Det nye forumet finner du her

Tilbake til: IT og kommunikasjon
Innlegg av: Orakel O (26.02.18 08:11 ), lest 15350 ganger
Ticker: GIG
Endret: 26.02.18 11:42

GIG - GIG Core kobler inn "beast mode"

GIG har lagt mye arbeid ned i Q4 presentasjonen. De forklarer nå på en lettfattelig måte hvordan delingsøkonomien i GIG Core gradvis gjør det rimeligere for alle operatører. Til større volumer som går gjennom, til større selskap vil se det som attraktivt å koble seg opp. GIG uttaler at de har den mest populære platformen i markedet, med mest forespørsler av alle om å få koble seg opp, noe også takten på nye operatører på GIG Core viser. Slik var det også før Hard Rock kontrakten ble annonsert. Vi kan derfor bare tenke oss hvordan pågangen er nå, etter at en slik stor aktør verifiserte den som den beste i markedet i konkurranse med alle verden B2B plattformer :

GIG Core går nå inn i fase 2 der den får en selvforsterkende, selvdrivende positiv spiral, som vil trekke til seg flere og større og større kunder gjennom stadig lavere pricepoints og bedre marginaler ved oppkobling. Blikket og prioriteringen rettes nå mot de virklig store kundene.


"By connecting multiple operators to the platform, the cost of development is divided on all and create scalability. The solution produce a network effect where single operators can benefit from a sharing economy. More operators contribute to an increasingly powerful offering. It is the leverage of the platform which provides the operator or the supplier with the edge.

The business model consists of recurring revenue share – contracting and reselling the services of the suppliers. The more revenues brought through the sharing economy model, the better rates are procured. With better rates, better price points can be offered and thus attract increasingly larger clients".

I tillegg har man selvsagt synergiene fra GIG core gjennom nøkkelferdig leverandør løsninger, som sparer operatører for store kostnader på Manpower, integreringsrisk og tidsbruk.


" ...it is integrated with all the major suppliers of games, services, odds and data within the industry, which operators can choose from at their own discretion"


Gig Media er selvsagt også en veldig viktig part i å få opp volumene og styre trafikken:


" By channelling users from the lead generation in GIG Media to the platform clients in GIG Core, GiG captures more of the customers’ wallet, whilst driving distribution and growth for its partners and suppliers. The Company first earns from the market rates being paid for the referred traffic, then from the markup charged when a user is playing with one of the platform clients. Finally, suppliers see increased volumes which helps to procure better rates, and as such cost of sales are decreasing as a proportion of revenues."

Vi får altså en positiv spiral der økende volum gir lavere leverandør rater for alle, som igjen gir større interesse fra enda store aktører til å koble seg opp til GIG Core. Operatørene får dermed råd til mer markedsføring, som igjen driver volumene videre opp. Aktiviteten på datatransaksjoner i GIG Core økte med 27% Q/Q. Selv justert for engangs inntekter, økte revenues med hele 48% Q/Q og EBITDA med hele 126% Q/Q. Dette er vanvittige veksttall som tok analytikerene med buksa nede, og satte deres estimater i skyggen. Uansett hvor mye man snakker og messer om den positive spiral effekten som fins i delingsøkonomien, så er det vansklig for markedet å ta inn over seg at man kan vokse så raskt. Vi snakker om vekst Q/Q, ikke Y/Y. Dette er effekten av den "disruption of the value chain in igaming" som CEO Robin Reed har snakket om i flere år.

Jeg har snakket i flere år om at GIG først og fremst er et B2B teknologiselskap. GIG Core vokser altså Q/Q EBITDA med 126% selv justert for engangsinntekter. GIG har i flere år bygd rammene for dette, nå starter høstingen. Selv nå tar de store kostnader up front for hele GIG Sports og GIG Games. Her har GIG totalt 5 nye revenuestrømmer, som GIG kun betaler up front kostnader for nå, og som starter med inntekter i Q2/Q3. I tillegg meldes det at B2C skal gi positivt bidrag fra Q1, etter å ha brukt store markedsføringskostnader up front i flere år.

Dette er det nå markedet starter å se, både gjennom resultater og gjennom enda bedre presentasjons materialer. De smarte pengene har i lang tid gått inn i selskapet, som vi har sett gjennom aksjonærlistene. Nå begynner resten av investorene å komme etter.