Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Shipping
Innlegg av: Longsitinbulk (05.02.18 17:17 ), lest 3859 ganger
Ticker: SBULK
Endret: 12.02.18 09:17

Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 40kr

http://www.hegnar.no/TV/video/ee771f9f-00080348-7bbebee8

SongaBulk
Flåte verdi - 2,67 milliarder
Markeds verdi - 1,43 milliarder


Har lenge vært kritisk og ikke anbefalt kjøp av selskapet, med fasit i hånd har det vært helt korrekt så langt, men nå forandres spille reglene.

Sbulk prises fortsatt på samme nivå som da de etablerte selskapet.
Det er i mine øyne feil, sbulk sitter allerede på en betydelig gevinst på skipene som enda ikke reflekteres i aksjen..

Timingen til Sbulk var ikke helt opptimal, men sett i ettertid meget god alikevel, de allerede oppnådde stål gevinstene beviser det.

I en bulk syklus som ca er 1/2 vegs i gjennopphentingen og hvor andre eldre/tyngre belånte bulk rederier er "rett" priset, har tiden kommet for å ta ned giringen og pengene vekk fra disse selskapene.

Dvs, de "eldre" girede/belånte bulk rederier som for 1 år tilbake var kraftig underprisede er nå repriset og har mer rett aksje verdi.
Tiden er inne for å ta deler av disse pengene av bordet.
Steategien er å føre noen av midlene over i de mindre forgjeldede/gjeldsfrie selskapene, som Sbulk da prising på "gjeld" kontra "ikke gjeld" nå er lik.

Uten gjeld og med mindre flåte og administrasjon kan Sbulk slå i bordet med markedets laveste Breakeaven på 6000 dollar.

"Lav gjeld" bulk prises i dag på linje med "høy gjeld"

"høy gjeld" bulk skal i tiden fremover betjene gjeld,
Gjeld på gammel morro og gammelt tap fra forrige syklus kræsj i flere tilfeller.
"lav gjeld" - som Sbulk skal derimot del cashflowen ut, rett i foret på aksjonærene.


Med en ferdig oppbygd flåte er faren for lagging via emisjoner nå over.
Antall skip som nå er i selskapet er i tråd med selskapets ambisjoner og tidligere plan.
Selskapet vil med dagens flåte på dagens rater har en god casflow, penger som i følge Billung skal tilfalle aksjonærene fortløpende enten via cash utbytter eller tilbake kjøp av aksjer.
Dette skal vi nå se allerede q4-om 14 dager.

Jeg antar at Sbulk allerede nå vil generere langt større utbytter en f.eks et selskap som Gogl, derfor ser jeg liten grunn til å eie girede selskaper med dertil større rissiko.

Selskapet Sbulk er et rent spill på verdier, intensjonen er å drifte i 3-5 år og dertil selge og avvikle selskapet, og dele verdiene ut til aksjonærene.
Selskapet har nå eksistert i nærmere 1,5-2 år, i realiteten kan selskapet
/skipene bli solgt allerede innen 1-2 år frem i tid alt avhengig i hvor kraftig og fort siste 1/2 del av syklusen går.
Selv håper jeg de selger i midt 2019 og tar gevinsten,det er langt bedre med tykke fugler på hånden en bærfeite på taket som muligens flyr av sted.

Vel vel- dette blir bra og de som entrer aksjen nå skal få godt betalt ved oppgjørets time, umderveis får vi kose oss med kvartvise utbytter.






Det skummer hvitt etter tørrbulksskipene til Arne Blystad og Herman Billung. Både på vannet og i markedet for kjøp og salg.

Tørrbulkrederiet Songa Bulk med skipsreder Arne Blystad og tidligere Golden Ocean-sjef Herman Billung bak roret, har i løpet av et drøyt år kjøpt seg opp til en flåte på 15 moderne tørrbulkskip.

Kraftig verdihopp

Investeringen har allerede begynt å kaste bra av seg.

Tall som den nettbaserte verdivurderingstjenesten VesselsValue.com har satt sammen for Hegnar.no, viser at den nåværende flåten til Blystad-rederiet har en markedsverdi på 313,23 millioner dollar, eller i underkant av 2,4 milliarder norske kroner.

Megleranslag innhentet av Songa Bulk, indikerer imidlertid en enda høyere verdi.

Rederiet har innhentet verdianslag fra to meglere der snittanslaget angir en flåteverdi på 334 millioner dollar, tilsvarende 2,67 milliarder kroner.

Verdien av Songa Bulk-flåten har dermed økt med 36 millioner dollar, tilsvarende 275 millioner norske kroner.

Markedsverdien av den nåværende flåten har dermed økt med rundt 12 prosent.

Fornøyd

Den 15-skips store flåten til Songa Bulk består nå av tre skip av typen Capesize, ti Kamzarmax, én Ultramax og én Supramax.

Konsernsjef Herman Billung har tidligere uttalt at planen er å utvide til mellom 14 og 18 skip på sikt.

Å kjøpe flere skip akkurat nå er imidlertid ikke noe tema, ifølge Billung.

- Vi er godt fornøyd med flåtekomposisjonen, og har ingen planer om å utvide flåten for øyeblikket, sier han til Hegnar.no

Pust i bakken

Baltic Dry-indeksen falt torsdag 3,3 prosent til 1.114 poeng. Januar endte med en nedgang på om lag 15 prosent, og ratene for de store Capesize-skipene har nesten halvert seg fra starten av året.

Historisk sett er første kvartal det dårligste i tørrbulkmarkedet.

- Markedet tar seg som forventet en pust i bakken, sier Billung som tror det vil bli mer aktivitet etter kinesisk nyttår.

- Fra og med andre kvartal forventer jeg et bedre marked, fortsetter han, og viser til at både Kina og India har lave lagre av kull, samt at kornsesongen i Sør-Amerika vil slå positivt ut.