Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Kleven11 (09.01.16 14:47 ), lest 1623 ganger

Helt fersk med aksjer

Hei,
Jeg er helt fersk når det kommer til dette med aksjehandel, interessen har bare ligget i bakhodet i endel år.
Hva bør en somer helt i startgropa lese/gjøre for å komme i gang?
Har lest diverse nettsider, men ønsker å spørre her for kanskje å få noen bedre svar.
Innlegg av: LSAS (09.01.16 15:25 ), lest 1176 ganger

RE^1: Helt fersk med aksjer

Regel når 1: Aldri hør på "gode" tips her på HO

Forumet florer av smågutter og kyniske jæ... som sitter og slenger ut "gode" tips her inn. Tipsene tipper den veien deres posisjon er dvs positivt eller negativt.
Disse har INGEN skrupler og du er bestandig en idiot i deres øyne. Et signal kan være nye nick (slik som ditt) med en utrolig til "kunnskap" både den ene og den andre vei.
Innlegg av: Cobra666 (09.01.16 15:43 ), lest 1086 ganger

Kjøp noen bøker å les deg opp.

Bruk forum som en informasjonskilde men vær SINNSYKT kritisk!

Jeg har to bøker jeg leser nå i starten:

Verdsettelse av aksjer - Ole Thoresen
Aksjer og aksjehandel - Stig Mikalsen
Teknisk analyse heftet - Investech (veldig basic teknisk analyse prinsipper - selv om du ikek skal trade så synes jeg det er en stor fordel å kunne tyde noen tekniske tegn)

Er også relativt fersk i gamet, men tror de bøkene er rett plass å starte for deg og. Enkelt språk, og kan du tilegne deg kunnskapen i bøken så vil du allerede være veldig godt rustet til å ta fatt på investeringene dine.

For utenlandske aksjer bruker jeg lese:

fool.com
seekingalpha.com

På youtube vil jeg anbefale deg en strålende kanal som heter MoneyWeek. Han fyren forklarer utrolig godt fundamentale tall og ratios.

Lykke til!
Innlegg av: Klinkekulå (09.01.16 16:05 ), lest 1064 ganger

Nei nei nei,-helt feil...

Du kan lese så mye du vil om "Risiko og Analyser" til du blir grønn i trynet.

Dette er det som gjelder,-å bygge en portefølge av trauste gode aksjer,-gjør du dette,er du på god vei i å bygge en ny inntekt,og din økonomi vil bli sterkere og mer uavhengig.

*eksempler på trauste aksjer:

-Telenor
-Gjensidige
-Oslo Børs VPS Holding ASA
Innlegg av: Asko (09.01.16 17:50 ), lest 982 ganger

Her er jeg helt enig med klinkekulå!!

Velg 2-3 solide og likvide aksjer og hold deg til disse til du har fått litt mer erfaring. Tidshorisont: 1- 2 år!
Innlegg av: Klinkekulå (09.01.16 18:06 ), lest 959 ganger

..når du nevner tidshorisont.

gjelder dette:

-kjøp ved korresjon

-Hold på aksjene,-Alldrig selg(begynner en å kjøpe selge inn og ut,så kan jeg nesten garantere deg at du vil tape penger).

gjenta prosedyren nevnt ovenfor,-diversifer investeringsportefølgen og alldri gå inn mer enn det en har råd til å tape.

Allt nevnt utenfor dette,er det relativt høy risiko.

Lykke Til!
Innlegg av: vicktor (09.01.16 18:34 ), lest 909 ganger

Her har du en link til Gratis informasjon fra Oslo Børs.
http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkter-og-tjenester/Publikasjoner
Trykk på linken " Aksjer for alle".
Så kan du begynne å lese med det samme.
Innlegg av: Sølvrevung1 (09.01.16 18:44 ), lest 890 ganger

Sølvrevmetoden for snitting:

Gå aldri inn med hele potten samtidig. Kjøp først 50% i ønsket aksje, da setter du kursen sjakk ved at du får gevinst hvis den stiger, og kan kjøpe 30% mer hvis den synker. Resterende 20% bør være cash-reserve for ekstraordinære kursfall senere.

Men hvis kursen a) har steget mye på kort tid før du går inn, b) er i en innhentingsprosess etter en nedgang pga. sure kvartalstall/dårlige nyheter, eller c) generelt bærer preg av svak-, usikkerhet, bør du heller ta 30% først og 50% etterpå.

Alt i alt må snittestrategien bygge på en individuell vurdering av hver aksje. Noen ganger går man mye inn, andre ganger litt inn. Og i en soleklar stigningskandidat passer det, unntaksvis, å gå "all in".
Innlegg av: Cobra666 (09.01.16 18:56 ), lest 878 ganger

@Sølvrevung

Ingen dum strategi det der.

Noen ganger går tungt inn, med kortsiktige mål om å kutte ned i flere etapper 30-70% når man har fått avkastning. Dette er i rally aksjer som ligger å pumper opp på klar trend og høyt volum.

Mine råd var uansett myntet på at man skal vite hva man investerer i og kunne se på noen fundamentale tall for å vurdere om det er en langsiktig god case. Jeg fikk inntrykk av at det var det han ville..

Så fremst du ikke skal daytrade da...da har det jo ingen betydning egentlig.
Innlegg av: mortenfisk (09.01.16 21:32 ), lest 770 ganger

Alle bøkene til Ole Thoresen er nyttige. Oddmund Grøtte og Stig Mikalsen sine bøker er gode grunnleggende bøker.
Van.K Tharp- how to trade your way to financial freedom er også ålreit.
Benjamin Graham- den intelligente investor skal jeg jo være fantastisk. Jeg fant den ikke veldig nyttig, men verdt å lese.
Jesse livermore- how to trade in stocks.
Historien om Nicholas Darvas er både spennende å lærerik, husker ikke hva boka het.
Innlegg av: SuicideCommando (09.01.16 22:51 ), lest 727 ganger

If you want something you never had, You have to do something you've never done.
Innlegg av: Børsgutt (09.01.16 23:10 ), lest 693 ganger

Et par råd fra meg.

1. Aldri stol på "gode råd" om investeringsmuligheter.
2. Gjør research selv. Regn på tallene i kvartalsrapporter og årsrapporter. Sett deg gjerne inn i en sektor du har interesse for og sammenlign prising av ulike selskaper i samme sektor.
3. Invester i selskaper som tjener penger og som er i vekst.
4. Det verste som kan skje er at du taper kapitalen din. Unngå derfor for høy risiko. Bingo-selskaper kan falle 80% på en dag. Solide selskaper med solid økonomi kan også falle, men aldri så mye at du ikke kan komme tilbake.
5. Ikke stol på det selskapsledelsen sier. Tenk selv.
6. Utbytteselskaper er bra greier. De er generelt av ganske lav risiko, og du får utbytte hvert år (hvis businessen går bra), pluss mulighet for økning i aksjekursen.
7. Ha tålmodighet. Sats på gode selskaper som gjør de rette tingene. Da vil tiden jobbe for deg, og du kan bare vente på det.

BONUSTIPS!
Hvis du er glad i nattesøvnen din og ønsker aksjer som en hobby du kan kombinere med jobb og familie, sats på lavrisiko-aksjer. Det er ikke gøy når aksjene dine svinger for mye opp og ned. Det tar fokus bort fra de viktige tingene i livet. Husk: Det er ikke lommer i likskjorta.
Innlegg av: txbjørn (10.01.16 00:13 ), lest 644 ganger
Endret: 10.01.16 00:15

Finn ut hva en bjellesau er.
Telenor er nevnt, andre traktorer er hydro og statoil. Men sistnevnte er dyr (relativt fortsatt synes jeg, tross fall, 109 sist ca, sorry!) og etter mitt syn ikke å kjøpe i disse dager. Risiko.Selvom den enn så lenge drar store lass.
Innlegg av: gopi (10.01.16 00:30 ), lest 632 ganger

Les alt du kommer over av Warren Buffett. Komprimer til et handlemønster. Og drit i resten. Dette er verdens rikeste aksjeinvestor. Alle andre råd når han til knærne. Lykke til.
Innlegg av: gopi (10.01.16 01:13 ), lest 560 ganger

Har 55 % sist år. (mitt børsår er 1. November til 1. November) og 16 % etter siste fall Per dd. Alt takket være WB filosofi. Kjøp robuste aksjer som tjener godt og vokser. No gambling. Og det kommer til å gå som det suser. Størtste nybegynner feil er å ville for mye med en riski aksje eller fler.