Det nye forumet finner du her

Tilbake til: IT og kommunikasjon
Innlegg av: justcurious (03.04.18 12:35 ), lest 8293 ganger
Ticker: THIN

Thinfilm - Ute av printed electronics. Hva nå?

Ble mildt sagt overrasket over å se at Thinfilm har solgt seg fullstendig ut av printed electronics for noen uker siden, da dette har vært det de i flere år har frontet at de er en pionér innen. Godt mulig de har meldt fra om dette igjennom børsmeldinger, men jeg har ikke fått med meg dette, og leste først om det på Teknisk Ukeblad. Skuffende at ikke selskapet bedre kunne informert aksjonærer om dette bedre.

Samtidig skal ny fabrikk endelig være på plass, uten at det meldes veldig mye rundt dette. Her forstår jeg at planen er å bruke teknologien de engang kjøpte fra Kovio, og at labels printes skal printes på stålrull. Disse etikettene er ikke veldig konkurransedyktige på pris, men skal kunne være raskere enn teknologien konkurrenter tilbyr.

Thinfilm kommuniserer at det er pågangen på NFC som gjør at de først og fremst velger å fokusere på NFC-baserte produkter, og at de skal skalere opp produksjonen noe voldsomt for å møte disse behovene. Samtidig meldes det ikke om nevneverdige ordrer.

Emisjonen på 2.5 per aksje før jul så ut til å være innbringende, men aksjekursen har tapt seg veldig etter dette.

Jeg forstår ikke helt hva det er de driver med om dagen. Ja, jeg vet at mange sier at dette har vært et "fast" mønster over årene, og at de x antall ganger har sagt at inntjening vil komme om to år. Men slik jeg ser det nå, er det vel mest trolig snakk om en "vinn eller forsvinn"- situasjon for øyeblikket. Får de ikke inn større ordre nå, kan det da ikke være snakk om at de vil klare å drive voldsomt mye lenger.

Hvis vi forsøker å se bort fra en lang historie med lovnader uten levering, Keith & Fussel, og at Davior er "udugelig". Hva er det som er lyspunkter i dette selskapet om dagen? Er teknologien de sitter med patenter på god nok til å kunne konkurrere i markedet, og hvorfor skal firma heretter velge Thinfilm?

Er CNECT-plattformen det de legger opp til at skal være en make-or-brake-faktor fremover?

Ellers; På forhånd takk for synspunkter på det som angår firmaets fremtidige muligheter i denne tråden. Nedsnakking av ledelsen finnes det vel forhåpentligvis nok av i andre tråder.