenteres i dag. Når?
Innlegg av: Vidarco (28.02.17 13:59 ), lest 3102 ganger

Først var det 22 februar for Q4, så ble det forandret til 28. Det er ennå litt tid for presentasjon i dag, men tiden renner ut. Hvis ledelsen holder markedet for narr så tegner det ikke godt for aksjen. Nå må de få ut fingeren, selv om det lukter vondt av den.
Innlegg av: Stock-Holm (19.04.17 15:17 ), lest 2958 ganger

Og hvordan er stemningen? Leverer selskapet etter prospekt..?
Innlegg av: provence (21.04.17 18:57 ), lest 2904 ganger

Stock-Holm 19.04.2017 15:17

Stemningen ? Leser du aldri prospekter ?

Oppkjøpet iflg dagens melding "Det opplyses at investeringen ventes å gi en internrente på egenkapitalinvesteringen på 15 prosent."

Selskapet har gjennomført to emisjoner på kurs 3kr. Mht. dagens melding så er dette inline med tidligere oppkjøp.
Innlegg av: Stock-Holm (22.04.17 15:23 ), lest 2867 ganger

Jeg er på utsiden av dette selskapet. Syns de virker seriøse, men jeg liker ikke den ensidige satsingen på Italia, selv om selskapet legger stor flid i å undersøke det meste, for det er noe som kalles "Italian risk".

Det ser ut som at det er stor salgsinteresse til tider, også langt under 3. Da er vel mange skuffet, og/eller mange regnet med å finansiere deler av emisjonstegninger ved å selge seg ut delvis godt over 3. Selv om AEGA ennå kan sies å være i startgropa, så hadde kanskje flere sett for seg en noe heftigere kursutvikling i tillegg til det med utbytte. Dette tatt i betraktning med meget lav omsetning og "Italian risk" gjør meg litt AEGA-skremt.
Innlegg av: provence (22.04.17 16:24 ), lest 2840 ganger

Stock-Holm 22.04.2017 15:23

Selskapet har foretatt en opprydding i strukturen og således mindre utgifter mht. administrasjon og kostnader der.

Selskapet har som mål å være en utbyttemaskin med 10% avkastning p.a. Så får man til dette, kan aksjen være verdt å eie.
Innlegg av: Stock-Holm (23.04.17 23:41 ), lest 2809 ganger

Bra det da. Ja, om de får til 10% i utbytter, så er det en fin aksje å eie. Ønsker at de på sikt går inn i andre land også mtp. redusert regulatorisk risiko.
Innlegg av: Vidarco (25.04.17 09:24 ), lest 2744 ganger

Stor artikkel i Finansavisen i dag. Ny park kjøpt i Italia. Oppkjøpet er det første i en ambisiøs vekststrategi. Målet er å ha 20 MWp innen utgangen av året. Kjøper kun i Italia. Arbeid med nye avtaler er hovedfokus for tiden.
Innlegg av: provence (23.05.17 23:31 ), lest 2615 ganger

Liten kjøpsinteresse her. Skal jeg kommentere dagens fall ?

Aega har ambisjoner om å nå 20MW i 2017. Dagens produksjon er på 7 MW. Og for å få til dette må det til nye emisjoner.

I siste emisjon, vektet Solex AS seg opp med nye 3 mill. aksjer på 3kr. For å nå dette målet må mye kapital inn (?). Men er det avgjørende å nå et vekstmål når business modellen egentlig går greit ut med dagens produksjonskapasitet ?

Solex AS:

Historiske navn:
Aega AS
Aega Solar AS
Innlegg av: Stock-Holm (24.05.17 10:45 ), lest 2569 ganger

Ja, her kan det komme emisjoner. For å unngå å bli utvannet stiller jeg meg på sidebenken av denne outsideren, om jeg i det hele tatt skal gidde å nappe i den noen gang.
Innlegg av: Stock-Holm (24.06.17 17:52 ), lest 2454 ganger

Tror den bunna ut skikkelig under 2.

Emisjonsfrykten har kanskje vært overdreven..? Ikke bare det at det trykkes flere aksjer ved en typisk vekstemisjon. Man må også kunne innse at det nye antallet aksjer representerer en større samlet verdi, samt at oppkjøpte solparker og selskaper trolig skal kunne drives mer effektivt som virksomhet under Aega. De begynner å få skikkelig grep rundt modellen sin.

Nå har det nylig vært en emisjon, og Aega vil neppe sette en ny emisjon nede på 2. Vel blåst, og nok om det.

Kan være interessant å hamstre litt framover mot august, for man kan vel faktisk risikere overskriften "Aegas første plussresultat!"..? Økende kurs kan fort åpne opp for mer interesse og dermed økt omsetning. Se finansielle rapporter og presentasjoner.

Skulle kursen gå til godt over 3 igjen, så er det en fantastisk verdistigning i disse sure børstider. Relativt sett, mot et en aksje som faller 50%, så blir det en oppgang på over 100% det, fra dagens kurs. Man skal kunne se noe taktisk interessant også i et slikt bilde, nemlig det å være i en stigende aksje mens flere andre går ned. Om det slår til med kurser godt over 3, om det slår til... Kursen har i alle fall før gått bratt og fort opp. Man kan si hva man vil om lav omsetning, men det gjør ofte oppturene kraftigere. Kan bli svært tynt med salgsposter på tur opp.

Aega, kursmål ultimo august 2017:

3,45
Innlegg av: Stock-Holm (26.06.17 09:03 ), lest 2371 ganger

Det var forresten ytterst få aksjer som ble solgt helt nede på 1,77 på slutten av en handelsdag, slik jeg husker det. Var nok noen som bare dumpet en rest. Det er nok mer realistisk å laste nevneverdig fra 2 og opp.
Innlegg av: Stock-Holm (27.06.17 20:51 ), lest 2326 ganger

Digg å plukke mer enn ei krone under forrige emisjon, når emisjonen var satt til 3!

Må være noen som selger med tap nå, som ikke klarer å holde. De har i alle fall ikke ti års horisont, som TS spør om.

Her er det bare å ta seg god tid så lenge noen har aksjer til "gi bort"-pris. Plukke litt nå og litt da, kanskje nappe kun én aksje fra en salgspost med rundt tall bare for å irritere, slik at resten forhåpentligvis blir dumpet i ren frustrasjon. Slik kan det faktisk gjøres.

Jeg "visste" at det skulle bli muligheter for å plukke på riktig lave nivåer, slik jeg har nevnt tidligere, og nå gjør jeg nettopp det etter å ha lest meg opp på selskapet.
Innlegg av: Stock-Holm (28.06.17 21:05 ), lest 2257 ganger

Vi får se hvilket nivå den nye emisjonen skal settes på snart, etter styrets beslutning. Kan bli fra satt fra 1,5 til 4,0. Størrelsen blir også interessant, men det skal nok ikke by på problemer å få den fulltegnet.

Det blir en vekstemisjon, ikke en emisjon for overlevelse. Blir å tilføre selskapet større samlet verdi, større muskler. De har en ambisjon å følge.
Innlegg av: Stock-Holm (29.06.17 13:15 ), lest 2205 ganger

Kan være at noen legger ut store men uoppnåelige narreposter til salgs høyt oppe for å skremme flere til å selge mye lengre nede. Skaper et bilde av tyngde på salgssiden som kan slå ut psykologisk. Hensikten kan være å prøve å oppnå sterkt rabatterte aksjer ift. en tenkt tegningskurs oppe på 3-tallet på emisjonen.

Altså, dersom det er slik... Behøver ikke å være slik... Hvem vet..? Ikke jeg...
Innlegg av: Stock-Holm (29.06.17 16:06 ), lest 2172 ganger

Nei, selgerne ble mer pripne da...

Laste eller ikke laste..? Det er spørsmålet.

:)-
Innlegg av: Stock-Holm (02.07.17 16:10 ), lest 2146 ganger

Skal bli tilført selskapet enda en megawatt (1 MWp). Ventes å gi en internrente på ek-investeringen på 15%.

Nå er det dessuten høysesong for produksjon.

Det med "Italian risk" er jo noe, men samtidig ser det ut til at Aega takler dette godt. Det positive med Italia, er at det ligger godt til i geografien mtp. solkraftproduksjon.
Innlegg av: KingKongBundy (02.07.17 16:37 ), lest 2147 ganger

"Selskapet er et utbytteselskap og har en policy om å betale ut min. 10% utbytte p.a. basert på en aksjekurs på NOK 3" -hentet høyere opp i tråden.

Gjelder dette fortsatt? Finner ikke informasjon om dividend policy på hjemmesiden deres.
Innlegg av: Stock-Holm (02.07.17 23:10 ), lest 2074 ganger
Endret: 02.07.17 23:18

Fra prospekt...

"The Company's objective is to pay quarterly dividends of 2.5% of the value per Share in the Acquisition (NOK 3.00) by distributing excess cash generated from the power plants, adjusted for working capital need, to its shareholders."

kilde:

https://static1.squarespace.com/static/56a5042ebfe873f61a2f94ed/t/57b5d4e7197aeacc2cf25dee/1471534406767/Aega+ASA+–+Prospectus+–+final.pdf

Kan ikke se at dette har blitt innfridd de siste kvartalene, men det bygges selskap. Det koster å vokse, men det skal gi mer.

Mulig det kommer et utbytte i august, og mulig første plussresultat vil vises i førstkommende tallslipp. Tror nok selskapet kjenner på at de må levere utbytte snart. Vi får se. Vi får også se hva som blir å stå om utbytte i kvartalsrapporten og/eller -presentasjonen.
Innlegg av: Stock-Holm (04.07.17 12:46 ), lest 1998 ganger

Da er det vel noen som ble sur for det vedtatte på ekstraordinær generalforsamling som skal ut i protest. Hvilken gavepakke for kjøperne, og hvilken gavepakke til oppturen.
Innlegg av: pengex (04.07.17 14:02 ), lest 1998 ganger

Rettet emi innen 10 juli? Burde komme en melding snart da.
Innlegg av: Stock-Holm (04.07.17 22:18 ), lest 1966 ganger

Vil tro det..:)- Skal komme melding snart. Frykter ikke den. Bare rett og rimelig at må gjennom slikt i en sånn fase. Man bygger selskap, og vanner dermed ikke ut.

Blir spent å se hvilken tegningskurs de setter, men situasjonen som har vært i det siste, med muligheter for å plukke fra 2 og nedover... Det tror jeg skal vise seg å bli flott inngang.

Dette er ikke akkurat en typisk likvid aksje, men det kan også ha sine fordeler, for det kan få kursen til å gå raskt opp. Skal man ha en større post her, så bør man ha et visst tidsperspektiv. Man kan bygge seg opp en større post ved å kjøpe jevnt når kursen går under et visst nivå.
Innlegg av: Stock-Holm (05.07.17 08:54 ), lest 1926 ganger

Den som opprinnelig hadde 100k aksjer til salgs, har nå ca. 70k igjen, og kneler nå. Her skal det gå an å være prippen. Vente, seigpine, og så gjøre et kupp..?
Innlegg av: Stock-Holm (05.07.17 13:31 ), lest 1902 ganger

Å dæven... Der rakk jeg å ta 40k på 1,60!
Innlegg av: pengex (05.07.17 17:14 ), lest 1895 ganger

Lest litt rundt selskapet og det ble gjennomført en emi i januar2017 på 3kr.
Da lå kursen på 3 kr så...det ville vært rart om denne ble satt til det samme.
Innlegg av: Stock-Holm (05.07.17 17:55 ), lest 1888 ganger
Endret: 05.07.17 17:59

Tja, vi får se. Kommer vel svar..:)-

Anser i alle fall ikke kjøp på 1,60 som dårlig. Ikke godt å vite hvordan ting går på sikt, men man håper og tror på det beste.

Mener at dette konseptet til Aega skal fungere, og inntektene øker på. Var omtrent på balansepunktet minus/pluss per aksje ved utgangen av q1, så det skal ikke mye til før det bikker over i første plussresultat.

Legger seg nok på over 3 igjen etter litt om og men. Kursen varierer en god del i denne.
Innlegg av: Stock-Holm (06.07.17 00:37 ), lest 1853 ganger

Litt om utviklingen som er spådd for kommende år mtp. solkraft i Italia:

https://www.pv-magazine.com/2017/05/26/italy-study-predicts-deployment-of-additional-2-3-gw-of-pv-capacity-by-2020/
Innlegg av: Stock-Holm (06.07.17 16:51 ), lest 1815 ganger

Nå vil den snu om kort tid. Jeg spurte nemlig aksjen om det i dag.
Innlegg av: pengex (07.07.17 15:53 ), lest 1817 ganger

Jaja, ingen emi i sommer.
Blir kansje mulig å plukke flere aksjer rundt 1,5nok.
Grei med litt omsetning så ikke selskapet blir fjernet fra ose.
Hva er greia med nordic financials og aega?
Har lest litt rundt men fant ikke noe svar.
Innlegg av: Stock-Holm (08.07.17 10:01 ), lest 1786 ganger
Endret: 08.07.17 11:52

Aega blir ikke fjernet fra Oslo Axess på et slikt grunnlag. Det er andre selskaper på Oslo Axess / Oslo Børs med sirkus like lite omsetning, og de har vært der lenge. Mulig at noen kommer inn i bildet for bidra til økt omsetning, slik det ble gjort for Scanship Holding, og det virket godt for likviditeten i den aksjen. Se her:

http://www.euroinvestor.no/nyheter/2014/12/11/scanship-holding-asa-inngaar-markedspleieavtale-med-fondsfinans-as/13070576

En slik markedspleieavtale kan bli aktuelt for Aega også, muligens.

Aksjer til 1,5 tror jeg det blir umulig å oppnå, men bare framtida gir svar. Ser at noen ligger der nede på/ved 1,5 og fisker med kjøpsposter.

Jeg kjenner ikke til greia med Nordic Financial og Aega. Ser bare framover på Aega.
Innlegg av: pengex (08.07.17 23:09 ), lest 1756 ganger
Endret: 08.07.17 23:15

Ok,igrunn samme det. Fant ut at aega har kjøpt opp noe i nordic og som igjen er forbundet med noen eiere i wilson shipping selskapet. Noe advokatmat.
Liker at aega satser på små etablerte solparker som får sponsing av den italienske staten da.
Eam solar prøvde det samme men havnet i en gigantisk smørje om akkurat dette ved å bygge nye ikke sponsede parker selv.
Har ikke satt meg inn i hvor mye av driften dette utgjør med tror det er en god del.
Antagelighvis for å kunne vise til mindre co2 utslipp i statsbudsjettet.
Uansett kommer jeg til å vekte meg ganske bra opp i dette selskapet dersom de kvartale 2,5% utbyttene holder mål.
Innlegg av: Stock-Holm (09.07.17 15:33 ), lest 1688 ganger
Endret: 09.07.17 15:38

Ja, vi får se om det kommer noen utbytteopplysninger i rapporteringen i august. Det kan bli mindre med utbytte i perioder der det gjøres oppkjøp, men slikt tok de vel da også forbehold om.

Etter hvert som tida går, så skal nok aksjene bli fordelt på flere hender, og det kan også gjøre noe positivt for omsetningen. Fra noteringen av, så har kanskje for mange hatt overdrevne ønsker om stor kursutvikling i tillegg til utbytter, og så har vi de som vil sitte med aksjene i år etter år. Om det er slik, så kan dette ha vært en brems for omsetningen det første året etter notering.

Kommer utbyttene inn i sporet med kvartalsvise utbytter, så blir det flott det. Husk at de 2,5% du nevner, er utbytte per aksje når aksjen har en verdi på 3. Prosenten kan altså bli høyere dersom kursen skulle legge seg på f.eks. 2,5. Nok om det... Poenget er at selskapet bør ha det som skal til for å kunne gi flotte kvartalsvise utbytter.
Innlegg av: pengex (13.07.17 08:50 ), lest 1643 ganger
Endret: 13.07.17 08:55

Hva f...skjer? Hvorfor har et styremedlem i aega solgt ut 160k aksjer til 0,75nok?
Har sendt en mail om forklaring.
Innlegg av: Stock-Holm (13.07.17 10:57 ), lest 1609 ganger

En på innsiden har solgt til en annen på innsiden som har kjøpt. Dette er nok en transaksjon på grunnlag av en spesialavtale mellom dem, og bør vel ikke direkte sammenstilles med markedspris.

Men... Flott om du får et fornuftig svar på mailen din. Håper du kan dele det.
Innlegg av: pengex (13.07.17 20:37 ), lest 1582 ganger

Fikk svar som forventet. Handel mellom 2 primærinsidere. Ingen kommentarer utover melding.
Men det er jo klart markedet reagere på dette, selv i lavprofilaksjer som aega.
Vi så jo hvordan det gikk da Nsg sjefen solgte til under markedspris.
Innlegg av: Stock-Holm (13.07.17 23:45 ), lest 1543 ganger

Ok. Takk.

Det med NSG-sjefen var noe helt annet. Han dumpet aksjene sine på det frie åpne markedet for salg/kjøp. Kaptein på synkende skute.

Jeg skjønner at noen reagerer negativt på en slik transaksjon, men det var mellom to på innsiden i Aega utenom markedsprising, og en negativ reaksjon med dumping av egne aksjer på slikt mener jeg er irrasjonelt.

Forholder man seg rasjonelt og ser på tall som rapporteres, så kan man se an utviklingen og heller ta seg mer tid og tenke rasjonelt. Nå bør det være tid til å avvente tallslipp i august. Ikke lenge til.

Q2 kan bli en flott veiviser. Kan bli gode tall. Med hetebølge og alle airconditionanlegg i full sving døgnet rundt, så kan q3 gi enda bedre tall. Hvem vet..? Knapt framtida, vil jeg tro.
Innlegg av: Stock-Holm (14.07.17 11:12 ), lest 1498 ganger
Endret: 14.07.17 13:21

Æsj, der var bl.a. PAS før meg på bunntråling.

Ikke feil å plukke aksjer som andre dumper, men det er kanskje for mange som ønsker å kjøpe når kursen er nær eller på en foreløpig topp. Da øker gjerne omsetningen. Psykologi. De svake tør ikke å kjøpe på en antatt bunn, men etter å ha stått over dagevis med store oppganger, så skal de plutselig kjøpe. Historien gjentar seg gang på gang.

Selskapet viser god progresjon, og det er det man skal fokusere på.
Innlegg av: Stock-Holm (17.07.17 08:24 ), lest 1458 ganger

Her det vel bare å øke på før plussresultatene kommer. For de som ikke vet hva et AEGA-rally er, så er det bare å se på grafen.
Innlegg av: Stock-Holm (19.07.17 19:45 ), lest 1410 ganger

Var en som ble sint på aksjene sine i dag, gitt, til glede for andre. Jeg plukka litt fordi jeg justerte på andre poster og fikk litt til overs. Dere så hvor irritert han/hun ble da noen bare tok litt av salgsposten på 20k aksjer..? Da kjørte han/hun posten ned på real dumping. Det fungerer å terge selgerne, som jeg har nevnt tidligere.

AEGA er ikke aksjen for den utålmodige og de som ikke tåler å se tidvis lite omsetning. For disse er det bare å ligge unna først som sist. Når selskapet kommer inn i sporet med utbytte på 2,5% per kvartal, så blir det bra. Inntektene øker jo. Disse 2,5% gjelder altså ved kurs på 3. Ved lavere kurs, høyere utbytteprosent, og ved høyere kurs, lavere utbytteprosent... I alle fall etter prospekt, får å ha det som en mal.
Innlegg av: Stock-Holm (21.07.17 17:19 ), lest 1367 ganger

Lasta litt mer i dag igjen. Trivelig at folk spanderer så langt nede. Tror at noen har avtalt kjøp/salg mellom seg på 1,5, slik handelsmønsteret framsto, men det er bare mistanken min.

Aega er mest sannsynlig i pluss nå, og så kommer nok utbyttene tilbake igjen. Aega er et langsiktig prosjekt.

I absolutt forstand er ikke Aega bundet på hender og føtter til italienske solparker, selv om de isolert sett bør gi god butikk. Det er i alle fall inntrykket mitt etter å ha tatt en prat med selskapet. Kan hende at det kommer nye fokusområder innen solkraft på sikt, men framtida får vise.

Forrige emi var på 3, og jeg har "tegna" med et snitt på under 1,75. Det er jeg fornøyd med.
Innlegg av: Stock-Holm (24.07.17 16:39 ), lest 1326 ganger

Aega snur i bunn etter at suringene har lempa ut i sommerstille perioder..? Vi får se... Nok en fortsettelse følger.
Innlegg av: Stock-Holm (25.07.17 10:25 ), lest 1275 ganger

Skal man bare klaske til og kjøpe alt opp til 2 da..? Ta med seg kursen opp..?

Aega blir nok en fin langtidspost det, men man må ha en del aksjer for å kunne høste godt av utbyttene som kommer. Når de utbetales, så vil man få prosentmessig mye mer igjen for dem sett opp imot kjøp opp til 2 enn mot f.eks. kjøp på godt over 3.

Det var nå det da...
Innlegg av: Stock-Holm (30.07.17 15:31 ), lest 1223 ganger

Endret finanskalender!

Q2 blir presentert allerede 15. august. Første plussresultat blir vel å vise seg. Kanskje det blir varslet utbytte også. Vekst og utbytte kan la seg kombinere.
Innlegg av: pengex (31.07.17 15:18 ), lest 1182 ganger

Yohoo....fyller på her nå, 30k til 1,6nok.
Virker som aksjen mates på via roboter for å holde liv i handelen.
Innlegg av: Stock-Holm (31.07.17 18:05 ), lest 1164 ganger

Tror ikke det skal være en dårlig handel..:)- PAS var "stygge" i dag som tilsynelatende fikset en skammelig sluttkurs med salg av kun 10 aksjer. Den jevne omsetningen foregikk vesentlig høyere.

Fasiten kommer snart. Har selv kjøpt 40k på 1,6 tidligere, og er godt fornøyd med snittet nå. Vi får se om de engasjerer et hus med en markedspleieavtale. I så fall skal det kunne hjelpe godt på omsetningen.

For min egen del har jeg andre poster i aksjer med større omsetning, og to poster er til for å byttes ut nokså ofte. Får ut traderen i meg der, så får heller Aega være i fred og ro. Utover dette, så har jeg fått tegnet meg til lav kurs i et selskap som skal på børs neste år (etter planen). Der har jeg kjøpt mye og tatt en viss porsjon risiko. Mtp. en logisk introkurs på børs, så blir det mange prosenter opp der om jeg vil velge å selge, selv om kursen skulle falle mye. Det fins muligheter. Det gjør det...

Det som er fint med å ta poster på det som forhåpentligvis viser seg å være langt nede i en aksje med liten omsetning, det er at når det først går opp, så er det fort og høyt. Entusiasmen vil stige og omsetningen vil øke på. Har vært omsatt flere titalls tusen Aega-aksjer på godt over 3.

Nå kommer q2, og så q3 etter hvert, begge gode sesongmessige kvartaler. Kommer kursen godt over 3, så selger jeg kanskje. Kommer den ikke dit, så får posten snurre og gå. Skal vel bli utbytter innimellom.
Innlegg av: Stock-Holm (02.08.17 09:45 ), lest 1091 ganger

Var kanskje ikke uten grunn dersom PAS bevisst punkterte sluttkursen med å dumpe kun 10 stk aksjer svært lavt her om dagen. Nå ligger de PAS på kjøp der det ser ut som at det også ligger skjult ordre, men nok om det...

I disse tider når såpass mye er så høyt og drøyt priset og "alle" går i flokk, kan det da være en idé å se etter aksjeplukk i selskaper som delvis er under radaren..?

Snur Aega opp fra disse nivåene, så kan kursen gå fort og høyt opp pga. nokså lav omsetning. Tynt oppover, rett og slett. Nokså lav omsetning kan faktisk være en turbo for oppturer, men når en markant opptur har pågått noen dager, så våkner flere og omsetningen øker. Har sett det før. Et visst mønster.

Som nevnt er det to gode solkraftkvartaler, sånn sesongmessig, som skal rapporteres etter hvert; q2 og q3.
Innlegg av: Stock-Holm (02.08.17 10:27 ), lest 1081 ganger

Noen er nok sur på aksjene sine, til glede for andre. Vil man prøve å gjøre dem så sur at de dumper enda lengre ned, så plukk f.eks. kun én aksje fra salgsposter med rundt tall, og vent og se hva som skjer. Slikt fungerer av og til ypperlig.

Ertekroken mot suringen...

Innlegg av: Stock-Holm (02.08.17 20:17 ), lest 1055 ganger

Heading for 2020..:)-

https://www.pv-magazine.com/2017/04/07/italian-solar-market-expected-to-grow-by-another-1-5-gw-by-2020/

Italian solar market.
Innlegg av: Stock-Holm (03.08.17 08:52 ), lest 1029 ganger

I dag er det nok også poster med skjulte ordrer som ligger og gaper, som satser på at noen suringer dumper i vei.

Når bunnen er mettet, så er nok denne klar for en opptur.

Noen har vel både misforstått prospektet og hatt alt for høye forventninger fra starten av, og så ser de med forakt på at "tålmodighet lønner seg". Når slike går opp i sømmene, så blir det flotte kjøpsmuligheter.

Aega er på rett vei, og det har vært en særdeles varm solsommer nede i Italia med alle airconditionanlegg i full sving.

Når nye solparker kjøpes inn, så blir det færre ansatte per produserte GWh. Opptil hver enkelt å ta en vurdering, men se an tidligere tall opp imot hva som bør legges fram nå snart.
Innlegg av: Stock-Holm (04.08.17 15:04 ), lest 992 ganger

Ekstremt god solsesong i Sør-Europa:

http://www.dagbladet.no/nyheter/feriefavoritter-forbereder-seg-pa-ekstreme-temperaturer---sjokkvarme-for-norske-turister/68565312

Må bli en djevelsk strømproduksjon!
Innlegg av: Stock-Holm (04.08.17 19:28 ), lest 977 ganger

Da har nok NTF-tømmeren fått tømt seg...

... til helga..:)-
Innlegg av: Stock-Holm (10.08.17 15:57 ), lest 916 ganger

Plussresultater og utbytteinfo avsløres førstkommende uke, kanskje. Kan skje, ergo kanskje...
Innlegg av: addyfred (10.08.17 20:09 ), lest 894 ganger

1,50 virker som et fint nivå å begynne å kjøpe seg inn på til min langsiktige portefølje.

Nettopp begynt å følge aksjen, er det noen spesiell grunn til et fall på 50% siden forrige emisjon?
Innlegg av: Stock-Holm (10.08.17 23:58 ), lest 869 ganger
Endret: 11.08.17 00:06

1,50 virker som en gavepakke av en inngang.

Tror ikke det er noen spesiell grunn til et fall på 50% utover det at noen har hatt sterk vilje til å selge seg ut med et bra antall aksjer. Lav omsetning i Aega, men nettopp dette kan sende kursen raskt opp også. Like lav omsetning på tur opp.

Om noen har blitt sur på forrige aksjesalg/-kjøp mellom innsidere fordi de gjorde handelen på "et spesielt kursnivå", så må de bare være det. Handelen ble ikke gjort over Oslo Axess, og kursen var vel på et nivå som det gikk an å tegne seg på i god tid før notering på Oslo Axess. Ikke noe å legge vekt på.
Innlegg av: farmern (11.08.17 06:01 ), lest 831 ganger

Ikke ha FOR store forhåpninger til en djevelsk strømproduksjon grunnet ekstremvarme. Vil nesten tro at panelene er vel så effektive i kjøligere vær med knallsol som i ekstreme temperaturer.
Innlegg av: farmern (11.08.17 06:01 ), lest 839 ganger
Endret: 11.08.17 06:23

Ikke ha FOR store forhåpninger til en djevelsk strømproduksjon grunnet ekstremvarme. Effektiviteten til panelene synker med økt temperatur.
Innlegg av: Stock-Holm (12.08.17 19:19 ), lest 761 ganger

Sant det. Litt cowboy-utsagn også det da..:)-
Innlegg av: pengex (11.08.17 09:46 ), lest 805 ganger

Har hørt at her oppe i norden er det beste stedet å ha paneler,hvertfall om sommeren. Regnet vasker panelene rene ganske ofte og støv og tikdekkning tar mye av effekten.
Men....vi har vel ikke så mye panelfarmer i norge ,derfor italia der det kryr av dem til en billig penge.
Innlegg av: Stock-Holm (12.08.17 19:25 ), lest 757 ganger

Jo, pengex, men da jeg snakka med Aega i sommer, så virket det altså ikke som at de var fremmede for å ekspandere til andre land, eventuelt utvide virksomhet/konsept innen solkraft. Kan kanskje se for oss både Norge og Spania i framtida. Konsulenttjenester, bygging av anlegg for andre som de tar prosentvis eierskap i osv.

Hvem vet..?
Innlegg av: addyfred (12.08.17 13:18 ), lest 786 ganger
Endret: 12.08.17 13:26

Fikk handlet mine første aksjer igår. Her er det snakk om å bruke tiden når man handler. Ble vel omsatt aksjer for skarve 8000kr på ukas siste dag.

Med en større post i denne blir man låst! Eventuelt utnytte nyheter for omsetningen. Denne burde man sitte i lenge: interesse, kurs og omsetning vil øke over tid. Kurser under 2kr virker kjempebillig.
Innlegg av: Stock-Holm (12.08.17 19:45 ), lest 755 ganger

Så det var du som snek deg inn der nede..:)-

Man skal ikke være redd for å bli låst..? Man må ha en del aksjer for at det skal bli utbytte i et visst antall kroner også. Muligheten kan være til stede for at utbytte nedbetaler inngang, med tida, men i perioder med nye oppkjøp så vil det mest sannsynlig bli mindre med utbytte.

Kanskje er det bare sunt å ha en post som skal stå urørt og rulle..? Man kan jo ta ut traderen i seg på andre poster, slik at ikke abstinensen koker over. Om du ser på kursnivå fra 2,75 og til godt over 3, så kan man finne dager med ganske stor "Aega-omsetning". Man kan uansett selge seg gradvis og fornuftig ut. Hvorfor hastverk..?

Når Aega stiger opp fra disse nivåene, så kan det bli tynt oppover. Da kommer i så fall fordelen med lav omsetning oss til gode, og oppgang avler gjerne mer oppgang. Blir oppmerksomhet av slikt.

Med tida så vil vel flere aksjer ha byttet hender, og det kan bidra til økt omsetning, og så kan det hende at Aega engasjerer et meglerhus i en markedspleieavtale for å øke omsetningen.

Jeg syns også kurser under 2 virker kjempebillig, men det er ut ifra en kombo av inntrykk av rapporter og magefølelse det da... Og Aega virker stødig og konservative med "internrente" slik og slik... Kan bli oppkjøpskandidat om noen år. Bruden pyntes stein på stein.

Ps. Og så "worst case scenario": Om Aega skulle opphøre med avvikling av drift, noe jeg ser på som temmelig usannsynlig, og man står låst... Man sitter jo da med aksjer i et "børsnotert skall" som noen kanskje vil overta. F.eks. AGA som var nede i noen ytterst få øre per aksje like før de skulle bli tatt av børs... Plutselig kom HIDDN-mannen på banen, og AGA ble til HIDDN.
Innlegg av: addyfred (13.08.17 12:34 ), lest 719 ganger
Endret: 13.08.17 12:37

Hehe.. ;)

Jeg tenker som deg å la denne stå, og vil øke beholdningen min gradvis.

Man blir låst idag, men med en gang de virkelig begynner å levere varene så vil medieoppmerksomhet og omsetning øke. Det er da det gjelder å ha vært med fra start! :) Litt av problemet i denne er at det er mange som ikke en gang vet denne aksjen eksisterer... Shareville er helt dødt, ikke rare aktiviteten her på HO heller...

Selvfølgelig ingen selvfølge at solcellepaneler i itialia er en sikker vei til suksess, men jeg har virkelig troen på det gjengen i Aega driver med. Om noen år ser vi utfallet.
Innlegg av: Stock-Holm (13.08.17 14:59 ), lest 690 ganger

Kanskje det skal vise seg at Italia blir brukt som base for å bygge etter samme konsept i flere land.

Det er erfaringer fra EAM Solar i Aega, og disse kommer godt med. Erfaringer fra "the hard way out" altså, og Aega skal derfor være flinke til å sikre seg mot kontraktsmessig grums. De dyrebare erfaringene fra EAM Solar er gull verdt.

Jeg har råd til å la Aega-posten rulle og gå framover. Kan tjene mer på "mellomlang sikt" i andre plasseringer, og kanskje kan jeg da velge å se slik på det at fortjeneste fra andre plasseringer betaler inngangen i Aega. Tja...

Nå må jeg forresten gjøre en del husarbeid. Har vært hjemme alene lenge mens resten av familien har vært borte. Blir skippertak av slikt. Noen som kjenner seg igjen..?
Innlegg av: Stock-Holm (14.08.17 11:54 ), lest 653 ganger

Når Aega er har nok med solkraftparker i Italia, så skal de sikkert legge kabel fra park til park slik at det blir ett samlet anlegg. Hah!

Det var smart, dere..:)-
Innlegg av: addyfred (14.08.17 15:20 ), lest 624 ganger

Erfaringene fra Eam er absolutt gull verdt, da Eam har havnet i en smørje det vil ta årevis å komme seg ut av.

Jeg liker policyen der selv den minste følelse av at noe muffens foregår under oppkjøp, fører til at gutta i Aega trekker seg ut og ser andre steder.

Når det er sagt, var det nok husarbeid her igår også, da samboeren også kom trampende hjem søndag. :)
Innlegg av: Stock-Holm (14.08.17 21:15 ), lest 591 ganger

Ha-ha... Kan være hardt..:)- Jeg spekulerte faktisk i å leie vaskebyrå i all hemmelighet, men jeg holdt meg liksom for god til det.

Mener å huske at Aega faktisk gikk bort fra et tilbud om kjøp av en solpark, nettopp fordi de oppdaget noe som ikke så ut til å stemme.

Ser nå ut som at EAM får ordnet opp, og at de vil vinne fram, men ting tar tid.
Innlegg av: pengex (14.08.17 16:05 ), lest 614 ganger

Blir spennende i morra. Forventer ikke all verden,men er resultatet bra kan det vel vanke noe utbytte.
Har lasta jevnt og trutt rundt 1,5kr i det siste.
Innlegg av: Stock-Holm (14.08.17 21:19 ), lest 589 ganger

Forventer ikke all verden jeg heller, men at tallene går gradvis over til pluss før eller seinere, det skal de. Utbytte kan komme, og det håper jeg på.

Håper de kan kjøre utbytte til en viss grad, selv om de skal bygge selskapet med oppkjøp framover. Nå velger jeg å ikke se på oppkjøpsemisjoner som utvannende, men som tilsvarende verdien av den og den nye solparken.
Innlegg av: pengex (15.08.17 08:42 ), lest 565 ganger

Jada,ikke ille. Høy produksjon og omsetning,og inntekt i pluss.
Emisjon utsatt.
Innlegg av: Stock-Holm (15.08.17 10:23 ), lest 539 ganger

Ja, da ble det som jeg hadde sett for meg, at det bikket over i første plussresultat. Helt greit, og stødig styring.

Når er det sikkert en gammel og sliten investor som holder på å selge seg ut, som fant ut at han skulle finne på noe annet med verdiene. Han/hun har kanskje tjent på aksjene sine uansett, dersom de var tegnet til en lav pre-noteringskurs. Dette salget kan være til glede for nye friske koster.
Innlegg av: addyfred (15.08.17 16:59 ), lest 498 ganger
Endret: 15.08.17 17:07

Lurt å utsette private placement, ser ingen grunn til å utføre dette på disse lave nivåer.

For øvrig bra produksjon dette kvartalet, blir spennende å se Q3, som er det historisk beste for solceller.
Innlegg av: pengex (15.08.17 23:27 ), lest 481 ganger

Styremedlem solgte ut 45k aksjer til snitt 1,47kr idag. Han har i tillegg 1mill aksjer igjen og masse warrants.
Hva var poenget med å selge så lite så billig?
Innlegg av: Stock-Holm (16.08.17 09:04 ), lest 450 ganger

Sydentur.
Innlegg av: pengex (16.08.17 09:12 ), lest 455 ganger

Ahhh selvsagt. En liten påskjønnelse.
Innlegg av: Stock-Holm (19.08.17 09:28 ), lest 408 ganger
Endret: 19.08.17 09:42

Tror det..:)- Ikke feil å ta gevinst for en innsider heller.

De har visst tro på modellen sin, men de blir nok ikke å sette seg fast i den dersom de ser at det med tariffer i Italia skal endre seg. De blir nok fleksible nok til å kunne tilpasse seg, eller uansett kan det hende at de får en virksomhet med flere bein å stå på. Mye interessant å gjøre på innen solkraft, og mange måter å investere og profittere på. Det har de i det minste reflektert over i alle fall, slik jeg oppfatter deg.

Om så skulle skje at det blir aktuelt, så har solparkene en salgsverdi selv om tariffene en gang skulle endre seg. De vil representere en verdi på aksjene. Noen vil være interessert i å eie dem, men jeg tror tariffene skal holde seg slik som nå, at de små blir subsidiert. Italia ser ut til å satse på solkraft, at landet ønsker solkraft som en større del av energimiksen, og dermed må de motivere til å øke andelen solkraft.

Nå tror jeg veien blir slik at de planlegges et utbytte etter hvert, men at dette avventes for å bli passelig nevneverdig. Tror de aner at de må kunne kombinere vekst med utbytte for å blidgjøre aksjonærene en del.
Innlegg av: pengex (19.08.17 10:14 ), lest 384 ganger

De fleste har nok sett for seg noe utbytter her etterhvert ja siden de reklamerer stort med dette på nettsiden.
Innlegg av: d12m (20.08.17 05:01 ), lest 369 ganger

De bør gjerne kjøpe noe i norditalia slik at er med og får nyte godt av stigende priser dersom Frankrike fortsetter å redusere atomkraftproduksjonen sin.
Innlegg av: Stock-Holm (20.08.17 22:19 ), lest 312 ganger
Endret: 20.08.17 22:22

Kan være en idé det... Blir mye behov for solkraft i Europa med avvikling av atomkraft og kullkraft rundt omkring, samtidig som el-bilene kommer for fullt framover, eventuelt også hydrogenbiler. De vil trekke mye strøm, og skal de virkelig være så miljøvennlige som de bør, så må kraften for lading/hydrogenproduksjon være fra fornybart. Hetebølgene blir også flere og kraftigere, og det krever mer strømbruk.

Kommer nok utbyttemelding ila. høsten, men jeg tror de vil klaske til med et nevneverdig utbytte når det først kommer.
Innlegg av: pengex (21.08.17 08:12 ), lest 291 ganger

Litt usikker på det med utbytte i cash.
Selskapet er jo såvidt begynt å gå i pluss.
Men ett opplegg med utstedelse i form av aksjer/obligasjoner kan kansje være en ide.
Noe ala det statoil gjorde.
Innlegg av: Stock-Holm (21.08.17 20:05 ), lest 229 ganger

Innsidekjøp, to stk meldt nå.
Innlegg av: addyfred (21.08.17 23:41 ), lest 193 ganger

Fantastisk. Ble ikke helt ferdig å handle billig, men sånn er det! Lønning om et par uker, og penger er bundet opp i Questerre, tørr ikke selge noe der før ting er avklart.

Jeg får plukke litt oppover mot 2,50-3,00kr på sikt.
Innlegg av: Stock-Holm (21.08.17 13:02 ), lest 261 ganger

Ja, vi får se...

Har nå en liten teori om at innsideren som har solgt fortsetter med det fordi han etter hvert skal ut av selskapet, og at utbytte eller andre godtgjørelser avventes til hele posten er solgt. Kan være indre stridigheter, kanskje.