Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Finans
Innlegg av: Sølvrev1 (15.10.17 05:27 ), lest 1281 ganger
Ticker: Great

John Nash - En Einstein i vår tid?

Kan egentlig ikke skryte nok av NRK i denne forbindelsen. Jeg blir mo i knærne når jeg tenker på hva denne karen har tenkt på. Og jeg har ingen anelse om hvor langt han kom til å forvisse seg om hva tenkningen hans førte frem til.

Det er uansett synd å la en slik hjerne bli liggende 'urørt' og forlatt uten interesse, så da poster jeg en tråd om John Nash.

Jeg tror han er et reelt geni. Men hvorvidt hans (u-dokumenterte) teorier rundt generell- og spesiell relativitetsteori vil gjøre seg gjeldende i fremtiden, kan ingen av oss svak-skaller vite.

Jeg vet bare at hans intellekt er uhorvelig større enn mitt, og antakeligvis større en de flestes. En takk til Torkild Jemterud sendes. En stor takk til Torkild sendes, fordi han er en nysgjerrig person, sprer nydelig nysgjerrighet gjennom radioen og inspirerer andre med sin nysgjerrighet.

Og den største takken sendes til Torkild i forbindelse med at 'gutten' tok tak i seg og gjorde kanskje en av norsk histories største journalistiske bragder, ved å nokså uvitende kollidere gigantenes teorier sammen; for det å forene relativitet med kvantefysikk, det er ikke et vanlig menneskes gjøren.

Jeg er foreløpig agnostisk innstilt til dette, men ærbødig tilhenger av undersøkelsene, og vanvittig takknemlig for Torkild Jemteruds arbeid. Mitt hode er ikke smart nok for annet enn å bivåne det hele, men kanskje har man et hode nok for restene ... ?

Da geniet døde, etterlot han seg en gåte i Norge
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/alle-lo-da-john-nash-utfordret-einstein-1.13602152

Stream/podcast ligger underst i artikkelen jeg har lenket. Kos dere, for det gjør jeg ...