Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Transport
Innlegg av: exian (09.01.18 15:33 ), lest 401 ganger
Endret: 09.01.18 16:57

De nye togstasjonene i byene i Intercity-systemet

https://www.op.no/nyheter/jernbane/larvik/bane-nor-vi-opplever-dessverre-at-det-er-den-eldre-del-av-befolkningen-som-engasjerer-seg/s/5-36-500845

For mer enn 150 år siden var forholdene og behovene helt anderledes enn om 10, 20, 30, 40, 50 og 100 år.

Byene Larvik, Tønsberg, Hamar, Moss, Fredrikstad og Halden har sine stasjoner langs eller nær vannkanten. Sarpsborg kan også være et tema. Kanskje Hønefoss også ?
Kanskje Drammen ?
Torp flyplass bør kobles sammen med Intercity. Bør Halden kanskje droppes ? At man lager spor fra Sarpsborg mot Gøteborg isteden ?

Det må erkjennes at flyplassene i fremtiden i den sørlige del av landet blir Gardermoen, Torp, Kristiansand og Stavanger. (Gullknapp, Geiteryggen og Rygge får ingen rolle som sivile ruteflyplasser).

Med tunnel fra Moss til Horten (Årvoll-Borre) blir Rygge som sivil flyplass unødvendig. Da kommer man seg raskt og greit til Torp med bil og buss fra Østfoldsiden.

I fremtiden er det antagelig feil å legge bystasjonene i vannkanten. Vannkanten blir usentralt. Det er barrierepreget. Opptar verdifull tomt som bedre kunne hatt annen anvendelse.

Burde stasjonene legges under bakken ?
Eller litt utenfor bysentrum ?
Heller sette opp shuttelsystemer til bysentrum, fordi en togstasjon tar for stor plass der og er for dominerende.

Tog med høy fart er avhengig av rettest mulig linjeføring.

Disse plasseringene er veldig viktig. For uten dette ordentlig og fornuftig, blir det vanskelig å anlegge Intercity.

Nationaltheateret stasjon i Oslo er norges nest mest trafikerte stasjon, og den ligger under bakken.

Men en stasjon trenger også infrastruktur oppe på overflaten. Med tilbringer til og fra i 360 grader rundt. Park & ride plasser kan også være et poeng. Med plassering litt utenfor bysentrum kan dette være et viktig supplement.

Skal de store intercity investeringene gjøres (og det bør og kan de), så må hele opplegget være sånn at togreisen er rask.
Dvs. rette spor uten for mye kroker.

Det ved og rundt stasjonene er en sak for seg.