Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: ZaloUltra (16.09.17 11:42 ), lest 1179 ganger
Endret: 21.09.17 08:53

Tesla Mod X vs "Audi" e-tron. Hvem er værst?

"Audi" e-tron, den første ekte SUV-EV?:

Designeren har åpenbart gått berserk med linjal og resultatet er sjokkerende gyselig.
Lett oppfattet som den nest styggeste EV på markedet.
En "ekte" batteri-SUV, bygget på selvstendig plattforme (dette er ikke en batterielektrisk A6). MEN som alle EV har den ikke mulighet til reell 4WD, dvs ingen differensial som fordeler kraft etter behov eller som kan låses. Dette er ingen ekte Audi da den mangler en Audi-drivlinje, men som produkt treffer den rett i en nisje hvor det ikke finnes noen reell konkurrent: EV-SUV og trygt forhandlernett.

Modell X, MPV-EVn som så gjerne vil være SUV-EV:

Designeren har åpenbart ikke tilgang til linjal og resultatet er gyselig. Lett oppfattet som den styggeste EV på markedet. Ikke en "ekte" batteri-SUV, bygget på plattformen til combicoupèn Modell S. Taket løftet for høyere seteplassering gir følelse av "SUV" for den som sitter inne i kupè, men har ikke bakkeklaringen som en "SUV" og som alle EV har den ikke mulighet til reell 4WD, dvs ingen differensial som fordeler kraft etter behov eller som kan låses.
Bakdørene er det ingen som forstår hensikten med, de vil bety store ekstrakostnader etter garantitidens utløp og fungerer dårlig i et marked som gjerne vil ha skibokser og/eller benytter kjøretøyet der det finnes betydelige mengder med regn, SNØ og kuldegrader(m.a.o. snø og is på taket utendørs).
Som alle Tesla er det stor usikkerhet i fremtidig verdi. Kvaliteten er elendig, dette er ikke premium produkter og etter måten bruktmarkedet fungerer på Tesla så er det "ingen" som frivillig vil sitte på en Tesla garantitidens utløp. Da blir det dyrt å eie. Spørsmålet er også om Tesla som produsent i det hele tatt eksisterer i fremtiden...teknisk sett konk allerede.

Fellestrekk:

begge har dårlige bruksegenskaper pga batteriavhengigheten

begge har usikker andrehåndsverdi pga batteriavhengigheten

begge har dårlig rekkevidde pga batteriavhengigheten

ingen av dem er langkjøringskjøretøy pga batteriavhengigheten

ingen av dem dem har reell 4x4

begge kan designmessig defineres som "gyselig"

begge har en pris som ikke kan forsvares utav produktet man får (og derfor er salget også betinget av at stater er villige til å bruke skattebetaleres penger på å subsidiere insintament som klatter over produktenes svakheter og "overpris")

identiske drivlinjer og funksjon uten forankring i noe historisk kundemessig merkelojalitet (kunne like gjerne vært produsert i Kina under andre bokstaver)